14. februar 2011

Fra Danmarks dåbsatest i Jelling til Vejle-ghettoen Nørremarken…

Natten til søndag gentog ‘Gelwane’ sin hærgen på et banegårdstoilet i Vejle, og selvom hærværket på den store Jellingsten ikke er en kulturpolitisk kommentar, så peger sporene entydigt på en indvandrer fra Nørremarken i Vejle. Inspirationen kommer tydeligvis fra gangsterrappen. Bemærk iøvrigt, at ingen medier har fotos af P.E.R.K.E.R.-inskriptionen.

Natten til lørdag.

Jelling: Gelwane på den store Jellingsten, Jelling Kirke og Kirkegård, ved den lokale Fakta og Jelling Station. Derudover Cripz (Los Angeles-bande) ved Bredagerskolen.

(Uriasposten, 12. februar 2011: Den store Jellingsten hærget natten til lørdag)

Natten til søndag.

Vejle Banegård, herretoilet: P.E.R.K.E.R. Gelwane , 7100 (Vejles postnummer), et stort NM (Nørremarken, nordlig ghetto), 187 (paragraffen for mord, Californien), Money over Bitchez (tøjmærke).

(TV2 Syd, 13. februar 2011: Graffitikunstnere tager afstand fra hærværk)

(Vejle Amts Folkeblad, 13. februar 2011: Nyt graffiti-hærværk på banegårds-toilet)

Opdate 20/2-11. Gerningsmanden var en 15-årig dreng bosiddende i Jelling, der ifølge forældrene er autist (asberges), og derfor ikke vidste hvad han gjorde. Medierne har ikke ønsket, at oplyse detaljer om personen, men det kan ikke udelukkes, at han hverken er indvandrer eller har tilknytning til Nørremarken. Mere følger.

Oploadet Kl. 22:01 af Kim Møller — Direkte link55 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/23021/trackback

55 Comments »

  1. “P.E.R.K.E.R.” udtrykket kommer oprindeligt fra Marwans(tidligere SLP) album med samme navn. SLP hed han tidligere og det var en forkortelse af Statsløs Palæstinenser.

    Kommentar by Mr. Creosote — 14. februar 2011 @ 22:32

  2. Jeg havde egentlig en mistanke om at det var nogle druide/hekse-tosser der havde kombineret deres urgamle naturtraditioner med almindelig storbyvandalisme, men nu er jeg ikke i meget i tvivl om, at det er en muslim, der står bag.

    Må han blive fundet og straffet hårdt. For muslimer er udvisning til et muslimsk land vist noget af det værst tænkelige, så lad ham få en udvisning.

    Kommentar by Hr. Snusk — 14. februar 2011 @ 22:36

  3. Det kan da kun være et spørgsmål om tid før de finder den stakkels idiot…

    Kommentar by Anonym — 14. februar 2011 @ 22:37

  4. -> Mr. Creosote.

    Tænkte faktisk på at tage coveret med i posteringen – MarWAN P.E.R.K.E.R. / GelWANe P.E.R.K.E.R.

    Kommentar by Kim Møller — 14. februar 2011 @ 22:41

  5. Jorden brænder under ham. Må det blive dyrt !

    Maling måske stjålet fra traktor i Jelling

    http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/316564:Vejle–Maling-maaske-stjaalet-fra-traktor-i-Jelling

    Jellingstenens graffitimaler måske filmet

    http://jp.dk/indland/krimi/article2339566.ece

    Kommentar by wied — 14. februar 2011 @ 22:46

  6. Hvorfor i alverden skrev han ikke også sit telefonnummer?

    Kommentar by Ulla Lauridsen — 14. februar 2011 @ 22:54

  7. Er der ingen medier der har påtalt halvmånen over e’et på Jellingstenen?

    Motivet er ganske tydeligt.

    Kommentar by Michael Jensen — 14. februar 2011 @ 23:50

  8. -> Michael Jensen

    Halvmånen ses også på toiletkummen…

    Kommentar by Kim Møller — 15. februar 2011 @ 00:00

  9. Hmm. Jeg synes nu det ligeså godt kunne ligne et G magen til det der er i loftet på billederne fra Vejle Amts Folkeblad.

    Men ok, malingen kan være løbet meget ud.

    Kommentar by Michael Jensen — 15. februar 2011 @ 00:13

  10. Stemningsbillede fra æ Nørremark.
    http://www.youtube.com/watch?v=Mh8kjtdfuUE

    Kommentar by ejegod — 15. februar 2011 @ 01:00

  11. Det er næsten lidt for oplagt, hvis man spørger mig, det lokum lugter af, well… men det lugter også af false flag operation. Under alle omstændigheder virker den ‘kunstner’, der har stået for udsmykningen af lokummet ikke som om han har haft en spraydåse i hånden før. Det ligner jo noget enhver akademi-elev kunne have lavet.

    Kommentar by Erling — 15. februar 2011 @ 05:57

  12. Ja det er større chance for det er Ekstra bladet eller en blok hvor gerningsmanden bliver fundet end vores såkaldte politi. Man skulle jo nødigt stigmatisere en iforvejen udsat gruppe, ja man kan lige se “eksperterne” stå i kø. Og gerningen skal vel bare ses som en reaktion på muhammed tegningerne. Nu mangler vi så bare at få pudset en række “gode” kristne til at planlægge at slå graffiti manden i hegnet. (ordet ændret så jeg ikke får zenia stampe på nakken), så må vi se om vores kære venstrefløj syntes det er ligeså romantisk som når vores gæster gør det.

    Kommentar by Hans L — 15. februar 2011 @ 06:08

  13. Så lige denne “nyhed” fra Berlingske: Udlændinge på tålt ophold ignorerer meldepligt.
    Big surprise!
    Det kunne jeg nok have spået for år tilbage.

    Det her land er fortabt, det ledes og styres af marxistiske/feministiske krafter, som spyttes ud af universiteter og læreanstalter.

    Kommentar by Hans L — 15. februar 2011 @ 06:15

  14. Håber det lille svin kommer til at sidde i gæld resten af sine dage!!!

    Kommentar by fonss — 15. februar 2011 @ 08:22

  15. […] This post was mentioned on Twitter by Pelle Puha, Kim Møller . Kim Møller said: Fra Danmarks dåbsatest i Jelling til Vejle-ghettoen Nørremarken…: Natten til søndag gentog ‘Gelwane’ sin hærgen … http://bit.ly/fo8DTi […]

    Pingback by Tweets that mention Uriasposten » Blog Archive » Fra Danmarks dåbsatest i Jelling til Vejle-ghettoen Nørremarken… -- Topsy.com — 15. februar 2011 @ 08:47

  16. Jeg må på det kraftigste anbefale, at du ikke bringer Marwanes album som sammenligningsgrundlag.

    Der er et pladeselskab med masser ad €€€ i bag sådan en fyr, der hellere end gerne vil stille deres kunstner i offerposition med et rask søgsmål.

    Din tid er – som du selv siger – vigtigere end deres.

    Så kan vi i kommentarfeltet i stedet tænke vores.

    Det er utvivlsomt den samme gerningsmand, se krummeluren på L’et og midten på toppen af W’et.

    Kommentar by kbh — 15. februar 2011 @ 09:14

  17. sguda oss dumt at have den originale sten fremme

    lav en kopi og gem den originale før den bliver hallalslagtet

    Kommentar by poul sørensen — 15. februar 2011 @ 11:38

  18. #17. Det kan der jo være noget om men da vi har ret mange klenodier stående “fremme” så vil det,for dem med ond vilje desv. ,være relativt let at skænde div. danske minder og symboler.

    Kommentar by PBr. — 15. februar 2011 @ 13:35

  19. Det har vist ikke været det store problem, indtil vi blev invaderet af korankrigere.

    Kommentar by Hr. Snusk — 15. februar 2011 @ 14:37

  20. Hvad med jesus figuren på en af de andre sider? Er den malet på?

    Kommentar by Peter — 15. februar 2011 @ 14:54

  21. Tjaah, vi kender i gerningsmanden endnu. Meget peger på en kulturberiger.
    Det bliver vildt sjovt, hvis han fanges og det viser sig at være sådan en.
    SÅ skal vi høre på alskens bortforklaringer og bagatelliseringer fra godhedsindustrien. Fogh, Bush og DF og racistiske islamofober får skylden.
    Hvis han så kan dømmes, bør vi først spørge Saudierne om, hvordan overmaling af en moske i Mekka straffes. Så giver vi tåben den straf.

    Kommentar by Ramses-2 — 15. februar 2011 @ 15:46

  22. Er jeg den eneste der undrer sig over at man ikke har beskyttet et nationalklenodie som Jellingestenen med videoovervågning for længst? Det samme gælder i øvrigt den lille havfrue, som flere gange har mistet hovedet.

    Det er trist at udviklingen går i den retning, men ‘better safe than sorry’ som man siger.

    Kommentar by Jacob — 16. februar 2011 @ 11:59

  23. Det maleglade fjols gør ALLE opmærksom på Danmarkshistorie.

    Kommentar by Liva — 16. februar 2011 @ 19:38

  24. Gerningsmanden er fundet: En “lokal 15-årig” uden nærmere beskrevet etnicitet har tilstået. Se:
    http://jp.dk/indland/krimi/article2343813.ece


    Det er Kulturarvsstyrelsen, som har myndighed over hele Jellingmonumentet, og styrelsen har planer om at bygge en stor opvarmet montre om begge sten, så de fremover kan stå i fred for både uvejr og uslinge.

    Kommentar by Hertz — 18. februar 2011 @ 12:40

  25. Hvor er det synd for alle I fordomfulde skiderikker, at “forbryderen” ikke er fra Nørremarken i Vejle – nu må I finde på noget andet for at svine en hel bydel til…

    Kommentar by Rasmus — 18. februar 2011 @ 13:54

  26. -> Rasmus

    Politiet siger han er fra lokalområdet, men det er et lidt diffust begreb. Der har været graffitti i både Jelling og Vejle – og politiet fortæller, at det er samme spraydåse. NM = Nørremarken. Dvs. en del af det slæng, med forbindelse til Jelling. Måske et skilsmissebarn med skiftende uger Nørremarken – Jelling). Hvem ved. Har du navnet så kom med det? Du må i så fald gerne håne undertegnede og Uriasposten, hvis det er en ung buddist fra et kollektiv på Lolland…

    Kommentar by Kim Møller — 18. februar 2011 @ 14:21

  27. -> Rasmus

    Måske dit og måske dat.
    Det er mange måske’er, der ligger til grund for “konklusionerne”.
    Prøv med fakta i stedet.
    Må man også opretholde håneretten, hvis det er en pæredansk afsporet højreradikal?

    Kommentar by Rasmus — 18. februar 2011 @ 14:37

  28. Hvis det var en dansker, ville medierne ikke have haft noget problem med at skrive “en lokal 15 årig dansk dreng”. Der kan kun være to grunde til at de ikke helgarderer sig på denne måde:

    1. Han har ikke dansk baggrund.
    2. De ved ikke andet end at han er 15 år.

    Hvis det er nr. 2 og det viser sig at han har dansk baggrund, må du meget gerne håne mig. Jeg er nemlig glad for at hjælpe de mentalt udfordrede med at føle sig godt tilpas.

    Kommentar by Michael Jensen — 18. februar 2011 @ 15:23

  29. -> Rasmus

    Du ved ligeså godt som jeg, at dem du kalder højreradikale, på grund af job og familie ikke har tid til natlig hærgen. Sidst jeg hørte udtrykket ‘pæredansk’, var iøvrigt forbindelse med venstreradikal propaganda: ‘Knus det pæredanske’. Det passer fint ind, men venstreradikale har typisk overklasseforældre, der ikke kunne drømme om at bo i multikulturelle Nørremarken. Nej, jeg holder på en indvandrer med tilknytning til Nørremarken, så slipper jeg også for at fantasere om baggrunden for P.E.R.K.E.R. Gelwane.

    Kommentar by Kim Møller — 18. februar 2011 @ 15:56

  30. Hold da fast, hvor er I til grin – hold jer dog til virkeligheden i stedet for jeres fascistoide tankespind.
    Ifølge den lokale avis (www.vejleamtsfolkeblad.dk) ER fyren pæredansk (og en fej køter, der forsøger at hænge andre ud for sine gerninger).

    Og Michael – der er i øvrigt ikke megen mental udfordring at hente her – nærværende “fænomen” er nemlig ganske ensidig og smalsporet, som gerne afholder sig fra virkelighedens verden.

    Kommentar by Rasmus — 18. februar 2011 @ 16:11

  31. -> Rasmus

    “Ifølge den lokale avis (www.vejleamtsfolkeblad.dk) ER fyren pæredansk (og en fej køter, der forsøger at hænge andre ud for sine gerninger).”

    Jeg kan ikke finde noget online, og heller ikke på Infomedia (landsdækkende avisdatabase). Gider du citere det pågældende afsnit, så vi kan få opklaret affæren.

    Kommentar by Kim Møller — 18. februar 2011 @ 16:52

  32. -> Rasmus

    Har nu fundet artikler.

    1) Han er fra Jelling.
    2) Han er autist (asperges)
    3) Der var muligvis en anden med

    Herfra kan vi konkludere.

    Det var ikke en højreradikal, som ville give indvandrer skylden.
    Personen var ikke uvidende om stenens historiske betydning.

    Hvis ikke identiteten kommer frem, kontakter jeg personligt politiet og opklarer affæren.

    Kommentar by Kim Møller — 18. februar 2011 @ 17:52

  33. Det kan godt være, at synderen ikke ville give indvandrere skylden, men det er/var der da vist andre uvidende personer, der ville:

    “Fra Danmarks dåbsatest i Jelling til Vejle-ghettoen Nørremarken…”
    “…så peger sporene entydigt på en indvandrer fra Nørremarken i Vejle.”

    Begge citater fra starten på denne debat.

    Det er trist, at der – trods erfaringer af historisk karakter – stadig er personer, der nærmest pr. instinkt lufter deres fordomme og driver heksejagt på befolkningsgrupper, hvis eneste “forbrydelse” er, at de ikke er som folk er flest.

    Og når du så har opklaret sagen, tager du så et lagen over hovedet og sætter ild til et kors…?

    Kommentar by Rasmus — 18. februar 2011 @ 18:38

  34. Hmm, Google giver mig kun hit på 1 autist i Jelling, en dreng fra Dansk Røde Kors Asylcenter i Jelling :

    http://www.edujobs.dk/vis-job/paedagog-stotteperson-vejle-kommune.htm

    Kommentar by Niels — 18. februar 2011 @ 22:19

  35. -> Niels

    Ja, og han er 9-10 år.
    Så det er helt sikkert ham!

    Når jeg søger på “Autist” og “Jelling” kommer der 16.600 resultater på Google.

    Prøv igen!!!

    Kommentar by Rasmus — 19. februar 2011 @ 10:30

  36. Her et link til den lokale sprøjte: http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/318209:Jelling–Autistisk-dreng-bag-Jellingsten-graffiti

    Kommentar by lechaim — 19. februar 2011 @ 12:58

  37. Jeg har arbejdet med autister. De er ikke dumme. De er faktisk “verdensmestre” på de områder de går op i. Jeg tror ikke på at knægten ikke ved hvad ordet “gelwane” betyder. Det er skrevet flere steder… så selvfølgelig betyder det noget. Mit bud er at han ved hvad det står for.

    Kommentar by Nielsen — 21. februar 2011 @ 02:21

  38. Noget nyt i sagen – eller om hovedpersonen?

    Kommentar by Polyb — 21. februar 2011 @ 11:49

  39. Jeg kikker også jævnligt ind her på /archives/23021 for at få afgørelsen på denne ‘cliffhanger’.
    Hvad var så etniciteten på kalorius og hvis vi ikke må få det at vide, hvorfor så ikke?
    Mvh Eyvind

    Kommentar by Eyvind Dk — 22. februar 2011 @ 00:58

  40. -> Eyvind

    En ven har ringet til det lokale politi, som ikke ville hjælpe med opklaringen.

    Kommentar by Kim Møller — 22. februar 2011 @ 01:47

  41. -> Kim Møller
    Jamen er det ikke en historie i sig selv!
    At politiet ikke vil udtale sig.
    Mer og mer tyder på at det ER en muslim!
    Det er den eneste grund jeg kan se til at politiet ikke vil udtale sig?
    Kan historien tåle at blive løftet et niveau? F.eks. skrive til politikere?
    Lige såvel som vi altid får kønnet at vide på kriminelle og oftest også en alder, mener jeg det bør være en forpligelse fra politiets side at oplyse om etnisk tilhørsforhold. Her mener jeg der er 3 muligheder; etnisk dansk, muslimsk indvandrer og ikke-muslimsk indvandrer!
    Lad os nu få sandheden på bordet og ikke bare akseptere at “Sandheden er den løgn journalisterne bliver enige om”.

    Kommentar by Eyvind Dk — 22. februar 2011 @ 10:30

  42. Øhhh… egentlig bør der skelnes mellem 4 muligheder:
    Etnisk dansker
    Muslimsk dansker
    Muslimsk udlænding
    og
    Ikke-muslimsk udlænding

    Mvh Eyvind

    Kommentar by Eyvind Dk — 22. februar 2011 @ 10:33

  43. Anti-klimaks. Det var ellers lige ved at blive “vildt sjovt”, af helt andre årsager end Ramses-2 forventede…

    Kommentar by Polyb — 22. februar 2011 @ 12:31

  44. Kilde: Vejle Amts Folkeblad | 18.02.2011 | 1. sektion | Side 14

    “På grund af det fremmedartede ord ” Gelwane” på Jellingstenen, og fordi der blev udøvet graffiti mod et danefæ, verserede der rygter om, at gerningsmanden var af anden etnisk herkomst end dansk . Den teori holder ikke, siger politiet.

    – Han er pæredansk og fra lokalområdet, siger politiinspektør Steen Edeling fra Sydøstjyllands Politi.”

    Kommentar by per — 22. februar 2011 @ 14:12

  45. Så endte det alligevel med at være “vildt sjovt”.

    Desværre kommer det jo ikke til at betyde en skid fremover. De fleste har glemt denne sag i morgen, når fordommene igen florerer…

    Kommentar by Polyb — 22. februar 2011 @ 19:22

  46. […] på Uriasposten kan i øvrigt følges her – men lur mig om ikke der går totalt tavshed i den, nu hvor politiet har afvist at […]

    Pingback by Vejle Amts Folkeblad og Uriasposten gættede forkert… « Tanker om politik og historie… — 23. februar 2011 @ 00:24

  47. @Kim Møller
    Opdate 20/2-11. Gerningsmanden var en 15-årig dreng bosiddende i Jelling, der ifølge forældrene er autist (asberges), og derfor ikke vidste hvad han gjorde. Medierne har ikke ønsket, at oplyse detaljer om personen, men det kan ikke udelukkes, at han hverken er indvandrer eller har tilknytning til Nørremarken. Mere følger.

    Hvornår?

    Kommentar by Polyb — 24. februar 2011 @ 09:59

  48. -> Polyb

    Det haster ikke, så tud bare videre.

    Kommentar by Kim Møller — 24. februar 2011 @ 13:28

  49. @Kim Møller
    Hvem tuder?

    Jeg afventer skam bare din opdatering – det er lidt sjovt som der pludselig er tavshed omkring denne sag.

    Kommentar by Polyb — 24. februar 2011 @ 13:43

  50. Jeg har sagt det før. Asbergere er ikke dumme. De er lynende intelligente på områder der interesserer dem. De ved alt (i al fald rigtigt meget) om det der interesserer dem. Han ved hvad Gelwane betyder – og han ved hvad han har gjort. Han kender forskel på rigtigt og forkert. Det er mere på sociale områder der mangler et filter. Hvem er han – følg den gerne op.

    Kommentar by Nielsen — 24. februar 2011 @ 15:17

  51. Hastværk er lastværk?

    Kommentar by Polyb — 11. marts 2011 @ 17:34

  52. HAHA! vildt sjov debat. Fedt at se jeres fordomme blive udstillet. Og sjovt, at der pludselig – da drenges danske etnicitet kommer frem – er total stilhed. Ikke noget “ok vi tog fejl” “måske skulle vi have holdt lidt igen indtil vi vidste noget med sikkerhed”… bare tavshed…

    Selv da Kim Møller bliver konfonteret med sin egen nonsens er hans svar bare… “det haster ikke”.

    Mega sjovt ! tak for underholdningen.

    Alligevel skal I også ha lidt af den medfølelse som I så tydeligt foragter hos sådan nogle kulturradikale humanister som mig: Det må være hårdt at have så fasttømret en forestillingsverden, at når fakta bryder med den, så i stedet for at forholde sig til den, så fortrænger man…

    Kommentar by Tobias — 13. august 2012 @ 20:44

  53. -> Tobias

    Jeg har ikke fulgt op på sagen, fordi jeg ikke kan komme videre. I de fleste sager lykkedes det mig at grave en identitet frem, men den her sag er lukket. Har du identiteten på den dømte, så send den til kim(a)uriasposten.dk.

    Kommentar by Kim Møller — 14. august 2012 @ 01:35

  54. Ordet. – Perker- husker jeg forklaret engang i 80 erne, af det man dengang kaldte en -Grønjakke- (Indvandrehadenende ungdom…sikkert rimeligt). Ordet Perker, var en sammentrækning af -Pakistaner, Iraner, Iraker, Tyrker- Perker- en mellemøstlig sammenblandingsbetegnelse. Godt eller skidt- særlig betegnelse.

    Kommentar by Michael Unna — 8. april 2018 @ 17:54

  55. (Glemte Palestinænsere-Arabere).

    Kommentar by Michael Unna — 8. april 2018 @ 18:02

RSS feed for comments on this post.