29. maj 2011

Tysk Kunstner håner den frie verden med støtte fra Statens Kunstråd på Biennalen i Venedig

Lang artikel af Jesper Vind Jensen i Weekendavisen om Biennalen i Venedig – Den revolutionære pavillon (ikke online).

“I stedet for at anvende økse eller bombe kan man på mere fredelig manér vise vrede over for Flemming Rose og Kurt Westergaard. Man kan besøge Venedig og træde på d’herrer ved Biennalens danske pavillon, når den åbner 4. juni. Her bliver der lejlighed til at betræde ikke bare Roses og Westergaards portrætter, men også kontrafejet af Pia Kjærsgaard, Anders Fogh Rasmussen, plus kendte islamkritikere som hollænderen Geert Wilders, italieneren Roberto Calderoli eller tyskeren Thilo Sarrazin.

Portrætter af disse folk i gulvniveau indgår i tyske Thomas Kilppers installation på Biennalens danske pavillon… Statens Kunstråd står bag fremvisningen, og rådet har valgt, at den danske pavillons tema skal være ytringsfriheden, herunder dens grænser og gråzoner.

… tyske Thomas Kilpper tager en pause i de travle forberedelser inden åbningen, så han over telefonen kan fortælle Weekendavisen, hvad publikum kan vente fra ham i Venedig. Han fortæller, at han er ved at opføre en såkaldt Pavilion for Revolutionary Free Speech i haven uden for den paladsagtige danske pavillon fra 1931. …

»Jeg har portrætteret fortalere for de samfundskræfter, jeg gerne vil overvinde. Det gælder også Jyllands-Postens Flemming Rose, som jeg kritiserer, fordi han var ansvarlig for disse angreb på verdens muslimer. Nogle af Muhammed-karikaturerne var godt nok vittige, men Kurt Westergaards indgår i en generaliserende kritik af islam. I denne generaliserende kritik af andre kulturer ser jeg en forbindelse til kolonihistorien, og til de skæve magtforhold mellem den 1. og den 3. verden. Muhammedtegningerne maskerer den tilknytning, men jeg ser dem som et synonym for nedgørelse af andre, herunder hån af verdens muslimer. Det var ikke noget frigørelsesprojekt.« …

Tilbage i 2004 lavede han en kontroversiel Ulrike Meinhofudstilling, som pointerede terroristens angiveligt gode, revolutionære sider. Nu sætter Kippler så, med støtte fra Statens Kunstråd, kritisk lys på den danske ytringsfrihedsdebat. …

Kilpper vender sig også mod Merkel, fordi hun på et pressemøde for nylig udtrykte glæde over, at Osama bin Laden var blevet skudt.
»Det er problematisk, at hun udtrykker det i en officiel regeringserklæring, hvormed hun også sætter spørgsmålstegn ved Tysklands holdning til dødsstraf,« siger Thomas Kilpper.

– Hun bruger vel bare sin ytringsfrihed? »Ideen om ytringsfrihed er altid kun en tilnærmelse. Det er vigtigt at kæmpe for ideen, men samtidig må man se på, om den undertrykker andre friheder. Jeg vil ikke kæmpe for friheden til at forhåne andre kulturer…«.”

(Thomas Kilpper hylder Rote Armee Fraktion & Ho Che Minh; The Ring, 2000)

Oploadet Kl. 16:28 af Kim Møller — Direkte link21 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/25662/trackback

21 Comments »

  1. Bill Warner snakker om koranen og viser hvor meget den egenligt fortæller om hvordan vi (kuffar, vantro) skal behandles (nu har jeg ikke selv læst bogen, men ynder at gøre det)
    http://www.youtube.com/watch?v=Rn7rtiYT0go

    Kommentar by Tine — 29. maj 2011 @ 16:41

  2. Gid Fanden havde Thomas Kilppers. Gid Fanden havde Statens Kunstråd. Gid Fanden havde de politikere der tvinger mig til at betale til deres idioti.

    Kommentar by Vagn Henning — 29. maj 2011 @ 17:11

  3. Manden og hans holdninger er dybt marginaliserede udenfor hans subkultur (kunstverdenen). Hvorfor fa’en understøtter den danske stat denne subkultur?

    Kommentar by William Jansen — 29. maj 2011 @ 17:22

  4. Hvis ikke det var så forudsigeligt, primitivt og helt i tråd med hvad alle de andre mener, så kunne støtten til en rabiat tosse muligvis forsvares ud fra en eller anden ide om pluralisme.

    Lad os i stedet glæde os over det gode i mandens rablerier. Han anerkender jo netop eksistensen af en tysk kultur som han tilhører og en islamisk kultur som han ikke er inkluderet deri;

    “Jeg vil ikke kæmpe for friheden til at forhåne andre kulturer”

    Jeg deler ikke den racistiske ide om at man ikke må kritisere andre kulturer, men det er da et fremskridt at det nu accepteres at der er tale om vidt forskellige kulturer. Det må vel betyde at der også skal tages hensyn til europæiske kulturer ?

    Kommentar by Superman — 29. maj 2011 @ 17:32

  5. Hvor mange penge betaler jeg egentlig for sådan en gang lårdt?

    Kommentar by Rinus — 29. maj 2011 @ 17:55

  6. The Quran doesnt say women should wear Hijab, 5:20
    http://www.youtube.com/watch?v=1MdC2fy5dzU

    Kommentar by Tine — 29. maj 2011 @ 17:55

  7. Hvad mener mennesker omkring muslimske kvinder og tærklædet? De plejede ikke at gå med det.

    Muslimske Kvinder plejede ikke at bruge tørklæde, niqab, burka (1920-2000), 39:40-46:54 (se klippet). Det er ekstremt dårligt signal at sende. Jeg ser det som om at det er den muslimske kvinde, der bliver mishandlet, og det er altså mig der er ofret. Næste skridt er Sharia lovgivning.
    http://www.youtube.com/watch?v=rwT3rNFfuTs

    Prøv at se 07:10-13:00. Ingen kvinder bruger tørklæde fra 1920 til ca. 2000 (Vesten).
    http://www.youtube.com/watch?v=gsDb1GnFnRA

    Muslimske Kvinder plejede ikke at bruge tørklæde/burka (1920-2000), 7:00
    http://www.youtube.com/watch?v=tZ-JWW1-_HQ&feature=related

    Udviklingen for muslimske kvinder i billeder. Lig mærke til at nu sker det også i vores egne lande. Det er FRYGTELIGT
    http://eticha.dk/news/flere-funderinger/

    Muslimske kvinder bliver tvunget ned i klæder, så mændene kan kontrollere dem, hjernevaske dem og holde dem fast i fængslet ISLAM.
    http://www.youtube.com/watch?v=sKT63IxK_4c

    Æresdrab…only in Islam
    http://www.youtube.com/watch?v=Vhskp1kFYps&feature=player_embedded#at=16

    The Quran doesnt say women should wear Hijab, 5:20
    http://www.youtube.com/watch?v=1MdC2fy5dzU

    Selv søsteren til Hassan Al-Banna fra det muslimske broderskab brugte ikke tørklæde. Ja selv Osama Bin Ladens familie brugte det ikke i en overgang.
    Det er en udvikling der er sket siden den islamiske genopstandelse i 1990’erne, og det kom først til Danmark efter 11. september (i overvældende grad).

    Kommentar by Tine — 29. maj 2011 @ 17:59

  8. Muslimsk kultur har fuldstændig taget overhånd i England:
    Muslims attack religion teacher for casting doubt on islam
    http://www.youtube.com/watch?v=eTyxAJ6Eym4

    Kommentar by Tine — 29. maj 2011 @ 18:10

  9. “If you want a vision of the future, imagine a boot stamping on a human face – forever.” (G.O., 1984)

    På tide de tyskere holder op med deres fascisme. Jaja, vi forstår også Hitler lidt, men der må være en grænse.

    Det er åbenbart mit “kunstværk” eftersom jeg har betalt det, så nu har jeg tilføjet en lille bod, hvor man kan låne kanintøfler – og købe billeder af kunstneren til at stampe på, hvis det mere er ens temperament. :-)

    Kommentar by Nils — 29. maj 2011 @ 18:13

  10. Citerer: “Jeg vil ikke kæmpe for friheden til at forhåne andre kulturer.”
    Men har, som andre politisk korrekte kunstnere, en indre glæde ved at bruge friheden til at forhåne sin egen kultur.

    Kommentar by Menig 442 — 29. maj 2011 @ 18:57

  11. @ #5 Rinus

    “Hvor mange penge betaler jeg egentlig for sådan en gang lårdt?”

    Hva’ fa’n rager det dig ?

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 29. maj 2011 @ 19:18

  12. Er “kunstnere” prostituerede i kejserens nye forklædning????

    Kommentar by tavsen — 29. maj 2011 @ 20:00

  13. “… Flemming Rose, som jeg kritiserer, fordi han var ansvarlig for disse angreb på verdens muslimer.”

    Flemming Rose ansvarlig for angreb på muslimer???

    Det er bare så dumt :-)

    Kommentar by Hr. Snusk — 29. maj 2011 @ 21:34

  14. “Kunstneren” er en gedigen landsforræder, som kun vil Danmarks undergang.

    Kommentar by Nielsen — 29. maj 2011 @ 21:56

  15. Tysklands naturligvis

    Kommentar by Nielsen — 29. maj 2011 @ 21:57

  16. In depth with Bernard Lewis. 3 timer med ham der ved mest om islamisk kultur og historie i hele verden.
    IN DEPTH WITH BERNARD
    http://www.c-spanvideo.org/program/175933-1#

    Kommentar by Tine — 29. maj 2011 @ 22:15

  17. Er Tine == Tim?

    Ligemeget hvad. Dine kommentarer er off-topic. Hvis du ønsker at blive hørt, så sig det i en passende sammenhæng. Og giv os en grund til at følge dine links: Der er milliarder af sider på internettet; hvad gør de sider du henviser til interessante?

    At stå og råbe til folk der snakker sammen tiltrækker måske deres opmærksomhed, men ikke på den gode måde. Hvad du ønsker at sige hører vi ikke; vi oplever kun at du står og råber.

    Kommentar by Vagn Henning — 30. maj 2011 @ 09:15

  18. Lettere omskrevet fra Wikipedia’s artikel om Nazi Art.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Art_of_the_Third_Reich

    The art of the Multiculturalists, the officially approved art produced in the EU between 1972 and 2014, was characterized by a style of Romantic socialism based on classical Marxist models. While banning freedom of speech as degenerate, the Multiculturalists promoted paintings and sculptures that were narrowly traditional in manner and that exalted the socialist values of racial impurity, pacifism, and obedience to totalitarian religions. Other popular themes for Multiculturalist art were antisocial behaviour, a return to the simple virtues of violence, the nongendered virtues of the Multiculturalist struggle, and the lauding of the female activities of child bearing and raising (Kinder, Küche, Mosque).

    Similarly, music was expected to be tonal and free of classical influence; films and plays were censored.

    Multiculturalist art bears a close similarity to the Soviet propaganda art style of Socialist Realism, and the term heroic realism has sometimes been used to describe both artistic styles.

    Among the well known artists endorsed by the Multiculturalists were Thomas Killper.

    Kommentar by marius — 30. maj 2011 @ 11:08

  19. Ikke alene skal vi finansiere de røde svindlere og idioter, der foregiver at være kunstnere i Danmark, vi skal også betale for en højrød tysk svindler og idiot af samme støbning. Kender vanviddet ingen grænser? Kort svar: Nej.

    Kommentar by Crass Børsting — 30. maj 2011 @ 11:29

  20. Manden er en idiot.Og gal…

    Kommentar by ivan johansen — 30. maj 2011 @ 12:43

  21. Det er problematisk at det kaldes kunst!
    Tidens mode er at kunst skal provokerer, det kan så gøres mere eller mindre talentfuldt, dette er talentløst, det er barer dårlig smag og dumt! Det er ikke engang provokerende.
    Det er ingen kunst at konkurerer i hvem der kan råbe prut højest, det kalder kun på hovedrysten.

    Kommentar by Grisling — 30. maj 2011 @ 17:16

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper