22. marts 2011

Biskop om religiøs chikane: “Jeg vil… tro, at muslimer er mere udsatte end andre.”

Biskop Peter Skov-Jakobsen mener at muslimer er mere udsatte for “religiøs chikane” end jøder, men Niels-Erik Hansen fra DRC må seks år tilbage for at finde et brugbart eksempel på racistisk motiveret vold mod muslim. Det siger sådan set alt. Fra mandagens Jyllandsposten – Fælles front mod religiøs chikane (ikke online).

En muslimsk pige, der fik revet sit tørklæde af. En jødisk kvinde, der modtog en anonym og hadefuld e-mail med opfordring til drab på jøder. Asylsøgere, der bliver chikaneret, fordi de har konverteret til kristendommen.

Det er et par af de foreløbige 10 eksempler på religiøs chikane, som Dokumentations-og rådgivningscentret om racediskrimination (DRC) har fået indberetninger om i år. Og det er blandt de mildere af slagsen.

»Vi har haft eksempler på, at folk er blevet råbt efter på gaden, har været udsat for hærværk eller er blevet truet på grund af deres religion og tro. Og efter terrorbomberne i London i 2005 blev en københavnsk buschauffør med turban nikket en skalle i København. Det er jo vanvittigt,« siger centerleder Niels-Erik Hansen, DRC.

[…]

På FN’s internationale dag mod racisme i dag vil der være sat 300 plakater op rundt omkring i København for at oplyse borgerne om religiøs chikane. Bag kampagnen står Københavns Kommune, Folkekirken i København, Muslimernes Fællesråd og Det Mosaiske Troessamfund. Biskop i Københavns Stift, Peter Skov-Jakobsen, mener, at folkekirken som den største religion i hovedstaden bør tage et ansvar og være med til at gå forrest.

»Der er ingen tvivl om, at der er en stigende tendens til religiøs chikane. Chikanen er nogenlunde ligeligt fordelt på kristne, jøder, muslimer og katolikker. Jeg vil dog tro, at muslimer er mere udsatte end andre. Det er ikke sjældent, at muslimske piger får revet tørklædet af,« siger Peter Skov-Jakobsen.

(den jødiske Carolineskole på Østerbro)

Oploadet Kl. 06:00 af Kim Møller — Direkte link20 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/23988/trackback

20 Comments »

  1. Jeg tror ikke han lyver. Derfor er der kun dumhed tilbage.

    Anti-sharia

    Kommentar by anti-sharia — 22. marts 2011 @ 06:03

  2. Bag kampagnen står Københavns Kommune, Folkekirken i København, Muslimernes Fællesråd og Det Mosaiske Troessamfund. No surprise.

    Faktum er, at muslimerne er tættere på Bertel Haarder og Birthe Rønn Hornbech, end de er på ateisterne. Det er svært at finde muslimer, som har noget imod folk, der tror.

    Bertel Haarder

    Kommentar by WilliamJansen — 22. marts 2011 @ 06:49

  3. Og fra Københavns kommune er det – naturligvis – integrationsborgmesteren, der – naturligvis – er radikal. København skal være Europas mest mangfoldige by, udtaler talentet til dagens Politiken (online).

    Hun har i øvrigt afløst den lige så skrupskøre Klaus Bondam.

    Bondam, der for nogle år siden anvendte millioner af kommunens kroner til såkaldte ‘dialogbænke’, hvor vi alle skulle sætte os ned og tale med en muslim/tilvandrer eller whatever. En fremmed er en ven, du ikke har mødt…..

    Må man foreslå følgende korrektion: En fremmed er en voldsmand, du ikke ønsker at møde.

    I øvrigt hørte vi ikke noget til disse dialogbænke siden.

    Kommentar by Henrik Petersen — 22. marts 2011 @ 08:26

  4. Jeg føler med de stakkels muslimaer og vil også gerne bidrage lidt til dramatikken:

    Dengang jeg gik i skole, skete det jævnligt, at de andre børn i vinterkåd ondskab rev kvasthuerne af hinanden for at drille!
    I øvrigt mener jeg sagtens, at man kan sammenligne den hadefulde huegerning med en tilsendt mordtrussel. I mine øjne virker det ikke forrykt at sidestille disse forbrydelser…

    Kommentar by Egtvedpigen — 22. marts 2011 @ 10:54

  5. Var det ikke Kierkegaard, som mente at en bestemt biskop
    ikke var sandhedsvidne?

    Kommentar by Pk — 22. marts 2011 @ 10:56

  6. Underligt som denne overtros biskop aldrig har hørt om alle de tekster fra koranen, der opfordre de bogstavstro skæggede mandslinge og de affaldssække påklædte hår-neurotiske muhammed slavetøser til at forfølge jøder og vantro og dræbe dem osv af religiøse forfølgelser af ikke-muhammedaner.
    Når nu de bogstavstro gør så meget ud af deres koran uniformering for at være en god muhammedaner, så tager de sikkert også alt det andet lort om forfølgelse af vantro meget bogstaveligt, mon ikke!

    Det var nok ikke kun for “sjovt” Kurt Westergaard blev angrebet i sit eget hjem.

    Gid allah i helvede havde denne overtros prædikant biskop!

    Kommentar by li — 22. marts 2011 @ 11:47

  7. @7 henrik
    Ha..ha..ha.. vi Ateister har kun et overbærende smil at give de troende af menneskeskabte fortids historier.
    Sålænge de overtroende udøver deres religioner i dertil indrettede bedehuse og ikke overfuser os andre med deres vrøvl, så fred være med dem.

    Den er da helt ude i Sahara sandet, den der med at Ateister vil konventer til iSLAM.

    Af alle menneskeskabte religioner er muhammed troen, da den mest idiotiske og alt for modbydelig og for overtros ritual krævende dum til, at Ateister ved tilbagefald til overtro ville vælge denne idioti.

    Det må være en ommer!

    Kommentar by li — 22. marts 2011 @ 12:09

  8. Nu er det jo multikulturen der er statsreligion i DK og ikke kristendommen!

    Bispen udtrykker blot magtens holdning.

    Kommentar by Mogens Lykketoft på speed — 22. marts 2011 @ 12:10

  9. Er det et “must” at man uden at rødme skal være i stand til at udstille sig selv som en komplet idiot for at kunne fylde en dansk bispestol helt ud? Opsættelse af 300 plakater? Nu skal de passe på ikke at optræde for aktivistiske i deres iøvrigt nyttesløse forsøg på at genskabe ro, orden og tolerance. Jeg er overbevist om at alle disse gæve repræsentanter for politiske partier, kirker og foreninger udemærket godt er klar over at løbet er kørt. Nu gælder det om at vaske hænder og gøre sig spiselige i et nyt og meget anderledes samfund.

    Kommentar by EH — 22. marts 2011 @ 12:46

  10. “Biskop om religiøs chikane: “Jeg vil… TRO, at muslimer er mere udsatte end andre.”

    Biskop Peter Skov-Jakobsens “Trosbekendelse” viser endnu en “nyttig IDIOT” klædt i fornemme klæder, en af dem der skulle gå forrest i kampen mod de falske profeter, især de pædofile.!

    Ikke så sært at Kristendommen i Danmark er på tilbagetog med den slags forkyndere.

    Kommentar by Cantor — 22. marts 2011 @ 12:50

  11. Dhimmi-Jansen:

    Jeg kan afsløre, at forskellen ikke er mellem folk der “tror”, men HVAD de tror på. Ateister tror netop på noget, nemlig at der ikke er nogen gud. Hvis du ville finde et reelt modstykke til muslimer, så er det agnostikere.

    Ateister har, som muslimer, en spøjs tendens til at ville tvinge deres tro ned over hovedet på andre. Når de så har fået sekulariseret hele samfundet og skabet et vakuum som islam kan udfylde, så er de de første til at konvertere.

    Kommentar by Henrik — 22. marts 2011 @ 12:50

  12. Jeg morer mig lidt over denne forskrivelse af Peter Skov-Jakobsen

    “Chikanen er nogenlunde ligeligt fordelt på kristne, jøder, muslimer og katolikker.”

    Er katolikker da ikke kristne? :lol:

    Kommentar by T. H. — 22. marts 2011 @ 13:32

  13. København skal være den mest “mangfoldige” by i Europa. Den får i så fald skarp konkurrence. Men København er traditionelt “mangfoldig”, idet københavnerne mestendels stammer fra jyder og øboer, der kom for 100+ år siden og medbragte forskellige skikke samt sprog, der var uforståelige for andre tilvandrere. Er det mangfoldighed nok? 1000vis af københavnske familier har historisk tilknytning til Tyskland og Polen osv. Mangfoldig nok? Nå, de er af samme race; det er det, der er galt med dem. Det er altså en racistisk opfattelse af mangfoldighed, politikerne går ind for. Så nogle spillende kinesere på Højbro Plads eller nogle lovlydige kinesiske forretningsindehavere da. Nok? Heller ikke. Så nogle indiske gæsteprofessorer eller japanere i internationale virksomheder. Er det nu nok mangfoldighed? Heller ikke. Bolivianske panfløjtespillere? Stadig ikke nok? Nå, nu fandt vi ud af, hvad mangfoldighed er:Tilstedeværelsen af horder af lavintelligente personer, der er stukket af fra deres lavintelligente lande, fordi de er for dumme til at producere noget som helst, der kræver noget, der muligvis kunne minde om en trecifret intelligenskvotient. Kun det skaber mangfoldighed. Og en masse rare behandler- og projektjobs.

    Kommentar by ejegod — 22. marts 2011 @ 14:02

  14. Religiøs chikane.
    Det er for mig når kvinderne klæder sig i tørklæde og affaldssække og færdes i det frie rum.
    Og når mændene lader skægget vokse og går med turban og kofte.
    Og så ovenikøbet anvender det på arbejds pladsen.

    Det er sgu chikane.!

    Kommentar by Goofy — 22. marts 2011 @ 14:59

  15. Det er svært at forsvare folkekirken med sådanne tåber i chefstillingerne. Det er en rigtig “mand bider hund” historie.

    Kommentar by Peter Krogsten — 22. marts 2011 @ 18:21

  16. Biskoppen tror på så meget ’sjovt’.

    Kommentar by Liva — 22. marts 2011 @ 23:42

  17. 11. Goofy.

    Det vil jeg give dig ret i.

    Det er daglig chikane af og hån mod de ikke-muslimer de har slået sig ned iblandt, hvilket også er hensigten.

    Det er en demonstration på lige fod med den at bære plakater og bannere for den islamiske sag, som jo går ud på at erobre land, tvangsomvende os eller dhimmi-gøre os med alt hvad dette medføre af ubehageligheder.

    Som yderste konsekvens af “vores egne valg” mellem at konvertere til islam eller dhimmigørelsen står drabene på os.

    Så når vi går forbi en islamisk klædt person, hvad enten det er en mand i alt hans islamiske outfit eller en kvinde med hendes islamiske banner på hovedet, tørklædet, så sender de begge ordløst signaler til os om ikke alene deres islamiske tro, men også dens hensigt.

    Derfor er f.eks. tørklædet IKKE nogen harmløs beklædning der kan lignes med danskernes formødres tørklædebrug, når de gik i stalden for at malke køer .

    Kommentar by Vivi Andersen — 23. marts 2011 @ 03:18

  18. Godt at jeg slap ud af folkekirken i tide.

    Jeg er stadig kristen, men vil ikke støtte SF-præsternes menighed…

    Kommentar by Jern Henrik — 23. marts 2011 @ 10:48

  19. I 2009 offentliggjorde FBI statistikker over religiøse “hate crimes”. Af de 1376 tilfælde var 9,3% rettet mod muslimer. 70,1 mod jøder.

    Jeg har ingen grund til at tro, at det ikke er det samme billede i Danmark, ligegyldigt hvad Peter Skov-Jakobsen end tror.

    Kommentar by Michael Jensen — 23. marts 2011 @ 22:09

  20. “Jeg vil dog tro, at muslimer er mere udsatte end andre.”

    Hver dag en fest for hjernen. Ja det er rigtig! en klog biskop. Utallige muslim-klædte piger er massevoldtaget af danskerne. Det er livsfarligt for dem at gå alene i visse områder.

    Vender vi tilbage til virkeligheden – som altså ikke befinder sig i hovedet på tossen – kan man jo spekulere på, om han selv tror på, at jøder ikke bliver mere generet end muslimer, for det er en fantastisk udtalelse. Faktisk hører den til i Guinness Book of Records, fordi bemærkningen er så dum, at det må være verdensrekord for dumme udtalelser fra en biskop. Han hører til på en dialogbænk, sammen med en kriminel muslim.

    Men hele historien viser at der intet at gøre. Fortrængning af virkeligheden er så tyk som suppe, at det minder om en slags mental sygdom.

    “Var det ikke Kierkegaard, som mente at en bestemt biskop
    ikke var sandhedsvidne?” Jo! og han havde endda selv døbt den lille Kierkaard.

    Kommentar by machiavelli — 14. december 2012 @ 05:43

RSS feed for comments on this post.