24. januar 2012

Hvad hedder festen, som markerer Ramadanens afslutning? – ‘Haram’ svarede skuespillerne

Sidste fredag sendte TV2 en special-udgave af Hvem vil være millionær?, hvor kendisser ‘I den gode sags tjeneste’, skulle vinde penge til hjælpeorganisationer. Jeg har ikke set udsendelsen, men det er da interessant at skuespillerne Karen-Lise Mynster og Pilou Asbæk der kæmpede for ‘Unge & Sorg’, trods offentlig debat om Ramadanfejringer ikke kunne svare på følgende spørgsmål.

Q: Hvad hedder festen, som er markeringen på, at Ramadanen er slut?

Hans Pilgaard, Vært: Efter 2 misbrugte livliner er der nu kun 2 muligheder tilbage: Haram eller Eid?

Karen Lise Münster og Pilou Asbæk: Haram?!

Pilou Asbæk fik sit gennembrud i 2008, da han spillede den mandlige hovedrolle i ‘To verdener’. Her forelsker Teis sig i Sara (spillet af Rosalinde Münster, Karen Lise M’s datter), der gengælder hans kærlighed, men er splittet da hendes forældre ønsker hun finder en kæresten der også er en del af Jehovas Vidner. En klassisk historie om forbudt kærlighed – baseret på virkelige hændelser.

“Kan man vælge mellem familie og kærlighed? … Kærligheden placerer Sara overfor sit livs sværeste valg, for Teis er ikke et af Jehovas Vidner. I hemmelighed mødes de to og mens kærligheden blomstrer, må Sara kæmpe en indre kamp med sin samvittighed, tro og lidenskaber. Inden længe er hun tvunget til at træffe et valg imellem to verdener.” (danskefilm.dk, Uriasposten)

(Rosalinde Münster & Pilou Asbæk i To Verdener, 2008; Youtube)

Sara (Rosalinde Münster): De har Sandheden på deres side. Du ved ikke vide det, når du ikke tror på noget.

Teis (Pilou Asbæk): – Jeg tror på os!

Oploadet Kl. 16:29 af Kim Møller — Direkte link36 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/33660/trackback

36 Comments »

  1. Typisk dansk uvidenhed. Det er derfor de unge kunstnere og intellektuelle stemmer på Enhedslisten. De ved ingenting. Bajads kom styrtende ind på scenen og råbte: Teatret brænder! Folk jublede!

    Kommentar by Tim Pallis — 24. januar 2012 @ 17:12

  2. Hmmm – et manglende kendskab til andre kulturer….

    Det lugter langt væk af at de stemmer DF. :)

    Kommentar by BE — 24. januar 2012 @ 17:19

  3. Og i samme program kunne Ulrik Wilbek og Peter Bredsdorff-Larsen ikke svare på, at det var Daytonaftalen, der blev underskrevet i 1995 som en afslutning på Balkankrigene. De svarede Nicetraktaten!!!

    Var lidt halvrystet over uvidenheden. Det ene hold ved ikke hvilke traktater, vi har tilsluttet os i forbindelse med EU, og de andre kunne ikke svare på et spørgsmål om muslimer, der har været debateret i en uendelighed, senest omkring afholdelse af Eidfest på Christiansborg. Men viser måske bare, at de lever lidt i deres egen verden.

    Kommentar by Ciska — 24. januar 2012 @ 17:25

  4. Hvis man stillede folketingsmedlemmerne samme spørgsmål, ville flertallet formentlig heller ikke kende svaret.

    Det er påfaldende almindeligt, at folk som elsker muslimer, intet kender til islam.

    Kommentar by Jernhesten — 24. januar 2012 @ 17:27

  5. Det er ikke atypisk for navnlig kunstnere, at de mener mere end de ved. De to spiller i øjeblikket Bjørnvig og Blixen – ved de lidt om, hvem de to figurer er ?

    Kommentar by Josef K — 24. januar 2012 @ 17:29

  6. Historieløshed medfører ansvarsløshed, og en manglende lyst til at kæmpe for det som betyder noget.

    En svensk undersøgelse fra 2007 afslørede at 90% af unge svenskere ikke vidste, hvad “Gulag” (gad vide om danske unge kender til det) er, og at de mente kommunismen havde medført velstand.

    En ti år gammel undersøgelse fra Storbritannien: Hvem, spurgte den, var den vigtigste person i britisk historie? Prinsesse Diana kom ind på en tredje plads. John Lennon som nummer syv. Ni ud af ti voksne kunne navnene på alle David Beckhams børn, alligevel mente en ud af tre, at Winston Churchill var en romanfigur.

    Hvis viden er magt, er dumhed, uvidenhed svaghed!

    Den grumme sandhed er, at friheden kun har ringe chance når de som formodes at skulle kæmpe for den er så historie ‘uskyldige,’(løse) at de ikke med rette kan værdsætte, hvor svært og, hvor hårdt der måtte kæmpes for den værdifulde gave som friheden er.

    Kommentar by synopsis-olsen — 24. januar 2012 @ 17:31

  7. Og nu til tillægsspørgsmålet:

    Hvorfra stammer traditionen for at fejre Eid?

    Så vidt jeg ved, er det muslimernes temmelig brutale sejr over ‘vantro’ ved Badr…

    Kommentar by Henrik R Clausen — 24. januar 2012 @ 18:06

  8. Haha… folk er dumme, menings-eliten er bare ignorante, glem ikke tosse-liberalisten Ole B. Olesens: “De der hadither, eller hvad du nu kalder dem…”

    Pilou virker som en sød fyr, men tvivl på han har mere omløb i hovedet end Kidd.

    Kommentar by Frank P — 24. januar 2012 @ 18:14

  9. tvivler*

    Kommentar by Frank P — 24. januar 2012 @ 18:15

  10. @7 Henrik

    Eid er fejringen af Muhammed ned slagtning af 75 fra hans egen klan som ikke troede på ham og hans hule historier .

    Kommentar by Aglet Xander — 24. januar 2012 @ 19:10

  11. @ Aglet Xander

    Hvis ovenstående er korrekt, er det dybt perverst at fejre Eid.

    Kommentar by Fujitsu — 24. januar 2012 @ 19:39

  12. Livlinen der blev ringet op, vidste det heller ikke. Det er flovt, når man tænker på den massive ramadan propaganda fra DDR.
    Men den er selvfølgelig heller ikke målrettet kunstnere, for de ved jo nok, hvordan man undgår, at mulighederne for engagement tørrer ud.

    Kommentar by Menig 442 — 24. januar 2012 @ 20:03

  13. @ Fujitsu

    Det kommer da ikke bag på dig at vold og drab er noget der fejres i islam?

    Kommentar by Frank P — 24. januar 2012 @ 20:15

  14. Hvor har Henrik og Aglet info om Eid fra (der er 2)?
    Jeg har ledt lidt og kan kun finde, at det er 1. fejringen af afslutningen på ramadanen og 2. fejringen af Abrahams villighed til at ofre sin søn ismael på gudens befaling.
    Stadigvæk lettere åndsvagt, men dog en anelse mindre morderisk.

    Kommentar by mb — 24. januar 2012 @ 20:15

  15. Afslutningen på ramadanen kaldes Eid eller Id al-fitr = den fest, der afslutter fasten i ramadan-måneden.

    Så 10. AGLET XANDER

    har ikke ret.

    Kommentar by Vivi Andersen — 24. januar 2012 @ 20:28

  16. 10.anglet xander

    Kan det være “Raid og Nakhla” de første blodsudgydelser der foretages på islams vegne i slutningen af 623 AD ?

    Kommentar by Vivi Andersen — 24. januar 2012 @ 20:31

  17. ANG. 15 :

    (Ikke OG Nakhla men OF NAKHLA )

    Kommentar by Vivi Andersen — 24. januar 2012 @ 20:33

  18. Nej, ikke Nakhla, Badr.

    En kort og klar forklaring er givet på Afghan.net, jeg citerer:

    Ramadan (the ninth month in the Muslim year) is the month of fasting. It is one of the most important months in the Islamic calendar because it was during Ramadan that the Qu’ran was first revealed to the Prophet Mohammad (PBUH). Also the first battle between the idol worshippers of Mecca and the Muslims of Medina took place during this month. The result of the battle was a devastating defeat for the invading army from Mecca, and a glorious victory for the Muslims of Medina. It is knows as the Battle of Badr.

    Hermed skulle der være svaret til ‘Fujitsu’, ‘mb’ og Vivi (beklager, Vivi…)

    Jeg skrev en noget længere artikel Making Sense of Ramadan for nogle år siden. Den er ikke uden udfordring til læsernes engelskkundskab, vil jeg tro…

    Kommentar by Henrik R Clausen — 24. januar 2012 @ 20:40

  19. Ali Sina har skrevet dette til Jihad Watch:

    In Medina Muhammad banished and massacred entire populations just because he suspected that they may not be friendly to him. 28:54 is a repetition of 23:96 and 42:40 says whoever forgives and amends, he shall have his reward from Allah. However, Muhammad never forgave those who mocked him. As for Muhammad’s unforgiving nature it is enough to recall the fate of Oqba the man who when Muhammad was in Mecca used to mock him and when he was captured in the Battle of Badr, Muhammad ordered his decapitation. He ventured to expostulate, and demand why he should be treated more vigorously than the other captives who were kept for ransom. ‘Because of your enmity to God and to his Prophet,’ replied Muhammad. ‘And my little girl!’ cried Oqba, in the bitterness of his soul, ‘Who will take care of her?’ – ‘Hellfire!’ exclaimed the heartless conqueror; and on the instant his victim was hewn to the ground. ‘Wretch that he was!’ continued Muhammad, ‘and persecutor! Unbeliever in God, in his Prophet, and in his Book! I give thanks unto the Lord that has slain you, and comforted mine eyes thereby.’

    Islam and the Golden Rule

    http://www.jihadwatch.org/2009/05/islam-and-the-golden-rule.html

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 24. januar 2012 @ 21:23

  20. @17
    Det er ikke hvad wiki påstår.
    På den anden side så rager islamisk teologi mig, og der er helt sikkert flere forskellige udlægninger. Dem kan de så slås med hinanden om.

    Kommentar by mb — 24. januar 2012 @ 21:23

  21. MB, har du et link til Wikipedia?

    Det kunne godt være Badr alligevel, det er jo ikke et stort antal muslimer og mord, der er tale om. Beskrivelserne af kampen i de islamiske skrifte er i øvrigt barbarisk ud i det groteske…

    Kommentar by Henrik R Clausen — 24. januar 2012 @ 21:26

  22. I øvrigt er dette en typisk situation hvor Wikipedia ikke duer som dokumentation. Jeg har fundet siden og ser en masse ‘hvordan’, den fejres, ikke ‘hvorfor’. Det kan der være gode grunde til, for det ville være svært at promovere en fest for at fejre, at folk har fået hugget arme og hoveder af…

    For eksempel ville dette citat fra Al-Tabari Vol VII side 62-63 næppe overleve længe på Wikipedia:

    The companions of the Messenger of Allah heard the Messenger of Allah saying in the depths of the night, “O people of the well, O ‘Utbah b. Rabiah, O Shaybah b. Rabiah, O Umayyah b. Khalaf, O Abu Jahl – and he enumerated those who were in the well – have you found what your Lord promised you to be true? For I have found what my Lord promised me to be true.” The Muslims said: “O Messenger of Allah, are you addressing people who have been putrefied?” He replied: “You hear what I say no better than they, but they cannot answer me.”

    Kommentar by Henrik R Clausen — 24. januar 2012 @ 21:42

  23. Hvad hedder festen, som fejrer muslimers forsvinden fra dansk territorie???

    Kommentar by Nielsen — 24. januar 2012 @ 22:31

  24. 22.Henrik

    Jeg anvender Gads ” Leksikon om islam”, men dette leksikon er ikke overvældende oplysende, faktisk er det ret begrænset.

    Så er der jo Wikipedia og så vidt jeg husker nogle blogs der befatter sig indgående med islam på alle leder og kanter.

    Kan ikke her og nu komme på hvad disse hedder, men at de eksisterer VED jeg.

    Hos flere af de hjemlige produktioner om islam-muslimer, f.eks. “I krigens hus” af Helle Merete Brix, Torben Hansen og Lars Hedegaard , findes der gode ordlister.

    Nå, men det er en del af sporten : at finde ud af hvad der er hvad og hvorfor osv..

    Forøvrigt – takker for julegaven, Henrik, som jeg er i gang med at læse nu da jeg kan bevæge øjnene UDEN at blive yderligere svimmel.

    Du må da være blevet næsten ruineret p.g.a. porto…….hvad med at modtage nogle frimærker f.eks. ?

    Kommentar by Vivi Andersen — 24. januar 2012 @ 22:44

  25. Undskyld, jeg er lidt forvirret, men skulle det nu være et dansk adelsmærke at vide den slags ting? Det virkeligt rystende er da, at der bliver spurgt om sådant noget i en dansk quiz, skulle jeg mene.

    Kommentar by Dog of God — 25. januar 2012 @ 00:06

  26. @Vivi

    I Mekka år 632 vist Muhammed godt at Madina var ved at være godt trætte af ham og hans muslimer der havde kørt “indbruds-hetz” i mod deres caravaner .
    Længe før Islam var “Ramdhaan” en hellig måned hvor en masse var forbudt , mest forbudt var det at slå ihjel.
    Men da Muhammed hørte at en hårdt loadet caravan var på var fra Syrien .
    Så samlede han hurtigt en hær og skyndte sig til Madina med sværdet hævet.

    Her tog han både caravanen og en tre gange større hær på sengen og efter de døde var brændt så kammer de Islamiske tekster helt over i hvor storsindet og humane muslimerne var overfor fangerne.
    (hvor halvdelen var i familie med Muhammed).
    Der fik næsten alt muslimernes mad og vand , imens de fik skaffet løsepengene eller fik hovedet hugget af .

    Da alle kort efter var muslimer , kom humanisten op i Muhammed igen og historien går :

    “Rasulullah (Ham) was aware that the Ansaar of Madinah(persiske hjælpere) used to join in the persian Eid celebration of ‘Naurooz’ and ‘Maharjaanb’.

    After the Battle of Badr, Rasulullah (Ham igen) addressed the Muslims and said:

    ‘O Muslims, Allah has ordained for you two days of joyous festivals.

    One is ‘Eid-ul-Fitr’ and the other ‘Eid-ul-Adha.

    The ‘Eid-ul-Fitr’ was the gift to the Muslims for their piety in fasting for the whole month of Ramadhaan for the sake of Allah (ikke noget med forbudt at dræbe) and they gave a portion of their wealth (deres loot?) as charity to the poor (krigsfangerne ?) .

    The ‘Eid-ul-Adhaa’ was to commemorate the magnificent sacrifice of Hazrat Ibrahim (Abraham) who was willing to sacrifice his own son Hazrat Ismail for the pleasure of Allah; but Allah replaced his son with a ram, the sacrifice which was most common in Arabia for ages.”

    ——————-

    Barmhjertigheden overfor Madina dyrkes for hårdt i historien om Muhammeds første rigtige erobring , og er i dag som bekendt det noget oversolte varemærke for muslimernes Eid fest .

    De fejre altså barmhjertigheden de udviste med jødens egen penge , ved at afholde en stjålet persisk fest der første gang blev afholdt i den i dag “Muslim only” by de overfaldet midt under den høj hellige ramadanen .

    Ja DR har fuldstændig ret , det er da jul bare på muslimsk . .

    Kommentar by Aglet Xander — 25. januar 2012 @ 01:16

  27. LOL,

    De fleste Danskeres viden om islam strækker sig til at islam må være nogenlunde som kristendommen og det kan de i øvrigt bevise fordi de har en flink grønthandler.

    Få nu læst den koranen.

    Kommentar by Santor — 25. januar 2012 @ 02:13

  28. “der kæmpede for ‘Unge & Sorg’ trods offentlig debat om Ramadanfejringer”

    Det forstår jeg ikke helt, hvad har “unge og sorg” med ramadan/eid at gøre?

    Kommentar by poul sørensen — 25. januar 2012 @ 08:20

  29. > Poul Sørensen

    Der manglede et komma.

    Kommentar by Kim Møller — 25. januar 2012 @ 08:41

  30. Få nu læst den koran.

    Nej, læs Muhammeds livshistorie! Koranen er nok brutal, men meget forvirrende.

    Den bedste måde at komme igennem at stoffet er og bliver dog Prophet of Doom, en stor bog der nu er gjort gratis. Den ligger også som lydbog, så den kan læses, mens man kaster halal-produkter til side i supermarkedet :)

    Jeg har læst den to gange for at få fat i alle detaljerne. Siden har jeg læst de originale kilder – primært Al-Tabari – og fået bekræftet PoD i enhver væsentlig detalje. At PoD så springer over invasionen af Mecca år 6 AD og stening, der ikke er til at placere kronologisk, er mindre mangler, der ikke mindsker værdien af dette storslåede værk.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 25. januar 2012 @ 10:36

  31. @Kim takker

    Kommentar by poul sørensen — 25. januar 2012 @ 12:49

  32. Førhen vidste jeg ingenting om islam. Så kom de herop og lærte mig lektien. Det kunne jeg godt have undværet…

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 25. januar 2012 @ 14:49

  33. 30.Henrik.

    Rigtig !

    “Prophet of Doom” er god,rigtig god at finde svar hos og at bliver oplyst hos om nok stort set det meste indenfor islam.

    Kommentar by Vivi Andersen — 25. januar 2012 @ 17:46

  34. >32
    Everything i need to know about islam, i learned 2001-11-9

    Kommentar by Nielsen — 26. januar 2012 @ 20:20

  35. Jeg tror på Gud. Jeg kommunikerer dagligt med Gud. Jeg har ingen aversioner imod Jehovas Vidner. Det er bare en tros-retning ligesom alle andre. Gud vil altid undervise en. Giver du f.eks. udtryk for, at alle mongoler da må være snotdumme, så lader Gud dig lige møde en i Fakta, som regner bedre end kassedamen o.s.v. Det irriterer mig, at så få mennesker tror på Gid i dag, da det var meget almindeligt før i tiden. Men det er også kun fordi, at jeg havde nogle religiøse oplevelser i 1998 og 2004 at jeg er begyndt på det.
    Folk vil altid nærmest sende en til psykiater, når man fortæller om sine religiøse oplevelser. Alligevel har mennesker i langt størstedelen af menneskehedens historie troet på Gud, og stadigvæk gør over halvdelen af jordens befolkning det.
    Så alle de “frelste” humanister tror jo bare på deres egen illusion. De eneste “normale”, som tror på mig er folk, som den lokale folkekirkepræst. Han fortalte mig, at han havde oplevet, at solen skinnede ham lige i ansigtet, netop som han sagde: Lad Guds åsyn skinne på dig. Han var 100% overbevist om, at det ikke var nogen tilfældighed. Gud er med mig.
    Jeg mødte en tyrkisk pige. Hun spurgte alle om de var nynazister. Hun ville have fat i et våben og skyde 10 nynazister, sagde hun, fordi de havde overfaldet hende og hendes familie. Hun spurgte alle undtagen mig, der sad lige ved siden af hende, og jeg havde faktisk haft lidt med nazisterne at gøre. Jeg var ikke nazist, men jeg havde ringet og aflyttet deres telefonavis og sådan noget. Hun havde også jagtet en eller anden ude i hendes bebyggelse med en kniv, fordi hun havde sagt noget uheldigt om hendes mor. Men mig kunne hun godt lide, og så ville hun have, at jeg skulle flytte ud i hendes bebyggelse, hvor hun boede sammen med sin mand og lille datter. Jeg skulle bo i samme opgang eller i hvert fald i samme bebyggelse. Hun var meget sød. Hun gik altid rundt i en silkepyjamas, og så lugtede hun godt. Jeg spurgte hende engang om, at når muslimske mænd får 72 jomfruer, når de dør, hvad får muslimske kvinder så: “72 mænd, svarede hun”.

    Kommentar by Hanzi — 27. januar 2012 @ 02:26

  36. Jeg synes selvfølgelig også, at det var noget svineri, at de havde overfaldet hende, når hendes datter kun var 2½ år. Jeg tror, at hun ville have, at jeg flyttede ud i hendes bebyggelse, fordi hun gerne ville have, at der boede nogle omkring hende, der kunne beskytte hende og danne “bufferzone”, så hun fik lidt “ekstra tid”, hvis der skulle ske noget. Jeg havde egentlig også tænkt mig at flytte derud, men så kom der noget i vejen. Jeg mødte også en anden tyrkisk pige fra Æblehaven i Roskilde, som er fra Izmir oprindeligt. Hun lærte mig at tælle til 10 på tyrkisk: bir, iki, ytz, dør, best, alta, jente, cekir, dokus, on. Jeg er ikke sikker på, at det er stavet rigtigt. Men jeg begyndte straks at tolke tallene. Bir som er 1 må selvfølgelig have noget bed “beer” (øl) at gøre og dokus som er 9, må have noget med (soap-forestilling), som dokus betyder på svensk. Nu skal jeg ikke gøre Kim Møller for nervøs, så jeg stopper her.

    Kommentar by Hanzi — 27. januar 2012 @ 02:46

RSS feed for comments on this post.