29. oktober 2010

Nydansker på P1: I kan ikke tvinge mig til at bo med Jer, “der er forskel på vores tankegang”

Apropos på P1 har i denne uge Ghetto som overskrift, og tirsdagens udsendelse er værd at høre, hvis man stadig tror ghettoisering handler om socio-økonomiske forhold. Den interviewede var en 18-årige pige fra Gellerup, der selvom hun er født i Danmark, befandt sig mentalt i Libanon, og ikke så noget problem heri – segregation var et mål i sig selv.

  • 26/10-10 Apropos, P1 – Ghetto og identitet (interview med Iman Rabeh fra Gellerupparken).
  • Mikkel Krause, P1: Min gæst er Iman Rabeh, der er 18 år og har boet i Gellerupparken hele sit liv. Fortæl mig engang, hvordan synes du egentligt det har været, at bo i Gellerupparken.

    Iman Rabeh, Gellerup: Jamen Gellerupparken, det har været mit liv, det har været – alle mine venner, for alle steder i Gellerupparken, det er både gode minder og dårlige minder, men altså, jeg kan ikke flytte ud fra Gellerup.

    Mikkel Krause: Men hvad er det for værdier i det der nu bliver kaldt for en ghetto, som er vigtige for dig?

    Iman Rabeh: Jamen værdien er, at selskab, at vi alle sammen kan det samme sprog, som vi alle sammen snakker, at vi holder sammen, altså, min nabo – alle mine naboer er arabere, hvis de ikke er arabere, så er de libanesere, hvis de ikke er libanesere, så er de – vi har den der kærlighed til hinanden, at du er araber – jeg er araber, vi kan snakke sammen, vi kan diskutere det hele, vi kommer fra de andre lande.

    Mikkel Krause: Men hvad betyder det for dig, at komme fra netop Gellerupparken, altså at være Iman fra ghettoen, snarere end at være Iman fra Vejlby, eller hvor du ellers kunne komme fra.

    Iman Rabeh: Jamen, det betyder alt. Fordi hvis jeg flytter ind i et dansk kvarter, så ville det ikke betyde så meget for mig, fordi det at jeg kan sproget er en ting, men altså, danskere i det hele taget, de er ikke ligesom os, de – i alt, altså vi har forskellige traditioner, vi har forskellige – altså, vi er forskellige, og der er forskel på vores tankegang. Altså naboerne, hvis nu vi skulle låne nogle ting af naboerne, så gør vi det. Det er bare i det hele taget, i det hele, at du er araber, jeg er araber, vi giver nogle ting til hinanden, det er lige meget.

    Mikkel Krause: Du har ligefrem sagt, at hvis du en dag flytter ud af Gellerup, og du måske bliver tvunget til at flytte ud af Gellerup, fordi de river en boligblok ned, hvad ved jeg, så flytter du bare til en anden ghetto.
    De gør det fordi de bliver bedt om det store.

    Iman Rabeh: Ja, præcist. Jeg flytter til en anden ghetto.

    Mikkel Krause: Men hvorfor egentligt det?

    Iman Rabeh: Altså fordi, at jeg kan ikke – jeg har levet hele mit liv med, altså lad os spørge på en anden måde – hvorfor tager vi til Libanon hvert år. Det har jeg ikke gjort, men altså, jeg har været der de sidste to år. Men alle andre, hvorfor bruger de de hundrede tusinder kroner på at tage til Libanon hvert år, hvorfor mon. For den snak, den, sådan som de sidder med hinanden, for at høre sproget, for at høre, for at sige, at det her er mit , man har den der gode følelse, at det her det er mig. Det er mit! Det er her jeg kan sætte mig ind.

    Mikkel Krause: Men hvis du nu går på gaden klokken tre om natten, det ved jeg ikke om du nogensinde gør, men hvor ville du så føle dig mest tryg. Inde i Århus eller ude i Gellerupparken?

    Iman Rabeh: I ‘Getten’, i Gellerupparken. Fordi alle kender hinanden, der er ingen der tør gøre noget ved hinanden. Men hvis jeg går i et dansk kvarter eller noget, så ville jeg være utryg eller bange.

    Mikkel Krause: Nu kunne man sige, at noget af det, der har været talt rigtigt meget om, her i den forløbne tid under ghetto-debatten, det er at ghettoerne fungerer som sådan en slags parallelsamfund, nogle lukkede områder. Det du siger her, det billede du tegner, bekræfter det ikke lidt den påstand.

