14. april 2011

“Nadir fik tæsk af White Pride…”, skrev BT i søndags

Sent lørdag aften kunne BT berette om et racistisk overfald i Århus natten til lørdag. Det var en grim historie om 30-årige Nadir, der uforvarende kom til at gæste et “stamsted for White Pride-folk”, og herefter blev “overfaldet af 15-20 bargæster”. Med fede typer konkluderede samme avis i den trykte udgave at “Nadir fik tæsk af White Pride…”.

I modsætning til BT’s Rikke Struck Westersø godtog politiet ikke Nadirs udlægning, og han blev anholdt udenfor Den Gamle Høker kort efter episoden. Set fra et venstrefløjsperspektiv har sagen således alt – voldelige racistiske højreradikale og en understøttende statsmagt.

‘Høkeren’ er et hårdt sted, og scenariet er ikke helt utænkeligt, men der er nu alligevel logiske mangler ved historien, der med BT’s opfølgende artikel mere fik karakter af et klassisk værtshusslagsmål end et umotiveret racistisk overfald. Fra mandagens BT – Barejer: – Han slog først

“Ejeren af værtshuset Den Gamle Høker i Aarhus tager nu til genmæle overfor den 30-årige Nadir, der har fortalt til B.T., at han blev udsat for vold på værtshuset fredag aften. … Hun refererer fra bartenderen og to af værtshusets gæster den pågældende aften, at en gæst spurgte 30-årige Nadir: “Hedder du Muhammed?”.

Manden indså straks, at det var dumt sagt og forsøgte at glatte ud, men Nadir hamrede sin øl i bardisken og slog ham. Og det fik flere af de øvrige værtshusgæster til at forsvare deres kammerat.

– Det er klart, at når du er på en bar, hvor folk kender hinanden, så reagerer man, når man ser en kammerat blive overfaldet, siger Heidi Olsen, der er overbevist om, at det var Nadir og hans ven, der slog først, da aftenen udviklede sig dramatisk på værtshuset.

… Heidi Olsen bemærker, at manden, der ifølge Nadir kom med den rascistiske bemærkning, der startede balladen fredag aften, har været gift med en afrikaner. Det, mener hun, beviser, at han hverken er racist eller White Pride-medlem.”

Sagen blev diskuteret flere steder, blandt andet på Stiften.dk, hvor to kommentatorer uafhængigt af hinanden hævdede, at Nadirs udlægning ikke var den fulde sandhed. Han skulle før overfaldet have søgt konfrontation, og være blevet smidt ud af nærliggende Hunters Pub og Den Hvide Hest.

(Århus Stiftstidende, 10. april 2011: Kvinde truet med bat af tre unge mænd; se også ‘Judoole‘)

På Facebook debatteres episoden, og flere husker Nadir. Herunder lidt fra en debat relateret til Hunters Pub, natten til lørdag.

(Facebook, 13. april 2011)

Racistisk-motiveret vold rettet mod muslimer er trods mediernes fokus på samme, uhyre sjældent forekommende. Omvendt er der dagligt eksempler på vold rettet mod danskere, med baggrund i det Rolf Slot-Henriksen har betegnet som ‘racistisk motiveret dominansadfærd’ (2010, s. 78).

Oploadet Kl. 11:35 af Kim Møller — Direkte link19 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/24579/trackback

19 Comments »

  1. Ikke nok med at vi er “beriget” med voldskult dyrkerne muhammedanerne, men vi bliver også “beriget” med røde blåøjede sjovnalister! der ihærdigt prøver at vende virkeligheden på hoved.
    Hvornår slutter dette underlige eventyr!
    Jeg har bestemt ikke lyst til at forblive i dette formørkede hul som en anden Alice i Wonderland!

    Kommentar by li — 14. april 2011 @ 12:19

  2. Der burde sidde en hel BT-redaktion og have røde ører nu! Men hvorfor er det lige, at jeg lissom ikke rigtig tror, at det er tilfældet?

