8. august 2011

Siv Jensen: “… de udfordringer, som vi diskuterede før 22. juli, dem står vi fortsat med.”

Måske skulle medierne tolke lidt mindre, og informere lidt mere. Fra DR Online – Norge: Fremskrittsparti vil fastholde debat-tone.

“Leder af Fremskrittpartiet i Norge, Siv Jensen, gør nu op med en hver forestilling om at tonen i den norske udlændingedebat vil ændre sig efter terroranslaget 22. juli.

Til Deadline 22.30 på DR2 søndag, siger Siv Jensen, at hun ikke vil lægge låg på sine udtalelser, når først tiden til at sørge er forbi.

– Jeg kommer til at fortsætte med at diskutere alle de udfordringer det norske samfund står med. Og vi skal ikke glemme at de udfordringer, som vi diskuterede før 22. juli, dem står vi fortsat med i det norske samfund.

– Jeg mener ikke, at der har været nogen speciel tone i debatten, som vi har haft problemer med i Norge. Det mener jeg har været godt, frem for at feje det under gulvtæppet og ikke tage os af udfordringerne i det norske samfund, siger Siv Jensen til Deadline. …

Det er blot få dage siden, at Siv Jensen var ude med kommentarer, der i både norske og danske medier er blevet tolket som at hun nu på baggrund af terroranslaget ville nedtone sin retorik i udlændingedebatten.

Siv Jensens udmeldinger har været tolket i retning af, at hun lagde afstand til Dansk Folkeparti og Pia Kjærsgaards klare afvisning af at ændre sin tone i debatten. Men Siv Jensen lægger nu i stedet afstand til debattonen i Sverige.

– I de lande hvor man ikke har en åben debat- vi har jo både i Danmark og Norge et naboland: Sverige – som har meget, meget mindre debat, end både Danmark og Norge – og derfor mener jeg også at Sverige står med problemer som hverken Danmark og Norge har.”

Oploadet Kl. 06:34 af Kim Møller — Direkte link15 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/27631/trackback

15 Comments »

  1. “I de lande hvor man ikke har en åben debat- vi har jo både i Danmark og Norge et naboland: Sverige – som har meget, meget mindre debat, end både Danmark og Norge – og derfor mener jeg også at Sverige står med problemer som hverken Danmark og Norge har.”

    Selvfølgelig! Kan folk ikke komme til orde med de har på hjertet, eksploder de på et eller andet tidspunkt. Det er lommepsykologi.

    Kommentar by machiavelli — 8. august 2011 @ 06:51

  2. London i brand

    “Unge” er benævnelsen på en hel bydels vandaler, nyhederne er et af de største Quiz-programmer, hvor man skal gætte om det er “unge” med anden etnicitet end Engelsk, et hint til brande og stenkast mod politiet i London var der dog, nemlig den hætteklædte anfører med det “sorte Hageskæg”, nu er det godt nok ikke nødvendigt med mange hint for at gætte hvem der menes med “unge” i denne sammenhæng, selvom Breivik i Norge er en outsider, så giver rapporten fra London straks en vis forståelse for den desperate handling.
    På TV kører en serie “MENNESKENES Planet” den viser bl. a. hvad der kan passere når “dyrene” invaderer Byerne.

    Kommentar by Cantor — 8. august 2011 @ 08:18

  3. De politiker der anser tonen i den frie debat som et problem høre ganske enkelt ikke til i et demokratisk folkestyre .

    Andres ytringer kan ALDRIG accepteres som årsag til , eller forklaring på politisk vold eller trusler om vold !
    Men det er lige præcis det der sker nu hvor der tales om at debat tonen skulle være medansvarlig for ABB´s modbydelige handlinger .

    Kommentar by Aglet Xander — 8. august 2011 @ 09:38

  4. Aglet Xande siger naturligvis det indlysende.

    Kommentar by machiavelli — 8. august 2011 @ 10:25

  5. Man bliver ved med at diskutere tonen, men ikke uoverensstemmelserne bag, modviljen mod de store demografiske ændringer og Islam. Det er jo bare teorier, nogen højrefløjsradikalister render forvildet rundt og forfægter.

    Med venlig hilsen

    Kommentar by Emeritus — 8. august 2011 @ 12:01

  6. Har lige læst G. Cain´s bog i revideret udgave 2006 – “Ondskabens Ikon”.

    Jeg er rystet over de udtalelser som danmarks såkaldte elite gennem årene har diverteret debatten med!

    Ikke at anti-islam kritikere o.a. også har meningstilkendegivere, som også har bidraget til den “dårlige og ikke stuerene tone”.

    Sådan er en ukontrolleret fri “debat” altid – revl og krat blander sig altid blandt de “guldkorn”, som også er at finde.

    Men de tegninger og udtalelser fra “elitens” side, er ofte helt “ude i hampen” og utilstedelige ondsindede og hadske uden for normal fatteevne – Det fremgår både af det der vises of skrives, men kan ofte ikke dækkes ind under, at det skulle være kritik, karikaturer og satire osv.

    Ytringerne har ofte en meget “mellem linierne” intolerant og hadsk betydning og har efter min mening også bidraget til, at man kan mene, at tonen i debatten er forkert!

    Hvis man skal tale om skyld for og andel i (hvad jeg ikke mener man kan)for terrorangrebet i Norge, har “eliten”, et i mine øjne lige så stort ansvar, ja større ansvar, end det islam-kritiske segment har.

    Det debatforum der, har jeg nær sagt selvfølgelig er opstået efter terror-udåden, er helt forkvaklet, sørgeligt og forstemmende….

    Hvis dette debat- og ytringsklima danner præcedens…?

    Hvis sagte og skrevne meninger fremover bliver “censureret” .. vil der være fare for at der kommer modreaktioner af voldelig art!!
    Vil “eliten” ikke høre må de føle!
    Det er de selv skyld i – konsekvens!

    Kommentar by Black Watch — 8. august 2011 @ 12:42

  7. OT: Mere §266b vanvid

    Kommentar by Henrik R Clausen — 8. august 2011 @ 12:52

  8. Stoltenberg har selvfølgelig været rystet og påvirket af begivenhederne, når han har snakket om mere tolerance som et svar på Breiviks hærgen – og snakket om at Norge og nordmændene må vende tilbage til “normaliteten”.

    Der er sket ændringer af “normaliteten” i Norge de seneste årtier – og ikke nødvendigvis til det bedre.

    Kommentar by BE — 8. august 2011 @ 13:52

  9. Skid hul i tonen. Det er mere problemet, der skal diskuteres!

    Kommentar by Peter — 8. august 2011 @ 14:59

  10. “Måske skulle medierne tolke lidt mindre, og informere lidt mere.”

    Hvordan skulle de det, når over halvdelen af de journaliststuderende søger uddannelsen fordi de vil skabe en bedre verden? Den “bedre verden” er i deres historieløse naivitet rød.

    Ritts fordummelsesskole har sejret ad helvede til.

    Kommentar by Georg Hansen — 8. august 2011 @ 16:56

  11. Siv Jensen siger:

    “- Jeg kommer til at fortsætte med at diskutere alle de udfordringer det norske samfund står med. Og vi skal ikke glemme at de udfordringer, som vi diskuterede før 22. juli, dem står vi fortsat med i det norske samfund.”

    Selvfølgelig skal ALLE de udfordringer det norske samfund står med diskuteres. Det duer ikke med konfliktsky, ufolkelige og erfaringsfjerne politikere! Aldrig. Tryk avler modtryk.

    Heller ikke i Danmark duer det med konfliktsky og ufolkelige og erfaringsfjerne politikere. Det kunne centrum-venstre godt lære noget af. Lige nu skubber særligt centrum-venstre sine vælgere væk. Det har de gjort i mange år efterhånden. Vælgere siver. Fordi der dér mangler konsekvenstænkende og jordnære politikere. I forhold til EU, i forhold til islam, i forhold til indvandring og i forhold globalisering.

    Kommentar by Liva — 8. august 2011 @ 17:43

  12. Jeg så Deadline og syntes det var direkte pinligt for DR, ja sad nærmest og krummede tæer!
    For selv om Siv Jensen fik drejet samtalen så hun sagde mange kloge og fornuftige ting så blev studieværten ved med at insistere på kun at snakke om “tonen” og man tænkte om det aldrig gik op for ham hvor meget han blot udstillede sig selv og det snæversyn som han var sat til at repræsentere!

    For mig var det lidt et deja vu:
    Det minder om da verdenspressen stimlede sammen om Japan i hellig forargelse over at et atomkraftværk var havareret, mens landet havde nok at gøre med at klare en tsunamikatastrofe med over 25000 døde og man stod midt i en kæmpeopgave med at tage sig af de overlevende.

    Som om diskussionen om hvad der er sandt og hvad der er løgn – virkeligheden så objektivt som nu den lader sig opfatte, eller mediernes version – trænger sig mere og mere på?

    Kommentar by Jens Hansen — 8. august 2011 @ 20:20

  13. 12

    Jens

    “mediernes version”

    Det er jo det. Hvis jeg ønskede en glansbilledsamling, så købte jeg mig nogle glansbilleder. Men jeg ønsker ikke glansbilleder, når det handler om politik – og information om hvad der sker i vort samfund – både lokalt og alle andre steder.

    Kommentar by Liva — 8. august 2011 @ 20:27

  14. Tonen? Se under B.T. Et blad der kæder Breivik og Kim Møller, Uriasposten, sammen. Så kender du tonen. Så ved du at du har at gøre med en presse som vil den fri debat til livs.

    Kommentar by Niels P. — 8. august 2011 @ 21:22

  15. […] Det er blot få dage siden, at Siv Jensen var ude med kommentarer, der i både norske og danske medier er blevet tolket som at hun nu på baggrund af terroranslaget ville nedtone sin retorik i udlændingedebatten.Siv Jensens udmeldinger har været tolket i retning af, at hun lagde afstand til Dansk Folkeparti og Pia Kjærsgaards klare afvisning af at ændre sin tone i debatten. Men Siv Jensen lægger nu i stedet afstand til debattonen i Sverige.I de lande hvor man ikke har en åben debat- vi har jo både i Danmark og Norge et naboland: Sverige – som har meget, meget mindre debat, end både Danmark og Norge – og derfor mener jeg også at Sverige står med problemer som hverken Danmark og Norge har.” Siv Jensen: “… de udfordringer, som vi diskuterede før 22. juli, dem står vi fortsat med.” […]

    Pingback by Deadline: Siv Jensens “tone” nu uændret « Snaphanen — 8. august 2011 @ 21:40

RSS feed for comments on this post.