19. november 2011

Johs. Brøndsted (1960): Germanerne integrerede sig – “med araberne var det stik omvendt”

Professor Johannes Brøndsted døde i 1965, men ville nok vende sig i graven, hvis han vidste hvordan det stod til med forskningen i dag. Her et par citater fra Vikingerne, udgivet i 1960.

“Middelhavslandene staar i livlig indbyrdes forbindelse, kameler fra Afrika bruges som lastdyr i Spanien og Frankrig. Typisk for tilstanden er det brogede befolkningsbillede, som exempelvis den sydfranske by Narbonne udviser mod slutningen af 6. aarhundrede: her bor iflæng sammen gotere romere jøder grækere og syrere. De germanske konger i Vesteuropa regerer deres riger ved mænd, hos hvem romersk litterær og politisk tradition og sædvane lever videre. Latinen og bogdannelsen existerer, omend unægteligt i reduceret skikkelse. Kort sagt, Vesteuropas ansigt var nok ændret og mærket af den germanske folkevandring men dybere set bested dets liv. - Saa kom i det 7. aarhundrede, den egentlige katastrofe, der skulde vise sig at føre til den vigtigste storbegivenhed i tidens europæiske historie.

Katastrofen var arabernes rejsning og aggression, dette folks efter tidens forhold saa overmaade hurtige og voldsomme fremmarch mod Vestens lande. Profeten Muhammed døde i 632, og to aar senere tog araberstormen fat.

[...]

Sammenligner man nu denne arabernes invasion med den germanske i folkevandringstid et par aarhundreder før (ca 2-3), og ser man paa følgerne, vil man konstatere en mærkelig forskel; araberne opsuges ikke af de undertvungne landes befolkning, som dette skete med germanerne – Hertil kan kun være én aarsag, og den maa søges paa det aandelige område. Arabernes kamp var en religionskrig, og deres nye monoteisme stod uforsonlig overfor alle andre religioner, ikke mindst Kristendommen. Germanerne derimod i sin tid var enten allerede selv kristen, da de tog deres riger i besiddelse, eller deres hjemlige tro var, som alle polyteismer, tolerant. Fremdeles: germanerne kom som de kulturelt underlegne men aandeligt aabne sejrherrer til de besejrede og antog efterhaanden deres kultur, men med araberne var det stik omvendt. De bragte med sig deres eget ene saliggørende, de fordrede saamen ikke egentligt af de besejrede nogen omvendelse, de foragtede dem simpelthen og forlangte kun betingelsesløs underkastelse. Hvor de drog frem fortrængtes græsk og latin af arabisk; de undertvungne var nødt til, om de da fremtidig vilde bevare nogen chance i livet, at antage – efterhaanden og saa godt det nu gik – sejrherrens sprog og religion.

Hvad blev saa følgen af alt dette for dette Vesteuropa, som havde…” (s. 10f)

Opdate. Vikingerne blev genudgivet i 2009 under titlen Vikingerne – Historien om dine forfædre. Sproget er moderniseret, og følgende sætning er udeladt.

“;de undertvungne var nødt til, om de da fremtidig vilde bevare nogen chance i livet, at antage – efterhaanden og saa godt det nu gik – sejrherrens sprog og religion.” (Johs. Brøndsted, 1960)

(Johannes Brøndsted, Vikingerne – Historien om dine forfædre, 2009. S. 11)

Oploadet Kl. 02:20 af Kim Møller — Direkte link47 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/31531/trackback

47 kommentarer »

  1. Der er et meget stort antal personer gennem historien, som har advaret mod muhammedanere og hvad de bringer med dem. Nu kaldes de muslimer, og den ødelæggelse de pålægger andre, legitimeres af deres religion islam, som er noget af det mest destruktive der findes lige nu. Hvis man er et religiøst menneske, kan man passende opfatte koranen som satans værk.

    Kommentar by Nielsen — 19. november 2011 @ 02:50

  2. “Arabernes kamp var en religionskrig, og deres nye monoteisme stod uforsonlig overfor alle andre religioner, ikke mindst Kristendommen. Germanerne derimod i sin tid var enten allerede selv kristen, da de tog deres riger i besiddelse, eller deres hjemlige tro var, som alle polyteismer, tolerant.”

