29. februar 2012

Dennis Nørmark anmelder kommunisten Mikkel Bolt: “Alt er kapitalismens skyld, og alt er kapitalisme.”

Dennis Nørmark giver en hård anmeldelse i Jyllands-Posten – Mikkel Bolt: En anden verden.

“Lad mig begynde med det gode: At åbne og læse Mikkel Bolts ”En anden verden” er som at åbne et vindue ind til en fjern fortid. … Den slags små tykke og usælgelige bøger skrevet i marxismens akademiske storhedstid, da alle vidste, at revolutionen var nær, og at der kun fandtes én analyse, der så til gengæld kunne bruges på alt. …

Mikkel Bolt er lektor ved afdeling for litteraturvidenskab og moderne kultur og er noget så sjældent som en vaskeægte kommunist, der ikke er fyldt 40, og bogen er kort fortalt et glimrende studie i nymarxistisk og poststrukturalistisk verdensopfattelse, der kort kan beskrives som: Alt er kapitalismens skyld, og alt er kapitalisme.

Hvis man ikke kan huske, hvorfor kommunismen er så menneskefjendsk og farlig en idé, bliver man øjeblikkeligt mindet om det i mødet med et så åndsarrogant skrift som ”En anden verden”.

Skal anbefales som fascinerende anakronisme og frarådes ud fra alle andre kriterier.

(Mikkel Bolt, En anden Verden, 2012; Download)

“Er den radikale islamisme ikke en ny postmoderne avantgarde…” (Mikkel Bolt)

Oploadet Kl. 06:20 af Kim Møller — Direkte link18 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/34829/trackback

18 Comments »

  1. Islamismen som en “anti-imperialistisk kraft”???? Er det ikke netop islamisternes mål at skabe et islamisk imperium, et såkaldt kalifat?
    Men det er måske kun vestlige imperier, der er onde.

    Kommentar by Jørgen Duus — 29. februar 2012 @ 07:06

  2. “Er den radikale islamisme ikke en ny postmoderne avantgarde…”

    Og findes der venstreorienterede med en svaghed for revolutioner, som opfatter radikal islamisme som et nyttedyr, der kan tæmmes og bruges til at ride på?

    “»Et uafhængigt arabisk proletariat … kan meget vel vise sig at blive udgangspunktet for en global revolutionær proces, der opløser nationalstatssystemet og ophæver pengeøkonomien«, skriver kunstteoretikeren Mikkel Bolt,….”

    http://politiken.dk/kultur/boger/ECE1456256/den-marxistiske-samfundsanalyse-lever-i-bedste-velgaaende/

    Kommentar by BE — 29. februar 2012 @ 07:09

  3. De problemer, der findes, ligger i pengesystemet. Kapitalismen ville fungerer langt bedre med ærlige penge.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 29. februar 2012 @ 08:07

  4. Enig med Clausen.

    Jeg så for ikke så lang tid siden Bolt i tv, hvor han mente, at finanskrisen var tegn på kapitalismens forestående sammenbrud. Jeg spekulerede på hvorfor samfundet spilder ressourcer på at give sådan en idiot ekspertstatus i noget som helst.

    Bekymrende er det desuden, at meget få af dem, som udtaler sig om krisen inddrager centralbankernes alt for lave renter i de første få år af årtusindeskiftet. Pointen er, at krisen blev skabt af politikerne som efterfølgende har givet erhvervslivet skylden.

    Journalisterne er for dumme til at gennemskue at økonomiske kriser skabes af politikere og centralbankchefer. Erhvervslivet reagerer bare på det politikere og centralbankchefer gør. Derfor får idioter som Bolt taletid – og dermed får vi den absurde situation, at en kommunistisk kunsthistoriker ikke alene får statsstøtte, men også taletid så han kan kloge sig på krisen.

    Kommentar by Sigwar — 29. februar 2012 @ 08:36

  5. Offtopic

    Gülay Sahin – Velkommen til Danmark, fucking fremmedarbejder
    http://politiken.dk/debat/ECE1552580/velkommen-til-danmark-fucking-fremmedarbejder/

    Danmark har glemt sine guldklumper
    http://politiken.dk/debat/ECE1552743/danmark-har-glemt-sine-guldklumper/

    Kommentar by BE — 29. februar 2012 @ 08:48

  6. #5 De fleste arbejderfamilier (kakkelbordsdanskere, kartofler,pianister etc.) ville kunne skrive samme svada. Udpint af maksimalstaten ( den herskende klasses økonomiske instrument til egen forsørgelse), foragtet og gjort til grin i og af ‘kulturen’ ( De kulturradikales, de progressives, sossernes foragt af danskheden, tradition etc. – holdningsbearbejdningen af ‘folkedybet’). Tag en tudefalaffel, Gülay Sahin, mens vi venter på artiklerne “Velkommen til opdragerstaten, fucking skaffedyr” og “Staten har glemt sine skaffedyr”. Tom offerretorik efter standard multikulti-logik, som ekspressiv instrument mod danskernes hegemoniske kultur, og italesættelsen af andetheden…bla bla bla.

    Kommentar by Progressiv Idiot — 29. februar 2012 @ 09:26

  7. Så Bin Laden og hans jihadister repræsenterer en “speciel og grotesk fortolkning af islam”?

    Det er simpelthen ikke rigtigt. Den slags mennesker tager udgangspunkt i de muslimske skrifter, som de rent faktisk er formuleret. De er rettroende muslimer, som prøver at leve op til det, Muhammed har sagt. Deres fortolkning af islam er ikke “speciel og grotesk”. Den er ærlig og logisk. Desværre.

    Kommentar by Vest — 29. februar 2012 @ 12:04

  8. Med den holdning som Mikkel Bolt ligger for dagen, er der jo ikke noget at sige til, at de røde røvhuller ligger i ske med ideologien islam.

    Kommentar by Neuhammer — 29. februar 2012 @ 12:07

  9. Som det så rigtigt er sagt, kan Mikkel Bolt, og andre som ham, henfører alt til abstrakte størrelser. Ikke éet eneste sted er det menneskelige hændelser, der er afgørende. Gid jeg havde det samme udgangspunkt for min verdensopfattelse. Så ville verden være uendeligt meget nemmere, at forstå. Men, hvis det hele handler om systemer, som skal passe, er det vel bare, at genne alle anderledestænkende sammen og skyde dem eller sådan noget? Så kører det vel fint derefter?

    Kommentar by Peter Andersen — 29. februar 2012 @ 12:19

  10. De radikale islamister er postmodernister?

    Ha! Ha-ha-ha-ha! DET er næsten for morsomt.

    Sikken præmieidiot.

    Kommentar by Tintin — 29. februar 2012 @ 13:43

  11. Endnu en af de mange 5-kolonnefolk her i landet – nogle af vore egne som man ikke mere kan stole på vil en det bedste – det vil han ikke – kun at jeg forsvandt, som det kældermenneske jeg jo er.

    Måtte virkeligheden indhente ham og ramme ham hårdt!

    Kommentar by Black Watch — 29. februar 2012 @ 13:52

  12. Danmarx Radio har meget travlt med det amerikanske præsidentvalg i tiden. Specielt republikanernes kandidater bliver analyseret og deres motiver og baggrunde udstillet – modsat naturligvis Barack Hussein Obamas ditto, der fremstilles syngende med kendisser, undskyldende overfor fredens religion.

    Således også her til morgen. Rick Santorum betegnes som “højre-religiøs”, David Trads holder Santorum mellem to fingre og fremhæver at Santorum har sagt, at “Satan findes………”.

    En dansk kommisær Johanne Smith Nielsen og menigheden Enhedslisten, bekender sig til den kommunistiske religion lader ikke nogen lejlighed gå fra sig til, at fremhæve at Satan skam også findes i Danmark – de rige, Mærsk-mcKenney, borgerskabet…….

    De får til gengæld ikke noget prædikat af Danmarx Radio – Tværtimod taletid og positiv omtale. Mon ikke en del af menigheden befinder sig på centrale poster i bemeldte institution.

    Kommentar by Limewoody — 29. februar 2012 @ 14:08

  13. Bolt illustrerer en del af ventrefløjens helt store problem: Enhver fjende af USA, er deres ven. Uanset hvor morderisk, antisemitisk, kvindehadende og fascistoid, han er. Tænk bare på det ækle kryb Ken Livingstone, som er betalt af mullaherne i Teheran. Føj for satan !

    Kommentar by Josef K — 29. februar 2012 @ 15:20

  14. En asteroide med kurs mod Jorden kan i værste fald ramme vor planet i 2040.

    Lad os håbe den rammer – hårdt, så er vi fri for den sindssyge abe ødelægger alt omkring sig.

    Kommentar by machiavelli — 29. februar 2012 @ 15:21

  15. > BE

    En tåbelig tekst, som er svært at tage seriøst. Gæstearbejder-status er ikke carte blanche til kolonisering. For nogen tid siden var der en undersøgelse fremme om erhvervsfrekvenser for indvandrere. Mener ikke der var en eneste tyrker over 60 år i arbejde. Meget tyder på her gæstearbejdere er gået tidligere på pension, og næppe været en større økonomisk fordel. Da slet ikke da arbejdsløsheden kom i 80’erne.

    Kommentar by Kim Møller — 29. februar 2012 @ 15:22

  16. Hvad er det for noget?

    Når man er en gammel mand som jeg, der er opdraget til, og som føler det som noget selvfølgeligt, at gøre gavn, så står de sidste 30 -50 års udvikling i bedste fald som et mysterium. Det var et surrealistisk cirkus, når jeg klokken 6 om morgenen på vej på arbejde på DR at hørte om, at de fremmede skulle gøre det beskidte arbejde, mens vi indfødte realiserede os selv. Vi skulle alle være forskere primært i velfærd, og vor enorme viden i emnet, skulle sikre vort rige liv. Musikken gav større indtægter end landbruget.

    Undskyld mig, men en gammel idiot som jeg havde først og fremmest brug for mad, husly, varme og noget nyttigt at beskæftige mig med frem for musik og velfærd. Jeg var faktisk sådan en helt naturlig kapitalist. Jeg ønskede at opbygge et trygt, godt og rigt liv for mig og min familie. Mine nu om dage helt afsporede og forældede gener sagde mig, at det projekt var jeg selv ansvarlig for, og at jeg selvfølgelig ikke kunne forvente mig gaver fra mine naboer.

    Nu har det vist sig, at jeg havde ret. Flertallet af naboerne ville bare have mine penge og min ejendom. Deres højhellige demokrati brugte de som undskyldning for at stjæle min opsparing og min løn. Hvis jeg protesterede mod at være deres slave – var mod deres tyveri, så gav de mig skylden for faldende levestandard, for fattigdom, Så var jeg mod velfærd. Jeg var en ond nazist.

    Ovenstående fattigrøvsbetragtninger falder tilsyneladende uden for 99% af kleresiets frelsende filosoferen, men jeg trøster mig med, at de nok kommer på bane efter en eller anden slags meteornedslag.

    Kommentar by Svend — 29. februar 2012 @ 19:50

  17. ->7 Vest

    Mikkel Bolt bluffer: “Der er ikke tvivl om” skal få ham til at fremstå kompetent, som om han refererer til solid baggrundsviden han bare ikke lige behøver at konkretisere her. Det samme mht. den efterfølgende brug af udsagn formuleret som spørgsmål. Han lader nogle groteske ideer hænge i luften, og har dækket sig ind ved at indpakke dem som spørgsmål.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 29. februar 2012 @ 20:36

  18. @Kim Møller – #15
    Jeg undrer mig over, at Gülay Sahins beretning kun omhandler den tilvandrede morfar og den senere familiesammenførte mormor. Hvor er farfar og farmor henne i billedet?
    Jeg er foreløbig så fordomsfuld at jeg tænker, at “far” sandsynligvis er familiesammenført til “mor”. Og at Gülay Sahin sandsynligvis vil bringe 4. generation af tyrkere til verden her i Danmark.

    Kommentar by BE — 1. marts 2012 @ 00:28

RSS feed for comments on this post.