9. maj 2012

Lasermanden Peter Mangs: Hjalp i folkekøkken, ‘911-truther’, hadede jøder, men “gillada andra kulturer”

Tilbage i november 2010, skrev jeg her på bloggen om de mange Lasermanden II-skyderier. Flere af ofrene havde kriminel baggrund, og selvom mange indvandrere er kriminelle, så virkede det ikke tilfældigt. Sydsvenskan fortæller, at hans søster døde af en overdosis i 1990, og det er politiets teori, at han udviklede et had til kriminelle – noget der bestyrkedes af en dødsliste med navnet på kendt narkohandler.

Peter Mangs er nu sigtet for tre drab og adskillige drabsforsøg, og i den forbindelse har Sydsvenskan lavet en omfattende portrætartikel, der ikke indikerer han havde et racistisk udgangspunkt, men nok nærmere var en opgave for psykiatrien. Fra Misstänkte serieskytten Peter Mangs liv.

“Peter Mangs opererades som liten. Förenklat hade han en sorts slemsäckar innanför skallbenet som befarades kunna trycka på hjärnan om de växte. Kirurgen gick in i skallen från båda sidor via borrhål. Hjärnan visade sig vara något intryckt av slemsäckarna på vardera sidan – vätska tömdes ur, såren syddes ihop.

Mangs kallar det själv för trepanation – något som egentligen är ett helt annat ingrepp. Vid 29 års ålder, i början av 2000-talet skriver han själv på en hemsida att han som liten genomgått en dubbel trepanation för symptomet vattenskalle. Några sådana belägg finns inte i hans sjukjournaler.

[…]

Arbetade ideellt på Stadsmissionen i Malmö under flera år.

– Han serverade mat och var lite kurator åt dem som gick där, säger en vän. Han tyckte det var skönt att vara på ett ställe där det inte fanns något som helst hierarki. Han gillade flera av dem och kände att det fanns en mening med att vara där.

[…]

Inställningen blir tydlig i hans kommentarer på det amerikanska forumet för folk som genomgått skalloperationer:

– Jag trivs bäst ensam. Blir alltid trött av att andra människors fördomar. Jag förstår alla och dömer ingen, väldigt ovanligt … skrev han som 25-åring.

Samtidigt beskrivs han som en tänkare…

– Han tänkte själv, en fritänkare och han var full av idéer, säger en vän. Men det här med att han skulle vara invandrarfientlig, det förstår inte jag – han gillade andra kulturer.

[…]

Vänner vittnar om hur han delar upp människor i över- och underlägsna personer. Han intresserar sig bland annat för den danska forskaren Niels Harrit – en konspirationsteoretiker som ifrågasätter den officiella förklaringen till elfte september-attackerna.

Mangs är med och delar ut flygblad inför Niels Harrits föreläsning på Ungdomens hus i Malmö i april 2010.

– Han hade inte speciellt svårt för att prata och jag märkte inte att han skulle ha någon psykisk sjukdom. Han verkade intelligent, säger en man som träffade Mangs i samband med föreläsningarna.

Efter att han förlorar jobbet 2009 tar olika konspirationsteorier upp allt mer av Peter Mangs tid. Han tillbringar mycket tid framför datorn och har flera konton på olika forum – Vaken, Politiskt Inkorrekt och Youtube. I en kommentar på Youtube dömer han ut spelfilmen “I Am Legend”, med Will Smith i huvudrollen, som ren judisk propaganda.

“Hahaha, en sexig svart hjälte, alla elakingar är vita (ser ut om nynazister), den svarta vetenskapsmannen räddar världen från vitt hat mot ett multikulturellt samhälle. Fuck the New World Order!”

Peter Mangs blir snart inbjuden till hemliga föreläsningar för anhängare av olika konspirationsteorier. Den 11 oktober och 20 oktober 2010, dagarna efter busshållplatsskjutningarna i Malmö, deltar han i två sådana möten – om Afghanistankriget, elfte september och hur informationsspridning styrs på olika sätt.

När Sydsvenskan kontaktar föredragshållaren presenterar han en egen teori om varför han tror Mangs begått brotten – att Mangs fått ett nano-chip inopererat som gjort att någon annan styrt hans hjärna.

(Peter Mangs’ der mente han var ‘trepaneret’)

“Ydermere blev en svensk mand i 2010 sigtet for 5 drabsforsøg og et drab, som sandsynligvis var motivet racistisk.” (Chris Holmsted Larsen, Politiske ekstremisme i Danmark, 2012. S. 15)

Opdate. Sydsvenskan referer og citerer fra et politiforhør.

“Jag tycker inte att jag är en rasist. Invandrare är en bred term … den termen jag använder är människor som inte kan bygga och upprätthålla ett fungerande samhälle. … Jag tycker inte att jag har visat några drag på hat som du för första gången här introducerade i det här samtalet. Det var du som beskrev mig på det viset. Jag anser inte det vara så… Jag var med i Vänsterpartiet på 2000-talet för att få en kontrasterande information … så har jag prenumererat på Nationell Idag, det är en nationaldemokraternas tidning som jag tycker ger kontrast till, till de vanliga dagstidningarna … men jag är inte högerextrem som så … jag har spelat afrikansk musik i tre år …men om jag är med i någon högerextrem organisation, det har jag aldrig varit.”

Oploadet Kl. 16:10 af Kim Møller — Direkte link18 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/36833/trackback

18 Comments »

  1. Folk der hader jøder, er der bestemt mange af. Næsten alle muslimer, Balder og lignende.

    Kommentar by Nielsen — 9. maj 2012 @ 17:07

  2. Det hedder vist på dansk “trepaneret”: http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Sprog/Fremmedord/tl-t%C3%A5/trepanere

    I øvrigt er vrangforestillingen om “adfærdsregulerende implanterede chips” vist et af de helt klassiske skizofrenisymptomer, ganske på linje med folk, som påstår at “nogen” (vistnok helst gerne een eller anden form for efterretningstjeneste?) manipulerer med deres tanker ved at sende “elektromagnetiske stråler” ind i knolden på dem og derfor mener at kunne beskytte sig ved at gå rundt med sådan een her: http://zapatopi.net/afdb/

    Kommentar by Anders Peter Johnsen — 9. maj 2012 @ 17:19

  3. -> Anders

    Må indrømme jeg ikke gad tjekke rette stavemåde. Det er bare så faaar out.

    Kommentar by Kim Møller — 9. maj 2012 @ 17:40

  4. Ud fra disse oplysninger er han helt klart psykisk syg med antisemitiske tendenser. Men hans had synes ganske rigtigt kun at være rettet mod jøder og ikke en generel racisme.

    Antisemitisme ser vi jo så tit, at det næsten må regnes som mainstream. Blandt muslimer og venstreradikale er det næsten så sikkert som amen i kirken.

    Kommentar by Vest — 9. maj 2012 @ 18:05

  5. @Kim: Sorry, det bekommer mig skam heller ikke vel at dunke dig oven i hovedet med lige netop Gyldendals (af alle forlag!) “Store Danske”…Og ja, det ER langt ude: Måske især fordi det ikke engang kun er Mangs selv, som isoleret lider af denne åbenlyse vrangforestilling (man kunne her fristes til at sammmenligne med Breivik og hans storhedsvanvittige forestillinger om at være kommandør i en selvopdigtet “Neotempelridderorden”?), men at denne psykose derimod tilsyneladende er af den relativt sjældnere *kollektive* variant og åbenbart deles af den anonyme foredragsholder?

    Kommentar by Anders Peter Johnsen — 9. maj 2012 @ 18:26

  6. Måske er jødehadet universalundskyldningen hvis man bliver snuppet af Politiet for et eller andet, eksempelvis at gå med sin hund uden snor ?

    “Den hader jøder – men kan godt lide muslimer og andre dyr…..”

    Når vi taler om dyr: http://jp.dk/udland/europa/article2773083.ece
    Læg mærke til de obligatoriske tårevædede forhold omkring årsagerne forbrydernes handlinger. Forhold som der er blevet udstillet på Uriasposten igen og igen. Men skidt. De hadede jøder …..

    Kommentar by Tolder — 9. maj 2012 @ 18:51

  7. Eftersom der ingen “kontakt”-knap findes her på siden, må jeg desværre sende det her: http://www.guardian.co.uk/uk/2012/may/09/rochdale-child-sex-ring-jailed

    Tænker det kunne være relevant.

    Kommentar by Anonymous — 9. maj 2012 @ 21:18

  8. #7 Anonymous, der er Off-topic øverst til højre.

    Kommentar by -.- — 9. maj 2012 @ 21:39

  9. Jeg tror ikke det er usandsynligt, at Peter Mangs adfærd kan være forårsaget af hans hjerneoperation. Der er mange eksempler på at hjerneoperationer og hjernerysteler kan give personlighedsændringer i voldelig retning. Adfærden er beskrevet i kriminologien (Eisenck f.eks)
    Disse empiriske studier interesserer jo ikke Leninisten Chris Holmsted Larsen (han kender dem formodentlig slet ikke?). Han behøver kun de 5 marxistiske staveplader og tolker verden igennem dem.

    Så ham lige for lidt siden i DR Deadline, hvor han sammen med studieværten Adam Holm(?)og et indlagt interview med en EU-ansat ‘ekspert’ fik bortforklaret, at venstreorienteret politisk terrorisme i EU i 2011 var regisret rigtig, rigtig mange gange (de undlod hensynsfuldt at nævne tallet!). Men de viste tal for både islamistisk og højreradikal terror!

    Islamistisk terror var uændret og stabil, forstod man, mens højreradikal terror havde der slet ikke været noget af! Der havde, såvidt jeg så, kun været en afsløret planlægning.

    Men – ro på – så man på bagom tallene, kunne Chris Holmsted Larsen berolige den noget chokerede Adam Holm med, så lå der bag de manglende tal for højreradikal terror i EU, en eksplosiv uregistreret og uopdaget mobilisering til terroraktivitet på højreflølen, der – forstod man – var lige på trapperne :)

    Så stigningen var stor i den højreradikale terror kunne de konkludere (pyha)

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 9. maj 2012 @ 22:44

  10. Ikke et øje var tørt :-) (gnæk-gnæk)

    Kommentar by -.- — 9. maj 2012 @ 23:27

  11. Der er ikke noget, der tyder på at han er egentlig sindssyg. Han er diagnosticeret med Asperger. Han er begavet, han har delvis fungeret socialt, men har lukket sig mere og mere inde i sit eget univers. Konspirationstænknbing er heller ikke noget sikkert tegn på sindssyge, jævnfør de danske 9/11 truthers f.eks. Jesper Klein m. fl.

    Der er heller ikke noget, der tyder på ‘højreekstremisme’ – han har endda været medlem af næsten- kommunisterne Vänsterpartiet i begyndelsen af 2000 tallet.

    Kommentar by Snaphanen — 10. maj 2012 @ 04:22

  12. Det var Nikolaj Sommer, der var vært i Deadline igår aftes, hvor han sammen med Chris Holmsted Larsen fik bortforklaret at venstrefløjen førte stort over højrefløjen (37-1!) i EU mht til politik terror i 2011.
    Vi lader lige tallene stå et øjeblik 37-1! :)

    Chris Holmsted fortæller og forklarer, hvordan virkeligheden er lige omvendt af den faktisk registrerede statistiske virkelighed. Han lover der kommer masser af terror fra højrefløjen i fremtiden!

    Ca 21 minutter inde i programmet Bemærk at tal og tabel for venstreradikal terror, som det eneste slet ikke vises!
    http://www.dr.dk/DR2/deadline2230/seudsendelser.htm#/41623/29:42
    http://www.dr.dk/DR2/deadline2230/seudsendelser.htm#/41623

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 10. maj 2012 @ 09:24

  13. Chris Holmsted er en vittighed. På en eller anden mærkelig måde får han slet ikke mit pis i kog. Ved ikke om det er fordi man bliver hærdet, men er han er for nem at gennemskue. Værre er det med Rene K, der stadig excellerer i at “gå mig på nerverne”. Herregud, de er idioter, lad bare virkeligheden modbevise dem igen og igen. De behøver ikke frygte noget fra nogen højrefløj, for den findes bare ikke…

    Kommentar by Frank P — 10. maj 2012 @ 09:36

  14. Ja, Frank P, på en solskinsdag ser jeg også lidt sådan på det. Men de statsejede mediers hjernevask og promovering af bundskrabet af marxistiske lavmålsforskere og deres manipulerede vrøvl bliver betalt af skatteyderne ! Og nu mixed én gang til og betalt anden gang af studenterregeringens ministre – gift med rappere eller studenter på RUC til eksklusiv SU på 50.000 kr om måneden pr snude.
    De er Taliban DK :)

    Kommentar by anti-marx anno dazumal — 10. maj 2012 @ 14:06

  15. I direkte forlængelse af min egen kommentar #5 skal det vist for en god ordens skyld påpeges, at journalisters brug af “unavngivne kilder” desværre efterhånden som regel synes at være journalistens eget sidste, desperate trick i bogen for at vride SIN EGEN mere eller mindre værdiladede, politiserende mening ud af specifikke situationer.

    På Wikipedia ville dén slags tvivlsomme kildeforflygtigelse ret hurtigt blive kategorisk afvist som såkaldt “Weasel talk” (af “…og det er vi mange, der mener!”-typen: Undskyld, HVEM nøjagtigt, om man må spørge?)

    Både Kim og undertegnede er – uden andre dårlige, selvophøjende sammenligninger i øvrigt! – begge universitetsuddannede historikere: I netop denne akademiske disciplin stilles der – i modsætning til journalistik, hvor man tværtimod har retten til at “spille med lukkede kort” (den definitive joker-trumf hedder “kildebeskyttelse”) – grundliggende krav om at man faktisk KAN dokumentere sine påstande.

    Men dén slags klassiske dyder er vel heller ikke længere aktuelle, når man argumenterer ud fra “følelser” og “fornemmelser”, sådan som vor journaliststand af den mere eller mindre erklærede “en bloc”-venstreorienterede slags åbenbart kan slippe afsted med uden videre kritik i egne kammeratlige rækker?

    Kommentar by Anders Peter Johnsen — 10. maj 2012 @ 17:09

  16. Efter hvad jeg hører tiltales Mangs kun for en del af de mange skyderier – hvad så med resten (er de så uopklarede?) – og hvad med alle de mange skyderier, som har været efterfølgende? Realia er jo at der skydes løs i Malmø.

    Mon ikke Mangs bare er en bekvem syndebuk som de røde kan bruge?

    Kommentar by Sigwar — 10. maj 2012 @ 20:25

  17. […] og han er diagnosticeret med Aspergers syndrom. De er begge yngre, socialt mislykkede fantaster og konspirationsteoretikere, der er faret vild i et liv i en frihed de ikke kunne administrere eller afkode. Der er noget […]

    Pingback by Den forsvundne højreekstremist « Snaphanen — 12. maj 2012 @ 16:55

  18. […] Den oprindelige svenske ’laserman’ Wolfgang Zaugg tumlede voldsomt med sin egen identitet som indvandrer i Sverige. Han blev alvorligt psykisk syg og var tvangsindlagt flere gange. Og så endte han med at bebrejde indvandrere og specielt kriminelle indvandrere for alle sine problemer. Den ny ’laserman’, Peter Mangs, har lignende problemer med at holde sig mentalt og socialt på ret køl. […]

    Pingback by Vanvid og vandrehistorier « Snaphanen — 15. maj 2012 @ 09:38

RSS feed for comments on this post.