19. maj 2011

Søren Pind vil give indvandrere fra højtudviklede lande ‘positiv særbehandling’

Inspireret af lignende tiltag i Holland og Tyskland, forsøger integrationsminister Søren Pind i disse uger, at finde en ordning, der gør det nemmere for udlændinge fra højtudviklede lande at opnå opholdstilladelse. En godt initiativ, men selvfølgelig et forslag der fik hård medfart i medierne. Politiken vinklede historien som værende et spørgsmål om ‘frasortering’ af uønskede, en pudsighed al den stund samme fremgangsmåde normalt betegnes som ‘positiv særbehandling’. Ritzaus Bureau reproducerede vinklen, og langt de fleste artikler om emnet blev skåret ud fra skabelonen ‘Pind vil sortere’ eller ‘Pind var advaret mod sortering’.

Reaktioner.

“Uanset at det selvfølgelig alt andet lige er positivt, at lovgivningen generer så få mennesker som muligt, håber jeg på, at Radikale vil tage skarpt afstand fra dette ændringsforslag pga. den ideologi og det dybt racistiske menneskesyn, som ligger bag det.” (Lars Kyhnau Hansen, Ægteskab uden grænser; Radikale.net, 14. maj 2011: Statsracisme på vej til at blive indført i Danmark)

Det er grundlæggende et racistisk signal om, at nationalitet i sig selv siger noget om, hvordan man orienterer sig socialt og kulturelt. Man må spørge sig selv , hvad det egentlig er for mennesker, man vil filtrere fra. Vi kan jo se, at det politiske engagement blandt tyrkere og pakistanere i Danmark er på cirka det samme niveau som danskere.” (Lise Paulsen Galal, lektor; Berlingske Tidende, 16. maj 2011: Ekspert: Pinds forslag er racistisk)

“Regeringen og DF mener, at man kan komme lettere hertil, hvis man har en god uddannelse og mange penge. Men det her handler jo om danske statsborgere, der forelsker sig. Nu er det så bedre at forelske sig i en amerikaner end i en brasilianer. (Henrik Dam Kristensen, socialdemokrat; Politiken, 16. maj 2011: Søren Pind vil sortere udlændinge)

“Da regeringen i sin tid indførte 24-års reglen, kom den netop til at omfatte alle nationaliteter for ikke at forskelsbehandle og diskriminere. Nu kan jeg forstå, at Søren Pind vil tage et skridt, som hans forgængere afviste med stor kraft. Hvordan man har tænkt sig at administrere forslaget på en saglig måde, er et godt spørgsmål, som vi vil se nærmere på. (Jonas Christoffersen, Institut for Menneskerettigheder; Politiken, 17. maj 2011: Pind advaret mod sortering af udlændinge)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/25394/trackback

28 Comments »

  1. Spørgsmålet er om de de gode mennesker virkelig føler noget for de mennesker hvis sag de fører sig frem på, eller om det blot er fordi de aner at deres levebrød er på vej til at blive taget fra dem ?

    Kommentar by Tolder — 19. maj 2011 @ 20:49

  2. @Tolder
    Ingen af delene hvis jeg skal gætte. Jeg tror det handler om dels at man bekræfter sig selv og omverdenen i ens egen moralske overlegenhed, dels om at de ser det som et moralsk tilbageskridt. Selvfølelsen kan man i hvert fald ikke tage fra dem.

    Kommentar by Stormen fra Nord — 19. maj 2011 @ 22:24

  3. Når et land sorterer folk fra pga forskellige præferencer, og giver dem tilladelse udfra nytteværdien, hvordan kan det så være diskriminerende? At have en bestemt religion, komme fra en bestemt kultur, have et bestemt sprog, have en bestemt uddannelse er alle sammen gyldige kriterier. Køn, race, hudfarve etc er selvklart ikke. Selvom man godt kunne tage den det skridt videre.

    At sortere mennesker fra er som udgangspunkt ALDRIG racistisk eller diskriminerende, hvis grundene ikke nedgør eller nedværdiger nogle bestemte grupper. De bliver simpelthen bare ikke fundet værdifulde nok.

    De skal trods alt opholde sig et samfund, og det er det samfund man tager hensyn til. Det kan undre mig at det ikke er gået op for de “antændige” at ALLE fremmede borgere som udgangspunkt bør passe ind i samfundet så godt som muligt, og være et positivt bidrag. Race, køn, og seksuel orientering(dvs kriterier der kan betegnes som racistiske hvis de er sorteringsgrundlag).

    Nogen der kan forklare mig hvorfor de “anstændige” som udgangspunkt, aldrig interesserer sig for samfundets bedste, men automatisk antager at samfundet kan tilpasse og indsluse enhver indvandrer fra ethvert land? Hvor blind kan man være på resultatet i 2011 ift indvandring igennem de sidste 40 år?

    De skulle selv prøve at bo sammen med de mest uintegrerbare elementer(bare i samme bydel), med de mest modsatrettede kulturer, lad os så se om de har forstået princippet i at sortere folk fra. Kulturberiget hehe :).

    Kommentar by Endnu en vantro — 19. maj 2011 @ 23:46

  4. Det er mig en gåde, hvordan logisk tænkende, veluddannede folk kan konkludere, at forslaget er “racistisk”.

    Man skulle da også mene, at der ret beset er et bredt udvalg af racer i den positivt særbehandlede kategori, der bl.a. indeholder lande som:
    – USA
    – De forenede arabiske emirater
    – Japan

    Kommentar by Vest — 19. maj 2011 @ 23:52

  5. @Vest
    Det er KRYPTO-racistisk. De ikke-stuerene kan jo ikke tillade sig at sige det de I VIRKELIGHEDEN mener. Snakken om nytteværdi og lignende når man skal give opholdstilladelser i DK er jo blot et dække for at være ond ved de fremmede.

    (Ironi er muligvis anvendt i dette indlæg)

    Kommentar by Stormen fra Nord — 20. maj 2011 @ 00:25

  6. @5
    Du har ret. Og det er jo ikke første gang, nogen er blevet beskyldt for at være racist på baggrund af de “stuerenes” clairvoyante evne til at vide at man inderst inde er racist, uanset hvor anti-racistisk man så ellers måtte udtrykke sig og handle.

    Kommentar by Vest — 20. maj 2011 @ 00:42

  7. Det er muslimer, vi ikke vil have ind i Danmark. Alt hvad der nærmer sig denne præcisering er vel positivt, hvis det ikke ender med at blive accepteret som nysprog og omgåelser.

    Det er muslimer, vi ikke vil have ind i landet. Det er muslimer, vi ikke vil have ind i landet !

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 20. maj 2011 @ 00:44

  8. @3
    Nogen der kan forklare mig hvorfor de “anstændige” som udgangspunkt, aldrig interesserer sig for samfundets bedste, men automatisk antager at samfundet kan tilpasse og indsluse enhver indvandrer fra ethvert land?

    Fordi man kan tilpasse hvem som helst blot man italesætter det. Det er derfor ordet “mangfoldighed” bliver brugt så flittigt. Hvis der er problemer skyldes det udelukkende at nogle fæle borgerlige har tilladt at bemærke at tingene ikke kører fantastisk. De graver grøfter og skaber modsætninger ved at tale om “os” og “dem”.

    Kommentar by Stormen fra Nord — 20. maj 2011 @ 01:01

  9. 7.Morten.

    Nemlig – og det VED disse Gode Mennesker såmænd også godt !

    Og de kender også årsagen, men den er endnu på det teoretiske plan.

    For de Gode Mennesker har ikke på egen krop oplevet den muslimske kulturberigelse.

    Jeg vil nu tro det kun er et spørgsmål om ikke al for lang tid før de hver især modtager erfaringen af hvad en muslimsk kultur berigelse indebærer og har af betydning for deres fortsatte liv!

    Kommentar by Vivi Andersen — 20. maj 2011 @ 01:05

  10. @9
    “Og de kender også årsagen, men den er endnu på det teoretiske plan.”

    Helt uenig. Jeg er blevet mødt af meget følelsespladder de gange jeg diskuteret med en “stueren”. Der er heller ikke nogle af kritikerne der forholder sig til de problemer som Pinds forslag skal være med til at løse i de artikler som Kim lænker til.

    “Jeg vil nu tro det kun er et spørgsmål om ikke al for lang tid før de hver især modtager erfaringen af hvad en muslimsk kultur berigelse indebærer og har af betydning for deres fortsatte liv!”

    Meget muligt. Men jeg tvivler på at det vil ændre på opfattelsen af de herboende muslimer som nogle stakkels misforståede små lam som kun skejer ud fordi de ikke er blevet elsket nok her i tilværelsen og kun har mødt afvisning fra det racistiske danske samfunds side af.

    Kommentar by Stormen fra Nord — 20. maj 2011 @ 01:59

  11. @ Endnu en vantro. “Det er mig en gåde, hvordan logisk tænkende, veluddannede folk kan konkludere, at forslaget er “racistisk”.
    Det kan de fordi de hverken er det ene eller det andet. Siden 70érne er de humanistiske videnskaber degenereret i en grad så der stort set ikke længere bedrives videnskab på, et bare nogenlunde, forsvarligt grundlag. I stedet FØLES der på livet løs.

    Kommentar by Danskeren — 20. maj 2011 @ 03:47

  12. Jacob Mchangama skærer igennem Lars Kyhnau Hansens skingre argumentation i DR P1-Debat 18.05.2011:

    javascript:miniPlayer(“H%C3%B8r%20udsendelse”,’/Forms/Published/PlaylistGen.aspx?qid=2149755′)

    Ved indrejse skal nogle nationaliteter have visum – andre ikke, så der sorteres allerede blandt udlændinge. Det kan aldrig være racistisk da en sort og en hvid sydafrikaner behandles ens, En kristen og en muslimsk amerikaner bliver behandlet ens, så der er heller ikke tale om diskrimination pga religion.

    Kommentar by C Hansen — 20. maj 2011 @ 05:40

  13. 10.Stormen fra Nord

    Njae, hvis kulturberigelsen af den enkelte betyder et smertensleje samt efterfølgende en invaliderende angst, der følger en i alle de vågne timer, så….

    Eller hvis miljøet man bor i omkalfatres til noget Mellemøstligt, både hvad sprog, høj tale, måden at behandle ens efterladenskaber på, total ligegyldighed med miljøet osv. osv. så…….

    Har du levet i / besøgt et af Mellemøstens lande ?

    Tag blot Jordan og rejs så en tur ind i Israel ( husk det skal være den vej, for har du først besøgt Israel og dernæst vil ind i Jordan kommer du det ikke!) så kan jeg fortælle dig at kontrasten alene i måden man behandler ens affald og nærmiljøet på er ENORM stor !

    Ps – forøvrigt hvis du har et Israelsk stempel i dit pas og 5 år efter besøget i Israel gerne vil besøge Jordan, så bliver du NØDT til at anskaffe dig et nyt pas !

    Kommentar by Vivi Andersen — 20. maj 2011 @ 05:51

  14. http://www.nyidanmark.dk/da-dk/nyheder/pressemeddelelser/integrationsministeriet/2011/maj/dk_er_et_attraktivt_arbejdsland_for_udlaendinge.htm

    Aldrig er så mange udlændinge kommet til Danmark, som i de som i de senere år. Alene sidste år fik

    mere end 56.000 en dansk opholdstilladelse

    – hovedparten blev givet til udlændinge, der skulle arbejde eller studere.

    Og ifølge undersøgelsen ‘Expat Study 2010’ er 8 ud af 10 højtuddannede udlændinge, som bosætter sig i Danmark i en kortere eller længere periode, tilfredse med deres nye tilværelse.

    Kommentar by tavsen — 20. maj 2011 @ 07:48

  15. Vi har absolut ikke brug for, at få flere udlændinge til Danmark. Tvært imod; vi har brug for at få det store flertal af dem som er her smidt ud.

    Kommentar by Nielsen — 20. maj 2011 @ 11:30

  16. @Vivi Andersen
    Nej jeg har ikke har haft den fornøjelse. Men tak for info ellers.

    Kommentar by Stormen fra Nord — 20. maj 2011 @ 11:46

  17. @Vivi: Jordan har diplomatiske forbindelser og grænseovergange med Israel, så det er ikke noget problem. Derimod er det et problem hvis du f.eks skal til Syrien eller Libanon og har israelske stempler i passet.

    Det samme er det med Iran, men heldigvis finder du mange pro-israelske iranere både i og udenfor Iran. Iranerne er nemlig godt trætte af at præstestyret bruger deres skattepenge på at finansiere Hizbollah og Hamas.

    Kommentar by Jacob Jeppesen — 20. maj 2011 @ 15:16

  18. Vi vil have folk, der kan klare og forsørge sig selv ved arbejde. Betale skat og ikke ligge det offentlige til byrde. Så at sige.

    Kommentar by Peter — 20. maj 2011 @ 16:34

  19. Søren Pind er den klogeste politiker i partiet Venstre. Basta!

    Kommentar by Sigwar — 20. maj 2011 @ 17:56

  20. http://www.b.dk/politiko/vil-indvandrere-overtage-danmark

    Vil indvandrere overtage Danmark?
    Muslimer på Nørrebro

    Flere end ti procent [!!!] af indbyggerne i Danmark er nu indvandrere eller efterkommere. Foto: Jens Nørgaard Larsen

    [ For bare 20 år siden bildte Uffe Ellemann og de andre halalnaivister os ind, at der kun var 0.5 %, og at der DK ikke var multikulturelt – og heller ikke skulle være det! – , at der overhovedet ikke var nogen grund til at være bekymret, og at enhver der alligevel var det, eller som vovede at advare og kritisere den
    totalt uansvarlige indvandrings- og flygtningenpolitik måtte være
    at sidestille med racister, nazister, fascister, fremmedhader, svagtbegavede, lavtuddannede, provinsielle landsbytosser … ja, endog Morten Korch-læsere.
    Men så kom virkeligheden og satte ind, og alle de bekymrede
    og bagmændende til de første skræmmende prognoser om den katastrofale udvikling i demografien, som var blevet latterliggjort, censureret, udhængt og bagatelliseret af de frelste PK-tosser på DR, de kulturradigale gloriepudsere på aviserne og de selvgode pseudointellektuelle med deres på dette tørre, fik fuldstændigt ret – og endda mere til! ]

    Søren Pind skal undersøge, hvilke indvandrere der er i Danmark om 40 år, og hvordan de kulturelt passer ind.

    20. maj 2011, 18:48 – opdateret 20. maj 2011, 18:52

    Dansk Folkeparti har tidligere fået regeringen med på at undersøge, hvad indvandringen koster Danmark i kroner og øre.

    Og nu skal integrationsminister Søren Pind (V) og hans embedsmænd i gang med at undersøge, hvad indvandringen kulturelt vil betyde for Danmark om 40 år.

    Det er et ønske, som Dansk Folkeparti har fået med i den aftale om lettere adgang til at udvise kriminelle udlændinge, som regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne blev enige om torsdag.

    DF: Vi mangler diskussion

    Kravet fra Dansk Folkeparti kommer, fordi befolkningsfremskrivninger viser, at gruppen af ikke-vestlige indvandrere vil vokse frem mod 2050.

    Kommentar by Bjovulf — 20. maj 2011 @ 20:44

  21. Årets joke.
    http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/05/20/234921.htm

    “Dansk Folkeparti har netop fået gennemført, at indvandringens betydning for Danmark om 40 år skal belyses gennem en undersøgelse.
    – Det er udmærket at se fremad. Men Dansk Folkeparti bruger det til at få skabt en negativ dagsorden, siger Henrik Dam Kristensen.
    Han mener, at den negative udvikling siden 2001 vil fortsætte med bandekriminalitet og ghettoproblemer, netop fordi Dansk Folkeparti blokerer for en ordentlig integration.”

    ???!!!

    Hvordan hænger det sammen? Det gør det da vist slet ikke? Hvordan kan DF være skyld i bandekriminalitet? det er da ikke dem, der har lavet invandrerlovgivningen?

    Fortsat:”Tal for Danmarks Statistik viser, at andelen af personer med ikke-vestlig baggrund vil blive næsten fordoblet i årene frem til 2050.
    Det svarer til 728.000 personer.”

    Gad vide, om det tal holder….

    Kommentar by detective — 20. maj 2011 @ 23:20

  22. Offtopic

    “GAZETTE er det første danske månedsblad nogensinde målrettet unge nydanskere og udgives af KAST MEDIA der allerede udgiver den eneste dansk-tyrkiske månedsavis Haber.

    GAZETTE skal derfor

    – På underholdende og troværdig vis bygge bro mellem ”dem og os” ved at sætte ansigter på ”de andre” (dette gælder begge veje!)”
    http://www.gazette.dk/?page_id=260

    På sidste side i seneste nummer skriver Ayan Mouhoumed om etniske bryllupper for begyndere.

    “Glem alt om Emma Gad og læs denne guide til, hvordan du skal begå dig, så du ikke bliver udstødt eller set på som »den obligatoriske dansker, man SKAL invitere«.”

    http://www.gazette.dk/sayilar/gazette201103.pdf

    Kommentar by BE — 21. maj 2011 @ 04:42

  23. @20 Bjovulf
    Ja, det kunne være ganske interessant at hive nogle af PK-tossernes og de naive halle-lalla glades udsagn frem de udspyede for 20 år siden og så konfrontere dem med disse idag.
    Men, det tør vores politiske korrekte selvcensurerede presse desværre ikke.

    Selv husker jeg med gru en debat udsendelse med den hengemte uvidende birthe Uwies, der arrogant afviste at vi ville få problemer med anden og tredje generations indvandrene, fordi de ville være lige så danske som os!
    Ja, det er rigtigt nok, når det gælder alle andre indvandre end muhammedanerne, men dette mente den uvidende minister birthe Uwies også ville være tilfældet med muhammedanerne.
    Det kunne være sjovt at hive denne uvidende forhenværende minister frem igen og konfrontere hende med hendes fejltagelser.

    For 20 år siden syntes mange af mine venner, at jeg var “ekstrem” hård i mine udtalelser omkring idiotien islam og dens naive tilhængere, idag melder flere og fler tilbage, at jeg desværre nok har ret i min kritik af denne modbydelige ideologi og de har været for uvidende omkring denne dødskult islam.

    Nu mangler vi bare, at venstrefløjen vågner lidt op, moské det kunne hjælpe lidt på opvågningen, hvis de mest fejlagtige udsagn for 20 år siden blev smidt i hoved på dem igen og de offentligt skulle forsvare deres fejlagtige udsagn.
    Men som sagt den fornøjelse! bliver de af “hensyn” til integrationen ikke udsat for, desværre.

    Kommentar by li — 21. maj 2011 @ 05:55

  24. I stedet for en eller anden form for sortering som “do good’erne” kan vælte sig i for at fremvise deres godhed, kunne de folkevalgte lave en ganske effektiv sortering ad bagvejen. Ingen hertil invandret kan nogensinde modtage mere i udbetaling fra offentlige kasser, end vedkommende har betalt i indkomstskat. Det være sig asylansøgere eller familiesammenførte – men måske med konventionsflygtninge undtaget. Muslimsk indvandring ville falde til noget nær nul!

    Kommentar by Pesodym — 21. maj 2011 @ 09:13

  25. Det vil være en ganske god ide at økonomisk få motiveret de mange ikke-selvforsørgende udlændinge(hovedparten af dem er fra islamiske middelalderlande) til at rejse ud af Danmark. På længere sigt vil det gavne de danske skattebetalere, og det vil mærkbart forbedre de danske borgeres sikkerhed

    Kommentar by Jørgen — 21. maj 2011 @ 09:39

  26. 17.JACOB JEPPESEN

    Tak for informationen !

    Sidst jeg var dernede VAR forholdene for gæster som jeg beskrev det.

    Men det er også nogle år siden – og det er godt det har ændret sig.

    Kommentar by Vivi Andersen — 22. maj 2011 @ 01:56

  27. @23

    Ja, Li det burde gøres endnu mere end Morten Uhrskov-Jensen allerede
    har gjort det i bogen “Et delt folk”.

    Det glæder mig, at dine engang så bløde og overtolerante venner også er begyndt at vågne op til virkeligheden – så er der måske håb forude
    trods alt?

    Konfrontér alle disse landsforrædere – navnene kender I alle – med deres tåbenaive udtalelser, uansvarligheder og grove løgne over for danskerne gennem de sidste 3-4 årtier – så let, som vi har set det de sidste 10 år, skal de altså ikke slippe afsted med, hvad de har gjort imod deres eget folk – kuet os, tyranniseret os, svinet os til, udsat os for fanatiske “kulturberigeres” hærgen og religiøse vanvid og herrefolksmentalitet – ladet os pisse på, forbudt os at protestere eller gøre noget seriøst ved problemerne på anden vis.

    Vi burde snart begynde at spare sammen til den skamstøtte, der vil blive rejst over dem, der sveg deres eget folk – for den kommer til at blive meget høj, hvis der skal være plads til alle navnene og alle deres folkefjendske gerninger.

    Kommentar by Bjovulf — 23. maj 2011 @ 21:35

  28. Og så skal vi igen-igen lægge os på maven for muslimernes vanvittige krav:

    http://ekstrabladet.dk/nationen/article1559404.ece

    Muslimer og kristne: Stop kristendomskundskab

    Står det til gruppe af kristne og muslimer skal der ikke længere være ‘kristendomskundskab’, på skemaet i folkeskolen. Det skal hedde ‘religionsundervisning’ i stedet.

    Kristen Muslimsk Kontaktgruppe består af ledere fra frikirker, den katolske kirke, kristne og muslimer, har skrevet en kronik om religionsfrihed i dagens Berlingske.
    I den kræver de, at faget Kristendomskundskab eller Kristendomsundervisning skal hedde noget andet. Noget hvor Kristendom ikke er med.
    – Der undervises jo både i kristendom OG de andre religioner. Så det er en mærkelig betegnelse, når faget indeholder meget andet end kristendom, siger domprovst Anders Gadegaard [!!!!!], medlem af gruppen. [ Hvordan fanden i h. h. h. er den naive halaltosse dog blevet domprovst – og hvorfor egentlig? -, når han nu ikke bestiller andet nd at lefle for muslimernes mange krav og søge “dialog” ( = underkastelse af vore værdier mht. hvad muslimer kan og ikke kan tolerere ). Han får jo snart den allestednærværende Imam Holm til at ligne en ren amatør udi denne selvforagtende disciplin. ]

    Kommentar by Bjovulf — 23. maj 2011 @ 22:19

RSS feed for comments on this post.