21. september 2010

En tur til Malmø – Sverigedemokraterna i Rigsdagen

Som den fremgik af den oprindelige postering, så var jeg i Sverige for at følge det mest spændende rigsdagsvalg i årtier. Jeg tog sammen med et par venner og bloggere (herunder Snaphanen: I & II) til Malmø, hvor vi skulle bo hos en svensk blogger.

Kulturchokket ramte mig allerede lørdag aften. Værten ville ikke fotograferes, og det blev ikke vel modtaget, da jeg antydede jeg ville blogge et par stemningsbilleder fra lokalområdet. Sikkerhedsniveauet var højt, og åben identitet kunne meget vel medføre fyreseddel og chikane på privatadressen. Det var set tidligere, og han tog ingen chancer, hvad jeg selvfølgelig måtte respektere. Selvom Antifascistisk Aktion med den meta-politiske opbakning, stod stærkt i Sverige, så var det først og fremmest byens mange muslimer de var bange for. De var mere voldsparate, og selvom byen blot var på størrelse med Århus, så var det noget helt andet derovre – værre.

Efter en lang nat med kaffe og pilsnere, var de 5.668 valgsteder åben, og vi tog en længere tur rundt i Malmø by.

Som blogger var jeg selvfølgelig interesseret i valgplakaterne. Hvad gik partierne til valg på? Snaphanen havde fortalt mig, at selve valgprocessen var et cirkus, der skulle bevare status quo om alt væsentligt. Det første der slog mig, var det, at jeg ikke kunne finde en eneste reklame for Sverigedemokraterna. Skåne var SD’s højborg, men alligevel var de helt usynlige i gadebilledet. Jeg så talrige plakater for rigsdagspartierne der næsten alle gik til valg på tomme plus-ord. Ikke mindst et stort parti som Mona Sahlins Socialdemokraterna, der ikke gik til valg på holdninger – for dem var det en afstemning om magt, og kun sekundært politik.

(Kristdemokraterna for et “mänskligare Sverige”)

(Svensk borgerlighed: “Socialistiskt styre… har skapat Sveriges mest segregerade stad”)

Vi gik ind på et større valgsted i det centrale Malmø, clearede med valgtilforordnede, at vi var her for tage situationsbilleder. Et minut efter står en stor brovtende svensker og råber, at han ‘fandme’ ikke skulle fotograferes. Hvor man i Danmark har en lang stemmeseddel der inkluderer alle partier og alle kandidater, så har hvert parti sin stemmeseddel i Sverige. De var opstilllet som te-breve, lidt ligesom den danske Tipstjenestes kuponer, bare uden fortrykte skilte. Med så mange partier, så det kaotisk ud.

(SD-stemmesedler på plads)

Om den brovtende mand var en SD-vælger, der vægrede om sin identitet, ved vi ikke. Var han Sverigedemokrat skulle han tage hele tre valgsedler, for samme dag var der valg til by- og region. Sverigedemokraterna fik 10 pct i Malmø, så der har trods alt været en del af dem. Ved indgangen til valgstedet uddelte partier stemmesedler, og de så glade ud. Indenfor var stemningen mere trykket.

På det nærliggende torv, var der opstillet 10-12 små træhuse, hvor forskellige partier uddelte reklamer og gik i dialog med forbipasserende.

Alle rigsdagspartier havde en stand, eksempelvis Moderaterne (liberale), Socialdemokraterna og Vänsterpartiet (venstreradikale). Det yderligtgående Feministisk Initiativ (FI), ledet af eks-kommunisten Gudrun Schyman havde en flot lilla stand, hvor en pæn ung mand redegjorde for politiets mærkesager. De rendyrkede kommunister havde opsat skilte.

(Kommunistiska Partiet inkl. hammer og segl)

(Sveriges Kommunistiska Parti)

Næsten komisk var Sydsvenskans’ reklame ‘Allt är politik’. Det er helt omvendt. Intet er politik i Sverige.

Vi spurgte en socialdemokrat hvor Sverigedemokraterna var henne, og fik at vide, at de havde forsøgt med en stand som andre partier, men var blevet ’stenet’ væk. Det var ikke noget han var stolt af, det var bare sådan det var.

Den eneste reklame for SD jeg på det tidspunkt havde set, var den der lå i rendestenen på Expressens spiseseddel. Ekspressen er ikke pendant til Dagbladet Arbejderen, men en borgerlig tabloid ala BT.

(Expressen, centrum-højre: “Nej! I dag röster vi… möt främlingsfientligheten”)

(Aftonbladet, centrum-venstre: “Vi gillar olika”)

Senere samme dag, efter vi havde set byens gigantiske politihovedkvarter, og cementblokkene omkring byens forskansede synagoge, så vi for første gang en egentligt reklame for det der skulle blive byens 3. største parti.

(Polismyndigheten i Skåne)

(Malmö Synagoga)

I stedet for faste stande på torvene, havde Sverigedemokraterna valgt en mere mobil løsning. Kørende valgbusser, der i oplandet tog opstilling som ethvert andet parti, men i Malmø fungerede lidt som busreklamer. Det sidste ville næppe være tilladt. Modstand mod indvandring er i dagens Sverige ‘hetz mod folkegruppe’. Når den suveræne partileder Jimmi Åkesson taler om at færre skal ind i Sverige, så taler medierne om, at partiet vil smide svenske statsborgere ud. Glem alt om fair play – det her er konsensus-Sverige.

(SD-reklamevogne)

Overalt sås reklamer for obskure småpartier.

(Djurrättsalliansen)

(Socialistiska Partiet)

(Piratpartiet)

Vi overvejede et kort sekund, at køre ud til Rosengården, men blev advaret – det kunne nemt blive ubehageligt. Vi valgte i stedet at gå en tur til kvarteret omkring Möllevångstorget, og lodde den multikulturelle stemning. Det var lidt ligesom Nørrebrogade. Restaurant Middle East, taletidskiosker og alskens etniske butikker.

Torvet var mennesketomt, og der var meget symptomatisk kun to stande. Socialdemokraterna og Kommunisterne – demokratisk socialisme eller rendyrket kommunisme. Pest eller kolera. Mandag aften, dagen efter valget, demonstrerede op imod 2000 samme sted imod Sverigedemokraterna. På Skånska Dagbladet kan man se bannere med ordlyden “Refugees welcome”. Lignende demonstrationer fandt sted i Göteborg og Stockholm.

På vej hjem til basen stødte vi på flere mærkelige plakater, der skulle være lavet af Dan Park, en kunstner der vistnok var tilknyttet Skånepartiet. Et forholdsvis ubetydeligt parti, der ligesom Sverigedemokraterna også modsatte sig multikulturen. Plakaterne sagde meget om det politiske klima hinsidan. Dele af det folkelige Sverige, gjorde sig ingen illusioner om at få indflydelse og ændre på noget væsentligt. Modstanden fik således en happening-agtig præg. Lidt ligesom en kendt Islamkritisk historiker, der engang fortalte mig, at han ’sprællede i nettet’, ikke fordi det gjorde en forskel, men fordi han ikke kunne lade være.

I den medieskabte offentlighed var afvisning af multikultur som ideal, i sin essens ‘anti-demokratisk’. Det samme med ‘nazisme’, der ikke handlede ikke om nationalsocialisme som ideologi, men var en samlebetegnelse for konsensbrydere. I den virkelighed var plakaterne skræmmende præcise. Rigsdagen var en teaterkulisse. Forskellige politikere udfylder forskellige roller på skift, men det er samme stykke de spiller, og alle kender slutningen.

Selvom mit svenske kun er til husbehov, så var det yderst interessant at deltage i Sverigedemokraternas valgfest i Malmø. Lokaliteten var ikke offentligt annonceret, men journalister var selvfølgelig inviteret, så alle vidste at man risikerede politisk chikane fra venstreradikale. Vi skulle mødes med kvindelig Sverigedemokrat et par hundrede meter fra centeret, og gå i samlet flok derhen. Her var ingen autonome, men tre betjente og en hærdebred vagt ved elevatoren. Meget passende, havde Sverigedemokraterna i Malmø valgt at afholde festen på et udsigtsrestaurant i 26. etagers højde. Her risikerede man ingen skrigende venstreradikale.

Maden var god, det danske øl var koldt, og der herskende en god stemning hele aftenen. Politiet og restaurant-chefen hyggede sig mere end Sydsvenskans journalist. Sidstnævnte mente det var en myte, at der ikke skulle være hemmelige valg i Sverige. Man kunne jo bare tage flere stemmesedler, og så vælge hvilken man ville bruge i det skjulte. Argumentationen minder lidt om den yderste venstrefløjs accept af ‘arrangerede ægteskaber’. For undertegnede, kan man ikke gradbøje hemmelige valg eller selvvalgte ægteskaber. Delvist hemmeligt er halv-offentligt.

Som aftenen skred frem dukkede der flere journalister op, herunder TV-hold fra TV4 og Sydsvenskan Web-tv. Flere menige medlemmer gjorde sig store anstrengelser for ikke at blive filmet. Det gjaldt dog ikke Bjarne, en dansker, der siden 2002 havde været medlem af Folkpartiet (læs: Det Liberale Venstre), men blev outet da han ikke ville udelukke et samarbejde med Sverigedemokraterna. Næste gang kandiderer han for partiet.

Valgdækningen på SVT1 og TV4 blev fulgt tæt, og der var eufori når Jomshof eller Åkesson blev interviewet. Omvendt var der negative tilråb når Vänsterpartiets Lars Ohly eller Mona Sahlin omtalte Sverigedemokraterna som ‘extremhöjre’.

Eks-kommunisten Lars Ohly ville ikke sminkes i samme lokale som Åkesson – det er niveauet. Alle partiledere jeg hørte, brugte store dele af sin taletid på at stigmatisere Sverigedemokraterna. De må virkelig være bange for folket. Ikke mindst Ohly, arbejderklassens selverklærede leder.

En bekendt har engang fortalt mig, at han for en del år siden oplevede højreekstremister i Sverigedemokraterna, og selvom jeg udmærket vidste, at der var sket meget siden da, så stod det hurtigt klart, at SD i dag var på niveau med Dansk Folkeparti. Det nye højre, på svensk. Medlemmerne var gennemsnitligt lidt yngre, men det var samme segment – folk der ikke mente multikultur var løsningen, nogle af dem med let venstreorienterede holdninger, andre med mere konservative – sund-fornuft-nationale, så at sige. Enkelte ikke-muslimske udlændinge.

Sverigedemokraterna kom ind i Rigsdagen med 5,7 pct, og blev tungen på vægtskålen, hvad blev fejret behørigt med champagne. Da festen var slut ventede politiet i baggrunden, mens vi kom afsted i taxier. Jeg valgte at tage til en lille spontan efterfest med yngre SD’ere. Her benyttede jeg lejligheden til at screene dem lidt, sådan i al venskabelighed. Jeg spurgte for eksempel, hvad de mente om Le Pen i Frankrig og Geert Wilders i Holland. Ingen svarede ‘forkert’, og på mange måder kunne selskabet ligeså godt have bestået af medlemmer af Konservativ Ungdom i Århus. De var dog en tættere og mere lukket subkultur, velsagtens fordi de fleste havde haft negative oplevelser i forhold til sit politiske virke. Overfald, chikane, ødelagte venskaber og den slags. Det havde sin pris at være SD’er.

Jeg kom hjem tidligt mandag morgen, og her halvandet døgn senere har jeg stadig eftervirkningerne i kroppen. Mættet af indtryk.

Oploadet Kl. 15:06 af Kim Møller — Direkte link123 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/18018/trackback

123 Comments »

  1. Expressens leder i dag er lige så slem som Aftonbladets. “Rösta nej till hatet” med et billede af en bortkastet og beskidt SD-valgseddel i rendestenen.

    http://www.expressen.se/

    Kommentar by BE — 19. september 2010 @ 12:22

  2. http://www.expressen.se/ledare/dahlberg/1.2141031/rosta-nej-till-hatet

    Kommentar by BE — 19. september 2010 @ 12:32

  3. /off topic/
    Findes der mon en ikke-afetnificeret udgave af denne historie?
    http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2010/09/19/100256.htm
    /off topic/

    Kommentar by Frihed — 19. september 2010 @ 12:45

  4. Det kan man da kalde at vende virkeligheden på hovedt

    Kommentar by gravballemanden — 19. september 2010 @ 12:59

  5. Held og lykke Sverige. I har i den grad brug for det.

    Kommentar by Michael Jensen — 19. september 2010 @ 13:11

  6. -> Frihed

    Hedeboparken er et ikke-dansk kvarter. Der plejer at dukke noget op i Politiets døgnrapport.

    Kommentar by Kim Møller — 19. september 2010 @ 13:18

  7. Piratpartiet FTW!

    Kommentar by WilliamJansen — 19. september 2010 @ 13:19

  8. Læs kommentarerne til Expressens Leder, det er sgu herlig læsning :D

    Kommentar by Poul-Erik Jørgensen — 19. september 2010 @ 13:35

  9. > 3 og 6
    Ifølge Ekstra-Bladet er der tale om en afghansk forlovelsesfest med en kun 15-årig pige. Hendes forlovede var ikke til stede. Men hendes bror mødte op med et tæskehold. – Vi har ikke mistanke om, at det er æresrelateret. Umiddelbart er det ren og skær jalousi, siger vagthavende ved Midt- og Vestsjællands Politi.
    http://ekstrabladet.dk/112/article1413817.ece

    Kommentar by Niels P. — 19. september 2010 @ 13:35

  10. Skabsmuslimen “Uffe”, udtalte igår: “Sverige er ikke 10 år bagud, nærmere 10 år forud”..

    Kommentar by naturret (islamofob) — 19. september 2010 @ 13:43

  11. JA, I KAN.

    Kommentar by ølvom — 19. september 2010 @ 13:46

  12. Jämför

    * Årsinkomst x millioner Peter Forsberg
    * Årsimkomst x millioner Robyn

    med

    * Årsinkomst x tusen genomsnittig svensk offer för blattekriminaltet

    ————

    The world explained

    Kommentar by Matti från Finland — 19. september 2010 @ 13:59

  13. En læser “leif” skriver en kommentar til chefredaktør Jan Helin på Aftonbladet:

    “Jag vet inte vilken planet redaktören bor på. Själv bor jag i ett område med många invandrare och det är allt annat än sörgårdsidyll det vill jag lova. Självklart skall man inte dra alla över en kam. Fakta är dock att vi 2009 tog emot drygt 100 000 människor, det vill säga som en medelstor svensk stad. Flertalet kom från Irak, Somalia samt Afghanistan. Flertalet är analfabeter, man klupmar ihop sig med sina landsmän, vilket jag kan förstå, i enklaver där man inte behöver lära sig svenska eller hur sverige fungerar. Jag erbjuder redaktören att byta boende med mig en månad, antar att han bor i innerstan eller ett “svenskt” villaområde.”

    Jan Helin svarer:

    “Hej Leif. Jag bor i ett villaområde som är lika homogent som de enklaver du beskriver. Vi hålls ihop av att vi jobbar mycket, lägger sjuka pengar på bilar och resor, har fina trädgårdar som vi inte hinner sköta och kan varenda avsnitt av Solsidan. Det är vanligt i hela världen att människor som är lika vill bo nära varandra. Och ofta är det saker som jobb och intressen som gör att man gillar varandra. En del gillar bara de som är av samma etnicitet som en själv. Jag är inte så upprörd över det. Jag är upprörd över de som menar att just deras svenskhet måste gälla för alla. Så menar till exempel Sverigedemokraterna. Därför gillar jag olika.”

    http://blogg.aftonbladet.se/janhelin/2010/09/darfor-gillar-vi-olika

    Kommentar by BE — 19. september 2010 @ 14:25

  14. David Von Arnold Antoni har efter al sandsynlighed skåret sig selv i panden med en kniv, og overfaldet har sikkert ikke fundet sted heller :

    http://www.berlingske.dk/verden/laege-sverigedemokrat-skar-hagekors-paa-sig-selv

    “Sverigedemokraten, der sidste uge fik skåret et hagekors ind i sin pande, har påført sig selv skaden. Det mener retslægen, der har undersøgt David Von Arnold Antoni.

    […]

    Hele det brutale overfald er sandsynligvis et påhit, og Sverigedemokraten vil nu blive sigtet for falsk anmeldelse.”

    Kommentar by Polyb — 19. september 2010 @ 14:44

  15. Hvis det er Uffe Ellemann, der er citeret ovenfor, så er det godt, at han ikke er minister mere, for hans seneste adfærd tyder på, at han er ved at blive senil.

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 19. september 2010 @ 14:47

  16. Virkelig beskæmmende at se hvordan nogle svenske medier er blevet fremmedgjorte overfor svenskere og svenskeres holdninger og erfaringer og historie samt kultur.

    Jeg håber det bedste for Sverige.

    Kommentar by Liva — 19. september 2010 @ 14:54

  17. #12, BE. Det var dog et sygt svar chefradaktøren giver. Først argumenterer han for at ens mennesker bosætter sig i tæt på hinanden fordi det er naturlig menneskelig adfærd. Derefter påtager han sig holdningen at han kan lide forskellighed med den begrundelse, at det er modsætningen til hans opfattelse af, hvad SD står for. Hold kæft en idiot!

    Kommentar by Peter R — 19. september 2010 @ 14:56

  18. @Peter R – #16
    Chefredaktøren er en total hykler. Han har intet imod homogeniteten i hans eget hvide svenske villakvarter. Det er da bare naturligt.

    Men hvis man i andre områder ikke uden videre er glade for mangfoldigheden – og begynder at tale om svenske værdier – i modsætning til hvad der nu er kommet til udefra, så begynder det at lugte af SD. Og det bryder “man” sig jo ikke om.

    Kommentar by BE — 19. september 2010 @ 15:43

  19. JP har i dagens papiravis en fire sider lang artikel om Ishøj.

    Det er stærkt anbefalelsesværdigt. Der er f.eks. en pige der forklarer at hun er nødt til at blive boende hjemme til hun bliver gift, for ellers går det helt galt med de unge muslimer.
    Og om så hun faktisk vælger at flytte og bryde med normerne, så vil hendes familie få problemer.

    Kommentar by Superman — 19. september 2010 @ 16:31

  20. Jeg har skrevet en artikel om det svenske valg på min blog: http://kortlink.dk/863w

    Kommentar by Jan Christensen — 19. september 2010 @ 16:32

  21. Jeg er i tvivl om hvad der vil være mest ærgerligt:
    Sverigesdemokraterne kommer ind, men Mona Sahlin kan danne regering.
    Borgerlig regering, men SD kommer ikke ind.

    Kommentar by Spunk — 19. september 2010 @ 18:16

  22. Hvor anonymt er det egentlig, når man skal tage den partiliste med ind man nu vil stemme på. Og bagefter putte den i urnen.
    Alle kan sgu da se hvem man stemmer på.
    For jeg går da ikke ud fra at man må tage alle listerne med ind.

    Kommentar by Peter — 19. september 2010 @ 18:24

  23. Svensk vælger til sin kæreste: »Du skal ikke vælge den seddel«
    http://politiken.dk/udland/1063330/svensk-vaelger-til-sin-kaereste-du-skal-ikke-vaelge-den-seddel/

    Kommentar by mb — 19. september 2010 @ 18:27

  24. @Peter
    For jeg går da ikke ud fra at man må tage alle listerne med ind.

    Det må du gerne.

    Du må også gerne tage et blank stykke papir med ind og selv skrive parti eller navn på.

    Du må også tage stemmeseddel eller sedler med hjemmefra så ingen kan se hvilken du har med.

    Kommentar by Polyb — 19. september 2010 @ 18:32

  25. @Frihed

    se linket i posten nedenunder. Det var afghanere

    Kommentar by tavsen — 19. september 2010 @ 18:36

  26. OT. Svenskerne har deres “dialogpolis”. Nu synes SF, at det skal vi også have, hehe.

    http://jp.dk/indland/article2188316.ece

    Kommentar by Peter R — 19. september 2010 @ 18:41

  27. Hvad skal der til førend en svensk stemmeseddel er ugyldig ?

    Selve stemmesedlen er ikke “hellig”, og de er vel bare op til personen der åbner kuverten at bestemme om den er gyldig eller ej.

    Vores danske system er sgu smart i al sin enkelthed.

    Kommentar by Træt — 19. september 2010 @ 18:48

  28. Se direkte SVT valgudsendelse her på nettet:

    http://svtplay.se/v/2145977/valvakan

    Kommentar by SD — 19. september 2010 @ 19:02

  29. Ser udsendelsen på SVT. De har en reporter hos SD. Han oplyser han befinder sig på et hemmeligt sted i Stockholm da trusselsniveauet er højt mod SD (!). Derudover ser de allerede ud til at fejre nu. Svensktopmusik brager i baggrunden. Håber de får mange stemmer selvom jeg ikke kan lide svensktopmusik :-D

    Kommentar by Ole Jensen — 19. september 2010 @ 19:47

  30. RE 10: Uffe Elleman har da fuldstændig ret. Sverige er mindst ti år foran mht. at afvikle tillidssamfundet og velfærdssamfundet, muligvis endda retssamfundet.

    Kommentar by Anonym denne gang — 19. september 2010 @ 20:02

  31. Flere undersøgelser viser her lige efter kl 20 en smal sejr til de borgerlige. SD får lige over 4% af stemmerne.

    Forhåbentlig får vi et rødt-grønt flertal, og SD under 4% inden aftenen er omme… Man har jo lov at håbe.

    Kommentar by Polyb — 19. september 2010 @ 20:04

  32. @ Poly

    Hvordan har du det med at SDs valgmøde er under massiv politibeskyttelse? Er det ikke temmeligt facistisk at true et politisk parti på denne måde? Er det jeres brune skjorter der er ude at marchere igen?

    Kommentar by Ole Jensen — 19. september 2010 @ 20:07

  33. Polyb, hvorfor i alverden ønsker du, at SD ryger under spærregrænsen? Har de fem procent, de repræsenterer, ikke også krav på at have en stemme i Rigsdagen?

    Kommentar by Anonym denne gang — 19. september 2010 @ 20:18

  34. En exit poll viser 4,6 % til SD. Jeg leder efter mere detaljerede resultater.

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 19. september 2010 @ 20:31

  35. @ Polyb

    Ifølge din hjemmeside er du kritisk overfor islam.

    Hvad synes du om den svenske multikulturalisme. Er det dit indtryk at det fungere vældigt fint, at der ligefrem er behov for en lempeligere politik eller hvad tænker du ?

    Og særligt hvad tænker du angående den muslimske indvandring. Får den nogen nævneværdige konsekvenser for Sverige fremover eller glider det mere eller mindre ubemærket hen.

    Frygter du at “tonen” skal umuliggøre multikulturalismen i Sverige ligesom den jo angiveligt har gjort i Danmark, eller hvorfor finder du SD så problematiske ?

    Hvem i din rød-grønne drøm varetager dine islam-kritiske synspunkter ?

    Kommentar by Superman — 19. september 2010 @ 20:47

  36. nogen der ved hvordan stemmer tælles op i Sverige?
    Det store systemhad mod SD og den ringe demokratiforståelse hos svenskere generelt får en til at tro der vil blive “mistet” en del SD stemmer under selve optællingen.

    Kommentar by poul sørensen — 19. september 2010 @ 20:57

  37. #33, ja med det ukendte antal stemmesedler, der er i cirkulation, så er det ikke svært at forestille sig, at en del af SDs bliver skiftet ud med andre.

    Kommentar by Peter R — 19. september 2010 @ 21:09

  38. Sjovt som folk allerede er ved at gardere sig skulle SD ikke komme ind. Så er det selvfølgelig pga. valgsvindel osv…

    @Superman
    Jeg er økonomisk venstreorienteret, og ser derudover den højrenationale version af “islam kritik” som værende kontraproduktiv. Derudover er mange andre højrenationale mærkesager også i direkte opposition til mine holdninger.

    Jeg er sikker på at svenskerne nok skal klare sig fint skulle SD ikke være blive en del af deres parlament.

    Kommentar by Polyb — 19. september 2010 @ 21:15

  39. 11600 ugyldige / blanke stemmer ud af godt 700.000 optalte. Det lyder af mange…

    Kommentar by Ole Jensen — 19. september 2010 @ 21:23

  40. # 15 Har Uffemanden da ikke været senil i mange år? ;-)

    Nu er SD åbenbart kommet i det svenske parlament trods den hadefulde stemning, de andre partier har pisket op. Spørgsmålet er, hvor mange stemmer, de havde fået, hvis de svenske medier havde opført sig så (forholdsvis) uvildigt som de danske.

    Kommentar by jonas — 19. september 2010 @ 21:43

  41. @ Polyb

    Jeg er helt med på at du er venstreorienteret og der følgeligt er nogle uoverenstemmelser mellem dig og SD der gør at du ikke ønsker dem ind. Men det er jo ikke pga disse emner at Svenske aviser rydder forsiden og at SD har behov for politibeskyttelse osv.
    Så det var mere indvandrings/multikulti dimensionen jeg havde i tankerne.

    Er du også rædselsslagen over at et så fremmedhadsk bla bla bla parti kommer i parlamentet ??
    Eller tænker du at en strammere indvandrer-politik måske kunne være hensigtsmæssigt ?
    Og tænker du virkeligt at det går fint med den nuværende politik på området, og at en rød-grøn regering der vil gøre politikken endnu lempeligerer på sigt vil medføre at sverige nok skal klare sig fint – du ser ikke nogen skyer af betydning i horisonten ?

    Men iøvrigt, hvorhenne ser du da islam-kritik som ikke er “højrenational” ?
    Hos de rød-grønne i Sverige ?
    Eller hvor finder du “produktiv” islamkritik ?

    Kommentar by Superman — 19. september 2010 @ 21:54

  42. Polyb

    Du er “såkaldt” selverklæret islamkritiker.
    Du håber ikke, at SD får indflydelse. Og du bryder dig ikke om DF.

    Men du er stadig islamkritiker. Jeg går hermed ud fra, at du mener, at islams indflydelse skal have et modspil. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

    Såfremt jeg har ret i ovenstående, kunne du så komme med “meget konkrete” eksempler på, hvordan sådanne modspil skulle føres ud i livet?

    Kommentar by naturret (islamofob) — 19. september 2010 @ 22:27

  43. @Superman
    Er du også rædselsslagen over at et så fremmedhadsk bla bla bla parti kommer i parlamentet ??

    Nej, er du rædselsslagen over at eksempelvis Enhedslisten har plads i Folketinget, eller ville du bare, som det kæmpe flertal herinde, gerne have at de ikke kom ind?

    Resten har vi haft før – jeg er udmærket klar over at der ikke er meget, om noget, ikke-højrenationalt islamkritik der vil blive godkendt som islamkritik af segmentet herinde.

    Jeg er helt sikker på at Sverige ville klare sig fint uden SD og uden mere magt til den del af debatten. SD’s løsninger og holdninger er kontraproduktive. Synes du det går bedre i Danmark jo mere magt DF har fået? Hvis ja, hvorfor er der så til stadighed flere og flere ting de højrenationale farer op omkring?

    Kommentar by Polyb — 19. september 2010 @ 22:30

  44. Onde tunger i en etat antyder, at Uffes svaghed for islam skyldes, at det ifølge profeten (ham med turban & bombe) er tilladt, ja ligefrem anbefalelsesværdigt, at tæve sin kone.
    Det må jo også være frygteligt irriterende, når ordensmagten forstyrrer, mens man dyrker sin hobby med udsigt over Øresund.

    Kommentar by Hertz — 19. september 2010 @ 22:33

  45. @ Polyb
    “Nej, er du rædselsslagen over at eksempelvis Enhedslisten har plads i Folketinget, eller ville du bare, som det kæmpe flertal herinde, gerne have at de ikke kom ind?”

    Nej jeg er ikke rædselsslagen for enhedslisten. Jeg skriver jo også tydeligt at jeg er helt med på at du ikke har en masse modsætninger i forhold til SD, ligesom jeg har overfor f.eks. enhedslisten.

    Men så vidt jeg kan se er der vist ikke et tilsvarende hysteri herhjemme (eller i sverige) overfor f.eks. Enhedslisten, som der er overfor SD.

    Vi har givetvis haft debatten før, og det forekommer mig stadigt at du konsekvent glider af på ethvert spørgsmål der medfører at du skal konkretisere din egen position i forhold til multikulti/islam debatten.
    Jeg er ikke bekendt med nogen islamkritik som ikke også deles – og udmeldes klarere – fra “højrenational” side. Og hvis vi reducerer den “del af debatten” væk som du kalder for højrenational, så er vi jo rundt regnet i en situation der minder om sverige eller DK i start halvfemserne.
    Og jeg er ikke bekendt med de “produktive” løsninger som de rød-grøne har. Jeg tvivler f.eks. stærkt på at øget indvandring er en hensigtmæssig løsning.

    “Synes du det går bedre i Danmark jo mere magt DF har fået? ”

    Lige hvad indvandrer spørgsmålet angår, så ja. Men for det første har jeg vist aldrig skrevet at jeg enig med DF i et og alt, eller at jeg stemmer på dem, og for det andet, så er det jo ikke just deres “drømmescenarie” der er gennemført i praksis (der er jo f.eks. stadig en masseindvandring fra 3.verdenslande osv..)

    “Hvis ja, hvorfor er der så til stadighed flere og flere ting de højrenationale farer op omkring?”

    Det er vel klart nok. Der er jo enorme problemer og der kommer flere og flere til. Men de er mindre end hvis det radikale venstre og SF definerede udlændingepolitiken og debatten.
    Hvis SF får magten i morgen, så forventer jeg heller ikke at de kan stoppe den globale opvarmning. Men måske har de alligevel en bedre politik end VK på det område.. Hvorfor er det så svært at forstå at noget tilsvarende gør sig gældende på udlændingeområdet. Pt. handler det mest om damagecontrol af foregående årtiers idioti. Det er i sig selv nærmest uoverskueligt at skulle løse de problemer.

    Men skal jeg forstå det sådan, at du mener de rød-grønne leverer solide løsninger på dette område, og at de også levere den nødvendige islam kritik på en produktiv måde ?
    Og altså mener du ikke at en mere åben indvandrerdebat og en strammere politik ville være et gode for sverige ?

    Kommentar by Superman — 19. september 2010 @ 22:46

  46. Der skulle naturligvis stå at du “har en masse modsætninger med SD”

    Kommentar by Superman — 19. september 2010 @ 22:48

  47. Elleman og Lykketoft har smadret valgaftenen på TVnews. SD er blevet svinet den sidste halve time med ord som ildelugtende parti, nazister, slam og meget mere af samme skuffe. Så meget for en objektiv valgudsendelse.

    Kommentar by Morten P — 19. september 2010 @ 22:56

  48. @Superman
    Vi har givetvis haft debatten før, og det forekommer mig stadigt at du konsekvent glider af på ethvert spørgsmål der medfører at du skal konkretisere din egen position i forhold til multikulti/islam debatten.

    Det synes jeg ikke jeg gør – det er lidt som med islamkritikken og ikke-højrenationalismen. Man kan ikke svare korrekt. Der er åbenbart kun to positioner, og det forekommer mig at højrenationale har meget svært ved at accepterer andre verdensbilleder. Altså, jeg skal enten sige at jeg synes vi skal have en lalleglad tilgang til det hele, eller også skal jeg synes at tingene klart går bedre med DF i en form for magtposition (eller at SD kommer ind i Sverige). Det er som om andre svarmuligheder end de to medfører systemfejl :-)

    Det er vel klart nok. Der er jo enorme problemer og der kommer flere og flere til. Men de er mindre end hvis det radikale venstre og SF definerede udlændingepolitiken og debatten.

    Det er jo spørgsmålet :-)

    Hvorfor er det så svært at forstå at noget tilsvarende gør sig gældende på udlændingeområdet.

    Der er trods alt gået omkring 10 år efterhånden – og intet synes at være gået i den rigtige retning hvis man skal tage mængden af kritik og de konstant mere ekstreme løsningsforslag i betragtning.

    Og altså mener du ikke at en mere åben indvandrerdebat og en strammere politik ville være et gode for sverige ?

    Se der er den igen. Hvordan skal jeg svare på det, når “en mere åben indvandrerdebat” defineres af de højrenationale?

    Kommentar by Polyb — 19. september 2010 @ 23:03

  49. 43, jeg har netop skrevet et kort indlæg om Mogens Lykketofts udtalelse her til aften på TV2 News om, at Sverigedemokraterna er “slam”: http://kortlink.dk/864u

    P.S: De har også lige sagt på samme kanal, at gammelkommunisten, Lars Ohly, nægtede at sidde sammen med Jimmie Åkesson i sminkerummet (!), inden de skulle på svensk tv.

    Kommentar by Jan Christensen — 19. september 2010 @ 23:12

  50. Se her lige nu. Konservative Dagens Nyheter har billeder af Reinfeldt og Åkesson på forsiden og har udråbt dem til valgets vindere.

    http://www.dn.se/

    Kommentar by Anonym — 19. september 2010 @ 23:13

  51. Nu har Dagens Nyheter billeder af Reinfeldt og Åkesson på netforsiden og udråbt dem til vindere.

    http://www.dn.se/

    Kommentar by Mette — 19. september 2010 @ 23:14

  52. Seriøst, konkretisering er virkelig ikke polybs stærke side.

    Kommentar by naturret (islamofob) — 19. september 2010 @ 23:20

  53. ->45

    Ja, hørte det. Man kan blive så harm. En valgaften er en festaften for demokratiet, det blev det ihvertfald ikke med Ellemann og Lykketoft i studiet.

    Kommentar by Morten P — 19. september 2010 @ 23:23

  54. http://www.youtube.com/watch?v=KVlcmHRFM-Q

    Kommentar by Mette — 19. september 2010 @ 23:41

  55. Der er simpelthen et fantastisk selvsving hos socialister ( selv de borgerlige er socialister, her i Norden ). Det er et meget mærkeligt fænomen.

    Påtaget dum.

    Det er klart at hvis man hele tiden stræber efter at være dum og uvidende om fakta om islam og alt andet, så vil man som en større gruppe, kunne lukrere og tjene på at opfinde en holdning som man kalder for sandhed.

    Det har altid været lukrativt at svindle med sandheden. Omvendt har det altid været dyrt at forholde sig hæderligt til realiteterne.

    Hvordan kan man kalde sig et demokrati, når man bekæmper nogle folkevalgte personer med alle de groveste midler, trinnet inden konkrete likvideringer?