    Iman Rabeh: Det kan godt være, men nej – alle danskerne er velkommen til at komme til Gellerup og bo der, og være sammen med os, men altså, hvis jeg går alene for eksempel der, så vil der ikke, så er jeg 100 procent sikker på, at der ikke ville blive lagt en finger på mig, eller stjålet en taske, eller stjålet en cykel for eksempel, fordi jeg er fra ‘dem’. Altså vi kender alle sammen hinanden, det vil de ikke kunne gøre.

    Mikkel Krause: Dine forældre, hvor stor kontakt har dine forældre haft til danskere udenfor ghettoen, eller for den sags skyld til danskere i Gellerupparken, og til det danske samfund op igennem din opvækst.

    Iman Rabeh: Ingen kontakter. De har ikke haft, de har ikke nogen danske venner, de har heller ikke nogle fællesskaber så de har kun skolerne, når de bliver inviteret til skolefester, så gør de det for min brors eller min søsters skyld. Altså, whatever. Eller kommunen, de har kontakter med kommunen og det, de har ikke nogen fælles venskab med danskere, som, for eksempel hvis en dansker siger til min mor, ‘skal vi ikke gå ud i byen i dag?’, så tænker min mor, ‘du er helt galt på den – skal jeg gå ud i byen om aftenen, og gå ind og spise eller gøre så’en’. Altså det gør jeg med min familie, det gør jeg ikke med mine venner.’ Eller tage i svømmehallen for eksempel, det kunne de aldrig finde på, og tænke. Altså problemet er at forældrene de har den tanke for tusind år, for generationer af år siden, for vores for-for-forfædre. De kører den der tradition, og danskerne de kører selvfølgelig deres kultur.

    Mikkel Krause: Men hvad har det betydet for dine forældres forhold til det danske samfund. At de altså ikke har haft den forankring her, og ikke har haft så stor berøring med danskere.

    Iman Rabeh: Det har betydet, at de ikke kan forstå os, der er født her, og opvokset her. Jamen, hvis jeg siger til min mor, at jeg skal ud med min veninde klokken seks om aftenen, vi skal bare ind og spise, eller vi skal ind i biografen, så ville de ike forstå det, fordi hun har jo den der tankegang, at det her ville jeg aldrig kunne finde på at gøre, med mindre jeg går ud med min familie og spise, så ville det være noget helt andet. Men når jeg siger det, så forstår hun ikke mig. Altså jeg skal ikke ind og lave noget der er forkert, jeg skal bare ind og spise noget mad, og gå ind i biografen.

    Mikkel Krause: Så de er altså meget stor forskel på dine forældres kontakt til det danske samfund, og deres måde at omgås andre mennesker på. Og så din egen kontakt.

    Iman Rabeh: Ja, det er der – meget.

    Mikkel Krause: En af de løsninger på ghetto-problemet politikerne taler om, det er at opløse ghettoerne ved at tvinge folk til at blande sig mere. Altså at flere danskere skal flytte ind, for eksempel i Gellerupparken, og flere indvandrere ud i samfundet ude omkring. Hvad vil det betyde for dig og din familie?

    Iman Rabeh: Det kan vi ikke, ligesom du og jeg og dem ikke kan bestemme hvor vi vil bo henne, så kan vi også bestemme selv. Der er ikke nogen der kan tvinge en anden til at flytte ud.

    Mikkel Krause: Hvad vil du gøre hvis de prøver?

    Iman Rabeh: Jamen, hvis de prøver, så vil jeg gøre oprør – Hvor er den der ytringsfrihed i snakker om, hvor er det hele i det hele taget. Jeg bestemmer selv hvor jeg skal bo. Som du bestemmer selv. Fint, vil du have mig til at bo, vil du tvinge mig til at bo med danskere, så vil jeg gerne bo sammen med dig Pia Kjærsgaard, for eksempel.

    Mikkel Krause: Der er også en anden løsning som der tales meget om, det er at rive nogle af blokkene i Gellerupparken ned. Hvad tænker du om sådan en løsning?

    Iman Rabeh: Overhovedet ikke. Det er en forkert løsning. I kan bygge noget op i stedet for at rive noget ned. I kan gøre det til et pænere sted, men hvorfor skulle I rive noget ned. Det er der ingen grund til.

    Mikkel Krause: Du skal have mange tak for at du kom her, Iman Rabeh.

    Iman Rabeh: Tak for invitationen.

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/19557/trackback

    61 kommentarer »

    1. Tja, er der andet at sige end “skræmmende”?

      Kommentar by Fish out of Water — 29. oktober 2010 @ 16:28

    2. Behold dem da endelig i ghettoerne. Så ved vi hvor de er!
      De skal ikke ud og ødelægge andre bolig komplekser og gøre dem til ghettoer. Her tænker jeg på selvejede. Dette ville sende mange på tvangsauktioner. For hvem vil købe/leje en lejlighed i en ghetto? Ja, måske ikke andre end indvandrerne?
      At det så er i boligforenings ejede områder. Jamen, de har selv valgt at at afsætte lejligheder til dette. Og de er sikre på at få pengene hjem i husleje. Det er kommunen, der betaler. At så også almindelige danske bistands modtagere tilbydes disse lejligheder. Det må tages op.

      Kommentar by Goofy — 29. oktober 2010 @ 16:31

    3. Fint interview. Det er sådan, det er. De er her ikke for vores blå øjnes skyld, selvfølgelig. De er her for at forbedre deres økonomi. Vi mangler som sædvanlig en ‘price tag’. Hvad koster festen? Det danske samfund betaler. Danskerne på solkysten holder jo også sammen og mødes til rugbrød, rødkål og frikadelles omkring poolen, men de har selv penge med og koster ikke det spanske samfund noget, tværtimod! Men det er under alle omstændigheder sjovt at holde ferie, selvom fast ophold i kængere tid kan give hjemvé. Prisen for opholdet er forskellig – og vejret? Man må veje de to op mod hinanden :)

      Kommentar by anti-marx anno dazumal — 29. oktober 2010 @ 16:40

    4. Hørte p1′s summering af deres Ghetto tema i denne uge på vej hjem fra arbejde.

      1. Først var der interview med en dansk dame, der var ekspert i Ghettoer… Hun mente blandt andet at “vi” danskere kunne have brug for at gå en tur i en “ghetto”, så vi kunne se at det ikke var så galt.

      2. Så var der klip fra indslaget med DRs besøg i Gellerup med smadrede bilruder og den stjålne cykel.

      3. Og så til slut ovenstående fra Iman…

      Det er påfaldende som damen i 1) primært så på husene udefra, som hun opfattede som pæne, mens 2) og 3) ikke har noget som helst med murstenene at gøre, men er en konsekvens af hvad der foregår i hovederne på nogle af de folk, der bor i ghetto’erne…..

      Kommentar by Martin T — 29. oktober 2010 @ 17:08

    5. Velkommen til Palæstina…

      Kommentar by Xylofon — 29. oktober 2010 @ 17:46

    6. Det evige Catch-22: Når vi siger det samme bliver vi kaldt alt muligt svinsk og belært af akademikere fra humaniora. Når muslimen her siger det bliver det ignoreret i debatten.

      Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 29. oktober 2010 @ 18:17

    7. Lars Findsen På Crack, det er fordi, at i denne relativistiske og dekonstruerede verden er der een absolut sandhed, der altid vil gælde. Og det er, at dansk kultur er den usleste og mest skammelige i hele verden.

      Så når en libaneser siger om det arabiske sammenhold i Gellerup: “det her er mit , man har den der gode følelse, at det her det er mig. Det er mit! Det er her jeg kan sætte mig ind”, så er det helt i orden. Hvis en dansker siger det samme om sit fødeland, så er det på kanten af nazisme og udtryk for alskens dårlige egenskaber så som dumhed, intolerance, uvidenhed, egosime, lukkethed, manglende forståelse for det uundgåelige ved globaliseringen etc. etc.

      Du skal ikke tro, at din kultur er bedre end andres.

      Kommentar by Scarlet P — 29. oktober 2010 @ 19:03

    8. Jeg hæftede mig nu mest ved denne sætning: “alle danskerne er velkommen til at komme til Gellerup og bo der, og være sammen med os”. Da blev jeg for alvor rørt …

      For det viser da om noget, hvor GÆSTFRI disse mennesker er. Helt modsat gammeldanskerne!

      - – -

      Kommentar by Morten - - - — 29. oktober 2010 @ 19:12

    9. Send hende tilbage til araberland, hvad vil hun her?

      Kommentar by karsten.m72 — 29. oktober 2010 @ 19:35

    10. Hvem betaler?

      Kommentar by Limewoody — 29. oktober 2010 @ 19:46

    11. Flot arbejde med transkriberingen Kim.

      @ Morten

      Enig. Men det er da også meget pænt at hende at give os lov til at bygge noget op for dem, at gøre noget pænere for dem. Hun er jo fuld af gode ideer til hvad “vi” kan gøre for “dem”.

      Enten har DR tilfældigvis fanget den værste tåbe af dem alle, eller også står situationen endnu ringere til end jeg havde frygtet.

