27. februar 2011

Karrierediplomats britiske hustru “føler, at hele holdningen til udlændinge har ændret sig”

Manden med det belastende efternavn omtales som diplomat, mere præcist er han leder af et ‘Joint Donor Team’ i det sydlige Sudan. Havde Danmark haft åbne grænser, så ville donationerne til ikke-udviklede lande (/kulturer) stoppe, og Danmark ville slet ikke være et attraktivt territorium for Elmquists britiske hustru. Fra Berlingske Tidende – »Min kone er blevet anti-dansk«.

“Michael Elmquist er dansk diplomat udsendt til Sudan. Lige nu passer han sygesengen, da han har fået malaria, men det er helt andre problemer i kolde Danmark, der optager ham.

Sammen med sin britiske hustru gennem 30 år forsøgte han for få år tilbage at bosætte sig i Danmark. Men det endte i så mange komplikationer og grænseoverskridende spørgsmål fra Udlændingeservice, at parret helt har droppet tanken om at nyde pensionisttilværelsen i Danmark.

»Min kone er desværre blevet meget anti-dansk af den oplevelse, og det er trist, for da vi først boede i landet i 1984 i tre år, syntes hun rigtig godt om Danmark. Folk var venlige og imødekommende, men hun føler, at hele holdningen til udlændinge har ændret sig,« siger Michael Elmquist.

Om få år går han på pension, men han ved endnu ikke, hvor skal hans otium tilbringes?

»Vi har stadig den ejerlejlighed i Sverige, men vi tænker også på Frankrig i stedet. Det bliver i hvert fald ikke i Danmark,« fastslår han.”

Oploadet Kl. 12:23 af Kim Møller — Direkte link29 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/23372/trackback

29 Comments »

  1. Hr.Elmquist, det må vi så leve med !

    Og det tror jeg godt vi kan.

    Kommentar by Vivi Andersen — 27. februar 2011 @ 12:30

  2. Det kan blive spændende at se hvor han måtte vælge at nyde sit otium.

    Men hvor det end måtte blive, så ser vi ham jo nok igen og igen. Når alderen kommer, så kommer også skavankerne.
    Og sygehusbetjeningen i Danmark er da stadig god – og så er den gratis.

    Kommentar by Morten Dreyer — 27. februar 2011 @ 12:35

  3. Hvorfor er et mellemøstligt eller nordafrikansk land ikke en mulighed for hr. Elmquists otium?
    Er alle kulturer da ikke lige gode?

    Kommentar by Nosferatu — 27. februar 2011 @ 13:30

  4. Og de slemme danskere betaler pensionen. Eller hvad?

    Utroligt at en “diplomat” og hans priviligerede hustru kan have så meget imod at de skal opfylde nogle krav og regler. Det er vi nogle andre der har været igennem uden større problemer end ventetiden. Men “diplomater” er måske hævet over almindelige mennesker?

    Kommentar by Michael Jensen — 27. februar 2011 @ 13:42

  5. Han er vel bror til den landsforræderiske Bjørn!!?

    Kommentar by karl3447 — 27. februar 2011 @ 14:21

  6. Og hvis så kan vi sagtens undvære ham. Jeg mener en må være nok. I øvrigt kaster jeg op i lårtykke stråler bare jeg hører navnet!

    Kommentar by karl3447 — 27. februar 2011 @ 14:24

  7. Ca. 90 procent af udenrigstjenesten kunne uden videre nedlægges, og den form for godhedsindustri, som hr. Elmquist har gjort karriere i, er ikke andet end en rørledning, gennem hvilken danske skatteyderes penge pumpes ned i fjerne landes kloakker.

    Uanset hvor hr. Elmquist og hustruen som pensionister slår sig ned, vil skatteyderne komme til at forsørge dem på luksusniveau.

    De har det hårdt (skatteyderne, altså).

    Kommentar by Crass Børsting — 27. februar 2011 @ 14:36

  8. Må jeg ikke foreslå Sverige. Der vil parret sikkert følge sig hjemme.
    Og som Morten Drejer så rigtigt siger, det er tæt ved det danske sundhedsvæsen.

    Men selvfølgelig er der også den mulighed at blive i Sudan eller slå sig ned i Londonistan.

    Kommentar by Binee — 27. februar 2011 @ 14:43

  9. Ærlig talt!
    Så syntes jeg, vi skulle give den gode diplomat elmesygihoved et såkaldt muhammedaner sær behandlings krav og straks installere ham og hans dansker-fjendske kone i gellerup-ghettoen eller en lignende muhammedaner ghetto. Så er de blandt ligesindet åbne-grænse og danskerhadende tilhængere og heller ikke langt fra den mentalitet som hersker i sudan, de vil sikkert stortrives her, og så kunne de derfra belære os vantro dansker, hvor godt det går for dem i ghettoen.
    Desuden kunne diplomaten bruge sin kompetence og fredsmægle mellem stenkastende muhammedaner og politi, brand og ambulancefolk.

    Kommentar by li — 27. februar 2011 @ 14:58

  10. Her er vist lidt om McElmquist-klanen.
    http://www.elmquist.info/samfundet.html

    Kommentar by ejegod — 27. februar 2011 @ 15:25

  11. Britiske statsborgere har ingen problemer med at bosætte sig i danmark, det har de ret til. De skal blot kunne forsøge sig selv og de får ikke automatisk adgang til sundhedsvæsenet. Men det er måske det, de piver over. At den danske stat ikke straks åbner for pension og frit valg på velfærdshylderne til alle og enhver.

    Kommentar by Asger Nielsen — 27. februar 2011 @ 15:45

  12. -De er globale borgere, og de behøver ikke Danmark,- siger Anne Marie Dalgaard, generalsekretær i Danes Worldwide i det sidste artikelafsnit.

    Kommentar by Peter Buch — 27. februar 2011 @ 15:58

  13. Jeg synes heller ikke om de stramme regler og bureaukrati, som danskere kommer ud for når de finder en udenlandsk ægtefælle.

    Men når vi ikke har lov til at diskriminiere imellem vestlige og ikke-vestlige personer i vores udlændingepolitik, så er den nuværende lovgivning et nødvendigt onde.

    Kommentar by Lars H — 27. februar 2011 @ 16:06

  14. Jeg har ikke læst artiklen, men er sikker på at den højtuddannede journalist naturligvis lige spørger lidt ind til ægteparrets syn på tingene. F.eks. om de kan forstå hvorfor nogen er en anelse trætte af visse udlændinge ? Om de virkeligt tror at det også handler om englændere ? Om de mener det er bedre i Frankrig ? Om det virkeligt er så svært at få sin hustru her til landet for en diplomat ? osv. osv

    Kommentar by Superman — 27. februar 2011 @ 17:50

  15. #13 Lars H.

    Delvis enig. For problemet er ikke altid vestlig kontra ikke-vestlig – jvf. at der er meget få problemer med ikke-muslimske asiatiske indvandrere.

    Årsagen til uretfærdighederne i den nuværende lovgivning skyldes paradoksalt nok at vi ikke kan diskriminere – dvs. lave særlove for dem som vi ikke vil have i Danmark.

    Der ville slet ikke være problemer med at få ægtefæller fra andre lande til Danmark, hvis vi istedet på forhånd kunne lovgive om at bestemte meget specifikke grupper, hvor der af religiøse/kulturelle grunde er en forøget risiko for kriminalitet, terrorisme og velfærdsfup ikke måtte komme ind.

    Man kunne godt finde ud af at lave en særlov imod rockerne i sin tid motiveret med subkulturel risiko (!), men man må ikke lave en anden type særlove – heller ikke selvom sådan lovgivning understøttes af to (tidligere nævnte) paragraffer i den danske grundlov.

    Grotesk nok. (Iøvrigt mener den tysk-amerikanske professor Hans Hermann Hoppe at diskrimination er en menneskeret (!))

    Kommentar by Sigwar — 27. februar 2011 @ 17:58

  16. 7.Ca. 90 procent af udenrigstjenesten kunne uden videre nedlægges, og den form for godhedsindustri, som hr. Elmquist har gjort karriere i, er ikke andet end en rørledning, gennem hvilken danske skatteyderes penge pumpes ned i fjerne landes kloakker.

    Uanset hvor hr. Elmquist og hustruen som pensionister slår sig ned, vil skatteyderne komme til at forsørge dem på luksusniveau.

    De har det hårdt (skatteyderne, altså).

    Kommentar by Crass Børsting — 27. februar 2011 @ 14:36

    endnu et af de fede indlæg, hvorfor nøjes med udenrigstjenesten. Som danskere kan vi klare os selv. Så al samhandel bør også stoppes. Alle ferierejser til udlandet.
    Jeg tror at Michael Elmguist heller vil bosætte sig i et andet land, for dette land er blevet for fedt et sted at bo hvis man svælger i fremmedhad.
    Det kunne ikke være en egenbetalt forsikring han har? Jeg kender flere der har sådanne nogle.

    Kommentar by Michael Larsen — 27. februar 2011 @ 20:03

  17. Jeg har aldrig forstået det med at bo i udlandet, ikke betale dansk skat, men alligevel og kunne komme “hjem” og nyde godt af hospitals ophold. Og skal til og nyde sit otium med dansk pension????

    Kommentar by Peter — 27. februar 2011 @ 20:03

  18. Fru Skråning, hvor er du da god til at kalde folk navne! Man kan da kun sige at du har taget nej hatten på, omvendt.
    Hvorfor er du ikke foraget over at direktørerne der kører privat i deres virksomhedseget biler uden at betale skat af det.
    Men hvis der er en tyrker der tager en småkage på hospitalet så er du der

    Kommentar by Michael Larsen — 27. februar 2011 @ 20:03

  19. Nå, men det viser da bare, at vores “stramme” udlændingepolitik da virker engang imellem, når vi kan slippe for sådan et fjols…

    Kommentar by Frederik — 27. februar 2011 @ 20:03

  20. Off topic. Kulturberigelsen skrider frem i Fru Elmquists hjemland: Four men slashed teacher’s face and left him with fractured skull ‘for teaching other religions to Muslim girls’.

    Kommentar by MartinH — 27. februar 2011 @ 20:09

  21. @10

    “Elmquist-Samfundet i Danmark er stiftet i 1947.
    Ifølge vedtægterne er Samfundets formål at fremme slægtsfølelsen i den danske familie Elmquist. Som medlemmer kan optages personer, der nedstammer fra den ca. 1755 fra Sverige til Danmark indvandrede Gudmand Elmquist, samt sådanne personers ægtefæller og adoptivbørn.”

    http://www.elmquist.info/samfundet.html

    Ak, ja – endnu et bevis på at ikke al indvandring er af det gode –
    selv nu over 250 år senere skaber efterkommerne stadig store problemer for DK :D

    Men nu ved vi det mindste, hvor roden til problemet ligger –
    en skrupskør svensker ved navn Gudmand ;-) – eller man burde måske skrive Allahmand? :D

    De er godt nok glade for sig selv i den familie af gloriepudsere.

    Kommentar by Bjovulf — 27. februar 2011 @ 20:52

  22. Nå, det er altså bare en rolle BE spiller ?!?! :D

    http://www.imdb.com/name/nm1424774/bio

    ( der er vist en eller anden, der har misforstået det hele der – hæhæ )

    Kommentar by Bjovulf — 27. februar 2011 @ 21:18

  23. @21 Bjovulf
    Ha..ha.. der har vi jo forklaringen på elmesygikvistens mærkelige udgydelser, han har arvet svenskernes stockholmsyndrom :-D

    Underligt at allahmandslingen elmesygkvisten der har levet i mellemøsten, ikke kan tænke så langt, som hvorfor vi er nødt til at have de stramme regler, det er bestemt ikke for at holde normale mennesker ude af landet, men netop for at hold mellemøstens adfærds vanskelige muhammedaner ude.
    Hvis vi havde fri indvandring, så kunne han jo ligeså godt have været blevet i skodlandet sudan, fordi så havde vores land allerede været overbefolket med muhammedaner og vores land havde så lignet de andre muhammedener-skod-taber-lande.
    Men, så langt tænker den slags tåber ikke.

    Kommentar by li — 27. februar 2011 @ 21:27

  24. #21 Bjovulf.

    Godt fundet :)

    Der er uden tvivl tale om kulturel indavl i Elmquist-samfundet.

    Kommentar by Santor — 27. februar 2011 @ 21:30

  25. Sjovt at DR, Politiken & co. aldrig ønsker at fortælle denne slags historier:

    http://www.um.dk/da/menu/Udviklingspolitik/OmUdviklingspolitik/U-landsoplysning/AvisenUdvikling/Artikelbibliotek/Afrika/AFRIKASKLONDIKE.htm

    “Danish design

    Alle organisationer, som Udvikling taler med, ærgrer sig over de høje priser. Også Michael Elmquist, der som leder af Joint Donor Office (JDO) i Juba har ansvar for at fordele den næststørste donorpengetank i Sydsudan med et årligt budget på over 200 millioner dollars. [!!!] JDO er et fælles donorkontor for Danmark, Sverige, Norge, Storbritannien, Canada og Nederlandene – det første af sin art i verden.

    – Der er ikke ret meget, man kan gøre ved det, men Juba er et afsindigt dyrt sted at bo og arbejde. Og det rammer alle, for vores lokaltansatte skal også spise og have et sted at bo, så lønnen til en lokaltansat er betydeligt højere her end i andre udviklingslande.

    JDO’s kontorbygning ligger midt i Juba som en satellit, der lige er landet. Lyse, airconditionerede lokaler og panoramavinduer, der giver udsigt til lerhytterne udenfor. Arne Jacobsen 7’ere [!!!] og fladskærme. Lige bag de lave hytter rager et af byens fineste hoteller op, hvor kontoret indlogerer sine folk, når det har plads. Et værelse koster 1.550 kr. per nat, men JDO får som fast kunde 290 kr. i rabat.

    Michael Elmquist har tørre tal på, at Sydsudan er et af de steder i verden, hvor man får mindst bistand for bistandskronerne.
    [ Så er det da sandelig også genialt at blive der – man kunne måske flytte til en naboby i mindre luksuriøse omgivelser? ]

    – For at kunne beregne vores udetillæg laver vi en standardopgørelse over, hvad de forskellige varer koster, og her er Juba et af de dyreste steder i verden [!!! ]ifølge den seneste hollandske undersøgelse.

    – Og på samme måde med projekterne, fx er skolebyggerierne de dyreste i Afrika. Derfor bliver der ikke bygget ret mange af dem.”

    [ Tja, man begynder jo at fatte, hvor alle de penge, der egentlig skulle gøre gavn, sætte FORNUFTIGE projekter igang og hjælpe fattige og sultende, egentlig bliver af – 80-90% forsvinder i et bundløst hul ].

    ….

    Kommentar by Bjovulf — 27. februar 2011 @ 21:32

  26. ROFLMAO

    Nå, TV-Avisen er altså også ren fiktion & underholdning, men det havde flest nok allerede en kraftig mistanke om i forvejen.

    http://www.imdb.com/title/tt0341957/fullcredits#writers

    “Bjørn Elmquist … Himself [!!!] – Host (unknown episodes, 1971-1979) “

    Kommentar by Bjovulf — 27. februar 2011 @ 21:43

  27. Det er sørgeligt, at hun tidligere har boet i landet i flere år, og er gift med en dansker, og stadig ikke kan forstå, at vi er nødt til at beskytte os mod en ubegrænset indvandring.
    Som udgangspunkt har jeg intet mod dogmebriter, men hende her kan vi vist godt undvære. Mon hun forstår, hvor store problemer de har i Storbritannien, fordi de endnu ikke har hugget bremserne i?

    Kommentar by Ulla Lauridsen — 27. februar 2011 @ 22:13

  28. @Sigwar: Jeg er enige i at der er få problemer med f.eks østasiater. Men jeg mener vi kun kan videreføre vores vestlige kultur, hvis menneskerne er vestlige. Jovist kan vi godt have enkelte ikke vestlige i blandt os, men jeg mener bare det er en farlig vej at gå ved at fylde landet op med dem, når vi kunne lade være.

    Problemet er at også østasiater har en etnocentrisme, som varer over generationer, hvor de indgifter sig med hinanden. Det er f.eks set i sydøst asien, hvor etniske kinesere ikke blander sig med den oprindelige befolkning, men lever som en stat i staten. Derved lurer et potentiale til etnisk konflikt.

    Kommentar by Lars H — 28. februar 2011 @ 13:55

  29. Inden vi nu kammer over i om vi kan lide Elmqvist og hans kone eller ej, så vil jeg stilfærdigt gøre opmærksom på, at udlændingeservice forlanger kopier af eventuelle mails (Jeg elsker dig, bare jeg var din tampax), kærestebreve, fotos hvor man kysser hinanden og lignende, dog ikke sexscener. Det synes jeg, er at overskride en grænse. Det overskred min, og jeg bad dem rende og hoppe, vi er begge højtuddannede mennesker på hhv 45 og 50 – og de trak så følehornene til sig. Vi fik opholdstilladelse. Min kone er en solid integrationssucces, og vi har naturligvis fået afslag på permanent opholdstilladelse. Der er adoptivbørn, der har fået afslag.

    Da min papdatter skulle med skolen til England, skulle vi stille sikkerhed for hende, og læreren skulle stå som garant for hende. Den engelske ambassade sendte så et 4 siders skema om lærerens private forhold vi skulle udfylde.Hvor mange børn han havde, om han var skilt, gift med sine kusine, havde set hende før de blev gift o.s.v, det røg også retur med et syrligt brev, men datteren fik visum alligevel. Man skal ikke finde sig i alt.

    Problemet er ganske enkelt, at man af frygt for at diskriminere opfører sig totalt idiotisk. Alle der har været gennem en amerikansk international lufthavn kan fortsætte fortællingen.

    Kommentar by Georg Hansen — 1. marts 2011 @ 08:40

RSS feed for comments on this post.