21. juni 2011

Welt Online: 84 pct. af tyskerne støtter genindførelsen af grænsekontrollen

Dänen blamieren sich mit teuren Grenzkontrollen, skrev Die Welt i sidste måned, men den medfølgende afstemning indikerer ikke desto mindre, at den almindelige tysker er af en anden opfattelse. Journalister og forskere taler lidt for meget med hinanden. Via 180 Grader (Omnial).

(Die Welt, 13. maj 2011)

Oploadet Kl. 21:53 af Kim Møller — Direkte link26 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/26357/trackback

26 Comments »

  1. Europa er begyndt at vågne! Go Europe

    Kommentar by Tim — 21. juni 2011 @ 22:04

  2. Endnu engang viser det at eksperterne og politikerne IKKE er på den samme planet som borgerne.

    Kommentar by Santor — 21. juni 2011 @ 22:19

  3. Ingen net-afsteming på en web-avis kan retfærdiggøre den overskrift.

    Kommentar by William Jansen — 21. juni 2011 @ 22:36

  4. -> William

    http://www.youtube.com/watch?v=JODwetfioWA

    Kommentar by Kim Møller — 21. juni 2011 @ 22:41

  5. Rofl….. Kim Møller :)

    Kommentar by Santor — 21. juni 2011 @ 23:21

  6. Jeg har ikke set én eneste meningsmåling herhjemme fra.
    Nogen der har?

    Kommentar by Hr. Snusk — 21. juni 2011 @ 23:50

  7. Mit gær er, at der er klart flertal. Mindst 70% for øget grænsekontrol.

    Kommentar by Hr. Snusk — 21. juni 2011 @ 23:51

  8. @3, William Jansen

    Tja, Die Welt er i dag en ganske mainstream avis. Selv kalder den sig “liberal kosmopolitisk”. Den er vel en smule konservativ, men der er mit indtryk, at et forholdsvist bredt og varieret udsnit af tyskerne (og diverse udlændinge) læser den.
    Nogen påstår dog, at Die Welt er meget præget af den gamle forlægger Axel Springers verdenssyn. Det kan du læse om her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Axel_Springer#Conservative_view
    Her er nogle af de centrale holdninger:
    1) FOR Europæisk samarbejde og EU
    2) FOR fri handel
    3) IMOD enhver form for politisk ekstremisme

    Dette er da lidt sjovt, når det netop er de ting kritikerne af grænsekontrol har brokket sig over. De har jo hævdet, at grænsekontrollen 1) modarbejder EU, 2) hæmmer fri handel over grænsen og 3) er et udtryk for politisk ekstremisme.

    Så vi har altså nogle læsere af en avis, som grundlæggende er 1) for EU, 2) ønsker fri handel over grænser og 3) er politisk moderate. Men alligevel er langt størstedelen af dem også tilhængere af den grænsekontrol, som visse brokkehoveder påstår er 1) mod EU, 2) dårlig for den frie handel og 3) er politisk ekstrem. Det er da dybt interessant. Det ville være langt mindre interessant, hvis der var tale om holdninger fra en eller anden flok radikale EU-modstandere. Men her taler vi altså om læsere af en historisk set EU-venlig avis.

    Så tallet er – om ikke repræsentativt for hele den tyske befolkning – meget interessant. Og det gennemhuller totalt myten om tyskernes voldsomme og generelle skepsis overfor grænsekontrol.

    P.S. Overskriften indikerer vel egentlig også klart, at det er et tal, der kommer fra Die Welt Online…

    Kommentar by Vest — 22. juni 2011 @ 02:32

  9. Danmark ud af EU, hellere igår end idag. Genindfør grænsekontrollen. Det vil gøre det langt sværere for kriminelle udlændinge og økonomiske bekvemmelighedsflygtninge(størstedelen af dem er fra islamiske middelalderlande) i at komme ind i Danmark.

    Kommentar by Jørgen — 22. juni 2011 @ 07:27

  10. @ Kim:

    Du nedvurderer – igen, igen – din egen blog.

    Kommentar by William Jansen — 22. juni 2011 @ 08:19

  11. Jansen, din gamle sofist…

    Overskriften er en journalistisk opstramning, der vækker læserens interesse. Dokumentationen nedenfor viser omgående, at der er tale om en online afstemning, ikke en meningsmåling udført efter alle kunstens regler. Og det voldsomt signifikante resultat demonstrerer, at der er en åben afgrund mellem tyske (medier&politikere) på den ene side, og almindelige tyskeres mening på den anden. Hvilket i øvrigt stemmer godt med hvad jeg ved om almindelige tyskeres holdning, der kan opsummeres sådan:

    Danskerne har ret – vi vil også have kontrol over vores grænser!

    Jeg forstår godt, at Kim ikke bekymrer sig om dit smålige angreb på disse ganske interessante ting.

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 22. juni 2011 @ 10:55

  12. 6, du kan finde links til de to meningsmålinger, der, så vidt jeg ved, er lavet i Danmark om emnet på min blog: http://omnial.wordpress.com/ Der kan du også læse, at en Venstre-borgmester i Fredericia med sine egne ord er “én af de varmeste fortalere for grænsekontrol.”

    Kommentar by Jan Christensen — 22. juni 2011 @ 13:40

  13. Ja, der hersker vist ikke den store tvivl om, at der længe har været et udbredt ønske om grænsekontrol. Ikke blot i befolkningen. Husk på, at det også var ekstremt populært på begge sider af folketinget med S og SF som varme fortalere for striks grænsekontrol.

    Men det er muligt, at en meningsmåling blandt befolkningen ville være mindre positiv nu end for et par måneder siden. Der er jo gået alvorlig panik i medierne, og de har blæst sagen op til det helt groteske. Den slags har det med at smitte af på befolkningen.

    Kommentar by Vest — 22. juni 2011 @ 14:20

  14. Ja selvfølgelig vil tyskere, som de fleste europæere have grænsekontrol. det er da efterhånden svært at finde en europæer, som ikke er led og ked af muslimsvinenes hærgen.

    Kommentar by Nielsen — 22. juni 2011 @ 15:00

  15. @ Henrik Ræder Clausen, du skriver: Jeg forstår godt, at Kim ikke bekymrer sig om dit smålige angreb på disse ganske interessante ting.

    WJ: Jeg har ikke angrebet noget, og jeg har ikke engang omtalt grænsekontrollen. Jeg gør opmærksom på, at internet-afstemninger er ekstremt utroværdige, bl.a. fordi at det er nemt at skrive og mangfoldiggøre et program, som bare sprøjter stemmer ud. Et fænomen som Kim Møller er bekendt med, da han har blogget om det tidligere:

    http://www.uriasposten.net/archives/6600

    Henrik Ræder Clausen:
    …det voldsomt signifikante resultat demonstrerer, at der er en åben afgrund mellem tyske (medier&politikere) på den ene side, og almindelige tyskeres mening på den anden

    WJ: Der er meget der peger i retning af at der er en åben afgrund mellem det tyske folk og de tyske folkevalgte i spørgsmålet om grænsekontrol, men denne afstemning demonstrerer ingenting.

    Kommentar by William Jansen — 22. juni 2011 @ 16:31

  16. Jamen hvad nytter det at befolkningerne er kraftigt imod ? Det er de såmænd også med selve EUSSR ideen men hvad hjælper alt det når de satans politikere skider på befolkningernes ønsker, personligt ville jeg danse af glæde hvis hele Christiansborg brændte ned til grunden den dag ALLE politikerne var samlet der, de svin (og ja de er nogle svin i mine øjne)har i fællesskab med deres EUSSR kollegaer omdannede vores demokrati til et RENDYRKET POLITIKERDIKTATUR !

    Det bliver med rå magt at vi igen skal rive Danmarks ve og vel ud af deres klamme kløer, og denne gang skal der udrenses fra TOP til bund, bevares de fleste går sikkert ikke med til at skyde møgdyrene efter dom, men en livstids dom samt et offentligt stempel som landsforræder kan vel også gøre det…..Sådan har jeg det med 99,9% af DKs politikere ekstremt ja, berettiget JA, nødvendigt så absolut !

    Kommentar by Whodares — 22. juni 2011 @ 17:44

  17. #12, Jan Christensen. Takker for links (og jeg har også hapset lidt fra din blog).

    Jeg hæftede mig ved måden, som Epinion har spurgt på:

    “I de seneste uger har der i Danmark været diskussion af at indføre fast døgnbemanding af toldere ved fire store grænseovergange. Forslaget er blevet kritiseret af EU, da det kan være i strid med princippet om åbne grænser mellem EU-lande. Er du for eller i mod et forslag om fast døgnbemanding af toldere ved fire store grænseovergange?”

    Hvorfor mon spørgsmålet er formuleret med vægt på de EU-files jammer?
    Det kunne have lydt således:

    “Igennem de seneste år er grænseoverskridende kriminalitet, narko- våben, penge- og menneskesmugleriet blevet langt værre og mere omfattende end vi nogensinde før har set. Er du for eller imod et forslag om fast døgnbemanding af toldere ved fire store grænseovergange?”

    Mon ikke resultatet så var blevet lidt anderledes?

    Kommentar by Hr. Snusk — 22. juni 2011 @ 17:45

  18. Jamen der er da vel ingen som er overraskede. Informationen om regulær tysk grænsekontrol i Saarbrücken blev leveret i den sene TV2 news udsendelse. I dag har jeg ikke hørt en lyd om denne rimeligt interessante oplysning. Hvor den stammende fra blev ikke oplyst. Kampagnen mod et spagt dansk forsøg på at håndhæve bare lidt suverænitet har kappet den sidste rest af min tillid til danske mediers objektivitet. Hvad angår EU må det efterhånden blive klart for selv de mest positive og tungnemme at denne konstruktion er skabt af de store og for de store. De mindre kommer til at rette ind. Vore spytslikkende politikere med Lene i den absolutte top har allerede accepteret disse vilkår.
    Men der er til alt held meget mørke skyer i horisonten for dette vanvittige politiske projekt.

    Kommentar by EH — 22. juni 2011 @ 20:07

  19. @ 17. Som man spørger, får man svar. Desværre er det mere undtagelsen end reglen, at spørgsmålene præsenteres sammen med svarene. Man aner altså ikke, hvad der er svaret på, og resultatet er ligegyldigt.

    Kommentar by Peter Krogsten — 22. juni 2011 @ 20:19

  20. WJ, du er vist den sidste her, der opdager at internet-afstemninger ikke er solid videnskab :)

    Tillykke med opdagelsen, godnat!

    Kommentar by Henrik R Clausen — 22. juni 2011 @ 21:41

  21. Welt bærer præg af, at det er en del af en koncern med store interesser i Tyrkiet. Det eneste tidspunkt, hvor der tales kritisk om Tyrkiet er, når avisen Hürriyet får mundkurv på. Ellers det MSM når det er værst.

    Dengang Axel Springer var i live og der fandtes et DDR, blev netop DDR konsekvent omtalt som “den sovjetiske besættelseszone” eller SBZ. Dengang var der ingen slinger i valsen. Nu kan man knapt holde ud at læse den. Læs i steden for FAZ.net Frankfurter Allgemeine (Zeitung). Den er stadig konservativ, i hvert fald i trykudgaven. Til tider katolsk, og altid ude efter det venstresnoede danske mindretal i Sydslesvig, når chancen giver sig, men SSV er nu heller ikke for kløgtig.

    Kommentar by bl — 22. juni 2011 @ 23:33

  22. Henrik Ræder Clausen, kl. 10.55 d. 22. Juni: …det voldsomt signifikante resultat demonstrerer, at…

    Henrik R. Clausen, kl. 21.41: d. 22. juni: …internet-afstemninger ikke er solid videnskab…

    Min påstrand var ikke at internet-afstemninger ikke er solid egenskab. Min påstand var at der ikke var belæg for din påstand om at internet-afstemninger demonstrerer noget.

    Mener du selv, at der er belæg for din påstand af kl. 10.55 d. 22. Juni?

    Derudover vil jeg gentage noget, som jeg har skrevet til dig før. Du vil gerne have magt over danskerne, og tage danskernes penge for dit besvær. Det mindste du kan gøre for at vise danskerne respekt er, at skrive under eget fulde, søgbare navn, når du fremlægger dit verdenssyn, inkl. dit syn på hvilke kilder der “demonstrerer” noget. Så ved folk, hvorfra deres kandidat får sin viden, og hvad kandidaten mener er et “signifikant resultat.”

    Kommentar by William Jansen — 23. juni 2011 @ 04:10

  23. Jeg skrev: Min påstrand var ikke at internet-afstemninger ikke er solid egenskab.

    Jeg burde have skrevet:
    Min påstand var ikke at internet-afstemninger ikke er solid videnskab.

    Jeg vil tilstræbe: Ikke at skrive kommentarer umiddelbart efter, at jeg er stået op.

    Kommentar by William Jansen — 23. juni 2011 @ 06:08

  24. Jansen snakker og karavanen passerer forbi…

    Kommentar by Henrik R Clausen — 23. juni 2011 @ 07:26

  25. Jesper Langballe nævnte faktisk online-målingen på Die Welts hjemmeside i aftenens Deadline. Han regnede lidt forkert ved at sige, 84% af tyskerne var for grænsekontrol, mens 18% var imod…

    Bortset fra det, vil hans politiske modstandere i morgen nok skrige op om, at målingen ikke er repræsentativ, og at Langballe derfor lyver. På den måde kan man jo nemt afspore debatten…

    Kommentar by Jan Christensen — 23. juni 2011 @ 22:03

  26. Han var også aftenens enme i orientering for en lille uges tid siden. Det er måske denne side (DRs afspillere virker aldrig på mine computere, af en-eller-anden grund, så jeg er ikke sikker, men jeg hørte det):

    http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2011/06/20/152451_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1.htm

    Indslaget gav, på trods af den udpræget anti-danske vinkel, et klart indtryk af en massiv tysk opbakning af det danske/anti-EU standpunkt: Vi bestemmer selv over vores egne grænser. EU skal ikke begænse vores suverænitet. Tyskerne forstår os!

    Kommentar by Hr. Snusk — 24. juni 2011 @ 02:23

RSS feed for comments on this post.