3. marts 2011

P1 om ‘tolerance’ – EU-projektet ‘Accept Pluralism’

Min Outlook gik ned med mere end 84.000 emails i vinterferien, og jeg mistede blandt andet 4-5 henvisninger til P1-propaganda, som jeg ville have set nærmere på. Det gør ikke det store, P1 er en uudtømmelig kilde. I denne uge har Apropos stikordet ‘tolerance’, og allerede mandag gik det galt. Inviteret var professor Per Mouritsen, forskningsleder for et bizart EU-projekt med titlen ‘Accept Pluralism’. Fra programomtalen…

“Faktisk er den almindelige brug af ordet i f.eks. den politiske debat, nærmest det omvendte af den egentlige betydning, som handler om at tåle det anderledes, på trods af, at det er én imod.

Set under den definition, er det spørgsmålet hvor tolerante vi er, når vi siger vi tolererer indvandrere med andre kulturelle og eventuelt religiøse værdier, men i virkeligheden helst vil lave dem om og ‘genskabe dem i vort eget billede.

(fra Accept-Pluralism.eu; se evt. Danish lanch event)

Oploadet Kl. 11:17 af Kim Møller — Direkte link23 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/23522/trackback

23 Comments »

  1. Et ord: Backup.

    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4393227

    Kommentar by Vagn Henning — 3. marts 2011 @ 11:21

  2. At tåle at elske.

    Hvorfor påtvinger en borgerlig regering mig at financiere den slags idioti?

    Kommentar by Vagn Henning — 3. marts 2011 @ 11:25

  3. Damn, mit ikke-lig-med tegn faldt ud. Mon dette dur: At tåle != at elske.

    Kommentar by Vagn Henning — 3. marts 2011 @ 11:28

  4. Jeg hørte dele af programmet, og jeg tænkte, at det er et besynderligt psykologisk fænomen, at mange begavede (!) og ihvert fald alt for mange “intellektuelle” personer flere gange op gennem historien er de første til at udtrykke tolerance overfor fascisme. Hvorfor er det totalitære så dragende på personer, som man måtte formode kunne indse, at de dermed aktivt medvirker til at save den demokratiske velfærdsgren over, de selv så mageligt sidder på? Har eksempelvis denne Per Mouritsen bare ét sekund overvejet, hvor længe han selv fysisk ville overleve i den shariabaserede stat, han har det så nemt ved at mobilisere tolerance overfor?

    Kommentar by Claus Kvist Hansen — 3. marts 2011 @ 12:52

  5. Formentlig modtager DDR på en eller anden måde penge fra Imperial Brussel for at viderebringe den slags, selvsagt med den rigtige vinkling.

    Forment falder pengene i form af “interessante” studieture til de(n) pågældende DDR-propagandist(er).

    Kommentar by Hans Und — 3. marts 2011 @ 14:06

  6. Tolerance is Mandatory, Citizen!

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 3. marts 2011 @ 17:04

  7. Der en interessant kommentar på The Economist denne uge. Erdogan er på besøg på CeBIT IT-messen i Hannover, Tyskland i sidste uge, og holdt en tale.

    Erdogan fremhæver i talen at tyrkere i Tyskland, skal have tyrkisk som førstesprog!

    Læs læsernes kommentarer. Vi er ikke alene…

    Kommentar by Sune — 3. marts 2011 @ 17:40

  8. Glemte linket:

    http://www.economist.com/blogs/newsbook/2011/03/turkey_and_europe

    Kommentar by Sune — 3. marts 2011 @ 17:41

  9. Om Erdogan: Allerede i anden kommentar er samlet nogle guldkorn:

    “We will turn all our schools into İmam Hatips [religious schools]”
    “Thank God Almighty, I am a servant of the Shari’a.”
    “Swimsuit commercials are lustful exploitations.”
    “Assimilation is a crime against humanity”
    “Islamophobia is a crime against humanity, adding that no one can attack things that are sacred to Muslims using freedom of expression as an excuse.”
    “The mosques are our barracks, the domes our helmets, the minarets our bayonets and the faithful our soldiers…”

    Kommentar by Hr. Snusk — 3. marts 2011 @ 19:44

  10. Erdogan er et anstrengende bekendtskab.

    Og Tyrkiet skal ikke, og det er ikke p.g.a. Erdogan, ind i EU!

    Den del der ligge på den nordlige side af Bosperus er i sin tid erobret af tyrkerne fra de kristne – og det tyrkiske hovedland ligger ikke i Europa.

    Vil man have rigtig megen ballade skal man da bare lukke Tyrkiet ind som fuldgyldigt medlem af EU.

    Måske dette medlemskab vil knække ryggen på EU?

    Kommentar by Vivi Andersen — 3. marts 2011 @ 19:47

  11. Det var moske ikke en tosset ide Vivi. Som man siger”lad falde hvad ikke kan stå”.!!

    Kommentar by karl3447 — 3. marts 2011 @ 20:32

  12. “I denne uge har Apropos stikordet ‘tolerance’

    Og implicit er tolerance aabenbart af alle forstaaet som en dyd. Medens en meget mere interessant diskussion ville være, om det nu ogsaa er en dyd eller maaske en last.

    “Tolerance is the virtue of the man without convictions.”

    G.K Chesterton

    Kommentar by marius — 3. marts 2011 @ 22:15

  13. De har da lavet en fejl i logoet. Stjernerne skal da være inden i halvmånerne, og ikke oven over.

    Kommentar by Uffe — 3. marts 2011 @ 23:56

  14. Kim

    I det mindste er du ikke selv skyldig i OutLook nedbruddet.

    Forleden ville jeg rense ud på min PCér og kom derved til at slette
    OutLook !

    Nu er dette system pist-væk !

    Så jeg er hoppe på Gmail og det er ikke så tosset .

    Men jeg savner mit OutLook – gamle vaner er svære at lægge væk!

    Kommentar by Vivi Andersen — 4. marts 2011 @ 04:21

  15. Angående EU-tiltaget – så har de så mange at det er næsten ufatteligt.

    Gud ved om de selv kan finde rundt i deres projekter – og hvor mange penge koster det ikke de europæiske befolkninger ?

    Et pompøst foretagende.

    Kommentar by Vivi Andersen — 4. marts 2011 @ 04:23

  16. Foreløbigt synes noget af det væsentligste at være et angreb på David Cameron og English Defence League.

    Det er egentlig nyttigt, for de peger på, hvem der har noget fornuftigt at sige.

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 4. marts 2011 @ 17:50

  17. Vivi Andersen:

    ‘How to Reinstall Outlook Express (and Internet Explorer)’

    http://email.about.com/od/outlookexpresstroubles/qt/et_reinstall_oe.htm

    Kommentar by Michael Laudahn — 5. marts 2011 @ 02:25

  18. Kim, Recuva kan finde alle dine forsvundne/slettede email igen. Den har altid fundet det, jeg skulle bruge. Programmet kan enddda finde dokumenter efter en formatering: http://www.piriform.com/recuva

    Kommentar by Universalgeni — 5. marts 2011 @ 06:04

  19. Er 15 år med nedbrud, sløve maskiner, reinstallationer, et opdateringshelvede uden lige – og ikke mindst et dyrt bekendtskab – ikke rigelig empiri? Brug Ubuntu, så vil du ikke opleve den slags igen :-)

    P1 er slet ikke så slem som det var en gang, men det er vel smag og behag. P1 er vel netop nuancerende og pluralistisk.

    Det er rigtig nok et bizart projekt – som man kan læse på “About” – sektionen : The project aims to investigate whether European societies have become more or less tolerant during the past 20 years. Bringing together empirical and theoretical findings…Tror godt vi kan gå ud fra, at hovedpunkterne i den afsluttende rapport allerede er skrevet – nu består processen i at fylde de hvide felter ud med argumenter for konklusionerne, så det fremstår som en lødig rapport. Det er utroligt at man ikke har fundet ud af, at den slags i bedste fald virker kontraproduktivt. Det er ligesom med “tror du muslimer ber’ om blå øjne” eller når en dansk biskop advarer imod “religiøst had” osv, som om hans trosfæller har et særligt problem med at begå hatecrimes. I virkeligheden er alle de europæiske befolkninger jo ovenud pluralistiske og åbne – eksemplerne er utallige, den kronik af Morten Bay du refererede til den anden dag dokumenterer det, endda utilsigtet og ufrivilligt.

    Det som europæerne overalt vender sig imod er netop anti-pluralisme, den antipluralisme man i alle lande empirisk har set slå rod i takt med én bestemt indvandrergruppes stigende størrelse. Dem der reelt er hovedafgørende for “each country’s performance on tolerating cultural diversity”. Antipluralisme er at diktere andre hvad de skal tænke, tro, spise og tegne. Sådan i hverdagen. Omvendt er tolerancen og den pluralistiske indstilling nærmest uudtømmelig i modtagerlandene – vi hiver korset ned i kapellerne for ikke at “provokere”, Dannebrog sender “forkerte signaler”, man undskylder til “profetens efterkommere” fordi man har bragt en tegning i en avis og 117 andre eksempler. Det er ikke antipluralisme at have en politisk debat om indvandringens størrelse, men lur mig om ikke “tonen” i diverse landes indvandringsdebat, det er jo forkert bare at diskutere, vil blive skrevet ind i rapporten som udtryk for en negativ udvikling.

    Efterhånden kan vi lige så godt nedlægge Folketinget og demokratiet. FN tager sig af værdipolitikken og de store linier, EU står for budgettet og den daglige drift.

    Kommentar by dadk — 5. marts 2011 @ 11:17

  20. Både Recuva og Ubuntu kan anbefales :)

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 5. marts 2011 @ 11:59

  21. Erdogan er i øvrigt ikke så slem som sine rådgivere :(

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 5. marts 2011 @ 12:00

  22. Kim, fandt du dine email? Recuva KAN gøre det. Se linket ovenfor…

    Kommentar by Universalgeni — 8. marts 2011 @ 17:21

  23. Mine email kan ikke åbnes i Outlook, men de er ikke forsvundet fra harddisken.

    Kommentar by Kim Møller — 8. marts 2011 @ 23:40

RSS feed for comments on this post.