    Kommentar by Claus kvist Hansen — 14. april 2011 @ 12:22

  3. Kim. Du bør nok anonymisere dit screendump lidt mere – måske med sort farve i stedet for bare at “glatte” efternavne ud. Med de rette værktøjer er jeg ret sikker på, at man kan genskabe efternavnene. Og det er de formentlig ikke interesserede i.

    Kommentar by Jens — 14. april 2011 @ 13:28

  4. -> Jens

    Vil man finde de pågældende, så er der væsentligt nemmere metoder, end udglatning af slørede efternavne.

    Kommentar by Kim Møller — 14. april 2011 @ 13:34

  5. Jeg ønsker ikke at læse mere om Nadir, med mindre det er hans nekrolog.

    Kommentar by Erik — 14. april 2011 @ 15:58

  6. Dejlig løgnehistorie for De Anstændige. Så fik de, på forsiden af BT, bekræftet det, som de ellers aldrig hører om konkrete eksempler på. Og de vil aldrig opdage at det var løgn. Men historien gør det lidt lettere for dem at forstå og sympatisere med de forbandede muslimer, der dagligt overfalder danskere. Danskerne har jo selv bedt om det, som Halal-Anna sandsynligvis ville udtrykke det.

    Kommentar by Hr. Snusk — 14. april 2011 @ 16:12

  7. Oh, en sag for et Muslimsk Selvretfærdigheds Råd !

    Jeg vil vædde en meter lakrids på, at denne historie dukker op (også)hos de i USA indvandrede rettroende, hvor deres fællesråd, som forpester luften derovre vil kramme den danske historie : SE SELV hvor islamofobe, racistiske og voldelige ikke-muslimerne er overfor vores muslimske brødrer !

    De vræler eller klynker som Gode Ofre og det for et godt ord – og de higer og søger jorden rundt efter uretfærdigheder begået af ikke-muslimer overfor muslimer.

    Alene er de ikke en bønne bevendte, men i flok er de nogle vældige ka´rle.

    Pomade-og duftevand og med en kæft så stor, så stor.

    Nøj, hvor man bliver træt af disse mennesker – og faktisk er lysten til at give dem en omgang berettiget b… enorm!

    Kommentar by Vivi Andersen — 14. april 2011 @ 16:26

  8. Jeg læste historien i papiravisen, og det var helt håbløst. En mand med indvandrerbaggrund har et blåt øje og er anholdt af politiet. Selv siger han at han blev udsat for et racistisk overfald.

    Vupti har BT en historie. De tager hans ord for pålydende og vinkler skarpt. Ingen kritiske spørgsmål, ingen lille tvivl. Ingenting, udover et modbydeligt racistisk overfald.

    Allerede dagen efter kunne man på BT’s hjemmeside læse at en ansat på værtshuset havde en noget anden historie. Heri gav Nadir iøvrigt selv det synspunkt at det jo var “ord mod “ord” – hvilket dog ikke havde afholdt BT fra at tage stilling dagen før uden nogen form for dokumentation.

    Det er helt grotesk. Historien i papiravisen var i sig selv langt ude. Han hævdede at været blevet overfaldet af 15-20 stykker. Alligevel havde han dog tid til at ringe til politiet, og han ventede pænt på at de kom. Hvorefter de åbenbart helt umotiverede anholdte ham.
    Jeg har aldrig prøvet at få tæsk af tyve mænd, men hvis det nogensinde skulle ske så ville jeg løbe hurtigt væk. Langt væk.

    Jeg håber den kommer med i presselogen på tv2news, men det er nok ikke sandsynligt.

    Kommentar by Superman — 14. april 2011 @ 16:29

  9. Den vantro racist må da vide at han ikke må ligge det navn i hans mund.

    “Hedder du Muhammed ?”

    Det siger man bare ikke !

    Kommentar by Aglet Xander — 14. april 2011 @ 21:58

  10. Smid perker-affaldet ud af landet. Ja helt ud af Europa.

    Kommentar by odins bror — 15. april 2011 @ 05:04

  11. Åreee, ham der slog er nok bare en galning. Det er i hvert fald den logik man kan anvende hvis man se på historien om det ægtepar der blev skudt på Fyn. Her er der (ikke overraskende for mig) tale om en perle af en eller anden art og her har Politiet ingen problemer med at betegne vedkommende som en galning : http://ekstrabladet.dk/112/article1538324.ece Er man en galning er det hele jo lidt mere udramatisk, da galningen jo så er et stakkels offer for egne handlinger.
    Da manden er tarmkirurg, kunne jeg have den teori, at han eksempelvis har ikke har kunnet redde en syg perle. Derfor beriges vi nu med perlefamiliens hævn – men lad os nu vente og se.

    Kommentar by Boo — 15. april 2011 @ 07:55

  12. Jeg kan godt lide at der i nr.11 skrives “men lad os nu vente og se” for det er altid godt at vide hvad man taler om. Ønsker man lidt frisk vand til møllen kan vi nu glæde os over at endnu et skadedyr måske har repatrieret sig selv. Det sker efter overgreb på 2 danske kvinder der dog frivilligt havde kontakt med dyret. 6 andre fordomsfulde danske kvinder var mere kloge og slap for ubehagelige oplevelser.

    Kommentar by G3 — 15. april 2011 @ 11:03

  13. Typisk sjakaladfærd: Man udæsker og kommer man i undertal, løber man hjem til flokken(Sladrer til pressen).Så er man pludseligt et offer!!!

    Kommentar by karl3447 — 15. april 2011 @ 14:51

  14. Glimrende at det tages op, for det er jo helt grotesk, og sikke en hetz…

    Men der her sætning i din artikel forstår jeg ikke meget af

    “‘Høkeren’ er et hårdt sted, og scenariet er ikke helt utænkeligt”

    Øhhh hvad, Høkeren er sgu’ da ikke noget hårdt sted. Jeg er udemærket klar over, hvad de autonome voldsekstremister mener om stedet, men alle ved jo, at de er helt forskruede oppe i hovedet. Men for os som kender stedet, så er det sgu’ ikke noget hårdt sted, tværtimod!

    Kommentar by FGH — 15. april 2011 @ 20:16

  15. Det er ikke uvenligt at sige “Hedder du Muhammed?” til en arabisk udseende dansk-araber al den stund, det er det hyppigste navn på mandlige dansk-arabere, der har nået værtshusalderen. Det er altså det bedste gæt. Hvis han havde sagt:“Hedder du også Jørgen?” kunne det måske opfattes mindre venligt? :)

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 15. april 2011 @ 23:11

  16. Anti marx anti danskere anno dazumal:

    Hvad er en dansk-araber? Kan man være to etniciter samtidigt?

    Kan jeg blive Han-kineser-dansker-zulu-xhosa-punjabier?

    Kommentar by Lavard — 17. april 2011 @ 03:20

  17. Lavard. No problem. Hvad er en dansk-amerikaner? Ja, man kan være to etniciteter samtidig. Jeg kender f.eks flere dansk-svenskere osv. Hvis du indvandrer til de steder du nævner og lever der i et antal år bliver du f.eks Han-kineser-dansker. Jeg kender selv én :)

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 17. april 2011 @ 11:02

  18. Påstande, påstande, påstande. Inderligt ligegyldigt indlæg.

    Kommentar by Erich Lind — 17. april 2011 @ 17:03

  19. Amerikaner er ikke en etnicitet. Det er en nationalitet. etniske Svenskere og Danskere er af den samme etnicitet. Nordgermanere.

    Kommentar by Lavard — 18. april 2011 @ 23:38

RSS feed for comments on this post.