29. maj 2006

Ingen skriver om problemet med den tyske udlændingedebat – hvorfor ikke?

Under Muhammedsagen hørte jeg flere tyske journalister berette om det racistiske klima i Danmark, hvad ganske klart var et led i DR og Politikens kampagne for en bedre tone i debatten, som rambuk for en omgørelse af den danske udlændingepolitik.

DRC’s Niels-Erik Hansen har tidligere blameret sig ved offentligt at postulere en sammenhæng mellem debattens ‘tone’ og racistiske overgreb. (eks. Radioavisen, 27/3-06).

“…der er ligesom et samspil, mellem de her meget voldsomme verbale udfald, og så der nu viser sig at være en fordobling i antallet af racistiske overgreb.”

At racismen i Danmark (trods forsøg på at fange ‘mørketal’) har været faldende i statistikken siden 2001 ignoreres blot.

Idag kan man meget apropos læse i Politiken, hvorledes Tyskland frygter racistiske overfald under det kommende fodbold-VM.

 “I fjor begik højreekstremister 15.360 strafbare handlinger – en stigning på 27 procent i forhold til 2004. Ministeriet oplyste også, at antallet af højreekstremistiske voldshandlinger i Tyskland i samme periode var steget med 23 procent.På ét år har højreradikale skruet deres voldelige overfald op fra 776 til 958.”   

Udviklingen i Danmark registreret af PET, og de kunne i 2004 berette om 37 “kriminelle forhold med med mulig racistisk eller religiøs baggrund”. At sagerne ofte slet ikke har noget med racisme at gøre er så en anden sag – tjek her! I 2001 var der små 100 sager herhjemme, så den debat mange kritiserer har således medført et markant fald i racistiske overfald. Hvor udviklingen i Danmark er faldet siden 2001, så er udviklingen i Tyskland i samme periode svagt stigende fra 14.725 til 15.360 sager.

Danmark og Tyskland har anslået henholdsvis 4.540.661 og 82,422,299 indbyggere. Tyskland skulle således have 15,12 gange mere racisme end Danmark. 15,12 x 37 (2004 tallene) giver 559

Tyskland havde 12.094, hvad så sidste år var steget til 15.360 sager. EUMC laver direkte sammenligninger af tallene, men det fremgår indirekte at den tyske statistik medtager en del mere – kun en femtedel er det der betegnes som ‘xenofobisk’. Dette ændrer noget på billedet, men en femtedel af 12.094 (2004 tallet) er immervæk 2.418, 4-5 gange mere end i Danmark.

Når medierne konsekvent postulerer at den danske udlændingedebat fremmer racismen, så burde man vel rette fokus på den tyske udlændingedebat. Det gør man ikke, og i det hele taget vælger medierne ikke at perspektivere eller lave længere baggrundshistorier om de danske tal. Hvorfor ikke…

Opdate 14/9-06. JyskeVestkysten bringer idag en lignende historie, og også her blamerer Niels-Erik Hansen sig. Fra Racistisk kriminalitet tager til. Faktum er stadig at racismen herhjemme har været faldende siden Dansk Folkeparti i 1995 blev grundlagt…

“Udviklingen kommer ikke bag på lederen af Dokumentations- og rådgivningscenteret om racediskrimination, Niels-Erik Hansen. Han skyder en stor del af skylden på tonen i udlændingedebatten. – Når vi selv fra talerstolene på Christiansborg bliver tæppebombet med budskabet om, at vi er under invasion af de fremmede, så er der ikke noget at sige til, at nogle begynder at tænke, at man må organisere og forsvare sig ligesom under krigen, forklarer han.”

, så er der ikke noget at sige til, at nogle begynder at tænke, at man må organisere og forsvare sig ligesom under krigen, forklarer han.”

Oploadet Kl. 09:41 af Kim Møller — Direkte link18 kommentarer

18 Comments »

  1. tysklan er måske et lidt dårligt eksempel, hvis man ser på de historiske tendenser….

    Kommentar by allan — 29. maj 2006 @ 11:16

  2. “Tyskland er måske et lidt dårligt eksempel, hvis man ser på de historiske tendenser….”

