9. oktober 2010

Tobias Liebetrau, Cevea-stud.: “… ghettoen eksister ikke. Den er en fantasikonstruktion.”

I torsdags kunne man i Århus Stiftstidende læse, at der var krise i Bazar Vest. Hårdest ramt var grønthandlerne, idet “80 pct. af deres kunder er danskere”. Lignende udvikling er beskrevet i dagens udgave af Fyens Stiftstidede, hvor to af Vollsmoses erhvervsdrivende, slagter Houssam Hemadi og kioskejer A. Mohammed fortæller om omsætningsnedgang. Sidstnævnte fortæller, at “hverken børn, kvinder eller etniske danskere længere tør komme på Bøgetorvet”, og forklarer hvorfor han ikke har kontaktet politiet: “… jeg har fem børn og vil ikke have åben krig”.

I dagens Information analyserer Cevea-studerende Tobias Liebetrau statsministerens åbningstale – Ghettoen, den moralske fjende.

“Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) lagde i sin tale ved Folketingets åbning stor vægt på, at der skal gøres en særlig indsats på ghettoområdet… I talen konstrueres ghettoen som det danske samfunds modsætning udgjort af arbejdsløse, indvandrere og kriminelle. Lars Løkke konstruerer på klassisk vis et ‘os’ og et ‘dem’. Ghettoen og dens beboere repræsenterer anormaliteten, som vi normale danskere spejler os i for at få bekræftet vores egen identitet og selvtilstrækkelighed.

Ghettoen undslipper således det særligt danske, men danner samtidig grundlaget for skabelsen af det. Ghettoen fungerer med andre ord som løftestang for forestillingen eller fantasien om det virkelige eller rigtige danske samfund…

Det problematiske i statsministerens fremstilling er, at ghettoen præcis udstilles som det, der forhindrer det danske samfund i at blive lykkeligt og homogent. Et samfund, hvor de danske værdier frit kan blomstre. Med udgangspunkt i det anormale (ghettoen) slipper Lars Løkke Rasmussen endvidere behændigt uden om at definere de danske værdier og det danske samfund. Et smart, men ikke nødvendigvis bevidst, træk da disse værdier netop ikke kan defineres, for de er konstruktioner eller fantasier.

Med sit retoriske greb skaber han en illusion om, at ghettoen har frarøvet eller ødelagt det, der kunne have dannet grundlag for vores identitet. Faktisk skærer Lars Løkke det selv ud i pap, med den enkle sætning: »Vi skal have ghettoen tilbage til samfundet.« Desværre er det et løfte, der ikke kan indfries. For ghettoen eksister ikke. Den er en fantasikonstruktion, der bruges til at definere de danske værdier og det danske samfund.

Gennem statsministerens retorik og fantasikonstruktion kommer ghettoen til at fremstå som det danske samfunds moralske fjende.”

Apropos.

  • Cevea.dk – Tobias Liebetrau: “Ved siden af det arbejder jeg for Peter Mogensen på Politiken.”
  • The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/18750/trackback

    14 Comments »

    1. Du kunne passende bruge kronikørens facebook billede til at understrege hans interlekt: http://www.facebook.com/profile.php?id=575490986

      Kommentar by Mr. Creosote — 9. oktober 2010 @ 16:25

    2. Han må have læst længe på Købehavns universitet for at komme på så lang afstand af virkeligheden…

      Kommentar by Jern Henrik — 9. oktober 2010 @ 16:34

    3. @2: Eller også har han set for meget “The Matrix” – There is no ghetto!

      Men når alt kommer til alt tror jeg at han kom til at forbytte “ghettoen” og hans eget “greb om virkeligheden”, en af de to er et fantasifoster den anden en realitet.

      Kommentar by Zonka — 9. oktober 2010 @ 16:39

    4. Hvad skal man sige med fornuften i behold: En intetsigende artikel, der viser sproget fra dets bedste sige. Manden skriver son en idiot, men det er ikke unormalt.

      “Det problematiske i statsministerens fremstilling er, at ghettoen præcis udstilles som det, der forhindrer det danske samfund i at blive lykkeligt og homogent. Et samfund, hvor de danske værdier frit kan blomstre”

      Det er ikke det, statsministeren mener med sin tale. Han mener, at ghettoens vold og voksende anarki og forfølgelse af danskerne, er en bedrøvelig udvikling i det danske samfund og må bekæmpes.

      “Gennem statsministerens retorik og fantasikonstruktion kommer ghettoen til at fremstå som det danske samfunds moralske fjende.”

      Præcis: Ghettoen er det det danske samfunds moralske fjende. Hvad skulle den ellers være. Et smukt symbol på indvandring. Et smukt syn på integration? Er ghettoen som vi ser udfolde sig i Vollsmose ikke netop et syn på en samfundsmoral i forfald?

      Hvis man ikke forstår det, så bør man søge førtidspension.

      Kommentar by Machiavelli — 9. oktober 2010 @ 16:41

    5. Islam er en smitsom sygdom.

      Alle smittebærerne må så hurtigt som muligt repatrieres til deres naturlige miljø.

      At rive ghettoerne ned forslår som en snebold i helvede.
      Uanset hvor man placerer 1000 muslimer, bliver resultatet altid flere voldtægter og overfald.

      Hvor svært kan det være? Loven om årsag og virkning kan ikke ophæves.

      Kommentar by T. Pedersen — 9. oktober 2010 @ 16:58

    6. Han er da vist helt uden for pædagogisk rækkevidde ;-)

      Bedst som man tror, at nu har man set den allerstørste PK-tåbe
      i Danmark – og der er sandelig masser af “talentfulde” kandidater til titlen efterhånden – så dukker der ghm. sådan en lallenaiv, mentalt udfordret, verdensfjern kulturrelativistisk halal-tosse op på scenene og belærer os om, at virkeligheden slet ikke eksisterer – den er såmænd bare en konstruktion, som onde fremmedfjendske danskere har skabt – mageløst!

      “Krøsus Liebetrau” ?!?! Det lyder sgu da også ret konstrueret.
      Kan jeg så også påstå, at han slet ikke eksisterer? ;-)

      Hvad mon de studerende egentlig lærer i dag?

      Eller er det mon allerede i folkeskolen eller gymnasiet / på HF, det er gået helt galt?

      Med deres grundigt “indvaskede” PK-paroler om menneskesyn, kulturberigelse og ligeværd – åbenbart helt uanset hvor fjendske, hadefulde og fascisistiske holdninger man selv ankommer hertil DK med – samt det obligatoriske had til al dansk & vestlig kultur og det oftest totale fraværd af evnen til selvstændig reflektion, som Tobias så tydeligt selv demonstrerer her, får folk som han nærmest “1984” til at ligne et uskyldigt børneeventyr. Det er godt nok skræmmende at de går løs ude i samfundet – og at en del folk på venstrefløjen endda tager dem alvorligt!

      Kommentar by Bjovulf — 9. oktober 2010 @ 17:01

    7. http://www.facebook.com/profile.php?id=575490986

      “Ved siden af det arbejder jeg for Peter Mogensen på Politiken.”

      Ja, det forklarer da en hel del ;-) – Politiken er jo bare samlingsstedet for den slags virkelighedsfjerne personer.

      Er det meget ondt at håbe på, at sådan en selvgod, gloriepudser
      og “dekonstruktivist” en skønne dag selv bliver “kulturberiget” for alvor – som så mange andre danskere er blevet det pga. den selvbestaltede “elites” dybt uansvarlige –
      og uønskede! sociale multi-kulti-eksperimenter i fuld skala – ?

      For hvis det så gør rigtigt ondt bagefter, så kan han jo bare indbilde sig at bulerne i hovedet, de blå øjne, knivarrene og den brækkede arm er konstruktioner …

      Kommentar by Bjovulf — 9. oktober 2010 @ 17:32

    8. Som Christopher Arzrouni har sagt det, så går Skillelinjen i det danske samfund mellem dem, der mener, at virkeligheden findes og så dem der mener, at virkeligheden er noget, vi selv har fundet på.

      Kommentar by Jorgen Duus — 9. oktober 2010 @ 19:53

    9. Gu ved, hvad han har røget? Almindelig pot kan det da ikke være..

      Kommentar by Slyrgraff — 9. oktober 2010 @ 20:45

    10. #5 T.Pedersen ,netop man kan faktisk opstille formler,ala:Hvor mange arabere=hvor mange voldelige overfald!

      Kommentar by karl3447 — 9. oktober 2010 @ 23:30

    11. I øvrigt kommer det bag på mig,at det er bolgblokkene der er kriminelle.Jeg troede det var beboerne!

      Kommentar by karl3447 — 9. oktober 2010 @ 23:35

    12. Dommen “selvtilstraekkelighed” over det danske folk siger alt.

      – – –

      Kommentar by Morten - - - — 9. oktober 2010 @ 23:49

    13. Det multikulturelle samfund eksisterer ikke – det er en fantasikontruktion.

      Kommentar by Asger Nielsen — 10. oktober 2010 @ 11:37

    14. Jeg er ikke sikker på virkelighedssansen hos liberale;

      After all, det der adskiller den konservative fra idealisten – uanset hvilken fordelingspolitiske orientering han har – er anerkendelsen af virkeligheden, af empiri og af erfaringen.

      Kommentar by kbh — 10. oktober 2010 @ 15:26

    RSS feed for comments on this post.