    Nu har jeg ikke læst Professor Johannes Brøndsted`s bog Vikingerne, men vil helt sikkert gøre det nu. For det er ganske muligt, at Araberne ikke blev opsuget af de undertvungne landes befolkning, men at give Islam mærkatet monoteistisk og de andre religioner polyteismer (herunder kristendommen) virker mildest talt som noget vås.

    De tre religioner Islam,kristendom og jødedom er alle monoteistiske religioner, og uanset hvilken retning man er gået inden for den enkelte isme, har grundlaget altid været, og er den dag idag monoteisme.

    Ligesådan kan man næppe sige, at specielt kristendommens forskellige retninger var særligt tolerante overfor hinanden indbyrdes. Arabernes fremmarch i de vestlige lande begyndte allerede i senantikken som varede frem til 600 tallet, men før profetens død. Det var i høj grad en fremmarch mod det Romerske Aristokrati, som senere kom til og udgøre vestkirken.

    Vestkirken(rom)og Østkirken(Konstantinopel, Jerusalem, Antiokia og Alexandria og senere Moskva) var ganske vist grundlæggende en enhed i tro og lære frem til 1054, hvor Rom krævede overherredømme, og her hører tolerancen op mellem de to retninger, og ender i den nikenske trosbekendelse.

    Man sagtens argumentere for, at Vestkirkens videre behandling af Østkirken havde karakter af Korstog, der ikke bare inddirekte førte til konstantinopels fald og senere overtagelse af muslimerne, men også direkte i og med, at kardinal Humbert så Østkirken som en større fjende mod Rom end Muslimerne.

    http://www.ft.dk/samling/20101/almdel/kiu/bilag/34/981757.pdf

    Tilbage i Nordvesteuropa ca. 500 år senere var nøjagtigt det samme tema gældende, da Luther vendte sig mod Rom. Nok var Luther meget Islam kritisk, ligesom han var Jødekritisk, men hans breve er gennemsyret af hans egentlige mission, der var at omstyrte Roms herredømme i Kristendommen.

    Med den ene hånd skriver Luther, at Muslimerne og Jøderne har misforstået det hele, og med den anden tilføjer han, at pavens bestemmelser er nøjagtigt ligesådan(Muhammed og paven har sammenbundne haler og Men ligesom paven er Antikrist, er Muhamed den skinbarlige Djævel)http://www.lutherdansk.dk/Martin%20Luther%20-%20Om%20islam%20og%20j%C3%B8dedom/Martin%20Luther%20-%20Om%20islam%20og%20j%C3%B8dedom%2017.02.05.htm

    Luther var på mange måder en god mand ingen tvivl om det, men han førte i høj grad an i en religionskrig, hvor han ganske vist ikke selv løftede sværdet, men bad andre gøre det for ham.

    Ps. Hvis man vil kende den brede Danske og Nordiske befolknings, holdning til vikingerne i årene op til monoteismens indtog i norden og vesteuropa, kan det kun anbefales og læse sagaerne, der må anses som de mest troværdige vidnesbyrd om denne sag. Specielt Knytlinge Saga er interessant, da den omhandler tiden, hvor befolkningen for alvor gjorde op med vikingefærd, der var hadet og frygtet af det brede flertal i befolkningen helt tilbage til 700 tallet og frem til Knud Den Helliges Død i Albani Kike 10. juli 1086

    http://jomsborg.eu/Knytlingesaga.pdf

    Kommentar by Peter P — 19. november 2011 @ 06:46

  3. God artikel!
    Vi har så meget historie og viden, desværre vil de fleste mennesker ikke tage ved lære og vil med deres uansvarlighed og ligegyldighed straffe os alle!

    Peter P
    Interessant!

    Kommentar by Viking — 19. november 2011 @ 08:52

  4. Jørgen Bæk Simonsen aka den falske professor GO HOME!

    Kommentar by tim — 19. november 2011 @ 09:15

  5. Læs evt. Morten Rydals artikel “Den nye islamforskning” i seneste nummer af Tidehverv – fantastisk spændende. Artiklen er ikke online, men bladet kan bestilles eller læses på det lokale bibliotek.

    Kommentar by stuts — 19. november 2011 @ 09:57

  6. -> Peter P

    “… men at give Islam mærkatet monoteistisk og de andre religioner polyteismer (herunder kristendommen) virker mildest talt som noget vås.”

    Brøndsted var filolog, og var næppe blevet professor hvis han mente Kristendommen var polyteistisk – det ville have været et meget sekterisk synspunkt dengang som i dag.

    Brøndsted formulerede sig tvetydigt, men jeg tror han mener Germanerne enten var blevet kristne, eller stadig var tilhængere af germansk religion (som var polyteistisk). Umiddelbart skulle man tro Kristendommen var slået igennem i de omtalte områder, men kan være han fortolker det strengt, således at de for ham stadig var polyteistitisk, når de stadig havde nogle germanske religiøse skikke. Bogen omhandler oldtiden, så han har ganske givet styr på overgangstiden.

    “Arabernes kamp var en religionskrig, og deres nye monoteisme stod uforsonlig overfor alle andre religioner, ikke mindst Kristendommen. Germanerne derimod i sin tid var enten allerede selv kristen, da de tog deres riger i besiddelse, eller deres hjemlige tro var, som alle polyteismer, tolerant.”

    Kommentar by Kim Møller — 19. november 2011 @ 10:03

  7. Brøndsted var formelt set filolog, men fungerede det meste af sit liv som Forh. Arkæolog og tesen (at den antikke verdens “undergang” kom med muslimerne og ikke med barbarerne eller i form af økonomiske eller demografiske forklaringsmodeller) er ikke Brøndsteds, men derimod den belgiske historiker Henri Pirennes.

    Kommentar by R. H. Iversen — 19. november 2011 @ 10:21

  8. Brønsted sagde selvfølgelig ikke at kristendommen er polyteistisk, men at den nordiske mytologi er polyteistisk. At kristendommen er polyteistisk er et islamisk argument, fordi vi har en treenighed. Islam har ingen forståelse af treenigheden, fordi Allah er den eneste. Treenigheden er en teologisk forestilling, som findes i alle religioner undtagen sharia-islam, som er det samme som islam. Selv i sufismen findes treenigheds-tanken. Men sufismen blev da også betragtet som kættersk af sharia-islams lærde.

    Kommentar by Tim Pallis — 19. november 2011 @ 10:24

  9. Lad den historie lære os, at sameksistens med muslimer kun er mulig, hvis de undertrykkes, ellers vil det være uafbrudt kamp.

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 19. november 2011 @ 10:36

  10. Tak for et godt indlæg.

    Det er befriende at læse historiske vurderinger fra før videnskaben herunder historieforskningen blev ideologisk.

    Også i Grimbergs verdenshistorie finder man utallige præcise og idag dybt politisk ukorrekte analyser.

    I Grimberg bind 5 hedder det f. eks. om islam:

    “En populariseret, forgrovet og misforstået billigudgave af kristendommen” (for øvrigt vist også tæt på Luthers konklusion).

    “Det er sikkert at Koranen ikke på nogen måde – hverken i dybde eller kraft – tåler sammenligning med Bibelen…” (hvor politisk ukorrekt kan man blive?)

    “Ingen religion har som islam gjort religionskrigen til et med sit inderste væsen. Der stod intet om ‘fred på jorden’ på profetens grønne fane”.

    Kommentar by Tintin — 19. november 2011 @ 10:58

  11. Det er måske værd at bemærke, at rabiate ateister som Nietzsche og Hitler nærede stor beundring for islam. Nietzsche døde antageligt af syfilis og Hitler skød sig.

    Kommentar by Dog of God — 19. november 2011 @ 11:35

  12. DR-P1 i dag ( 12:15 – 13:00 netop slut )

    Hele 3 kvarters totalt uimodsagt og ukritisk multikulti-propanda og grove racismebeskyldninger – bla. fra Jacob Holdt himself (!), der som sædvanlig fik gjort danskerne generelt langt mere racistiske end selveste KKK i USA ! ( i øvrigt til panel-deltagernes udelte begejstring !!! ) – mod så godt som alle andre danskere, hvis de tillader sig at have afvigende holdninger fra MK- & PK-tosserne
    dette område og angående indvandringen og dens sammensætning.

    Mod slutningen fik Kasper Støvring lige lov til allernådigst via et optaget interview at indsparke et par bemærkninger om, at de multikulturelle samfund ofte kan udvikle store problemer med sammemhængskraften og tilliden mellem de forskellige befolkningsgrupper, hvilket naturligvis straks skulle opvejes af nogle citater fra Michael Böss’es naive lovprisninger af det multikulturelle samfundseksperiment i Canada. ( http://www.b.dk/kronikker/naar-det-multikulturelle-samfund-fungerer ).
    KS’s kommentarer fik straks den mest multikulti-begejstrede og racisme-fixerede af paneldeltagerne til helt uimodsagt af de øvrige i studiet at antyde, at KS på det nærmeste var racist / nazist / fremmedhader ( ca. “Det vendte sig helt dybt inde i mig, da jeg hørte KS fremmedfjendske udtalelser” … ).

    Helt utroligt at lytte til sådan en fuldstændigt vanvittig omgang MK-/PK-propaganda fra DR i 2011 uden bare ÉT eneste kritisk spørgsmål fra værten eller en eneste paneldeltager med PK-afvigende holdninger – jeg sad sgu nærmest med åben mund og måbede under det meste af programmet. Det var da en helt naturlig selvfølge blandt paneldeltagerne – og den forstående studievært! -, at DK skal gøres så multikulturelt så hurtigt som muligt, og at danskerne åbenbart intet som helst ejereskab har til DK eller til at gøre indvendinger i den henseende, fx. med hensyn til omfanget, hastigheden eller sammensætningen af denne indvandring / “kulturberigelse”.

    ————————————————————–

    12:15 Netværket

    I Danmark findes der en fortælling om, at hudfarve ikke har nogen betydning. At vi på en måde alle er farveblinde, og at alle bliver behandlet lige. Men er racisme og diskrimination et mere udbredt problem i vores fællesskaber, end vi lige regner med?
    [ Ja, resultatet og konklusionerne er jo næsten givet på forhånd, når man ser den introduktion, ikke sandt? :D ]

    (Tilrettelæggelse: Lene Juul. (Sendes også tirsdag 18.10).

    http://www.dr.dk/P1/Netvaerket/Udsendelser/2011/11/10101629.htm

    Kommentar by Bjovulf — 19. november 2011 @ 13:41

  13. “propanda” –> “propaganda”, naturligvis ;-)

    Kommentar by Bjovulf — 19. november 2011 @ 13:42

  14. ” … at DK skal gøres så multikulturelt SOM MULIGT så hurtigt som muligt, … ” , skulle der have stået.

    Kommentar by Bjovulf — 19. november 2011 @ 13:45

  15. “Det er måske værd at bemærke, at rabiate ateister som Nietzsche og Hitler nærede stor beundring for islam. Nietzsche døde antageligt af syfilis og Hitler skød sig.”

    Gør det Nietzsche – min yndlingsfilosof sammen med Kirkegaard – til en dårligere filosof, fordi han døde af syfilis? Desforuden havde Nietzsche efter eget udsagn ingen kontakt i sengen med kvinder, og der henter man normal syfilis.

    Nietsczhe og Islam er en kompliceret affære. Han roste nok Islam men ud fra komplicerede årsager som ikke skal gentages her. Men han betegnede også Muhammed som en snu bedrager.

    Er Nietszche rabiat fordi han var ateist? Er alle ateister rabiate?

    Kommentar by machiavelli — 19. november 2011 @ 14:20

  16. 2.Peter P.

    En fantastisk fortælling du giver link til !

    Ved du om der eksisterer en nøgle til disse fortællinger, som kan “oversætte” de forskellige personer, episoder m.m., som sikkert mange af os ikke er indviede i, enten fordi vi aldrig har læst disse eller fordi tiden har gjort hukommelsen noget rusten ?

    Kommentar by Vivi Andersen — 19. november 2011 @ 14:26

  17. @12 Bjovulf

    En af VKO’s største fejl var, at de ikke privatiserede den røde propagandakanal DR – det virker helt uforståeligt på mig.

    Vi må trøste os med, at der vist ikke er mange udover de røde selv (og dig ;-) ) der lytter med – selv zappede jeg øjeblikkeligt over på CD da jeg hørte den gyselige “teaser” som du citerer.

    Kommentar by Tintin — 19. november 2011 @ 16:15

  18. Det var sgu godt, at vi havde grænsen ved Rendsburg og Ejderen før i tiden. Der skulle stå en sten, at hertil gik romer rigets grænse.
    Normaner eller hvad vi hed dengang.
    Kan være at korstogene skulle opfindes igen?!

    Kommentar by Goofy — 19. november 2011 @ 16:37

  19. #17

    Ja, det kan jeg godt forstå, men jeg gad ikke lige at rejse mig
    og slukke for DRs evindelig propaganda-l… på dette felt.

