20. juni 2006

Dansk Islamforskning 1885-2005 – fra København til Damaskus

Specialet er udprintet og indbundet, den obligatoriske sjuskefejl er fundet, og jeg er officielt klar til aflevering.

Titlen blev som det fremgår Dansk Islamforskning 1885-2005, med undertitlen – fra København til Damaskus. Mere følger når opgaven er bedømt, men undertitlen henfører til det forhold at dansk islamforskning i løbet af perioden mentalt har bevæget sig væk fra sit kristen-vestlige udgangspunkt, og idag skrives med stor hensyntagen til muslimernes egen ontologi og epistemologi.

I Bæk Simonsens tilfælde kan skiftet dateres til 1988-1990, hvor han gik væk fra den filologiske metode som også var gængs i den tidlige periode, og på grund af et integrationsfokus, med et klart blik på den danske debat, i praksis adopterede det antropologiske kultursyn. Han gik således væk fra skriftlige kilder om troen, i retning af dialog med den troende.

Hvor Buhls kristen-religiøse tilgang og Østrups kulturchauvisnisme bestemt ikke var befordrende for et videnskabeligt studie af islam, så har Bæk Simonsens humanistiske tilgang i det nyere forfatterskab også sine akademiske mangler. Jørgen Bæk Simonsens antropologi er kort sagt ikke anvendelig til en videnskabelig analyse af islam som samlende fænomen.

“Det islam-billede, forskellige kristne har tegnet gennem historien, er præget af den kontekst, i hvilken det er formuleret.” (Jørgen Bæk Simonsen, Damaskus, 2004)

Oploadet Kl. 19:25 af Kim Møller — Direkte link18 kommentarer

18 Comments »

  1. Pøj pøj med det!

    Kommentar by Peter — 20. juni 2006 @ 22:05

  2. Pøj-pøj med det, Kim.

    Uanset hvordan det vendes og drejes er det næppe helt uden betydning, hvem der skal bedømme sådan en opgave – herunder hvilket udgangspunkt og holdning vedkommende selv har til tingene. Og så kan analyserne være nok så velunderbyggede. Så jeg håber da for dig, at det ikke bliver en ren tåbe…

    Kommentar by freshair — 20. juni 2006 @ 22:08

  3. Knæk og bræk

    Kommentar by Hodja — 20. juni 2006 @ 22:36

  4. Sådan skal den skæres, Kim ! Godt gået.:-)

    Kommentar by Jesper Bech Poulsen — 20. juni 2006 @ 22:44

  5. Det bliver spændende at høre, hvordan den bliver modtaget og bedømt af eksaminator(erne).

    Knæk og bræk

    Kommentar by DMX — 20. juni 2006 @ 23:13

  6. God vind – Kim !

    Håber at kunne komme til at læse specialet på et tidspunkt ?

    Kommentar by vivi andersen — 20. juni 2006 @ 23:20

  7. Sådan! Ser frem til at Kim Møller vil give Jørgen Bæk Simonsen (endnu mere) modspil i den offentlige debat.

    MVH
    Jakob

    Kommentar by Jakob — 21. juni 2006 @ 05:20

  8. .
    .
    Jeg håber ikke at JBS er censor på dit speciale, ellers held og lykke. Jeg er selv ved at skulle til eksamen i ‘Islam og islamforskning’.
    .
    .

    Kommentar by hasselbaink — 21. juni 2006 @ 08:25

  9. Held og lykke Kim! :)

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 21. juni 2006 @ 09:44

  10. Tillykke med det – Det er en god fornemmelse at få det leveret – varmt fra trykkeriet :-)!

    Kommentar by Jakob Ø — 21. juni 2006 @ 10:10

  11. Et eksemplar forbliver paa instituttet og et andet ryger til Det Kongelige Bibliotek (Statsbiblioteket i Aarhus), og kan saa laanes hjem via det almindelige system, f.eks. bibliotek.dk.

    Saa hvis vi laaner det tilstraekkeligt mange gange bliver Kim sikkert millionaer i ophavsrets-penge:-))

    Kommentar by Matamoros — 21. juni 2006 @ 11:48

  12. Tillykke med det færdiggjorte speciale og lykke til med specialets videre færd!

    Håber i tidens fylde, at du lægger det på dit site!

    Kommentar by Marianne — 21. juni 2006 @ 12:35

  13. Du bør kontakte en bogtrykker, printe den i 10t eksemplarer og sælge den for kr. 300,- stykket. Jeg har hermed bestilt ét eksemplar.

    Jeg er sikker på, at samtlige folketingsmedlemer, med undtagelser af voldsfantasterne på den ekstreme venstrefløj som jo ikke kan høre efter når voksne taler ordenligt sammen, vil købe den ligeså, måske igennem en stråmand dog….?!

    anti-sharia.

    Kommentar by anti-sharia — 21. juni 2006 @ 14:00

  14. Tillykke Kim.
    Giv lige beksed når det bliver tilgængeligt for os andre dødelige.

    Kommentar by Kronsell — 21. juni 2006 @ 17:54

  15. Tak for de pæne ord.

    Jeg skal nok lægge opgaven på nettet når den er bedømt, men I må huske på det er et historiespeciale, og den er dokumenterende grænsende til det ekstreme. Dvs. bestemt ikke hyggelæsning, med 264 noter, og ialt noget der ligner 600-800 henvisninger.

    Jeg satte mig mellem to stole, og forventer hård kritik til forsvaret. Der var to måder jeg kunne gøre det på:

    1) Kompilatorisk

    2) Mere analyserende

    Jeg valgte første variant, men perfekte løsninger findes ikke.

    Konklusionen kan læses alene, men jeg regner med at lave en sammenfatning på 10-15 sider, og har da også tænkt på mindre artikler om emner der er berørt i specialet. Der er nok af tage af.

    Kommentar by Kim Møller — 21. juni 2006 @ 18:00

  16. Godt gået, Kim Møller. Jeg håber det bedste for dig.
    Håber du kan det få publiceret, så vi kan inddrage det i den politiske debat om hvor forvrænget og ensidigt fokuset på islam er i dag. Det er på tide, at den kritiske stillingtagen til den religion kommer på banen.

    Kommentar by Pershing — 22. juni 2006 @ 09:28

  17. Super, Kim Møller. Tillykke med det. Glæder mig til at læse det.

    Kommentar by M. — 22. juni 2006 @ 11:42

  18. Jeg venter til det kommer paa video… :-)

    – Er der i oevrigt slet ingen, der har bemaerket to store maerkedage i Danmarks-historien: Uriasposten er lige blevet
    3 aar og har passeret 1000000 laesere.

    GRATULERER

    Kommentar by Anonym — 22. juni 2006 @ 12:02

RSS feed for comments on this post.