25. oktober 2011

Libyens kulturelle infrastruktur og den såkaldte ‘Køreplan for et demokratisk Libyen’

Selv forskere og politikere begynder efterhånden at forstå, at det såkaldte arabiske forår, ikke nødvendigvis gør Verden til et bedre sted. Elefanten i rummet hedder Muhammed, men da ingen tør sige det højt, væves der til hudløshed om at demokratisere Islam – ja, sågar om demokratisk Islam. Det er langt fra virkeligheden, men om ikke andet, så svært underholdende.

I sidste uge blev venstrefløjens tidligere yndling Muammar Gaddafi taget til fange og likvideret, af de nye libyske magthavere. Vejen skulle således være banet, for det udenrigsminister Søvndal ifølge Politiken har betegnet som en ‘Køreplan for et demokratisk Libyen’.

Problemet er dog stadig elefanten – den kulturelle infrastruktur er ikke på plads.

Det er ikke mere end fire måneder siden daværende udenrigsminister Lene Espersen fløj til Benghazi, hvor hun flankeret af den nuværende statsminister Helle Thorning-Schmidt og en række udenrigspolitiske ordførere, mødte manden der i dag er Libyens førstemand. “Vi er Jer meget taknemmelige”, sagde oprørslederen, hvis hærchef for få år siden kæmpede for Taliban.

Således faldt ordene søndag i Tripoli…

“We, as an Islamic state, have taken on the Islamic Sharia as the basic source of law. Therefore, any law that contradicts Islamic principles, Islamic Sharia will be an invalid law.” (Overgangsleder Mustafa Abdel-Jalil i Tripoli, 23. oktober 2011)

Reaktioner…

“I Tunesien og Egypten er hele familieretten baseret på sharia. Det er meget almindeligt, og det har ikke givet anledning til problemer.” (Lektor Helle Lykke Nielsen til Jyllands-Posten, 24. oktober 2011)

“Det viser sig, at religion og politik for rigtig mange i Mellemøsten hænger sammen på en eller anden måde. Hvis vi ser mod nabolandet Tunesien, synes der at være udsigt til, at islamisterne er villige til at spille med i et demokratisk spil…” (Adjunkt Morten Valbjørn til Jyllands-Posten, 24. oktober 2011)

“Jeg er altid bekymret, når nogen bruger ordet sharia i forbindelse med lovgivning. Men lad os slå koldt vand i blodet. Vi skal ikke dømme dem på, hvad forskellige personer siger, men hvad der rent faktisk bliver gennemført.” (Socialdemokraten Jeppe Kofod til Ritzaus Bureau, 24. oktober 2011)

“Hvis man indfører en shariastat er der ikke meget råderum for demokratiet, så det er selvfølgelig ikke godt… Hvis det bliver et demokrati, som bare er baseret på koranen, ligesom det danske er baseret på kristendommen, så kan det sagtens fungere. (Konservative Per Stig Møller til Berlingske Tidende, 24. oktober 2011)

“Det første demokratiske valg i kølvandet på det arabiske forår ser ud til at give stor medvind til partiet Ennahda, der overvejende består af moderate islamister.” (Politiken om det tunesiske valg, 24. oktober 2011)

“Jeg tror mere, at det kan sammenlignes med, at katolske partier i Europa kalder sig kristelige. Det betyder ikke hardcore-kristendom, men at sådan er deres grundorientering i livet.” (Udenrigsminister Villy Søvndal om ‘blød sharia’ i Jyllands-Posten, 25. oktober 2011)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/30636/trackback

41 Comments »

  1. Per Stig Møller er en belæst og begavet politiker, så hvorfor stille han åndssvage spørgsmål? Det nå være luften, der er noget galt med.

    Kommentar by machiavelli — 25. oktober 2011 @ 11:11

  2. Det bliver nok ikke sidste gang at NATO kommer til at bombe i det område…

    Kommentar by Jacob Andersen — 25. oktober 2011 @ 11:28

  3. Per Stigs undskyldning for den omgang tågesnak, er vel bare at manden er blevet gammel og senil. Og Helle Lykkepille og de andre originalers undskyldning, er vel bare at de er komplet idioter.
    DET ARABISKE FORÅR ER SIBIRISK VINTER FOR ALLE I VESTEN.

    Kommentar by Fritz — 25. oktober 2011 @ 11:45

  4. Lad os bare være enige om at de danske politikere ikke har den fjerneste anelse om hvad de har støttet. Eller det vil sige det har de sikkert, men det kan man ikke sige udaftil. Nu støtter vi allesammen det arabiske forår, og rider med på vognen. Men ærligt talt, så har vi ingen ide om hvad der kommer til at ske. Men man kan godt forvente islamiske stater, der forkaster demokratiet ret hurtigt. Sharia og demokrati er 2 helt modsatrettede størrelser.

    Og da vi vidste hvilke størrelser de forskellige libyiske oprørere var, kan INGEN i Danmark for alvor tro på at demokrati bliver den fremtidige styreform hverken i Libyen eller noget andet arabisk land.
    Så når politikerne jubler over demokrati, så er de enten dybt naive, eller vildleder bevidst danskerne.

    Danskerne må bare acceptere tingenes tilstand i den del af verden. Og at kæmpe for demokrati er dybt naivt.
    Man må være realistisk, og det forventer jeg også af de danske politikere. De skal være på forkant med begivenhederne. Og være ærlige overfor danskerne angående libyens fremtid. Jeg kan ikke KLARE når de allesammen jubler og hylder demokratiet, og så 2-3 år efter står frem med kritik. Hallo i ved UDEMÆRKET godt hvad vej vinden blæser.
    Måske er de danske politikere bare så dumme at de ikke tænker bare lidt fremad. Og tænker bare lidt over hvor stor sandsynligheden er for at et arabisk land går i sharia retning, og i retning af diktatur.

    Kommentar by Endnu en vantro — 25. oktober 2011 @ 11:53

  5. Jeg vil købe en kop og putte lidt kaffegrums i den og slå mig ned som spåmand. Jeg ville blive millionær.

    Hverken Irak eller Afghanistan vil på længere sigt overleve i deres nuværende form, vore muslimske venner vil tage over. Og så kan man godt begynde at læse Huntingtons “Civilisationernes oprør” igen. Vesten vil stå i et ideologisk opgør med Islam.

    Og spurgte vi nu vore politikere: “Tror I der er chance for det”? Vil svaret blive med 99% sikkerhed. Nej,nej,nej! sådan kan man ikke se på det. Vi skal bare tale ordentligt til dem, som Karen Hækkerøv som bekendt har udtrykt. Eller var det Chokolade Anna?

    Verden vil fortrænges og det bliver den så. Men interessant er det.

    Kommentar by machiavelli — 25. oktober 2011 @ 12:04

  6. Og så glemte jeg at spørge: Hvad er der i vejen med den stakkels elefant?

    Kommentar by machiavelli — 25. oktober 2011 @ 12:06

  7. Der er grænser for menneskelig begavelse: men åbentbart ingen grænser for dumheden.

    Det er utroligt så ignorante såkaldt begavede mennesker kan være.

    Shariabaseret lovgivning er institutionaliseret diskrimination. Undersøg for eksempel hvad koran og sharia siger om ikke muslimer. Eller kvinder, eller rent og urent.

    Der er godt nok nogen der ikke kan se skoven for bare træer.

    Kommentar by Limewoody — 25. oktober 2011 @ 12:25

  8. “I Tunesien og Egypten er hele familieretten baseret på sharia. Det er meget almindeligt, og det har ikke givet anledning til problemer.” (Lektor Helle Lykke Nielsen til Jyllands-Posten, 24. oktober 2011) . Hvad mener kvindemennesket dog? Ingen problemer for hvem? Har hun f.eks. tjekket det udsagn med kvinderne i de to lande ?

    Kommentar by Andreas Br. — 25. oktober 2011 @ 12:27

  9. Hvorfor bad vi ikke bare i tide Ghadaffi, Ben Ali og Mubarak om at indføre demokrati og menneskerettigheder?
    Var Moammar Ghadaffi ikke en overgang formand for FN’s menneskerettighedskomité?

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 25. oktober 2011 @ 12:47

  10. Enig med #1. :)

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 25. oktober 2011 @ 12:49

  11. Elefanten er tydeligvis i gang med middagsbønnen. Dens lange snabel har fanget hvilken vej vinden blæser.

    Kommentar by Høgsbro — 25. oktober 2011 @ 12:57

  12. Ønsketænkning har forlængst fortrængt den sunde fornuft. Politikerne har statsvidenskab men kun ringe forbindelse med virkeligheden.

    Der har længe været påfaldende tavst om Euromed samarbejdet, måske er det vanvitige projekt gået i glemmebogen. Ellers vil fremtiden byde på partnerskab med en række nordafrikanske shariastater.

    Villy “Fort Bragg” Søvndal er allerede klar med en plan angående opbygning af Libyen og det på trods af at han hverken har statskundskab eller sund fornuft.

    Kommentar by Sailor — 25. oktober 2011 @ 13:07

  13. Byggekraner med hængte kommer nok til at pryde hele Nordafrika i fremtiden.
    Og vore egne leflere vil fortsat ikke blive klogere.

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 25. oktober 2011 @ 13:21

  14. Hvis det bliver et demokrati, som bare er baseret på koranen

    “Bare” ??????????????????????

    Kommentar by Vantroende — 25. oktober 2011 @ 13:59

  15. Hvad er der i vejen med elefanten??

    Kommentar by machiavelli — 25. oktober 2011 @ 14:58

  16. Endnu engang ser vi nato bane vejen frem for muslimer.

    Kommentar by Goofy — 25. oktober 2011 @ 15:06

  17. “Many women fear they won’t be represented – or, worse, that existing rights may be taken away.

    Meanwhile, many of the laws that Egyptian women have been fighting to implement for the past 30 years are now under threat.”

    Youssra el-Sharkawy – The Egyptian Gazette – Are women losing their rights?
    http://213.158.162.45/~egyptian/index.php?action=news&id=21877&title=Are%20women%20losing%20their%20rights?

    Kommentar by BE — 25. oktober 2011 @ 16:19

  18. Hvis ikke muslimerne må være muslimer i deres egne lande, hvor skal de så være det?

    Kommentar by Hugigen — 25. oktober 2011 @ 16:26

  19. OT:

    Årets ide til mandelgaven er allerede udkommet;

    http://kpn.dk/boger/article2586341.ece

    Kommentar by Superman — 25. oktober 2011 @ 16:37

  20. Forstå det nu: Sharia kan bare ikke gradbøjes!

    At miste diktatorerne var det værste der kunne ske for verden. Vejen er nu banet for endnu mere ufred og fattigdom i verden, og så kommer de herop og ødelægger det for os, dvs. de få procent i verden, der kan finde ud af skabe nogle ordentlige, fredelige og gode samfund.

    I øvrigt: hver gang jeg ser billeder dernede fra, så kan jeg ikke undgå at tænke, at alt hvad de har taget til sig af teknologiske fremskridt og bekvemmeligheder jo kommer fra os! Selv da jeg så lynchningen af Ghadaffi, kunne jeg ikke undgå at tænke, at smart-telefonerne, der brugtes til at dokumentere “begivenheden” med, aldrig nogensinde kunne være blevet opfundet i den muslimske verden.

    Kommentar by Frank P — 25. oktober 2011 @ 16:44

  21. Vores enfoldige og forskruede politikere har nu sammen med allierede bombet i over 6 måneder for at bane vejen for endnu en barbarisk sharia-stat. Politikerne kaldte det en humanitær indsats,og troede måske de var med til at skabe demokrati, ytringsfrihed og menneskerettigheder. Vi kan desværre nok som et resultat af det arabiske forår og vore krigsindsats påregne yderligere strømme af ekstreme muslimer her til landet.

    Kommentar by Bjarne T — 25. oktober 2011 @ 17:15

  22. Det er da fint at de selv finder ud af hvilket retssystem deres land skal være baseret på. De har ret til selvbestemmelse!

    Eller skal vi tage ned og bombe dem igen fordi de har sharia? Det er trods alt det araberne selv har været med til at grundlægge! Så hvorfor skal vi Europæere blande os i hvordan de lever? Ligesom at araberne ikke skal være i Europa og blande sig i hvad Europæere laver i Europa. Verden vil være meget fredligere hvis folk stoppede med at blande sig i hvordan andre folkefærd gerne vil leve.

    Kommentar by Lavard — 25. oktober 2011 @ 18:00

  23. 21.Lavard.

    JA!

    For hvad kommer de islamiske landes interne forhold os ved ?

    Jeg fatter ganske enkelt ikke hvad det kan være for tankegange der har fået de europæiske/vestlige politikere til at tro, at der kan oprettes demokratier i vestlig forstand, i de arabisk-islamiske lande der har Shariaen og det har de alene fordi de er islamiske !

    Islam er Sharia og Sharia er islam !

    Men alt, alt for mange ikke-muslimer har intet kendskab til de islamiske tekster.

    Kommentar by Vivi Andersen — 25. oktober 2011 @ 18:42

  24. Lavard:

    Ja, vi skal blande os helt uden om muslimernes forhold. Men når nu man har valgt at gå ind, så må vi herinde gerne have lov til at hovere/begræde den ubegribelige dumhed, der råder blandt vestens politikere.

    Kommentar by Frank P — 25. oktober 2011 @ 18:56

  25. P1 Krause på tværs: Udlændingedebat ebber ud

    http://www.dr.dk/P1/Krause/Udsendelser/2011/10/12160736.htm

    Mon..!

    Kommentar by Thorbjørn — 25. oktober 2011 @ 19:14

  26. Og så lige.

    Islam på Saturn..!

    http://www.youtube.com/watch?v=dDMQTuttmHM

    Ahem..! :o)

    Jeg husker Claus Deuleran’s streg i tegneserien: Pirelli & Firestone –
    alias – Schönning & Arve, med stor morskab og veneration.

    http://www.jesperdeleuran.dk/Pages/Pirelli_%26_Firestone.html

    Kommentar by Thorbjørn — 25. oktober 2011 @ 19:39

  27. Egentlig kunne vi her i vesten udmærket diskriminere imod kvinder uden at forfalde til sharia-tilstande.
    Det ville umiddelbart kun indebære en mere realistisk opfattelse af verden som den er, samt naturligtvis retten til at udtrykke det uden at forfalde til skinhelligt sludder.
    Det er ret simpelt, mænd er mænd og de skaber og forsvarer civilisationer. Det er ikke noget kvinder skal blande sig i. Derudover kan kvinder udmærket afprøve deres evner og lyster i alle mulige andre retninger.

    Kommentar by Ragnar — 25. oktober 2011 @ 21:28

  28. Per Stig Møller er en belæst og begavet politiker, så hvorfor stille han åndssvage spørgsmål?

    Jeg er lige ved at tro, at han ved for meget – men mere sandsynligt er nok, at han ikke ved de rigtige ting. Det så også sådan ud, da han på en DIIS-konference slog til lyd for indførelse af en verdensvaluta.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 25. oktober 2011 @ 21:28

  29. 25 Ragnar

    Hm, jeg er vist ikke helt enig med dig, selv om jeg i den grad værdsætter og er taknemmelig over visse vestlige mænds enorme evne til at skabe og forsvare vesterlandsk civilisation.

    Vil du så ikke diskriminere Morten Østergaard, Frank Aaen, Villy Søvndal og andre af disse vatmænd, som er med til at ødelægge vestlig kultur? Eller de “skaber og forsvarer civilisationer”, mener du?

    Kommentar by Johansen — 25. oktober 2011 @ 22:01

  30. ->9: Hvorfor bad vi ikke bare i tide Ghadaffi, Ben Ali og Mubarak om at indføre demokrati og menneskerettigheder?

    Spørg Thorning, Lykketoft og Poul Nyrup. Ben Ali og Mubarak var jo bon-kammerater med socialdemokratiet gennem Socialist International i årevis.

    Hvad angår Per Stiv, så udtaler han under private former, at Danmark er islamisk om 100 år.

    Kommentar by Hodja — 25. oktober 2011 @ 23:17

  31. any law that contradicts Islamic principles, Islamic Sharia will be an invalid law

    Tja, det er jo lig med at indføre Sharia.

    Hvis man f.eks. indfører en lov om at kvinder skal beskyttes mod vold, så strider det jo mod principperne i Sharia om at ulydige kvinder må slås og at utro kvinder skal slås ihjel. Så en simpel juridisk beskyttelse mod vold kan ikke lade sig gøre.

    Så meget for “blød Sharia”. Hvordan kan man lave en blød version af en totalitær og entydig ideologi?

    Jeg er sådan set enig med Lavard, Vivi og Frank: Dybest set skal de folk bare indrette deres retssystem, fuldstændig som de vil. Hvis de vil leve efter en pervers ideologi, så kan og skal vi i sidste ende ikke forhindre det. Det eneste, vi kan kræve er at de holder sig for sig selv og at vores politikere så også sørger for at vi holder os for os selv.
    Hvis de passer sig selv og ikke sender fatwa’er, immigranter eller raketter i retning af civiliserede samfund, så fred være med det.

    Kommentar by Vest — 25. oktober 2011 @ 23:56

  32. Interessante kommentarer og indlæg. Men jeg er skuffet hr. Møller. Hvad med den elefant? Hvad er dens skæbne? Hvorfor ligger den ned? Har den slidegigt eller er den ramt af en blind billist? Store dyr interesserer mig ligeså meget som små dyr.

    En kendt tysk filosof sagde noget i retning af, at behandling af dyrene afspejler civilisationens stade. Og jeg er enig, vi kan bare se på barbarstaterne, hvor mishandling af dyrene er hverdagskost. Derfor havde jeg ventet en udførlig beretning om hvor firbenede ven.

    I lyset af evolutionen havde det været bedre for den øvrige natur, at rovdyret Homo Sapiens var blevet i træerne. For overalt hvor denne mørke skabning træder græsset ned er der død og ødelæggelse. Men der er håb forude.

    Efter et langt studie af kaffegrumset er jeg kommer til det syn, at udviklingen af a våben uundgåeligt vil føre til en stor altødelæggende katastrofe af denne plagede grønne planet, hvor væsener på to ben myrder løs på hinanden som sindssyge. Jeg vil derfor i bedste Karen Hækkerøv stil se frem til den endelige katastrofe og tænke: Der må være en Gud til!

    Kommentar by machiavelli — 26. oktober 2011 @ 02:53

  33. Danmark skal i allerhøjeste grad blande sig i Libyen og alle andre arabiske lande. vi har samhandel med en del arabiske lande. Ydermere er vi medlemmer af FN, og Danmark har taget tusindvis af statsborgere fra Libyen og givet dem dansk statsborgerskab.
    Det vil sige vesten og Danmark har kontakt og samarbejde med Libyen, og derfor skal vi også have standpunkter og kunne forholde os til de interne forhold i de lande.
    Og så har vi lige ført en krig for deres folk.

    For mig at se er der ikke meget positivt at sige om de lande, udover at de har olie. Har MEGET svært ved at se nogle lyspunkter.
    Barbarer og stammer er hvad vi har med at gøre. Intet godt kommer ud af den del af verden i længden. Hele Afrika er pt på røven på den eller den anden måde.
    Om det er krig, overbefolkning, fattigdom, sult, Islam, tørke. Det er en lang nedtur.
    Og nu skal vi gudhjælpemig læse om det arabiske “forår”. Mig narrer de aldrig, det såkaldte forår har meget dårlige forudsætninger for at blive succesfuld efter dansk standard.

    Kommentar by Endnu en vantro — 26. oktober 2011 @ 04:36

  34. Ak ja de muslimske lande udnytter os hele tiden.

    Vi giver dem millitærhjælp, udviklingshjælp, laver teknologioverførsel, laver millitære indsatser, betaler overpris for deres OPEC-kartel olie og skal desuden aftage deres demografiske overskud som plager os i de vestlige lande med terrorisme, kriminalitet, sammenføringssvindel, velfærdsfup, asylfup og almindelig chikane.

    Hver gang den almindelige dansker tjener en krone skal der afleveres 20 øre til Islam. 20 % af vores BNP hvert år går efterhånden til Islam. Check selv hvad ISLAMBYRDEN løber op i. Tallet er realistisk selvom det gemmer sig under mange forskellige betegnelser på finansloven og i jeres eget husholdningsbudget.

    Hvor længe vil I finde jer i at blive udnyttet?

    Er løsningen ikke bare, at vi lukker 100% af for al kontakt til den muslimske verden evt. med undtagelse af emigrationsstøtte til de ikke-muslimske mindretal?! At vi repatrierer muslimerne i vesten og trækker egne tropper hjem fra de muslimske lande?! Og finder alternativer til olien HURTIGT?! Vi har ikke noget at gøre i deres lande og de har heller ikke noget at gøre i vores!

    Kommentar by Sigwar — 26. oktober 2011 @ 09:31

  35. “Hvor længe vil I finde jer i at blive udnyttet?”

    Vi vil ikke finde os i det! Fra i dag rejser mig ikke mere op for en træt mor med et barn i maven og en i hånden. I hvert fald ikke hvis hun har et tørklæde om hovedet. Det har jeg nemlig altid gjort, da jeg ikke er racist, selvom Klaus kludder klemper på racist-avisen Politiken tror det.

    Kommentar by machiavelli — 26. oktober 2011 @ 13:00

  36. Desværre poster de danske politikere(især de røde og de radigale masseindvandringstilhængere) mange milliarder kroner ud på ulandshjælp til de islamiske fascist- og middelalderlande. Dette bør stoppe. Danske skattepenge bør gå til danske borgere.

    Kommentar by Jørgen — 26. oktober 2011 @ 14:53

  37. Afviste kristne asylsøgere overlades til uvisse skæbner – hvor bliver venstrefløjens protesthylekor af? Nåhr nej, det er jo ikke muslimer, der afvises, så ingen grund til protest… eller?

    http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/437940:Kirke—tro–Afviste-kristne-asylsoegere-overlades-til-uvisse-skaebner

    Kommentar by Nordsjælland — 26. oktober 2011 @ 22:18

  38. Machiavelli, jeg tror elefanten bor i en europæisk dyrepark. Den laver fis med de besøgende ved at lægge sig på vejen, så de ikke kan komme forbi. Hvis du ser på dens snabel, så kunne det godt ligne “jeg har styr på lortet”-kropssprog. Jeg tror, at den har det helt fint ;-)

    Kommentar by Hr. Snusk — 26. oktober 2011 @ 22:21

  39. Hej Snusk, jeg tror du har ret, tak for svaret.

    Kommentar by machiavelli — 27. oktober 2011 @ 01:27

  40. Elefanten er libysk antiluftskyts. Man putter et spyd ned i dens snabel og slår den over nosserne med en hammer.
    Hvad giver man en elefant, der har diarre? Masser af plads!

    Kommentar by Goofy — 27. oktober 2011 @ 11:06

  41. Hvordan kan man se forskel på en beskidt elefant og en ren?
    Elefanten har snabel, mens renen har gevir!

    Kommentar by Goofy — 27. oktober 2011 @ 11:08

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper