31. august 2011

Politiken: Leder af militante AFA var samtidig “drivende kraft i Redox-gruppens arbejde”

For tre uger siden anvendte Politiken med ‘Gravechef’ John Hansen i spidsen, venstreekstreme Redox som kilde til en historie om den yderste højrefløj. Selvom avisen med næb og klør forsvarede sine dispositioner, prellede kritikken tilsyneladende ikke af. I dag har Politiken sat spot på Redox, og det er ikke helt uinteressant.

(Politiken, 31. august 2011. Udsnit af forsiden)

Fra Redox knyttes til terror og grov vold.

“Venstrefløjsgruppen Redox, som arbejder for at afsløre udemokratiske elementer hos den yderste højrefløj, er selv mistænkt for ulovlig overvågning af politiske modstandere og grov vold i et omfang, som har ført til sigtelser efter den milde terrorparagraf.

Politiets Efterretningstjeneste har afsluttet mere end halvandet års efterforskning i sagskomplekset, som ifølge politiassessor Maria Cingari omfatter »fem-seks« sigtede. Mindst en af dem – en 25-årig mand – er en hovedkraft i Redox’ årelange research af højrefløjen.

Researchgruppen, som senest var omtalt i forbindelse med Politikens artikler om det hemmelige højrefløjsnetværk ORG, lægger selv vægt på ikke at være knyttet til den yderste venstrefløj.

Men terrorsagen viser personsammenfald mellem Redox og den radikale venstrefløjsorganisation Antifascistisk Aktion, som flere gange har brugt vold for at forhindre eller forstyrre møder og demonstrationer på den yderste højrefløj. …

For Dan Jensen fik overvågningen følger: Han blev fyret fra sit job i Danske Bank og ekskluderet fra Dansk Folkeparti, som han var lokalformand for, efter at Ekstra Bladet havde oplyst, at Dan Jensen også var aktiv i højrefløjsbevægelsen Dansk Front. Kilden var Redox, og Ekstra Bladets journalist bekræftede under en efterfølgende retssag, at han havde overværet, hvordan Redox skaffede oplysningerne ved hjælp af computerhacking. …

Den 25-årige hovedsigtede i sagen, som ifølge Politikens oplysninger nægter sig skyldig, er en drivende kraft i Redox-gruppens arbejde, og Politiken er bekendt med, at han samtidig er medlem af AFA.”

(Politiken TV, 12. august 2011: Graverchefen: Redox-dokumenterne kommer fra en insider)

Politikens oprids af sagen er baseret på retsdokumenter og interviews med tre vidner. Her lidt fra ‘Deres hensigt er at ødelægge folk, der mener som jeg (s. 8).

“Philip Traulsens postkasse havde været tom i flere uger, før han fandt ud af hvorfor: Uden at han selv vidste det, havde nogen meldt til Post Danmark, at hans adresse var flyttet fra Københavns Nordvestkvarter til Østergade 23 A i Taulov ved Fredericia. I ugevis havde ‘nogen’ modtaget al Philip Traulsens post…

Han er nu et af politiets vidner i en sag mod fem-seks personer med tilknytning til to grupper på den yderste venstrefløj: Antifascistisk Aktion og researchkollektivet Redox. De er sigtet efter alvorlige paragraffer om computerhacking, grov vold og terror…

Dan Jochumsen, familiefar med villa, kæreste, to børn og et tredje på vej, mistede sit job i banken og blev smidt ud af Dansk Folkeparti. ‘Det er mine øjne det, der er Redox’ formål, at folk skal udstødes og udsættes for social deroute, hvis de har holdninger, som de ikke kan lide. Det er urimeligt, for jeg har intet ulovligt gjort, men blot brugt min demokratiske ret til at ytre mig politisk, siger Dan Jensen. …

I volds- og terrorsagen mener politiet, at overvågningen og registreringen af højrefløjsaktivisternee bl.a. blev brugt til at planlægge voldelige overfald på dem. Af de ‘fem-seks’ sigtede kender Politiken identiteten på to. Politiet forbinder dem begge med gruppen Antifascistisk Aktion (AFA). Den hovedsigtede, en 25-årig mand, kalder politiet leder af AFA.

Selv om Redox kalder sig ‘en journalistisk researchgruppe’ og benyttes som kilde af mange medier, viser terrorsagen, at der er personforbindelser mellem Redox og AFA – en gruppe, som adskillige gange er sat i forbindelse med voldelige overfald…”

Oploadet Kl. 08:03 af Kim Møller — Direkte link31 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/28253/trackback

31 Comments »

  1. Det synes at være oplagt at spørge til, hvem der mon boede på adressen Østergade 23 A i Taulov på det tidspunkt, hvor Philip Traulsen fik omdirigeret sin post dertil?

    Kommentar by Anders Peter Johnsen — 31. august 2011 @ 08:41

  2. Kim, kunne du ikke tilføje en linksamling til dine mange artikler om den ekstreme venstrefløj?

    Kommentar by Henrik R Clausen — 31. august 2011 @ 09:14

  3. På Krak.dk ser det ud til, at adressen ikke eksisterer.

    Kommentar by boppo — 31. august 2011 @ 10:04

  4. Og hvorfor blev Jochumsen smidt ud af sit job i banken – når han intet ulovligt havde gjort?

    Det moralske aspekt er dermed således, at man må altså ikke være ansat i en bank, hvis man er højreorienteret, men man må godt være ansat i DR, hvis man er venstreorienteret….

    Kommentar by Sigwar — 31. august 2011 @ 10:37

  5. @ Boppo:

    Ifølge De Gule Sider bor der en dame ved navn Marianne Pedersen på adressen. Jeg tror dog umiddelbart ikke, hun har noget med dette at gøre, men det kunne vel derimod være interessant at finde ud af, hvem der i pågældende periode boede der, da der jo kan være tale om een af to ting:

    1) Bøvet chikane, hvor posten bare sendes til en tilfældig adresse (hvilket dog også hurtigt opdages, hvis ikke personen på pågældende adresse er “med på spøgen”)
    2) Decideret forsøg på opsnapning af andres breve – og vel derved en ganske tydelig forbrydelse imod brevhemmeligheden – ved at man får tilsendt andres post samt åbner og analyserer den med henblik på at finde “belastende materiale” imod modtageren i værste Stasi/Gestapo-stil.

    Kommentar by Anders Peter Johnsen — 31. august 2011 @ 10:56

  6. @ Kim: Det ser ud til at din servers ur kører en time forskudt? Klokken er nu 11:58 og tjek lige tiden som dette indlæg stemples med

    Kommentar by Anders Peter Johnsen — 31. august 2011 @ 10:58

  7. Off-topic
    Burkaer førte til oprør i amerikansk forlystelsespark
    http://www.bt.dk/udland/burkaer-foerte-til-oproer-i-amerikansk-forlystelsespark

    Kommentar by Tim — 31. august 2011 @ 11:34

  8. Man kan se på den mand på billedet, at han har afgivet sin sjæl.

    Jeg er glad for at jeg ikke har den slags mennesker på nært hold i min dagligdag.

    Og ja, jeg har prøvet at være i de “sjælløses” verden.

    Det er ikke sjovt el. sundt.

    Hvis nogen omgiver sig med sjælløse mennesker, så prøv at kom væk fra det, uanset omkostningerne. Man vil opleve, at når man er væk fra det, begynder man at leve.

    Der er stadig masser af steder i Danmark, hvor de sjælløse ikke er, eller ihvertfald er i mindretal. Man behøver ikke omgive sig med dem.

    Ved at fjerne sig fra dem, frarøver man dem også fra den livsenergi de ellers ville tage fra en. Og så har de ikke så meget at gøre ondt med.

    Kommentar by Mikael Drachmann — 31. august 2011 @ 12:38

  9. Men husk nu på at højrefløjen er mere voldsparat. Det ved vi efter at uafhængige, upartiske internationale eksperter som Chris Lenin Holmsted har dokumenteret det i hans høj respekterede, beærede forskning.
    Den mand ved bare hvad han snakker om!

    Kommentar by Tim — 31. august 2011 @ 12:47

  10. Politiken har tilsyneladende fået samvittighedskvaler.

    Kommentar by x — 31. august 2011 @ 13:02

  11. x:

    Ikke helt samvittighedskvaler nok. Der navngives ikke ét medlem af Redox.

    Kommentar by Henrik — 31. august 2011 @ 13:13

  12. @Tim
    Uriasposten har tidligere citeret den nationalkonservative historiker Adam Wagner for følgende episode:
    “Denne ‘ekspert’ [Chris Holmsted Larsen, red.], der her advarer mod ‘politisk vold’, har jeg mødt engang. Det var til en julefrokost på Historisk Institut i København. Jeg sad og talte med en holdkammerat, men så kom denne ‘ekspert’ pludselig hen til mig, bukkede sig ned og stak sit hoved helt hen til mit og sagde, at den eneste grund til, at han ikke gav mig tæsk, var, at så ville han blive ekskluderet fra universitetet. Derefter placerede han en stor spytklat lige foran mine fødder. Måske derfor han er ekspert udi tankegangen bag politisk vold?”
    Citat kan stadig ses i en af bloggens posteringer.

    Kommentar by Nordsjælland — 31. august 2011 @ 13:24

  13. Uhyggeligt at ofrene (uanset deres politiske standpunkt og min mening om den) STADIGVÆK hænges ud i avisen med navn og situation, mens forbryderne for lov til at være helt anonyme. :-(

    I virkeligheden peger Politiken altså stadigvæk anklagende fingre ad højre på vegne af venstre – de “lader” bare som om at de er objektive. Det synes jeg er ærgerligt.

    Kommentar by Super — 31. august 2011 @ 14:01

  14. @13
    Jamen Pøletiken er jo en uanstændig, uhæderlig avis der aldrig bliver stueren. Sådan er det bare!

    Kommentar by Tim — 31. august 2011 @ 14:48

  15. Så venter vi bare på, at Ritzau sender historien rundt som telegram – not!

    Kommentar by Keld — 31. august 2011 @ 14:52

  16. off-topic
    Jeg vidste det da jeg læste om artiklen første gang.
    Nigeria: Islamister stod bag bombe mod FN
    http://jp.dk/udland/article2531386.ece

    Kommentar by Tim — 31. august 2011 @ 15:02

  17. @Super
    Ja, hvem er denne herr A.F.A. Redox mon …

    Kommentar by Nordsjælland — 31. august 2011 @ 15:03

  18. Politikens overskrift:
    “Højreekstrem: “Deres hensigt er at ødelægge folk, der mener som jeg”.
    Politikens underrubrik: “Den yderste venstrefløj overvågede politiske modstandere helt ned i deres postkasse, familie og vennekreds.”

    En persons post blev uden hans vidende omadresseret til andre. Når den slags gøres af folk på venstrefløjen, er de aktivister. Ord som “Venstre-ekstremister” eksisterer åbenbart ikke i avisen ordforråd… Eller er det fordi, avisen i virkeligheden er på linie med Redox?
    Man så i et tidligere indlæg her om Chris (Lenin) Holmsted Larsen, at han var facebook-ven med Politikens frelste chefideolog Rune Engelbreht Larsen. (eller en af dem, for Bondegård og Jerichow er skåret ud af samme alen).

    Kommentar by detective — 31. august 2011 @ 16:55

  19. Til orientering kan jeg oplyse, at personen på adressen i Jylland ikke har noget med sagen at gøre. Dog blev vedkommende’s postkasse tømt flere gange af ukendte i løbet af perioden. Samtidigt kan jeg oplyse at post omdirigeringen formentligt, udover opsnapning af post, havde til hensigt at få oplysninger om undertegnets nye adresse. Hvilket lykkedes og blev benyttet af ukendte.

    MNH
    Philip Traulsen

    Kommentar by Philip Traulsen — 31. august 2011 @ 17:15

  20. Redox skriver selv at de udspringer af en generationsskifte i Demos.
    Dette er helt korrekt.
    Redox blev dannet under og efter “naziinfo” kampagnen
    http://bzby.dk/anarkiforum/view.php?id=6136 , der var Redox reelle start da den var både grænseoverskridende og tilpas konfliktskabende på den ekstremevenstrefløj.
    Naziinfo kampagnen gik over stregen for hvad mange selv på venstrefløjen mente var rimeligt.
    Derfor foregik det anonymt med særdeles detaljeret udhængning af div ledende højrefløjsfolk og selv deres familier, arbejdspladser osv blev kontaktet og dodret med kommunisternes propaganda.
    Samtidigt gik man ud i folks nærmområder og satte klistermærker op med billeder og div påstande om feks nazist tilhørhsforhold osv.
    De ældre kræfter i demos ønskede ikke at deltage i den form for “aktioner”, men de yngre havde fået blod på tanden.
    Da det var for ekstremt til at lægge navn til, men samtidigt viste sig “effektivt og mere hårdslående” end den traditionelle gammeldags Demos journalistik med afdøde Erik Jensens vrøvlerier, valgte man derfor at stifte Redox som så kunne fungere mere direkte mht både at overvåge og overfalde, da det reelt er samme folk bare med hver sin kasket efter behov.

    Kommentar by J B — 31. august 2011 @ 20:14

  21. Et navn der er værd at huske på? Om ikke andet kan man vel forvente, at det dukker op, eventuelt efter et navneskifte, som medarbejder hos Politiken, Information, DDR, Enhedslisten, SF eller noget lignende eller underleverandør for en af disse.

    http://junikredsen.wordpress.com/2011/05/12/andreas-rasmussen-journaliststuderende/

    Kommentar by Hans Und — 31. august 2011 @ 20:35

  22. Fy for pokker, siger jeg bare!

    Der eksisterer et samfund midt i samfundet, som almindelige skatteborgere ikke aner en hujende om !

    En trussel mod samfundet befolket af mennesker man ikke med bedste vilje kan forlige sig med !

    De ER uhyggelige på samme måde som Himmlers sortklædte folk, luskende rundt og foretagende sig ting og sager som andre ikke kunne drømme om at gøre, som f.eks. at få omdirigeret en anden mands post til en fremmed adresse i Taulov !

    De er folk med kriminelle tankegange som ikke er rædde for at iværksætte deres beskidte tanker .

    Dem i samarbejde med islams rettroende……….hvad kunne dette ikke udarte sig til !

    Kommentar by Vivi Andersen — 31. august 2011 @ 21:53

  23. 21. Interessant link ;-)

    Kommentar by detective — 31. august 2011 @ 22:06

  24. Men,men,men, det er bestemt ikke oplysninger, som DR og TV2knuz vil beskæftige sig med!

    Kommentar by morlille — 1. september 2011 @ 06:49

  25. “Journalisten.dk interviewede Politikens graverchef John Hansen umiddelbart efter, avisen havde publiceret sine historier om højrefløjsnetværket. Her fortalte han, at han i starten var meget skeptisk over for materialet og også frygtede, hvor det kom fra.
    »Vi må åbent sige, at der er en risiko for, at materialet er skaffet ulovligt. Men vi synes, historien er så vigtig, at det vejer tungere. Hvis det var historien om, at en skuespiller har skændtes med sin kone, så havde vi ikke bragt den,« sagde John Hansen dengang til Journalisten.dk.”
    Link til historien ‘Politiken angrebet for at bruge Redox’:
    http://journalisten.dk/politiken-angrebet-bruge-redox

    Kommentar by Nordsjælland — 1. september 2011 @ 10:31

  26. “Avisen er blevet beskyldt for at have hacket sig ind i tusindvis af telefoner!” stod der i POLITIKEN…
    Var det POLITIKEN selv? Nej-nej-nej
    Var det News OF THE WORLD? Ja-ja-ja
    Er POLITIKEN en sandhedsapostel? Nej-nej-nej
    Er POLITIKEN en frisindet avis? Nej-nej-nej
    Får POLITIKEN ytringsfrihedens pris? Nej-nej-nej
    ER POLITIKEN et hyklerblad! Ja-ja-ja
    POLITIKEN er et hyklerblad! Ja-ja-ja
    POLITIKEN er et hyklerblad! Ja-ja-ja
    POLITIKEN er et hyklerblad! Ja-ja-ja
    Kastede POLITIKEN op over News OF THE WORLD’s ulovlige metoder?
    Ja-ja-ja
    POLITIKEN er et hyklerblad! Ja-ja-ja
    POLITIKEN er et hyklerblad! Ja-ja-ja
    POLITIKEN er et hyklerblad! Ja-ja-ja

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 1. september 2011 @ 16:19

  27. POLITIKENS chefredaktør, Bo Lidegaard:
    «Med Antifascistisk Aktion,AFA’s, store Sejre, der har slaaet Verden med Forbavselse og Beundring, er en ny Tid oprundet i Europa, der vil medføre en Nyordning i politisk og økonomisk Henseende under AFA’s førerskab. Det vil være Danmarks Opgave, herunder at finde sin Plads i et nødvendigt og gensidigt aktivt Samarbejde med den internationale AFA-bevægelse».

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 1. september 2011 @ 16:34

  28. Hvor er det ynkeligt at Politiken kritiserer Rupert Murdoch for at lave ulovlig hacking af mobiltelefoner og så
    er de selv en del af ulovlig hacking.

    Kommentar by Macster — 1. september 2011 @ 16:54

  29. For en god ordens skyld: Beboeren på den pågældende adresse var mig. Jeg var dengang aktivist i Dansk Front. Der er tale om en lejebolig. Fra min omgangskreds i Taulov har jeg hørt, at posttyverierne og det omfattende hærværk mod bopælen ophørte med det samme, jeg flyttede.

    Den nuværende lejer er mig ukendt og har intet med sagen at gøre.

    Med venlig hilsen
    Morten Borup

    Kommentar by Morten Borup — 1. september 2011 @ 17:47

  30. Fint nok Hr. Borup; i betragning af venstreekstremisternes metoder, så finder jeg det betimeligt at friholde de nuværende beboere på adressen for, netop, venstreekstremistisk terror.

    Mht. Nordsjællands kommentar/Politiken-citat: “Vi må åbent sige, at der er en risiko for, at materialet er skaffet ulovligt. Men vi synes, historien er så vigtig, at det vejer tungere.”

    Vigtig? Intet i de såkaldte afsløringer har ledt til hverken politianmeldelse eller politisk reaktion. Hvad har ORG-folkene egentlig gjort, som er så slemt? Brændt en negerdukke?

    Herregud da!

    Kommentar by Hr. Snusk — 2. september 2011 @ 03:52

  31. ->Snusk. Såvidt jeg forstår har de ikke “gjort noget”. Den viste negerdukke var bare en del af et gætte-legs-gave-selskabsleg omkring bålet, hvor de “gaver” man skulle dee videre blev brændt bagefter som man plejer i skoven. Nogen har så skåret billedet af det afbrændte bål til, så man kun kunne se “negerdukken” og ikke de andre ting/dukker f.eks Kermit og Anders And. Det var et lille udsnit af et bål. Det kunne også have været kasserede “Zuluer” og Røde Flag eller “Store Babser”, man havde vist fra bålresterne, men de var måske slet ikke smidt på bået, men spist af fascisterne? :)

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 2. september 2011 @ 15:14

RSS feed for comments on this post.