25. oktober 2010

21 Søndag og Redox afslører: Nazister, nogle tidligere dømte, kan gå frit på gaden i Århus

For nogle uger siden, satte 21 Søndag på DR1 spot på Stop Islamiseringen af Danmark (SIAD), og igår var turen kommet til White Pride. Trods 11-12 minutter i den bedste sendetid, var indslaget helt blottet for afsløringer.

(21 Søndag, 25. oktober 2010: Undercover-agent undersøger nazister)

En kvindelig elitesvømmer var blevet venner med medlemmer af White Pride, ifølge hende selv, med det formål at infiltrere det højreradikale miljø. Det er det, hun nu i samarbejde med venstreradikale Redox lancerer som en undercover-aktion. Vederfølner har en noget anden udlægning, der går på, at hun efter et afbrudt kæresteforhold, beslutter sig for at lægge afstand til miljøet af mere personlige årsager.

Trods et stort anlagt indslag og bogudgivelse var der intet nyt under solen. Hun talte om højreradikale, nogle med voldsdomme, men var aldeles ukonkret i forhold til beskyldningerne. Problemet var, når alt kom til alt, at den yderste højrefløj kunne gå frit på gaden i Århus, uden at forvente venstreradikale repressalier.

Charlotte Johannsen: Som situationen er i dag, er det ikke svært at være nazist i Århus. Altså man kan frit færdes i nattelivet, og man kan frit færdes på Århus Stadion.

Charlotte Johannsen: Min opfattelse var, at de planlagde overfald på det venstreorienterede aktivitetshus, men også at de gik ud og lavede tilfældige overfald på gaden. Og det var egentligt lige meget om man havde en anden hudfarve, eller bare så anderledes ud.

Det fremgik af indslaget, at venstreradikale Redox reelt stod for bogprojektet, og bogens to ghostwritere er da også kendte venstreradikale, selvom de begge er tilknyttet Dagbladet Information. Sebastian Gjerding var tidligere en del af Globale Rødder, og har også været at finde blandt terrorstøtterne i Foreningen Oprør. Den anden, Marchen Neel Gjertsen, er tidligere medlem af Socialistisk Ungdomsfront (SUF), en revolutionær socialistisk bevægelse.

Man fornemmede, at DR gjorde sig umage for ikke at lave et klassisk frontalangreb på højrefløjen, men det lykkedes langtfra, hvad hovedsageligt skyldes kilderne. Redox er ikke en neutral aktør, men er ifølge PET tæt forbundet med erklærede militante Antifascistisk Aktion (AFA). Redox bekæmper således ikke kun politiske modstandere med ‘tekst og billeder’, som det så smukt blev sagt.

Speak: Hendes observationer fortæller hun løbende om i de næste otte måneder til foreningen Redox, der har som mål at bekæmpe højreekstremisme i tekst og billeder på deres hjemmeside. Foreningen har også tilknytning til venstrefløjen i Danmark.

En talsmand for White Pride blev interviewet anonymt, og det i sig selv, sagde meget om det generelle styrkeforhold mellem højre- og venstrefløjen. Det kan godt være Charlotte Johannsen er mest tryg under en hemmelig adresse, men hun lod sig interviewe med navn og udslået hår. Omvendt med White Pride-talsmanden, der blandt andet fortalte…

Talsmand, White Pride: Vi slås på gaden mod de autonome, for eksempelvis for at forhindre, at vi får Nørrebro-tilstande i Århus. Det finder vi os ikke i.

Konstrasten var slående. Den yderste venstrefløj beklagede, at nazister kunne ‘færdes frit’. Den yderste højrefløj, var omvendt parate til at bruge vold for ikke at blive underlagt venstreradikal dominans på gadeplan.

Den hidkaldte ekspertanalyse kom som sædvanlig fra sociolog René Karpantschof, der for år tilbage støttede Blekingegadebanden, og i mere end et årti har været tæt på Antifascistisk Aktion og det yderste venstre.

Slutteligt i indslaget talte Århus Politi og PET mere overordnet om politisk vold, og ikke et eneste af eksemplerne lød til at have sit udspring i højrefløjen. De nævnte blandt andet overfaldet på undertegnede: “en fotograf fra den højreorienterede blog Uriasposten”.

Jeg forstår fint, at venstreradikale har det svært med højreradikale, men det gælder vel begge veje, og det er nu engang ikke forbudt at være kommunist, nationalsocialist eller det der for andre ligner til forveksling. “Ingen nazister i vores gader” er ikke en paragraf i Straffeloven. At høre venstreradikale beklage sig over højreradikal vold i Århus, er som at høre Bandidos tale om lokale problemer med Hells Angels.

Det er iøvrigt pudsigt, som det altid er Århus der er i centrum, når der tales om politisk vold. Mon ikke det skyldes det forhold, at Redox og den samlede forskerstand ikke finder det videre problematisk, at højreradikale og nazister ikke kan færdes frit i København.

Det blev ikke omtalt, men næste gang Retten i Århus behandler en sag om politisk vold er den 25. november, hvor venstreradikale Mikkel Kvarning og Philip Agerskov er sigtet for et spontan overfald på nazisten Daniel Carlsen. De blev så bange for nazi-volden, at de angreb ham med dåsekast og totenschläger, da han i forsommeren cyklede forbi på en befærdet gade i det centrale Århus.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/19416/trackback

67 Comments »

  1. “Ingen nazister i vores gader”

    plejer det ikke at være???

    PLADS TIL ALLE

    og det er der. Med katastrofale følger, for mediernes fokus er selvfølgelig andre steder

    Kvinde overfaldet af 4-6 udlændinge og snittet i ansigtet
    http://www.e-pages.dk/bgmonline_ta/204/ side 3

    Kommentar by tavsen — 25. oktober 2010 @ 07:28

  2. At være fædrelandskærlig i en eller anden grad, er i venstrefløjens syge optik, lig med at være et legitimt mål for vold og trusler. De er ikke andet end en flok hyklere, der tramper hen over eget land, befolkning og kultur for at fremme islamiseringen og dermed nedbrydningen af Danmark.

    Men ingen mennesker med kærlighed til Danmark og det danske folk, må ifølge venstrefløjen gå frit rundt i de danske gader. Så er det ifølge deres syge logik, langt bedre at have den tidligere kommunist Ole Sohn som minister i en kommende regering, og samarbejde med ekstremisterne fra enhedslisten der ifølge eget partiprogram ønsker revolution.

    Kommentar by Morten Olsen — 25. oktober 2010 @ 08:26

  3. Dem, der ikke hopper, de er nazister.
    Nazister ud af min by (århus borgmesteren)

    Jo, de kan i århus. Og som jeg forstod det, var hun kæreste med een af nazisterne. Et forlist forhold er så lig med at hun stikker kæresten og hans venner.

    Kommentar by Goofy — 25. oktober 2010 @ 10:02

  4. Og historien kører videre i radioen. Nu med et fokus på at der er Nynazister i forsvaret. Det giver åbenbart respekt i miljøet at blive udsendt.

    En forsker fra Aalborg (Karim Pedersen?) blev spurgt. Han mente at selvfølgelig måtte man have de holdninger man ville, men på den anden side så har forsvaret krav om at man er respektabel både i privatlivet og når man var inde.

    Diskussionen gik også på om ikke PET/FETburde kunne screene dem ud.

    Hrhm…. skal vi til at have en liste over hvad der er respektabel opførsel? OG hvem skal definere hvad der skal på listen ? ( En sådan liste vil naturligvis ikke ramme AFA og andre på den ekstreme venstrefløj særlig hårdt… der er nok ikke mange, der vil i trøjen…)

    Nævnte Charlotte Johannsen ikke i indslaget at hun var blvet opsøgt af PET?

    Kan Exitgruppen have været involveret i Charlotte skifte?

    Kommentar by Martin T — 25. oktober 2010 @ 10:03

  5. I Radio- og Fjernsynsloven står der bl.a. om DRs opgaver:

    “Ved informationsformidlingen skal der lægges vægt på saglighed og upartiskhed”.

    I DR Nyheders optik synes de formentlig, at de i indslaget lever op til denne forpligtigelse. Men hvad kan man ellers forvente af en institution, der har så lidt erkendelse og indsigt at de formentlig tror på deres eget selvbedrag.

    Ligesom Poul Friis synes at, “Det er mærkeligt at det er blevet moderne at bebrejde tidligere venstrefløjsaktive, at de engang accepterede vold som en løsning på politiske problemer, mærkeligt da det jo er vort lands officielle politik”.

    http://www.dr.dk/design/www/AudioMiniPlayer/miniplayer_window.html?test=0&mediaQid=1809250&ErrorCode=true&title=Hør udsendelsen

    Man kan undre sig over om Poul Friis mener at venstrefløjsaktive og stat har samme ret og legitimitet til at bruge vold? Det synes som om og i den vinkel kan man også afdække DRs dybere motiver til indslaget.

    Kommentar by Limewoody — 25. oktober 2010 @ 10:41

  6. Jeg blev også meget overrasket, da jeg søndag aften så indslaget om de ”stakkels ” venstreradikale, og deres modstandere indenfor ” White Pride ”, som de ikke synes, skal have lov til at gå rundt i Aarhus.

    Jeg har selv været SFer hele mit liv. Min mand er kommunist og har været det hele sit liv. ( Begge 63 år ). Ikke desto mindre er vi blevet voldsomt chikaneret af den rabiate venstrefløj på vores gamle dage.
    Når vi – specielt undertegnede – ser deres slogan imod fascisme, kan jeg næsten ikke undgå at få en opfattelse af, at her står projektionerne i vildt flor. De venstreradikale er de værste voldspsykopater, som jeg indtil dags dato har mødt.

    Vores historie er som følger:
    Politik og samfundsforhold har altid haft førsteprioritet i vores familie. Vi diskuterer alt fra morgen til aften. Politisk vold er for min mand heller ikke et ukendt begreb. Han stammer fra en familie, der har været betonkommunister siden Lenins dage, og han blev selv sendt på gaden med Land og Folk, da han var 13 – 14 år gammel. ” Det var dengang, man skulle kunne slås ”, som han siger. Derfor gik han også til boksning i sin fritid.

    Ingen grund til at gå i dybden med vores politiske tilhørsforhold. Som sagt har SF altid været mit parti – eller det VAR mit parti – indtil jeg stiftede bekendtskab med volden på venstrefløjen. Vores holdning har altid været, at vi ville støtte venstrefløjen, fordi man ikke kunne være andet bekendt.
    Vi ville være solidariske. Alle skulle have en ordentlig tilværelse.
    Jeg har nu meldt mig ud af partiet, og jeg har besluttet mig til, at jeg næste gang, der er valg, stemmer på højrefløjen. Min mand vil aldrig nogensinde forlade sit socialistiske/kommunistiske udgangspunkt, hvorfor han forbliver blandt ” de røde ”.

    Jeg vil tro, at årsagen til, at vi er blevet mål for den voldelige venstrefløj, er den, at vores søn er gået over i den stik modsatte fløj, end den, som den øvrige familie altid har tilhørt. Han har stærk sympati for – den voldelige ? højrefløj. Ok, vi bryder os ikke om det, man det er jo ikke vores problem. Han har sikkert hørt for meget på socialisme og kommunisme i sine yngre år, hvorfor han simpelthen var nødt til at indtage et modsat synspunkt for at manifestere sig.

    Vi opdagede det tilfældigt, da han for år tilbage fik smadret sin bil. Tilfældig vold? Det troede vi dengang, hvorfor vi selvfølgelig straks trådte til med betaling for skaderne, da han selv var i lære på daværende tidspunkt. Adskillige tusinde kroner.
    Så gik der nogle uger. Så var den gal igen!! Nu var det nok! Igen en smadret bil. Igen måtte vi træde til økonomisk. Yderligere væltede bøderne åbenbart ind, og han gik til ”bekendelse”. Han var højrefløjsaktivist og var ofte i konflikt med de venstreradikale.
    Hvem der er de værste i de to grupperinger, har jeg ikke den fjerneste idè om, da jeg har noget personligt kendskab til dem. Men jeg ved, at det indtil nu har kostet mig ca. 100.000 af min pensionsopsparing.

    Selv fik jeg de venstreradikales metoder at føle, da jeg for år tilbage fik en profil på Facebook. Pludseligt væltede det ind i min brevkasse med billeder af min søn til forskellige demonstrationer.
    Mit website blev hacket etc. etc. Først var jeg forvirret over ” angrebene ”, men efterhånden blev jeg klar over, hvad det var for typer, som jeg var faldet i kløerne på. Jeg er stadig, så jeg dirrer af raseri, når jeg tænker på, hvad disse personer mener, at de kan tillade sig overfor andre mennesker, og en ting ved jeg, og det er, at jeg aldrig stemmer til venstre for midten igen.
    Jeg har kun foragt tilovers for personer, der bruger vold og chikane for at komme igennem med deres politiske synspunkter. Hvis de overhovedet har nogle. Mit indtryk er, at det er volden, der er det vigtigste for dem. De går åbenbart efter alle, som de tror, har en anden holdning end de selv.
    Man spørger sig selv: ” Hvad bilder de sig ind? ”

    Karen Boesen
    Frederikssundsvej 128 C
    2700 Brønshøj

    http://www.erhvervsastrologi.dk

    info@businessvisions.dk

    Kommentar by Karen Boesen — 25. oktober 2010 @ 11:06

  7. DR er den egentlige skandale, og pga. DR og kloner(TV2)s fortsatte hærgen : regeringen. Den såkaldte borgerlige regering er ikke en snus bedre end de røde. Faktisk værre, fordi den lyver om sit ståsted.

    Lad os alle stemme rødt fra og med næste gang. De lyver ikke så stærkt som V og K.

    Kommentar by Kimpo — 25. oktober 2010 @ 11:36

  8. I hele dette virvar af frygt og beskyldninger savner jeg en klar definition af, hvad det vil sige at være ‘højreekstremist’.

    For mig er højreekstremister folk som Ron Paul, der vil afskaffe velfærdsstaten og overlade alt til det private initiativ. Det har altså ikke ret meget med national-socialister at skaffe…

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 25. oktober 2010 @ 11:43

  9. Kim, Kim, Kim… Det er vel ikke så mærkeligt, at du bliver kaldt højreradikal i diverse medier, når du selv gør dig til fortaler for den højreorienterede vold i indlæg som dette.

    “Konstrasten var slående. Den yderste venstrefløj beklagede, at nazister kunne ‘færdes frit’. Den yderste højrefløj, var omvendt parate til at bruge vold for ikke at blive underlagt venstreradikal dominans på gadeplan.” Et rimeligt ærligt resumé. Men det virker til, at du dermed mener, at sidstnævnte er berettiget i deres anvendelse af vold? Dvs. at den ene part har ret til at bruge selvtægt i den politiske sags tjeneste? Det er sådan et synspunkt, der faktisk anses for temmelig radikalt i Danmark. Og forhåbentlig bliver ved med det.