    Mange tillykke til SD og må de på en eller anden snirklet og via en hel del Pia-logi, genvinde demokratiet i Sverige og stoppe islamiseringen.

    Men måske sker det ikke. Måske kan vi bare sidde og more os over hvor skingrende vandvittige socialisterne er i disse år, hysteriske, DDR-agtige, brutale, selvmodsigende.

    Det er jo enormt nemt at være stor politiker, når man har populisme-magt nok til slet ikke at gide eller behøve beskæftige sig med virkeligheden. Men hvordan kan det lade sig gøre?

    Vi er blevet så forkælede, at kun en ny krig kan give os fatningen tilbage. Sur sandhed.

    Europa er ved at gå fra oplyst kontinent til bælgmørkt på rekordtid.

    Kommentar by Julie — 20. september 2010 @ 00:18

  56. Jeg skiftede øjeblikkelig kanal, da jeg så Lykketoft og Ellemann tone frem på skærmen i tv2-news.

    Kommentar by Jens A — 20. september 2010 @ 01:26

  57. mega grineren afslutning på SVTs valgudsendelse. En kaare Norge klon spillede sørgmodigt “du gamla du fria” på sin guitar. Imens vistes klip fra valgaftenen. Det eneste parti der IKKE blev vist i billedkollagen var SD/Åkesson. Tak for kaffe Sverige. Sidste mand lukker og slukker. Ræsonnementet har nok været følgende: shhhh.. hvis vi ikke viser Åkesson så når vi vågner i morgen er SD ikke kommet i rigsdagen og sidder på de afgørende mandater.. hehehehe..

    Kommentar by Ole Jensen — 20. september 2010 @ 01:27

  58. SD ender sikkert som DF, et tandløst og konformistisk halehæng til de halvrøde borgerlige partier.
    Hvilken forskel gør det om SD kommer i Rigsdagen?

    Europa er fucked.

    Kommentar by Marcus — 20. september 2010 @ 01:30

  59. Er jeg den eneste der er irriteret over mediernes brug af “indvandRERkritisk” i flæng som betegnelse af Sverigedemokraterne? Hvis man vil ind på den vinkel er det rigtige ord vel “indvandRINGSkritisk”.

    Jeg synes forskellen er ganske stor.

    Kommentar by Frihed — 20. september 2010 @ 01:39

  60. 52->

    Du har fuldstændig ret. Sagen er at folk som Polyben mener at besidde retten til at definere hvordan en diskussion/debat skal foregå, fordi de på den måde kan styre hvor konklusionen skal lande.

    Nå de så bliver mødt af nogen der nægter dem denne ret, bliver de tøse-fornærmede og går i meta. Eller også går de i et eller andet, andet.

    Seriøs samtale er på den måde udelukket. Den eneste grund til, at indgå i debatter med folk som polyben er, at udstille dette forhold, i det håb, at det får andre til at se på sagen selv, undersøge de matrielle forhold der ligger under det der diskuteres.

    Kan nå så langt, at bare en der har overværet sådan en debat, selv giver sig til at søge “sandheden”, så er det såmænd værd at bruge et par timer på fra tid til anden.

    Kommentar by anonym — 20. september 2010 @ 03:05

  61. Det gik, efter min mening , bådegodt og skidt ved dette svenske valg.Jeg ved godt at de fleste herinde jubler over pseudo-demokraterne i SD. Ligesom Dansk Folkedanserparti hænger SD fast i en fortid i halv og helnazistiske konstellationer. I Danmark har DF rødder i Liste Z og DDF, som igennem årene har haft medlemmer der, især i liste Z, hoppede frem og tilbage til DNSB. I Sverige har Sverigedemokraterne rødder i “Bevar Sverige Svensk”, som talte et uniformeret korps af unge nazi-skinheads. På trods af at de kalder sig nationaldemokrater så hænger de fast i højresumpen.Nu mener politiet så at en af deres kandidater, Von Arnold Von Rosenbusk eller hvad han nu hedder, angiveligt hat snittet sig selv og fingeret et røveri, for at fiske stemmer.Virkelig demokratisk.Jeg vil tillade mig at sige:SverigeDemokratisk, er denne fremgangsmåde.Hvis politiet har ret er det flovt for SD, midt i deres valg-rus.Iøvigt er det lidt interessant med hans navn, som ikke er det ovenståede, det var bare for at illustrere hans adelsnavn.Og den svenske land-adel er meget interessant, de spillede nemlog en stor rolle i 1930érnes og 40érnes nazismebegejstring, som skyllede ind over Sverige. Det er en kendt sag at Sverige var hjælpsomme over for Hitler og hans transporter af krigsmateriel, samt at Sverige har haft racehygiejne, som Danmark, længe efter krigens slutning.Landadlen og landbobevægelserne i Sverige var meget betagede af hjemstavnstankerne i nazismen, en agrarromantisk forestilling om “Blut und Boden”.
    Så det skulle ikke undre mig at denne unge mand snittede det tegn som betegner ham og hans slæng allerbedst, ind i sin egen pande: Hagekorset.
    Det er selvføleglig kun et gæt, men synes det er lidt sjovt med det skøre adels-navn, når jeg nu kender historie-bøgerne og andre skrevne bøger om førkrigstiden i Europas lande, som jeg finder yderst spændende ligesom al anden historie.

    Men tilbage til udganspunktet:Resultatet af valget.

    Det er skidt at Sverige valgte en blå regering, men godt at Reinfeldt er nede på jorden og siger nej til SD, det er ikke ligesom i politistat Danmark.
    Det er skidt at SD kom ind, men godt at det blev 5,7 og ikke 6,9 som nogle målinger spåede.
    Det er skidt at mine favoritter Venstrepartiet gik tilbage men godt at det kun er 0,3 pct de tabte.
    Det er godt at se Miljøpartiet gå frem med 2 %
    Det er godt at SD bliver holdt ude i kulden.
    Det er godt at SD endte med at blive nr 6 ud af 8, kun 0,1 pct foran nr 7 og 8, Venstrepartiet og Kristendemokraterne der begge fik 5,6 pct af stemmerne.En måling for en uge siden sagde at de blev det 3.største parti. Håber at det kan være en effekt af at ham den formodede svindler nåede at blive sat i dårligt lys inden valget.

    Så både “jättebra” og “jävla skitt”, men nok mest “jävla skitt”.

    Så der er lidt at masturbere over for højreføjens tilhængere, men herhjemme i andedammen ser Lars Løkkes imperie med Pia K som dronnong, ud til at vakle.
    Det næste valg vil forhåbentlig ligne det svenske, bare med modsat fortegn.Så det bliver skuffede og tavse liberale og nationale vi ser i TV….Lene Espersen og Pia K skal være i Mona Sahlins rolle næste gang!!!!

    Slut herfra Urinsyreposten for denne gang….

    Kommentar by AfaSkinDanmark — 20. september 2010 @ 04:48

  62. Flot for SD, og et stort spring fremad for Sverige, hvor dæmoniseringen af de ‘nye’ ikke var effektiv nok til at skræmme svenskerne til lydighed mod Eliten.

    Nu får SD mulighed for at gå ind i debatten i Rigsdagens daglige arbejde, og med 20 mand derinde skal det nok blive til noget.

    Reaktionære som Polyb er nok skræmte ved udsigterne til, at der kommer nye og kritiske røster i Sverige. Det må de leve med, behovet for forandring er simpelthen for stort.

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 20. september 2010 @ 06:08

  63. Her i DK kommer de socialdemokratiske pampere og skatteål heldigvis aldrig til magten. Den folketingsgruppe består af dinosaurer, der endnu ikke har forvundet meteornedslaget nov. 2001.

    Anonyme nulliteter. Nævn 10 politikere fra den gruppe????

    Og små barnerumper der leger politiker.

    http://www.berlingske.dk/politik/s-pia-k.-begaar-skattefusk 19. september 2010,
    “»Jeg vil godt komme med en anklage mod Pia Kjærsgaard. Jeg tror, at hun fusker med skat og formueforhold. Ikke at jeg har noget grundlag for at sige det, men det havde B.T. heller ikke. Så nu synes jeg, at det skal undersøges. Alt må lægges frem. Pia Kjærsgaard har jo sagt, at Helle Thorning ikke er nogen privatperson. Pia Kjærsgaard er så heller ikke nogen privatperson. Hun er også en offentlig person,« siger Henrik Sass Larsen….”
    —-

    Mon den lille sassemand er forelsket???

    Kommentar by tavsen — 20. september 2010 @ 08:05

  64. http://valresultat.svt.se/10099.html
    Landsdækkende, len og kommunevalgresultat kan ses, dog mangler der i tallene de der stemte før valget, det endelige resutat kommer så vidt jeg ved først onsdag.

    Kommentar by Peter Buch — 20. september 2010 @ 09:09

  65. @anonym
    Du har fuldstændig ret. Sagen er at folk som Polyben mener at besidde retten til at definere hvordan en diskussion/debat skal foregå, fordi de på den måde kan styre hvor konklusionen skal lande.

    Se der tager du helt fejl. Jeg forbeholder mig bare retten til ikke at svare på spørgsmål der tager udgangspunkt i et verdensbillede jeg slet ikke er enig i. Jeg forbeholder mig ret til ikke at svare på spørgsmål hvor den højrenationale konklusion er indplantet i alle svarmuligheder.

    Kommentar by Polyb — 20. september 2010 @ 09:27

  66. Så Deadline på DR2 kl 22.30 igår, hvor Kurt Strand helt tragikomisk manipulerede med Naser Khader, C og én fra Ventsre. DR-stjerne Socialdemokraten Antorini var selvfølgeig uimodsagt og tværtimod bakket kraftigt op af ordstyreren. Der konsekvent afbrød de to borgerlige. Kurt Strands synspunkt som han monotont bankede igennem bl.a med indlagte testimonials fra Drude Dahlerup, professor i Stockholm – der helt overraskende :) kunne erklære hus forbi mht valgsvindel på sit valgsted – var at Sverigedemokraterne IKKE var behandlet udemokratisk i Folkhemmet. Stakkels Khader blev nærmest taget i skole af den overlegne Strand, næsten efter metoden: “Naser gentag efter mig!…” Høj komik især på baggrund af at Sverigemokraterne havde fået 20 mandater og Socialdmokraterne det dårligste valg nogensinde. Det var vel disse ‘triste kendsgerninger’, som jo allerede var oplyst inden Deadline, som Strand og Antorini ikke ville have på agendaen, selvom det var det sprit nye. Vi kender HTS-metoden fra de seneste danske folketingsvalg: “Trods den historisk største socialdemokratiske tilbagegang, var det en stor sejr”

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 20. september 2010 @ 10:07

  67. Polyb… – narj, din påstand om at være kritisk til et verdensbillede er simpelthen for ynkelig. Ikke på noget tidspunkt har du været i nærheden af at formulere en metakritik. Altid har du vært god for flueknepperi, spørgsmål som fjerner fokus, og motivanalyser og den slags. Aldrig har du formået at forholde din kritik til andet end modvilje mod denne blog og dens ligesindede.

    Hvis du ikke vil diskutere spørgsmålene men hellere docere hvorfor holder du dig så ikke til det?

    Så i øvrigt frokosttv. De slemme sverigesdemokrater er desværre kommet i riksdagen, og tv2 havde i den anledning inviteret to søde mennesker i studiet, en svensker og en dansker. Det var balancen. De var begge “mildt forargede” og “havde snakket med deres venner” om hvordan”det kunne gå så galt”, og om hvordan det “virkelige Sverige” mon var. Sandelig godt at se brødrefolk i samdrægtighed fordømme den politiske virkelighed med en køn mikrofonholder som garniture. Se, DET er ulækkert!

    Kommentar by Høgsbro — 20. september 2010 @ 10:29

  68. @Høgsbro
    Man kan så undre sig over hvorfor du ikke kan stille andet op imod en ynkelig påstand end ynkelig personfnidder ;-)

    Hvis du er uenig i at spørgsmålene tager udgangspunkt i et verdensbillede hvor man kun kan erklære sig enig med DF, eller at påtage sig et idiotisk ståsted, så forklar endelig nærmere. Det andet kan jeg ikke bruge til ret meget andet end (igen) at blive bekræftet i mine fordomme.

    Kommentar by Polyb — 20. september 2010 @ 10:36

  69. Så kunne Polyb ikke dy sig. Han skulle lige ind og stjæle tråden.

    Kommentar by dell — 20. september 2010 @ 10:42

  70. @dell
    Jeg “stjæler tråden” ved at poste et link til historien om SD medlemmet der opdigter et overfald – en historie Kim Møller skrev om tidligere, men ikke har opdateret på med denne nye oplysning?

    Jeg “stjæler tråden” ved at rette en misforståelse omkring hvorledes stemmeafviklingen ved valget foregår?

    Jeg “stjæler tråden” ved at give udtryk for mine egne forhåbninger omkring valget?

    Jeg “stjæler tråden” ved at svare tilbage på modspørgsmål?

    Nej du, jeg “stjæler tråden” åbenbart ved overhovedet at være her – men det er ingen lunde min skyld.

    Kommentar by Polyb — 20. september 2010 @ 10:48

  71. Man kan så undre sig over at nogen alligevel syntes at Polyben er vældig interessant? Lidt som en vis WJ, som den minder om.

    Kommentar by PBr. — 20. september 2010 @ 10:58

  72. ->58

    Nu da venstrefløjens selv har udvandet ‘racisme’ begrebet, er de jo nødt til at have et nyt udtryk der kan stigmatisere alle der ikke har de rigtige meninger.

    Kommentar by Boo — 20. september 2010 @ 11:00

  73. Vi bør ønske Sverige tillykke med, at den kvælende fortielse nu, forhåbentlig, er slut i Sverige.

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 20. september 2010 @ 11:09

  74. Bare lige for at klargøre valglogikken i Sverige. Der er ikke hemmelige valg, hvis man i en eller anden udstrækning, kan se hvilket parti den enkelte vælger IKKE stemmer på. Uanset hvilke(n)stemmesedler den svenske vælger tager med ind i boksen, kan man ikke vide, hvad han stemmer på for han kan jo stemme blank i boksen. Men hvis han ikke har en stemmeseddel fra et bestemt parti i hånden kan de omkringstående se, at han ihvertfald ikke stemmer på dette parti. Formodningen er, at mange undlader at tage Sverigedemokraternes stemmeseddel i hånden for ikke offentlgt at stemple sig selv som fremmedfjendsk eller racist eller for at vise at de er politisk korrekte. Den offentlige stempling, som mange vil undgå har beviseligt kostet flere deres job eller de har fået bank eller sten ind gennem vinduet. Hemmelige valg betyder, at kun du selv ved, hvad du stemmer på og ikke stemmer på.

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 20. september 2010 @ 11:23

  75. >. 73.
    Lige præcis. Det svenske valgsystem er et U-landssystem, uanset hvordan man vender og drejer det, men det har fungeret udmærket for magthaverne, så hvorfor skulle de ændre det?

    Den eneste måde, det kunne blive acceptabelt på, var hvis valgstyrerne gav hver vælger et eksemplar af hvert eneste partis stemmeseddel med ind i boksen.

    Men til lykke til svenskerne med det foreløbige resultat. Hvad fanden ligner det i alle årene at dømme alle, der ikke ønsker masseindvandring, til at være ekstremister osv.!

    Kommentar by Gunnar Biering — 20. september 2010 @ 11:38

  76. Ja, det er faktisk utroligt. Eliten ønsker at udskifte befolkningen med for det meste muslimer, der ikke kan integreres, og dem der protesterer e racister.

    Det er tydeligt, at det er de irrationelle følelser, der styrer lederne i de europæiske samfund.

    Derfor er det lige så sikkert, som jorden drejer om solen og vandet løber nedad, at det hele braser sammen en dag.

    Kommentar by Machiavelli — 20. september 2010 @ 13:43

  77. Polyb, jeg udtaler mig ikke om dig som person, men om din måde at debattere på. At du afviser kritikken som personfnidder er vel et udtryk for at du er uenig i min kritik. Du mener altså at du tydeliggør dit verdensbillede i din måde at debattere på. Din kritik er på en måde på et højere niveau end den enkelte tråd, og rammer dybere end enkeltsager? Det vil måske sige at du har en synsvinkel der opløser de konflikter som herværende blog beskriver, og ligefrem kan producere løsninger der kan overbevise andre end dig selv? Det ville være fint hvis du kunne delagtiggøre alle i disse overvejelser, og ikke blot igen igen forfalde til afvisninger af problemerne, eller afvisninger af blogkommentarernes verdensbillede på metaniveau. Vær konstruktiv.

    Kommentar by Høgsbro — 20. september 2010 @ 13:44

  78. Ja, det er ufatteligt at man skal skilte med hvilken stemmeseddel man tager og kan fotograferes på vej ind i stemmeboksen.

    Det er kun fjolser der anser sådan en valgmetode for at være hemmelig.

    Kommentar by Ragnar — 20. september 2010 @ 13:44

  79. Polyb.

    Gab.

    Kommentar by dell — 20. september 2010 @ 13:44

  80. Farvel

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 20. september 2010 @ 14:04

  81. Polyb er for mig lige så velkommen her som en påklædt mand i en nudistlejr. For mig er Uriasposten en oase, hvor man kan læse indlæg fra ligesindede. Hvis man ville høre på utopister og gutmenchens, kunne man jo bare læse på Nationen eller politiken.dk

    En god kommentar fra Gunnar Biering, der fortjener gentagelse, da Polybben selv nok ikke har set den:
    “Hele Uriaspostens vinkel er den hypotese, at indvandrede muslimer skaber flere problemer, end vi ellers ville have haft.
    Din – og Michael Larsens, Århusianers osv – er, at de ikke skaber særlige problemer.

    Der, hvor der er objektive facts på bordet til at afgøre, hvem der har ret, har Uriasposten åbenlyst ret: Kriminalstatistik, 40 milliarder kr. om året i ekstra udgifter, dårligere resultater i PISA-undersøgelser osv.

    Det I kan gøre, at at skabe tvivl på de områder, hvor der ikke er statistik: Hvem laver mest uro på et fodboldhold, osv.

    God fornøjelse! Det bliver op ad bakke for jer, og ned ad bakke for dem, der mærker indvandringsproblemerne i dagligdagen. (Netto, osv).”

    http://www.uriasposten.net/?p=15609#comment-991847

    Kommentar by Kenny Starfighter — 20. september 2010 @ 14:06

  82. Det er egentlig næsten lidt tragikomisk. I en tråd hvor der hyles lidt over at majoriteten i det svenske politiske liv ikke gider at høre på Sverigedemokraterne, ikke gider at debattere med dem osv. – hvor der hyles over det syn majoriteten skulle have på Sverigedemokraterne og deres vælgere – ja hvad sker der (også) i den tråd?

    Jo, der smides selvfølgelig mindst ligeså ekstreme tilsvininger tilbage over hegnet, samtidig med at der gives udtryk for at de få kritiske ryster der bevæger sig herind gerne måtte skride af helvede til…

    Kommentar by Polyb — 20. september 2010 @ 14:26

  83. 56

    Det skulle du ikke ha’ gjort. Det var vældig underholdende at høre og se to gamle danske pænhedsryttere kalde et nyt svensk parti for slam og ildelugtende.

    Tillykke til det svenske parti SD med at blive repræsenteret i Riksdagen i Sverige. Det vil givet skabe fornyelse.

    Kommentar by Liva — 20. september 2010 @ 14:31

  84. Jamen polyb, problemet er at det du opfatter som din kritik i virkeligheden blot er sure opstød, som ikke bringer debatten videre, endsige bidrager med nye erkendelser. Oplys os, i stedet for at forfalde til surhed og offertænkning.

    Kommentar by Høgsbro — 20. september 2010 @ 16:16

  85. Polyb, Uriasposten er ikke et politisk parti, så hvis du ikke kan lide lugten i bageriet… Og du bidrager ikke med noget som helst til debatten. Eller overbeviser nogen med dine anti-indlæg.

    Kommentar by Kenny Starfighter — 20. september 2010 @ 16:17

  86. 10 indlæg af 85 fra Polyb, ca. 15 den anden vej med adressat. Ignorer dog fjolset, der ikke vil stå til ansvar for at mene noget selv, andet end at vi er nogle værre nogen..

    Kommentar by Kimpo — 20. september 2010 @ 16:29

  87. En svensk vælger på TV2_news/ Elleman & Lykketoft siger nøjagtigt hvad hun mener om Mona Sahlins talen ned til det svenske folk og hendes hånlige, falske smil – en fantastisk parodi på Mååna :D

    http://www.youtube.com/watch?v=wPRAWIdrKGo Kort version.

    http://www.youtube.com/watch?v=9KBtTkxnBVw Lang version

    med kommentarer fra Krasnik, Elleman og Lykketoft – selv sidstnævnte kan ikke holde masken, da alle i studiet og ude ved skærmenene ved lige nøjagtigt, hvilken dansk politiker Krasnik hentyder til.

    Kommentar by Bjovulf — 20. september 2010 @ 16:29

  88. “… Jeg forbeholder mig bare retten til ikke at svare på spørgsmål der tager udgangspunkt i et verdensbillede jeg slet ikke er enig i. Jeg forbeholder mig ret til ikke at svare på spørgsmål hvor den højrenationale konklusion er indplantet i alle svarmuligheder…”

    Og det er vist det mest sande, du nogensinde har skrevet.

    Falder noget udenfor dit verdensbillede eller leder fakta til en uacceptabel konklusion, så nægter du at beskæftige dig med det.

    Tak fordi du endelig, endelig indrømmer så meget. Gud fader bevares hvor kunne vi have sparet os selv meget bavl, hvis blot du havde indrømmet den gang studentikose, wanna-be intellektuelle og kontradiktive vrøvl før du startede din karriere her på posten.

    Kommentar by kbh — 20. september 2010 @ 16:35

  89. Sig mig, kan det i grunden ikke lade sig gøre at snyde.
    Hvis man nu har en stemme seddel med udefra og tager en fra bordet i valg lokalet.
    Forsøger og klemme disse godt flade og putter i urnen.
    Og vupti et parti har fået to stemmer.

    Kommentar by Peter — 20. september 2010 @ 16:59

  90. Jeg kan huske et interview med Poul Nyrup efter det valg, hvor venstrefløjen mistede magten. Frit efter hukommelsen:
    Journalist: Hvad gik der galt?
    Poul Nyrup: Vi var simpelthen ikke gode nok til at forklare vælgerne vores politik.
    Journalist: Kan man forestille sig at vælgerne godt forstod jeres politik, men at de simpelthen var uenige?
    Poul Nyrup: Uld, uld, uld, uld, uld…

    Det er en sjov tankegang: Hvis nogen er uenige med mig, så er det fordi de ikke forstår hvad jeg mener. Det lukker enhver debat, når man ikke vil anerkende muligheden for at modparten godt kan høre en, og alligevel ikke er enig. Når man tænker på den måde, er debat/dialog det samme som at gentage sin mening indtil modparten erklærer sig enig. Det bliver aldrig aktuelt at sætte sig ind i, hvad uenigheden eventuelt kunne skyldes udover fattesvaghed.

    Jeg sporer den samme tankegang hos de svenske socialdemokrater. Naturligvis skal Mona Sahlin da ikke gå af som partileder, bare fordi hun har ledt partiet ind i et nederlag af episke proportioner. Det var jo ikke hendes skyld. Det var vælgerne! De stemte dumt og ulydigt, og det kan man jo kun rette op på ved at skælde og smælde noget mere, moralisere og skamme ud. Det kan aldrig komme på tale, at der kan være andre årsager til at stemme på SD end rendyrket ondskab eller dumhed.

    Kommentar by Scarlet P — 20. september 2010 @ 19:01

  91. 91->

    Der er jo så også den mulighed, at de vise politikere simpelthen ikke har det folk de har fortjent.

    I det tilfælde er det jo en nærliggende mulighed, at udskifte befolkningen…

    Kommentar by anonym — 20. september 2010 @ 19:10

  92. “…Det er en sjov tankegang: Hvis nogen er uenige med mig, så er det fordi de ikke forstår hvad jeg mener…”

    Eller den elitære (Radikale): Vælgerne er dårligt uddannede, dumme

    eller motivanalysen, specielt SF og Ø: Vælgerne er onde, fascistoide, har utilbørlige hensigter (også en legitimation for politisk vold).

    Den mærkelige røde, påståede lyse-lyseblå og den helt sorte venstrefløj har da det fællestræk, at de simpelthen nægter at acceptere, at helt almindelige, rationelt tænkende, lødige og veloplyste mennesker kan komme til andet resultat end een selv.

    De nægter.

    Polyb ovenfor er jo normalt et fint eksempel, men han skærer idag af på et sted før den ubehagelige konklusion ved hjælp af den menneskelige reaktion som fagfolk vistnok kalder “benægtelse”.

    Spændende er det da

    Kommentar by kbh — 20. september 2010 @ 19:26

  93. Når man hører en af de svenske etablerede politiske partiers ledere, opleves det, som lytter man til en eller anden underlig religiøs leder for en sær religiøs sekt i en amerikansk udørk.

    Kommentar by morlille — 20. september 2010 @ 19:50

  94. “71. Man kan så undre sig over at nogen alligevel syntes at Polyben er vældig interessant? Lidt som en vis WJ, som den minder om.”

    Ikke fair over for WJ. WJ ordkløver, men han er aldrig bange for at komme med sin mening.

    Polyb er derimod en sociopatisk debatspoiler, som aldrig bidrager med nogen pointe eller selvstændig holdning.

    Polyb er et bestyrket argument for den fri abort.

    Kommentar by En gammel debattør — 20. september 2010 @ 20:52

  95. Lad nu være med at bruge så meget tid på Polyb. Han skriver en masse vrøvl på en masse hjemmesider, udelukkende for at folk skal blive nysgerrige på ham og besøge hans blog, så han kan få en masse hits….

    Kommentar by Frederik — 20. september 2010 @ 21:49

  96. @Peter
    Sig mig, kan det i grunden ikke lade sig gøre at snyde.
    Hvis man nu har en stemme seddel med udefra og tager en fra bordet i valg lokalet.
    Forsøger og klemme disse godt flade og putter i urnen.
    Og vupti et parti har fået to stemmer.

    Man skal putte stemmesedlen i en kuvert (som man vel kun får en af) – de vil sikkert blive kasseret hvis der er mere end seddel i kuverten.

    Kommentar by Polyb — 20. september 2010 @ 22:30

  97. @Kimpo
    Way to lead the way ;-)

    Kommentar by Polyb — 20. september 2010 @ 22:32

  98. Det er da vist ikke alverdens man får med sig fra Århus Uni..
    Eller også er det eneste man ser til Århus Uni, det man ser på sin cykel ned til Netto, hvor man arbejder som flaskedreng..

    Kommentar by naturret (islamofob) — 21. september 2010 @ 00:07

  99. Du gamle du frie
    du lugter som brie
    der smelter i solen
    og stinker som Polen

    Du er blevet fattig
    Og islamofacisto-ready
    Du hykler og hyler
    og laver retro-idyl’er

    Du gamle du frie
    Du vil ikke være længe
    du Nordens første islamo-rige
    på tvang, blod og sharia-gænge

    —Good bye and good luck—-

    Kommentar by Julie — 21. september 2010 @ 00:31

  100. >90.Scarlet P. Rigtigt set og morsomt formuleret. “Hvis nogen er uenige med mig, så er det fordi de ikke forstår hvad jeg mener.” Det er en totalitær religiøs tankegang. Ligesom muslimer, der mener ikke-muslimer er frafaldne vantro. De politisk totalitære som marxister, facister, falangister, nazister osv forlader typisk aldrig der tro på at de har sandheden – det er derfor de er totalitære. Det giver stor slagstyrke, men ingen omtanke…..
    http://www.youtube.com/watch?v=OPNin0-dLVE

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 21. september 2010 @ 10:00

  101. >100: Eller ligesom kulturradikale og muslimer der mener problemet er folks manglende viden om islam. Hvis først man lærer om islam så bliver alt så meget bedre…

    Følger man logikken til dørs er der kun en mulig konsekvens: Vi bøjer os alle for islams krav og regler, og overlader al magt til imamerne og deres præstestyre.

    Kommentar by Høgsbro — 21. september 2010 @ 10:53

  102. ->54 Mette

    Det er en “ørehænger”. Når man først har hørt “Vi är på gång nu”
    et par gange så sidder den fast :)

    Kommentar by Morten P — 21. september 2010 @ 16:23

  103. 89. Scarlet P

    Anti-marx, 99, har allerede skrevet hvad jeg ville have skrevet.

    Godt set, du!

    Kommentar by Vivi Andersen — 21. september 2010 @ 16:34

  104. 101. Høgsbro

    Hahaha, den er god den der med at problemet er folks manglende viden om islam!

    Gad vide hvordan de er kommet frem til det ?

    Kommentar by Vivi Andersen — 21. september 2010 @ 16:40

  105. Tak for en god Reportage,og gode billeder :)

    Kommentar by Spinner — 21. september 2010 @ 17:16

  106. Ja, der var også engang, man kunne blive afhørt i kendskabet til Das Kapital på universitetet af skæggede marxister. Når man ikke tilsluttede sig den sande lære, måtte det jo skyldes manglende læsning og mere læsning i Kapitalen ville åbne øjnene på én, sagde de.

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 21. september 2010 @ 17:44

  107. […] Sd i riksdagen även utan Skåne. Alt tyder dog på, at de stuerene hellere vil flække en arm på tværs. I øjeblikket er alle SD elimineringskneb i brug: Moderaterna vill stoppa Sverigedemokraterna från att ta plats i riksdagens utskott genom att skära ner platserna i utskotten från 17 till 15.Se også Uriasposten valgreportage fra Malmø: En tur til Malmø – Sverigedemokraterna i Rigsdagen. […]

    Pingback by Det siger Pia Kjærsgaard også…… « Snaphanen — 21. september 2010 @ 18:06

  108. Kim Møller: Hvordan kan du finde på at spørge til anitsemitten Le Pen og Geert Wilders (den mest proisraelske politiker i Europa) i samme sætning?

    Kommentar by JS — 21. september 2010 @ 18:20

  109. ->107

    Jeg skal ikke tale for Kim Møller, men det kunne jo netop være denne forskel der var hele pointen ved at spørge.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 21. september 2010 @ 18:43

  110. Fin reportage, tak for det!

    Kommentar by Fish out of Water — 21. september 2010 @ 22:16

  111. “Eks-kommunisten Lars Ohly ville ikke sminkes i samme lokale som Åkesson.”

    I et normalt land vil politiske partier respektere hinanden og omgås hinanden på fordragelig vis. Den tabende fløj eller det tabende parti vil anerkende sit nederlag og modpartens sejr og i det hele taget anerkende valgresultatet. Et nyt parti vil naturligvis blive budt velkommen.

    Sådan ikke i Sverige. Det er længere ude end det aner. Så vidt jeg hører venstrepartiets Lars Ohly, opfordrer han endda på valgaftenen til udenomsparlementariske bevægelser for at forhindre den politik som valget vil medføre i hans øjne.

    “Vi gillar ulika” (Vi kan li’ forskellighed), hedder Aftonbladets kampagne imod Sverigedemokraterna. I et demokrati er forskelle i politiske opfattelser det afgørende, og det er selvmodsigelse at forlange samme holdning til indvandringspolitikken.

    Kommentar by Niels P. — 22. september 2010 @ 00:23

  112. ->90: Sådan har de sagt mange gange, når det ikke giksom de ville.

    Jeg har efter en EU-afstemning set Poul Nyrup udtale på TV: “Vi skal have genoprettet tilliden til befolkningen.”

    Hvorfor sender DDR ikke den med mellemrum? Vi har ofte nok set Erhard og Glistrup citater.

    Kommentar by Hodja — 22. september 2010 @ 00:51

  113. -> JS

    Findsen lurede den. Troede ikke nogen kunne misforstå pointen.

    Kommentar by Kim Møller — 22. september 2010 @ 02:42

  114. Superspændende reportage! Mange tak!

    Kommentar by Martin — 22. september 2010 @ 09:42

  115. Ved nogen hvordan de svenske valghandlinger finder sted? Jeg mener, hvordan sikrer man at der kun afgives en stemme på en person, og at dette valg er anonymt?
    Selvom man tager en af alle stemmesedler, skal man vel kun aflevere den ene? Står stemmeurnen i boksen, så ingen kan se hvad du smider i den ??

    Kommentar by Oluf — 22. september 2010 @ 12:54

  116. Tak for reportagen.

    Den var vældigt oplysende.

    Kommentar by kbh — 22. september 2010 @ 18:15

  117. Kim Møller: Når du i samme sætning henviser til Konservativ Ungdom i Århus er det svært at fange pointen. Tvivler stærkt på at den menige KU’er har styr på at Wilders og Le Pen hører til i hver sin ende af antisemit skalaen i Europa.

    Kommentar by JS — 22. september 2010 @ 21:20

  118. Spændende reportage, Kim. Tak!

    Kommentar by Jern Henrik — 23. september 2010 @ 18:28

  119. @Oluf

    Jeg undrer mig også over, hvordan det foregår.

    Står der en skraldespand ved siden af den skjulte valgurne?? Ellers er det jo ikke hemmeligt.

    Eller bliver der afgivet flere stemmer, end der er stemmeberettiget?? Kan enhver gå ind og stemme??

    Kommentar by tavsen — 23. september 2010 @ 21:22

  120. […] En flaskedreng i Netto? – BUSTED! Nej, men jeg har blandt mange jobs været kasseassistent i Fakta for mange år siden. […]

    Pingback by Hvem er jeg? « Tanker om politik og historie… — 2. januar 2011 @ 13:39

  121. […] Nederste foto: Dan Park plakat taget af Uriasposten i Malmø […]

    Pingback by Växande desperation i Malmö « Snaphanen — 1. marts 2012 @ 04:55

  122. […] valg i Danmark. Af og til var den interessantere end den i Sverige. Jeg var derovre og sammen med Urisposten og fulgte det på nærmeste hold. Det dygtige politi nåede at give os to bøder på et døgn for […]

    Pingback by Jalving: Svenskerne kan vælge virkeligheden fra « Snaphanen — 13. juli 2014 @ 09:19

  123. […] begyndt at invitere mig selv til valgaften i Sverige, ligesom Uriasposten og jeg holdt valgaften hos SD i 2010. Dengang havde vi ret, nu får vi det inden længe. Når man har ventet tyve lange år, har man nok […]

    Pingback by SD kan blive største parti « Snaphanen.dk — 17. maj 2018 @ 16:31

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper