14. august 2006

Politiken, Jyllandsposten, Information, Berlingeren og Ritzaus Bureau om blogs (opdate)

Uafhængigt af Reutersgate, men nogenlunde sammenfaldende tidsmæssigt, har flere danske aviser sat fokus på weblog-fænomenet. I sidste måned var det Politiken, der gav en smagsprøve med de sædvanlige henvisninger til bloggosfærens feelgood-segment. (29/7: Min blog om at blogge).

I fredags var det Flemming Rose der i Jyllandsposten gav en lidt bredere beretning om borgerjournalistik (11/8: Nye og gamle medier), og i lørdags var det så Information der med udgangspunkt i Reuters-historien blandt andet havde talt med Punditokraten Peter Kurrild-Klitgaard, hvis positive holdninger til fænomenet blev kritiseret af redaktør Henrik Føhns, der også er Informations egen blogskribent. (12/8: Bloggere: Vagt hundens vogter).

Flere medier, herunder TV2 og Urban har gjort det muligt for sine læsere at oprette blogs, og mon ikke der med tiden dukker et par borgerlige ildsjæle op af den vej.

Idag og de kommende fire dage har Berlingske Tidende valgt at indvie sine læsere for højre side af den danske blogverden, og modsat stort set alt der har været skrevet om blogs på dansk, så fokuseres der på de forskellige blogs’ emne – og ikke fænomenet som sådan. Berlingskes introducerende historie har citater fra undertegnede, Lars Raapil og Trine-Maria Kristensen. (14/8: Det er borgerligt at blogge & Ej blog til lyst).

Overraskende er det, at Ritzaus Bureau sideløbende har valgt at medtage Berlingskes introduktion som en citat-historie, der således bringes i de fleste af landets aviser under forskellige overskrifter. (eks. Ekstra Bladet: Det er borgerligt at blogge). Herfra citeres prof. Jens Hoff, og undertegnede…

“Kim Møller fra den populære blog ‘Uriasposten’ siger: ‘De røde har Danmarks Radio – jeg har min blog’.”

Mere følger i de kommende dage, så stay tuned

Opdate 15/8-08. Ja, så er det tid til en solid gang selvfedme. Artiklen er afkortet lidt i forhold til udkastet, og ikke helt så præcis som jeg kunne ønske, men det er petitesser. Her lidt fra dagens Berlingske Tidende, hvor der er sat spot på undertegnede og den weblog du sidder og læser nu – Web-kriger ser rødt.

“Kim Møller kan ikke lide, hvad han betragter som ensidigheden i danske medier i almindelighed – og i Danmarks Radio i særdeleshed. Han kalder sig for nationalkonservativ og er manden bag den populæreste danske politiske weblog, Uriasposten… efterhånden blev han mere og mere irriteret og arrig over det flade danske meningslandskab, hvor han syntes Danmarks Radio havde monopol på at ensrette befolkningen, fordi mediet uhæmmet lod gamle journalister udfolde deres snævre meninger foran mikrofonen: »Jeg blev forundret og arrig over, at det var så tendentiøst og uvidende, og at journalister og såkaldte eksperter kunne politisere hæmningsløst.«

[…]

For godt tre år siden tog han springet og lavede sin egen internetside som en blog, hvor han skrev kommentarer, lod andre kommentere og samlede oplysninger om bl.a. udsendelser i danske medier på bloggens arkiv. Han kaldte den Uriasposten, og de bibelstærke vil huske, at Urias var den stakkel, som var gift med Batseba, og som kong David sendte i krig for at slippe af med ham, så han selv kunne nyde Batsebas kærlighed.

[…]

Hvordan vil du definere dig selv politisk?

»Jeg er nationalkonservativ. Mere konservativ end de konservative og mindre socialdemokratisk end Dansk Folkeparti.«

Hvad var afgørende for din drejning væk fra venstrefløjen?

»Jeg læste den amerikanske professor Alan Blooms bog »Historien om vestens intellektuelle forfald« (2003), og den var en øjenåbner. Han kritiserede overfladiskheden i den vestlige kultur og samtidig talte han for pluralismen og nødvendigheden af en begavet uenighed. Jeg var irriteret over den danske konsensus og den implicitte venstreorienterede grundholdning, som mange danskere er blevet opflasket og opdraget med. Og som Bloom vil jeg gerne gøre mit til at give bolden op til en begavet uenighed.«

[…]

Kim Møllers blog tager fat i dansk presse og forsøger at dokumentere fordrejninger og usandheder. I Uriaspostens arkiv kan man finde dokumentation samt video- og lydklip ikke mindst fra udsendelser i Danmarks Radio. »Problemet er, at ikke mindst i Danmarks Radio Program 1 har de samme gamle venstreorienterede journalister siddet ved mikrofonen i læssevis af år. De inviterer deres venner ind, når de skal have ekspertkommentarer. Det er ikke ægte pluralisme, selvom Danmarks Radio skulle være forpligtet til det.«

Danmarks Radio efterlyser altid konkrete eksempler, når de udsættes for den slags kritik?

»Du kan blot gå ind på min hjemmeside, hvor der i arkivet er mængder af den slags eksempler. Jeg har ret systematisk dokumenteret det for bl.a. de politiske programmer i Program 1.«

[…]

Nogle mennesker vil måske mene, at det er dig, der ikke er nuanceret?

»Efter årtiers manglende pluralisme fra Danmarks Radios side er det ikke underligt, at folk har vænnet sig til det. Selvom det tror jeg nu ikke i sidste ende, at de har. Men de læser jo ikke nødvendigvis udenlandsk presse. Hvis man gør det, så er manglerne og den politiske slagside i Danmarks Radio tydelig, for så har du noget at sammenligne med.«

Har dit dokumentationsarbejde fået Danmarks Radio til at reagere?

»Ikke med ét ord. De er lukket inde i deres egen lille verden, hvor de hylder og bekræfter hinanden. Men jeg ved, at andre journalister benytter min hjemmeside.«

[…]

Hvorfor tror du, at næsten alle de mest populære bloggere er borgerlig-liberale, mens venstrefløjen ikke har en eneste?

»Fordi sandheden i disse år ikke kommer fra venstrefløjen, og fordi de røde alligevel er velforsynet med Danmarks Radio.«”

NB: Henrik Føhns kritiserer artiklen på Mondofunza.dk, og andre venstrebloggere såsom Modspil, Citizen Dane, Raapil og Henning Holm spæder til efter bedste evne. Føhns mener jeg skulle have slettet en kommentar her på sitet som gav udtryk for at en kendt forsker skulle “røvpules med en lufthammer”, og så er scenen klar for Carsten ‘Modspil’ Agger der mener jeg ‘formentligt’ ikke har slettet kommentaren fordi – og jeg citerer: “egentlig er ganske på linje med de folk, der skriver således”. Stop nu klynkeriet og kom ind i kampen.

Oploadet Kl. 23:59 af Kim Møller — Direkte link28 kommentarer
Arkiveret under:

28 Comments »

  1. Hey Nazier! Vi andre kalder det blogland. “Blogosfæren” sheesh! Nu beder jeg Dem fru Heilbundt!

    Kommentar by morfar — 14. august 2006 @ 14:33

  2. “Kim Møller fra den populære blog ‘Uriasposten’ siger: ‘De røde har Danmarks Radio – jeg har min blog’.”

    En helt fortjent hædersbevisning!

    I nogen tid har bloggene fungeret som sikkerhedsventil for de, der kan tænke selv og gerne gør det, og nu er en ny udvikling undervejs – måske er det den, vi ikke-røde har efterlyst så inderligt: En mulighed for at høre sandheden eller i det mindste for at få en alternativ forklaring. At erfare, at man ikke er ene med sine meninger.

    Hvem ved – måske ændrer mediebilledet sig totalt? Måske vil beretninger fra indbyggerne i Beirut erstatte Reuter og Rizau? Og DR’s og TV2’s Sippel og Tantholt? Måske vil vi komme tættere på sandheden?

    Under alle forhold vil jeg sige tak til Kim og andre bloggere for det store arbejde for oplysningen. Ja selv til Anall og Kilre, for nu at blive i sidstnævntes univers.

    Mvh. Børge.

    Kommentar by Børge — 14. august 2006 @ 15:09

  3. Nogen, der kender http://www.skattetryk.dk?

    Den ser da umiddelbart nogenlunde totalt i orden ud?

    – Kom bare tilfældigvis forbi i et forsøg på at redde nogle af mine surt sammensparede millioner fra skatte-mor(d).

    http://www.skattetryk.dk/wp-content/cirkeline.jpg

    Kommentar by Nicolai — 14. august 2006 @ 15:13

  4. til friske morfar med “nasserne” – en stavelektion:

    “Nu ber’ jeg Dem, fru Heilbunth” – hvis det er Wied den friske fyr mener.

    Kommentar by steen — 14. august 2006 @ 17:27

  5. Det er som om, at det langsomt er ved at gå op for MSM, at de har et problem med troværdighed og bias. Mon de også snart erkender, at der skal skrides ind?

    Kommentar by S. — 14. august 2006 @ 18:50

  6. # 5.

    Dette er ikke utænkeligt.

    Spørgsmålet bliver så : HVORDAN skride ind ?

    Kommentar by vivi andersen — 15. august 2006 @ 07:56

  7. Tillykke med en fin artikel i Berlingeren.
    Sjovt, at man “tænker selv”, når man er borgerlig (mao: følgagtig overfor den tankegang) – men følgagtig, når man er rød (læs fx også Groft Sagt i dag for at få mere af dén slags).
    Tja, nuancer har det ikke godt nu om dage.
    Må man spørge, hvad dit speciale handler om?

    Kommentar by PeterD — 15. august 2006 @ 10:02

  8. -> 7 PeterD

    Skrev lidt om opgaven her: http://www.uriasposten.net/?p=3577

    Kommentar by Kim Møller — 15. august 2006 @ 10:09

  9. Hej Kim

    Som læser af din blog gennem de sidste 3 år, vil jeg lykønske dig med reklamen du får lige nu. Det vil gøre din blog endnu mere populær – og det er fuldt fortjent. Du udfører et kæmpe stykke frivilligt arbejde, og forsyner os andre med “ammo” i debatter med de kulturradikale.

    Tak.

    mvh

    Adrian

    Kommentar by Adrian — 15. august 2006 @ 10:09

  10. Fint interview, Kim. Det kan læses online her: http://www.berlingske.dk/kultur/artikel:aid=777438/

    Kommentar by Johan Espersen — 15. august 2006 @ 10:53

  11. Tillykke med den glimrende artikel, og jeg håber den kan medvirke til du får endnu flere læsere. Det ville være velfortjent.

    Fra selve artiklen kan jeg virkelig godt lide følgende kommetar:

    “Fordi sandheden i disse år ikke kommer fra venstrefløjen, og fordi de røde alligevel er velforsynet med Danmarks Radio.«”

    Så sandt, så sandt.

    Kommentar by JensH — 15. august 2006 @ 11:37

  12. Tiden minder meget om besættelsestiden.
    Dengang var hele den officielle presse censureret, men den illegale presse udfyldte det hul, som derved opstod.
    I dag udfylder bloggene det hul, der opstår i nyhedsformidlingen, når pressen styres af gamle 68’ere og er blevet syltet ind i politisk korrekthed.
    Godt! Vi har bloggene.

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 15. august 2006 @ 12:00

  13. Hej Kim,
    Jeg ser i Berlingske i dag, at du savner reaktioner fra DR på din kritik. Det vil jeg da gerne være med til at lave om på. Hvis der er DR-problemer, du ikke synes du har fået svar på, så skriv gerne til mig (jmol@dr.dk). vh Jacob Mollerup (Lytter- og seerredaktør i DR)
    PS: Selvom jeg er en af dem, der vist får en del skæld ud i denne blog, så er det faktisk min ambition at være uvildig i mit arbejde.

    Kommentar by Jacob Mollerup — 15. august 2006 @ 12:13

  14. Tillykke med omtalen, og tak for det kæmpe arbejde du fører ;-)

    Kommentar by whodares — 15. august 2006 @ 13:24

  15. -> 13 Jacob

    Min kritik er ikke rettet mod dig personligt, men det er umuligt ikke at betragte din redaktør-stilling som en magtdemonstration fra DRs side.

    Jeg har enkelte gange skrevet til Tyge Petersen (DR Udefra, TVavisen), og har flere gange fået venlige, men ubrugelige svar. Problemet er ikke manglende venlighed eller klagemuligheder, men mere dybt, og derfor ikke noget du kan gøre meget ved alene.

    Det er min påstand at der i DR er et værdipolitisk rødt konsensus i en grad der gør al tale om meningspluralisme til en illusion. P1 er klart værst (Orientering er det nyhedsmæssige flagskib!), men TVavisens udvalg og vinklinger er også lyserødt skåret, ligesom DR2 næsten fører kampagner for venstreradikale (Udefra-dokumentarerne om Bush) eller for islam/kulturradikale (eks. Muhammed-temaaften).

    Hvad er så grunden til at jeg ikke skriver lange klagebreve til diverse DR-instanser med din redaktion i toppen. Jov, ser du, som en persisk politiker udtalte i 1907 da stormagterne delte landet “Hvem spørger vel Kyllingen, naar den skal steges, med hvilke Sauce den vil serveres?”.

    Jeg betragter det som umuligt at ændre DR indefra, og vil hellere bruge min energi på at fremme stemninger der i sidste ende kan få politikerne til at løse problemet udefra.

    Lad mig give tre eksempler.

    1. 12/6-05 P1 debat. SFs Kamal Qureshi i debat med Rene Karpantschof, styret af en eftersnakkende Martin Sommer. Emnet var det venstreradikale overfald på Rikke Hvilshøj, men pludselig var problemet Dansk Folkeparti og den racisme der fulgte partiets debattone. Qureshi gik i selvsving og snakkede om racisme-drab… http://www.uriasposten.net/?p=2276

    2. 11/10-05 Udefra, DR2. Der sendes en yderst tendensiøs fransk dokumentar om USAs forhold til Irak, og det hele sluttes af med at Tyge Petersen taler med Ole Sippel, der mente det var en “meget veldokumenterede dokumentarfilm”. http://www.uriasposten.net/index.php?p=2662

    3. 8/8-06 P1 debat. Den socialdemokratiske vært Søren Lippert inviterer Sven-Erik Simonsen fra Dansk-Cubansk Venskabsforening ind i studiet til debat om hvorvidt det cubanske diktatur er et “smukt forbillede”. Hans modpol er Niels Lindvig, der sikkert nok politisk er lidt til højre for Fidel, men fællesnævneren fandt de lynhurtigt: USA er problemet. http://www.uriasposten.net/?p=3747

    Det var tre posteringer på Uriasposten – denne jeg her kommenterer er nummer 3752. Kategoriseringen går kun to år tilbage, men der er 100vis af posteringer om DR fordelt over mere end 40 kategorier. Mine posteringer opsamler noget af det værste, men lige med hensyn til Udefra har jeg gjort en undtagelse og medtaget revl og krat. Netop for at give mulighed for en samlet vurdering.

    PS: Du er nævnt tre gange her på Uriasposten, men kun en gang med mine ord i en postering over ‘uvildighed’ -> http://www.uriasposten.net/?p=3586.

    Kommentar by Kim Møller — 15. august 2006 @ 14:23

  16. Du mangler en del pü din link liste over udenlandske medier:
    Alle de tysksprogede for eksempel. Her er et par links (der er naturligvis mange flere):

    Basler Zeitung: http://www.baz.ch
    Neue Zürcher Zeitung: http://www.nzz.ch

    http://www.ni.dk kan du finde mange flere links til udenlandske medier.

    Mvh
    Allan

    Kommentar by Allan — 15. august 2006 @ 21:05

  17. Kim!
    Tillykke med eksponeringen i de “rigtige” medier.

    Jeg må tilslutte mig lovord ovenfor… Mange interessante artikler, altid med god dokumentation og righoldigt udvalg af kilder!

    Hatten af for Uriasposten :-)

    Kommentar by Marianne — 15. august 2006 @ 22:58

  18. Stort tillykke.

    Det er en kanon blog.

    Kommentar by Phanarath — 16. august 2006 @ 02:51

  19. Mollerup –>> Bush er med i en diktatorquiz sammen med Hitler osv.

    http://www.uriasposten.net/index.php?s=diktatorquiz&submit=S%C3%B8g

    Er det sådan at man kan se eventuelle reaktioner på ‘klager’ til dig ?

    Kommentar by Christian — 16. august 2006 @ 06:45

  20. Omkring DR – I dag har man på TTV en ‘nyhed’ der udspringer af en kronik i …. Politiken. Hvorfor skal en kronik ophøjes til en nyhed ? Den indeholder egentligt ikke meget nyt – udover at ‘integrationen er slået fejl’ og at der kan ‘komme franske tilstande i Danmark’.

    Den slags kronikker har der været en del af i JP eller Berlingske Tidende – men jeg har ikke før set dem på TTV.

    Kommentar by Christian — 16. august 2006 @ 06:57

  21. Kim: Bare hold skruen i vandet – det er en fornøjelse at læs emed!

    Kommentar by Thomas Rosenstand — 16. august 2006 @ 11:49

  22. Hej Kim godt gået. stor respekt herfra, håber du forsætter det gode arbejde fremover.

    Kommentar by Jesper Rasmussen — 16. august 2006 @ 12:33

  23. 13 Til Jakob Mollerup: Jeg vil gerne benytte lejligheden til at bede dig gense følgende skønmaleri af den ekstreme venstrefløj, der er uhæmmet propaganda for en bevægelse der er mindst lige så suspekt som den modstander den har udset sig for at bekæmpe.

    »Mindedag for højereekstremistisk overfald på Café Oskar i Århus«
    Politisk motiveret kriminalitet i Aarhus
    DR TV avisen torsdag den 4 maj 2006 18:30

    Kommentar by Balder — 16. august 2006 @ 12:35

  24. Og tillykke Kim, vi har jo længe vidst hvor de dybereborende nyheder og kommentarer er at finde, men nu ved de det i hvert fald også hos DR.

    Nu håber jeg ikke at du bliver headhunted til Berlingeren, ligesom Michael Jalving. Et karrierespring der i øvrigt bekræftede mit gæt fra den 8. marts..

    Jeg håber du holder dig ud af kløerne på “medie-maffiaen” Kim, i hvert fald så længe vi ikke har en værdig efterfølger på Uriasposten.

    Kommentar by Balder — 16. august 2006 @ 12:46

  25. Kim er så stor en profet, at jeg tror jeg vil lave en tegning af ham…:-)

    Kommentar by Eddie C — 18. august 2006 @ 13:46

  26. God artikel og tillykke med omtalen. Og god repost til Mollerup.

    Ad #6: Den mest effektive måde til at ændre noget er at privatisere DR. Objektivitet og public service er et journalistisk spøgelse, der eksisterer i lærebøgerne, men ikke i virkeligheden. Lad bare DR køre videre alt det de vil, men uden at sende licensregningen til os, der ikke gider se med.

    Kommentar by Lars Hvidberg — 24. august 2006 @ 19:58

  27. Tjae, tror sgu du ser spøgelser. Lidt lige som de der ser terrorister bag enhver turban eller slør…DR er lige så rød som du er :D

    Kommentar by Mikkel — 17. juni 2008 @ 09:07

  28. ug pil op selv om den har lidt på bagen….

    Kommentar by morten — 8. april 2011 @ 10:29

RSS feed for comments on this post.