    At du så anvender Vederfølner og faktisk også WP som sandhedsvidner (omkring hhv. Charlotte Johannsen og ‘tilstandene’ på Århus’ gader) hjælper ikke din sag meget. Hvad skete der med din tidligere afstandtagen til voldelige organisationer på den alleryderste højrefløj? Ryger den ud ad vinduet når du føler, at det kan gavne din (temmelig anstrengte) argumentation?

    Kommentar by Søren Friis — 25. oktober 2010 @ 12:19

  10. Sjovt, jeg troede ikke at Vederfølner havde noget med White Pride at gøre – det siger de da altid selv :-)

    Man kan åbenbart heller ikke være venner med dem, hvis man har en muslimsk kæreste. Har de helt opgivet utopien med at udstille sig selv som andet end højreekstremister?

    Kommentar by Polyb — 25. oktober 2010 @ 12:22

  11. Det er nogle gange utroligt hvad man må lægge ører til i den bedste sendetid.

    Nazister er nogle modbydelige fjolser, men det er ikke ulovligt at gå og lege nazist. Så selvfølgelige må de færdes i fred hvor de vil. Det at denne Charlotte Jensen og hendes ligesindende åbenbart ikke mener de skal have lov til det, viser tydeligt hvem der er ligeså modbydelig. Men det er jo ikke overraskende.

    Kommentar by Michael Jensen — 25. oktober 2010 @ 12:28

  12. @Karen Boesen
    Du stemmer ikke til venstre for midten mere, fordi du kun har foragt overfor personer der handler som du beskriver. Du vil derfor stemme til højre for midten, men her er der jo også personer der handler som du beskriver. Der er altså ikke rigtigt nogen logik bag det argument. SF, Socialdemokratiet og De Radikale har præcist ligeså lidt med de handlinger du omtaler at gøre, som eksempelvis Venstre og De Konservative har med højreekstremisterne.

    Kommentar by Polyb — 25. oktober 2010 @ 12:34

  13. Karen Boesen

    Hatten af for dig!

    Jeg er selv rundet af venstrefløjen, men vendte for år tibage miljøet ryggen. Ikke på grund af volden (den oplevede jeg ikke), men på grund af den ekstreme intollerance, der hersker i de kredse.

    Jævnfør din beretning, så husker jeg pudsigt nok fuldblods-DKPere med solid arbejderbaggrund som de mest tolerante overfor andre synspunkter. Dem kunne man modsige uden at få følelsen af, at være en mærket mand.

    De værste var de københanvnske besættere (de politisk skolede af dem), som jeg heldigvis kun mødte ved nogle få lejligheder. Modsagde man dem, så blev de tavse og kolde i øjnene.

    Hvis det er de typer, der driver AFA, Redox o.s.v., så har de århusianske fodboldbøller næsten min sympati. For får dé typer magt som de har agt, så ser det sgu ikke godt ud

    Kommentar by Dog of God — 25. oktober 2010 @ 12:55

  14. Nationalsocialismen er socialistfamiliens sorte får, til trods for at det bræger som den øvrige familie.

    Kommentar by Boo — 25. oktober 2010 @ 13:05

  15. @8, Hr. Clausen.

    Du har helt ret, men en ting der til stadighed undrer mig er også at de venstreorienterede konsekvent omtalet nazister som højreorienterede, selvom Adolf Hitler selv sagde at de rent faktisk er venstreorienterede. De er ganske enkelt rivaler til kommunister osv. Det er selvfølgelig behageligt for lefty’erne på denne måde at forsøge at anskueliggøre at der findes voldelige ekstremer på begge sider af midten. Måske i den naive tro at det vil legitimere deres vold. Historien viser jo interessant nok at de mest voldelige og afstumpede mennesker skal findes på venstrefløjen. Og det er måske lidt synd for dem…. Nej, egentlig ikke.

    Kommentar by Tony Albers — 25. oktober 2010 @ 13:16

  16. Friis etc.: Jeg tror ikke, Kim har nogen form for ønske om at støtte national-socialisterne i deres hang til vold.

    Til gengæld påpeger han, at vores politi og andre offentlige myndigheder forsømmer deres pligt til at standse politisk vold ved at se igennem fingre med AFA, Antifa og andre, der har sagt og bevist, at de er beredt til at bruge trusler vold mod andre, blot på grund af deres politiske overbevisning.

    Vi har brug for en mere synlig indsats mod Antifa. Men det vil deres venner i EL næppe være alt for begejstrede for…

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 25. oktober 2010 @ 13:21

  17. @Tony Albers
    Nordkorea siger også at de er et demokratisk land – det samme sagde DDR.

    Det er selvfølgelig behageligt for lefty’erne på denne måde at forsøge at anskueliggøre at der findes voldelige ekstremer på begge sider af midten.

    Nej det er lige omvendt. Det er behageligt for højrefløjen at forsøge at skubbe alt dårligt over på venstrefløjen. Så hellere fremstille et falskt verdensbillede, hvor eksempelvis nazisme er venstreorienteret.

    http://polyb.wordpress.com/2010/02/14/nazismen-er-ikke-placeret-pa-venstrefl%C3%B8jen/

    Kommentar by Polyb — 25. oktober 2010 @ 13:22

  18. @ Polyb

    Kender du et eneste ekisempel på, at venstreorienterede har fået smadret deres privatbil og deres familie chikaneret med bl.a. hacking?

    Hvis ikke, så stik piben ind, kammerat.

    @ Clausen

    En gang talte man i forbindelse med de tyske terrorgrupper på venstrefløjen om venstrefascisme. Måske højrekommunisme er et passende udtryk for nationalsocialisme? Jeg mener i hvert fald, at Hitler vedgik sig, at hans bevægelse og metoder var kopieret fra marxismen.

    Kommentar by Dog of God — 25. oktober 2010 @ 13:28

  19. @DOG
    Kender du et eneste ekisempel på, at venstreorienterede har fået smadret deres privatbil og deres familie chikaneret med bl.a. hacking?

    Der er masser af eksempler på højreorienteret vold og hærværk her i Århus.

    Kommentar by Polyb — 25. oktober 2010 @ 14:21

  20. Hold kæft, så ser man de vanlige dunke kommentarer.

    Friis tager dog føringen ved at læse Møller alt muligt i mellem linierne og dernæst pålægge ham at tage afstand fra det der ikke kan læses mellem linierne.

    Således debatterer en ægte venstreekstremist, der er vant til i skole og i medier helt St få lov til at definere andre folks begrebsverden for dem og mativanalyserr deres holdninger.

    Tag blot den citerede passage; Hbad præcis er det du ikke fatter ???

    Som der skrives, så er det jo i reportagen netop IKKE et problem at der ER politisk vold. Kun at den bedrives af “højre”.

    Og hvorfor præcis skal erklærede nazister være ringere sandhedsvidner for EGNE motiver end erklærede socialister skal være det om ANDRES motiver ???

    Spørgsmål, hvortil de åbenlyse svar ligger lige for. Og spørgsmål der skyde den studentikose “kritik” af blogindlægget helt ud af vandet.

    Kommentar by Kbh — 25. oktober 2010 @ 14:27

  21. Måske højrekommunisme er et passende udtryk for nationalsocialisme?

    Næh, det synes jeg ikke.

    Hvis der skal være nogen mening i overhovedet at bruge denne højre-venstre opdeling, må vi have klare definitioner. Det mest oplagte er at gå tilbage til, hvor den stammer fra, nemlig Jakobinerne. De sad i venstre side af Nationalforsamlingen efter den Franske Revolution. Bevægelser, der anser dem for at være deres forbillede, kan med fornuften i behold betragtes som venstreorienterede:

    Læser man det venstreorienterede opslagsværk Lexikon.org vil man se, at de omtaler jakobinerne i stærkt rosende vendinger:

    Jacobinerfænomenet har i denne forstand altid fascineret de, som har forsøgt at lære af andres revolutionære processer, ikke mindst bolsjevikkerne. En særstilling indtager Maximilian Robespierre – den sidste store jacobiner fra den franske revolution – som en historisk skikkelse med stor tiltrækningskraft.

    Nationalsocialistene i Danmark (flere links ville sende dette indlæg i spamfilteret – og jeg vil ikke give dem den ære at have link herfra) nævner også jakobinerne som deres ideologiske forbillede, ligesom Goebbels gjorde meget ud af at understrege, at National-socialisterne sandelig var socialister. Prøv at google efter “Those Damned Nazis”, det giver materialet. Her vil det også fremgå, at Goebbels betragtede dem selv som de ægte socialister, hvorimod Stalins Sovjetunion havde forrådt den socialistiske tanke.

    Højreekstremister er helt andre folk: Her vil jeg nævne Ron Paul, Murray Rothbard, Ayn Rand og andre, der totalt afviser velfærdssamfundets berettigelse, og i stedet vil overlade (næsten) alt til de frie markedskræfter. De ville ikke have andet end endeløs hån tilovers for jakobinerne, deres venstreekstreme ideologi, og deres efterfølgere gennem over to århundreder.

    Klarhed i terminologien er en forudsætning for sund debat.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 25. oktober 2010 @ 14:33

  22. -> Søren Friis

    “Kim, Kim, Kim… Det er vel ikke så mærkeligt, at du bliver kaldt højreradikal i diverse medier, når du selv gør dig til fortaler for den højreorienterede vold i indlæg som dette.”

    Søren, Søren, Søren, det rager mig hvad en tilfældig drive-by kommentator eller den samlede journaliststand mener om undertegnede – og alt andet (inkl. Hugh Jackman: http://www.youtube.com/watch?v=Z8XAziEeKp0 ). Selvfølgelig mener jeg ikke nogen part er berettiget til at bruge vold, og hvis du læser det i min post, så gider jeg ikke spilde min tid på dig. Fangede du rocker-sammenligningen – Bandidos vs Hell Angels. Næppe – du har sikkert skrevet kommentaren i hast uden tanke på hvad jeg faktisk skrev.

    “At du så anvender Vederfølner og faktisk også WP som sandhedsvidner (omkring hhv. Charlotte Johannsen og ’tilstandene’ på Århus’ gader) hjælper ikke din sag meget.”

    For nu at gentage mig selv. Det rager mig hvad du mener. Jeg skal ikke stå til regnskab for dig eller dine. Redox er vokset ud en kommunistisk gruppering og står i tæt forbindelse med den militante venstrefløj. De er ikke en neutral aktør (hvad jeg også skriver i posteringen), og derfor skal modparten selvfølgelig også høres. Vederfølner er omtalt i hendes bog.

    “Hvad skete der med din tidligere afstandtagen til voldelige organisationer på den alleryderste højrefløj? Ryger den ud ad vinduet når du føler, at det kan gavne din (temmelig anstrengte) argumentation?”

    Hvis min puls er højere end 60 i skrivende stund, så skyldes det min dårlige kondition. Ikke andet.

    Kommentar by Kim Møller — 25. oktober 2010 @ 14:34

  23. Erhvervsastrologi… Mmm’k.

    Kommentar by Nicolai K. — 25. oktober 2010 @ 14:37

  24. ->9 ‘Søren Friis’

    Normalt er det vist AFAs gadekorpsmedlemmer uden de store retoriske evner der kommer forbi her. ‘Søren Friis’ her ligger tilsyneladende lidt længere oppe i føde- og intelligenskæden.

    Fælles for dem alle er dog behovet for at sætte folk her i bås, og ikke forholde sig til hvad man rent faktisk skriver. 1) Man udtrykker uenighed med den ekstreme venstrefløj i 2) en tråd om den ekstreme højrefløj -> 3) man er sat i bås som nazist, hvilket betyder 4) at de har ‘lov’ til at banke folk med jernstænger.

    Det er ufatteligt primitivt, og det gådefulde er i hvor høj grad de selv tror på at deres stempler ‘gør’ folk til stereotype nazister. Som jeg plejer at skrive, for gadekorpsmedlemmerne på fodtusseplan handler dette ikke om politik, men om at stadfæste en identitet i kraft af afstandstagen til deres spejlbilleder på den anden fløj. For at tale om politik må visse minimumskrav være opfyldt, og dette er almindelig primitiv bølleadfærd.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 25. oktober 2010 @ 15:04

  25. 1) Pigen er styret af venstreekstreme Redox. Hvorfor kontaktede hun dem og ikke PET?

    2) Bogen er skrevet af to venstreekstremister, der mildt sagt ikke har megen erfaring som sådanne, og slet ikke som forfattere. Hvorfor valgte hun dem?

    3) Fra Informations artikel om hende:

    “Hun omdekorerer sit værelse, så der ikke længere hænger venstreorienterede citater og collager på væggene… og erstatter sit punkpoppede tøj..”

    Hvor skal man ligge politisk for at tapetsere sine vægge med “venstreorienterede citater og collager”?

    Kommentar by Henrik — 25. oktober 2010 @ 15:16

  26. Jeg boede i Århus i 9 år. Jeg har en god uddannelse og arbejde. Jeg er 33 år gammel og stemmer DF. Men jeg har lidt længere hår end gennemsnittet. Det har kostet mig en brækket næse, en flækket læbe, et flækket øjenbryn, to brækkede fingre og tre bøjede ribben.
    Jeg er blevet overfaldet af white pride to gange.
    Ved begge overfald var jeg alene og de var tre- fem.
    White Pride benytter sig af æresløse overfalds metoder i værste indvandre klasse. Selv efter bevistløsheden, fortsætter de med at sparke og trampe.
    Efterfølgende har jeg har angstanfald, holder mig væk fra byens natteliv, lange sygemeldninger og kostet det danske samfund mange penge, da angsten forhindrede mig i at arbejde i 1½ år.
    Først da jeg flyttede genfandt jeg lidt af mig selv.

    White Pride overflader gerne forsvarsløse uskyldige ofre, samt deres politiske modstandere. Men de TØR ikke gøre noget ved Århus indvandre miljø.

    White Pride er mere White end Pride.

    Kommentar by Et tilfældigt offer — 25. oktober 2010 @ 15:46

  27. Den kørte også på P1 i morges (kl 08.04) hvor Redox blev omtalt som et “research center”. Kan vi så slippe for den tvangslicens tak.

    Kommentar by Hans Jensen — 25. oktober 2010 @ 16:15

  28. Hvor skal man ligge politisk for at tapetsere sine vægge med “venstreorienterede citater og collager”

    En tand til højre for national-socialisterne ;)

    Kommentar by Henrik R Clausen — 25. oktober 2010 @ 16:29

  29. http://ekstrabladet.dk/112/article1437597.ece

    Kommentar by Lasse — 25. oktober 2010 @ 17:16

  30. Kim Møller:

    Jeg er ikke hyppig gæst her, men har det indtryk – trods uenighed i dit samfundsblik – at du trods alt plejer at bedrive lødige skriverier, indenfor deres politiske præmis.

    Derfor undrer dette indlæg mig da også.

    For det første: har du læst den bog om hvilken indslaget i 21 søndag handler?

    Det er jo netop den bog der er kilde til indslaget – og ikke som du antyder redox eller andre. Har du ikke læst bogen, så kan dine vurderinger undre.

    Du skriver f.eks.:

    Det er det, hun nu i samarbejde med venstreradikale Redox lancerer som en undercover-aktion. Vederfølner har en noget anden udlægning, der går på, at hun efter et afbrudt kæresteforhold, beslutter sig for at lægge afstand til miljøet af mere personlige årsager.

    Ja, Vederfølner har en noget andet udlægning, fordi de er blevet infiltreret, og har ædt kvindens undercover historier totalt og fuldstændigt (og du hælder således også mod deres udlægning, end kvindens?). Herunder at hun blev kæreste med en muslim, og derfor blev outet fra miljøet. Sagen er blot den at den pågældende muslim var en pure opfindelse – og en ganske opfindsom og kalkuleret måde at kunne slippe bort fra miljøet på, ikke sandt.

    Et kapitel i bogen, der er særdeles læseværdigt.

    Og efter kvindens returnering på Vederfølners mislykkede forsøg på spin, kan Vederfølner måske ærgre sig over at de lagde deres artikel ud lørdag aften – når de ikke engang blev nævnt i 21 Søndag. Gad vide hvorfor de følte behov for det?

    Det skal Vederfølner nu nok blive, nævnt altså, for en af bogens afsløringer, som Kim Møller efterlyser, men som ganske rigtigt ikke fremgik af 21 Søndag, er, at Vederfølner og White Pride ikke er to forskellige fænomener i Århus – men et og samme hadefulde og voldelige miljø, befolket af de samme karakterer.

    Du, Kim, kunne således ligeså godt have lænet dig op af White Pride-talsmandens knap så kløgtige udtalelser i gårsdagens program, som at linke til vederfølner.

    Kommentar by Michael Clausen — 25. oktober 2010 @ 17:26

  31. @ tilfældigt offer

    Din historie er trist og lyser komplet som de gamle stakler fra SIAD der blev gennmtævet med jernstænger af anti-fascistisk aktion ved højlys dag på Christianshavn.

    Jeg synes bestemt overfaldet på dig er forkert. Synes også at overfaldet på SIAD er forkert ?

    Kommentar by Kbh — 25. oktober 2010 @ 17:31

  32. Jeg krummede tæer under DR indslaget.

    Mon ikke vi kan forvente at fagbladet Journalisten tager indslaget op, og gennemgår det i detaljer. Det har Journalisten jo for vane at gøre med medie kampagner f.eks. BT’s dækning af Thornings mands manglende SKAT i DK.

    Og så alligevel. Der kommer næppe den store kritik i Journalisten, eller andre steder iøvrigt.

    @ polyb

    Du interesserer dig altid meget for hvordan højrefløjen forsøger at skubbe alt dårligt over på venstrefløjen. Et fænomen der naturligvis slet ikke gør sig gældende den modsatte vej.
    Men hvorfor forholder du dig ikke til selve blogindlægget. Hvad synes du om DR’s indslag ?
    Hvad synes du om at bruge en venstrefascist som ekspert kommentator, og et venstreekstremistisk kampskrift som sandhedsvidne osv.

    Eller hylder du bare venstrefløjs idealet om at man ikke må kritisere nogen fra egen fløj og at alt hvad der bliver sagt fra den anden fløj er løgn ?

    Kommentar by Superman — 25. oktober 2010 @ 17:55

  33. #25 Henrik
    Den der med “Hun omdekorerer sit værelse” studsede jeg også over for i Politiken står der i artiklen Undercover-forfatter: Jeg går hele vejen :

    Du var ikke politisk motiveret?

    »Nej. Jeg var ikke politisk aktiv. Jeg havde været til nogle møder både i Rød Ungdom og Konservativ Ungdom, fordi jeg gerne ville bruge min tid på den slags, efter at jeg var holdt op med at svømme. Men jeg var ikke aktiv noget sted«.

    Kommentar by Ukendt Person — 25. oktober 2010 @ 18:09

  34. Så længe at venstrefløjen påstår at folk, der stemmer på DF er nazister og sammenligner deres medlemmer ditto.
    Ja, så er det sgu ikke nemt.

    Kommentar by Peter — 25. oktober 2010 @ 18:14

  35. Redox er nogle røde sataner.

    Kommentar by Spinner — 25. oktober 2010 @ 18:18

  36. -> Michael Clausen

    “For det første: har du læst den bog om hvilken indslaget i 21 søndag handler? Det er jo netop den bog der er kilde til indslaget – og ikke som du antyder redox eller andre.”

    Jeg sprang nogle mellemregninger over. Charlotte Johannsen har selvfølgelig ikke selv fundet de to ghostwritere selv, og det er næppe tilfældigt de begge er kendte venstreradikale. Kontakten må være sket via Redox, som alt andet lige, har været dybt involveret i tilblivelsesprocessen. Det er sådan set heller ikke noget de ligger skjul på.

    Vederfølner må selv forklare usandheder i deres udlægning. Personligt tror jeg den officielle kronologi er skabt til formålet. Flere ting undrer mig.

    1) At hun var så bange for nazistisk vold, at hun fandt det nødvendigt at færdes blandt samme.
    2) Kærestehistorien. Hvis man foragter folk, så er et kæresteforhold vel ikke det mest oplagte – hun har eftersigende haft flere kærester i miljøet.

    For mig at se, så har vi en ung let forvirret pige, som bliver kærester med folk i miljøet. Pludselig er hun for langt inde, og vælger så et større opgør i forbindelse med udskift af vennekreds, studie, bopæl, kæreste og den slags. PET havde haft en præventiv samtale med hende, det kan også have spillet ind – pigen er tydeligvis ikke iskold ideolog, men hangaround af den slags der er flest af.

    Redox er selvfølgelig glade for alle oplysninger de kan få, men helt ærligt – hvis der er kød i bogen, der strækker sig udover at nazister heiler, så havde det nok fremgået af indslaget, der som helhed var blottet for alt der ligner afsløringer.

    Alt hvad Charlotte Johannsen og WP-talsmand sagde, stemmer ret præcist overens med min udlægning af den politiske fløjkamp her på Uriasposten. WP-typerne tæsker dem de finder når de er oppe at køre, ikke nødvendigvis venstreradikale og ikke nødvendigvis mørkhudede. Den yderste venstrefløj har magten på gadeplan overalt i Danmark, med undtagelse af Århus.

    Kommentar by Kim Møller — 25. oktober 2010 @ 18:37

  37. Det er venstrefløjen i Danmark, der er nazister. Fuldstændigt som sidt hvor krigen blev skruet op. Først var de røde for arbejder-helten, siden blev de super-røde med socialisten Hitler i spidsen, og så kammede de over egen lave selvværd og udråbte sig selv til guder. Så begyndte slagteriet af alle med anden mening og bare.

    DR er en krigsmager, en ophidser til krig, et terror-medie, et hykleri-hotel, en voldtægt af danskernes penge.

    Hvor er det latterligt at venstrenazisterne skal stjæle andres penge i et uhyrligt omfang, for at skryde deres latterlige dumhed ud i hovedet på alle. De kunne i det mindste selv betale.

    Men som det er med venstrefløjen: Alt handler altid om at snylte på andre og så lege at de er uansvarlige pattebørn med åh så gode viljer ( læs EGO )

    Kommentar by Julie — 25. oktober 2010 @ 18:38

  38. -> Et tilfældigt offer

    Jeg har ingen grund til at betvivle din historie, men kan jeg ikke, for de evige annaler skyld, få dig til at præcisere de to overfald: Tid, og sted – det er vel politianmeldt, lyder som grove angreb.

