23. februar 2005

Haarder til P1-værter: Stil dog op til Folketinget, istedet for at misbruge monopolstillingen

Bertel Haarder er ikke mere integrationsminister, og en af grundene skal givet ses i mediernes kampagner – og det han i dagens Jyllands-Posten betegner som Danmarks Radios niveau. Et par citater:

“Et hollandsk tv-hold havde mig i et tredjegradsforhør om en dansk lærer, der havde påstået, at hun ikke kunne bo i Danmark med sin kæreste. Jeg påviste, at det kunne hun nemt, og det havde hun kunnet i mere end et år, og at hun uden større besvær kunne have opfyldt alle krav om selvforsørgelse, bolig m.v. fra starten. Jeg fik hende i telefonen og fik bekræftet, at den hollandske journalist havde givet helt forkerte oplysninger. Men det forhindrede ikke tv-stationen i at binde de hollandske seere historien på ærmet. Sådan er desværre informationen om Danmark i flere udlande. Det er jeg så vant til. Mere overraskende er det, at Danmarks Radios Gitte Hansen syntes, historien var så god, at den fik en halv time søndag middag på P1, hvor jeg fik læst og påskrevet. Naturligvis uden at jeg fik lov at fortælle, at den var forkert.… Gitte Hansen annoncerede glad, at hun og Danmarks Radio vil fortsætte serien de kommende dage. Det tvivler jeg ikke på. Men er det ikke Danmarks Radios opgave at informere ordentligt i stedet for at køre kampagner? Når hun vil lave udsendelser om mig, bør hun så ikke spørge mig, om det er rigtigt, hvad hun fortæller?”

“Med denne afskedshilsen som integrationsminister vil jeg opfordre Danmarks Radio til at overveje niveauet, når der i fremtiden behandles enkeltsager under min efterfølgers sagsområde. Den nævnte middagsflade på P1 gav også anledning til undren under valgkampen, hvor den kørte sin egen ensidige valgkamp. Kunne de pågældende medarbejdere dog ikke stille op til Folketinget i stedet for at misbruge monopolstillingen?

Oploadet Kl. 15:29 af Kim Møller — Direkte link13 kommentarer

13 Comments »

  1. “Kunne de pågældende medarbejdere dog ikke stille op til Folketinget i stedet for at misbruge monopolstillingen?”

    Nej der er en spærregrænse på 2 %

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 23. februar 2005 @ 18:32

  2. Den mand er for sej!

    Kommentar by Mikkel Larsen — 23. februar 2005 @ 20:18

  3. Hørte tilfældigvis en udsendelse på P1: ”Smidt ud af Danmark?” med Gitte Hansen som vært, om de danske familiesammenføringsregler. Åbenbar en i en serie. Men det mest markante ved udsendelsen jeg hørte var dog at det var næsten kemisk renset for enhver modsatrettet synspunkt. Der var inviteret en kritisk fransk reporter, en kritisk svensk journalist og en Bolette Kornum bosat i Malmø og medlem af organisationen ”Ægteskab uden Grænser.” Der er dog en række personer Gitte Hansen kunne have inviteret hvis hun havde ønsker at belyse emnet fra forskellige vinkler. Som det står er er det mest at opfatte som et partsindlæg, eller blot utroligt amatøragtigt.

    DR er dog ikke synderligt påvirket af kritikken. De har netop udnævnt Gitte Hansen som ugens debatvært, med billede på forsiden her: http://www.dr.dk/p1debat/

    Her er noget debat om udsendelsen: http://www.dr.dk/p1debat/synspunkt.asp?action=showsynspunkt&id=5260

    Kommentar by Rune S — 23. februar 2005 @ 20:31

  4. Her kan man klage over nogle P1 programmer.
    http://www.dr.dk/omdr/index.asp?sektion=kontakt&subsektion=106&MFID=3&KT=3&KK=9

    Har gjort det et par gange før – ved ikke om de bare bliver arkiveret direkte, har i hvert fald aldrig fået et respons. Men tror lige jeg sender en klage igen. Hvis vi nu alle sender en klage er det nok noget mere vægtigt.

    DR har i øvrigt et panel der skal være med til at vurdere udsendelserne. Du burde melde dig her Kim Møller. Jeg meldte mig på et tidspunkt, men hørte aldrig noget tilbage – måske fordi jeg ikke havde noget fjernsyn?

    http://www.dr.dk/drpanelet/?spots=true

    Kommentar by Rune S — 23. februar 2005 @ 20:43

  5. Den ’sag’ har DR/Politiken/Information og Ritzau utroligt let ved at koge suppe på. Fagligt stolthed og journalistisk integritet eller synes at være erstatet af lemmingeprostitution.

    Det værste er at der ikke synes noget at gøre imod det.

    Kommentar by Christian Lindhardt-Larsen — 23. februar 2005 @ 22:51

  6. “DR har i øvrigt et panel der skal være med til at vurdere udsendelserne. Du burde melde dig her Kim Møller. Jeg meldte mig på et tidspunkt, men hørte aldrig noget tilbage…”

    Min holdning til sagen udtrykkes fint med dette citat omhandlende persisk selvstændighed:

    “Men den tyske Bank blev aldrig til Virkelighed. Frygten for den Rival, der her var dukket op, fik Rusland og England til at begrave Stridsøksen og slutte den Overenskomst af 31. August 1907, ved hvilken man uden at spørge Ofret delte Persien i en russisk Interessesfære i Nord, en engelsk i Syd og en neutral Sfære i Midten. I Midhlis kom Bitterheden stærkt til Orde, og en persisk Parlamentariker udtalte de haabløse Ord: Hvem spørger vel Kyllingen, naar den skal steges, med hvilke Sauce den vil serveres?’" [Christensen, Arthur: Hinsides det Kaspiske Hav. 1918, s165.]

    Kommentar by Kim Møller — 24. februar 2005 @ 08:54

  7. Jeg ved ikke rigtigt. I princippet mener jeg jo DR er en vederstyggelighed (også selvom deres bias var mere efter min smag) mest at sammenligne med Pravda og andre statspropagandamaskiner. Men jeg mener dog også at det du snakker for er at smide ”bedre” ud fordi du ikke kan få ”perfekt”. Nu når det ikke ser ud til at vi kan få nedlagt DR er lidt damage-control vel at foretrække, og da du alligevel bruger så meget energi på DR kunne du vel ligeså godt prøve at trække det i en lidt mere anstændig retning.

    Kommentar by Rune — 24. februar 2005 @ 10:12

  8. Der er brug for en genopstandelse af “Kritiske Lyttere og Seere” (Erhard Jakobsens organisation fra 1970erne), som registrerer de mange eksempler på vildledning og fordrejning og lægger materialet frem. Egentlig burde det være nemmere i dag, takket være Internettet, men det kræver selvfølgelig noget seriøs frivillig arbejdskraft, og så bliver vi alle sammen urolige og skifter emne.

    Kommentar by Crass Børsting — 24. februar 2005 @ 12:06

  9. Jeg meldte mig en gang ind i Kritiske Licensbetalere. Som vist er igangsat af Morten Messerschmidt. Det koster kr. 100 eller noget i den retning. Ved ikke hvor meget indflydelse de har – eller hvor meget “Kritiske lyttere og seere” havde for den sags skyld.

    http://www.kritiskelicensbetalere.dk/

    “Nu er de nok” dokumentere også bias, anti-Israel/anti-jødisk bias i det tilfælde. Men ikke kun på DR. Men det ligge vist lidt stille hen.

    http://www.nuerdetnok.dk/

    Kommentar by Rune — 24. februar 2005 @ 12:15

  10. Til Rune, citatet var nok lidt for barsk – men jeg er lovligt undskyldt – havde lige set Vibeke Sperling give en analyse af Rusland før og nu med udgangspunkt i Bushs kritik.

    Objektive medier er en illusion, og skal DR tvangsfinansieres af befolkningen så må de pinedød tage kritikken seriøst. Dvs. sendefladen i relation til politiske emner skal være ligevægtig, og jeg giver intet for argumentet om at man ikke må påvirke den journalistiske integritet. Ansættelsen af tidligere kommunister på væsentlige poster i DR var næppe en tilfældighed, og målet må være at lave en struktur så ensidig bliver en umulighed.

    Til Børsting

    At tælle timer minutter og sekunder løser ikke problemet, men betyder dog at DR som organ internt bliver nødt til at forholde sig til kritikken. Det ville være en fin ide med et overvågende organ, som rutinemæssigt tjekker DR (og TV2 i den udstrækning de er licensfinansieret). Dvs. ikke et 2 måneders projekt, men slaviske løbende gennemgange – gerne udført af forskere hvis politiske overbevisning er afklaret og offentlig.

    Kommentar by Kim Møller — 24. februar 2005 @ 12:22

  11. Bertel er en sand hædersmand!

    Burde indstilles til Nobels Fredspris! – Hvordan gør man i øvrigt dét? Der er vist ikke nogen formelle krav; jeg ved da, at Muammar Ghaddfi instillede sig selv til prisen i midten af 1970’erne (i øvrigt samme år, han søgte optagelse i NATO samt indgik en halv snes unionsaftaler med div. afrikanske lande).

    Hvad Kritiske Licensbetalere og Nu Er Det Nok angår, så er det jo ikke dokumentation, der mangler. Problemet er, at DR er uden for terapeutisk rækkevidde, og det kun er polisk magt, der kan få dem ind på en hæderlig journalistisk linie. – Når Erhard fik så relativt stor succes med Radioaktive Lyttere og Seere, så var det nok fordi, han havde det socialdemokratiske (selv om han jo var blevet CD’er) bag sig – masser af sosser var jo blevet sure over, at “deres” propaganda-sender gennem mange år var blevet/var i færd med at blive “kapret” af nogle endnu mere røde – nemlig DKP’ere og ikke mindst VS’ere

    Kommentar by milgrom — 24. februar 2005 @ 13:39

  12. Jeg tvivler på at Bertel på nogen måde kunne komme i betragtning.Nobels fredspris,er det ikke en Svensk ting?

    Kommentar by Peter B. — 24. februar 2005 @ 18:44

  13. Norsk…

    Men fhv. udenrigsminister Kolding Poul ville nu også være okay…

    Kommentar by milgrom — 24. februar 2005 @ 20:44

RSS feed for comments on this post.