8. december 2005

Klokkerne ringer også for Alain Finkielkrauts kritikere

Fra Haaretz [via Peaktalk] – en historie om den jødiske filosof alain Finkielkraut. Her lidt fra Sarkozy backs Finkielkraut over Muslim riot comments:

The liberal weekly Nouvel Observateur devoted its cover story to what it called “the new neo-reactionaries.” Alongside Finkielkraut’s picture on the cover was a title stating that Finkielkraut and his colleagues had worsened the social chasms in the country.

Others mentioned as supporters of similar ideas were Sarkozy, philosopher Andre Gluksman and historian Pierre-Andre Taguieff (who coined the phrase Judeophobia). They are described as belonging to a right-wing wave that is now prominent in France.

Sarkozy appeared ready to take on the media. He had been following the attacks on Finkielkraut for two weeks and was waiting for a suitable opportunity.

“What do you want of him?” he asked the media representatives. “M. Finkielkraut does not consider himself obliged to follow the monolithic thinking of many intellectuals, which led to Le Pen winning 24 percent in the elections. The philosophers who frequent the salons and live between Cafe de Flor and Boulevard St. Germain suddenly find that France no longer bears a resemblance to them.”

Europa er i bevægelse i disse år, og som sædvanligt fatter den moraliserende venstrefløj intet. I tirsdags var jeg med min søn til ørelæge, og bagefter gik vi hen ad Park Allé (Århus) for at tage en af de tre-fire busser som kan bringe os hjem. Klokken var lidt over 16 – på den mest befærdede gade i Danmarks andenstørste by. En gruppe på 10-15 ghettodrenge opførte sig vildt truende, og da jeg gik forbi dem (flere meters afstand), så røg der en tom colaflaske tæt forbi mig. Jeg vendte mig om, kiggede på dem, og gik så rutinemæssigt videre. Fem minutter senere, da vi stod og ventede på bussen løb gruppen over Park Allé direkte ud foran bilerne som måtte bremse hårdt op. En af dem gik midt ude på vejen hele vejen hen til Banegården, og forsøgte med sin attitude at provokere folk i bilerne. Der må have været flere hundrede på vej til og fra arbejde, og alle reagerede som undertegnede lidt tidligere – som om intet var hændt. Lignende episoder har jeg gentagne gange set ved midnatstid i Bispehaven – nu ses det i midtbyen, 50 meter fra byrådssalen – klods op af Arne Jacobsens klokketårn…

“Perchance he for whom this bell tolls, may be so ill, as that he knows not it tolls for him; and perchance I may think myself so much better than I am, as that they who are about me… may have caused it to toll for me… and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee.” [John Donne: Devotions upon Emergent Occasions, 1623]

30 Comments »

  1. Dette er ikke rettet mod dig Kim – jeg forstår dig udmærket, men hold kæft hvor er danskerne nogle sølle fjolser.

    Jeg vil æde min gamle hat på, at havde dette været i min ungdom, så havde et tilpas antal mandfolk stoppet bilen, og givet pøblen et passende antal brådne skaller og brækkede arme og ben. Det sker ikke ikke nu, hvor danmark er beboet af 90% kællinger. Det er måske også godt. Der skal efter min mening ikke så meget til længere, før tredje verdenskrig bryder ud. Det kan meget godt være sådan noget, eller JP’s tegninger, der bliver tændstikken til lunten.

    Mvh. Børge.

    Kommentar by Børge — 8. december 2005 @ 10:30

  2. Jeg har været tæt på at få kniven en enkelt gang – det ønsker jeg bestemt ikke at opleve igen. Når jeg ser en pensionist mobbes af indvandrerdrenge i 4’eren mod Frydenlund, så er det heller ikke mig som beder dem slappe af – grænsen mellem sund civilcourage og dumdristighed er flydende i disse år, og når man får børn ændres prioriteterne.

    Kommentar by Kim Møller — 8. december 2005 @ 10:59

  3. Ret uden for SAS hotellet på Frederiksberg, var jeg nær blevet overfaldet af en ung 25 årig muslim, af den grund at jeg havde “kigget efter ham” da jeg krydsede vejen….(!!) Da jeg imidelertid var på vej over mod hans (og hans blonde 13 årige danske kæreste)fortov, var det imidlertid svært at forhindre.

    Desværre gav jeg ham ikke en ordenlig røvfuld (som officer i Hæren skulle jeg nok kunne have rykket ham rundt), fordi jeg mest af alt frygtede, at en bil eller 5 ville bremse op sekundtet efter og mere eller mindre slå mig ihjel.

    Kald mig en tøsedreng eller for klog til at blive sloget synder og sammem, men uanset hvad, så gid denne lille djævel væk med endnu en opfattelse af, at ‘det danske’ er en slap forsamling hunde. Nemlig: havde han bedrevet dét mod mig hjemme på steppen, så var han øjeblikkelig blevet sat 5 år tilbage i udvikling. Men i DK slipper man afsted med….mord.

    Kommentar by ck — 8. december 2005 @ 11:16

  4. Sådane historier er der masser af. En pædagog-bekendt røg ind i en gruppe på McDonalds en sen aften – nu ser han mere nuanceret på hele problematikken.

    Kommentar by Kim Møller — 8. december 2005 @ 11:32

  5. “når man får børn ændres prioriteterne”

    Jo Kim, men ikke nødvendigvis i den retning, som du har bevæget dig. Jeg har også børn, og med dem er kommet en stigende bevidsthed hos mig om, at jeg skal være et forbillede. Mine drenge skal ikke se deres far som en mand, der ser den anden vej, når bøller forsøger at terrorisere deres omgivelser.

    Men selvfølgelig skal man ikke opføre sig dumt og løbe ind i en forventelig katastrofe for sig selv og sin familie. Men jeg tror godt, jeg kan slå fast, at jeg reagerer, hvis der bliver kastet en flaske efter mig på et sted, der er fyldt med andre mennesker.

    Kommentar by Ole — 8. december 2005 @ 13:31

  6. –> Ole

    Jeg ved såmen ikke om colaflasken var rettet imod mig, og man skal vælge sine slag med omhu. Selvfølgelig skal man ikke finde sig i alt, men Victor opfattede helt sikkert ikke situationen som jeg gjorde det, og at tage et opgør med banden ville ikke fremme noget som helst.

    Kommentar by Kim Møller — 8. december 2005 @ 13:48

  7. Ja gud skal man vælge sine slag med omhu. Men dem som kan, skal nu og da brække næsen på nogle af dem. For ja de går videre og videre og føler de kan slippe afsted med mere og mere, jo senere vi trækker grænsen, jo værre bliver det.

    Men naturligvis er det ikke noget vi skal løse med fare for eget liv, eller fare for at blive den der bliver dømt til fængsel for den sags skyld, det er noget som først og fremmest skal løses ag politiet med loven i hånd, hårdere straffe og like it or not, mere politi i gaderne.

    Men sådan noget som det her bliver noget vi kommer til at se mere af hvis ikke vi slaå hårdere ned, både samfundsmæssigt og individuelt, en 17 årig pige voldtaget foran 30 ligeglade vidner:

    http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,739946,00.html

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 8. december 2005 @ 14:23

  8. Grim sag fra Sverigestan. Voldtægt er i en anden kategori – her skal der altid gribes ind.

    Kommentar by Kim Møller — 8. december 2005 @ 14:30

  9. Denne episode med at de blokker gaden… hvis jeg havde siddet i en af de foreste biler havde jeg tråt på speederen. De skulle sgu nok flytte sig hvis man gjorde sådan, de er jo i bund og grund nogle kujoner, dem der gør dette.

    Kommentar by Lisbeth — 8. december 2005 @ 14:51

  10. Problemet er ikke at at sætte den individueller ballademager eller endda en mindre bande på plads.

    Problemet er snarere at det aldrig, aldrig ender der når man griber ind imod mennesker der tænker i blodfejde-baner, og for hvem en røvfuld ikke er en lærestreg let alone en begivenhed der kan få dem til at se deres egen opførsel i perspektiv. Det er slet og ret en ydmygelse, som skal hævnes snarest muligt, og som ofte bliver hævnet snarligt, som adskillige dørmænd kan skrive under på. Ofte gennem organisation af tæskehold af enorme proportioner udelukkende forenet gennem den voldshandling de skal ud og foretage.

    Det er så morsomt at se DF blive svinet til for at have en dem-og-os mentalitet. Hvem er det lige der tænker dem-og-os … ?

    Kommentar by DaLi — 8. december 2005 @ 15:44

  11. “Hvem er det lige der tænker dem-og-os … ?”

    Øøøøhhh … begge lejre?

    Kommentar by Ole — 8. december 2005 @ 18:11

  12. Jeg tror ikke som Lisbeth, at man skal/behøver træde på sømmet.
    En dag så sker der simpelthen bare en forfærdelig ulykke.

    Tænk på, hvad der er sket flere gange netop, når der ER sket en trafikulykke. Før ambulance- og redningsfolk når frem, står der allerede et kontingent på tyve-fyrre fædre, fætre, onkler og sønner hidkaldt via mobilen og forsøger at forhindre redningsfolk i at “fingerere” ved forulykkede og fastklemte etniske kvinder.
    Det samme vil sikker ske her. Uanset at disse drenge måske selv vil være skyld i ulykken, er jeg ikke i tvivl om, hvem der vil få plukket vingerne af.

    Jeg har selv kendskab til andre menneskers møde med tæskehold med baseballbats helt tilbage i midtfirserne, ligesom jeg selv er blevet overfaldet flere gange ved højlys dag på strøget i København. Trods sommer og “tykt” med mennesker, er man totalt overladt til sig selv, når folk af anden etnisk baggrund går amok, er desværre min grimme erfaring.
    Tænk også på voldtægten, der blev begået mod en retarderet kvinde på toiletterne på Gammel Torv, hvor to drenge holdt søsteren fast udenfor toiletterne imens, hvor hun råbte om hjælp til hende og søsteren, der var spærret inde med to andre drenge, FORGÆVES!
    Bare det, at det er DRENGE på 13-14 år i sidstnævnte episode er illustrativt for en totalt anderledes og fremmed tankegang.
    Nu gik det heldigvis ikke så galt for mig, men jeg ER da flygtet over hals og hoved eller haft en “mentalt anderledes” fyr “hængende” i mit tøj, mens jeg over en længere strækning forsøgte at få ham til at slippe mig ved at tæske løs på ham med min taske. Og nej, jeg hedder ikke Jelved til efternavn, og slap i øvrigt med iturevet tøj.
    Jeg må konstatere, at nogle af disse typer er så mentalt anderledes skruet sammen end gennemsnitsbefolkningen, at de (også) er totalt uden for pædagogisk rækkevidde.
    Mht. DaLis bemærkning, så kan jeg kun erklære mig enig.
    Apropos dørmænd, så husker jeg episoder både med skydevåben og stegegafler, hvilket understøtter min formodning om, at nogle af disse varyler rent faktisk tror, at de regerer enevældigt og derfor også står over almindelige borgeres retsfølelse og tror sig over lands lov.
    Det er dem, forbryderne, der er de krænkede og fornærmede, når de får svar på tiltale, eller med andre ord, modstand accepteres ikke!
    I øvrigt giver jeg DaLi ret i, at dem-og-os mentaliteten udøves overvejende af visse tilkomne og indvandrede grupper.

    Kommentar by Marianne — 8. december 2005 @ 19:23

  13. Så længe det overvejende flertal tror at regler kan klare sagen for både individer med tilknytning til samfundet og klankulturelle subjekter, vil der ikke være en løsning. De er mange og lyver enhver sag hjem i retten. Ethvert muligt effektivt forsvar vil formentlig være ulovligt i henhold til pt gældende.

    Kommentar by IL KIMPO — 8. december 2005 @ 20:21

  14. Man skal naturligvis ikke være dum og står de og vifter med en kniv, skal man overveje grundigt hvor meget man egentlig vil savne sin pung når det kommer til stykket. Ligeledes skal man overveje om byen er stor nok til at de vil lede efter en nål i en høstak hvis du banker en af dem.

    Personligt ville jeg ikke finde mig i hvad som helst og vil gøre som andre jeg har kendt, knalde dem en på tuden med fuld kraft – og så vil de i øvrigt ikke stå op længere hvis jeg rammer rent.
    Hvis de truede med en pistol, ville jeg nok også bare aflevere min pung.

    Ellers et tip, man vælger ikke altid hvem, hvad og hvor selv. Skulle i være så uheldige at løbe en i en lille aggresiv lømmel som forsøger at stikke jer med en kniv, så vend ikke ryggen til medmindre i ved i løber rigtigt hurtigt.
    Grib en cykel og brug den som våben og skjold for den sags skyld, der er næsten altid en cykel i nærheden.

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 8. december 2005 @ 22:14

  15. Hvorfor brugte du ikke mobilen 112. Det er politiets opgave!

    Kommentar by Lars — 8. december 2005 @ 22:16

  16. Lars, synes du vi bør have mere politi?

    Kommentar by IL KIMPO — 8. december 2005 @ 22:55

  17. Til Lars

    Provokerende/intimiderende adfærd samt overtrædelser af færdselsloven uden dokumentation er næppe noget politiet vil gøre noget ved. Da jeg d. 17. august 1999 (sic) sammen med konen blev overfaldt, blev det meldt – husker det tydeligt, det var en langsommelig proces(3-4 timer). Politiet kørte rundt med os for at finde de to, hvad lykkedes – den ene var igang med at sparke til en fyr der lå ned. Tro mig – politiet gav ham lidt af det han fortjente;-) Han fik et år bag tremmer – men havde også ti forhold ialt.

    Blev truet med kniv foran bar i Århus under en bytur, da jeg bad en om at slappe lidt af. Gjorde ikke mere ud af det. Tror der sker meget af den slags som aldrig når medierne. Fik for et par uger siden historien om en gruppevoldtægt (2 aktører, 4 tilskuere – tæsk!)- blev ikke anmeldt da hun kendte dem alle. Hun er nu flyttet fra kvarteret.

    Så er der alle de mindre episoder. En fyr jeg arbejdede for var lige flyttet fra Nordjylland til Århus og havde taget hans gravide kone med i City Vest – det tør hun ikke mere osv osv osv.

    Kommentar by Kim Møller — 9. december 2005 @ 00:03

  18. Min bedstefar er blevet overfaldet tre gange og røvet, i øvrigt sparket mens han lå ned.

    Han har kun meldt den ene gang, de finder dem sjældent, god service du fik fra politiet faktisk, Kim.

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 9. december 2005 @ 01:55

  19. Desværre har vi jo bare et lov system i de fleste tilfælde uden den store konsekvens – kunne godt tænke mig at undersøge og sammenligne voldsdomme og i øvrigt gentagen vold med samme gerningsmand aká den tikkende bombe med domme foretaget overfor økonomisk svindel osv.

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 9. december 2005 @ 01:59

  20. De muslimske voldsforbrydere mangler det “indre kompas” for at bruge et ord fra Hirsi Ali, hvis bog “Jeg anklager”, jeg netop er i gang med. Da de kun tænker i “ære” og i “skam”, vil de aldrig forstå det enkelte velfortjente hak i tuden, der bringer “normale mennesker” til at reflektere over den kriminelle løbebane, de er på vej ind på. Et år i fængsel, og hvad så? Allerhøjst skåner det et antal sagesløse for overfald i den periode. Bagefter fortsætter de med blankt og uforbederligt at benægte åbenlyse sagsforhold, kendsgerninger ad absurdum. Alle indlæggene her i tråden taget i betragtning kunne det være at man ligeså godt først som sidst kunne oprette et forum for udveksling af erfaringer under overskriften “Indvandrervold – hvad gør vi ved det?” Der skal nok blive brug for det i de kommende år, om ikke andet så som en slags sorggruppe, hvor man i fællesskab kan sørge over det retssamfund, der forsvandt.

    Kommentar by Thomas — 9. december 2005 @ 02:13

  21. Om en ca. 8-9 år står den næste generation af nuværende muslimske Småbrødrer klar til at hjælp Storebrødrerne .

    Gad nok vide HVAD man fra offentligt hold har tænkt sig at stille op med et betragteligt større antal små-og storkriminelle muslimske unge ?

    Hvad der ikke er svært at regne ud er, at det bliver den såkaldte almindelige, etniske Dansker der kommer til at betale prisen.

    Både i egentlig og overført betydning.

    Så spørgsmålet er vel også -hvornår begynder vi at KRÆVE dem straffet så det kan forståes, nemlig med at fratage dem det eventuelle Danske statsborgerskab, hvis de har et sådant, og sende dem tilbage til oprindelseslandet .

    I hovedparten – hvis ikke i alle- af tilfældene vil dette ikke være noget problem for dem, idet de ganske givet har familier i hjemlandene som gør, at man ikke sender dem retur til en alenehed.

    Hvorfor skulle de kommende generationer af muslimer være så meget mere integreret i det Danske samfund end de tidligere, når det er påviseligt, at indtil nu er det gået den modsatte vej.

    Det vil sige, vi har mere end 30 års erfaring at hente informationer fra.

    Hvorfor tør vi ikke gøre det, der er nødvendigt ?

    Kommentar by vivi andersen — 9. december 2005 @ 06:44

  22. Mit første møde med disse blogs for et års tid siden, havde et link til en svensk avis der kunne vise en videooptagelse af ef et overfald i en by i Sverige. Optagelsen var foretaget af voldsmændene selv som en art trofæ og personen der holdt kameraet, lavede lyde til overfaldet nøjagtig som man selv gjorde som barn når man legede at man var John Wayne (hvor er han nu?). Det var rystende selfølgelig billeder, men det mest skræmmende var den måde byen gik i stå på. Det var midt i byen ved højlys dag og alle omkring så ud til at vente på at det var overstået, en bus der var på vej ind til sit busstop standsede roligt og ventede til det hele var overstået, altså til overfaldsmændene var færdige med deres forehavende, for det foregik præcis hvor bussen skulle holde holde – pladsen var så at sige optaget til andet formål og det må man som civiliseret menneske forholde sig til.

    Jeg vil ikke fornærme nogen af jer der her har skrevet, men jeg håber at i opdigter de historier jeg her læser for det andet kan jeg ikke bære. Hvor er vi på vej hen?

    Kommentar by Peter — 9. december 2005 @ 08:51

  23. “Jeg vil ikke fornærme nogen af jer der her har skrevet, men jeg håber at i opdigter de historier jeg her læser for det andet kan jeg ikke bære. Hvor er vi på vej hen?”

    Jeg har ikke digtet – endsige overdrevet, men har i voldtægt-beretningen af hensyn til offeret undladt at være for præcis.

    Virkeligheden kan være barsk, ikke mindst hvis man har haft sin daglige gang i ghettoerne eller har færdes i de størrer byer om natten.

    Kommentar by Kim Møller — 9. december 2005 @ 09:14

  24. Vi er på vej mod borgerkrig Peter og Kim… går du til nogen kampsport???

    Kommentar by Lisbeth — 9. december 2005 @ 09:42

  25. Til Lisbeht

    Jeg går ikke til kampsport, men er med mine 90 kg tung at danse med. Jeg ønsker ikke den slags konfrontation, og NÅR (ikke hvis) det bliver værre flytter jeg nok til en mere sikkert sted. Måske en lille landsby på Samsø.

    Kommentar by Kim Møller — 9. december 2005 @ 09:51

  26. Sikke noget fis at man overhovedet er nød til at forholde sig til ting som selvforsvarsevne.

    Sidst jeg checkede var Danmark en retsstat, for politiet har monopol på magtanvendelse og hvor den den enkelte borgers legeme deruover et helt og aldeles ukrænkeligt.

    Det politiske spørgsmål er om man vurderer gerningsmandens ret til beskyttelse at blive udvist imod diverse konventioner højere end offerets ret til legemets ukrænkelighed, netop i de sekunder hvor førstnævnte sparker løs på sidstnævnte der ligger bevidstløs på asfalten.

    I de politiske partier EL, SF, S og RV synes svaret klart at være “JA”. Der skal ikke taget hensyn til videnskabeligt beviste psykologiske, kriminologiske og strafferetlige ting som straffens egnethed til at være præventiv over for gerningsmanden selv, potientielle gerningsmænd eller for offerets og samfundets retsfølelse, såfremt der er nogen som helst risiko for at gerningsmandens egne rettigheder kan blive krænket.

    Notér her at vi KUN taler om straffastsættelse og udmåiling af DØMTE, SKYLDIGE gerningsmænd. Det er, med andre ord, et politisk valg hvor nævnte politiske partiske partier vurderer at en bevist skyldig gerningsmands rettigheder vejer tungere en hensynet til offerets rettigheder og samfundets kohærens.

    Kommentar by DaLi — 9. december 2005 @ 15:59

  27. Desværre er det ikke digtekunst, men omvendt er det omkring 2000 tordenskjolds soldater, i spjældet med dem, permanent hvis de ikke kan eller vil ændre adfærd, og tag fat i øreflipperne på småbrødrene.

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 9. december 2005 @ 16:30

  28. Tja jeg kunne såmænd også komme med min andel af IKKE OPDIGTEDE HISTORIER (møntet på den skeptiske) men det undlader jeg nu, istedet vil jeg bare konstatere efter at have læst jeres oplevelser med vores “berigende” gæster, at løsningen (medmindre vi ender i en borger/religions krig)er at vi får sendt ALT det vi kan slippe af med tilbage til deres oprindelslande, jeg vil enda gå så vidt som at mene at vi SKAL have ændret vores lov sådan at vi kan tage tildelte statsborgerskaber fra de værste af de bavianer !

    Kommentar by whodares — 9. december 2005 @ 18:43

  29. Min kommentar var et udtryk for min sindstilstand. Det er meget lettere hvis det ikke er sandt og i morgen ser alt lysere ud.

    Jeg havde en diskussion med en af mine venstreorienterede venner om regeringen, fascisme og “de fremmede” og udover at vi var politisk uenige, så vqar det slående at han ikke ville tro på hvad Islam var. Men han har alligevel en erfaring med muslimer der gør at hans verden falder i to dele. Derfor kan han sidde og tale imod generaliseringer for “det er mennesker vi taler om” og i næste åndedrag sige at han håber at DE vil sprænge Nørreport og om DE så gjorde det flere gange så skulle VI så bare finde os i det! Jeg var rystet over hvor svagt vi så står hvis mange på forhånd har tænkt sig at give efter og forberedt sig til at gøre det til deres ideologiske program. Man benægter at der er et problem men er allerede indstillet på terroren og vil hilse den velkommen. Hvad sker der med os?

    Hans oplevelse med muslimer skete på det nedlagte banelegeme bag Mjølnerparken, hvor han og hans bror stod og øvede deres musik indtil en flok drenge i alderen 8-12 år begyndte at bombardere dem med sten. De prøvede igen ugen efter med samme resultat så nu spiller de ikke der mere.

    Jeg tror ærligt talt at min ven er bange for at se den side af ham selv hvis han accepterer at Islam er et problem. At han så skulle være rascist eller et eller andet.

    Så tilgiv mig hvis I har troet at jeg antød at I løj, for det gør jeg ikke. Jeg er bare bange da jeg ikke kan se en løsning.

    Kommentar by Peter — 9. december 2005 @ 23:13

  30. Ok , det var jo noget helt andet :-)

    Kommentar by whodares — 10. december 2005 @ 18:55

RSS feed for comments on this post.