    Det kan du have ret i, Allan.
    Tyskland er trods alt den internationale socialismes fødested, så det kan godt tænkes at der måske er nogle defekte gener som spiller ind…

    Kommentar by Qwerty Uiop — 29. maj 2006 @ 11:23

  3. –> Allan

    Nu var Tyskland jo valgt for mig, men du har nok ret i at Sverige ville være et bedre eksempel. Her er racisme-tallet nogenlunde stabilt, og de sidste tal (EUMC, samme undersøgelse) jeg har set er fra 2003, hvor tallet er 2.308 såkaldte “xenophobic crimes”, som inkluderer helt det samme som den danske statistik (grafitti, hærværk til vold/mord).

    Sverige har anslået 9,016,596 indbyggere (også CIA Factbook-tal), hvad er næsten det dobbelte af Danmark (1,99). Dvs. Sverige skulle have godt 74 registrede racistiske handlinger i 2004, men havde mere end 2300 året før. Tallene udspecificeres lidt…

    “of which 27 gross assaults; 356 assaults; 878 threats/harassment; 101 vandalism cases; 64 graffiti cases.

    128 antisemitic crimes registered. Of which: 3 assaults; 35 threats/harassment; 9 vandalism; 10 graffiti.”

    Tager du den danske 2004-liste og gennemgår de 37 registreringer enkeltvis finder du mange eksempler på grafitti, hærværk uden gerningsmænd og den slags.

    Sverige havde således 63 gange mere racisme end vi har i Danmark. Svenskerne registrerer formentligt mere pertentligt men alt hvad der har med vold og fysisk chikane bliver næppe overset. Sverige havde i 2003 383 fysiske overfald – jeg skulle frem til 31. maj på den danske 2004-liste før jeg fandt et eksempel på racistisk vold. (Kamal Qureshis tale om racistisk mord mangler han stadig at bevise)

    Uanset hvordan man vender og drejer tallene er det galamitas at kalde Danmark for et racistisk land. At det så igen skulle have noget som helst med debatten at gøre kan man kun grine af.

    Kommentar by Kim Møller — 29. maj 2006 @ 11:43

  4. Møller glemmer lige racistiske overfald på svenskere. Men det gør svenske statitikere jo også. De henvises til de daglige aviser. Hver flække har sine overfald, hver dag.

    (ps. se efter ordet “ungdomsgäng”)

    Kommentar by steen — 29. maj 2006 @ 11:56

  5. –> Steen

    En helt anden problemstilling, men korrekt. Når en indvandrerklub i Gellerup får smadret en rude, så stiger racismen i Danmark, selvom ingen kender gerningsmændenes motivation, hvad den ikke gør når en gammeldansker overfaldes eller chikaneres samme sted af en ‘etnisk’ ungdomsbande.

    Når Dansk Front hænger et lagen op med deres navn påskrevet, og når TV2 viser ‘Submission’ om kvindeundertrykkelse i islam så registreres det ligeledes som racisme i PETs statistik.

    Kommentar by Kim Møller — 29. maj 2006 @ 12:12

  6. Nej nej nej i skidderikker, nu har i jo spoleret hele hans verdensbillede, Krafthelvede nu må han jo væbne sig med tålmodighed lige indtil Thøger og co finder på nye løgnehistorier :-D

    Kommentar by whodares — 29. maj 2006 @ 12:13

  7. Bliver det registreret som racisme når

    En flok indvandredrenge bevæbnet med jernrør farer rundt i en skolegård efter en gammeldansk dreng på 7-8 år ?

    Når en imam får skruet sig op i Goebbelsk lyrik?

    Når en flok drenge messer ‘danskerludere’ efter skolepiger på vej hjem

    Kommentar by Peter — 29. maj 2006 @ 12:55

  8. Og det tyske politi har åbenbart en anden mening end ministeren, og forbereder sig på noget andet:

    http://hodja.wordpress.com/2006/05/23/hvem-star-sammen-i-tyskland-2/

    Kommentar by Hodja — 29. maj 2006 @ 13:26

  9. “The number of racist attacks in London has fallen for the sixth successive year, new police figures show.
    Offences fell from 18,168 in 2000/1 to a record low of 11,322 in 2005/6. ”

    Det er en enkelt by på 8-9 mio. alt efter hvor meget af London de har med i undersøgelsen ?
    I de utopiske kikkerter en multikulturel oase med omkring over 100 gange så mange racistiske overgreb, det skyldes næppe tonen hos Ken Livingstone – bon ami med Qaradawi.
    I øvrigt har de været heldige i år hvis man sammenlignende ser på 2001.

    http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/london/4754569.stm

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 29. maj 2006 @ 15:06

  10. I øvrigt en lille anekdote:
    For over et årti siden arbejdede jeg i en institution, hvor der blandt andet var en 10 årig lille dreng fra et mellemøstligt land.
    Denne dreng var kendt for to ting : 1. At være en egentlig meget flink og sympatisk dreng. 2. At han ikke lige var den der havde opfundet den dybe tallerken.
    En dag opdagede en pædagog at denne lille dreng gik med en kniv, det blev han naturligvis knap så begejstret for og besluttede at give drengen en skideballe.
    Under denne skideballe spurgte han naturligvis drengen om hvorfor søren han rendte rundt med en kniv, hvortil drengen svarede “jamen den skulle han da bruge hvis han blev overfaldet af en racist!”

    Man kunne næppe argumentere over for ham, givet han var både ung og ikke for kvik for sin alder, at den hypotetiske mulighed for et sådan overfald var så forsvindende lille at det var på grænsen af det umulige, oven i givet han i øvrigt boede i en ghetto hvor Danskerne nok skulle skynde sig indendørs :p.

    Men hvor får sådan en ti årig knægt ensådan forestilling fra ? Hvem hyler dem ørene fulde om det racistiske Danmark ?
    Der tales så meget om tonen i disse tider, men der tales ikke meget om sandruelighed og proportioner.
    En hvis Agger beskyldte Kimpolina for at varme op til et folkemord men hvem placerede egentlig en kniv i en ti årigs hånd og i øvrigt mængder unge indvandrerers hænder, der nu går og bilder sig selv ind at grunden til de ikke bliver overfaldet er fordi de er nogle helvedes karle ingen tør røre ( Noget som i disse tider nok afskrækker en del men sådan har det ikke altid været, det har altid været en grundlæggende respekt for andre mennesker – tro det eller ej! ), jeg tør sgu godt og tro mig jeg kan, men vil det ikke, er ikke interesseret, hvorfor fanden skulle jeg gå ud og overfalde en tilfældig muslim, eller for den sags skyld en med langt skæg og traditionelle klæder selvom han kigger på mig som om jeg var værdiløst væsen han med fornøjelse vil slå ihjel.
    jeg overfalder ikke jeg forsvarer mig kun, sådan er det, og i øvrigt dømmer jeg folk fra individ til individ og det er kun mit indtryk at det er noget de allerfleste Danskere gør.
    Det smukke ved dette land er at folk ikke falder på halen over for en mand med 3 store stjerner på skuldrene i kraft af stjernerne alene, de respekterer ham kun hvis hans karakter er respekt værdig.
    En sådan holdning om at respekt er noget man skal gøre sig fortjent til, er naturligvis svær at sluge for en kultur hvor det at være troende muslim og mand er det næst højeste trin på rangstigen efter shaheed og alt hvad behøver at manifestere.
    Derfor skriger de kontant på respekt, respekten de føler bevidst eller ubevidst de frastjæles.
    Hvis de havde bruge lidt mere tid på at gøre noget vi respekterer havde de naturligvis fået den, vi er tro det eller ej ikke racister.
    Men nu er deres religion jo som den er, asynkron med stort set alle andre samfund – ikke sådan at forstå at det ikke kan lade sig kan gøre at leve i relativ fordragelighed, det er sket mange steder – Jordan, Libanon etc. – Dvs. er man fundamentalist og tager koranen og hadiths bogstaveligt, ja i alt ønsker at leve efter profetens eksempel, kan man bare ikke harmonere med andre samfund og kulturer, tvært i mod er det ens pligt at omvende eller underlægge sig dem.
    Danskerne er ikke racister, vi bliver det aldrig, men de skal sgu slippe deres overtro og krukkethed/krøsusmentalitet og lære at leve og lade leve selv!

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 29. maj 2006 @ 15:49

  11. Jeg kan ikke undgå at lægge mærke til, at Kim og andre herinde bruger ordet “gammeldanskere”. Bruger man det ord, er det fordi man har accepteret ordet “nydanskere”. Udtrykket “nydansker” er et politisk kunstord, hvis oprindelse kan spores tilbage til 1993. Opfindelsen af ordet er en af de mest vamle voldtægter af det danske sprog og et bevidst forsøg på at legitimere venstrefløjens politiske begrebsverden.

    For mit eget vedkommende skal jeg understrege, at jeg aldeles ikke er “gammeldansker”. Jeg er dansker – hverken mere eller mindre (at jeg så får mig en Gammel Dansk i ny og næ er en helt anden ting). Men vi er altså ude på et skråplan, når selv Urias-Kim bøjer sig for den politiske korrekthed.

    Kommentar by G. Christiansen — 29. maj 2006 @ 18:24

  12. –> 11

    “Men vi er altså ude på et skråplan, når selv Urias-Kim bøjer sig for den politiske korrekthed.”

    Du har helt ret, men skrev jeg danskere (imodsætning til ‘nye danskere’)ville loonierne hyle og ‘danske danskere’ lyder endnu mere forkert. Har tidligere hørt indvandrere beskrevet som folk med etnicitet:-)

    Kommentar by Kim Møller — 29. maj 2006 @ 18:44

  13. Tja, nydanskere er måske også en betegnelse for hvad de burde være, assimilerede borgere.
    De er jo kommet for at blive, altså assimilering og det klare budskab om at hvis de ønsker sharia gør de bedst i at forlade landet, for der trækkes grænsen.

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 29. maj 2006 @ 18:50

  14. Ja personlig bruger jeg bare udtrykket rigtig dansker. Det er sådan en, hvis forfædre byggede dette land med blod, sved og hårdt arbejde, og som nu hviler i velfortjent fred under den jydske muld.

    De andre er bare indvandrere. Betyder denne opfattelse at man er racist – ja så er jeg racist.

    De andre er bare indvandrere.

    Derimod kan man godt opnå (stats) BORGERSKAB efter min opfattelse. Det kræver bare at man bekender sig til de danske værdier omkring demokrati, ytringsfrihed, grundlov og Folketingets retslige ukrænkelighed (står i Grundloven – der står forresten ikke et ord om at Muhammed er ukrænkelig, men det er vist et sidespring).

    Kommentar by Modløberen — 29. maj 2006 @ 19:02

  15. –> 14

    Jeg er sådan set ikke uenig. Men jeg ønsker ikke med mit ordvalg at gøre ethvert afsnit i en postering til en debat i sig selv. Jeg har tidligere skrevet en del om newspeak…

    Raapil, Mavepusteren, Modspil og Sæbekasse er skrækeksempler i den henseende.

    “… hvor islamofobiske de var… en del af et korstog mod en religion… Men Anna Lytiger, den lille sindsvage racistiske propgandist… de paranoide sammensværgelsesteorier… sine national-racistiske dagsorden.”

    (fra en kort postering)

    Kommentar by Kim Møller — 29. maj 2006 @ 19:11

  16. –> Kim

    Der har sneget sig en fejl ind og du er kommet til at slette en million danskere. Det er jo skidt for verden – trods alt :)

    CIA World Factbook & Wikipedia
    5.450.661 (July 2006 est.)

    Jeg mener; skræmmende tanke, at svenskerne skulle være dobbelt så mange som os :)

    Så er det rart at tænke på, at Danmark (inkl. Grønland) med 2.210.579km² er større end Tyskland, Frankrig og Sverige tilsammen (357.022 + 551.500 + 449.964) med sølle 1.358.486km² :)

    MVH
    Jakob

    Kommentar by Jakob — 29. maj 2006 @ 23:41

  17. –> 16

    Det har du sgu ret i Jakob. For et par år siden gik jeg dybden med interpol-tallene for Danmark og Sverige, og jeg mener det endte med at Sverige var 60 pct. mere ‘kriminelt’ – selvom interpols tal var markant højere. (tallene var ikke sammenlignelige).

    Når jeg ser at Sverige skulle have 40-50 gange så mange racistiske handlinger, så er der en indre stemme der siger at det ikke kan passe. Men i forhold til voldelig overfald kan jeg ikke se hvad der kunne rykke på tallene. Danmark ‘burde’ have 200 fysiske overfald, men har stort set ikke andet end enkelte tilfældige episoder spredt i landet og systematiske raids fra Dansk Front.

    Kommentar by Kim Møller — 29. maj 2006 @ 23:57

  18. #17 : Tja, London har omkring 100 gange så mange, ved ikke hvad den detaljerede forskel i registrering er, men jeg tror ikke der er tvivl om indvandrerne egentlig lever godt og trygt her og meget mere end andre steder.

    “Jeg er sådan set ikke uenig. Men jeg ønsker ikke med mit ordvalg at gøre ethvert afsnit i en postering til en debat i sig selv.”

    Nej, man kunne kun ønske de ville læse koranen med de samme “venden hvert et ord op og ned” briller.

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 4. juni 2006 @ 18:09

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper