27. november 2011

“Det er en rigtig dårlig ide at se Fox News”, skrev Politiken – og henviste til ny undersøgelse

I sidste uge kunne Politiken fortælle, at en ny undersøgelse påviste, at folk der ser Fox News er dummere end resten af verden, og det er selvfølgelig rent guf for avisen. Her lidt fra – Ny undersøgelse: Fox News er ikke bedre end ingenting.

Det er en rigtig dårlig ide at se Fox News… Det viser en undersøgelse fra Fairleigh Dickinson University, som flere amerikanske medier citerer i dag.

Undersøgelsen konkluderer på baggrund af interview med 612 vælgere fra New Jersey, at det faktisk bedre kan betale sig helt at undlade at se eller læse nyheder frem for at få sine nyheder fra Fox News.”

Det ligger i Politikens referat, at kanalen gør folk dummere, men ser vi på spørgsmålene, så ser vi at Fox’ seere ligger i bunden i forhold til de fleste emner, det være sig eksempelvis i forhold til Occupy-bevægelsen, hvor der spørges hvorvidt de demonstrerende hovedsageligt er republikanere eller demokrater.

Hele 13 pct. af Fox-seere mener Occupy-bevægelsen hovedsageligt består af republikanere, væsentligt flere end hos hos de fleste medier og tre gange så mange som hos niche-kanalen NPR. Den ene dag kritiserer venstrefløjen Fox for at bashe venstreorienterede, den næste dag påviser forskere, at Fox-seere er dumme fordi de har et mere nuanceret syn på samme.

(Fairleigh Dickinson University’s PublicMind, Some News Leaves People Knowing Less, s. 5)

Fox News er en mere amerikansk TV-station end eksempelvis CNN, og det kan ikke undre lige netop Fox’ seere ved mindre om udenrigspolitiske emner. Fox’ Ezra Levant ironiserer i et seværdigt indslag over, at det relativt ukendte universitet netop har afholdt forelæsning af Che Guevaras datter, men bliver så seriøs og henviser til et af de spørgsmål der skiller vandene.

Et yderst tvetydigt spørgsmål, som Politiken refererer således…

Et af spørgsmålene lød, hvorvidt det efter respondenternes bedste overbevisning var lykkes oppositionsgrupper at vælte Hosni Mubaraks styre i Egypten. 49 procent af Fox News’ seere svarede rigtigt mod eksempelvis 68 procent af folk, der lytter til radiokanalen NPR. Og det rigtig sjove – Fox News-seere var 18 procentpoint mindre tilbøjelige til at svare rigtigt end dem, der slet ikke så eller læste nyheder.”

(Fairleigh Dickinson University’s PublicMind, Some News Leaves People Knowing Less, s. 3)

Mubarak er ikke nævnt i undersøgelsen, og det militærstyre der holdt ham oppe trækker stadig i trådene. Der er stadig ikke kommet et nyt styre, og her ni måneder senere demonstrerer egyptere demonstrerer stadig på Tahrirpladsen.

Der er lavet utallige ‘bias’-undersøgelser af de amerikanske medier, og jeg husker ‘The Center for Media and Public Affairs’ tilbage i 2004, konkluderede at Fox News var det medie der lå tættest på vælgerne generelt. Mens de fleste medier bashede Bush på rygmarven, så var kritikken af Bush og Kerry på Fox News mere nuanceret, og mere i overensstemmelse med den gennemsnitlige amerikaner.

Fox News lider som alle større medier af overfladiskhed, men i en verden hvor medierne bliver mere og mere ens, er det godt der eksisterer en kanal der tillader sig at have konservative værter som spidsvinkler virkeligheden. Politiken illustrerer sin artikel med med Bill O’reilly, der ifølge avisen ‘forvirrer seerne’, men det O’Reilly gør godt, er blot en skarp-rettende højreudgave af The Daily Show, som venstrefløjen omvendt skamroser for sin politiske humor.

Unuancerede højrefløjsere er underlødige – unuancerede venstrefløjsere er sjove. I Beg to Differ.

Oploadet Kl. 17:02 af Kim Møller — Direkte link22 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/31877/trackback

22 Comments »

  1. Selvfølgelig er FOX ondt. Politiken er som den (næsten) altid har været: Godhedens- og det politiske korrektes talerør.

    Kommentar by Nielsen — 27. november 2011 @ 17:10

  2. Ang. man bliver dummere af at se Fox News i Deadline.
    Har Vincent Hendrick tænkt over samme tendenser i DR og andre steder i Danmark eller er han allerede blevet dummere selv?
    http://www.dr.dk/DR2/deadline2230/seudsendelser.htm#/24131

    Kommentar by tim — 27. november 2011 @ 17:15

  3. Fox spreder løgne, så selvfølgelig bliver deres seere “dummere”, det må da være klart!

    Kommentar by Venstrefløjen — 27. november 2011 @ 18:00

  4. HAHAHA
    Folk, der holder Politiken – og blindt tror på udgydelserne ??
    Folk, der tror på D(D)R’s ikke-journalistik ???
    Folk, der tror på Ritzau og ikke kan gennemskue deres spin ???
    Folk, der ikke har fattet, at Rune Engelbreth er en farlig ekstremist??
    Folk, der stadig tager Zenia Stampe alvorligt?
    Folk, der ikke kan gennemskue Ole Sohn???
    Folk, der stemmer på Enhedslisten???
    Folk, der blindt støtter hæmningsløs indvandring ????
    HVAD ER DE SÅ ???

    Når Danmark om få år er helt nede og ligge, kan disse personer så passende reflektere over, hvor tåbelige, de har været.

    Kommentar by ramses-2 — 27. november 2011 @ 18:03

  5. ->3 Venstrefløjen (incl. Stalin og Blekingegadebanden?)

    Halllllløjza, gamle dreng. Jeg troede du bekendtgjorde din exit i tråden om voldtægten i Gullestrup? Men det klør måske sådan i dig efter at komme af med noget arrigskab – ikke over barnevoldtægt, ikke over islamisk trusselskultur, ikke over hovedløs import af folk med førmoderne værdier, men over sådan nogle som os her – at du bare må give dit besyv med (beskedent som det er)? Sådan lidt shopping rundt – du bliver sat til vægs i én tråd, og så er det bare på med vanten og videre til næste.

    Mit gæt: Du har det ikke i dig til en længere karriere her. Du kører snart sur i det. Det kræver mere hidsighed at være en troll der af uransagelige grunde bruger sin tid på en blog hvis læsere han ikke er interesseret i at diskutere med.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 27. november 2011 @ 18:26

  6. Fin postering Kim! Med en lille omskrivning af det du skriver: …”i en verden hvor medierne bliver mere og mere ens, er det godt der eksisterer en kanal (blogverden) der tillader sig at have konservative værter som spidsvinkler virkeligheden.”

    “Politisk korrekthed” som i bund og grund er en form for Stockholm syndom der udspiller sig i større målestok – er faktisk en forfinet form for hjernevask, som vi udsættes for dersom vi ikke søger kanaler der ser ‘anderledes’ på de, af de førende medier anerkendte problemstillinger.

    Amerikanske David Kupelian har sagt: “Det meste af tiden sker dette (overgivelsen til den politiske korrekthed) selvfølgelig uden vi er klar over det. Vi forstår ikke hvad der faktisk sker. Derfor fortolker vi vor voksende sympati og velvilje for det som intimiderer os som et vidnesbyrd om, at vi er altfavnende, kærlige, oplyste mennesker. I virkeligheden er det et resultat af tåbelig svaghed fra vor side.”

    Derpå henviser han til en artikel i Newsweek med overskriften “Politisk korrekthed er i sin yderste form en totalitær filosofi.”

    Pragtfuldt der findes ‘dumme’ mennesker ikke lader sig nøjes med Poltiken opfattelsen af verden, og hvad et godt konservativt menneske står for.

    Kommentar by synopsis-olsen — 27. november 2011 @ 18:28

  7. Hvorfor skal vi have trukket multikultur ned igennem vores hals når Kina og hele Mellemøsten slår ihjel til de er ens?
    Der er altså SÅ MEGET der bliver glemt i denne debat.

    Kommentar by tim — 27. november 2011 @ 18:35

  8. De der ser FOX er dumme – jo og finner har let til kniven.

    Hvorfor i alverden er der overhovedet nogen, der godtager sådan noget vrøvl, endsige tager det alvorligt? Når de påstande luftes skal eneste kommentar være en perlende latter. Grin dem ud. Grin Islam ud. Citer lidt fra Khomeinis grønne bog, og en fælles krampelatter er garanteret.

    Kommentar by Georg Hansen — 27. november 2011 @ 18:47

  9. Det er jo religion for den visne venstrefløj at “bashe” deres politiske modstandere når deres argumenter er sluppet op.

    Gad i øvrigt godt vide hvordan man finder folk ” … der slet ikke så eller læste nyheder.” …” ?

    Kommentar by Santor — 27. november 2011 @ 18:48

  10. Fuck mainstream medierne! løgn, løgn og atter løgn.

    Kommentar by Lars H — 27. november 2011 @ 18:54

  11. De er sjovt med venstrefløjen. De finder altid et offer og så dæmoniserer de. Nå ja de må godt brændemærke, unuancere og dæmonisere, men når andre gør det ja så skal de bare have.
    Igen venstrefløjen er KLAM, og har mistet sin legimitet.
    Desuden se klippet fra Deadline, og fortæl mig om i synes det er en joke, når du de selv står på en ensrettet medieplatform og snakker om en påståelig ensrettet FOX mediestation.
    Kan Vincent Hendrick dog ikke se det selv?

    Kommentar by tim — 27. november 2011 @ 18:59

  12. @3, Venstrefløjen

    Flot forsøg på at sætte sind i kog. Men billige uargumenterede one-liners virker sjældent. Det er et forfejlet forsøgt på at lege internet-troll.

    Kys kys og god søndag til dig. Du må tilbage til dine små Occupy-demonstrationer, hvor du meget passende kan lukke dine rundt regnet 99 procent vrøvl ud.

    Kommentar by Vest — 27. november 2011 @ 20:12

  13. >2 Jeg tror han har været dum til at begynde med.

    Kommentar by Nielsen — 27. november 2011 @ 20:20

  14. Vincent Hendricks er lidt en Erasmus Montanus når han snakker.

    Kommentar by tim — 27. november 2011 @ 20:35

  15. Oveni det, så brækker jeg mig hver gang nogen kalder TV2-News for TV2-Fox som om vi har en borgerlig tv-kanal til at opveje DR.

    Kommentar by Kenny Starfighter — 27. november 2011 @ 21:27

  16. Og hermed er det legitimeret, at medierne stort set udelukkende refererer til LA Times, NY Times, The Guardian etc.

    NPR er iøvrigt medlem af det Sorosfinansierede netværk, som DanMarx Radio også deltager i og for hvem Fox News er fjende nummer 1.

    http://hodja.wordpress.com/2011/08/20/danmarx-radio-er-medlem-af-hemmeligt-venstreorienteret-medienetvaerk-financieret-af-multi-milliardaeren-george-soros/

    Kommentar by Hodja — 27. november 2011 @ 21:58

  17. Selv samfundsundergravende skattefinansierede medier kan give materiale til overvejelse og perspektivering, det er, med medtaget forbehold, det mest positive ved dem.

    Kommentar by Peter Buch — 27. november 2011 @ 23:52

  18. Enig med Lars Findsen På Crack.

    Kommentar by machiavelli — 28. november 2011 @ 03:29

  19. Obama kigger også Fox :-D :-D :-D
    http://www.youtube.com/watch?v=HVMhz0tSllo

    Kommentar by tavsen — 28. november 2011 @ 10:51

  20. Jeg tror undersøgelsen spørger om venstrefløjens kæpheste og selvfølgelige kender de ikke-venstreorienterede de kæpheste særlig godt. De ser jo netop Fox News for at slippe for venstrefløjens kæpheste. ;)

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 28. november 2011 @ 11:28

  21. Jeg tror undersøgelsen spørger om venstrefløjens kæpheste og selvfølgelige kender de ikke-venstreorienterede ikke de kæpheste særlig godt. De ser jo netop Fox News for at slippe for venstrefløjens kæpheste. ;)

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 28. november 2011 @ 11:28

  22. Politiken lider af et “mere-værds kompleks”. Et mere-værds kompleks skal hele tiden fodres ved at udpege nogen mindre-værdige.

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 28. november 2011 @ 15:12

RSS feed for comments on this post.