21. december 2010

“Jeg fik at vide, da jeg sad og spiste risengrød med min kone, at jeg skulle i fjernsynet.”

Jeg er ikke i tvivl om, at den slags skænderier af og til finder sted i forbindelse med interviews, men sundhedsminister Bertel Haarder går længere end en minister uden nogen omstændigheder bør gøre, og jeg vil sådan set ikke bebrejde DR at de viser sekvensen, sålænge den holdes adskilt fra den journalistiske historie om privathospitaler.

(DR, 19. december 2010: Bertel Haarder raser mod journalist; Youtube)

Haarders modpart, DR-journalisten Kristian Sloth vil være ukendt for de fleste, men han spillede faktisk en hovedrolle i TV-avisens famøse brug af Guldbrandsen-dokumentaren Den Hemmelige Krig. Jeg bloggede om sagen tilbage i 2007 (I & II), men Nyhedsavisens sublime dækning kan læses alene – DR-profil: »Vi har en sag, der stinker«.

En af Danmarks Radios erfarne folk, Bent Stuckert, bruger ord som »manipulation« og »citatfusk« i en mail fra 26. januar 2006, hvor Stuckert retter kritik mod den journalist, der stod bag de fleste af TV-Avisens indslag journalist Kristian Sloth.

Sloth havde dagen forinden i en mail skrevet følgende:

»Vi har fat i en sag. der mere end stinker. Vi finder kilder, der siger det modsatte af regeringen…. kun en undersøgelse kan afgøre, hvad der foregik.«

Journalist Bent Stuckert er enig i, at sagen »stinker« – men for Danmarks Radio.

»Jeg er lige ved at tro det, når jeg læser, at Sloth allerede har afsagt dommen…« skriver Bent Stuckert.

Bent Stuckert påpeger flere fejl i Kristian Sloths indslag. Han peger på at journalist Kristian Sloth i et indslag, hvor tidligere forhårsleder Chris Hogan fortæller, at han »måske« så danske soldater aflevere fanger fem-seks gange, i sin indtaling forvandler et »måske« til »mindst fem-seks gange.«

Endnu mere opsigtsvækkende er kritikken fra en militærkyndig tekniker i DR-Nyheder, der i en mail fra søndag den 28. januar retter en hård kritik mod Danmarks Radios materiale. Teknikeren skriver: »Det der blot undrer mig en del er, at TV-Avisen bruger en frømands private fotos som dokumentation for at danske soldater skulle have båret flag i felten.«

Sagens kerne at at TV-Avisen interviewede en tidligere soldat fra Frømandskorpset, der hævder, at han under opholdet i Afghanistan var beordret til at bære flag på skulderen – hvorfor påstande om fra den amerikanske forhørsleder, der siger, at de flere gange så danske soldater aflevere fanger, kan være sand.

Soldaterne blev nemlig genkendt på flaget. Som afdækket i Nyhedsavisen, undlod TV-Avisen at bringe et interview med en anden jægersoldat, der stod i spidsen for operationerne i Afghanistan, og som helt afviste at have båret flag.

TV-teknikeren peger på, at de billeder, TV-Avisen bruge som dokumentation – af en frømand med flag – var taget uden sløring og under øvelse, hvorfor de ikke beviser noget som helst. Det ses tydeligt på de otte billeder, anfører teknikeren, som TV-Avisen bruger til at vise, at elitesoldater bærer danske flag på venstre skulder under missioner, at billederne er taget på øvelser. Et af billederne er, skriver teknikeren, »slet og ret kaldt skydebane.«

Desuden afslører teknikeren, at producenten af »Den Hemmelige Krig,« der er ansat i et privat produktionsselskab, har haft stor indflysende på TV-Avisens dækning af sagen. Teknikeren refererer en ordveksling mellem Guldbrandsen og journalist Kristian Sloth, hvor Sloth vil spørge Guldbrandsens kronvidne, den tidligere forhørsleder Chris Hogan, om han nu er sikker på han ikke har forvekslet det norske og danske flag.

Hvilket, hvis det er sandt, vil udgøre en meget alvorlig trussel mod Danmarks Radios påstande. Teknikeren skriver: »Det synes Guldbrandsen ikke var nogen god idé, for som han sagde: Hvis han siger, han ikke ved det, er du nødt til at bruge det?«

Det er uklart, om Kristian Sloth stod fast og stillede sit spørgsmål.

Historien udspillede sig i januar 2007, og et par uger efter kunne Nyhedsavisen afsløre, at Kristian Sloth var medsagsøger i et “privat… sagsanlæg mod statsministeriet om den danske krigsdeltagelse i Irak”. Se evt. DR-journalist vil have Fogh dømt.

Hvor den undersøgende og kritiske journalistik i ovenstående tilfælde kammer over i kampagne-agtig propaganda, så var Kristian Sloth omvendt, helt blottet for kritisk sans, da han halvandet år efter i et langt indslag i 21-Søndag, interviewede fire af Horserød-Stutthof foreningens bestyrelsesmedlemmer. På intet tidspunkt fortælles det, at organisationen støttede marxistiske terrororganisationer. På intet tidspunkt informerede Kristian Sloth om, at Horserød-Stutthof foreningen er kommunistisk. Omvendt beskrives såvel marxister og kommunister som ‘frihedskæmpere’. Den hidkaldte ekspert, var for år tilbage selv en af Blekingegadebandens forsvarere. En gruppe der i lighed med de interviewede støttede PFLP økonomisk.

I indslaget understøttedes kommunisternes argumentation, med et avis-udklip fra 1945, som fortæller at frihedskæmpere under krigen også blev kaldt terrorister. Det er næppe noget Sloth selv har fundet frem, men noget han har fået forelagt af foreningen. En kritisk journalist havde pointeret, at Danmark var besat i marts 1945, og derfor nødvendigvis måtte betegne modstands-bevægelsen som terrorister. Kristian Sloth gør de interviewedes argumentation til sin egen…

(21 Søndag, 19. oktober 2008: Modstandsfolk risikerer at blive dømt for terrorstøtte)

“Horserød-Stutthof foreningen har cirka 130 medlemmer, der alle har tilknytning til modstandsbevægelsen under Anden Verdenskrig. Nogle var selv frihedskæmpere… I avisen her fra marts 1945 bruger nazisternes pressekontor netop betegnelsen terrorister om fem modstandsfolk der blev henrettet… Foreningens medlemmer føler at terrorloven indeskrænker deres personlige frihed til at støtte dem de vil – de kalder terrorloven en politisk lov.” (Kristian Sloth; Uriasposten)

Mere.

  • 22/12-10 Jyllandsposten – Ralf Pittelkow: Når tv er bedst og værst.
  • “Vi taler om en journalist, der under en valgkamp blev ved med at løbe efter Anders Fogh Rasmussen og stille ham det samme spørgsmål. En journalist, der aftenen inden valget i 2007 leverede et stærkt politiserende tv-indslag, som næsten lignede et forsøg på at forhindre den borgerlige regerings genvalg.

    Oploadet Kl. 16:12 af Kim Møller — Direkte link17 kommentarer

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/21379/trackback

    17 Comments »

    1. Super post.

      Kommentar by superman — 21. december 2010 @ 16:41

    2. Her er jeg helt uenig med dig Kim :-) Jeg synes ikke Haarder går for langt, for det var på tide at de manipulatoriske DDR-bladsmører får tørt på, og sandheden at vide. Husk på at Haarder er dødfrustreret over den danske journalistsstands magtmisbrug og ensidighed. Det er et helt ministerlivs opsparede vrede som kommer til udtryk. Fedt. Det er befriende. Jeg vil vove den påstand at flertallet af journalisterne herhjemme har mere magt end agt, og de burde i stedet for deres leflende- og fordrejende mikrofonholderi, stille op til Folketinget, og kæmpe åbenlyst for deres holdninger der………

      Kommentar by mea culpa — 21. december 2010 @ 17:00

    3. Tak Kim, fordi du minder os om DR’s hævntogter og manipulationer.

      Næ, Haarder gik ikke for langt. Skønt med noget temperament, især når der er solid baggrund for et udbrud.I radioens debat på P1 måtte LA’s Anders Samuelsen stå model for de meste besynderlige påstande af en argumentionssvag Pia Olsen-Dyrh fra SF. Utroligt han holdt sit temperament i ave.

      Kommentar by synopsis-olsen — 21. december 2010 @ 17:13

    4. Også uenighed herfra: Haarder bør godt nok holde igen og bare sige at journalisten har fået svar på sit spørgsmål, men for mig at se har DR intet at have beslutningen om at vise hans vrede i. Hvad gør den sag interessant?

      Var det ikke en idé at DR istedet gravede lidt i oppositionens minister-emners problematiske fortid? Sohns diktatur-hepperi for sovjetiske penge har været vendt i visse dele af pressen, men hvad med Thornings kommunistiske fortid?

      Eller hvad med Lykketofts dom for sammen med en STASI-agent (Otto Sand) at finansiere våbenkøb for Nordvietnam, så kommunisterne kunne slå flere amerikanere ihjel? USA var trods alt en dansk allieret på tidspunktet…

      Men nej, istedet skal vi høre om at Lene Espersen tager på ferie og at Bertel Haarder kan blive sur.

      Henrik

      PS. For at det ikke skal være løgn er en anden af Lykketofts med-dømte (Christen Amby) den samme mand, pressen kørte i stilling for at frikendte Thorning i hendes skattesag i sommers, før SKATs beslutning forelå vel at mærke.

      Kommentar by Henrik — 21. december 2010 @ 17:31

    5. Du kan jo slette det, hvis du synes, jeg går over stregen nu, men jeg skriver det kun for at finde ud af sagens sammenhæng. Og jeg er kun alkohol- ikke narkoekspert. Reaktionen forekommer ikke helt naturlig. Alkohol virker med en vis forsinkelse, så man kan virke normal, men kort tid efter virke meget fuld uden at have drukket yderligere. Hvordan er det med stoffer? Jeg tvivler på, personen var fuldt bevidst om hvad der skete de sidste 6 minutter. Det var et par rent generelle betragtninger. Bortset fra det har man selvfølgelig lov til at blive vred på en (indsæt tillægsord) journalist.

      Kommentar by holger — 21. december 2010 @ 17:47

    6. Hvis der havde været retfærdighed til i dette lorteland, så havde Bertel hamret mikrofonen ned i halsen på den venstreorienterede tosse samt stillet forslag i folketinget om at lukke DDR.

      Kommentar by Fritz — 21. december 2010 @ 19:42

    7. Ved vi noget om Kristian Sloths CV?

      Hvornår han var på ophold på partiskolen i Rostock, medlemskab af DKP etc etc?

      Kommentar by Kejser Wilhelm — 21. december 2010 @ 19:49

    8. Efter at have hørt hele indslaget med idioten til Sloth’s konstante hetz og ufattelig manglende evne til at forstå Dansk og de krystal-klare svar som Bertel Hårder gentagne gange forsynede ham med, må jeg også melde mig i koret der støtter Hårder’s håndfaste irettesættelse af idioten Sloth.

      Hvor mange gange skal Hårder præcisere at reduktionen af fedme operationerne ikke havde til hensigt at “slagte privathospitalerne” men ikke desto mindre fattede Sloth intet af de ganske klare svar han fik fra Hårder.

      Der er ikke kritisk journalistik. Det er et bevidst og nederdrægtigt forsøg på at irritere og provokere en politisk modstander indtil han bryder sammen og leverer noget på film som man derefter kan bruge imod ham. Sloth burde fyres alene af den grund. Sloth er mange ting, men upartisk journalist er han ganske enkelt ikke.

      Kommentar by Vantroende — 21. december 2010 @ 22:13

    9. Henrik er inde på noget af det rigtige.
      Endelig et MANDFOLK, der siger fra, overfor DDR’s manipulationer og bevidste hetz mod regeringen. TÆNK, at vi skal betale tvangslicens til så underlødig “journalistik”.
      Der blev lagt en fælde for Haarder. Hvornår ser vi en tilsvarende nederdrægtig DDR-fremgangsmåde overfor en RØD politiker ????
      ALDRIG.
      Haarder har substans. Han er milevidt over Villy Løgnhals, Ole Sohn kommunisten, m.fl.
      Nu har Ulrik Haagerup så styrket og oprustet hæren af venstresnoede “journalister” med Jacob Illeborg, der i årevis har fremført ræverød “journalistik”. Nu skal den have på endnu flere tangenter. Ubegribeligt, at danskerne skal finde sig i den slags.
      GODT GÅET, Haarder.

      Kommentar by Anonym — 22. december 2010 @ 00:14

    10. Jønke ville have nikket idioten en skalle, men en minister bør være være fattet og ganske enkelt have afsluttet farcen.

      Kommentar by Tolder — 22. december 2010 @ 00:15

    11. Ro på !!

      Bertel bims er nu udødeliggjort gennem en ringe tone ,
      så kan det vist ikke blive større her i livet.
      At det så lige er DDR af alle der gør det , havde ingen her set komme.

      Kommentar by father — 22. december 2010 @ 05:24

    12. Den såkaldt borgerlige regering kunne have nedlagt DR. Det gjorde de ikke…

      Kommentar by Vagn Henning — 22. december 2010 @ 09:52

    13. Jeg har ikke ondt af Bertel Hys. Den nar som mener at syge danskere ved mødet med tilsløret muslimsk dødsengel på et hospital selv skal rakke omkring på landevejene efter et andet hospital. For egen regning vel at mærke!! Fuck den dhimmie!

      Kommentar by Frode Fredegod — 22. december 2010 @ 10:32

    14. Sloth er en nederdrægt kar´l der helt bevidst forsøgte at lokke Hårder i en fælde.

      Jeg havde lampet ham en ordentlig en på kassen om jeg havde stået i Hårders sko!

      B.H.s reaktion er fuldt forståelig – og faktisk er der underligt at danskerne ikke kan finde ud af at få stoppet hele det DR-cirkus som er illoyal og fjendtlig overfor egen befolkning og eget land !

      De p….. dagligt på dem, der økonomisk holder dem i live !

      At vi finder os i dem !

      Kommentar by Vivi Andersen — 22. december 2010 @ 16:55

    15. Præstesønnen Kristian Sloth Kristensen fra Nibe har virkelig udviklet en nederdrægtig form for journalistik. Intet under at han blev indstillet af slænget i dansk journalistforbund til cavlingsprisen.
      For en hæderlig journalist må det være frygteligt at vinde den. Men det sker sikkert heller ikke.

      Kommentar by SUS — 22. december 2010 @ 18:20

    16. Uhæderlighed belønnes af vennerne.
      E.

      Kommentar by Anonym — 23. december 2010 @ 00:17

    17. Sloth er en forfaerdelig type, BHs vrede er passende.

      Det styrkede DR bliver VKOs storste fortrydelse…en quasi-SocDem politik…i bedste dhimmi-fogh stil.

      Anti-sharia

      Kommentar by anti-sharia — 23. december 2010 @ 00:22

    RSS feed for comments on this post.

    Leave a comment

    Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

    

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper