26. april 2012

Lasse Jensen, tidligere lokalformand for Danmarks Kommunistiske Ungdom – i dag vært på P1

I 1998 udgav Lasse Ellegaard sin selvbiografi, der blandt andet omhandlede hans liv indenfor journalistikken. Et par detaljer fra Eftertryk.

Om Lasse Jensen, tidligere USA-korrespondent for DR, Chef for TV-avisen, Souschef for TV2 Nyhederne og nuværende vært for P1-magasinet Mennesker og medier.

“Lasse Jensen far havde været redaktør af det kritiske 30´er-tidsskrift, Monde, og selv havde han været DKU-formand i Fredericia” (s. 138)

Om Jan Michaelsen, tidligere top-journalist på Ekstra Bladet, Cavlingprisvinder.

“Som type var han ganske interessant derved, at han kom fra ungdomsoprørets yderfløj. Første gang, jeg hørte om ham, var i 1969, da han sammen med andre aktivister stormede fodboldbanen i Københavns Idrætspark under en Europacup-kamp, hvor AB spillede mod et græsk hold. Jeg husker endnu de dusede sort-hvide billeder af Michaelsens platinblonde, lange hår, da han blev sparket rundt af spillerne, der var sure over, at demonstrationen mod det græske oberstdiktatur ødelagde deres kamp. Michaelsen gav i det hele taget partiet som seriøs revolutionær. Jeg huske ham under et studentermøde, hvor Kejsergadeskandalen blev drøftet. Michaelsen mente, at al den snak var unyttig. Studenterne skulle istedet bryde ind i Kejsergadekælderen og smadre inventaret i en ‘direkte aktion’. Han var allerede dengang skrivende og medudgiver af et undergrundsblad, Rotten, der var talerør for hans udgave af den politiske undergrund” (side 149)

Oploadet Kl. 05:34 af Kim Møller — Direkte link10 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/36440/trackback

10 Comments »

  1. Jan Michaelsen blev fyret fra Ekstra Bladet, fordi han havde brugt en eksklusiv viden, han som journalist havde fået, til at opkøbe en masse aktier i et firma, der var involveret i den historie, han skulle afdække. Om det var ulovligt, ved jeg ikke, men bladet oplevede i hvertfald, at det var i strid med dets etik, og at journalisten derved blev part i sagen – uden at have redegjort for det. Så til trods for, at hans kone, der også var (vistnok: er) ansat på avisen, Annelise Pedersen, gik i forbøn for ham, røg han ud.

    En anelse ironisk, måske. Sådan gik det altså med “anti-kapitalismen”.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 26. april 2012 @ 09:57

  2. Morten:

    Fyringen var sikkert kun proforma. Iflg wikipedia blev han i hvert fald senere genansat (http://da.wikipedia.org/wiki/Jan_Michaelsen_(journalist)).

    Kommentar by Henrik — 26. april 2012 @ 10:50

  3. Efterhånden som det røde rædsels kabinet…øh, regeringen og de medløber statsstøttede medie sjovnalister “vinkler” eller fortier virkeligheden eller omformer den, så må det efterhånden være et “forårs” krav fra befolkningen at blive befriet for tvangs betalingen til de røde pamper medier, der har det med at misbruge og “ansætte” hinanden til at formidle den skatteplagedes tvangsmiddel opkrævet sharia dhimmieskat….øh, medie skat, ind på de pamper “helliges” konto!

    Kommentar by li (islamonausea lidende) — 26. april 2012 @ 11:00

  4. @ 1 Morten.
    Der er åbenbart en trykfejl i dit ellers udemærkede indlæg. Der Står: “det var i strid med dets etik” Det kan da umuligt være rigtigt.
    Ekstrabladet og etik?

    Lasse Jensens lange og “glorværdige” karriere kan ikke undre. Når man i forvejen har begge forudsætninger, kommunist og journalist. så er vejen til treenigheden åben: Kommunist – journalist – Danmarx Radio

    Kommentar by Binee — 26. april 2012 @ 11:34

  5. Undrer det efterhånden nogen?
    Jeg er overbevist om at indenfor DR anser man Socialdemokrater som fæle højreorienterede.

    Kommentar by J..... B....... — 26. april 2012 @ 11:58

  6. O.T.
    Kan nogen huske “grønjakke” sagen fra 1985?
    Både Jens Olaf Jersild og hans chef Lasse jensen blev begge dømt for overtrædelse af racisme-paragraffen 266b.
    Senere gik de vist begge til menneskerets-domstolen under påskud af, at deres ytringfrihed var blevet krænket.
    Det er næsten den omvendte verden.

    http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=lasse%20jensens%20gr%C3%B8njakke%20interview&source=web&cd=1&ved=0CCoQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.update.dk%2Fcfje%2FLovbasen.nsf%2FID%2FLB02231634&ei=zCiZT_m-M4ei8gTiofGiBg&usg=AFQjCNH0zXUQUiBErsaZm1OISSP0f1DyYw

    Kommentar by grove city, ohio — 26. april 2012 @ 12:13

  7. Man bekræftes gang på gang i sin mistanke om at DanMarx Dhimmi Radio altid har drevet venstreorienteret propaganda.

    Kommentar by Nielsen — 26. april 2012 @ 12:20

  8. grove city:

    Netop: DERES ytringsfrihed, SOM JOURNALISTER. De sloges ikke et sekund for grønjakkernes ytringsfrihed, men mente udelukkende at de som journalister havde en udvidet ytrinsgfrihed, som grønjakkerne så ikke skulle nyde godt af. Jersild har jeg forøvrigt hørt omtale DF´ere som gruppe som abekatte. Det blev der ikke nogen retssag ud af – der var ikke kamera på.

    Kommentar by Henrik — 26. april 2012 @ 14:50

  9. Fra et familiemedlem der var redaktionssekretær på en større dansk avis fik jeg engang at vide at Lasse Jensen var skolet i DDR. Anekdotisk, men det var i hvert fald hvad man sagde internt i branchen.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 26. april 2012 @ 15:02

  10. #8, Henrik

    Kan godt huske det fårede udtryk i Lasse Jensen’s fjæs da han blev stævnet; “Jamen, vi er jo de gode mennesker – vi prøvede jo bare at vise, hvor racistiske danskerne er”.

    Kom til at tænke på de optøjer der fandt sted i Kalundborg nogle måneder senere samme år og fandt nedenstående link til en undersøgelse af Jacob Gaarde Madsen: Mediernes Konstruktion af Flygtninge og Indvandrerspørgsmålet. Hans undersøgelse omfatter kun 3 aviser, men der synes at være en rød tråd i, hvordan historier om flygtninge og indvandrere blev vinklet af journalisterne i perioden 1985 –1993 (Kapitel 7).

    http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=borgere%20i%20kalundborg%20demonstrerer%20ved%20flygtningecenter&source=web&cd=4&ved=0CD4QFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.unipress.dk%2Fmedia%2F2909779%2F87-7934-844-0_mediernes_konstruktion.pdf&ei=_7GZT_CgKZOi8ASFv5CTBg&usg=AFQjCNHMUiby2rr3fYiW5HL41PFhljf_EQ

    Mht til “grønjakke-sagen” virker det påfaldende, at man fra DR’s side drak en flok unge mennesker fulde, derpå interviewede dem i et par timer, hvorefter man klippede et tv-indslag sammen, der synes, at havde det ene formål, at vise hvor racistiske danskere kan være og senere bruge det til at “shame” modstandere af det multietniske samfund.
    Samme vinkel blev brugt af journalisterne om optøjerne i Kalundborg.

    Det kunne være interessant at vide, om der har været en koordinering på meget højt plan, af den medie kampange, hvor modstandere af multietnificeringen af Danmark blev udskreget som racister og svinehunde fra omtrent 1985 til 1994 – og hvem der stod bag.
    Kommer det fra nogle af de loger, hvor både politikere og journalister er medlemmer?
    Ku’ det tænkes, at det kom fra Lasse Jensen’s partivenner fra øst-blokken?
    Var det blevet koordineret af et EF-udvalg?

    Kommentar by grove city, ohio — 27. april 2012 @ 08:26

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper