28. december 2011

Next Stop Hyllie – nu med kommunalt finansieret multireligiøst bønnerum

TV-seere der 2. juledag hyggede sig med DR HD-udsendelsen ‘På skinner‘, kunne se strækningen Helsingør-Helsingborg i et togspektiv – ikke for alle, men i mine øjne god tv. Første stop efter Øresundsbroen, nogle få kilometer inde i Sverige er Hyllie, en forstad til Malmø.

Den svenske blog ‘Muslimska Friskolan’ beretter, at den nybyggede station og tilhørende storcenter nu også får et kommunalt finansieret multireligiøst bønnerum. Sekulariseret religion er bare så last year

(Muslimska Friskolan, 21. december 2011: Citytunneln får muslimskt bönerum betalt av kommunen)

“På järnvägsstationen kommer det att passera 100 000 personer per dygn när den är fullt utbyggd. Där har vi funderat mycket på att bygga ett interreligiöst centrum där människor med olika trosuppfattningar kan utöva sin tro.

Mats Egfors berättar för bloggen Muslimska Friskolan att olika samfund kommit långt i förhandlingarna om ett interreligiöst centrum vid Hyllie station. Där ska finnas plats för Malmös många muslimer som stiger av och på Citytunneln vid Hyllie station. Malmö stad kommer med skattepengar att stå för notan. Lokalen ska inhysas som ett bönerum i en kommunägd byggnad. Enligt Egfors har Hyllies stadsdelspolitiker ställt sig positiva till förslaget.

I bönerummet ska muslimer samsas med kristna, judar och andra samfund. Verksamheten ska ibland bemannas av en präst eller en imam. Trots att verksamheten är helt religiös beräknas hela hyran betalas av kommunen och upplåtas i en lokal av kommunen. Egfors säger att det blir en lokal i anslutning till uppgången vid Hyllie station som är en del av Citytunneln i Malmö.”

(Kyrkans Tidning, 27. december 2011: Bönerum planeras i köpcenter)

“… Hyllie er… det sted, hvor Salem Ali og Magda Ali bor og er glade for at bo. For dem er Hyllie, Malmø, Sverige, lig »lykkeland«, som Salem kalder det.” (Information, 17. august 2004: Sverige er Lykkeland)

Oploadet Kl. 18:04 af Kim Møller — Direkte link13 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/32887/trackback

13 Comments »

  1. “Malmö känns som ett arabland”

    http://www.youtube.com/watch?v=pHrmSTRmjyw

    Ja, men det gør det da. Hep, hep for Øresundsintegrationen, forstil jer den om 50 år med et Malmø der allerede får indvandrerflertal i dette årti.

    Kommentar by Snaphanen — 28. december 2011 @ 19:36

  2. Next drop Hyllie.

    Kommentar by Hr. Snusk — 28. december 2011 @ 20:55

  3. De gør sgu da også alt for at grave sig længere ned i dyndet de svenskere.

    Kommentar by Santor — 28. december 2011 @ 21:56

  4. Et “multireligiøst” bønnerum? Den er så tyk, at selv de svenske politikere må kunne se det.

    Vil de sig virkelig påstå, at rummet tilfredsstiller andre end muslimer?

    Det er ligesom Park51/Cordoba House, der også bliver lanceret som et multireligiøst troscenter. Ønsker de kristne det? Nej. Ønsker jøderne det? Nej. Ønsker buddhisterne det? Nej. Ønsker nogen andre end muslimerne og deres dhimmificerede svende det? Nej.

    Kommentar by Vest — 28. december 2011 @ 21:57

  5. @Vest, det multireligiøse består nok i at det er kristne, jøder og buddhister der betaler for huslejen…

    Kommentar by Vagn Henning — 28. december 2011 @ 22:42

  6. Jeg fatter ikke Sverige.
    Er det fordi de var neutrale under 2. verdenskrig, og de fik aldrig taget et opgør med nazisterne, og så føler de skam over hele højrefløjen idag?

    Er det ikke nogenlunde derfor Sverige er endt i det kaos vi ser idag?

