22. marts 2012

Tom Jensen om kunstnere der sidestiller ‘Taleban med en gruppe danskere, der kæmpede.. frihedens sag’

Fremragende kommentar af Tom Jensen på Berlingske Blogs – En Cirkeline-slutning.

“Det var kun et lillebitte læserbrev i lørdagens udgave af dagbladet Politiken, undseeligt i sin længde, forfattet af skaberen af tegneseriefiguren Cirkeline. Men Jannik Hastrups 9 spaltelinjer denne lørdag er alligevel værd at opholde sig ved et øjeblik. Dels fordi de på utallige niveauer er grumt anfægtende. Dels fordi de i sig trækker så mange, så sigende tråde tilbage til de seneste 20-30 års værdipolitiske opgør i vores samfund.

Her er de 9 linjer:

”Det bliver spændende en-
gang, måske om 30-40 år, at se
den film, som en afghansk
filminstruktør laver om en af
de lokale ”Hvidsten”-grupper,
der kæmpede mod besættel-
sesmagten dengang i begyn-
delsen af årtusindskiftet.
får vi se, hvem fjenden var
”.

Citat slut.

… uanset hvad der konkret har fået Jannik Hastrup til tasterne, er læserbrevet værd at fremhæve, fordi det i så beundringsværdig kortform bringer os ind til kernen, til DNAet, af den selvudnævnt progressive side af det værdiopgør, der særligt op gennem 00′erne oftest spidsede til, når det handlede om udlændingepolitik, Muhammedkrise eller Danmarks rolle i flere krige efter 11. september 2001.

DNAet kan – endnu kortere end Jannik Hastrup gør det – vel beskrives sådan her: Min fjendes fjende er min ven. Båret af et had til ikke mindst til USA, men også til traditionelt borgerlige livsværdier i vores eget samfund, et had hvis sæd blev sået helt tilbage under 60er-opbruddet med stivnede strukturer, opgøret om Vietnamkrigen, studenteroprøret, hippietidens drøm om en bedre verden og retten til at realisere sig selv.

Inden nogen kunne nå at sige Karl Marx var disse bevægelser i vid udstrækning degenereret til en gold politisering, hvor verden var geninddelt i ondt og godt, retfærdigt og uretfærdigt. USA var ond, så USAs fjender var gode. Kapitalismen var ond, så socialistiske regimer var gode. Israel var ond, så palæstinenserne var gode, uanset om de måtte vise sig at være terrorister. Og senere: Den nationale højrefløj var ond, så indvandrerne var gode, uanset i hvor høj grad nogle af dem senere viste sig at have yderligtgående islamistiske holdninger. Og endnu senere: Muhammedtegnerne var onde, og derfor var Fogh også ond, mens protesterne mod tegningerne var gode og forståelige. …

For det første er det åbenbart, at ”fjenden” ikke kan være nogen anden end den USA-ledede operation i Afghanistan. Da USA er fjenden, må en af ”de lokale Hvidsten-grupper” uundgåeligt være nogle af de kræfter som USA, Danmark og andre lande, der har soldater i Afghanistan, jævnligt kæmper imod. Først og fremmest Taleban. Ud fra den simple analyse, at min fjendes fjende er min ven, gør Jannik Hastrup sig til Talebans ven.

Taleban var som bekendt den islamistisk politiske gruppe, der regerede i Afghanistan i et halvt ti-år fra 1996 til 2001. Her begik Taleban systematiske massakrer mod civile, voldsomme overgreb på kvinder og kvinders rettigheder, herunder deres ret til uddannelse og mulighed for hospitalsbehandling, og med brutal og nogen gange offentlig afstraffelse og henrettelse, når de strengt islamistiske regler blev brudt. …

Det er denne ekstremt radikaliserede og voldeligt undertrykkende bevægelse, Jannik Hastrup uafvendeligt gør sig til allieret med i sit lille 9-linjers læserbrev. Men ikke nok med det. Han får også den danske modstandsbevægelse fedtet ind i sit verdensbillede. Så åbenlyst dybt stikkende er hadet til USA, at man ikke alene må gøre sig til lakaj for nogle af klodens værste forbrydere gennem de seneste ti år. Man får også jævnbyrdiggjort islamisterne i Taleban med en gruppe danskere, der kæmpede demokratiets og frihedens sag mod den nazistiske tyske besættelsesmagt og til sidst blev henrettet for det.

Når man tænker lidt efter, fås det egentlig ikke meget mere rædselsfuldt, og tilbage står en værdimæssig Cirkeline-slutning af en argumentation, der efterlader en i vide børnekredse højt elsket dansk tegnefilminstruktør stående tilbage som et menneske med en aldeles flosset politisk moral.”

Oploadet Kl. 06:33 af Kim Møller — Direkte link33 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/35448/trackback

33 Comments »

  1. Fantastisk skrevet, Tom Jensen! Tak fordi du sætter ord på det jeg har tænkt igennem mange år…

    Kommentar by Martin — 22. marts 2012 @ 07:56

  2. Kommer til og tænke på Shu-Bi-Dua´s “I wanna be free”. En sang om at være fri og befri sig selv og landet fra den fæle diktator. Men det er total lige meget, hvem der sidder på posten, der er altid een, der ønsker oprør og gøre det bedre!
    Om de så er “frihedskæmpere” imod tidligere sovjet union støttet af USA eller som nu mod USA.
    DE vil have deres valmuemarker i fred.

    Kommentar by Goofy — 22. marts 2012 @ 08:10

  3. Jeg forstår godt Jannik Hastrup. Som følsom kunstner er at nakkeskyde
    kvinder på et fodbold stadium lige sagen.
    Kunst , som rammer lige i hjertet.
    Hjernen er ikke indblandet.

    Kommentar by Pk — 22. marts 2012 @ 08:21

  4. Han skulle selv have levet i Taleban-Afghanistan, lad os SÅ se hvilken lyd piben havde fået idag. Det er gratis at tale om frihed og frihedskæmpere uden selv at være udsat for deres kamp og regime.

    Hvem kan støtte islamister? Jo pladderhumanister og halalhippier. De mangler aldrig når de skal dreje virkeligheden 180 grader, og fortælle os andre hvad er op og ned.

    Kunstnere mangler typisk noget oppe i den øverste etage. Meget ævl og ulogiske konklusioner skal man høre fra den kant. Ligesom forfattere, kokke, skuespillere og listen fortsætter i en uendelighed. Hold jer nu til de fag i er gode til, og lad vær med at kloge jer på den store vide verden derude.
    I har normalt ingen anelse hvad der foregår udenfor jeres egen lille beskyttede osteklokke.

    Kommentar by endnu en vantro — 22. marts 2012 @ 08:46

  5. Gad vide hvilke romantiske tanker Jannik Hastrups har omkring den nok så aktuelle “Franske” morder ?

    Kommentar by Santor — 22. marts 2012 @ 09:11

  6. Tja…hvad skal man tænke og mene andet end, at den danske venstrefløj er degenereret intellektuelt og moralsk. En neokommunistisk regering, der med støtte fra venstreekstremister fører en politik, der betegnes borgerlig. Politikere, der kalder indvandringskritikere for nazister, mens de ikke selv vil have deres børn i gående i skoler med indvandrere (Vestager, Thorning-Smith).

    Og så er der, de der vil være “anstændige” og er fornærmede over “tonen”, men nægter at sætte sig ind i noget som helst, eller sågar lytte – mens de hele tiden selv opfører sig sjofelt ved at afbryde og afbryde på bedste manipulatorisk vis.

    Og de “anstændige” er anstændige – på andres bekostning og for andres penge.

    Og i dette er Jannik Hastrup et rigtig godt eksempel på endnu en der med fødderne solidt placeret i den blå luft – sammenligner Taleban med USAs hær. Taleban er børnemordere, krigsforbrydere, kvindehadere, reaktionære, racister, religiøse fanatikere, terrorister………

    Men hvad kan man forvente når opgøret med kommunismen i Vesteuropa trækker ud og trækker ud. Godt støttet af Det Mediale Venstreparti.

    Kommentar by Limewoody — 22. marts 2012 @ 09:36

  7. Jannik Hastrups indlæg lyder alt for svensk. Kan slet ikke forestille mig at det kan væres skrevet af en dansker. Måske en svensker der udgiver sig for at være Jannik. Så lavt kan man bare ikke synke, man må være Svensker.

    Kommentar by Frank P — 22. marts 2012 @ 09:58

  8. Jannik Hastrup stiller blot spørgsmålet: er vi de gode?
    At dette lille spørgsmål kan afstedkomme så stor ballade, må efter min mening betyde, at mange må have en stor tvivl at bekæmpe.

    Kommentar by Holgers ven — 22. marts 2012 @ 10:00

  9. Jeg tror nu, det er længe siden, Hannik Hastrup havde noget med Cirkeline at gøre.

    Det er Hanne Hastrup, der laver Cirkeline. Bevares: Hun er også forudindtaget og interesseret i at leve op til forventningerne i det teselskab, hun identificerer sig med, fremfor at skildre det, hun ser. Men hun serverer ikke voldelige budskaber for børn, som Jannik gjorde det.

    I den sidste film, han havde fingrene i, dræbes en “sort” mus af “hvide svin”, som sidenhen også selv må lade livet i kamp mod musene og Cirkeline. Dér sluttede Jannik Hastrups karriere ligesom, for nu var det åbenbart, at det ikke længere handlede om at gøre noget godt for børnene. De var pludselig ikke bare børn, men “hvide børn”, hvis “hvide” tankegang skulle korrigeres. Og den måde at se verden på er, så vidt jeg ved, roden til alt ondt.

    Filmen er den sidste film på videoen med Cirkeline-klassikere. Se den endelig, og vurder så, hvem Jannik Hastrup er, og hvordan han tænker.

    Meget voldeligt, måske ? Destruktivt og hadefuldt ? Uforstående over for andre mennesker ? Det kan man danne sig et indtryk af ved at se hans sidste Cirkeline-film. Og ved at læse hans indlæg anno 2012, for at prøve at få øje på et mønster.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 22. marts 2012 @ 10:06

  10. Hej Holgers ven

    Jeg tror, vi ud fra et rent humanistisk synspunkt vitterlig er “de gode”. Det synes du også, for du er ikke tilhænger af stening og arbitrære torturstraffe og henrettelser m. m. m. Alt det er hverken du eller vi det mindste i tvivl om.

    Du mener ikke, at “Taleban under en vis synsvinkel kan kaldes mere humanistisk, end de demokratiske kræfter”. For det er ligesom udelukket i kraft af de midler, organisationen griber til.

    Spørgsmålet er, om vi gør ondt værre ved at hjælpe dem, vi ikke kan hjælpe. Det er et højinteressant spørgsmål, for presser vi bare låget på en gryde, der så siden eksploderer under trykket ?

    I øjeblikket vil beslutsomme kræfter have, at mennesket ikke selv skal lovgive, men underlægge sig “Guds lov” – en lov, vi finder tvivlsom, fordi vi ikke kan genkende den lov, der tales om, som “Guds lov”, eller nogen lov, for den sags skyld, som Guds.

    Humanisme er altid på menneskets præmisser, ikke på “Gud”s. Det er trivielt.

    Men du spørger vel også, om strategien – ikke hensigten – er den rette. Og det vil jeg gerne medgive, at jeg selv er lidt i tvivl om. Måske skal vi inddæmme problemerne, og lade muslimerne piske, lemlæste, kue, og terrorisere sig færdige. – Så er det måske hurtigere overstået, selvom både du og jeg synes, det er stygt at se på.

    Det er også sådan noget, du mener, ikke ?

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 22. marts 2012 @ 10:17

  11. P. S. Enhver analogi til legitim modstandskamp, falder på dette kriterium: De vestlige troppers tilstedeværelse, er alene på den demokratisk valgte regerings anmodning og accept – og “vi” har dermed folkeligt mandat.

    Det er altså Taleban, der er besættelsesmagten, i det omfang Taleban tager sig frem. Det kan man ikke definere sig ud af. Det er faktum.

    Men man kan godt samarbejde med den talebanske besættelsesmagt, dér hvor den har held til de facto at okkupere afghansk land. Da kaldes man kollaboratør – i øvrigt uanset, om man lægger noget positivt eller negativt i dette ord

    Kommentar by Morten - - - — 22. marts 2012 @ 10:31

  12. Hej Morten
    Jeg ved ikke, om du har set Rambo-filmene, men i en af de sidste kæmper Rambo side om side med ædle talebankrigere i deres frihedskamp mod de onde kommunistiske besættelsesstyrker i Afghanistan.

    Jeg nævner blot dette for at vise, hvor hurtigt synes på de onde og de gode kan skifte.

    Kommentar by Holgers ven — 22. marts 2012 @ 10:54

  13. Holgers Ven

    Rambo 3 er fra 88/89.

    Taleban tog magten i 1996.

    Så Rambo kæmpede ikke sammen med ædle talebankrigere.

    Kommentar by Frank P — 22. marts 2012 @ 10:59

  14. Socialismen/kommunismen/marxismen er en åbenbaret religion. Dem, der har set lyset, glemmer det aldrig. De gentager som robotter de inddlærte marxistiske staveplader, der forklarer alt. Kun få kommer ud af forblændelsen/åbenbaringen. De tager deres tro med i graven.

    Så igår i DR2 kl 23 en glimrende BBC udsendelse om Scientologi, hvor nogle afhoppere fortalte sandheden om, hvordan det var inde i sekten, hvor flere havde været meget af deres liv. De måtte opgive kone, børn, familie og venner, da de forlod sekten bl.a fordi sekten forbød medlemmer at have noget med dem at gøre, fordi de nu var smitsomme.

    Socialismen/kommunismen/marxismen har det på samme måde.

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 22. marts 2012 @ 11:14

  15. 6.Holgers ven.

    Er det så ikke også på sin plads at stille tilsvarende spørgsmål, når du nu mener som du gør, ved Hitler, hans politik samt handlingerne der udløb fra denne politik?

    Jeg har det nemlig lidt svært ved at se den store forskel på islamismen og nazismen.

    Talebanerne er islamister med alt hvad dette medfører af ondskabsfuldheder !

    Kommentar by Vivi Andersen — 22. marts 2012 @ 11:19

  16. Tjek Berlingske: “Ingen livstegn fra formodet terrorist”

    Formodet?!?!?!? FORMODET!??!?! Han siger selv han ER terroristen!!! Franske indenrigsminister har sagt det, alle siger det?!?! Hvordan kan Berlingske gøre det??

    Og så denne Bonnichsen… puuuh… hvem kan holde denne mand ud? snakker højrefløj hele tiden? har han ikke stillet op for venstre?!

    Kommentar by Frank P — 22. marts 2012 @ 11:34

  17. Hvis du ikke kan kende forskel på islam og nazisme, vil jeg tilråde, at du udvider din horisont med lidt studier i idéhistorie.

    Med hensyn til dit spørgsmål, mener jeg, at man godt kan stille spørgsmå ved, om de allierede var entydigt gode. Tænk på de civile ofre i Dresden, Nagazaki og Hiroshima.

    Kommentar by Holgers ven — 22. marts 2012 @ 11:47

  18. Min seneste kommentar var til Vivi Andersen
    Just for the record.

    Kommentar by Holgers ven — 22. marts 2012 @ 12:00

  19. @ Holgers ven.
    Der er nu engang stor forskel på “uskyldige” tegnefilm beregent for børn og hæsblæsende ation-film beregnet for voksne. Børn er utroligt nemme at holdningsbearbejde og indoktrinere og voksne, med bare et minimum af omløb i kassen, nok vil stille sig bare lidt kritisk til budskabet, men stadig nyde underholdningen.
    Fik fiø. set alle Rambo filmene i min ungdoms vår med stor fornøjelse og den dag i dag synes jeg, at en død kommunist, er en god kommunist.

    Kommentar by Neuhammer — 22. marts 2012 @ 12:06

  20. “Hvis du ikke kan kende forskel på islam og nazisme, vil jeg tilråde, at du udvider din horisont med lidt studier i idéhistorie.”

    Holgers ven, har intet at byde på!

    Kommentar by Viking — 22. marts 2012 @ 12:06

  21. “Antiracisterne” er ikke antiracister. De er anti-white

    Kommentar by Nosferatu — 22. marts 2012 @ 12:07

  22. En beskeden kommentar

    Jannik Hastrup begår en lille fejltagelse, nemlig den antagelse at det vil være tilladt, at lave film i Afghanistan om 30 – 40 år. Dette kunne vise sig at være noget sværere end først antaget.
    Helt præcist hvilke film, hvilken musik, og hvilke bøger var tilladt under det tidligere styre?
    Det svar er vist ret simpelt, ingen film og intet musik var tilladt og de eneste bøger der var tilladt var Koranen og Siraen`en.

    Hvis bombningen af de store sten buddhaer fra Bamiyan ikke vækker så store intellektuelle og kunstirske ånder som Jannik Hastrup og Christian Braad Thomsen hvad gør så?

    At der er så stor del af indlæggene både på Tom Jensens blog i Berlingske og delvist også her, der udtrykker den samme form for moralsk ækvivalens imellem Taliban styret og den Vestlige lede styrke, viser jo bare i hvilken grad internaliseringen af selv-hadet imod vesten, imod demokratiet og ikke mindst imod USA er fremskredet.

    @ holgers ven

    Ja, vi er de gode.
    Fordi vi kan skifte vores politiske ledere ud, fordi hverken gud eller “de skriftkloge” kan fortæller os hvem vi må gifte os med, hvad vi må spise og ikke spise, og hvordan vi skal gå klædt. Om mænds rettigheder over kvinder. Om en gruppes retslige fortrinsstilling frem for en anden. Ligeledes skal al argumentation i retssale basere sig på rationelle argumenter, dvs. guddommelig indgriben accepteres ikke som rationel forklaring.

    Al dette har taget århundred og kostet millioner af menneskeliv at opnå og det er ikke altid opnået med kun “gode midler” men også med brutale midler. Men det der tillader Holgers Ven at filosofere over “de gode og de onde” er i realiteten produktet af selv samme udvikling. Hvis yderlige argumentation er nødvendig for at overbevise dig om forskellen imellem vores verden og rationalitet og Talibans verden og deres tankemåde, så må jeg desværre give fortabt og bede dig læse Ayaan Hirsi Ali`s bøger “Infidel”/”Normad” og læse hvordan det er at være kvinde i den muslimske verden. Vi er måske ikke gode, men vi er bedre end alternativet.

    mvh. Historyman

    Kommentar by Historyman — 22. marts 2012 @ 12:27

  23. 17.Holgers ven.

    Idehistorie… igen, næe du ellers tak !

    Nazismen og islam(ismen) fandt dog hinanden så tiltrækkende at de samarbejdede under 2.Verdenskrig.

    Hitler var begejstret for islam og snakkede engang om at denne ideologi ville have passet langt bedre til hans formål end kristendommen.
    i
    Islam(ismen) har præcist så nedriget et menneskesyn som Nazismen – og er voldsparate præcist som nazisterne.

    Skulle ulykken indtræde og vi kommer til at opleve det islamiske tyranni vil det måske være en ide at sende nogle tanker til de Iranske venstreorienterede som blev aflivet i mængder da Khomeini kom til magten !

    Kommentar by Vivi Andersen — 22. marts 2012 @ 12:28

  24. @ Holgers ven

    De havde intet med Taliban at gøre. Præcis som dem som f.eks. Lars Løkke mødtes med i Afghanistan i 80’erne, ikke havde noget med Taliban at gøre. Taliban opstod først efter det kommunistiske styres fald i 1992, da mujahadinerne blev splittet op. Nogle gik til det ekstremt religiøse Taliban, som var en ubetydelig lille gruppe der var opstået i madrassaerne i og omkring Kandahar, og senere kun blev så store på grund af støtte fra Pakistan, andre gik til f.eks. Taliban-modstanderne i den Nordlige Alliance, der blev ledet af den tidligere mujahadin Ahmad Massoud, som blev dræbt d. 9 september 2001.

    Tingene er ikke sort/hvidt. Der var også tyskere, nogle senere nazister, andre ikke, som kæmpede side om side i 1. verdenskrig, men blev fjender efter nazipartiets magtovertagelse.

    Kommentar by Michael Jensen — 22. marts 2012 @ 12:30

  25. Jeg advarede jer: Hold jer væk fra diskussioner med de sædvanlige debatafsporere. Heriblandt Holgers Ven.
    Det er kværulerende snak, og man træder i vande med den slags.

    Ligesom med andre faste debatører herinde, så nytter det ikke noget at gå ind i debatter. De går ind i metadebatter, eller bliver ved med at gentage sig selv i en uendelighed, eller kommer med små perfide og ligegyldige oneliners.

    Kommentar by endnu en vantro — 22. marts 2012 @ 12:30

  26. endnu en vantro

    Jeg er helt enig!
    Holgers Ven især kan ikke fører en debat, Holgers Ven er udenfor pædagogisk rækkevidde!

    Kommentar by Viking — 22. marts 2012 @ 12:36

  27. Enig Nosferatu — 22. marts 2012 @ 12:07. Antiracisterne feks AFA er meget moderne perverse.

    Jeg læste et sted (her på uriasposten?) at AFA i Norge i hemmelighed selv havde arrangeret en anti-islam demonstration i Oslo, så de havde nogen at lave anti-racisme demo imod og så kunne de jo tæve dem, der var gået på den og var dukket op.

    En pervers demo-taktik som nationalsocialisterne var opfindere af i Tyskland for 70 år siden…Den sørger for, at der er nogen man kan smadre, når man møder op i flok.

    Er det den 31. marts i Århus det sker…? Hold læger, ambulancer og skadestuer i beredskab. De røde vil se blod.

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 22. marts 2012 @ 12:37

  28. @ endnu en vantro & Viking

    Problemet er så, at vrøvlet får lov at blive stående uden at blive modsagt. Det kan jeg nogle gange bare ikke acceptere.

    Kommentar by Michael Jensen — 22. marts 2012 @ 12:51

  29. Michael Jensen

    “Problemet er så, at vrøvlet får lov at blive stående uden at blive modsagt. Det kan jeg nogle gange bare ikke acceptere.”

    Det kan jeg godt forstå. Det er bare trætene at kommentere med flere punkter på deres bras, og så få et eller andet fesent svar der dårligt nok hænger sammen!
    Som endnu en vantro skrev de “bliver ved med at gentage sig selv i en uendelighed, eller kommer med små perfide og ligegyldige oneliners.”

    Kommentar by Viking — 22. marts 2012 @ 13:12

  30. Men det er spild af tid. Normalt giver man folk en chance, et indlæg, to indlæg, et par dage. Men når de bliver ved og ved med at komme med det samme intetsigende og indholdsløse snak, er det på tide at opgive.
    Alt kan vendes og drejes og manipuleres hvis bare man gider.
    Det er agendaen ikke at gå i dybden og forstå problematikken på et grundlæggende niveau, og indlæggene vil også bære præg af denne form for debatniveau.

    Der bliver præsenteret nogle reele problemstillinger og forhold her på bloggen, men de samme personer forholder sig sjældent til indholdet men vender tilbage til den samme ligegyldige og ret kedelige smøre. Både tilhængere og modstandere af Uriasposten. I spilder bare jeres tid og det er et faktum. Intet godt kommer ud af at gå i diskussion med de sædvanlige kødhoveder :D. Men husk de har altid chancen for at vende tilbage til sporet hvis de vil. Det produktive debatspor.

    Kommentar by endnu en vantro — 22. marts 2012 @ 21:38

  31. > Historyman, Michael Jensen

    Tingene er ikke sort/hvide. Det er vi faktisk enige om.
    Uenigheden begynder nok, når vi skal se på NATO som en besættelssesstyrke eller en befrielsesstyrke.

    Men måske kan vi blive enige om, at NATO taber.

    Kommentar by Holgers ven — 22. marts 2012 @ 22:19

  32. > 23. Vivi Andersen

    Det var kun et velment råd.
    Logisk er det svært at se ligheden mellem nazisme og islam, fordi nazismen ikke har et gudsbegreb, og islam ikke har et statsbegreb, hvis man skal formulere det lidt firkantet.

    Kommentar by Holgers ven — 22. marts 2012 @ 22:24

  33. For nuværende staves kunstner H-J-E-R-N-E-D-Ø-D. Og når Herrefolket tager over, staves kunstner og kunst D-Ø-D.

    Holgers ven

    Jeg købte Klaus-Michael Mallmann og Martin Cüppers: “Halvmåne og hagekors”, til svinsk billige 30 kroner (udsalgspris 70 kroner) i går på bogrestudsalg, og er begyndt, at læse lidt i den. Og det ser ud til, at det er yderst interessant læsning, så den bør du måske få fat i.

    Kommentar by anonym — 23. marts 2012 @ 06:32

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper