24. januar 2011

Farvel nynazisme – Goddag Islam

Selvom forklaringsmodellen virker søgt, så er historien nok så interessant. Fra søndagens Politiken – Jihad – en cool ungdomskultur.

“En ung mand ved navn Lennart har været forbundet til flere af de danske terrorsager. Lennart er født i Sverige, har lyst hår og blå øjne. Tidligere var han nynazist, og han er dømt for at have mishandlet en indvandrer næsten til døde i et racistisk overfald.

Men under et af sine fængselsophold besluttede Lennart sig for at blive muslim. Siden har han dyrket en ekstrem tolkning af islam med en fanatisk ildhu. Umiddelbart kan det virke uforståeligt, at et menneske kan gå fra at være nynazist til at være islamist med terrorsympatier.

Men ifølge terrorforsker Ann-Sophie Hemmingsen er det ikke uforklarligt: »Der er en del mennesker i det ekstreme islamistiske miljø, som har en fortid i andre ekstremistiske miljøer. Og det giver faktisk rigtig fin mening, for det er mennesker, som rejser rundt i deres liv og søger efter en anden måde at leve på end den etablerede«. Som forsker ved Dansk Institut for Internationale Studier ( DIIS) har Ann-Sophie Hemmingsen brugt de sidste tre år på at følge islamistiske ekstremister i Danmark…

For rodløse unge handler det i høj grad også om, at de i det ekstreme miljø bliver en del af et stærkt fællesskab, hvor netop det at være i opposition til samfundet er centralt. Jihadisme er simpelthen en moderne modkultur, ligesom punkmiljøet eller den ekstreme venstre-fløj tidligere var det.”

Oploadet Kl. 04:09 af Kim Møller — Direkte link31 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/22449/trackback

31 Comments »

  1. Hmmmm, og hvorfor mon han så var på Noflylisten, DR?!? :D

    Hint: Navn = Gulit Mohamed, Signalement: SOMALISK udseende, kæmpestort sort islamistisk fuldskæg og endda helt utroligt kraftigt for en TEENAGER! (det må have taget meget lang tid for ham at gro det!)
    Tjah, mon der er en eller anden grund til at han står på Nofly-listen? Omgås han eventuelt de forkerte personer? Folk med hang til muslimsk ekstremisme eller hadprædikanter?

    Typisk, at DR i stedet lancerer historien som en feel-sorry/ feel good historie, om en stakkels forfulgt, “ærkeamerikansk” teenager, der nu endelig kan vende hjem til sin længe ventende familie …

    ————————————————————–

    ‘Nofly’-amerikaner kom hjem
    I fredags, kl. 22:30

    En amerikansk teengaer har i en måned siddet fast i Kuwait. Uden at kunne komme hjem.

    http://www.dr.dk/NETTV/Update/Forside.htm?video={ABF54626-DF39-4B2A-B837-7A88BFED4E7C}

    Kommentar by Bjovulf — 24. januar 2011 @ 06:14

  2. “Marxismen, (som islam) er en børnesygdom, ligesom mæslinger, fordi de unges immunsystem ikke er forberedt på virusen.

    Teenagedrenge er altid kanonføde for enhver revolution, fra Hitler til Black Muslims. Find de fremmedgjorte unge mænd i ethvert samfund, giv dem en identitet og en marchordre til at ødelægge det som er blevet opbygget gennem århundreder, og så kan du få Kommunismen eller radikal islam.

    Det er pinagtigt forudsigeligt, altid det samme. Det er uanset hvilken totalitær ideologi de ender hos, fordi man giver deres patetiske og vrede liv mening. De er virkelig kanonføde for hvilken som helst revolution under opsejling. Hemmeligheden med “samfundsorganiseringen” er at rekruttere alle de som bilder sig ind de er “ofre” og indgyd dem derpå en evig vrede mod de produktive, de hårdtarbejdende skatteydere.”

    Således skriver den amerikanske kommentator James Lewis i en af sine forrygende, krystalklare artikler.

    Kommentar by synopsis-olsen — 24. januar 2011 @ 09:18

  3. Advarsel: Gellerup kan blive en stat i staten

    Tja, hvornår mon de udråber det som selvstyrende islamisk område
    med sharialove samt obligatorisk halalkød for alle og tvungne
    tørklæder for kvinder?

    Og imens snorksover alle de naive og blåøjede danske politikere
    og de selvgode pseudointellektuelle eksperter og smagsdommere
    med deres på det tørre.

    http://jp.dk/indland/aar/politik/article2315233.ece

    Advarsel: Gellerup kan blive en stat i staten

    Af KLAUS DOHM

    Offentliggjort 24.01.11 kl. 08:21

    Det er i Gellerup blevet normalt at løse konflikter uden om politi og myndigheder, lyder advarslen fra en socialarbejder.

    Flere socialarbejdere, der selv har en anden etnisk baggrund end dansk [!!!!!], advarer om udviklingen i Gellerup.

    »Vi er på vej mod et 100 pct. parallelsamfund, hvis man ikke griber ind nu. Det er blevet normalt, at man selv klarer problemerne bag lukkede døre,« siger Wamid Hassan, koordinator i Unge 4 Unge, der laver opsøgende arbejde blandt børn og unge i Gellerup.

    ….

    Kommentar by Bjovulf — 24. januar 2011 @ 09:28

  4. “en ekstrem tolkning af islam”

    Bemærk rutinen: Der gives aldrig nogen definition af hvad en ikke-ekstrem tolkning af islam går ud på – en tolkning man må antage er fuldt demokratisk og accepterer andre religioners ligeværd, muslimske kvinders ret til at gifte sig med ikke-muslimer, ret til frafald osv. Aldrig. Hvorfor mon?

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 24. januar 2011 @ 10:00

  5. Det er vel ikke så mærkeligt, at man kan gå fra at være nynazist til at blive ekstrem muslim.

    I begge tilfælde er der tale om systemer af absolutte dogmer, som ikke stammer fra observation af virkeligheden, men som er udtænkt ud af den blå luft. De må ikke sættes til diskussion, og bevægelsen er en sekt, som er fjendtligt indstillet overfor omverdenen.

    Begge bevægelser fritager tilhængerne for at tænke selv. Det giver dem et kunstigt, oppustet selvværd, de kan varme sig ved. De fungerer som et stillads, de kan holde deres skrøbelige personligheder oppe ved, da de ikke selv har et personligt, åndeligt skelet.

    Kommentar by Gunnar Biering — 24. januar 2011 @ 10:20

  6. Det her er også raketforskning på højt videnskabeligt plan:”Jihadisme er simpelthen en moderne modkultur, ligesom punkmiljøet eller den ekstreme venstre-fløj tidligere var det.” Jihad=Sex Pistols. Godaw-do!

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 24. januar 2011 @ 10:22

  7. OT.
    I politiken for nogen dage siden under overskriften “Nu kan islamister vende tilbage til Tunesien” da mener seniorforsker Ulla Holm, Dansk Institut for Internationale Studier at der ikke er grund til at frygte for en islamisering af Tunesien :

    »Jeg har svært ved at tro, at det vil ske. Efter mere end 30 år med ligestilling og en stor, højtuddannet middelklasse er der slet ikke nogen basis for det«, siger hun.

    Forhåbentlig får hun ret, men hvordan pokker forestiller hun sig at det kan gå til at diverse home grown terrorister dukker op og flere med høje uddannelser bag sig..?

    Kommentar by Martin T — 24. januar 2011 @ 10:25

  8. Goddag man økseskaft.

    Nu kan islamister vende tilbage til Tunesien” da mener seniorforsker Ulla Holm, Dansk Institut for Internationale Studier at der ikke er grund til at frygte for en islamisering af Tunesien :

    Løber vandet da ikke nedad? Drejer jorden ikke om solen? Problemet med de kulturberiger kvinder er, at de IKKE vil forstå Islam. Forstår de ISLAM vil de ikke udtale sig som de gør.

    Kommentar by Machiavelli — 24. januar 2011 @ 10:38

  9. Jeg kommer til at tænke på steningsimamen Abdul Pedersen, som gik fra at være kriminel hippie, til menneskehadende slimur…
    Intet nyt under solen.

    Kommentar by mea culpa — 24. januar 2011 @ 11:24

  10. politiken har altid haft stor interesse i fanatiske opportunister

    “I Tyskland var faderen i en lang årrække chefideolog på den ekstreme højrefløj, men i Danmark har han meldt sig ind i SF.” (Politiken, 30. oktober 2001: Nazist vil ikke røbe overfaldsmænd)
    http://www.uriasposten.net/archives/20880

    Kommentar by tavsen — 24. januar 2011 @ 13:55

  11. Hvilken forskel er der på en afstumpet nazist og en afstumpet islamist? På det individuelle eller psykologiske plan er det ikke det store, og overgangen er let at forstå.

    Men islamismen har sit udgangspunkt i islam, og det vil den psykologiske forklaringsmodel gerne have os til at glemme, ligesom vi også helst skal glemme at islamismen og mainstream islam er tæt forbundet, organisatorisk, økonomisk og ikke mindst ideologisk. (Et nyligt eksempel er mordet på guvernøren i Punjab, hvilket blev bifaldet af mainstream islam i Pakistan. Stenings-iman Pedersen, som nævnes i indlæg 9, er også et eksempel på afstumpetheden: Ganske vist kan han ikke rigtig lide stening, men når det nu er forordnet af Allah, er der ingen vej udenom. Nu jeg er i gang, kunne jeg nævne Abraham, der efter ordre fra Jahve ville slagte sin egen søn, Isak. Sikke en afstumpet Gud! Sikke en afstumpet troens fader, som Abraham er blevet kaldt).

    Hvornår træder dog mennesket ud af sin selvforskyldte umyndighed, bruger sin fornuft og sine følelser og påtager sig ansvaret for sine handlinger, i stedet for at underkaste sig afstumpede religioner, profeter og deres efterladenskaber?

    Kommentar by Niels P. — 24. januar 2011 @ 14:11

  12. Nazisterne og muslimerne var jo gode venner unde krigen, så historisk set er forandringen vel ikke helt overraskende. Nazisterne brød sig ikke om jøder og det gør muslimerne heller ikke.

    Niels P. skriver:

    “Hvornår træder dog mennesket ud af sin selvforskyldte umyndighed, bruger sin fornuft og sine følelser og påtager sig ansvaret for sine handlinger, i stedet for at underkaste sig afstumpede religioner, profeter og deres efterladenskaber?”

    Ha! Spørg Gud! eller kig på Evolutionen. Mennesket er et idiotvæsen og der vil aldrig ske forandringer, før genetikken kommer ind i billedet.

    Mennesket bruger skam sine følelser, men der er bare ikke nogen rationel forbindelse mellem tanke og handling. Det sagde faktisk allerede gamle Karl Marx. Og det opdagede allerede grækerne i den græske Oldtid. Det var derfor Platon lavede sine berømte Katarsis i skuffelse over, at mennesket ikke levede op til den fornuft de elskede.

    Grækerne elskede fornuften, men da mennesket ikke kan styre sine følelser og opfører sig aldeles ufornuftig, så må vi lade den menneskelige fornuft være overdommer over menneskets handlinger. Fx ved nyplatonismen som kom til at indgå i Kristendommens verdensopfattelse. Den sanselige verden er ikke den egentlige verden, men det er ideernes verden til gengæld.

    Den psykologiske lov siger i dag, at jo mere intens en følelse/tanke er, (der er altid en tanke knyttet til enhver følelse) jo mere ustabil vil den være. Dvs. der ikke er kontrol over ideerne. Enhver psykopat har intense følelser, derfor rager verden ham en papand.

    Kommentar by Machiavelli — 24. januar 2011 @ 16:37

  13. OFFTOPIC
    Jeg ved ikke om news køre historien hele aftenen om terror i Rusland, men Anna Libak har skulle fortælle hvorfor der var de anslag og sagde noget i stil med “koranen er jo en glimrende vejledning i terror”, nogen der ringer til Zenia Stampe?

    Kommentar by broholm (ordblind) — 24. januar 2011 @ 17:45

  14. Fra den ene menneskefjendske, hadske ideologi til den anden. Ikke ret mærkeligt. Måske han mødte nogle muslimer, der fortalte ham, at de også er store fans af Hitler?

    Kommentar by Ulla Lauridsen — 24. januar 2011 @ 17:49

  15. I sine ritualer har islam lighed med Det Tredje Rige: De rettroende får ikke tid til at blive fremmede for hinanden. Nogle ting i “Min Kamp” ligner kapitler i Koranen.

    Karen Blixen 1948

    Kommentar by marius — 24. januar 2011 @ 19:25

  16. Det venstrefløjen elsker ved islam er ,at man kan kalde ødelæggelse og mord for religion.
    Det kan de bruge, de gode….

    Kommentar by Pk — 24. januar 2011 @ 22:14

  17. Gad vide om Ann-Sophie Hemmingsen helt har overvejet, hvad sammenstillingen af nazisme og islam, har af betydning for den multikulturelle kommunikation?

    Hendes institut udgiver vel i løbet af få dage en vejledning der forbyder, at bruge de to ord i samme afsnit, eller snarer kapitel.

    Kommentar by anonym — 24. januar 2011 @ 23:44

  18. Terror i Moskva. Jeg gætter på manden er 1(jøde. 2)buddhist.
    3(hindu 4( kristen.

    Kommentar by Machiavelli — 25. januar 2011 @ 01:03

  19. Og så det sidste nye fra galskabens verden.

    FN forslår i en rapport, ” at krigsskibene i Det Indiske Ocean bør patruljere tættere på piraternes baser langs kysten, og at UNGE MENNESKER I SOMALIA SKAL TILBYDES ØKONOMISKE INCITAMENTER, SÅ DE IKKE SLUTTER SIG TIL PIRATERNE”

    Kan kun være udtænkt at en akademisk tosse i superklassen. “Ja,ja Abdulla, hvis du ikke er pirat og overfalder dine medmennesker, så kan du få nogle håndører hver den første”.

    “Ja FN, jeg og andre millioner af unge i Somalia er absolut ikke pirater, så send bare checken den første. Men lad den nu ikke være for lille, ellers kan det være jeg fortryder.”

    Er der noget at sige til, at verden terroriseres. Muslimerne må jo betragte os som skidt ud af en tosseanstalt. Galskab fra tosseanstalten FN. Der går ikke en dag uden at blive konfronteret med, at den Vestlige kultur fuldstændig er ude af stand til at konfrontere Islam.

    Det næste scenarium bliver naturligvis i Europa. ” Vi er Islams tapre sønner. Hvis der ikke hver den første sendes 100.000 dollars til konto 123456, så vil der springe en bombe i en eller anden hovedstad.”
    “Ps. alle vantro er velkommen til at sætte et beløb ind også.”

    Der venter en lys fremtid.

    Kommentar by Machiavelli — 25. januar 2011 @ 12:26

  20. Det her er også raketforskning 6. Jihadisme, det dér vi er og vil vi have det fortsætter, når det hører hjemme i den muslimske verden?

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 25. januar 2011 @ 13:46

  21. Det her er også raketforskning 6. Jihadisme, det dér vi er og vil vi have det fortsætter, når det hører hjemme i den muslimske verden?

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 25. januar 2011 @ 13:46

  22. Jihad hører hjemme i den muslimske verden.

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 25. januar 2011 @ 13:47

  23. Hold det dér!

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 25. januar 2011 @ 13:49

  24. @ Machiavelli

    Det synes da for mig åbentlyst hensigtsmæssigt, hvis det altså kan lade sig gøre (!), at oprette økonomiske incitamenter til unge mennesker i Somalia. Jeg har været flere steder i verden, hvor den eneste måde OVERHOVEDET for unge mennesker at hæve sig over et upolyst, uuddannet, slaveagtigt stadie var f.eks. narkohandel eller anden kriminalitet. Uhyggeligt, men sandt. Kunne sagtens forestille mig, det forholdt sig sådan i Somalia. At den kriminelle “udvej” i Somalia i nogen grad tilsyneladende er associeret til islamiske organisationer, betyder vel ikke, at de desillusionerede unge mennesker lige pludselig af den grund har et alternativt valg? Hvad forestiller du dig? Gå med aviser? Flygte til Europa? Det er vel ganske forståeligt, at de er desperate, eller?
    Jeg tror, det er vigtigt at huske på, at selvom det er en usand (og alligevel stadig anført) påstand, at man skal være socialt og økonomisk udstødt for at være islamist, så betyder det ikke, at social og økonomisk udstødelse ikke kan være en årsag til islamisering! Og jeg er bestemt af den overbevisning, at de somaliske pirater i langt højere grad har overvejelser om mammon med sig, når de border skibe, end om jomfruer (bortset fra dem, de kan bedre adgangen til i deres jordiske liv)!

    Kommentar by ThorG — 25. januar 2011 @ 13:57

  25. @Kim Møller: Lidt læsning til dig:
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/en-ung-muslimsk-man

    Ylva Brune menar att den bild vi i dag har av muslimer bottnar i svenska kyrkans strävan att särskilja den egna religionen.

    Det er ikke deres skyld, det er vores billede af dem, der bærer skylden. Det er “tonen i debatten” osv. Utroligt interessant læsning fra et folk der kommer i minoritet inden for 50 år.

    – Det är en vanlig uppfattning att människor med islamsk bakgrund är mer religiösa än andra. Så är det inte. Vi kan inte bara tala om en avkristning utan också en avislamisering. Det sker en sekularisering inom alla religioner, säger han.

    Lidt mærkeligt der så skal bygges moskeer alle steder, at alt kød skal være halal-slagtet og at muslimske piger ikke bliver kærester med danske drenge. Men det er selvfølgelig “enkeltstående tilfælde”. Som en helhed går det rigtig godt med integrationen!

    Kommentar by Fish out of Water — 25. januar 2011 @ 15:12

  26. Hensigtsmæssigt er vist ikke det rigtige ord. Men lad mig først bruger chancen her til at uddybe situationen omkring Islam – elendighedens civilisation – og derefter gå til Somalia.

    En af årsagerne til elendigheden i den muslimske verden er fattigdom, sygdomme, høj befolkningstilvækst, skæv fordeling af goderne,den høje arbejdsløshed og kriminalitet i storbyerne. Hertil kommer at muslimernes antal forøges hurtigere end antallet i nogen anden civilisation

    Kun eliten kan læse og skrive det klassiske arabiske sprog, som Koranen er skrevet på, og det skiller eliten fra masserne.

    Et andet problem som er afgørende er forholdet til kapitalismen, idet Koranen forbyder renten. Men renten er fundamental i det kapitalistiske system, fordi den virker som incitament for såvel opsparing som investering – og dermed fremmende for den økonomiske vækst.

    Folk i de islamiske lande bliver med andre ord fattigere, fordi væksten ikke kan følge med befolkningstallet. Industrialiseringen er aldrig kommet i gang, de muslimske lande.

    Endelig er de fleste muslimske stater plaget af uduelige, korrupte og autoritære regimer, domineret af militære styrker. Regeringerne har ingen visioner, og deres befolkninger har ingen tillid til dem. Her boltrer terroristerne sig som fisk i vandet.

    Morale: Islam passer ikke til den moderne verden. Islam er en fejlslagen civilisation. Og så har jeg slet ikke været inde på det religiøse og politiske galimatias som også udelukker denne interessante ideologi fra andre civilisationer. og når olien slipper op, så sker der ting og sager.

    ” Det synes da for mig åbenlyst hensigtsmæssigt, hvis det altså kan lade sig gøre (!), at oprette økonomiske incitamenter til unge mennesker i Somalia.”

    Det er da en smuk tanke, men hvem er de unge, og hvordan skulle dette incitament folde sig ud? De somaliske pirater har stensikkert en direkte linje til de politiske herskere i Somalia. I dag eksisterer der stort set ikke en somaliske statsmagt, da krigsherrerne – ligesom det gamle feudale Japan – kæmper om det lokale overherredømme.

    Det er der, hvor kvinder får pisk, hvis de går med bysteholder og der hvor folk bliver straffet ved at se fjernsyn og høre musik. Gaderne regeres af de religiøse med hård hand og konvertitter skydes ned på åben gade.

    Rent praktisk kan det ikke lade sig gøre at give unge en økonomisk incitament, for hvordan skulle det kunne lade sig gøre i det system? Og desforuden er det moralsk forkert at belønne mennesker for ikke at overfalde andre. Ideen er dødssyg.

    Kommentar by Machiavelli — 25. januar 2011 @ 16:25

  27. @ Machiavelli

    Nu skrives der i dit FN-citat “økonomisk incitament” og ikke “økonomisk kompensation” (som man jo så godt kunne vælge at tolke som dhimmi-skat, nu hvor du har de store briller på). Et økonomisk incitament kunne f.eks. være mulighed for fiskeri, som ifølge medierne er besværliggjort pga. bla. udenlandsk industriel overfiskeri. Krigsskibene kunne udføre fiskerikontrol – hvad ved jeg.

    Det er jo op ad bakke, når det gælder at forbedre levevilkårene i underudviklede lande. Og nej, islam gør ikke noget bedre nogen steder (ud over selvfølgelig for de øverste i pyramidespillet). Men at tilbyde økonomiske incitamenter (altså inden for den ramme, at det er SVÆRT at få til at fungere) til unge mennesker i et underudviklet, borgerkrigshærget land – det kan jeg ikke få til at være negativt. Eller i hvert fald kun negativt, fordi det selvfølgelig kan betragtes som naivt. Men pærer er pærer og æbler er æbler. Du slutter af med følgende som (polemisk udtrykt, ved jeg godt) konsekvens: ” Vi er Islams tapre sønner. Hvis der ikke hver den første sendes 100.000 dollars til konto 123456, så vil der springe en bombe i en eller anden hovedstad.” Dertil kan jeg slet ikke komme fra et forsøg på at finde økonomiske INCITAMENTER for unge mennesker i et land, hvor situationen for rigtig mange mennesker slet og ret er HÅBLØS!

    Kommentar by ThorG — 25. januar 2011 @ 17:30

  28. “Et økonomisk incitament kunne f.eks. være mulighed for fiskeri, som ifølge medierne er besværliggjort pga. bla. udenlandsk industriel overfiskeri”.

    Ja men det er da rigtigt,det skal jeg ikke bortforklare, men det er først og fremmest pirat tankegangen, der skal straffes og samtidig give disse islamiske lande lidt respekt for lov orden og lidt civilisation.

    Det økonomiske incitament, kan man så se på bagefter.

    Kommentar by Machiavelli — 25. januar 2011 @ 18:24

  29. Men demokrati er det store utopia eller hvad? Sålænge de Nordafrikanske og mellemøstlige lande kun vælger regeringer ind som er venlige overfor Europa. Det ver vist på tide at alle de gode demokrater herinde hylder at hezbollah får magten i Lebanon i et demokratisk valg og at egypten snart får demokrati, så det muslimske broderskab får magten.

    Udover det så er der absolut ingen sammenhæng med at være neo national socialist og muslims. Det er to komplet modsætninger. Man kan ikke gå ind for bevarelse af de europæiske folkefærd og samtidig gå ind for blande mellemøstlige folk ind i ligningen, det giver ikke mening. Vi ved jo alle sammen hvem der styrer fængslerne i de vesteuropæiske lande, det er primært muslimer og at indgå i det fælleskab, gør at man får flere muligheder for at overleve i et fængsel.

    Kommentar by Lavard — 26. januar 2011 @ 01:29

  30. http://www.dailymail.co.uk/news/article-1350087/White-children-Birmingham-minority-year-immigration.html#ixzz1C1eiL0XQ

    Kommentar by Lavard — 26. januar 2011 @ 01:33

  31. Menneskesyn-
    Nazismen talte om “race-urene”, kommunismen talte om “ikke mennesker” og islam taler morgen, middag og aften om de “urene vantro”.

    Kommentar by Als — 26. januar 2011 @ 09:20

RSS feed for comments on this post.