    Kommentar by Kim Møller — 25. oktober 2010 @ 18:43

  39. René Kapantchov, PhD, Ekspert, Politisk ekstremisme.

    Det skal jeg lige love for. Det er vel den nazi-ideologi han selv er en del af han er ekspert i.

    Hvorfor lader de mikrofonholdende glædespiger hos DDR, dog i alverden en anti-demokrat udtale sig som ekspert i nazisme, uimodsagt?

    Kommentar by Kejser Wilhelm — 25. oktober 2010 @ 18:58

  40. Michael Clausen/nr 30:

    Taget i betragtning at bogen først udkommer i morgen lyder det da sjovt, at du allerede har læst den. Kan du fortælle noget om, hvor du har fået den fra?

    Ukendt Person/nr 33:

    I det uddrag af bogen, Politiken også har lagt online, får man at vide at det er hendes stakkels overfaldne ven Oliver, der overtaler hende til at være agent. Man får også at vide at han er aktiv omkring auto-borgen Huset, og at han giver hende videre til en central skikkelse i Huset, der igen sætter hende i kontakt med hendes chef i redox. Smid hendes “punk-poppede” tøj, møder i Rød Ungdom og “venstreorienterede slogans” på væggene oven i, og jeg giver ikke fem potter pis for at hun skulle være a-politisk.

    Jeg har forøvrigt prøvet at søge i Stiftens arkiv, og det eneste overfald der involverer “white pride-typer” under Festugen i 2007 sker på festugens sidste dag.

    Som i bogen sker det på Halls sti. Modsat i bogen er “Oliver” ikke en helt der forsøger at redde en anden, men den eneste skadede. Han har formentlig bundet Charlotte Johannsen den historie på ærmet for ikke bare at være ham der var for langsom da hans venstreradikale “venner” lod ham i stikken og løb deres vej.

    Det er nok også derfor de 6 overfaldsmænd politiet fik meldt af vidner pludselig bliver til 15 mand i bogen.

    Kommentar by Henrik — 25. oktober 2010 @ 19:27

  41. Information dækker historien (de udgiver bogen):
    http://www.information.dk/248619

    Med kendskab til den menneskelige natur, har jeg en tydelig fornemmelse af at der mangler et eller andet…

    Kommentar by mb — 25. oktober 2010 @ 20:01

  42. Vi har tration for ikke at forbyde nogen, og ikke at forbyde nogen at ytre sig. Det gælder også Nationalsocialister of Kommunister og alle mulig andre socialister, men det forhindre ikke en i at ønske dem hen hvor peberet gror. dvs. Frank Guiana og så ud på djævleøen.

    Kommentar by Andreas — 25. oktober 2010 @ 20:01

  43. –> Søren Friis

    Kim, Kim, Kim… Det er vel ikke så mærkeligt, at du bliver kaldt højreradikal i diverse medier, når du selv gør dig til fortaler for den højreorienterede vold i indlæg som dette.

    Nej. Det du gør Søren Friis, er at du i lighed med medierne simpelthen går ud fra at ‘højrefløjen’ lyver mere end venstrefløjen.

    Og det billede forsøger du at pådutte Kim, men det er han selvfølgelig i sin fulde ret til at afvise.

    Det er jo kun under indtryk af mediernes konstante overgeilede anti-højrefløjspropaganda at dette billede kan blive ved med at eksistere.

    Hvis man ser på de seneste ‘PET rapporter’ fra både Danmark, Tyskland og Holland, så viser det sig at de alle sammen advarer om at venstrefløjen er de mest voldelige og aggressive part.

    Rapporterne og udtalelserne fra de berørte politiinstitutioner nævner specifikt, at det hovedsageligt er venstreekstremister som kommer i kamp med højreekstremister og politi, fordi de angriber fuld lovlige og anmeldte demonstrationer fra højrefløjen.

    Om Århus er et exceptionelt tilfælde hvor en aggressiv højrefløj forfølger stakkels forhutlede og bange socialister, skal jeg ikke kunne sige, men i resten af Vesteuropa er det for det meste omvendt.

    Og hvis jeg nu havde dristet mig til at erklære at det da for en gangs skyld ville glæde mig hvis den anden fløj havde overtaget for en stund, vil du så også klassificere det som ‘at se gennem fingrene med højrefløjs vold’?

    Kommentar by Balder — 25. oktober 2010 @ 20:29

  44. Se, 43 indlæg – inklusive Balder – og ikke ét eneste af dem har lavet en “Jens Blauenfeldt” ; Givet volden moralsk opbakning med “det havde de rigtigt godt af”-agtige sinkede kommentarer.

    Ergo er Uriaspostens kommentarspor mere dialogsøgende og MINDRE voldsforherligende end licenslønnende journalister på Danmarks Radio.

    Uha, det er svært med de fakta, ‘offer, polyb, clausen og de andre der har utroligt travlt med at pådutte folk meninger.

    Kommentar by kbh — 25. oktober 2010 @ 20:42

  45. Jeg bemærker fra indslaget i TV2/Øst, at WP åbenbart indtager rigeligt store mængder kokain.

    Sådan en gang narkodrevne bøller udgør altså ikke en politisk bevægelse i egentlig forstand. Når de er blevet klare i hovederne skal de nok holde op med at eksistere som organiseret gruppe.

    Antifa, derimod, kræver noget hårdere midler at komme til livs.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 25. oktober 2010 @ 20:45

  46. Henrik Ræder Clausen.

    Jeg er helt enig i det meste af det du skriver. Nazismen og Fascismen har en grundkerne af socialisme. Dette er dokumenteret af bunkevis af eksperter bl.a. Ludwig von Mises, Jonah Goldberg og Zeev Sternhell.

    (Håber du læser med Polyb).

    Men det er IKKE hele historien om den sag.

    Nazismen så sig selv som enten en “blandingsbevægelse”, hvor man søgte at forene alt muligt (både og venstre synspunkter) eller som en “tredie position” (som var kritisk overfor både liberalisme og socialisme). Et kuriøst men sigende tilfælde blev udgjort af britiske Oswald Mosley, der omtalte sin bevægelse som “hard center” (altså en slags millitant socialdemokratisme).

    Man importerede og blandede altså på kryds og tværs og en del af dette var utvivlsomt ren pragmatisme. Hvis man ville tage magten med folkelig opbakning måtte man kunne give noget til alle.

    Derfor så man også at alle mulige personer (fra alle sider i det politiske spektrum) blev nazister og fascister. Og derfor ser man også i dag forvirring om sagen. Højrefløjen siger at F og N er venstreorienterede og venstrefløjen siger at F og N er højreorienterede.

    Man kan, efter min mening, heller ikke bruge Greve-troppernes udsagn om at de er venstreorienterede til ret meget. Jeg forholder mig til historikken.

    Wikipedia, hvor venner og fjender skal være enige om hvad der står, har følgende at sige om sagen:

    “The fascists opposed both international socialism and liberal capitalism, arguing that their views represented a third way. They claimed to provide a realistic economic alternative that was neither laissez-faire capitalism nor communism.[21] They favoured corporatism and class collaboration, believing that the existence of inequality and separate social classes was beneficial (contrary to the views of socialists).[22] Fascists argued that the state had a role in mediating relations between these classes (contrary to the views of liberal capitalists).[23]”

    Fulde link her:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Economics_of_fascism

    Link til teoretikerne som var kritiske her:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Ludwig_von_Mises

    http://en.wikipedia.org/wiki/Jonah_Goldberg

    http://en.wikipedia.org/wiki/Zeev_Sternhell

    Kommentar by Sigwar — 25. oktober 2010 @ 20:56

  47. http://www.bt.dk/danmark/20-aarig-pige-afsloerer-nazi-boeller

    “Hun har altid følt sig venstreorienteret, siger hun til Århus Stiftstidende, men som elitesvømmer har der aldrig været tid til at være politisk aktiv”.

    Så opstår spørgsmålet jo, om hun løj da hun sagde hun havde været til KU-møder, eller om der var lidt skumlere bagtanker med det end ren interesse…

    Kommentar by Henrik — 25. oktober 2010 @ 20:57

  48. Der er ikke nogen reel opposition her. Så vidt jeg husker er “polyb” identisk med “århusianer” og venstreekstremist eller det der ligner. De øvrige drive bys er, nå ja, til pynt. DanMarx Radio og den danske journalist- og politikerstand er det egentlige problem. De er komplet ligeglade med sandhed og løgn, op og ned. De er syltet ind i sociale konstruktioner der fitter deres egne øjeblikkelige behov. De skal smides på porten sammen med 66% af akademikerne (cirka den kvindelige andel more or less), hvis ikke vesten skal gå fuldkommen i opløsning.

    Kommentar by Kimpo — 25. oktober 2010 @ 21:26

  49. Henrik, Goldberg har jeg haft stor glæde af :)

    Og ligesom Goldberg er jeg lidt polemisk, når jeg uden videre smider national-socialisterne i hartkorn med andre socialister. Der er naturligvis betydelige forskelle, som det er godt at være opmærksom på.

    En af de væsentlige er, at den private ejendomsret til produktionsmidlerne nominelt bevares under et fascistisk system (her regner jeg national-socialisterne med), men reelt er under kontrol af Staten. Det er en indirekte og bedragerisk måde at opnå det oprindelige socialistiske mål om Statens overtagelse af produktionsmidlerne, men er rent funktionelt ikke i alvorlig konflikt med klassisk socialistisk tankegang.

    Personkult, propaganda og papirpenge hører med i alle varianter af socialisme som statsform, vi har set. Det er tre forskellige former for bedrag af de almindelige borgere.

    Ludwig von Mises leverede (ud fra et økonomisk synspunkt) en detaljeret analyse i bogen Omnipotent Government (siden har link til komplet PDF). Jeg har desværre ikke fået læst bogen endnu, men dens fremgangsmåde er enkel: National-socialismen behandles som et specifikt tilfælde af den generelle socialistiske idé, og som et yderst konkret eksempel på, hvad socialisme i yderste konsekvens fører med sig.

    Mises advarer i samme bog om den tendens til verdensregering, som de Allierede arbejde hen imod…

    Kommentar by Henrik R Clausen — 25. oktober 2010 @ 21:59

  50. Hov, det skulle have været stilet til Sigwar, ikke til Henrik…

    Kommentar by Henrik R Clausen — 25. oktober 2010 @ 22:00

  51. National socialisme ligesom national anarkisme er ikke en del af venstrefløjen og de er heller ikke en del af højrefløjen. De er en del af den tredje position.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Third_Position

    Folk skal stoppe med at tænke i venstre, centrum og højre. Den skala har for længst spillet sit kort.

    Men det er sjovt at du taler om Ludwig Von Mises, samtidigt med at du angriber Ron Paul. Ron Paul er stor fortaler for Mises teorier. Men jeg har et spørgsmål til dig Henrik R Clausen: Findes der et dansk folk? Som ser ud på en bestemt måde med europæisk hudfarve, ansigstræk og hårfarve? og som har været med til at skabe vores traditioner, historie og kultur?

    Kommentar by Lavard — 25. oktober 2010 @ 22:15

  52. @Lavard

    Henrik Ræder Clausen er et fremtrædende, århusiansk medlem af Dansk Folkeparti, som i hvert fald ikke tager hensyn til, at der findes et etnisk, dansk folk. For et sådant findes. Videnskaben kan ingen benægte. Men man kan være ligeglad med den – og det er Dansk Folkeparti.

    Ellers udmærket opsummering af sagen herinde. Det er bestemt sørgeligt, at medierne falder på halen for denne Charlotte, der gerne så visse personer blive forfulgt på baggrund af deres politiske overbevisning alene. Lad os se, hvor meget opmærksomhed, der bliver om retssagen den 25. november – det vil jo nærmest være pinligt for de venstresnoede medier at vise sandheden om den røde vold i byen efter deres omskrivning af virkeligheden, som er eksemplificeret med denne sag.

    Kommentar by Daniel Carlsen — 25. oktober 2010 @ 22:35

  53. @ Polyb

    Ja, det har man (set flere tilfælde af højrevold i Århus), men jeg spurgte dig, om du kendte til tilfælde som det, moderen til en højreaktivst her fortæller, rettet mod en familie til en venstreaktivist?

    Kommentar by Dog of God — 26. oktober 2010 @ 00:19

  54. Nå, så fik jeg omsider læst dagens pressedækning af denne Charlotte Johansen, inklusive Vederfølners udlægning.

    Jeg synes, at det er svært at afgøre, hvad der er skæg og snot i denne sag. Selv Information, der udgiver bogen, må i sin anmeldelse indrømme, at den ikke indeholde journalistiske afsløringer af betydning.

    Det er altså en bog i “kiss and tell”-genren, iblandet, ifølge Politikens uddrag, lange passager fra gamle avisartikler og, mener jeg at kunne forstå, privatbilleder.

    I sine interviews synes jeg hun virker underlig distanceret. Hun siger ordene,men der er f.eks. ingen ægtefølt indignation over den vold, som hun angiveligt så gerne vil have stoppet.

    På den anden side virker hun og hendes fremstilling oprigtig, ind imellem lidt naiv. Narre hun sig selv? Narre hun andre? Eller narre andre hende?

    I hvert fald en underlig pige med en underlig historie.

    Kommentar by Dog of God — 26. oktober 2010 @ 01:44

  55. 16. / Henrik Ræder Clausen: Omkring Kims intentioner med indlægget: Nå ok, det er jeg glad for at høre. Men når du skriver, at politiet ”forsømmer deres pligt til at standse politisk vold ved at se igennem fingre med AFA, Antifa og andre, der har sagt og bevist, at de er beredt til at bruge trusler vold mod andre” klinger det for mig lidt hult, når historien faktisk handler om en anden gruppe mennesker, der da øjensynligt heller ikke er bange for at bruge vold. Hvis det er mediernes vinkling, der kritiseres, er det jo fair nok. Men jeg forstår faktisk oprigtigt ikke, hvorfor det er et problem, at en WP’er interviewes i en historie, der handler om WP.

    22. / Kim Møller: Tak for svaret. ’Tilfældig drive-by kommentator’ tager jeg indtil videre på mig. Jeg skal da prøve at komme forbi lidt oftere. (Den med Hugh Jackman fangede jeg dog ikke helt.) Jeg læste faktisk den citerede sætning sådan, at du mente, at det var unfair at DR-indslaget kritiserede WP’s lyst til at ”forhindre, at vi får Nørrebro-tilstande i Århus” (i dette tilfælde vha. tilfældige overfald). Jeg troede, at det var det du ville vise med din fremhævning i citatet. Jeg beklager, hvis jeg tog fejl. Rockersammenligningen fanger jeg godt, hvis det du mener da er, at begge sider jo har lige lidt ret til vold og selvtægt. Men i så fald forstår jeg ikke rigtig bitterheden over, at den ene parts voldelige adfærd belyses, hvem end der så står bag.

    24. / Lars Findsen: Tak for komplimentet. AFA-medlem eller lignende er jeg nu ikke. Men at du antager, at man nødvendigvis må være enten/eller, siger vist noget om den lidt snævre verdensopfattelse, der dominerer diskussioner som denne.