    Kommentar by tim — 28. december 2011 @ 22:52

  7. Så længe de ikke tilbeder afguder og i øvrigt betaler privat, er det OK for mig.

    Dén holdt ikke længe…

    Kommentar by Henrik R Clausen — 29. december 2011 @ 00:07

  8. @5 Vagn,

    Sandt. “Multikultur” har indtil videre bestået af at andre kulturer skal indordne sig under, financiere og tilfredsstille islamisk kultur. Og det er en af grundene til at mange (ikke alle) vesterlændinge har fået øjnene op for at islam kort og godt ikke hører hjemme i vesten.
    Islam hører sådan set heller ikke til østpå og sydpå, men der har religionsideologien trods alt en historie. Og hvis islam bare blev dér, kunne vi godt have et upersonligt langdistanceforhold. Det ville blot kræve at muslimerne og deres glade følgesvende holdt lidt lav profil. Men når islam trænger sig ind på livet af os gennem indvandring og terrorangreb, så bliver vi nødt til at vælge mellem to løsninger: Den ene er at protestere og afvise islams indtrængen, og den anden er acceptere islams indtrængen og forsøge sig med “multikulturelle” tiltag. Og så er det, at vi pludselig får disse “multi” dit og “multi” dat, som i virkeligheden ikke er spor “multi” men blot et forsøg på at tilfredsstille muslimer.

    Gad vide, om de svenske odinister og andre hedninge også må få en kommunalt finansieret multireligiøst offerplads? Det ville være omtrent lige så “multi” som dette bederum.

    Kommentar by Vest — 29. december 2011 @ 00:43

  9. Jamen Vest, du har da misforstået noget mht. de asatroende:

    “… att bygga ett interreligiöst centrum där människor med olika trosuppfattningar kan utöva sin tro.”

    Der bliver jo plads til alle trosretninger, så hvad er det, du ikke kan forstå? Tror du, at der er nogle af de andre trosretninger, f.eks. hinduerne, der vil hæmme eller begrænse andres muligheder for at bruge det interreligiøse rum? Det ville ikke ligne hinduerne eller for den sags skyld jøderne eller buddhisterne eller katolikkerne eller de kristne eller …

    Hvad er der galt med dig Vest? Jeg hat læst mange af dine kommentarer, og det synes som om, du har et problem med andre kulturer end den nordiske, så hvad er dit problem egentlig? Er du racist? Stemmer du til højre for Rad V?

    Hvad er der galt med dig, siden du ikke kan se hvor meget bedre vores land er blevet, især de sidste 10-15 år? (husk på al den fremgang Sverige har haft i den tid, ikke mindst hvad angår drab, voldtægter, trusler, kulturel apartheid, ødelæggelse af national kultur mv.)

    Så, hvorfor er du så bange, kældermenneske?

    Kommentar by Hr. Snusk — 29. december 2011 @ 01:29

  10. Se i øvrigt dette (overraskende) åbenmundede program fra svensk TV3 vedr. indvandrerkriminalitet:
    http://www.youtube.com/watch?v=kA-Il6Mtdxs&feature=related

    Kommentar by Nosferatu — 29. december 2011 @ 12:42

  11. Her er del 2 af serien om kriminelle indvandrere i Sverige:
    http://www.youtube.com/watch?v=Q_hlQ90C-Y8&feature=related

    Kommentar by Nosferatu — 29. december 2011 @ 12:45

  12. Hvorfor lefler svenskerne kun for Islam?
    Der er masser af religioner på hylderne i det supermarked, skal de ikke også tilgodeses?

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 29. december 2011 @ 13:48

  13. @9 Hr. Snusk

    Du har naturligvis ret. Min fejl. Det er jo MULTIreligiøst rum, så naturligvis er odinister og andre hedninge hjertelig velkomne til lave blót derinde.

    Jeg beklager misforståelsen. Det må være et enkeltstående tilfælde af, at 10-15 års konstant leflen for islam kan skabe enkelte misforståelser mht. intentionerne bag multikulturelle tiltag. Her må vi i stedet holde tungen lige i munden og huske på, at hverken islamiske bederum, stormoskeer, forbud mod tørklædefri dresscodes, halalkød i skolerne osv. er til for at lefle for islam. Alle sådanne tiltag er for din og min skyld, så vi kan få del i fremmede kulturers herligheder. Vi bør være taknemmelige for denne fine mulighed for at blive dus med islam.

    Kommentar by Vest — 30. december 2011 @ 13:52

RSS feed for comments on this post.