25. februar 2012

Pr-chef Brian Nygaard: “Nationalfølelse er en flygtig størrelse… Med rette et fyord i mange kredse”

Koncentreret selvhad fra kommunikationschef Brian Nygaard, der fra domicilet i Toscana forklarer hvorfor nationalfølelse er af det gode, hvis blot den ikke er rettet mod kolde Danmark. Fra fredagens Jyllands-Posten – Nationalfølelse. På godt og ondt (ikke online).

Nationalfølelse er en flygtig størrelse, svær at definere, men endnu sværere at håndtere. Med rette et fyord i mange kredse, en varm kartoffel og upassende for endnu flere rigtigt at give sig hen til. … Jeg har det personligt sådan, at et svulmende hav af flag i de fleste sammenhænge gør mig mildt utilpas, men når det er på et stadion eller langs landevejene, er det anderledes. En legitim form for massehysteri. …

Nationalfølelse er mange steder – og her er Danmark markedsførende – et begreb, som vi bruger til at isolere os med og til at distancere os fra andre. Trække gardinet for, boltlåse grænseovergangene og kigge ud gennem sprækkerne for at se, om der nu skulle være nogen, der har forvirret sig helt derop til den kølige del af Europa. Og hvis de har, ja så må de hellere skride igen. Danmark har udviklet et kedeligt pr-mæssigt problem på den internationale bane på den måde.

Andre steder – i f. eks. Italien – er den sportslige nationalfølelse en samfundsmæssig livsnødvendighed… En mulighed for – om ikke andet så for en stund – at stykke et fragmenteret og gennemhullet land sammen på. … Det er nationalidentitet til bristepunktet. Og det, synes jeg faktisk, klæder et land. Hvor den type følelser ofte kommer ud som glædesforladt frustration og indestængt aggressivitet, giver sport på det her niveau et helt andet instrument at spille på. …

Vi kan lære noget om at trodse konflikterne – dem, der har med økonomi, religion og andre værdimæssige diskussioner at gøre. Diskussioner, som vi i øvrigt ikke har nogen indflydelse på alligevel… Det nationale har udviklet sig til en træls fætter, som ingen gider at sidde ved siden af til familiefesterne, fordi han bliver dum at høre på, når han har drukket tre glas hvidvin.

Oploadet Kl. 19:24 af Kim Møller — Direkte link27 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/34705/trackback

27 Comments »

  1. Det er vel den sædvanlige dualisme:
    1) “Se de fremmede kulturer, hvor er de fascinerende, og hvor er det dejligt at de fastholder deres ædle traditioner”
    2) “Se Danmark, hvor er det forfærdeligt, at nogen vil fastholde vores traditioner. Vi er så lukkede og intolerante”

    Kommentar by Vest — 25. februar 2012 @ 19:42

  2. den mand er jo komplet idiot,nu har jeg boet i frankrig i 25 år ,og hernede er man mindst lige så nationale,de hader alt udefrakommende som kan spolere deres identitet

    Kommentar by per bech simonsen — 25. februar 2012 @ 19:46

  3. Jeg hejser altså stadig flaget på flagdage, fødselsdage og andre festlige lejligheder og det helt uden at føle kvalme!
    Nationalfølelse betyder vel egentligt bare at man er glad for sit land! Hvis der er nogen der kan se noget odiøst ildet, undres jeg!
    Nationalfølelse betyder også at man er parat til at kæmpe for sit land og de værdier landet står for, hvis de skulle blive truet! Og vi er en del der ser vores værdier truet!

    Kommentar by Robert R — 25. februar 2012 @ 19:46

  4. Ja eller også er Brian Nygaard udtryk for det som gamle Marx formulerede nogenlunde med, at “Kapitalen ikke har noget fædreland”….kun ussel mammon og åndelige fattigdom.

    Kommentar by darla — 25. februar 2012 @ 20:22

  5. @3 Robert

    Enig. Og jeg synes desuden, at man altid bør bruge den gyldne regel og se om man bedømmer folk ligesom man bedømmer sig selv. Her kunne man jo spørge: Accepterer vi selv, at andre nationer hejser deres flag og værner om en national identitet? Svaret er: Selvfølgelig! Vi har det da godt med at franskmændene hejser det franske flag, er stolte af fransk kogekunst og synger franske sange. Det er da bare dejligt! Og det gælder for alle nationer. Selv i det mest besynderlige lande skal de da have lov til at dyrke deres besynderlige kultur, så længe de ikke trækker den ned over hovedet på os andre.

    Kommentar by Vest — 25. februar 2012 @ 20:26

  6. Hele klummen er bemærkselsværdig. Dels hvorfor han føler behov for at skrive den slags sludder, og dels fordi den er så forbavsende – for en mand der arbejder med pr – dårligt skrevet uden nogen disposition. Han hopper rundt i emner, modsiger sig selv (eller er blot en racist der mener at lige præcis danskerne er helt unikke og at andre regler gælder her, reflekterer overhovedet ikke over det valgte Italien-eksempel og lirer ellers blot ukritisk de sædvanlige floskler af.

    Nationalfølelse er noget skidt. Italien hænger ikke sammen jamrer han. Italiernes har kun fodboldlandsholdet at deles om. Heldigt for dem at de trods alt har det at have en fællesskabsfølelse omkring. Nationalfølelse er noget skidt.

    Så kort kan mandens synspunkt opsummeres. Det skriger til himlen.

    Kommentar by Superman — 25. februar 2012 @ 20:44

  7. Rigtig godt interview og meget kloge ord fra Peter Neerup Buhl!
    http://danskernesparti.dk/archives/2706#comment-2638

    Kommentar by Viking — 25. februar 2012 @ 22:02

  8. En mulighed for – om ikke andet så for en stund – at stykke et fragmenteret og gennemhullet land sammen på.

    Med andre ord, når multikulturalismen har gennemhullet og fragmenteret en land sønder og sammen, så er nationalfølelse en positiv egenskab?????

    Manden er jo splitter radigal, end blot en åndelig bøvs!

    Kommentar by Jens Ladegaard — 25. februar 2012 @ 23:04

  9. Robert og Vest, har I lagt mærke til, at der til tyskernes landskampe mv. er flag og ansigtsmaling og hele svineriet, ligesom os andre. For ti år siden var det ikke særlig udpræget, men det er som om, de er begyndt at turde vise deres nationalfølelse igen :-)

    Kommentar by Hr. Snusk — 25. februar 2012 @ 23:19

  10. @9 Hr. Snusk

    Nej, det har jeg ikke bemærket, men det lyder da for en gang skyld positivt! :-)

    Kommentar by Vest — 25. februar 2012 @ 23:57

  11. Op i r…. med den PR-stodder – Landet har længe haft så mange af hans slags og hans meninger, at vi kan fodre svin med dem uden at løbe tør for denne type selvhadende “danskere”.

    Hvis danskere var en race, var hans udsagn racistisk – hans egne medborgere…må det gå ham rigtigt skidt i hans liv – intet mindre!

    Kommentar by Black Watch — 26. februar 2012 @ 00:01

  12. Det mest mærkelige er, at folk som Brian Nygaard bliver med ved at hævde, at national identitet er ekskluderende og distancerende. Vel er det da ej. Det er tværtimod en måde at sige “her er vi” på, og det er faktisk en invitation. Hvis det er klart, hvad Danmark og danskere står for, så er det også meget lettere for indvandrere at blive en del af dette fællesskab. De indvandrere, som altså ønsker det. De indvandrere, som IKKE ønsker det, kan derimod finde et land, som passer bedre til deres mentalitet.
    Brian Nygaard burde spørge sig selv, hvilke skoler, familier og arbejdspladser, som fungerer bedst: Dem med en rimelig klar linje, værdier og identitet, eller dem hvor det hele sejler? Sjovt nok er det på samme måde med nationer.

    Kommentar by Vest — 26. februar 2012 @ 00:53

  13. Når nu der er så meget vold i og omkring sport i de sydlige og østlige lande, siger det så ikke noget om mentaliteten i disse lande?
    For vi kan jo bare se på de invaderende aberabiske (sportsmanship)-kulturberigere her i landet, men især Hinsidan.

    Kommentar by anonym — 26. februar 2012 @ 06:05

  14. I USA er de set med vore øjne langt mere nationale, end vi er –
    med hånden på hjertet under natioalsangen, som endda bliver
    spillet ved enhver football- eller ishockey-kamp etc., ikke
    bare de internationale som her – og i det meste af Europa
    vel også? Det ser vi aldrig i Danmark, og tak og lov for det,

    Kommentar by Bjovulf — 26. februar 2012 @ 06:16

  15. “Det nationale har udviklet sig til en træls fætter, som ingen gider at sidde ved siden af til familiefesterne, fordi han bliver dum at høre på, når han har drukket tre glas hvidvin.“”

    Ha, Brian Nygaard selv behøver ikke engang at indtage alkohol
    for at nå til den tilstand ;-)

    Kommentar by Bjovulf — 26. februar 2012 @ 06:19

  16. Et sammensurium af uforståelige statements der alene har til formål at fortælle Brian Nygaard`s omgivelser at han hører til på “den rigtige” side af multikulturen. Underforstået, at det er han nød til for at beholde sig arbejde.

    Brian Nygaard, og typer som ham, har ikke det fjerneste begreb om nationalisme og multikultur, han ved blot hvilken side det er hensigtsmæssigt at være på lige nu. Hvis han på et eller andet tidspunkt bliver sat under pres vil han igen vælge den side der er til størst nytte for ham selv. Typer som Brian Nygaard var den baggrundsstøj der fik hitler valgt til magten og han er ikke engang klar over det selv og hvad værre er, han skammer sig ikke over det.

    Kommentar by Santor — 26. februar 2012 @ 09:36

  17. Jeg vil godt vædde på, at denne Nygaard hører til den gruppe af danskere som stiller sig flove an, når udlændinge spørger hvor han stammer fra!

    De typer er jo så flove over at være danskere så han svarer nok han er fra Sverige…..hæhæhæ.

    Kommentar by Vivi Andersen — 26. februar 2012 @ 09:46

  18. Hr. Nygaard er kommunikationschef i cykelsports-branchen, og her kommer en afsløring: Han er selv chauvinist. Fyha, puha, han kan godt lide australiere, den klamme stodder.

    “Jeg har tidligere og i forskellige funktioner arbejdet med mange australiere og har altid beundret deres tilgang til sporten. Og deres livsindstilling i al almindelighed.”

    http://www.feltet.dk/nyheder/brian_nygaard_kommunikationschef_hos_greenedge/

    Kommentar by Crass Børsting — 26. februar 2012 @ 10:03

  19. @ Crass Børsting

    ENIG!!

    Selvfølgelig blev han FYRET fra Team Leopard – manden er ganske enkelt for dum!

    Kommentar by Erik — 26. februar 2012 @ 12:07

  20. Crass Børstig kommer ind på Australien, og hvad Brian Nygaard mener om australiske ryttere.
    Jeg vil gerne fortsætte. Boede 2.5 år i Aussieland , omkring 1970.
    Læste om en undersøgelse dernede, som viste at hollændere og danskere
    havde meget nemt ved at falde til.
    På det tidspunkt var det ved at gå op for landet , at folk fra Tyrkiet, endde fra anatolien ikke var europæere.
    De begyndte at fortryde , at de havde taget fejl. Senere tog de endnu mere fejl , med al volden tilfølge, men det er BL kold overfor.
    Det BL siger, om det lukkede Danmark kan Jeg slet ikke genkende, men han er jo ikke den eneste, som fyrer det idioti af.
    Måske hans indlæg er en job-annonce?

    Kommentar by Pk — 26. februar 2012 @ 13:26

  21. Så vi skal bare være glade for at meget tyrkiske tyrkere fra Tyrkiet slår sig ned i Danmark? For deres tyrkiskhed er bare kulturberigelse af Danmark? Det er slet ikke medbragt nationalisme?

    Og samtidig er idealet for danskere bosat i Italien at være kosmopolitter?

    Javel ja…

    Kommentar by BE — 26. februar 2012 @ 13:49

  22. Nygaard er jo også akademiker. Sådan er det bare. Akademikerne er samfundets problem nummer 1.

    Kommentar by Frank P — 26. februar 2012 @ 14:04

  23. Ja, men alle de idioter kan ikke rykke ved min nationalfølelse!

    Kommentar by Hr. Snusk — 26. februar 2012 @ 15:03

  24. Sikke dog en idiot ham der Nygård.

    Kommentar by Nielsen — 26. februar 2012 @ 19:03

  25. Citerer: “Vi kan lære noget om at trodse konflikterne – dem, der har med økonomi, religion og andre værdimæssige diskussioner at gøre. Diskussioner, som vi i øvrigt ikke har nogen indflydelse på alligevel… ”

    Man kan komme langt med små midler i filosofiens verden.

    Kommentar by Menig 442 — 26. februar 2012 @ 21:26

  26. Jeg kender ikke manden, men jeg kender typen!

    Kommentar by Ole Madsen — 27. februar 2012 @ 09:30

  27. #Black Watch
    “Hvis danskere var en race, var hans udsagn racistisk”

    Straffelovens §266b siger
    “Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.”

    “nationale eller etniske oprindelse”

    Kommentar by Svinet — 28. februar 2012 @ 07:26

RSS feed for comments on this post.