25. september 2010

1997: DR bad kunstner afbrænde Bibel foran rullende kamera

Interessant episode omtalt i læserbrev af Uwe Max Jensen i tirsdagens udgave af Vejle Amts Folkeblad. Fra Islam har et særligt problem (ikke online).

“Jeg er enig med Erik Lysbjerg et stykke af vejen, men flere steder skiller vandene. Fra min side var det ikke ment som en fornøjelig spøg, når jeg skrev, at Dannebrog er givet danskerne i gave direkte fra Gud. Jeg anser derimod dette som akkurat ligeså sandsynligt som påstanden om, at Koranen er Guds ord…

Erik Lysbjerg skriver endvidere, at kristendommen i lighed med islam er baseret på et kompromisløst vi-alene-vide-koncept. Det kendetegner religion, at en religions udøvere mener at have ret, mens de andre så i sagens natur tager fejl. I islam synes denne tendens dog at være forstærket, da ikke-muslimer omtales som vantro.

Når islam samtidig er en lovreligion, der ønsker at udbrede sin sharialov til hele samfundet – en lov, der er stærkt diskriminerende overfor ikke-muslimer – så er det tydeligt, at islam har et særligt problem.

Ifølge Erik Lysbjerg udøver medierne kraftig selvcensur, når det gælder omtale af ikke-kristne religiøse aktiviteter og holdninger. Det er næppe rigtigt.

Da kunstneren Søren Mosegaard i 1997 ønskede at afbrænde Bibelen i forbindelse med en udstilling i Kunstnernes Hus i Århus, fremskaffede Danmarks Radio en bibel (paperback-udgaven – hvem siger, at DR ikke er økonomisk ansvarlig?), hvorefter kunstneren foran et rullende kamera satte ild til Bibelen.

Kunne man forestille sig, at DR ville gøre noget tilsvarende, hvis en person ønskede at brænde Koranen?”

(Kunstner Søren Mosegaard afbrænder Bibel; Blasfemi og kunstnerisk frihed)

I forbindelse med det pågældende værk, havde Søren Mosegaard, manden bag ‘Antikrist-Partiet’, bedt publikum om at medtage Bibeler til samlet afbrænding. Det blev dog aldrig til noget, da han i stedet bekendtgjorde, at det hele var en happening, der skulle blotlægge hvorvidt der var kunsterisk frihed i Danmark. Kritikken betegnede han i den forbindelse som ‘udansk’ (EB, 3/2-97).

Opdate. Sort Sonofon har mere – Man brænder da bibler.

“Kunstneren kom efterfølgende ikke til at vansmægte. Gyldendal med litterær direktør Johannes Riis i spidsen – samme Johannes Riis, der for kort siden efterlyste respekt for islams tabuer på et møde i Trykkefrihedsselskabet – valgte at tilbyde Søren Mosegaard en kontrakt på en religionskritisk (læs: kristendomskritisk) bog. Uhyret fra Betlehem, der var stærkt kritisk overfor den kristne religion, udkom i efteråret 2001 på Gyldendal og blev blandt andet anmeldt applauderende af den nuværende Weekendavisen-anmelder Klaus Rothstein, der dengang var boganmelder på Berlingske Tidende. Rothstein kaldte bogen ”en hårdtpumpet thriller til de blodtørstige og en kættersk provokation til de troende”.”

Oploadet Kl. 13:12 af Kim Møller — Direkte link11 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/18243/trackback

11 Comments »

  1. Flaget er ikke fra Gud, det faldt ned fra himlen under slaget ved ??? i omkring 1200 og hvidkål. Det er selvfølgelig løgn, men vi vandt og det er det afgørende.

    “Kunne man forestille sig, at DR ville gøre noget tilsvarende, hvis en person ønskede at brænde Koranen?”

    Ja det kunne man godt forestille sig! Man kunne også forestille sig, at DDR anbefalede at alle muslimer skulle forlade Danmark inden jul og at Pia Kjærsgaard skulle være Danmarks næste statsminister.

    Kommentar by Machiavelli — 25. september 2010 @ 13:35

  2. “[…] så er det tydeligt, at islam har et særligt problem.”

    Det minder mig om en plakat jeg har set engang med teksten “Du har ingen krop. Du ER din krop!”…

    Kommentar by Vagn Henning — 25. september 2010 @ 13:40

  3. Fabelagtigt godt fundet. Tak.

    Kommentar by Frihed — 25. september 2010 @ 13:42

  4. Ved I hvad, jeg tror sgu, at jeg melder Søren Mosegaard til muslimerne. Jesus er som bekendt en stor profet i koranen, og “kunsteren” BRÆNDER profeten Jesus!.

    Kommentar by Slyrgraff — 25. september 2010 @ 14:35

  5. Videoen er fjernet fra youtube, så jeg kan ikke checke det. Burn, Baby, Burn! (Stokely Carmichael). Hvis du betaler for en bog, har du lov til at brænde den, selvfølgelig. Det er noget andet, når staten brænder bøger. Jeg har selv brændt mange bøger for at få varmen (bedre end kontanthjælp?). Hvis man kan få en ekstra gevinst/glæde ud af at brænde dem på youtube er det OK. Jeg tænkte spontant, at det var en lokaltelefonbog, de brændte, mens de kaldte det Koranen? Personligt tror jeg ikke på voodoo, selvom jeg finder det interessant. Med troende mennesker skal man åbenbart bare finde den rigtige knap at trykke på, så går de til i jihad mode? Som hypnotiserede zombier? Som Ron Hubbard sagde, da han var science-fiction forfatter: Man skulle starte en religion :)

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 25. september 2010 @ 15:18

  6. http://www.uriasposten.net/?p=18183&cpage=1#comment-1010153

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 25. september 2010 @ 16:06

  7. Bibelen brænder også fint :)

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 25. september 2010 @ 16:09

  8. I Australien har en advokat røget såvel Koranen som Bibelen rullet som en ‘joint’ (han hævder dog han ikke røg noget ulovligt), som en provokation.

    Karaktererne: Bibelen, 7 ud af 1o. Koranen, 5 ud af 10.
    “Det er jo bare en skide bog,” sagde Stewart om de mennesker der føler sig krænkede over at brænde Bibelen eller Koranen. “Hvem bekymrer sig? Det må være det man tror på der har betydning: Helt ærligt, hvis du bliver ophidset over en bog, så tager man livet alt for alvorligt.”

    En australsk politiker benyttede straks tolerancekortet og talte om en censur på nettet for at hindre sådanne sager i at blive omtalt.
    http://synopsis-olsen.blogspot.com/2010/09/koranen-rget-som-en-joint.html
    Behøver jeg at nævne at han er blevet tvunget på orlov af sin arbejdsgiver.

    Kommentar by synopsis-olsen — 25. september 2010 @ 16:38

  9. Gad vide hvornår DR fik sit koranpanel på DR’s hjemmeside? Det har DR haft. Tro det eller ej. Jeg ved ikke hvornår DR fik den idé, men jeg kiggede da en ekstra gang, da jeg opdagede at Danmarks radio på et tidspunkt mente at DR skulle agere religiøs vejleder. Ud i islam.

    Kommentar by Liva — 25. september 2010 @ 20:02

  10. De af os der var på nettet i slut-1990’erne husker sikkert Søren Mosegaard som Danmarks mest forhadte spammer af debatfora, måske kun overgået af Bo Warming. Det er bestemt ikke for meget sagt at mange kunne have grebet til korporligheder over for ham for hans kyniske egopromovering på andres bekostning.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 26. september 2010 @ 01:21

  11. DR siden oven viste happening.

    “I et tv-indslag på DR Update lørdag blev Kurt Westergaard berømte Muhammed-tegning tilsløret. Og det er sket før.
    Indslaget handlede om, at Dansk Folkeparti i protest mod Politikens undskyldning bragte Mhammed-tegningen på partiets hjemmeside. Da DR tilbage i 2006 også tilslørede Muhammed annoncerede de, at det var en menneskelig fejl, og man frem over vil vise Muhammed-tegningerne som en naturlig del af DRs nyhedsdækning.
    Ifølge DR’s nyhedschef Ulrik Haagerup fik en redaktionssekretær på DR Update dog kolde fødder alligevel.” (marts 2010)

    h t t p://www.bt.dk/danmark/dr-sloerer-muhammed-tegning-igen

    DR underviser i islam.

    “Allah og hans profet” (2010)

    H t t p://www.dr.dk/skole/hverdagsliv/tema/religion/islam/tro.asp

    DR har aldrig vist Fitna filmen.

    “Når islam og integration igen og igen fylder nyhedsfladen på DR, så er det både mærkværdigt og kritisabelt, at store kristne højtider ofte slet ikke omtales. Det mener flere katolikker i Danmark, som i dag på askeonsdag angriber DR’s måde at prioritere det religiøse stof på.” (2010)

    h t t p://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/356554:Kirke—tro–Katolsk-kritik-af-DR

    DR har haft hijab tilsløret kvindelig studievært på DR2.

    H t t p://www.dr.dk/DR2/Arkiv/Adam+og+Asmaa/

    DR har lavet tørklædekonkurrence.

    “Danmarks Radios website for unge, “Skum”, har påtaget sig opgaven at kåre “Miss Tørklæde 2008″. Landets muslimske kvindelige indbyggere skal finde kameraerne i kampen for sejren, der i øvrigt udløser en Ipod og et designertørklæde fra Mads Nørgaard.” (2008)

    h t t p://www.180grader.dk/nyheder/DR_udfordrer_Islamisk_Trossamfund_med_Miss_T_rkl_de.php

    DR laver programmet Oraklerne som er et islamisk talkshow hvor kun kvinder er i studiet. (2009)

    h t t p://www.dr.dk/tjenester/programoversigten/w3c/epg.asp?seldate=0&seltime=5

    DR viser islamisk uniform til unge kvindelige sportsudøvere.

    h t t p://www.dr.dk/Ramasjang/fodboldpigerne/sider/om.htm

    DR laver programmet Pige med tørklædet. (2008)

    Flere programmer med islamisk tilslørede kvinder og konvertitter.

    h t t p://agent.dril.dk/agent/style/dr/Default.aspx?27988,play29405,29465,28557,29406,28625,27987,28570,28525,29787,29466,28551,29407,28546,28559

    DR laver programmet TørklædeXperimentet hvor flere danske kvinder tilsløres med hijab. (2008)

    h t t p://www.dr.dk/DR2/T/Tro/2008/ToerklaedeXperimentet/20071217100439_1.htm

    DR laver endnu et program om kvindelig konvertit. (2005)

    “18-årige Diana fra Skanderborg fravalgte kristendommen og dansk kultur til fordel for Islam.”

    h t t p://www.dr.dk/P1/Dokumentarzonen/Udsendelser/2005/000050.htm

    Kommentar by Liva — 26. september 2010 @ 15:40

RSS feed for comments on this post.