14. september 2010

Ny programserie på DR2 (søndag Kl. 20.00): Jagten på de røde lejesvende

DR har i aften snigpremiere på programserien Jagten på de røde lejesvende, og selvom DR venligt har sendt mig et par billetter til den særlige biografvisning, så må jeg desværre melde pas. I foromtalen betegnes serien som “DRs første forsøg på at se kritisk på institutionens egen fortid”, og umiddelbart ser det lovende ud. Traileren kan ses på Dr.dk/lejesvende. Serien har premiere på DR2 søndag Kl. 20.00.

(Karsten Pharao om rasende kolleger efter kritik af østblok)

(Kjeld Koplev om den unuancerede kritik af DDR)

(Jens Nauntofte om Saigons ‘befrielse’)

Journalisten har mere – DR jagter for første gang sine røde lejesvende.

Ruth von Sperling var redaktør på Orientering, og hun havde kælenavnet ‘Den Røde Grevinde’. Et navn, hun i serien kalder et adelsmærke.

De to udenrigsmedarbejdere Jens Nauntofte og Ole Sippel sidder også i den varme stol. Per Schultz, mangeårig souschef i B&U-afdelingen, må redegøre for et kommunistisk værdigrundlag og bagatellisering af den væbnede organisation PFLP.

Da Rosenkrands interviewer radiojournalist og forfatter Kjeld Koplev og kritiserer hans forhold til ytringsfriheden med baggrund i et indslag om DDR, må interviewet afbrydes.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/17808/trackback

20 Comments »

  1. Vi må nøjes med sovjetisk selvkritik, når de altdominerende elektroniske medier er statsejede. Det mest interessante spørgsmål er, hvordan Danmark havde set ud, hvis frie privatejede, elektroniske medier havde fået lov til at spille deres naturlige rolle? Det monopol på elektroniske medier som staten havde indtil 1988 efterfulgt af statsligt ejerskab af 70-80% af mediepåvirkningen, har været forudsætningen for at socialisterne har kunnet få så stor magt og har kunnet sætte verdensrekord i skattetryk og det er også forudsætningen fortsætte. Derfor kæmper de røde også for at bevare og udbygge de statsejede elektroniske mediers dominans – antaller af statsejede offentlige kanaler er nu rekordhøjt og kan efterhånden ikke tælles med brug af både fingre og tæer :) PS. Såvidt jeg kan se på mit Tv har DR en Tv-kanal, hvor man konstant og HVER DAG ser en mand der ligger og sover – i stil med Warhols 8 timers undergrundsfilm ‘Sleep’. Det er tydeligvis vigtigt for de statsejede kanaler at holde alle andre væk fra frkvenserne, men det virker helt komisk. PPS. Den første private radiostation, Mercur, lukkede de med en særlov, hvorefter de sendte politiet ud for at beslaglægge dem og i Sverige sendte Oluf Palme politet ud at lukke Tv-syd, der sendte fra et skib i Øresund og Britt Wadner måtte efter at have udstået sin straf rejse til Afrika for at få lov til at lave tv. Ja, vi var vist også bag jerntæppet dengang og socialisterne ønsker det desværre bevaret. Med Mogens Jensen som Kulturminister er der fast arbejde til alle mediepamperne og flere til.

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 14. september 2010 @ 16:29

  2. Det bliver interessant. Mon filmen hanler om 70 og 80 erne ? For DR dengang og i dag er ikke det samme.

    I 60 erne og 70 erne have DR højere kvalitet set ud fra public service kriterium. Så var det til gengæld en del rødere end i dag, hvor det nærmest forholder sig omvendt. Det er en smagssag hvad man foretrækker. Selv synes jeg at kvalitetstabet er det værste.

    Kommentar by Snaphanen — 14. september 2010 @ 16:47

  3. Jeg kan ikke få noget frem på linket…?

    Kommentar by Christian — 14. september 2010 @ 16:50

  4. De har åbenbart følt sig nødsaget til at redigere i materialet for alle sider er nede… Spændende når man ser den polerede udgave. Du kan ikke tilfældigvis uploade cache af de tidligere sider?

    Kommentar by Christian — 14. september 2010 @ 16:56

  5. Skal vi gætte på at ordet “bagatellisering” vil blive betegnende for selvransagelsen?

    Kommentar by Peter R — 14. september 2010 @ 17:07

  6. Må jeg ikke få dine billetter? Bitte…? .-)

    Kommentar by Christian — 14. september 2010 @ 17:12

  7. Selvransagelse hos journalister????? NÆPPE

    Var der ikke fornylig en ISS chef, der var begejstret for indvandrere?

    Flere ansatte fra ISS, der arbejder i DR-Byens cafeer og restaurationer, er i løbet af sommeren blevet bortvist
    http://www.bt.dk/krimi/ansatte-i-dr-byen-overvaaget-og-bortvist 10. september 2010

    De danske skattemyndigheder og kapitalfondene bag den danskbaserede rengøringskoncern ISS forbereder sig for tiden på et slagsmål ved Østre Landsret om et udbytte på over 5,5 milliarder kroner
    http://politiken.dk/erhverv/article1058913.ece

    Det skulle der åbenbart pyntes på. I middagsradioavisen blev der begejstret berettet om

    “Lær dansk hos ISS Indvandrere skal ikke igennem lange sprogskurser. De skal bare i gang med at arbejde på en dansk virksomhed og så lære sproget imens.”

    Der blev interviewet en afghansk kvinde. Elendig dansk, selv efter 4 års offentlig sprogkursus. Men nu blev det bedre, når hun kunne deltage hos ISS :-D

    Kommentar by tavsen — 14. september 2010 @ 17:35

  8. “I arkiverne finder Rosenkrands en række bizarre eksempler på venstreorientering, f.eks. “Cirkeline – flugten fra Amerika.

    I filmen solidariserer Cirkeline sig med aktivister i De sorte Pantere, mens det hvide politi beskyder New York City. Børne- og Ungdomsafdelingens daværende chef, Mogens Vemmer, fik dog standset børnefilmen i sidste øjeblik”

    I 70’erne blev børnefilmen Jack og bønnestagen vist. En oversættelse lød noget i denne retning. År 2000 og skattesagen mod Glistrup kørte stadig.

    Temmelig umotiveret og fuldstændig uforståeligt for børn. Jo, der er mange måde at manipulere på

    Kommentar by tavsen — 14. september 2010 @ 18:09

  9. Konklusionen på programmet bliver helt sikkert noget i stil med: Ja, (vi indrømmer nådigst, at) DR var en smule venstredrejet engang, men i dag er DR en fuldstændig objektiv kanal.

    Kommentar by Frederik — 14. september 2010 @ 18:26

  10. Det bliver lige så forudsigeligt som alle deres forbryder i krimi afdelingen er onde nationalister, de var lidt røde men er nu næsten højredrejet

    Kommentar by Broholm (ordblind) — 14. september 2010 @ 19:48

  11. 21 tvavisen har netop haft et lille reklameindslag for DR’s dokumentarserie om de røde lejesvende.

    Her blev det – lige lovligt frisk tør man vist roligt sige – hævdet at det var fortid med de røde lejesvende.

    Kommentar by Superman — 14. september 2010 @ 21:23

  12. I DDR’s programobeskrivelser skriver man ofte Rusland i stedet for Sovjetunionen, om emner der foregik i sovjettiden. Til gengæld glemmer de aldrig at skrive Nazi-Tyskland.

    DDR skal hverken være rød eller blå. Det skal være nedlagt, lukket og slukket.

    Kommentar by Tolder — 14. september 2010 @ 22:14

  13. Ha ha, det handler om penge. DDR har endelig lugtet at nogen truer deres totalitære ytrings-magtmonopol og deres luder-journalister.

    Og meget fantasifuldt finder de ting frem, som alle kan bortforklares til enkeltpersoner som i forvejen er på vej ud. Dvs, de kan skjule den endelige gennemsyrede soci-islamo-fascisme, der driver gennem hele deres hæslige elfenbenstårn.

    Vi skal aldrig tilgive dem. Skaden er sket. De har opdraget vores børn til at blive lallende idioter, der tror penge gror på træer og ansvarlighed er en tegneserie. Jeg har intet mod tegneserier, men TV er et så kraftigt medie, at det hypnotiserer. Derfor er det så vigtigt at de som statsradio er så upartiske som muligt, det er et demokratisk minimumskrav.

    Og hvorfor skal jeg som skatte og licensbetaler, betale for at mine medmennesker er blevet fyldt med commie-løgne, islam-hykleri og den evige venstrefløjs-kunstner-selvfedhed, gennem mange mange år?

    Nu er det alvor, Danmark falder, ligesom resten af vesten og det er på høje tid at lade muren falde ind til DDR’s blodrøde topledelse og fyre hele bundet og aldrig tilgive dem. “Yes we can!- change that commie-crap-empire”.

    Luk sluk og boykot alt og alle fra DDR-dræberdumradio.

    Kommentar by Julie — 15. september 2010 @ 01:06

  14. hatten af for jacob rosenkrands ! for en gangs skyld glæder jeg mig til at se DR – har tilmed sat kryds i kalenderen. Håber programmerne lever op til forventningerne, men kan ikke helt ryste tvivlen af mig… vi får se.

    Kommentar by ex-udlandsdanskeren — 15. september 2010 @ 01:27

  15. DE skulle fa’me tage at kigge kritisk på Ritzau istedet for!

    Kommentar by JacobCT — 15. september 2010 @ 10:00

  16. I får givet magt som agt. DR lukkes, og i fremtiden bliver BT (Bild Thorlandzeitung?) det nye demokratiske centrum.

    Og Ad Skipping bliver (helt) banned. Godt Kik!

    Kommentar by Scavenius — 15. september 2010 @ 11:51

  17. Fra dengang De Røde Lejesvende herskede og dissidenterne kom i fængsel. (Hvorfor skal vi nu have De Røde Lejesvende til at udlægge den reviderede historie nu med ’sovjetisk’ selvkritik?:
    “TV-SYD.
    Under hela 1965 planerade man och arbetade med vad som under en kort period blev TV-SYD. Kanal 41 på UHF bandet var tänkt att bli västra skånes underhållningskanal. Provsändningar påbörjades under hösten 1965 samtidigt som Britt Wadner dömdes till ytterligare ett fängelsestraff om tre månader för sitt innehav av Radio Syd. Den 19 december 1965 sändes det första egentliga programmet direkt från Cheeta II. Det var önskeprogrammet “Söndagsposten” som samsändes med radion. Härutöver visades bilder från Cheeta II. TV-SYD var naturligtvis reklamfinansierat, främst av biluthyrningsföretaget Hertz, Rent A Car. I en månad varade sändningarna, sen var det definitivt slut för både Radio Syd och TV-SYD.”
    http://www.radio4all.se/offshore/tvsyd.html

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 15. september 2010 @ 11:51

  18. Enig med 13.Julie. Statsejede medier har altid været en krænkelse af trykke- og ytringsfriheden både i øst og vest og tvangsopkrævning af licens er en menneskerettighedskrænkelse. Disse kendsgerninger kan ikke males over eller pyntes med sovjetisk selvkritik. Stop det nu og indfør presse- og ytringsfrihed.

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 15. september 2010 @ 14:36

  19. Mikael Jalvig giver den mange roser på sin JP blog:
    http://blogs.jp.dk/frontalt/2010/09/15/r%C3%B8de-lejesvende-fanget/
    Det lyder også de venstresnoede tosser får verbale skridtprygl med 40 års forsinkelse. Og det er på høje tid!

    Kommentar by Hertz — 15. september 2010 @ 16:49

  20. Endnu et godt blogindlæg af Jalving.
    Og det kunne ligefrem være, man skulle kigge med. Lyder slet ikke så tosset :-)

    Kommentar by Peter R — 15. september 2010 @ 17:42

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper