27. januar 2011

Niels-Erik Hansen opfordrer slagterier til at søge dispensation, så muslimer bevarer særret

Når danske butikker undlader at ansætte muslimske piger med tørklæde, er det udtryk for racisme, der skal bekæmpes med lov. Når danske slagterier afviser kristne, opfordrer Dokumentations- og rådgivningscentret om racediskrimination slagterierne til at søge dispensation. Fra Kristeligt Dagblad – Slagterier giver muslimer forrang.

“Loven tilsidesættes, når danske slagterier kun bruger muslimske medarbejdere til at halalslagte det kød, som i øjeblikket giver danske virksomheder gyldne eksportmuligheder… Loven om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet forbyder nemlig forskelsbehandling på arbejdsmarkedet på grund af race, religion og andre personlige forhold.

“Derfor kan vi ikke acceptere, at der er job i slagteribranchen, der kræver, at man er muslim. Forestil dig ramaskriget, hvis man slog en stilling op og skrev, at man foretrak kristne,” siger René Christensen.

Han henviser til eksempelvis slagteriet Rose Poultry, som på dets hjemmeside understreger, at medarbejderne halalslagter alt fjerkræ:

“På de danske slagterier er disse medarbejdere muslimer. Når man begynder at slagte, og hver gang der har været en pause i slagtningen, fremsiger den muslimske medarbejder en bøn for sig selv, der oversat lyder: i Guds navn. Allah er den største.”

[…]

… Henrik Bunkenborg, chefkonsulent i brancheorganisationen Fødevarer & Landbrug, mener, at en dispensation har været nødvendig:

“Gennem mine 14 år i branchen har jeg aldrig oplevet, at man har annonceret efter muslimske slagtere. Fordi man blandt det almindelige personale har mange muslimske medarbejdere, rekrutteres de til specialfunktionen med halalslagtning.”

Den praksis på de danske slagterier rummer forskellige problemer, mener Niels-Erik Hansen, leder af Dokumentations- og rådgivningscentret om racediskrimination. Dels fordi den kan afskære folk uden for virksomhederne fra stillingerne. Dels fordi den kan give muslimske medarbejdere en fordel i nedgangstider.

“Risikoen er, at når slagterierne får en nedgang i ordrerne og fyrer folk, vil man måske sidde mere sikkert i sadlen, fordi man er muslim. Og fordi slagterierne stadig skal sælge halalslagtede bøffer til Mellemøsten,” siger Niels-Erik Hansen og opfordrer slagterierne til at søge dispensationerne.”

Oploadet Kl. 17:49 af Kim Møller — Direkte link33 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/22492/trackback

33 Comments »

  1. Slagterierne griner af deres kritikere hele vejen til banken. Det eneste effektive svar er at lade være med at købe slagteri-produkter indtil slagteriet er fuldstændigt ophørt med halal-slagtning på alle deres produkter.

    Lad det gå ud over deres forretningsmodel.

    Kommentar by WilliamJansen — 27. januar 2011 @ 18:02

  2. Så tog Fanden Thøger. Mon han ikke kunne tage Niels-Erik som en bonus ?

    Jeg vil ikke savne nogen af dem.

    Kommentar by Tolder — 27. januar 2011 @ 18:20

  3. jeg ved godt det er helt off topic… MEN!

    Tøger Seidenfaden er død! HALELULJA!!

    nu brænder den infame stodder op i helvedet. Gid de andre svin ville følge ham lige så hurtigt.

    Jeg beklager for mit sprog, men jeg hader virkeligt den mand.

    Kommentar by Lisbeth — 27. januar 2011 @ 18:48

  4. Ja, man skal ikke beklage fraværet her heller!
    ER ved at brække mig over alle de “lovprisninger” der netop fylder aviserne om den klaphat lige nu.
    Manden var alt andet end dansker-elsker.

    Hvem mon fremover undskylder danskernes handlinger overfor muslimer?

    Kommentar by L. johs — 27. januar 2011 @ 19:05

  5. Manden var vel det mest udanske, man kan forestille sig..

    Kommentar by L. johs — 27. januar 2011 @ 19:15

  6. Allah er den største slagter, og Niels-Erik Hansen er hans profet.

    Kommentar by Niels P. — 27. januar 2011 @ 19:25

  7. Er der nogen, der hørt til Hiel-Erik Hansens injurie sagsanlæg mod Pia K?

    Kommentar by anonym — 27. januar 2011 @ 19:31

  8. Vedr. Thøger så var han jo nærmest skabskonvertit, så måske han sidder i paradis nu, med de berømte 72 jomfruer, or not!
    Burn in hell!

    Kommentar by Neuhammer — 27. januar 2011 @ 20:49

  9. DR2 spiller sørgemusik for licenspengene. En kone fra journalishøjskolen beretter at mærkelige Tøger, er alle de studerendes idol. Tænk, det vidste vi godt!

    Kommentar by morlille — 27. januar 2011 @ 22:26

  10. Slagtning ved overskæring af halspulsårerne er dyrplageri, medmindre det handler om småt fjerkræ, der altid er slagtet ved at man huggede hovedet af. Kreaturer og svin får en med boltpistolen, men efter muslimsk krav er boltpistolen af en svagere type og med en 6mm kortere bolt til halalslagtning.Man skal nemlig være sikker på, at dyret er levende, når halsen skæres over. Ved kreaturer er den lille ret ukendte finte, at foruden de to store halspulsårer foran på halsen, har de en tredie mindre, der ligger lige op ad halshvirvlerne. Den skæres ikke over, så hjernen forsynes altså med iltet blod et godt stykke tid efter. Barbarisk, uciviliseret og noget forbandet svineri. Opdrætter man dyr med det formål at slå dem ihjel og spise dem, kan man da i det mindste sørge for, at de kommer smertefrit herfra.

    Skriv til slagteriet og spørg. Siger de ja, så bed om deres produktionsnummer, så man kan vælge det fra i køledisken. Skriv til din foretrukne dyreværnsforening og bed dem tage sig af det.

    Jeg er ligeglad med, om der står en og fremsiger bønner til allah, Danske Spil om den store gevinst, eller The Great Pumpkin, bare jeg ikke betaler for det. Det gør jeg, for den “muslimske slagteriarbejder” er udpeget af Islamisk Kulturcenter – han er altså imam, og betales af slagteriet. Det lille moskemærke på kyllingen betaler de også beskyttelsespenge for at få lov til at sætte på.

    Det er synd for Thøgers familie, og pinligt at han nærmest helgenkåres. Rygrad var der ikke meget af.

    Kommentar by Peter Krogsten — 27. januar 2011 @ 22:33

  11. Lad os få en lov, der stempler alt halalslagtet kød af enhver art.
    Det gælder også schächtet kød.
    Landbruget har også fået sin vilje på det punkt – indtil videre!

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 27. januar 2011 @ 23:12

  12. 12.

    Peter, skal vi ikke bare blive enig om, at slagtning af dyr på slagterier, om det er halal eller ikke halal, sker inden for loven og hvad der har med dyrets hensyn at gøre. Hvis du har mistanke om, at der ikke tages ordentlig hensyn til det, må du ved anmelde de slagterier, der ikke overholder reglerne.

    Og nej, du betaler ikke for at dyret er halalslagtet. Det er en ‘and’ der cirkulerer her på de højrenationale fora og der er ingen, der har kunnet komme med en kilde. I har vist haft diskussionen før – den stoppede brat, da der kom et link og nogle fakta fra et slagteri. Det er importørerne der betaler, ikke danske forbrugere.

    Hvis man mener, at ens mave ikke kan tåle kød, der er blevet velsignet af en muslim, kan I jo bare tage jeres kød med til en præst, så kan han velsigne det.

    Personligt er jeg glad for, at vi ikke har større problemer i Danmark end kød, der er halalslagtet.

    Kommentar by Klaatu — 28. januar 2011 @ 00:03

  13. Thøger var landsforræder.
    Ingen tårer herfra

    Kommentar by Nosferatu — 28. januar 2011 @ 00:05

  14. @ W. Jansen 18:02

    Glimrende forslag. Det er – i Danmark – næppe muligt at opdrive en ikke-halalslagtet kylling fra industrien.
    ALT industrifjerkræ i Danmark slagtes halal hos de danske fjerkræslagterier og -producenter.

    Og da ca. 80% af disse fjerkræ skal til mellemøsten (derfor den arabiske tekst på kasserne), er Rose Poultry og Lantmännen Danpo nok ret ligeglade med en dansk boykot. Og kan jo eventuelt flytte produktionen til Halal-Sverige, hvis boykotten tager overhånd.

    Tre muligheder: a) Svinekød og fisk som eneste kød. b) Køb hos en lokal farmer (nok næppe Fødevarekontrollen-certificeret), eller c) Bliv vegetar.

    For mig er ingen af disse muligheder attraktive. Ved ikke med jer andre.

    Kommentar by henrik petersen — 28. januar 2011 @ 00:05

  15. Ja, og så skammer jeg mig lidt over at være dansk, når jeg læser nogle af de kommentarer om Tøger. Fint at man ikke kan lide manden, men hvorfor svine ham til.

    Kommentar by Klaatu — 28. januar 2011 @ 00:05

  16. Kim har du egentlig læst, hvad slagterierne siger – eller læste du kan hvad René Christensen sagde?
    Nu kender jeg ikke ret meget til hvilke krav der er til de muslimske slagtere, men hvis der er et krav om, at de skal være noget imam-lignende, nytter det jo ikke noget, at de ansætter hr. og fru Flæskesteg. Det lyder da meget logisk, at hvis kød skal slagtes efter muslimske traditioner, at det så skal være en muslim. Man ansætter jo heller ikke en muslim, jøde eller hindu en til at stå og præke om søndagen i kirken. Jeg synes artiklen godt kunne komme nærmere ind på, hvilke krav man stiller end blot at skrive ‘muslim’.

    Jeg er sådan set enig i, at der kan være et problem, hvis bønnen kunne komme fra en kristen, julemanden, E.T, en jøde eller fra Kim Møller selv. :)
    Men selv om det skulle være tilfældtet, kan jg ikke se det store problem. Du kan derfor heller ikke sammenligne det med en butik, der afviser en kvinde med tørklæde da betjening af kunder ikke har noget med religion at gøre.

    Kommentar by Klaatu — 28. januar 2011 @ 00:06

  17. Når du en dag ikke kan leve med skammen længere, så er der jo altid halalmetoden du kan afprøve på dig selv.

    Kommentar by Tolder — 28. januar 2011 @ 01:41

  18. Læs lidt her Klaatu:

    http://www.islamforum.dk/yaf_postst149_Halal-kyllinger-i-K248benhavn.aspx

    Det er ikke et af de slemme højrenationale fora, det er et muslimsk debatforum. De mener ikke det er halal nok.

    Kommentar by John Jensen — 28. januar 2011 @ 01:43

  19. Glæde og fryd over Tøger Seidenfadens død, må han brænde i helvede – hvor er I hyggelige.

    Ikke en eneste af de politisk korrekte kritiserer disse udtalelser fra egen side. Det kan man jo undre sig over.

    Den eneste der vover at kritiserer dem er en venstreorienteret, og hvad får han så at vide? Yes, skær din egen hals over.

    Sådan. Niveauet når simpelthen nye højder herinde…

    Kommentar by Polyb — 28. januar 2011 @ 03:10

  20. @klaatu. Helt enig. Jeg kunne sgu heller ikke lide fyren, men den frådende sprogbrug er simpelthen langt under lavmålet, og er kun med til at stemple os som halvnazistiske landsbytosser.

    Kommentar by Danskeren — 28. januar 2011 @ 03:22

  21. Nu var afdøde Tøger mange årigt medlem af Bilderberg Gruppen, faktisk en af gruppen få faste medlemmer.

    Kommentar by Hans L — 28. januar 2011 @ 05:59

  22. @12 Klaatu.
    “Personligt er jeg glad for, at vi ikke har større problemer i Danmark end kød, der er halalslagtet.”

    Hvis du regelmæssig følger med på denne blog, vil du sande at Danmark har mange og væsentligt større problemer med bla. ideologien islam, end dit halal-kød.
    Personligt er jeg stor set ligeglad med slagtemåde. Problemet er når offentlige institutioner fremmer brugen af det, på bekostning af god og sund dansk mad. Dette er mere regelen end undtagelsen for skoler, børnehaver etc.
    @15 “Fint at man ikke kan lide manden, men hvorfor svine ham til.”
    Svaret er enkelt: Fordi han stort har svinet mig til med sin leflen for ideologien islam, -kort og godt.

    Kommentar by Neuhammer — 28. januar 2011 @ 08:04

  23. Betragter også Thøger som danskerhader – og har absolut ikke behov for at ændre på det, fordi manden er borte.
    Pinligt, at en mand som ham skal hyldes nu, hvor han ikke er mere. Han har i den grad hånet sine landsmænd og modarbejdet dem.
    Så nej, den slags skal ikke have et glorværdigt eftermæle.

    Hvad med eftermælet af andre, der i historien modarbejdede deres land under f.eks. 2. verdenskrig? Glorværdigt? Næh, og de fortjener det heller ikke.

    Kommentar by L. johs — 28. januar 2011 @ 12:40

  24. Så smutter Tøger bare fra det multikulturelle helvede han har agiteret så indædt for, og som kommende generationer skal lide under.

    Kommentar by Vivian — 28. januar 2011 @ 13:06

  25. Der skulle dog hele 20 indlæg til før nazispøgelset viste sig, selv om det kun var halvt :-)

    Kommentar by Boo — 28. januar 2011 @ 13:21

  26. @Hans L
    Nu var afdøde Tøger mange årigt medlem af Bilderberg Gruppen, faktisk en af gruppen få faste medlemmer.

    …og derfor hvad?

    Kommentar by Polyb — 28. januar 2011 @ 13:23

  27. Thøger har brugt sit liv på at svine sådan nogle som mig til.
    Han har været direkte infam og perfid ifht. DF.
    Hvorfor skulle vi pludselig deltage i den helgengørelse der nu finder sted af ham?
    Han får blot lidt af sin egen medicin

    Kommentar by Nosferatu — 28. januar 2011 @ 13:24

  28. @25
    De pæne borgerlige tror de kan hyle sig ud af problemerne og samtidig bevare deres forlorne anstændighed. Krig kræver ofre, en af dem er selvfedmen. Sandheden er forlængst gået fløjten.

    Kommentar by Tolder — 28. januar 2011 @ 14:33

  29. John Jensen (18).

    Hvad der står på en eller anden muslimsk debatside, kan jeg ikke bruge til noget.

    Hvis det nu er Islamisk Trossamfund eller kulturcenter (det svinger lidt…), der siger god for slagtningen, så må jeg også gå ud fra, at den muslimske slagtemetode er helt i overensstemmelse med islam. Og desuden kan de eksportere til andre islamsiske lande uden problem. Så konklusionen er; jo, det er “halal nok”.

    Kommentar by Klaatu — 28. januar 2011 @ 15:29

  30. @ Klaatu

    For lige at forstå dig korrekt; du mener det er i orden med racisme, når bare den går ud over ikke-muslimer.

    Det er pudsigt som venstrefløjens anti-racisme kamp så ofte har en fæl stank af racisme over sig.

    Kommentar by Superman — 28. januar 2011 @ 16:39

  31. 30.

    Du starter med at stille mig et spørgsmål og bagefter konkluderer du selv svaret.

    Det korte svar er nej. Jeg er også imod racisme, når det går ud over ikke-muslimer. Når svaret ikke er længere, er det fordi, jeg ikke kan se sammenhængen. Hvad har det med sagen at gøre? Jeg kan virkelig ikke få øje på det.

    Kommentar by Klaatu — 28. januar 2011 @ 19:01

  32. @ Klaatu

    Det er jo ret åbenlyst. Du tilkendegiver jo tydeligt at du ikke finder det specielt problematisk at diskriminere mod ikke-muslimer, således at disse stilles væsentligt dårligere end muslimer.

    Du er derimod modstander af at butikker må frasortere muslimer. Dit eneste argument er en søgt ide, om at det skulle være særligt nødvendigt med muslimer på slagterierne. Det er naturligvis plat.
    Der er jo samtidigt tankevækkende at venstrefløjen og dig selv, er fuldstændigt fraværende med kritik af racisme-centrets klamme holden hånden over den racistiske ansættelsespolitik.

    Sagen er endda en tand være; der er næppe mange butiksejere i danmark der har villet forhindre muslimer i at blive ansat; deres eneste dagsorden har været at undgå islamiske uniformer, ligesom de givetvis ville undgå mange andre. Altså kan muslimer søge på lige fod med alle andre. Slagteriet er åbenlyst anderledes; alle ikke-muslimer er pr. definition ikke gode nok. Og du kan ikke se racisme.

    Dine indlæg er forvrøvlede, og i og med at du så klart havde tilkendegivet dit hykleriske standpunkter, så har jeg ikke noget problem med at konstatere at din anti-racisme er yderst overfladisk, og i sin natur naturligvis; racistisk

    Kommentar by Superman — 29. januar 2011 @ 15:42

  33. Superman. Hvorfor læser du ikke, hvad jeg skrev? Eller kører den bare på automatpilot hos dig? Jeg skrev faktisk, at det er et problem, hvis bønnen kunne komme fra en ikke-muslim. Hvorfor læser I ikke, hvad der bliver skrevet i stedet for at tude.
    På samme måde har jeg heller ikke sagt, at det skulle være nødvendigt med muslimer på slagterier – jeg ved det faktisk ikke, om det er.

    For resten vidste jeg ikke, at jeg er venstreorienteret. Nårh, jo, jeg er jo ikke en af rygklapperne her på Uriasposten…

    Men det er altid godt at læse kommentarerne på Uriasposten – det er så sundt at grine. :)

    Kommentar by Klaatu — 1. februar 2011 @ 20:47

RSS feed for comments on this post.