      Kommentar by Superman — 29. oktober 2010 @ 19:48

    12. Den simple sandhed er at indvandrerne selv tænker i etniske termer.

      I mit lokalområde så jeg en mørk, der gik rundt med et t-shirt, hvor der stod “Proud to be a pakistani”. Den pågældende betragter sig selv som integreret (!!!)

      Tyrkerne i Danmark betragter sig selv som Tyrkere. Araberne sig selv som Arabere. Somalierne betragter sig selv som Somalier etc.

      Jeg vil også henlede jeres opmærksomhed på det simple, men oversete faktum, at indvandring (globalt set) primært sker til Europa og USA. Det går ikke den anden vej. De vestlige lande er ene om at deltage i dette underlige multikult eksperiment. Pakistan og Tyrkiet og “det lykkelige Arabien” er ikke i fare for lige pludselig at blive vestliggjort.

      Multikulturalismen findes ganske enkelt kun i hovedet på den politiske elite i Europa – og også her er der (endeligt) sprækker i muren.

      Her nogle vise ord:

      http://www.youtube.com/watch?v=5np2Ywh8qU0&feature=player_embedded

      Kommentar by Sigwar — 29. oktober 2010 @ 20:28

    13. Herligt interview. Stadig nogen der tror på integration??

      “Jeg bestemmer selv hvor jeg skal bo.”
      selvfølgelig, hvis man selv betaler huslejen. Ellers er det nu engang kommunen, der bestemmer

      “I kan gøre det til et pænere sted,”
      ja, for selvfølgelig skal jeg ikke selv gøre noget

      Gad vide hvordan Anders Aamand havde det bagefter???

      :-D :-D :-D :-D

      Kommentar by tavsen — 29. oktober 2010 @ 22:04

    14. Jeg tror Gellerup har kostet danske skatteydere i alt mere end 3 mia kroner i opførelsesomkostninger med offentlige tilskud, huslejetilskud tl beboere og bisitsndshjælp til beboere? Er der nogen, der har andre kalkulationer? Hvad har vi fået for investeringen?

      Kommentar by anti-marx anno dazumal — 29. oktober 2010 @ 22:05

    15. @ Superman #11

      Er der noget som helst i dette trivielle interview, der kommer bag på dig ?

      Det kommer bag på mig …

      Jeg kan desværre love dig, at det er forholdsvist godartet, det der her bliver præsenteret.

      - – -

      Kommentar by Morten - - - — 29. oktober 2010 @ 22:33

    16. 12.Sigwar. Det er en sandhed med modifikationer. I Saudiarabien er mindst 3/4 af befolkningen indvandrere typisk fra Fillipinerne og Indien. De har begrænsede rettigheder og kan ikke få familiesammenføring og skal arbejde, når de er der og de skal tage hjem, når de er færdige med arbejdet.

      Kommentar by anti-marx anno dazumal — 29. oktober 2010 @ 22:36

    17. Er Anders Aamand i familie med Naser Khader?

      Kommentar by . — 29. oktober 2010 @ 23:28

    18. Anti-marx, det er netop ikke indvandring de har. Der er, og her graver jeg et gammelt, udskældt udtryk frem: fremmedarbejdere.
      Med mindre du altså kan overbevise mig om at de faktisk opnår statsborgerskab og får lige rettigheder, men det modsatte synes at fremgå af din beskrivelse.

      Og apropros at det er fra Indien og Fillipinerne, så ville det egentlig ikke undre hvis det næsten udelukkende er fra de 2 landes muslimske, ahem, mindretal. Ikke Indiske hinduer eller Fillipinske katolikker.
      Måske er Indere og Fillipinere bare lidt mere ydmyge nok, der er sådan set nok pakistanere, afghanere o.s.v. der kan sproget bedre og som kunne bruge noget arbejde… nå nej, de har jo hænderne fulde med væbnet kamp mod os “vantro” og hash/opium/heroin produktion som vores narkomaner og andre misbrugere køber og dermed medfinansierer kampen mod os…
      Og så er sauderne nok ikke helt tumbede, de synes nok heller ikke det er vildt smart at forsøge sig med dem, når man kan købe sig til nogen med betydeligt mindre muhammedkomplekser.

      Kommentar by Anonym — 29. oktober 2010 @ 23:37

    19. Anonym. Jeg tror faktisk, at de fleste fremmedarbejdere (indvandrere) er fremmedarbejdere fordi de ikke kan blive indvandrere, da sauidierne vil beholde magten over deres land. De er mest kristne fra Filippinerne og hinduer fra Indien. De rejser hjem, når de er færdige med arbejdet og får ikke opholdstilladelse derudover. Et væsentligt element er, at de kan sende penge hjem til familien imens. Hvorfor skulle araberne forærere deres samfund og oliemilliarder til indvandrere? Forget it :)

      Kommentar by anti-marx anno dazumal — 29. oktober 2010 @ 23:57

    20. når skidt kommer til ære ved det ikke hvad det skal være-.

      Kommentar by nicolai. — 30. oktober 2010 @ 00:25

    21. alle de penge der går til at hjælpe.er måske i virkeliheden med til at skabe problemer . jeg havde en fornøjelsen af at arbejde sammen med flere forskellige folkeslag. en konsulent fra komunens externe job booster ,sagde en dag ,ja hende der hun er meget stolt. jamen søde lille skat. hvis hun ikk ku få penge fra komune .så var hun fucking nød til tage det skod rengørings job no matter what. det er os selv der smider penge i krydderen på iman lignende, det ska stoppes nu. det jo så langt ude. men som scarlet og lars p .siger så er det jo uhørt at komme med disse meninger, så er du jo afskum.
      hvor er det fucking nederen at betale skat til sådan en gang røvtur.

      Kommentar by nicolai. — 30. oktober 2010 @ 00:33

    22. Så vidt jeg ved var det 35 Mia, der blev kastet i hullet sidst!

      Kommentar by karl3447 — 30. oktober 2010 @ 00:44

    23. Et interessant eksperiment: Ingen pengeoverførsler til Gellerup i et år og heller ingen adgang til hæveautomater. Hvordan ville området så se ud?

      Kommentar by holger — 30. oktober 2010 @ 00:45

    24. “I kan ikke tvinge mig, til at bo sammen med Jer”

      Tak i lige måde!

      Kommentar by ReligionForbudt — 30. oktober 2010 @ 01:44

    25. “der er forskel på vores tankegang”

      ?????????????????????????????????????!

      Kommentar by ReligionForbudt — 30. oktober 2010 @ 01:45

    26. Vi må vistnok hellere få tilkaldt Tankepolitiet så?

      Kommentar by ReligionForbudt — 30. oktober 2010 @ 01:47

    27. Rendyrket dem og os tænkning. Hvor er alle integrationskonsulenterne henne?

      Kommentar by Høgsbro — 30. oktober 2010 @ 09:18

    28. “Rendyrket dem og os tænkning. Hvor er alle integrationskonsulenterne henne?”

      De ligger enten i det kollektive fælles bollerum.

      Eller også sidder de samlet i en rund kreds,
      og planlægger ‘vores fremtid’, under En Ummah & Sharia, og hvorledes vi der skal gebærte os. ( integrere os, som Dhimmier, intet mindre )
      Og ikke mindst, hvordan man slipper af med ‘DEM’ lig os, uintegrerbare, uintelligente, politisk ukorrekte størrelser, Hvordam man uset skal kunne fører os ud bagved, og få os endegyldigt ekspederet. Sammen med ‘DEM SELV’, De Nyttige Idioter, de såkaldte selvbestaltede islam-Eks-Perter.

      Go’ weekend!

      Kommentar by ReligionForbudt — 30. oktober 2010 @ 10:28

    29. “..altså lad os spørge på en anden måde – hvorfor tager vi til Libanon hvert år. Det har jeg ikke gjort, men altså, jeg har været der de sidste to år. Men alle andre, hvorfor bruger de de hundrede tusinder kroner på at tage til Libanon hvert år, hvorfor mon.”

      Så synes jeg ikke at der er grund til mere pive snak om fattigdom i ghettoer i Danmark. I hvert fald ikke for dem der har så mange penge til rejser hvert år.

      At der også er nogen i ghettoer der ikke vil bo sammen med danskere overrasker ikke rigtig mere. Desværre.

      Kommentar by Liva — 30. oktober 2010 @ 10:50

    30. Samtidig med at der på P1 er et lille indslag om tilvandrede og efterkommere, der ikke vil bo sammen sted som danskere – så viser TV2 på landsdækkende TV indslag om dansesteder der diskriminerer tilvandrede og efterkommere. Det giver et meget godt billede af prioriteringer i flere medier i dag. Danskere der diskrimineres er nedprioriteret i danske MSM.

      Kommentar by Liva — 30. oktober 2010 @ 10:57

    31. Man bliver jo næsten rørt over Imans (families) fascinerende bidrag til mangfoldigheden og forskelligheden i samfundet. Hvor er det dog smukt.

      For min skyld kan hun rådne op i Gellerupparken. Vi har ikke meget til fælles. Have a nice life….

      Kommentar by BE — 30. oktober 2010 @ 13:10

    32. Off-topic:

      Bandet TV2 havde engang en sang hvor det ironiske omkvæd var: “tilbage med dem, smid dem ud, vi gider ikke ha’ dem mere”

      Hvorfor spilles denne dejligt ironiske sang ikke længere i radioen?
      Jeg synes det var en dejlig sang, jeg savner den.

      Kommentar by bl — 30. oktober 2010 @ 13:13

    33. Jeg kan lide at bo her, jeg er omgivet af mine egne altså arabere. I kan ikke tvinge mig til at bo et andet sted. I kan ikke tvinge mig til at bo sammen med jer. Mine forældre kender ingen danskere, har ingen danske venner. De (andre beboere)bruger hundrede af tusinder kroner på at tage til Libanon hvert år. Hvis de river denne ghetto ned flytter jeg bare til en anden ghetto.
      Det er rimeligt at spørge, om det ikke ville være mere rigtigt, om hun boede i Libanon. Hun kan tilsyneladende ikke lide os, og hun er bange for os, men hun vil godt bede os om at gøre hendes ghetto pænere frem for at rive den ned, hun nævner ikke noget hvad hun selv vil medvirke til!. Det er også rimeligt at spørge, hvis hundrede af tusinde kroner der bruges til at rejse til Libanon for? Nogen de selv har tjent eller er det mine penge? Det er muligt at hun mener det er urimeligt at nogen vil tvinge hende til at flytte fra Gellerup.
      Jeg kan ikke lade være med at spørge hvorlænge det vil være muligt at blive ved med at tvinge mig til at betale til hende og hendes ligesindede. For efter alle tegn i sol og måne vil enhver ghettoplan komme til at koste skatteyderne milliarder og atter milliarder, det er jeg faktisk ikke parat til at betale!
      Det er på tide at nogen spørger, hvad vil I selv gøre for at dette bliver et ordentligt sted, hvad vil I selv gøre for at vi ikke skal blive ved med at betale til jer generation efter generation.
      Hvis I ikke kan få et arbejde, så gå ud og skab et arbejde, et ærligt arbejde!

      Kommentar by Andreas — 30. oktober 2010 @ 15:00

    34. @ BE

      Have I nice life. Du glemmer bare at det er på din regning!

      Kommentar by Andreas — 30. oktober 2010 @ 15:02

    35. Der er åbenbart en stor forskel på europæiske og arabiske æresbegreber. Man skulle mene, at det burde være haram at være afhængig af penge og ydelser fra sådan et ækelt kuffarsamfund som det danske. At det er æresløst at tage imod gaver fra dem, man ikke kan lide. Men åbenbart ikke. Blandt arabere bliver man tilsyneladende regnet for snedig og klog, hvis man kan franarre det danske samfund penge. I virkeligheden er det måske en mere rationel tankegang på kort sigt. Men på længere sigt/i et større perspektiv vil det få velfærdssamfundet til at bryde sammen, hvis folk ikke har en indbygget modvilje mod at tage imod ydelser medmindre det er strengt nødvendigt. Og den er tilsyneladende helt fraværende hos visse grupper.

      Kommentar by Scarlet P — 30. oktober 2010 @ 15:16

    36. Der er nogen, der ikke hører hjemme i vores lille smørhul af et stammesamfund.
      De bør opfordres mere eller mindre venligt til at tænke sig om.

      Kommentar by boppo — 30. oktober 2010 @ 19:07

    37. @ 35

      a) ALT er tilladt ifølge muslimerne så længe det fremmer Islams udbredning. INTET er forbudt

      b) velfærdssamfundet KOMMER til at bryde sammen, ingen tvivl om det

      sad, but true

      Kommentar by Jakes — 30. oktober 2010 @ 20:32

    38. Nogle folk uden den uddannelse, som vi betragter som grundlæggende, og som vel egentligt blot kan kaldes vores kultur, fatter ikke, hvad det drejer sig om.
      Hele deres opdragelse og øvrige opfattelse af livet er så anderledes, at man vel nærmest skal være idiot for ikke at kunne fange den forskel.

      Derfor er det KATASTROFALT, at vi har politiske partier, der ikke kan eller vel se forskellen.
      Når man først forstår det, FORSTÅR FORSTÅR FORSTÅR , så ved man også, hvad der skal gøres.
      Hvor svært kan det egentligt være?

      Kommentar by boppo — 30. oktober 2010 @ 23:15

    39. Jeg er enig med nydanskeren. Multikultur medfører ensretning og lighedsmani, underligt nok lige netop de socialistiske værdier.

