26. juni 2005

Undersøgelse af DR & TV2 – Henrik Gade Jensen: “Fremtiden tilhører webloggerne”

Selvom det naturligvis er skønt at høre, at Nyhederne på DR og TV2 skal under lup, så har jeg ærligt talt ikke den store tiltro til at det vil ændre noget som helst. Som man spørger får man svar, og bedste dokumentation leverer forskerne og medierne faktisk selv allerede før undersøgelserne er påbegyndt.

21/6-05 DR Online – Forsker: Undersøgelse af DR og TV2 ligner bestillingsarbejde

“Min anke er, at det er politikerne, der viser en alt for kraftig vilje til at styre i de mindste detaljer, hvad forskningen skal beskæftige sig med, siger professor og medieforsker Frands Mortensen fra Århus Universitet til Radioavisen. – Det er ikke så godt, fordi man aner jo en hensigt bag det, de gerne vil have opstillet, og den måde skal forskning ikke styres på. Det virker som en bestillingsopgave, og det virker også nærmest som om, det er nogle bestemte resultater, de er interesserede i.”

21/6-05 P1 Orientering v/Torben Krogh – Nyhedsformidlingen i DR og TV 2 skal underkastes undersøgelse

“… spørgsmålet er, om forskning på disse præmisser selv kan leve op til kravet om uafhængighed.”

Objektivitet er en umulighed, og når såvel forskere som journalister er imod forskningsprojektets præmisser – så er det blot udtryk for at deres ‘objektivitet’ adskiller sig fra det af folketingsflertallet vedtagne. Det kunne jeg skrive meget om, men næppe så klart som Henrik Gade Jensen gjorde det i gårsdagens Jyllandsposten. Her lidt fra Selvmål til regeringen:

når magistre skal forske i, om journalister i DR og TV 2 er alsidige, er svaret givet. Det kan aflæses af den videnskab, der bedrives. Bliver der udtalt kritik, vil det rettes mod Brian Mikkelsen og regeringen, som forsøger at styre medierne ved ikke at give dem frihed til at fabulere om deres hadobjekter: USA, Bush og Guantanamo. Se også på debatten om besættelsestiden, hvor forskningens uniforme syn ville gøre det usagligt af medier at referere populistiske meninger, som f.eks. statsministerens, hvis holdning strider så åbenlyst imod den videnskabelige konsensus.

Det er den ekspertise, som nu skal afgøre DR’s og TV 2’s alsidighed. Det er den videnskab, der er så styret af venstreorienterede holdninger, som regeringen beder om et check. Det er professorer og lektorer, som privat hader Fogh, Haarder og Kjærsgaard, der skal udøve kontrol med licensmidler. Det er et stort selvmål. Først burde regeringen have taget opgøret med forskningens ensidighed…

Hvis man vil have kritik af DR og TV 2, skal man gå til de private webblogs på internettet som www.uriasposten.net, www.filtrat.dk og www.dansk-svensk.blogspot.com. Her bliver der uge efter uge dokumenteret, hvor ideologisk vinklet sendefladen er på de danske public-service-kanaler. Det gælder TV Avisen, TV 2’s Nyhederne, radioens P1, tekst-tv og udsendelser med vildledende titler som “Dokumentar”.

Det følger en udvikling fra USA, hvor det er private webbloggere på nettet, der er bedst til at kontrollere de store tv-kanalers løgnehistorier. I den seneste præsidentvalgkamp var det webbloggerne, der påviste usandhederne i de venstreorienterede mediers kampagner mod præsident Bush.

Fremtiden tilhører webbloggerne. Det er her, den egentlige kritik kommer til orde. Det er ikke i medierne, ikke i politik og slet ikke på universiteterne.

Oploadet Kl. 20:58 af Kim Møller — Direkte link6 kommentarer

6 Comments »

  1. http://fjordman.blogspot.com/2005/06/where-are-danish-political-blogs-in.html

    Both in Norway and in Sweden, you can find a small selection, or at least a handful, of decent political blogs writing in English. Strangely, I haven’t found too many from Denmark. Enough! is the only one I know of. I find this a bit odd, since Danes have many excellent such blogs in Danish. It is also sad, given the fact that tiny Denmark is probably the one Western nation with the most open and mainstream debate about issues related to Islam and Muslim immigration. Now that the Copenhagen Post has decided to close its archives for non-paying visitors, it makes it more difficult for non-Scandinavians to follow the developments there. I know that translating articles to English takes time, but what about some collaboration? Can for instance Uriasposten, Filtrat, En dansker i Sverige, Angantyr and Polemiken cooperate about a blog about Danish politics in English? Something similar to Stockhom Spectator from Sweden? It doesn’t have to be updated every day. Even a couple of times a week would be valuable. If you have a small team of writers, this should limit the workload to a few posts a month. What do Danish readers here think about the idea?

    Kommentar by Fjordman — 26. juni 2005 @ 23:05

  2. Hvad end denne undersøgelse af DR munder ud i forhindrer den ikke folk i fortsat selv at vurdere DR´s frembringelser.
    Gud og hver mand er efterhånden klare over- vel at mærke ved egne iagttagelser og vurderinger – at DR ikke er til at stole på.
    ET program som UDEFRA f.eks. kan få selv den mest tungnemme til begribe DR´s ensidighed.
    Vil man mere redelige analyser – mere redelige programmer – uden politisk slagside, skal man ikke søge hos DR.
    DR´s fornemste opgave foruden at politisere for Venstrefløjen er, at underholde befolkningen med platte og fordummende, hjemmebryggede underholdningsprogrammer.
    Meningen er åbenlys : giv “dem” plat underholdning i store doser – hold “dem” snorksovende – og påvirk “deres” førbevidste felt med venstrefløjs propaganda.

    Kommentar by vivi andersen — 27. juni 2005 @ 05:17

  3. Linket fra Jyllandsposten til Uriasposten virker desværre ikke..

    Kommentar by Martin — 27. juni 2005 @ 07:27

  4. Jyllandsposten har desværre sjusket med koderne…

    Kommentar by Kim Møller — 27. juni 2005 @ 07:37

  5. Apropos sjusk med koder, så finder jeg det bemærkelsesværdigt, så sjældent aviserne, især i læsebreve og deslige, ikke indeholder internet adresser. Det ville være meget nærliggende, at der sammen med et Kim Møller læserbrev stod http://www.uriasposten.net .

    MVH
    Jakob

    Kommentar by Jakob — 27. juni 2005 @ 08:17

  6. Jeg tror den skrivefejl er unødig at rette; jeg mente naturligvis, at jeg finder bemærkelsesværdigt så sjældent læserbreve indeholder Internet adresser.

    Kommentar by Jakob — 27. juni 2005 @ 08:19

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper