16. oktober 2011

Selv de røde kan se ansvarsforflygtigelsen

Er folks civilcourage helt væk? Da jeg for et par år siden måtte forsvare min plads i S-toget mod et par store teenagere fra det bedre borgerskab uden at få hjælp fra de mange passagerer, mistede jeg nok en del af troen på mine medmennesker. Der var ingen knive og volden var af den mildeste art, men ingen skulle nyde noget. Denne gang var det Vivi Andersens tur. Hun forsøgte noget så ædelt som at redde en mands liv, men de forbipasserende så intet. Det er sjældent sociologer siger noget fornuftigt, men blind høne.. Fyns Amts Avis:

Hun forsøger at vinke til flere bilister, og på fortovet står hendes bil med katastrofeblinket tændt.

Alligevel kørte 15-20 bilister bare forbi.

– Jeg forstår ikke, hvorfor ingen standsede, siger hun til avisen.
Undrer ikke ekspert
Men det er ikke noget, der kommer bag på tidligere lektor emeritus og institutleder på Sociologisk Institut, Bjarne Hjorth Andersen.

– Min hypotese er, at institutionaliseringen i samfundet har medført en ansvarsforflygtigelse hos mange i dag. Folk tænker ”det er der andre, der må tage sig af,” siger den daværende institutleder, der har undersøgt lignende eksempler, blandt andet i forbindelse med grov vold, hvor folk bare passerer.

I stedet for at hjælpe næsten, kan man jo købe aflad hos Amnesty.

Oploadet Kl. 19:06 af Kim Poulsen — Direkte link13 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/30083/trackback

13 Comments »

  1. @Kim

    “I stedet for at hjælpe næsten, kan man jo købe aflad hos Amnesty”

    Ja, det er vist endda nemmere end det:

    Det er mit indtryk, at det for at være et godt menneske faktisk er tilstrækkeligt at mene, at ANDRE skal være gode mennesker.

    Man skal blot mene at andres penge skal bruges på ulandsstøtte og at andre mennesker skal gøre plads til ubegrænsede mængder af fjendtlige fremmede i deres kvarterer og deres børns skoler.

    At mene at andre skal være gode mennesker er en nødvendig og tilstrækkelig betingelse for selv at være et godt menneske…

    Kommentar by Tintin — 16. oktober 2011 @ 21:06

  2. Jeg væltede her på cyklen i onsdags, fik prompte den førstehjælp jeg havde brug for.

    Kommentar by Bertel — 16. oktober 2011 @ 22:16

  3. I stedet for at hjælpe næsten, kan man jo købe aflad hos Amnesty.

    Som regel spørger jeg folk fra Amnesty, ‘Folkekirkens’ Nødhjælp og lignende, om de repræsenterer en anti-semitisk holdning, når de så gerne hjælper palæstinenserne i deres aktiviteter. Til min forbløffelse fik jeg et klart ‘Ja’ i Kolding for et par år siden.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 16. oktober 2011 @ 22:54

  4. Altså hvor blinde er de røde?

    Gadeplansmedarbejder blev stukket ned på arbejde
    http://politiken.dk/indland/ECE1423596/gadeplansmedarbejder-blev-stukket-ned-paa-arbejde/

    Kommentar by Tim — 16. oktober 2011 @ 22:59

  5. “- Min hypotese er, at institutionaliseringen i samfundet har medført en ansvarsforflygtigelse hos mange i dag.”

    Der tror jeg den gode sociolog ramte hovedet på sømmet.

    @ Henrik R Clausen

    “Som regel spørger jeg folk fra Amnesty, ‘Folkekirkens’ Nødhjælp og lignende, om de repræsenterer en anti-semitisk holdning, når de så gerne hjælper palæstinenserne i deres aktiviteter. Til min forbløffelse fik jeg et klart ‘Ja’ i Kolding for et par år siden”

    Seriøst? Fy faaan som de siger på den anden side af Øresund.

    Kommentar by Stormen fra Nord — 16. oktober 2011 @ 23:49

  6. En meget trist udvikling. Jeg har selv oplevet mange af episoder, hvor folk af frygt (eller andre årsager) ikke hjalp til i kritiske situationer. Førstehjælp er folk som regel gode til, men er der den mindste fare, så driver de ind i en tv-tilstand, hvor alt de ser ikke er rigtigt, og hvor de ikke har den mindste indflydelse på hvordan handlingen udspiller sig. Folk er hulens bange, og ofte også med god grund. I visse grupperinger, går det oftest hårdest ud over den gode samaritaner der iler til hjælp. De får stålet lige i maven.

    Den grelleste episode jeg har oplevet, var en kvinde med to børn (der spiste isvafler) der stod og kiggede på en selvmorder der hoppede ud fra et tårn…

    Civilcourage er blevet en sjældenhed og man skal være taknemmelig når man oplever den.

    Kommentar by Hildy Koster — 17. oktober 2011 @ 00:10

  7. Civilcourage er ikke forsvundet. Og hver gang man selv viser den, inspirerer man andre til det samme. Det har jeg oplevet flere gange. Det gør stort indtryk på folk at blive mindet om, at man godt kan handle selv, og at det er éns pligt som menneske. Så begynder de også at gøre det.

    Så det er bare at være opmærksom. Jeg går altid lige ud og tjekker, hvad det er, når jeg hører råb eller skrigen i gaden. Jeg skrider ind på den måde, jeg vurderer er bedst. Og jeg har en aftale om telefonkæde med naboerne, hvis der er brug for at tilkalde hurtigere ekstra-assistance end politiets (som man selvfølgelig også ringer til, hvis det er relevant). Gør I det samme. Vi kan godt.

    Kommentar by M — 17. oktober 2011 @ 05:18

  8. I et multietnisk samfund er der ingen samhørighed mellem mennesker

    Kommentar by tavsen — 17. oktober 2011 @ 09:46

  9. Jeg får opkastningsfornemmelser hver gang jeg ser og hører om forbryderklubben Amnesty Criminal og voldsfanatasier hver gang jeg ser eller hører en af deres vamle forbryder-repræsentanter :-(

    Så længe småforbryderne på Christiansborg styrer landet, kan tingene desværre ikke blive anderledes.

    Kommentar by Tolder — 17. oktober 2011 @ 12:18

  10. @ #4

    ?? Hvor er det dog sygt, at man på den måde lefler for de unge. I dette tilfælde med knivstikkeriet kunne man passende havde holdt en pause, men det tør man ikke, da der så er risiko for at de unge går yderligere berserk.

    Kommentar by Johnson — 17. oktober 2011 @ 16:51

  11. Og imens bliver ens pose og taske bagage plyndret.
    En person beder om hjælp og man er distraheret af et kort eller andet i de sekunder det tager.
    Bliver også brugt ved vej røverier. Man går ud af bilen for at hjælpe og væk er bilen med bagage og børn.
    I USA blev folk spurgt om, hvorfor de ikke hjalp et offer. Her kan man ske og blive sagsøgt for “forkert” førstehjælp bagefter. Du kan ske og påføre offeret for flere og værre skader end før hjælpen. Brækkede ribben, skader på nakke så kørestol er nødvendig. Genoptræning osv..
    Så……

    Kommentar by Peter — 17. oktober 2011 @ 17:33

  12. Wow det var flot…det har været vidst I LANG TID. LET RØVEN S

    S vil have undersøgt islamisk dating
    http://jp.dk/indland/article2579725.ece

    Kommentar by tim — 17. oktober 2011 @ 17:35

  13. Ja Rigtig, Folk tænker som Lucy Italiano.
    Skide med det, det ordner den næste.

    Kommentar by Charles Nielsen — 18. oktober 2011 @ 00:52

RSS feed for comments on this post.