      Derfor er Danmark for danskere, Libanon for libanesere og Island for inlændinge. Respekt for mangfoldighenden og plads til at vi kan være sammen, men hver for sig !

      Kommentar by Tolder — 31. oktober 2010 @ 00:16

    40. Eller også kommer Dansk Volksvorbotspartei med den ene hjernelamme lappeløsning efter den anden !

      http://ekstrabladet.dk/nationen/article1441375.ece

      Kommentar by Tolder — 31. oktober 2010 @ 00:26

    41. 36.boppo

      Ja, det kan vi godt gøre på en venlig måde -f.eks. som jeg fornyligt fortalte til en palæstinensisk libaneser i USA.

      Han talte med store bogstaver til os, de kuffar, at hans islam vil overtage USA inden så længe.

      Det samme vil ske med de Europæiske lande.

      Og når det sker, så er det slut med vores hovmod for så er det dem og deres sharia der bestemmer.

      Dertil var der ikke andet at svare end

      “at han vist havde misforstået et og andet, idet ingen vesterlænding havde til sinds i god ro og orden at afstå så meget som en kvadrat meter jord til islam og dens rettroende.

      Og jo før han og hans lige finder ud af SELV at pakke deres jordiske gods sammen og forlade de vestlige lande, des bedre for dem og for os.

      Idet vi så ville være fri for at skulle pakke sammen for dem og hjælpe dem på vej hjem til deres oprindelseslande.

      Og dette kan ske før vi ved af det, da flere og flere vesterlændinge er ved at nå punktet hvor vi har fået mere end nok af deres evindelige krav til os om særregler og status for muslimer alene fordi de er muslimer.

      Vi er også ved at være kørt trætte af deres konstante voldsudøvelser og udviste foragt for os som tilsyneladende kun har “ret” til at betale for islam/muslimer de enorme udgifter, der er forbundet med, at de fleste muslimer fra vugge til grav forsørges af os, de vantro. ”

      Er det måske forkert ?

      Jeg tror det ikke, for det er hvad jeg kan høre almindelige mennesker tale sammen om og udtrykke klart og tydeligt – vi er ved at være dødtrætte af disse muslimer!

      Kommentar by Vivi Andersen — 31. oktober 2010 @ 00:30

    42. # anti-marx etc.

      Jeg tror ikke vi er så uenige.

      Mit simple argument var sådan set bare at den multikulturelle smeltedigel, som er den våde drøm for det politiske centrum og den politiske venstrefløj i den vestlige verden – netop ikke udføres som et eksperiment andre steder end i den vestlige verden.

      Det er helt enkelt kun et lille hjørne af verden, som deltager i multikult eksperimentet!

      Flytter Danskere, Tyskere og Englændere til Mellemøsten og Afrika i et sådan omfang, at det truer disse regioners kulturelle, etniske og religiøse identitet og sammenhængskraft? Med undtagelse af Dubai og lignende steder tror jeg at vi kan svare nej.

      Globalisering i “smeltedigels” forstand foregår kun som et eksperiment i den vestlige verden – og eksperimentet er fuldstændigt mislykket! Empirien har været klar nok for flertallet meget længe og Merkel, Wilders og 117 andre ledere (snart også Sarkozy) siger det efterhånden ligeud.

      Hvornår mon Løkke kommer på banen (?) og siger: “Det multikulturelle eksperiment er mislykket!”

      Kommentar by Sigwar — 31. oktober 2010 @ 10:41

    43. Super postering. Mener dog det er Mikkel Krause, der er vært.

      Kommentar by Frede — 31. oktober 2010 @ 10:46

    44. -> Frede

      Navnet fremgik af oversigten. Kan være han kun er afløser.. hvem ved.

      Kommentar by Kim Møller — 31. oktober 2010 @ 11:54

    45. “Jeg hedder Mikkel Krause”, siger han 1.02 min. inde i udsendelsen.
      Anders Aamand står for tilrettelæggelse.

      Ikke at det er supervigtigt, men bare for en god ordens skyld.

      Kommentar by Frede — 31. oktober 2010 @ 12:13

    46. -> Frede

      Du har ret, og det vil blive rettet senere i dag.

      Jeg hørte ikke indslaget i sin helhed, men to sendte mig uafhængigt af hinanden henvisninger til interviewet – ingen med eksakt dato, så jeg måtte spole for at finde, og hørte således ikke indledningen.

      Takker.

      Kommentar by Kim Møller — 31. oktober 2010 @ 12:56

    47. Helt OK :-)

      Kommentar by Frede — 31. oktober 2010 @ 13:20

    48. Hørte godt P1′s udsendelse og er rystet over, at vi ikke er kommet længere og at der bruges hundretusinde af kroner for at rejse til Libanon. Gettobeboerne mangler åbenbart ikke de penge som SF’s (Cecik )ordfører altid råber op om.

      Vi hørte forleden om en fejde i Gellerup fordi familier var blevet snydt af en anden. Der var 12 millioner kr. som 16 familier havde indbetalt til den anden. Man må formode at disse penge er udenfor Skats vidende.

      Kommentar by Seppo — 31. oktober 2010 @ 16:26

    49. - udsendelsen kan findes på P1′s ” Apropos”, mener det var tirdag den 26 oct.

      Kommentar by Seppo — 31. oktober 2010 @ 16:28

    50. Vi kan ligeså godt indse det. Vi er slaver for dem. Tjen dine penge, betal din skat og ellers hold kæft.

      Kommentar by slave — 31. oktober 2010 @ 18:11

    51. Af ikke-kendte grunde er borgerkrigsflygtningene/de økonomiske bekvemmelighedsflygtninge fra bl.a. libanon og somalia samt kosovo endnu ikke blevet repatrieret. Borgerkrigene i de nævnte lande er ophørt for længe siden.

      Kommentar by Jørgen — 31. oktober 2010 @ 21:18

    52. 42.Sigwar.Ja, vi er helt enige og jeg mener, at HVIS vi skulle have importeret arbejdskraft(fremmedarbejdere) skulle vi have benyttet den Saudiarabiske model uden familiesammenføring og undgået muslimer og sendt dem hjem igen, når arbejdet er slut. Jeg siger HVIS, fordi jeg IKKE, mener vi skulle have importeret arbejdskraft overhovedet – og slet ikke muslimer, som får familiesammenføring og børn og ikke arbejder alligevel :( og mest modtager bistandhjælp, husleje- og børnetilskud osv – NEJ, vi skulle have beskæftiget og lønnet den næsten EN MILLION etniske danskere i den arbejdsdygtige alder, der er skubbet ud af arbejdsmarkedet.

      Kommentar by anti-marx anno dazumal — 1. november 2010 @ 12:11

    53. Så absolut:-)

      Kommentar by Thomas Geerd — 1. november 2010 @ 12:16

    54. Det vil være økonomisk fornuftigt, at få motiveret de mange udlændinge der ikke er selvforsørgende til at rejse ud af Danmark. Størstedelen af de omkostningstunge udlændinge er fra lande i middelalderøsten, vestasien og nordafrika.

      Kommentar by Jørgen — 1. november 2010 @ 21:16

    55. En del af de herboende “flygtninge”(fra bl.a. libanon, irak, iran, somalia og afghanistan) rejser år efter år på lange besøg i det land, de er flygtet fra. Det bør medføre, at “flygtningene” får inddraget deres danske opholdstilladelse. Derefter repatrieres fupflygtningene sammen med deres familiemedlemmer.

      Kommentar by Jørgen — 3. november 2010 @ 21:11

    56. Danmark er ikke det nærmest sikre land for “flygtninge” fra f.eks. middelalderøsten og afrika. “Flygtninge” fra disse områder bør derfor sendes tilbage til det først sikre land i “flygtningenes” nærområde. I nærområdet kan man iøvrigt hjælpe langt flere “flygtninge” for de samme penge.

      Kommentar by Jørgen — 6. november 2010 @ 10:14

    57. [...] Hervorhebungen von Kim Moller, Uriasposten. [...]

      Pingback by Einblicke in die Parallelwelt - Zivilisationscourage — 11. november 2010 @ 20:19

    58. Thank you for the interesting interview.

      I just translated the english version from GatesOfVienna into german:

      http://zivilisationscourage.net/2010/11/einblicke-in-die-parallelwelt/

      I can’t comment on Gates of Vienna to add the link there. Can you?

      Kommentar by Zivilisationscourage — 11. november 2010 @ 20:23

    59. [...] is ethnically Danish, and thus a minority in the ghetto. For a different take on the situation, this interview (English translation atGates of Vienna) with Iman Rabeh (18-year Danish born woman of Libanese [...]

      Pingback by Just what is a ghetto, really? | The Article Archive — 6. februar 2012 @ 12:22

    60. [...] is ethnically Danish, and thus a minority in the ghetto. For a different take on the situation, this interview (English translation at Gates of Vienna) with Iman Rabeh (18-year Danish born woman of Lebanese [...]