    43. / Balder: Jeg går faktisk ikke ud fra, at nogle lyver mere eller mindre end andre i denne sag. Det har jeg ingen forudsætninger for. Men WP melder jo f.eks. tydeligt ud omkring deres voldelige intentioner, og Vederfølners karakterdrab på pigen, berettiget eller ej, stiller jo heller ikke organisationen i et videre heldigt lys. Det bedste de kan komme op med, er at kalde hende løs på tråden, qua hendes omgang med Vederfølners egne medlemmer. Gennemtænkt kommunikation, må man sige.

    Kommentar by Søren Friis — 26. oktober 2010 @ 09:41

  56. @ Et tilfældigt offer

    Det er en trist historie, og jeg håber, at det går bedre.

    Århus har ikke brug for hverken nazister eller venstrefascister.

    Kommentar by . — 26. oktober 2010 @ 10:22

  57. @ Michael Clausen

    “Jeg er ikke hyppig gæst her, men har det indtryk – trods uenighed i dit samfundsblik – at du trods alt plejer at bedrive lødige skriverier, indenfor deres politiske præmis.

    Derfor undrer dette indlæg mig da også.”

    Først fedter du. Så kritiserer du. GAB.

    Kommentar by . — 26. oktober 2010 @ 10:25

  58. Jeg hørte et uddrag oplæst i TV. Noget med, “når jeg siger “angrib”, så angriber man. Ellers står man til tæsk.” Jeg har ORDRET læst samme citat i EB, da de besøgte WP. Jeg mener, det var tidligere i år – ellers i 2009.

    Kommentar by Serberen — 26. oktober 2010 @ 12:25

  59. -> Søren Friis

    “Tilfældig drive-by kommentator’ tager jeg indtil videre på mig. Jeg skal da prøve at komme forbi lidt oftere.”

    Lyder godt. Intet er mere utroværdigt, end førstegangskommentatorer, der indleder med venlig oneliner, og herefter på primitiv vis forsøger at associere mig med voldelig højrefløj eller nationalsocialister. Sådanne kommentatorer dukker rutinemæssigt op, hver gang emnet er rød vold eller Urius Oregon-projektet.

    “(Den med Hugh Jackman fangede jeg dog ikke helt.)”

    Den barske Dr. Cox forklarer i slutningen af videoen til overstadig elev, hvor lidt deres samvær påvirker ham rent følelsesmæssigt.

    “Jeg læste faktisk den citerede sætning sådan, at du mente, at det var unfair at DR-indslaget kritiserede WP’s lyst til at ”forhindre, at vi får Nørrebro-tilstande i Århus” (i dette tilfælde vha. tilfældige overfald). Jeg troede, at det var det du ville vise med din fremhævning i citatet. Jeg beklager, hvis jeg tog fejl.”

    Det er tilladt at tænke. Afsnittet lyder således…

    “Det kan godt være Charlotte Johannsen er mest tryg under en hemmelig adresse, men hun lod sig interviewe med navn og udslået hår. Omvendt med White Pride-talsmanden, der blandt andet fortalte…

    Talsmand, White Pride: Vi slås på gaden mod de autonome, for eksempelvis for at forhindre, at vi får Nørrebro-tilstande i Århus. Det finder vi os ikke i.”

    Intet om DR her, men en analyse af fløjkampen, der ender med en klassisk reaktion/modreaktion. Noterer faktisk i indslaget, at DR forsøger at gøre indslaget afbalanceret, hvad selvfølgelig ikke kan lade sig gøre når man samarbejder med den ene parti om at promovere en journalistisk afsløring af intet som helst.

    At det mediemæssige fokus er på White Pride skyldes flere ting. Det er dog alligevel utroligt, at DR anvender Redox, der af PET er sat i direkte forbindelse med et tæskeholdsangreb på to nazister på Nørreport Bodega sidste år, som kilde til en sag, der er helt blottet for afsløringer. White Pride taler endda specifikt om at undgå Nørrebro-tilstande – dvs. hvor de risikerer at få flasker i hovedet fra Redox/AFA. Sidste overfald fra højreradikale (WP?) fandt sted samme dag som jeg blev overfaldet af af venstreradikale. Her gik det ud over en Ålborg-autonom, der var kommet til Århus for at deltage i GNWP-demoen med parolen “Ingen nazister i vores gader”.

    “Rockersammenligningen fanger jeg godt, hvis det du mener da er, at begge sider jo har lige lidt ret til vold og selvtægt. Men i så fald forstår jeg ikke rigtig bitterheden over, at den ene parts voldelige adfærd belyses, hvem end der så står bag. (min fremhævelse)

    Jeg har vist svaret tidligere, men lad os vende den om. PET afslører at gruppen ‘Militante nazister og højregalninge’ samarbejder systematisk med ‘Researchkollektivet Nadox’ (der har et nazistisk udspring), og fortæller i medierne, at der er personsammenfald mellem grupperne. Konkret sigtes ‘Militante nazister og højregalninge’ for med oplysninger tilvejebragt af Nadox, at have overfaldet to kommunister aktive i partiet ‘Militante kommunister og venstregalninge’ der sad på en bar i det indre Århus.

    Syv måneder senere kan Den Danske Radio (DDR1) søndag aften, på basis af oplysninger fra Researchkollektivet Nadox, afsløre at MKV er dybt voldelige, nogle har voldsdomme, de har ligefrem systeamtiseret ungdomsarbejdet, og punchline: de går til fodbold sammen. Ringer der en klokke? Det burde der virkeligt.

    Kommentar by Kim Møller — 26. oktober 2010 @ 12:29

  60. Megen diskussion for ikke ret meget.
    Muslimerne i Aarhus huserer vist mere end White Pride.

    I det tidligere Sovjetunionen går tusinder af gamle sovjet bødler rundt, uden at der bare har været tænkt på at rejse tiltale imod dem.

    Har man oplevet krigen, så er det svært at tage denne hysteriske diskussion højtideligt.

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 26. oktober 2010 @ 14:04

  61. @ Friis

    Hvorfor præcis forstår du ikke, at man forlanger at et Public Service medie finansieret af skatteborgerne SKAL være kritiske, når de benytter kilder med terrorassociationer (eller som minimum orientere deres seere om det) ?

    Hvad præcis er det du IKKE forstår, siden du vedbliver med din på-den-ene-side-på-den-anden-side retorik ?

    Kommentar by kbh — 26. oktober 2010 @ 18:07

  62. White Pride er vel for pokker bare endnu en flok bøller som burde have mulighed for at afreagere 15-20 år i en arbejdslejr ?

    Kommentar by Tolder — 26. oktober 2010 @ 21:53

  63. White Pride er vel for pokker bare endnu en flok bøller

    Ja. De snuser sig skæve i kokain, gejler hinanden op og går ud for at lave ballade.

    Der er ikke meget ‘politisk bevægelse’ over dem…

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 27. oktober 2010 @ 21:47

  64. 63 Henrik Ræder Clausen

    Er du egentlig bekendt med begrebet “årsagssammenhæng”?

    Kommentar by naturret (islamofob) — 27. oktober 2010 @ 23:51

  65. Årsagssammenhæng? Der er en ret direkte årsagssammenhæng mellem stofmisbrug og uansvarlig opførsel…

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 28. oktober 2010 @ 14:48

  66. […] […]

    Pingback by Anonym — 2. november 2010 @ 18:22

  67. Nazisterne får løn som forskyldt.

    Kommentar by Paul — 10. april 2011 @ 14:57

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper