12. juni 2012

“Hvornår har Staden taget.. indvandrere til sig? Hvornår har Staden.. givet.. unge boligsøgende et hjem?”

Om et par uger skal min datter en tur til Christiania med klassen, og næste år starter hun på en efterskole, der efter åbent hus-arrangementet at dømme, er udklækningsanstalt for den yderste venstrefløj. Christiania-folkeaktien på væggen satte niveauet, men hun er godt klædt på, sådan rent ideologisk.

Mads Kastrup sætter ord på – Bevar Hells Angels.

Christiania er ikke et rummeligt samfund. Det er derimod det omgivende samfund, der er rummeligt. Fristaden er i dag åbenbart ekskluderende, reaktionær og voldelig.

Det er stadig en udbredt opfattelse, at Christiania er et folkeligt projekt. Et frihedssøgende eksperiment. Et vægtigt alternativt samfund. Eller som christianitterne selv formulerer på en webside, hvor der sælges ”folkeaktier: ”Christiania vil fortsat bidrage til København og resten af verden. Fristaden insisterer på at favne de millioner af gæster fra både ind- og udland, som et selvstyrende eksperiment og en åben og vildtvoksende bypark. Her skal være plads til dem, der ikke er plads til andre steder, kreeres krøllet kultur og skabes smukke huse, som fattigrøve har råd til at bo i.”

Hvornår har Staden sidst taget eksempelvis indvandrere til sig? Hvornår har Staden sidst givet fattige, unge boligsøgende et hjem? Ville resterne af Ungdomshuset hævdholde rebellens rolle og fritænkerens frimodige karakter, burde de efter Jagtvej 69 have besat et hus på Christiania. Således ville de effektivt og spektakulært kunne have imødegået en rigid, konservativ indskrænkning af københavnske unges udfoldelsesmuligheder.

Fristaden har været lukket og ekskluderende så længe, at hverken punken, de autonome eller andre unge subkulturer har fået så meget som en enkelt ungdomsbolig. … Christiania er således i dag stedet, hvor et oprindeligt ungdomsoprør gik hen for at dø med støvlerne på.

Oploadet Kl. 16:35 af Kim Møller — Direkte link16 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/37766/trackback

16 kommentarer »

  1. Sandt.

    T-shirten ser i øvrigt ud til mere at være designet til hende her, he:
    http://26.media.tumblr.com/tumblr_kwd1mcJUqy1qz7wfjo1_500.jpg

    Kommentar by Kenny Starfighter — 12. juni 2012 @ 17:12

  2. Hvor kan man få den t-shirt?

    Kommentar by Mads — 12. juni 2012 @ 18:56

  3. Adgangskontrol og kontrol med hvem der bor i landet, i det små på Christania-vis, kunne være ethvert folks valg.

    Kommentar by Peter Buch — 12. juni 2012 @ 19:25

  4. Der bor ingen perkere på staden, det kan man jo så tænke lidt over!!!

    Kommentar by Anonym — 12. juni 2012 @ 19:35

  5. Jeg har fået indtryk af, at man på Christiania for alvor fik valget for få år siden, perkerbander (som ville ind med magt og afpresning) eller HA (som sikkert var der i forvejen).
    Jeg vil ikke bebrejde dem for at vælge HA!

    Kommentar by Viking — 12. juni 2012 @ 19:59

  6. Jeg bryder mig ikke om ordet perkere, men “perkerne” ER der inde, pusher street er delt op i 2 dele, der er delen hvor indvandrere kontrollerer og sælger, og den anden del hvor hårdt pumpede tatoverede skaldede fyre styrer.
    Da jeg sidst købte lidt hash derinde overhørte jeg en samtale mellem en iraner der styrede en bod, og en somalier hvor somalieren fik et par joints for hans arbejde som “soldat” hvad det betød kan jeg ikke vide, men mon ikke han holdte øje med om politiet kom, og prøvede at holde dem væk til at de kunne få gemt deres stash?

    Kommentar by Gert — 12. juni 2012 @ 20:10

  7. Perkerne fik to boder, efter de tømte et magasin fra en Ak 47, på staden på en varm sommerdag. De pressede sig ind, fordi politiet lukkede hashklubber på Nørrebro. Så ville de ha en bid af stadens hashmarked. De kom et par gange i kæmpe flok 30-40 bevæbnede med 9 mm ere og fremmed fittede i pusher street, som det kaldes når udefra kommede sælger hash på staden. I dag styrrer de det, som kaldes abegrotten, en tidligere cafe.

    Kommentar by xxxxx — 12. juni 2012 @ 20:38

  8. Pas. Jeg ryger ikke selv hash og er lidt overrasket over hvad du skriver.
    Men der er jo ikke noget nyt i, at medierne fokusere på de hvide, i det her tilfælde HA.

    Kommentar by Viking — 12. juni 2012 @ 20:40

  9. xxxxx

    Tak for informationen.

    Kommentar by Viking — 12. juni 2012 @ 20:56

  10. Tv2 taler lige nu, på News, kun om rockerne som problemet.

    Ingen omtale af kriminelle udlændinge!

    Kommentar by Santor — 12. juni 2012 @ 22:47

  11. santor

    Det fokus mangler ofte. Og det ligner racisme.

    Kommentar by Liva — 13. juni 2012 @ 09:46

  12. @7

    Hvor har du den information fra? Jeg kommer regelmæssigt på christiania og boden foran abegrotten er ikke styret af invandrere. De “invandrere” (kan være svært at se nogen gange) jeg har set sælge i andre boder har altid stået sammen med rocker lignende AK81 typer.

    Kommentar by Jazz — 13. juni 2012 @ 12:21

  13. @xxxxx (7), abegrotten er i dag igen cafe. Resten du skrev passer vist nogenlunde.

    Kommentar by Torben — 13. juni 2012 @ 14:34

  14. “udklækningsanstalt for den yderste venstrefløj”

    Ha ha, sådan en gik min datter også på, og hun lappede glad og ungdomsnaiv talen om tolerance, overskudsdeling, antiracisme og rummelighed i sig.
    Så en dag, under Muhammedkrisen, tænkte ungen: jeg bestiller sgu et abonnement på JP, det må jeg se hvad er. Således tænkt, således gjort.
    Hun fik 98% af sine “kammerater” på nakken, morgenmødet blev omdrejningspunkt for hendes asociale handling, folk var rystede og forsøgte at ‘slå hende på plads’; jeg husker hun konkluderede: men mor, så er de jo ikke rummelige.
    Og således blev ungen vaccineret imod enorme dele af venstrefløjen.
    Jeg fryder mig stadig over hendes mod og evne til at gennemskue hykleri, når hun møder det.

    :-)

    Kommentar by Lotte — 13. juni 2012 @ 18:17

  15. @Lotte. Jeg kommer til at tænke på hvordan man hjernevaskede og indoktrinerede unge, teenagere og endnu yngre mennesker, i 70´erne. Det Store Flip var det første jeg tænkte på da jeg læste dit indlæg. Indoktrinering i marxismen, og en fælles kamp imod et eller andet abstrakt fjendebillede.
    Men mest af alt MEGET usympatiske og direkte hadske personer, der ikke rummer noget som helst andet end dem og deres egne egoistiske og snæversynede kampe imod samfundet og autoriteter og den slags.

    Har selv gået på Det frie gymnasium for år tilbage, og stedet sejlede. Dårlig disciplin, og lokaler og specielt toiletter der blev hærget af grafitti.
    Man skal huske på at den slags ungdom har brug for og vil gøre hvad det passer dem, uden at acceptere konsekvenser da de er “rebeller”, og anarkister. For andres regning desværre. Og utopister.

    Jeg kan meget hurtigt fornemme og genkende den klamme fornemmelse der er i den slags fællesskaber.
    Ideologier eller religioner kan i mange tilfælde være ekstremt snæversynede og meget fordømmende. totalitære og topstyrede.

    Man har ikke ret til sin egen mening eller holdning som sådan, men er bare en marionet i et større spil.

    Kommentar by Endnu en vantro — 14. juni 2012 @ 00:17

  16. Jeg håber ikke du tager anstød af mine ord, da de er ment i rent næstekærlighed. Jeg bliver så trist når jeg læser sådan noget som det her. Jeg bliver trist over at mine medmennesker, som du, er så bange. At de er så bange at de vælger at hade. Det er svært at acceptere alle, præcis ligesom det er svært at acceptere alle følelser i sig selv. Men virker det ikke mere bæredygtigt at prøve?
    Jeg ønsker oprigtigt det bedste for ALLE mennesker, også folk på den yderste højrefløj.
    Jeg ved du elsker dine børn. De ønsker sikkert at vokse op i en verden hvor de ikke bliver dømt, uanset hvad de tænker eller siger. Hvor de kan være frie. Og det kan de kun hvis alle er frie. Tænk over det.

    Venlig hilsen Rikke
    Jeg håber du accepterer at jeg ikke skriver efternavn eller mail, da jeg er lidt forsigtig. Vil gerne høre dit svar og svarer gerne her på forummet.

    Kommentar by Rikke — 29. januar 2014 @ 16:53