    Du burde næsten unde dig selv at klikke ind på det – og så se om du vil tro dine egne ører. Den mandlige deltager, Nikolaj Henningsen, som den er mest PK og multikulti-lallebegejstrende uden bare den mindste lille reservation ang. gæsternes opførsel og rimelige krav
    og grænser, har i øvrigt været ansat ved Kaos-piloterne ( Som ProRektor ghm.! ), hvilket naturligvis forklarer en hel af hans noget forvirrede og ultrafrelste syn på verden, for nu at sige det meget mildt :D Han er i øvrigt – af uvisse grunde – også medlem af Etisk Råd ( hvem udvælger egentlig ERs medlemmer? ).

    Manden er jo på det nærmeste uden for pædagogisk rækkevidde, og tror
    åbenbart stadig, at der står 1995 på kalenderen, dengang i de gode gamle Morten Kjærum-dage hvor man kunne tillade sig hvad som helst over for kritikerne af masseindvandringen og dens meget alvorlige konsekvenser og fx. slynge om sig med racisme-, fremmedfjendskheds- og nazismebeskyldninger mod enhver, der fremkom med bare det mindste lille berettigede kritisk pip på dette område ;-)

    Er det ellers en “fætter” du kender noget til, Kim?

    Kommentar by Bjovulf — 19. november 2011 @ 16:42

  20. 16. Vivi Andersen

    Jeg kan kun råde til, at man starter med og læse Sagaerne lidt løst, samt notere de mest uforstålige ord. Derefter sætte sig ind i kongerækken og evt. bruge kongehusets hjemmeside som støtte se link.
    http://www.kongehuset.dk/lineage.php?id=58197&dogtag=k_dk_monarkiet_kongeraek&list_id=1

    Derefter bør man enten spørge på sit bibliotek, om de har udgaver af sagaerne eller printe dem ud, hvilket kræver en hel del papir, men det er næsten uoverkommeligt og læse dem på nettet.

    Når man læser anden gang, kan man så bruge funktionerne på kongehusets hjemmeside til og hitte rede i de rigtige konger, da der er oplysninger nok til og identificere de samme konger i Sagaerne.

    Mange af de brugte ord, personer, stednavne og hændelser kræver lidt opsøgende arbejde på nettet eller biblioteket, men det tog mig ca. 4-5 dage og læse de godt 110 sider med godt udbytte, og forståelse af ikke mindst hændelsernes oprindelses sted.

    En lille advarsel må være, at det absolut ikke er et skønmaleri af Danmark. Og forståelsen af vikingerne som et samlet folk, bliver tværtimod til et indtryk af en terror organsation, der levede af frygt hos bønder og fiskere. De kristne konger er ikke meget bedre, nok begynder de og fordømme vikingerne, men de går ikke af vejen for selvsamme metoder, indtil det altså går galt i Albani Kirke i 1086, og noget der bare kan minde om civiliseret livsstil, begynder og tage form.

    Men held og lykke med det, jeg er lige begyndt med Njal`s saga der er en helt anden historie, den foregår mest i Island, Norge og England. Jeg har kun kunnet finde den på Engelsk, og den er på langt over tusind sider(min printer kører endnu), så jeg klarer den nok ikke på 4-5 dage nærmere en måneds tid. :-)

    Kommentar by Peter P — 19. november 2011 @ 16:48

  21. -> Bjovulf

    Navnet siger mig ikke noget. Blogger det engang i næste uge. Radioprogrammer er desværre tidskrævende.

    Kommentar by Kim Møller — 19. november 2011 @ 17:04

  22. I Kong Harald Gormsøns Dage(Harald blåtand) var Otto den Røde Kejser(955-983) i Saxland han havde Ufred med den danske Konge, og påbød Danskerne Kristendommen, men den danske Konge havde en Hær ude imod ham, og ville på ingen måde antage Kristendommen.

    Kong Harald Gormsøn holdt et stort Slag mod Kejser Otto søndenfor Danevirke, hvor også Hakon Jarl af Norge var tilstede med den danske Konge. Kejseren tabte Slaget, men dog indtog han Landet noget derefter, og jog Kong Harald og Hakon Jarl på Flugt til Limfjorden og lige ud paa Morsø.

    Siden antog Kong Harald Kristendommen, og Keiseren stod Fader til hans Søn Svend(tveskæg), og gav ham sit Navn, med hvilket han blev døbt, så at han kom til at hedde Otto Svend. Hele Danmark blev da kristnet,
    og før drog Kejseren ikke bort.

    Ja Kim Møller nu er det her jo godt nok 3-4 hundrede år senere, men det støtter da fuldt ud tesen om, at den germanske folkevandring(400-800) på ingen måde var kristne, for da Kejseren kom med kristendommen til Danmark kan man hvis ikke sige det gik stille for sig og kejseren forlangte da også total omvendelse før han rejste.

    Læs evt. knytlinge sagaen for at se at indvandring til Danmark det være sig goterne, vandalerne eller frankerne ikke var særlig tolerant eller assimilerende. Sandheden ligger nok nærmere i at vi i Danmark allerede var mere eller mindre germanere, ikke mindst i kraft af vores geografiske placering, og at vi samt de nordtyske germanske stammer ikke så “lyset” i kristendommen til at starte med, men blev mere eller mindre tvunget til det.

    Altså det var næppe en fredelig, og på en gang, assimilerende proces da det fra Rom udsendte dekret, om omvendelse til kristendom op igennem nordvest europa, tog sin begyndelse.

    Kommentar by Peter P — 19. november 2011 @ 18:00

  23. Johs. Brøndsted var en rigtig historiker.
    IKKE en af de nuværende fra RUC eller andre venstreorienterede uni, for hvem et seriøst studium er et fremmedord.
    De kunne lære noget, men da det ikke harmonerer med deres venstresnoede livsopfattelse, forties det.

    Kommentar by ramses-2 — 19. november 2011 @ 18:05

  24. @ falkeøje

    Der er også den mulighed, som du overser, at vi underkaster os muslimsk dominans.

    Kommentar by 10.30 — 19. november 2011 @ 18:38

  25. Til Kim Møller

    tak for denne indsigtsfulde artikel, navnlig med opdateringen, her ser man nytten af god kilde kritik. Historien ændre sig, men kun i små bidder, og i dette tilfælde også med en vis mængde politisk korrekthed.
    mvh.
    Historyman

    Kommentar by Historyman — 19. november 2011 @ 18:52

  26. #24. by
    Jeg har oplevet den nazistiske dominans, og husker stadig folkestemningen.
    Det vil tage mange hundrede år, før danskerne antager et så idiotisk styre!

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 19. november 2011 @ 18:56

  27. Islam er ganske enkelt for intolerant til at sameksisterer med nogen som helst.

    Scenariet har gentaget sig siden Muhammed kom ud af hulen , og bevises cementeret daglig den dag i dag .

    INGEN kan sameksisterer med Islam´s intolerante slaver !

    Kommentar by Aglet Xander — 19. november 2011 @ 19:44

  28. 24.—

    Nej !

    Beklager, men det er ikke en mulighed ej heller den at acceptere en status som dhimmi.

    Så der er kun kampen tilbage !

    Måske du kan erindre hvad der blev efterladt i Sinaiørkenen ( hvis jeg husker rigtigt )efter en krig mod israelerne ?

    Støvler – siger det dig noget ?

    Kommentar by Vivi Andersen — 19. november 2011 @ 20:21

  29. 20. Peter P

    Tak for svar og forslag.

    Glæd dig til Njals Saga!

    Kommentar by Vivi Andersen — 19. november 2011 @ 20:23

  30. I 1990 sagde Radovan Karadzic i parlamentet i Sarajevo , at:
    “det muslimske folk kan ikke forsvare sig selv, hvis krigen kommer”

    Det kunne de ikke , kun på grund af et internationalt pres og FN´s observatørers dukomentation af krigen på TV gjorde at de ikke blev fordrevet fra Bosnien.

    Der er i dag ingen hindring for sammen senarie kunne udspille sig i Europa .
    Nok er det 20år siden jeg oplevede Balkan gløde og 16år siden jeg så personen Mladic i øjnene.
    Men det er ikke længer siden end jeg stadig husker fornemmelsen af at det her kunne være min barndoms gade . . .

    Det er uhyggeligt af være vidne til at bare det at sige “pas på” nu ønskes gjort til en forbrydelses .
    Det var præcis det Tito gjorde , og alene af den vej viste han at det multikulturelle kunne lykkes uden socialismen .

    Når EU falder sammen så går ballonen op drenge . . . .

    Kommentar by Aglet Xander — 19. november 2011 @ 21:11

  31. Hmm ja der er ingen tvivl om, at genudgivelsen er blevet censureret!! Fuldstændigt uacceptabelt, specielt når emnet er historie. Det kunne være rart og høre fra gyldendal, hvad meningen er med det?

    Her er iøvrigt et interview med Johannes Brøndsted.

    http://www.youtube.com/watch?v=_50lHdsOmv4

    Kommentar by Peter P — 19. november 2011 @ 21:16

  32. 31# Tackar för linket till Tub-filmen med Johannes Brønsted, mycket givande att se och höra denna kulturgigant.

    Kommentar by Peer Pedersen — 19. november 2011 @ 22:15

  33. Bjovulf, tak fordi du nævner programmet. Jeg hørte det også, og sandt at sige, så var jeg rystet. Det er 45 minutters tour de force i politisk korrekthed. DR P1′s opfattelse af “public sevice” betyder tilsyneladende, at begrebet “multikulturalisme” bedst debatteres af 4 personer, der er HELT enige. Det mest absurde i udsendelsen kommer kort efter Kasper Støvrings indlæg (30-35 minutter inde, vil jeg tro): Nikolaj Henningsen går fuldstændig amok i følelsesladede, substansløse påstande, der udelukkende antyder mulige fortolkninger af Støvrings udtalelser, kombineret med referencer til Henningsens egne fysiske reaktioner – en transskription værd, hvis jeg orkede.

    Jeg har lyttet til P1 i en del år, og dette program er noget af det værste, jeg endnu har hørt. Heldigvis var jeg igang med at flække brænde – ellers var jeg gået amok ;-)

    Kommentar by Hr. Snusk — 20. november 2011 @ 02:57

  34. #33 Selv tak, Hr. Snusk ( hmm, det lød vist en anelse suspekt – LMAO!)

    Det glæder mig, at det ikke kun er mig der har hørt dette
    helt ufattelige PK-MK-vås og den efterhånden obligatoriske
    tilsvining med de groveste insinuationer mod alle og enhver
    der tillader sig den usigelige frækhed at mene noget andet
    end de selvbestaltede “eksperter” og deres ypperstepræst
    Jakob Holdt, som efterhånden er helt uden for psykologisk
    rækkevidde i sine monomane tvangstanker, der åbenbart får
    ham til gang på gang at se racisme blandt helt almindelige
    fredelig danskere, der aldrig har generet nogen som helst
    eller gjort andet over at udtrykke bekymring over visse
    fremmedes mentalitet og deres ofte meget aggressive, evigt
    respektkrævende eller ligefrem voldelige adfærd.

    Det er fuldstændigt uholdbart, at hans ekstremt grove udsagn kan få
    lov til at atå helt alene på DR uden reaktioner, Studieværten
    eller de øvrige gæster studser ikke bare et lille øjeblik det
    mindste over JHs eller NHs vanvittige udsagn eller spørger, om de mon ikke er bare “en lille smule” overdrevne.

    Kunne 3 andre debattører, der som udgangspunkt var enige om, at indvandringen fra især visse kulturer skaber uoverskuelige problemer i det danske samfund og for dets sammenhængskraft på længere, mon blive tildelt at få 45 minutter på DR-P1 med Kasper Støvring som studievært?
    Nej, næppe, vel? KUN folk med de rette PK-meninger, fulstændigt som i 90′erne. Jeg er faktisk så rasende lige nu, at jeg kraftigt overvejer at stoppe med at betale TV- og radiolicens til DR i protest mod
    deres mere omfattende PK-MK-propaganda-cirkus.

    Hvis I andre har stærke nerver og et temperament, som I nogenlunde
    kan holde under kontrol i den slags situationer, så kan jeg da kun
    opfordre til, at I ved “selvhør” opdager, at vi ikke overdriver her.

    Denne sag må da vel for pokker resultere i en masse klager til DR
    over dette ensidige P1-propaganda-cirkus for folk med frelste
    PK- og MK-holdninger, som aldrig får et eneste kritisk spørgsmål,
    fordi studieværten selv er helt enig det meste og absolut ikke
    har spor til hensigt at holde dette skjult for de forsvarsløse P1-lyttere.

    Jeg måtte virkelig beherske mig for ikke at kaste noget stort
    og tungt hårdt efter min stakkels radio ;-)

    Kommentar by Bjovulf — 20. november 2011 @ 03:53

  35. Nu har et afrikansk møgdyr voldtaget en lille pige nord for Herning.

    Vi kan være sikre på det er en muslim.

    De forbandede skadedyr skulle kastreres.

    Undskyld sproget, men jeg er f.. vred!!!

    Kommentar by Loyalty88 — 20. november 2011 @ 07:57

  36. Hørte et minut, men så svigtede mine nerver og jeg måtte slukke .-)

    Kommentar by Snaphanen — 20. november 2011 @ 09:55

  37. Interessant. De indvaderende vestgoter regerede i Spanien (Eurik 469)men deres germanske kultur var allerede da de ankom noget romaniseret på deres lange vandring.
    De blev relativt hurtigt kristne og var temmelig assimileret i Spanien, da muslimerne fra Nordafrika invaderede Spanien.
    Muslimerne lod sig ikke assimilere og det tog 700 år at drive dem helt ud af den Iberiske halvø i 1492.
    Er det vi ser nu en gentagelse og hvordan ender islamiseringen af europa denne gang?
    2011+700=2711 :(

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 20. november 2011 @ 10:06

  38. Jeg vil mene, at germanerne assimilerede sig og at integration er en betegnelse, der er opfundet for at bilde folk ind, at man kan leve ubekymret blandt fremmede indtrængere. Du firer lidt af og så giver de fremmede dig meget mere igen.

    Kommentar by Menig 442 — 20. november 2011 @ 11:24

  39. Det luner om hjertet, at man endnu kan udsende en bog med undertitlen ‘Historien om DINE forfædre’, for sådan noget kan man naturligvis kun gøre i en kulturnation, som er kendetegnet ved, at befolkningen føler et indbyrdes slægtsskab med hinanden, og at de har rod i en fælles historie.

    Men allerede nu er bøger med disse titler håbløst umoderne, og om en 40-50 år vil den nye dansker overhovedet ikke kunne forstå, hvad der menes.

    Politkerne har intet begreb om hvilken skade, de har forvoldt imod os. Skaden er uoprettelg.

    Kommentar by Arne Torp — 20. november 2011 @ 11:33

  40. I øvrigt fik møgdyret Muhammed et nervesammenbrud og forsøgte selvmord.

    Det er verdenshistoriens største tragedie at det ikke lykkedes. Tænk hvad det kostede af millioner af mennesker liv at udhyret overlevede.

    Kommentar by machiavelli — 20. november 2011 @ 13:27

  41. Politkerne har intet begreb om hvilken skade, de har forvoldt imod os. Skaden er uoprettelg.

    Kommentar by Arne Torp — 20. november 2011 @ 11:33

    Arne Torp har fuldkommen ret.

    Kommentar by machiavelli — 20. november 2011 @ 14:52

  42. “41. Politkerne har intet begreb om hvilken skade, de har forvoldt imod os. Skaden er uoprettelg.”

    Desværre forkert, politikerne ved helt sikker hvad de gør.

    Dumme er de ikke.

    Befolkningen skal udskiftes og elimineres.

    Muslimerne er den nye arbejderklasse.

    Kommentar by Hansemand — 20. november 2011 @ 15:17

  43. ->12.Bjovulf. Hørte introen og slukkede. Jeg skulle ikke have min weekend ødelagt. Det er sådan nogle radioprogrammer, der skaber nye Breivikker! :(

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 20. november 2011 @ 15:20

  44. Tøjhusmuseet i København har nogle skydeskiver formet og malet som hoveder af vore arvefjender, arabere og afrikanere!

    Kommentar by Viking — 21. november 2011 @ 07:30

  45. Der er vist en del uvidende idioter/racister på denne verden, i ved INTET om islam, ” satans værk” ?? er der nogle af jer der overhovedet har overvejet at læse den før i lukker alt muligt nonsens ud?, det er så meget kærlighed, tolerance , foreståelse og sandhed i den. I mine venner er fanger af propagandaens lænker, i mine venner bliver holdt ved næsen!
    - Læs bogen og i vil forstå!

    Kommentar by Kjærsgaard — 21. november 2011 @ 21:30

  46. Fuck dig din spasser ! Adskillige af kommentatorerne her og på lignende sider har læst dit ødelæggelsesmanifest. Vi VED godt hvad “fredens religion” handler om.

    Kommentar by Nielsen — 21. november 2011 @ 22:34

  47. Til dem, som kan læse tysk, vil jeg anbefale:
    Norbert G. Pressburg: “Good Bye Mohammed – Das neue Bild des Islam”

    Kommentar by José Luis Torrente — 26. november 2011 @ 13:32

RSS feed til kommentarer til dette indlæg.

Skriv en kommentar

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.