2. august 2011

“Hvor kommer alt det had dog fra?”, spurgte Politiken, uden dog at ville forholde sig til svaret

“Sådan begyndte hans had til muslimer”, skrev BT forrige søndag, men læser man uddragene fra Breiviks manifest, så er sagen mere nuanceret end overskriften umiddelbart antyder. Han havde i sin barndom flere muslimske venner, der i teenageårene blev sendt på opdragelsesrejse til forældrenes hjemlande, og efterfølgende udviklede antipati, ikke bare for Breivik, men det norske samfund og alt vestligt. I manifestet beskriver han otte episoder, der selvfølgelig inkluderer røveri, trusler og vold, men først og fremmest fortæller om intimidering langs etniske linjer.

“Som 17-årig (tidspunkt: 23.30). Overfald og røveriforsøg: Vi var 10, de var 12 marokanere. Sted: Tåsen, Oslo. De røvede og tæskede lokale norske unger ved Tåsen Centret. De havde gjort det mange gange før. De boede der ikke, men rejste til Tåsen fra en muslimsk enklave i Øst-Oslo. Jeg var til en fest på Tåsen, da vi hørte, at de lige havde tævet en af mine venners lillebror. Vi tog derned for at jage dem ud af kvarteret. De havde våben, vi havde våben. Jeg blev ramt med en billard-kø i hovedet.”

“- 20 år (tidspunkt: 22.00) Trusler og forsøg på overgreb. Vi var tre, de var fire. Mig og to venner skulle til at bestille på Burger Kind, da en norsk pige gik igennem køen. Da hun gik forbi mig, sagde hun ‘flyt dig, din lort’. Jeg var selvfølgelig meget overrasket, og jeg formåede at fremstamme ordene ’sut min pik, kælling’, mens jeg var helt perpleks. Hun løb over til sine venner, fire marokkanere, der sad på et hjørne og bare ventede på at komme op af slås. De nærmede sig mig (jeg var alene på det tidspunkt) og fortalte mig, at de ville smadre mig, så snart jeg forlod Burger King. Jeg havde tåregas på mig, som altid når jeg går ud sent. Men jeg besluttede mig for afskrækkelses-strategien, så jeg ringede til mine to venner, Erling, en relativt lille adopteret columbianer, og hans ven, en relativt stor kristen fra Uganda. Da jeg havde etableret mit forsvar og tydeligvis ikke var interesseret i at slås med disse vilde (hvilket altid er min politik med alle muslimske bøller under normale omstændigheder). Jeg begyndte at forhandle…”

“21 år (tidspunkt: 01.30). Forsøg på overfald og røveri. Vi var fire, de var fire. Jeg og mine bedste venner, Peter, Marius og Martin var ude for at gå på klub og drikke. Det var faktisk den første gang, jeg røg (normale cigaretter), og jeg besvimede i nogle sekunder udenfor en butik ikke så langt fra klubben… Tilsyneladende så fire albanere det og tænkte, at jeg ville være et nemt offer. Alle fire kom imod mig og forsøgte at røve mig. På det tidspunkt ankom mine venner, og de begyndte at true dem og trak en kniv. Selvfølgelig havde vi ikke lyst til at slås med disse vilde, så vi lovede dem at hæve nogle kontakter i en hæveautomat i en Burger King tæt derpå.

(Journalisten.dk, 1. august 2011: Berlingske-læsere raser over forståelse for Breiviks had)

Sørine Godtfredsen var nok for tidligt ude med sin kronik i fredagens Berlingske Tidende, men den er intet mindre end fremragende, og det er selvfølgelig også derfor det bedre borgerskab har gang i lugtesaltet. Fra Lad os bruge Anders Breivik rigtigt.

“De multikulturelle tilhængere har… hævdet, at det er de nationalt sindede på den borgerlige fløj, der med deres sprogbrug og kritik af islam er med til at skabe en mand som Breivik. Og samtidig afsløres fra samme side en forbløffende mangel på indsigt, når man i en leder i Politiken kan læse følgende: »I fortvivlelse og afmagt må vi stille spørgsmålet: Hvor kommer alt det had dog fra?« Et meget afslørende spørgsmål, der med få ord udstiller et af de helt store problemer i tilgangen til den muslimske indvandring. Nemlig at visse toneangivende stemmer aldrig for alvor har erkendt, hvor vanskeligt det er at blande kulturer, hvorpå de efter et angreb som forleden ser forbløffede op og spørger: Hvorfor gør mennesker sådan noget? Sagen er, at vi udmærket godt ved hvorfor, og vi har vidst det længe. Så når hele den pæne fløj, der drømmer om en multikulturel fremtid, hævder, at hadet fremprovokeres af retorikken og de grove generaliseringer, understreger det blot, hvilken enorm uvilje de stadig nærer imod at forstå det sande omfang af problematikken. …

Sammenstødet skaber spændinger og åben kamp, og når pæne mennesker fra Politiken og omegn nu forvirret efterspørger en forklaring på hadet, må man blot minde dem om, at de har fået den for længst. Men de har ikke villet lytte. Hadet stammer fra de samfund, vi selv i disse år skaber. Ekstremismen skabes gennem følelsen af på grund af indvandring at være truet på eksistensen, og det kan man godt affeje som primitivt og hysterisk, men det er virkeligheden, og den skal tages alvorligt. Da Anders Breivik havde opgivet det politiske system, besluttede han at gribe til mere kontante midler, og han vil sandsynligvis blive efterfulgt af andre med samme følelse af at være omgivet af lovgivere, der møder ethvert problem med talen om endnu mere rummelighed. I lejren, hvor man hylder det multikulturelle, har man uendeligt svært ved i alvor at overveje, om udviklingen i dag mon er den rigtige, og i stedet griber man til de velkendte midler. Fordømmelse af tonen samt efterlysning af mere tolerance.

Naturligvis skal man formulere sig med omtanke, men et had som det, der har udfoldet sig i Norge, skabes næppe gennem sprogbrug. Det næres af en langt dybere følelsesmæssig kilde, der driver et individ til at ville udrydde ideologien om mennesket som et abstrakt væsen, der ikke er afgørende forbundet med kulturelle og religiøse rødder. Det er en teori, der står i klar kontrast til selve menneskenaturen… Folk som Marianne Jelved, Svend Auken, Margrethe Vestager, Carsten Jensen og Tøger Seidenfaden. Det er utvivlsomt dem, Anders Breivik primært animeres af, fordi han afskyr tanken om det kulturløse menneske og i ren trods selv bliver helt overordentlig konkret. Både i tanke og handling. Han bliver til det menneske, der vil bremse den evige relativering af det, vi selv kommer af, og som derfor begynder at slås. Dermed illustrerer han, at det for det første er livsfarligt at manipulere med menneskenes kulturelle identitet, og for det andet at visse mønstre i verdenshistorien gentager sig.

[…]

Det er den åndelige, kulturelle, folkelige og dannende oprustning, der skal udgøre den grundvold, som kan holde de mest voldsomme kræfter i skak, og politikerne skal i meget højere grad tage menneskers bekymring alvorligt. Et flertal i Norge vil have begrænset indvandringen, dansk politik har i ti år været bygget på et folkeligt ønske om samme opbremsning, og i både England, Frankrig og Tyskland vakler man i troen på det multikulturelle samfund. Utopien er under pres.

Derfor er det ret beset chokerende, at vi med vores mange erfaringer med det multikulturelle stadig skal høre det hjertegribende naive spørgsmål: Hvor stammer hadet fra? Vi ved godt, hvorfor Breivik hader, hvilket jo i øvrigt er blevet udførligt forklaret af manden selv. Han hader i protest mod forvandlingen af det norske og vesteuropæiske samfund, han er desperat og næppe ganske mentalt rask, men hans rationale står lysende tilbage. Og vi er i årtier blevet advaret om det af dem, der i respekt for historiens tidløse tale har mindet os om, at volden vil bryde ud, når islam og kristendom støder sammen. Opfindelsen af det gode multikulturelle menneske er som formel for en hel nation en farlig fantasi, der kan fremprovokere frygtelige kræfter, fordi den negligerer den enkeltes behov for at føle sig tryg i sin egen kultur. Anders Breivik har understreget alt det, vi vidste i forvejen…

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/27430/trackback

41 Comments »

  1. Enig Sørine Godtfredsens kronik er fremragende og principielt kan man vel ikke være for tidligt ude med sandheden?
    Meget modigt af hende og tusind tak – jeg tør ikke selv idag sige min mening og det er der sikkert mange anndre, der ikke tør?

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 2. august 2011 @ 17:26

  2. Venstrefløjen gør alt det vi andre ikke må…igen og igen

    Alt det hadefulde er NØJAGTIG hvad vi ser venstrefløjen gøre ved Sørine Gotfredsen…FØJ hvor de tyraniserer, er hadefulde, råber hadprædikant, råber racist og opfører sig som dumme røvhuller. Det er direkte ONDT! Der er absolut INGEN god vilje at finde her….direkte ondskab ligesom hos Anders Breivik.

    Disse onde manipulerende, følelsesmæssige, stigmatiserings kneb må have en stopper. Tyranni og ondskab mod andre tænkende må stoppe. Det er rent tankenazisme!
    Det skal vi begynde at kalde venstrefløjen…tanke og meningsnazister!
    Nu er de blevet den laveste fællesnævner, de er ikke stuerene, de er landsbytosserne, de lufter den indre svinehund, osv., og har gjort det i lang tid. Så kan så selv spørge, hvor kommer venstrefløjens HAD fra? Hvordan kan man kommentere så ekstremistisk? De er jo højrefobiske! De er Multikultur fascister!

    Monstro om venstrefløjens had mod disse meninger er medskyldige i episoden i Norge…det tror jeg nok.

    Kommentar by Tim — 2. august 2011 @ 17:49

  3. …efter 8muslimske overfald – synes jeg stadig, Breivik skulle have båret over med de søde indvandrere.

    Når alt kommer til alt, er de en berigelse…tænk på alle krydderierne!

    Og så bare tanken om at vi kan købe os fri af vor “fortid” som slaveejere!!!!

    Det er med stor glæde, jeg ser dem suge af den falske danske moral og vise os, hvad sand kriminalitet kan være. (trøt af almen-“slå på tæven”?)

    Det er med glæde, jeg betaler af mine og mine forfædres skattepenge til det “arabiske forår”!

    Kommentar by l. johs — 2. august 2011 @ 18:04

  4. Nomalt ville en overskrift i MSM af denne kategori hedde “Hvor kommer alt det FREMMEDHAD fra” men den kunne de ikke rigtigt bruge i denne forbindelse, selv deres dummeste læsere ville lugte lunten :)

    Kommentar by Santor — 2. august 2011 @ 18:11

  5. Stort set enig med Sørine, men synes at der ligger en betænkelig undertone af, at INGEN kulturer kan leve sammen. Og det er jeg uenig i.
    Jeg mener at problemet “kun” angår en del af den islamiske indvandring med islamisterne og de utilpassede kriminelle 2. og 3. generations unge af arabisk oprindelse i spidsen.
    Jeg kender ganske mange Thaier, Vienamesere, Filippinere, Sydafrikanere og Sydamerikanere og ikke en ENESTE af dem har mødt racisme og ikke en ENESTE har problem med danskere eller dansk kultur.
    Jeg synes det er frygtelig trist at ovenstående folk blandes sammen med de problem,er som en mindre del af muslimerne er skyld i.

    Kommentar by Eyvind Dk — 2. august 2011 @ 18:16

  6. Jeg forstår ikke hvorfor hovedparten af debattørene her ønsker at være anonyme. Er der nogen der venligst vil forklare det?
    Er i bange? Det kan jeg i og for sig godt forstå, men laaangt de fleste indlæg er jo yderst sobre!
    Jeg har også få gange anonymiseret mig, men det er nu engang noget nemmere at debattere, når man ved et minimum om den person man debatterer med.

    Kommentar by Eyvind Dk — 2. august 2011 @ 18:24

  7. Jag skal väl inte direkt förklara historian, men med tanke på hu det var då tidningen Politiken bildades för en herrens många år sedan, är det rent av bedrövligt att konstatera hur illa redaktionen har förvaltat det i botten äkta liberala ärvet.

    Kommentar by Peer Pedersen — 2. august 2011 @ 18:28

  8. Svar 6:Eyvind Dk…
    Såklart är vi bange, jag är SD-politiker i Sverige och får min del av hot i vardagen, dock skriver jag under eget namn då jag är fysisk ganska väl utrustat att försvara mig mot personangrepp från vänsterns “Stûrmtruppen”.

    Kommentar by Peer Pedersen — 2. august 2011 @ 18:35

  9. Sørine Gotfredsen er en pryd for sin stand.
    I heldige tilfælde besidder netop Lutherske præster, i kraft af deres bundethed til Gud, deres viden om Europas og kristendommens rødder, den uafhængige tanke, det mod og det dybere kendskab til mennesket der sætter dem i stand til at sige noget der går lige op mod tidens tanketomme konsensus. Som det sker i denne kronik.
    Hvem var f. eks. den første sten i strømmen i. f. h. t. indvandringspolitiken? Søren Krarup.
    Utroligt at hun stadig har den platform at tale fra som hun har. Tidens indskrænkethed taget i betragtning. Men det vil S og SF nok lave om på.

    Kommentar by Ulrik, Grønland — 2. august 2011 @ 18:37

  10. I det ene hjørne af skolegården ligger en dreng, der er dolket og død. I det andet hjørne står Pia og råber: “Vi holder ikke op med at mobbe. Det kunne lige passe, at vi skulle tie stille.” Inde på pige-toilettet står Sørine og kaster op ud over sig selv.

    Kommentar by flemming chr. nielsen — 2. august 2011 @ 18:40

  11. #5 “Jeg kender ganske mange Thaier, Vienamesere, Filippinere, Sydafrikanere og Sydamerikanere og ikke en ENESTE af dem har mødt racisme og ikke en ENESTE har problem med danskere eller dansk kultur.
    Jeg synes det er frygtelig trist at ovenstående folk blandes sammen med de problem,er som en mindre del af muslimerne er skyld i.”

    Godt skrevet, “en mindre del” kan så diskuteres.

    #6 “Jeg forstår ikke hvorfor hovedparten af debattørene her ønsker at være anonyme. Er der nogen der venligst vil forklare det?”

    Mine børn er glade for deres far, så derfor.

    Kommentar by Svinet — 2. august 2011 @ 18:43

  12. Statsminister Stoltenberg puster selv til ilden ved først at hylde en kurdisk pige ved hendes begravelse (i overværelse af flere tyrkiske ministre udsendt af Erdogan) og kalde moskeen, hun blev begravet fra, for “hellig jord”! – dernæst ved at hylde en somalisk pige ved hendes begravelae, hendes kiste var hyllet i et arabisk tæppe og i det somaliske flag. Stoltenberg puster selv til ilden, der vil få Norge til at gå op i flammer.

    Kommentar by Thomas — 2. august 2011 @ 18:53

  13. Sørine får helt rigtigt placeret ansvaret for Breivik-massakren der hvor det hører hjemme: Hos dem der tillod masseindvandringen til vores land.

    Kommentar by Ulrik, Grønland — 2. august 2011 @ 18:58

  14. @flemming chr. nielsen
    Et samfund af samfund er ikke et civilsamfund. Hvordan du og dine proselytter forsøger, at bruge sagen til lukke munden på folk der ytre kritik indenfor grundloven fortæller blot en del om dine idealer står over demokratiet. Da Enoch Powell i 68 holdt hans “River of blood” tale støttede 70% af befolkningen ham. Da udl.loven i 83 blev vedtaget og alle årene efter var et fleretal imod den. I har desuden -ganske elegent- fået lavet nogle “internationale konventioner” som kun vesten overholder unilateralt (internationale -SIC). Disse konventioner bruges idag på den måde, at de vestlige lande forholder hinanden i en politik som ikke har flertal i nogle af landenes befolkninger. Du og dine venner har aldrig haft et demokratisk sindelag; men har ved systematiske tilsvininger, manipulationer med konventioner, en udl.lov formet af en interesseorgaisation sat jer på magten. I bruger nu hans terror til tilrage jer magten som i stod til at miste. Denamrk og de vestlige lande skal have en udl.politik baseret på hvem og i hvilket omfang man vil have ind landet og ikke hvad nogle illegitime konventioner siger. Vesten skal opsige disse konventioner. Folk med 3.verdens scatologiske interesse kan tage til den 3.verden og dyrke dem der. Om folk samler på frimærker, leger med FUT-tog eller tror 3.verden kan hjælpes er en privat sag. Europa skal ikke ødelægges af et mindretal af vandvittige idealister med deres dagsorden.Demokrater har du og dine venner aldrig været og jeres (mis)brug af en terrorhandling og skolegårds algorier gør det ikke bedre.

    Kommentar by Jens Thorsted — 2. august 2011 @ 19:09

  15. 6 Eyvind,

    AFA, redox osv samt det forhold, at de via Enhedslisten og SF er politisk placeret helt til tops, bl.a. i de Folketings udvalg der har indsigt i PET og FET arbejde. Nævnes kan Thomas Sæhl og Pelle Dragsted.

    Der er tale om folk der tidligere aktivt har taget del i terrorisme (terrorisme her anvendt bredere end i straffeloven.)

    De siger de holder øje med “nazister”, (de er selv optændt af nazisme på en måde, så det er særdeles relevant, at overveje om ikke de er egentlige nazister, der blot arbejder under falsk flag) men dem er der som bekendt meget få af. Så hvad skal de dog med et efterretningsvæsen, der registrer +1.000 personer?

    Jeg er ikke noget interessant mål umiddelbart. Men jeg kan konstatere, at arbejdsmetoden er, blandt andet, er at intimidere lidt i flæng for at holde gryden i kog. Dette er SOP for terrorister, det går netop ud på, at ingen skal vide sig sikker. Det var i øvrigt også den metode SA anvendte, propagandaen stod netop ikke alene.

    Så derfor og så for at gøre deres arbejdsbetingelser så svære som muligt.

    Og så ser jeg lige, at en af fodsoldaterne i dette terrorcirkus Fl. Chr. Nielsen har aflagt visit for, at hælde lidt fra ud fra latrinen.

    – en ting man er vant til fra Enhedslisten, SF, RV og S, samt deres hang arounds.

    Kommentar by Hans Und — 2. august 2011 @ 19:18

  16. Domprovsten for København, Anders Gadegaard, kommenterer i TV2-Lorry, fra Beirut, Sørines kronik og ævler noget om nazistiske fortilfælde med samme sprogbrug.

    Gad vide om han har læst hele kronikken, eller blot som Fanden læser Bibelen, plukker det ud han bare vil forarges over.

    Det er da utroligt som folk udtaler sig ofte på et utroligt spinkelt grundlag, når de bliver spurgt af medierne. Men da han vel har fået at vide at ca. 1700 har kommenteret kronikken, de fleste negativt, er det letteste at springe med på flertallets ‘mening’ fremfor forholde sig til kronikkens egentlige indhold. For det er jo nærmest utænkeligt at en præst i den Danske Folkekirke ikke er i sync med den ‘herskende’ mening.

    Kommentar by synopsis-olsen — 2. august 2011 @ 19:54

  17. @Flemming Chr.Nielsen

    Det kan godt være, at du og Rune Engelbrecht vejre morgenluft og tror, at kritiken og legitimitet ved det multikulturelle projekt er reddet af en massemorder. Hvis du tror, der for jer er lys for enden af tundelen som skal jeg hilsen, at sige det er et modkørende tog; http://www.ctv.ca/CTVNews/World/20110802/greece-economic-and-political-crisis-110802/

    Desværre vil dette blive værre over hele Europa ,Euroen vilo sikkert også krakke. Jeg føler intet ansvar for dette. Da vi sagde fra blev vi skammet ud, Dem, der har skabt det juridiske rum for dette Babeltårnet er de ansvarlige.

    Kommentar by Jens Thorsted — 2. august 2011 @ 20:07

  18. Hvor mange danskere føler sig fremmede i eget land? Måske skulle man starte en serie om disse personer. Jeg ved det findes i Holland, England, Frankrig. Hvorfor skal de ikke høres, og hvor er venstrefløjen henne, som har skidt på sin gamle vælgergruppe?

    Kommentar by tim — 2. august 2011 @ 20:19

  19. Den RØDE biskop i Viborg, har netop i Domkirken afholdt stor mindegudstjeneste for ofrene i Norge.
    Det skal han naturligvis have lov til.
    Holdt han sådan en, da mere end 3.000 mennesker blev myrdet i New York ?

    Kommentar by ramses-2 — 2. august 2011 @ 21:14

  20. 19.
    Det tror jeg ikke, han gjorde, men det var jo også muslimer, der var på spil dengang.

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 2. august 2011 @ 22:06

  21. Har lige set tv2’s udsendelse om Norge- tragedien.

    Igen spørger jeg, HVAD LAVER BØRN I EN POLITISK LEJR?
    Hvor er konventionerne?

    Og hvad er forskellen på at se et billede med Norges “LANDSMODER GRO” komme gående med “fremtidens lam” – og KORANSKOLERNE?

    Ked af det, men jeg ser kun, at det er på tide, konvnetionerne vender blikket!

    Kommentar by l. johs — 2. august 2011 @ 22:24

  22. @19 ramses, Jeg synes, at det er i orden at holde en mindegudstjeneste for ofrene i Norge, samtidig med at man ikke holdt en for dræbte i USA. Som jeg ser det er Norge tættere på Danmark både geografisk, historisk og identitetsmæssigt, og dette kan måske være forklaringen. Det kan dog også være, at det er fordi bispen er specialdemokrat, men skal vi ikke lade tvivlen komme ham til gode?

    @10 flemming chr. nielsen, Hvis du virkelig ser kritik af multikultur som en slags “mobning”, så gætter jeg på, at du vil være mere eller mindre umulig at debattere med på dette punkt.

    P.S. Nogen har antydet, at Breivik måske lyver omkring sine oplevelser med “multikulturen”. Det ser jeg ingen indikatorer på, og hans beskrivelser stemmer også meget godt overens med de eksempler jeg selv kender til her fra Danmark.

    Kommentar by Vest — 2. august 2011 @ 22:24

  23. Retspsykiatrisk analyse af Breivik: http://www.youtube.com/watch?v=Ry7oaU0x5Bo

    Kommentar by Hodja — 2. august 2011 @ 23:12

  24. Nordmænd er og forbliver en flok kujonagtige spejderdrenge.

    Gro? næh, det er helt anderledes!
    Hun formår at føre “fremtidens lam” til den politiske hjernevask!
    Stoltenberg? Oh, hvilken skræk!

    Det er sgunte i Norge, de sande vikinger har bosat sig….
    Og da slet ikke i Sverige!

    Nu har de så heller ikke en Holger Danske.

    Kommentar by l. johs — 2. august 2011 @ 23:39

  25. Multikulturalisme på dansk.
    Danmark har ingen tradition for multikuturalisme! De fremmede, der valgte at bosætte sig i Danmark integrede sig – alle sammen. De franske Hugenotter, depolske roearbejdere, der har været kinesere i Danmark i 100 år uden problemer, min egen familie har rødder i Østrig og Tyskland, italienere, spanier, japanere, vietnamesere, afrikanere,amerikanere, jøder fra bl.a. Rusland – alle lærte de danskerne noget nyt, uden af den danske og skandinaviske kultur blev multikulturel af den grund.Det, vi opponerer imod, er en alt for stor indvandring fra muslimske lande, hvor et højtråbende, fornærmet, selvhævdende, rabiat og truende MINDRETAL ikke vil integreres! De destabiliserer samfundet, de gør Danmark fattigere og fattigere og dummere og dummere – og de koster samfundet milliarder af kroner. Danskerne er aldrig blevet spurgt, om vi ville ha´dem, og EU (som vi heller aldrig blev spurgt, om vi ville være medlem af) forlanger, vi beholder dem og tager endnu flere. Det er det, der er problemet – uanset hvad der er foregået i Norge – og har været det i mange år.

    Indlæg af Henrik Schouw, berlingske

    Kommentar by tim — 3. august 2011 @ 00:12

  26. @ Hodja

    Den retspsykiatrisk analyse du linker til skærer det hele ud og indtil det centrale. Den og Magnus Ramstophs analyse i “Aftenposten” så ved man hvad det hele handler om. Al den debat om tonen, medskyld, mm. er politisk spin på en tragidie man dybst set ikke vil forstå kun profittere af politisk.

    Kommentar by Jens Thorsted — 3. august 2011 @ 01:08

  27. Danmark er et lille land på cirka 60.000 km2, tæt befolket. Der er simpelthen ingen fornuft i indvandring overhovedet. Den selvovervurderende humanisme, som fl. chr. nielsen og hans ligesindede har dunket deres modstandere i hovedet med, er i færd med at bryde sammen, praktisk og begrebsligt – for virkeligheden undsiger den. Danmark skal være danskernes hjem, og uanset at man sjældent hører om problemer med eksempelvis kinesere i Danmark, hører kinesere altså ikke hjemme i Danmark. Og kinesere er faktisk et meget dårligt eksempel på god integration. for de lærer sjældent et forståeæigt dansk. I de herboende kineseres egen selvforståelse er de bestemt heller ikke danskere, men blot herboende kinesere. Deres hjerte ligger i Kina, hvor deres forfædre ligger begravet – og dermed eer vi ved at nærme os kernen af kinesisk kultur. Hvorfor skal vi almindelige danskere ikke have lov til at have vores eget folkehjem?

    Kommentar by Thomas — 3. august 2011 @ 06:40

  28. “forståeligt dansk”- tastaturet på en iPad er ikke optimalt.

    Kommentar by Thomas — 3. august 2011 @ 06:42

  29. 6.Eyvind Dk spørger, hvorfor folk er anonyme i debatten.
    Her er DEN KORTE for mit eget vedkommende:
    Manglende lyst til at få en jernstang hamret ind i kraniet af en venstreorienteret ekstremist.
    (Ingen venstreorienterede har politibeskyttelse mod politiske overfald. Flere ikke-venstreorienterede har politibeskyttelse 24syv mod politiske overfald).

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 3. august 2011 @ 08:18

  30. “I det ene hjørne af skolegården ligger en dreng, der er dolket og død (vi kan jo kalde ham Antonio). I det andet hjørne står Vestager, Bay & Stampe , og råber: “Vi holder ikke op med at forlange fri indvandring, mer EU og mer multikulti. Det kunne lige passe, at vi skulle tie stille.” Inde på pige-toilettet står flemming chr. nielsen og ornanerer ud over sig selv.”

    Kommentar by PBr — 3. august 2011 @ 08:23

  31. Stor tak til Sørine G. for kronikken i Berlingske Tidende. Der er ingen vej tilbage. Den debat og kritik er i aller højeste grad nødvendig. Og Sørine G. har godt nok balls! Hendes religiøse tro deler jeg dog ikke, men hendes kritik af islam gør jeg.

    Kommentar by Liva — 3. august 2011 @ 08:25

  32. 12

    Thomas.

    Enig.

    Kommentar by Liva — 3. august 2011 @ 08:30

  33. Hvis det havde været islamister, der havde bombet Oslo, og derefter havde taget ud til et ungdomspartis sommerlejer, og blaffet dem ned “med skæve smil” og hvis det havde været Framskridtspartiets ungdomsparti – hvor maget medfølelse havde vi så fået lov at vise? Hvor meget afsky havde vi fået lov at vise islamisterne? I kan nok se situationen for jer.
    Det er racisme. Nej, ikke omvendt racisme – den gamle: de lave forventningers racisme. Den norske forfatter Roy Jacobsen skriver i WA: “Den iskolde målbevidsthed, som B. udførte sit udåd med, er ikke set tidligere i historien. Den er enestående.” ?! Værre end Holocaust, værre end 9/11?
    Fra højre- til venstre-fløj reagerer vi alle på samme måde: hvis “de andre” udfører rædselsvækkende ting, er det jo bare, hvad vi kan forvente af dem – de stakler, de kan jo ikke gøre for det (siger venster), de er jo så underudviklede (siger højre).
    Men at en europæer gør sådan noget!! På HAM skal vi kunne stille de højeste krav på modenhed, ansvar og høj moral!
    It’s the same old story: the white man’s burden once again.
    Hvordan ville verden se ud, hvis vi begyndte at stille de samme høje krav til resten af verden som til os i Vesten?

    Kommentar by Hagar Kennemo — 3. august 2011 @ 08:33

  34. Sørine Godtfredsen kender de kulturadikales og socialisternes tilbøjelighed til utopisten Jean-Jacques Rousseau (28.Juni 1712–2.Juli 1778).
    Ham som ‘opdagede’ at alle mennesker var evigt gode og børn behøvede ingen opdragelse, så ville paradis indfinde sig på jord.
    Jean-Jacques Rousseau var meget aktiv og levede i en længere periode af sin tjenestepiges indtægter fra rengøringsarbejde og han lavede 5 børn på hende, som straks efter fødslen blev afleveret på fattighospitalet, hvor man vidste, at de med stor sandsynlighed hurtigt ville omkomme. Det gjorde de så også.
    De kulturadikale og socialisterne er stadig solidt forankret i Rousseaus syge hykleri.

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 3. august 2011 @ 08:54

  35. #10 Flemming Christian Nielsen.

    Er du forfatteren af samme navn?

    http://da.wikipedia.org/wiki/Flemming_Chr._Nielsen

    http://bibliografi.dk/content.php?page=author&value=12229

    Så vil jeg sige, at det holdningsmæssige indhold af dit indlæg ikke hænger sammen med det holdningsmæssige indhold i flere af dine glimrende bøger.

    Konsistent tankegang om jeg må bede! På forhånd tak.

    Kommentar by Sigwar — 3. august 2011 @ 15:48

  36. Og iøvrigt Sørine G. har helt ret.

    Der er lighedspunkter mellem Breivik sagen og flere andre episoder. I Sverige havde man først Lasermanden og så Malmø skytten. Fællestrækket er at disse tre arbejdede alene. Der vil komme andre efter dem. Og de kan ikke stoppes fordi de netop vælger at arbejde alene og derfor er umulige at opspore.

    Efterretningstjenesterne og politiet er dermed sat på en umulig opgave.

    Først den almindelige indvandringskriminalitet (+ hverdagschikanen) – så bandekrigene, hvor rockere og indvandrerbander slås løs – dernæst terrorismen fra Islams side – herudover et minisegment af højreekstrimister som ikke er specielt aktive – OG SÅ enegængerne som ikke kan spores og som vil blive ved med at dukke op igen og igen.

    Det er interessante tider at leve i.

    Kommentar by Sigwar — 3. august 2011 @ 16:03

  37. 5. Eyvind

    Problemet i det du skitserer er, at vi stadig ikke tør sige tingene ligeud – heller ikke Sørine, for ellers havde hun præciseret HVILKEN kultur det drejer sig om, nemlig den islamiske samt dens muslimer.

    Vi har faktisk i 100-vis af år levet levet med andre kulturer ombord i Danmark.

    Først da muslimer begyndte at bosætte sig mængder også her i landet kom vi til at erfare, hvad andre før os havde erfaret, at islam/muslimer skaber ufred, problemer, ballade og det der er værre der hvor de slår sig ned.

    Samtlige vestlige lande har måttet erfare dette – samtlige !

    Nævn mig blot et ikke-islamiske land der IKKE har måttet drage den samme lære, at muslimer ikke kan leve i fred og fordragelighed med ikke-muslimer !

    Kommentar by Vivi Andersen — 3. august 2011 @ 18:31

  38. @ Vivi Andersen:
    Jeg er enig med dig langt hen af vejen. Jeg mener dog ikke der var problemer med islam før begyndelsen af 90’erne. Jeg mener at det er noget i religionen islam, der gør at ekstremismen vinder frem. Jeg synes ikke at vesten var/er kontante nok overfor Saudi/Iran osv. Ligesom konfliktskyheden i Danmark (og hele Vesten) overfor absurd middelalderagtige normer gi’r islamisterne vind i sejlene.
    Jeg har arbejdet på en arb.plads hvor 2/3 var indvandrere og jeg har mange kulturmuslimske venner, og ikke så få gange har de rystet på hovedet over danskenes naivitet. De har netop søgt Danmark for at blive fri for det nonsens. Min gode arb.kammerat Hasan spiste tit flæskesteg i kantinen og når jeg spurgte ham hvorfor, smilte han og sagde at han troede det var lammekød. En gang hjemme hos ham fortalte han mig at når han holdt børnefødselsdag for børnenes klassekammerater serverede de altid røde pølser og kakao, men danske kammerater var sjældne. Han havde et 37 timers arbejde og i fritiden kørte han taxi og tog skrædderopgever. Begge hans børn fik høje uddannelser. Jeg synes det er synd for ham og for danskerne at islamisterne (og de kriminelle 2.g’er) ødelægger det for alle OGSÅ de kulturmuslimer der gerne vil Danmark. Det er mig uforståeligt at den venstrefløj jeg tilhører IKKE gør noget for at beskytte Hasan, mig og mine naboer!

    Kommentar by Eyvind Dk — 3. august 2011 @ 21:50

  39. indlæg 35: samme person – og konsistent nok. Hvis du tænker på min biografi om Mogens Glistrup, så står jeg også dér ved hvert et ord. Jeg havde den allerstørste respekt for Mogens Glistrup.

    Kommentar by flemming chr. nielsen — 3. august 2011 @ 21:59

  40. #39 FCN.

    I mange af dine bøger har du behandlet nationale og historiske emner på en absolut nytænkende måde. Du har herunder også har vist stor respekt for vores før-kristne historie og som du selv skriver for Glistrup. Jeg har selv haft stor fornøjelse af dine bøger. Jeg anbefaler ofte og gerne dine bøger til andre.

    Dit indlæg 10 er stadig en gåde for mig (og sikkert også for andre i denne tråd).

    Kommentar by Sigwar — 4. august 2011 @ 11:08

  41. […] indvandrere. Havde Knausgård læst manifestet, så ville han vide, at Breivik detaljeret beskriver otte multikulturelle episoder, der blandt andet inkluderer røveri, trusler og vold. Breivik er opvokset omgivet af indvandrere, […]

    Pingback by Deadline: Karl Ove Knausgaard om Breivik « Snaphanen — 29. august 2011 @ 09:27

RSS feed for comments on this post.