1. december 2010

“Legetøjet er ikke så uskyldigt… afslører de stereotype forestillinger, vi har om køn.”

Mine overvejelser i forhold til drengenes julegaver, handler heller ikke i år om dukkevogne eller farven på samme, men hvorvidt det er forsvarligt at give dem Call of Duty: Black-Ops til Xbox, så de sammen kan løse mission Assassinate castro.

Fra avisen.dk – Julegaver skaber teknik-drenge og mor-piger.

“Årets gave-kataloger fra butikskæderne Fætter BR og Toys’R’Us er proppet med legetøj – og meget af det er specifikt målrettet enten drenge eller piger, hvilket langt fra er uproblematisk.

Det mener en forsker, en forfatter og en ligestillings-debattør, som Newspaq har bedt kigge julekatalogerne igennem.

Legetøjet er ikke så uskyldigt, som vi tror. Katalogerne afslører de stereotype forestillinger, vi har om køn. Gennem legetøjet lærer vi pigerne, at de skal være omsorgsgivere og gode mødre. Det samme gælder slet ikke for drenge. På længere sigt kan det betyde, at vi ikke har samme forventninger til, at mænd for eksempel skal tage barsel på samme måde som kvinder,” siger Anna Køster, talsperson for Selskab for Ligestilling.

Hun hæfter sig ved, at drenge ifølge katalogerne skal lege med våben, teknik, vilde ting og små værktøjssæt, mens piger skal lege med dukker, bamser og skal gøre sig smukke…

“I den ideelle verden var katalogerne meget mere spraglede, når det kommer til farver, og så gad jeg godt se et katalog, hvor det var en lille dreng, der gik med en dukkevogn, en pige der sad med en boremaskine,” siger hun.”

(Youtube, Death to Dictators Black Ops Trophy / Achievement Guide)

Oploadet Kl. 13:29 af Kim Møller — Direkte link13 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/20636/trackback

13 Comments »

  1. Mine overvejelser i forhold til drengenes julegaver, handler heller ikke i år om dukkevogne eller farven på samme, men hvorvidt det er forsvarligt at give dem Call of Duty: Black-Ops til Xbox, så de sammen kan løse mission Assassinate castro.

    Så får de sig en kedelig overraskelse, da det slet ikke er den rigtige Castro man i spillet får ram på. Det viser sig at være en såkaldt body-double. Men der skal nok være rig mulighed for at skyde en masse onde cubanske kommunister – hvilket Cubas regering har skide ondt i røven over.

    En anden mulighed kunne være det nye Medal of Honor. Her kan man more sig med, som talibaner, at dræbe vestlige soldater – hvilket diverse vestlige politikere har skide ondt i røven over.

    Kommentar by Polyb — 1. december 2010 @ 14:34

  2. afslører de stereotype forestillinger, vi har om køn.

    For eksempel at køn er, ehm, genetisk bestemt..?

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 1. december 2010 @ 14:50

  3. “…..en pige der sad med en boremaskine,” siger hun.”

    Er dette ikke projiceret penismisundelse for fuld udblæsning?

    Kommentar by Limewoody — 1. december 2010 @ 15:37

  4. Hvis det var så nemt, kunne man så ikke bare tvinge muslimerne til at købe hjernekirug-kits til deres børn?

    Det her er en 40 år gammel diskussion, som venstrefløjen bare ikke kan slippe. Lidt som Polyb har det med Uriasposten.

    Kommentar by Kenny Starfighter — 1. december 2010 @ 16:43

  5. Kommer der ikke snart et spil, hvor man kan dræbe polyb og lignende psykopater fra det autonome overdrev? :)

    Kommentar by Kim Poulsen — 1. december 2010 @ 17:20

  6. @Kimpo
    Jeg er ikke autonom, men hvis du synes det ville være sjovt at skyde autonome, så kan du rydde Ungdomshuset, Christiania etc. her i P.I.S spillet :

    http://piszulu.tv2.dk/

    Hvis jeg er “psykopat”, så ligger der jo en ret direkte forklaring på at jeg har en “ubehagelig personlighed”. Er der flere mærkater de behagelige personligheder vil smide på mig?

    Kommentar by Polyb — 1. december 2010 @ 17:40

  7. @5 Kim Poulsen -> Det er kommet det hedder “Exterminator Spam-Administrator (Blog edition)” :D

    Kommentar by Zonka — 1. december 2010 @ 18:17

  8. Black ops kan helt klart anbefales.

    Kommentar by odins bror — 1. december 2010 @ 21:55

  9. Henrik Ræder Clausen. Er intelligens genetisk bestemt?

    Kommentar by Lavard — 2. december 2010 @ 05:20

  10. Altså, hvis man sendte 200 drenge og piger ind i en legetøjsbutik, og lod dem tage lige, hvad de vil have, så ville fru Anna Køster tvinge dem i karakter som det modsatte køn.

    Kunne ikke drømme om at give mine piger Call of Duty: Black-Ops til Xbox/ Assassinate castro. (Hvad det så end er)
    De foretrak langt ekstensions over nævnte. Også selv om både boremaskine, Stratego og kædesav lå fremme til fri afbenyttelse. Engang fandt de på, de skulle spille skak. Det holdt ca. 1 måned, så overgik skakbrikkerne, nu med farver, til dukkehuset og fungerede som statister med henblik på at lokke drengene til at være med i legen.
    Hvis den forskel undermineres, så holder vi op med at lege far, mor og børn sammen, og hvis vi holder op med det, så kan vi lige så godt lukke og slukke.

    Og så er det forresten ‘interessant’ at der tales så meget om, hvad der er skadeligt for drenge, går ud fra, det er det du mener med din overvejelse (?) mens der ALDRIG tales om eventuelle skadevirkninger på div udi sociale medier der bruges mest af pigebørn. Er ret sikker på fordummelsen skader mere end krigsspillet.

    Kommentar by Lotte — 2. december 2010 @ 08:35

  11. […] En psykopat? – BUSTED! Jeg er ikke psykolog, og ved ikke om det overhovedet er noget man umiddelbart vil vide om sig selv. Dog har jeg aldrig nogensinde oplevet hverken familie, venner, arbejdskollegaer eller folk fra studiet betegne mig som en psykopat. […]

    Pingback by Hvem er jeg? « Tanker om politik og historie… — 2. december 2010 @ 11:52

  12. ->9
    Ja, hvorfor skulle det ikke være det ? Det er også et eller andet sted genetisk bestemt at jeg hverken blev verdensmester i maratonløb eller atomfysiker. Man kan ikke ideologisk skabe lighed mellem hverken kønnene, racerne eller de enkelte mennesker imellem. Mennesker er ikke lige. De er hverken født lige eller udlever deres liv lige. En del af de forudsætninger vi lever under er nu engang genetisk bestemte. Mennesker er end ikke ligeværdige. I hvertfald ikke i min optik. Lighedsideologien er syg og afsporet, men når man ved hvor idéen stammer fra undres man ikke.

    “http://polyb.wordpress.com/2010/12/01/hvem-er-jeg/” …… LOL *<:-)
    BTW: noget ærkedansk er vores humor.

    Kommentar by Boo — 2. december 2010 @ 14:33

  13. Boo har jo ret;vi er ikke lige.Nogle har fysiske fortrin andre intelektuelle! Det ene kan være lige så efterspurgt som det andet!

    Kommentar by karl3447 — 2. december 2010 @ 19:42

RSS feed for comments on this post.