13. juni 2012

Føderalister i chok. Mener at “medlemslandene med den nye aftale har for stor magt over egne grænser.”

I sidste uge citerede Morten Messerschmidt politiforbundets medlemsblad, for konkrete oplysninger om hvad Schengen-samarbejdet konkret har haft af konsekvenser for danskerne. Det er pligtlæsning, og selvom EU-kommissionen nu ønsker bedre muligheder for midlertidig grænsekontrol indenfor Schengen, så har det først og fremmest akademisk interesse.

Danmark har stemt nej til harmonisering af udlændingepolitikken flere gange, og i stedet for at se det i et demokratisk perspektiv, kan man lige så godt glæde sig over mishagsytringerne fra frustrerede føderalister. Flere gik hårdt til Morten Bødskov, men der er nu ingen grund til at rose ham, blot fordi han havde en hovedrolle som EU-kommissionens budbringer.

Kritikken kom fra begge sider af parlamentet. Det være sig socialdemokraterne Martin Schultz og Hannes Swoboda, men også internationalistiske borgerlige såsom Guy Verhofstadt, Joseph Daul og Cecilie Malmström. Sidstnævnte blotlagde fornyligt et ønske om mere mellemøstlig indvandring til Vesteuropa, og det er trods alt bedre hun er skuffet over Bødskov, Danmark og EU-kommissionen, end hun får magt som hun har agt.

Fra Jyllands-Posten – Dansk EU-kompromis under heftig kritik.

“Kommissær for Retlige og Indre Anliggender, Cecilie Malmström, kalder aftalen “ueuropæisk” og er skuffet over manglen på europæiske ambitioner blandt EU’s 27 medlemsstater. Malmström mener, at medlemslandene med den nye aftale har for stor magt over egne grænser. Imens har kommissionen færre beføjelser…

I parlamentet er formand Martin Schulz vred over, at justitsminister Morten Bødskov (S) og kollegerne har ændret på en teknikalitet i aftalen, så parlamentarikerne ikke kan være med til at forme de nye regler på Schengen-området.

– EU-parlamentet er meget skuffet over den ensidige og kontraproduktive opførsel ved mødet mellem justitsministrene i dag.”

(Malmström & Bødskov debatterer Legal basis of the Schengen evaluation, 12. juni 2012; 180 grader)

Fra Jyllands-Posten – Dansk minister udløser EU-boykot.

“Justitsminister Morten Bødskov (S) blev mødt med trusler om retssager, boykot, buh-råb og angreb fra alle sider, da han i dag stod skoleret i EU-Parlamentet i Strasbourg. … Den konservative leder kunne næsten ikke styre sit temperament. Han kaldte Bødskov for ”provokerende”…

Bødskov blev også fordømt af sine egne partifæller. Lederen af den socialdemokratiske gruppe, Hannes Swoboda, kaldte det ”en skandale,” at det danske formandskab bukker under for populistiske kræfter.

“Vi vil kæmpe mod dette med alle muligheder. Det, der ligger bag, er et ønske om at kunne lukke grænserne. Det åbner en ladeport for populistiske kræfter i Europa, og jeg er meget ked af, at det det danske formandskab gør dette,” sagde Swoboda.”

Oploadet Kl. 06:33 af Kim Møller — Direkte link29 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/37790/trackback

29 Comments »

  1. EU-parlamentet fungerer overvejende som aftægt udtjente, uduelige og overflødige politikere fra de respektvie EU-lande – ellers kunne man måske ta’ dem alvorligt. Malmstrøm ville braklægge Europa på 5 år, hvis hun fik magten (agt har hun ikke!). Bødskov står fast, også fordi de store lande Tyskland og Frankrig (Holland, Belgien og England også) lægger pres på for at ændre Schengen. De åbne grænser truer demokratiet og retssikkerheden, og inden længe vil vi se folkelige opstande mod især den muslimske indvandring. Frankrig tipper mod Front Nationale ved næste valg (med deres højst udemokratiske valgsystem), når Hollande intet har gjort for at dæmme op for islamisering og indvandring fra Nordafrika.

    Kommentar by morten olesen — 13. juni 2012 @ 07:44

  2. “Trusler om retssager, boykot, buh-råb.” Hvor uværdigt kan man opføre sig? Ingen burde naturligvis blive overrasket, det er trods alt Europaparlamentet vi taler om…

    Kommentar by Vagn Henning — 13. juni 2012 @ 08:38

  3. Hvad er det egentlig, EuropaParlamentet koster borgerne – en milliard euro om året, eller to? Ville vi ikke få betydeligt bedre demokrati ved at spare denne institution helt bort?

    Kommentar by Henrik R Clausen — 13. juni 2012 @ 08:44

  4. Den her evige frygt for “populistiske kræfter” afslører euro-elitens dybt anti-demokratiske sindelag, dens oligarkiske arrogance og multikulturelle forræderi overfor de indfødte befolkninger.

    EU er multikulturalismens imperium! Ned med imperiet!!!

    Kommentar by Ich bin Allah (Akbar) — 13. juni 2012 @ 08:51

  5. Det viser da meget godt, at EU allerede har alt for meget magt. Hvem høvlet tror de, at de er? Godt at det er muligt at se og høre, hvor hovent de optræder. Holberg har ikke levet forgæves. Nye teaterstykker må kunne skrives om hovne, arrogante EU parlamentarikere.

    Kommentar by Liva — 13. juni 2012 @ 09:31

  6. Vi kan jo stadig se hvordan det europæiske folk kriges mod hinanden. Her tænker jeg på det igangværende EM i fodbold. Krigs og grænse stridigheder sidder stadig i folk. De slåsser indbyrdes i gaderne.
    Vend dog denne vrede imod det nye “herrefolk”, der er kommet for og erobre Europa. Kast denne satans religion på porten. Gå sammen i et fælles korstog imod islam. For vi ved jo godt, hvad det er, der underminerer Europas økonomi. Rejs jer igen og bliv enige om en fælles fjende.

    Kommentar by xenofob — 13. juni 2012 @ 10:12

  7. Hele systemet skal laves om og Europas Forenede Stat skal realiseres. Kontrol med traktater og lignende skumle skriverier skal ophæves, så en ny ære kan oprinde.
    Den fejlslagne Eurabia konstruktion står overfor en renovering og al magt skal samles i Bruxelles. Tilfældige, folkevalgte politikere med al for høj gage, skal ikke tro, at de har nogen fremtid i folkerepublikken, Neuropa.
    Indtil denne nye orden træder i kraft, vil parlamentet kæmpe for de gamle idealer, med fråde om munden og racismekortet parat. De ved ikke, at de kun er 2. rangspolitikere, som sandsynligvis ikke får mandat til Neuropa, når landenes toppolitikere skal kæmpe om den reelle magt i Europas Forenede Stater. Når landenes parlamenter og folketing bliver et levn fra gamle dage.

    Kommentar by Iznogut — 13. juni 2012 @ 11:01

  8. De folkevalgte EU-politikere er lige så føderalistiske som levebrøds-do’erne.

    Europa vil med vold og magt sin egen undergang. De få Messerschmidt’er og Nigel Farage’r kan desværre ikke ændre på det.
    Jeg selv vil ikke leve længe nok til at se enden på det, men jeg ynker mine børn og børnebørn.

    Danmark har i min tid været et dejligt land at leve i.

    Kommentar by Andreas Br. — 13. juni 2012 @ 11:41

  9. Hurra for Bødskov – for første og formentlig eneste gang nogensinde.

    Kommentar by Crass Børsting — 13. juni 2012 @ 12:28

  10. Europolitikere er med få undtagelser nogle af de argeste vederstyggeligheder overgået Europas befolkninger. Jeg tror sgu de er værre end den sorte død var. >3 Selvfølgelig vil vi få mere og bedre demokrati, ved at melde os ud af unionen, da den jo i bund og grund er udemokratisk. At vi også vil spare penge, er der da forhåbentlig ingen der længere tvivler på.

    Kommentar by Nielsen — 13. juni 2012 @ 13:15

  11. Det er vigtigt at få sendt det signal til Bødskov, at det her er der good-will i, langt ind i befolkningen. Vi skal have lukket munden på de opportunister blandt vore egne, der vil udnytte anledningen til at fremstille det som “endnu et nederlag for regeringen”.

    Det gælder om at opmuntre politikerne til at turde følge en så modig kurs.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 13. juni 2012 @ 14:35

  12. Det er sygt, at Danmark er med i et “parlament”, hvor der hysses og buh’es og afbrydes. Hvorfor skal vi lade som om, at “sådan kan man også gøre”, når vi ikke mener det?

    Hvorfor vænner vi os selv og de opvoksende generationer til en standard, der er under vores værdighed og vores voksenbegreb?

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 13. juni 2012 @ 14:44

  13. […] Uriasposten: Malmström mener, at medlemslandene med den nye aftale har for stor magt over egne grænser. Like this:LikeBe the first to like this post. Kommentarer (5) […]

    Pingback by EU’s indvandringskommisær: Historisk fejltagelse at vi ikke lukkede flere arabere ind i EU « Hodjanernes Blog — 13. juni 2012 @ 14:47

  14. @Anders Br.
    Har du da under et år tilbage at leve i? ;-)

    Kommentar by Kenny Starfighter — 13. juni 2012 @ 15:36

  15. Hørte noget af debatten. Det var vist Dahul, der argumenterede ca. således: Nu har araberne lavet forår og indført demokrati og menneskerettigheder, hvad ligner det så at forhindre dem i at flygte til Europa?

    Kommentar by Hans Und — 13. juni 2012 @ 16:22

  16. Er der forskel på Dahul og Helle Skatteål?

    Kommentar by Nielsen — 13. juni 2012 @ 17:15

  17. Nu er jeg overbevist om det, Morten Messerschmidt har sagt længe:

    EuropaParlamentet bør nedlægges, slet og ret. Det ville være et vigtigt skridt i retning af at reducere den overstatslige – og dermed Grundlovsstridige – del af EU.

    Kommentar by Henrik R Clausen — 13. juni 2012 @ 18:18

  18. Jeg tror, at jeg vil sige til min nabo: “Du har for meget magt over din hoveddør. Hvorfor skal DU bestemme hvornår den skal lukkes?”.

    Kommentar by Vest — 13. juni 2012 @ 19:19

  19. Den ophidsede diskussion i Europa-parlamentet er kun ét af mange tegn på, at hele EU-systemet er i ‘full panic mode’ – det ligner efterhånden en alles kamp mod alle, hvor de enkelte dele af systemet kommer med udmeldinger der er i modstrid med den overordnede fortælling.

    Den aktuelle strid om ændringer i Schengen-aftalen er sandsynligvis ikke så meget foranlediget af et ønske om at mindske indvandringen, som af frygten for et ‘bank run’ – se http://www.zerohedge.com/news/europe-brings-out-capital-controls-bazooka

    •EU SOURCES HAVE DISCUSSED IMPOSING CAPITAL CONTROLS AS WORST CASE SCENARIO IF GREECE LEAVES EUROZONE – RTRS
    •IMPOSING BORDER CHECKS, LIMITING ATM WITHDRAWALS ALSO PART OF WORST-CASE SCENARIO PLANNING – EU SOURCES – RTRS
    •SUSPENSION OF SCHENGEN ALSO DISCUSSED
    In other words, that money you thought you had… You don’t really have it. We can only hope this message was not meant to restore confidence and prevent future bank runs. Because if Europe wanted a continental bank run, it may have just gotten one.

    Der har været et ’slow bank run’ undervejs i Grækenland i månedsvis, i størrelsesordenen €100-700 mill. pr. dag – selv om dette kun udgør et dræn på et par promille pr. dag af bankernes aktiver, så er dette faktisk ret alarmerende, hvis man har lidt indsigt i ‘fractional reserve banking’ – på det seneste er også spanske borgere begyndt at tømme deres bankkonti.

    Der er simpelthen så mange røde advarselslamper der blinker, at politikerne ikke kan nå at få sat redningsbådene i vandet hurtigt nok – spørgsmålet er, om de langt om længe er begyndt at forstå, at skibet allerede har ramt isbjerget?

    Kommentar by Svend Andersen — 13. juni 2012 @ 20:41

  20. Tak, Svend Andersen – det var et nyt perspektiv på i hvertfald de mulige motiver. Kan man virkelig forestille sig, at det er sådan, det hænger sammen? Ja, måske.

    “Bank run”et som du beskriver lyder ovenud sandsynligt. Jeg ville også sikre mig kontante euro, hvis jeg var det mindste i tvivl om, hvorvidt mit forarmede land snart ville beslutte at gå over til en anden møntfod, som det selv skulle give værdi.

    Og helst før de andre!

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 13. juni 2012 @ 22:25

  21. >18 Vest
    Lad nu være med at lade din tunge løbe af med dig.

    Kommentar by Nielsen — 13. juni 2012 @ 23:56

  22. >9 Crass Børsting:
    vil du venligst genoverveje dit udsagn?
    Tak.

    Kommentar by Nielsen — 14. juni 2012 @ 00:00

  23. Bemand Dannevirke!

    Kommentar by xenofob — 14. juni 2012 @ 08:17

  24. Apropos Bødskov & Co. – midt i en krisetid. Og apropos de enkelte EU landes magt (eller mangel på samme) over egne grænser:

    “Værsgo: 100.000 kr. til hver asylansøger. I dag kom den så, regeringens asylplan, der skal sikre at flygtninge i Danmark får en værdig behandling. Samlet pris 268 mio.” (Skriver Ekstrabladet dags dato)

    Kommentar by Liva — 14. juni 2012 @ 08:25

  25. Magen til arrogant stodder som Morten B skal man lede efter jeg ved gud ved ikke hvor mange samrådsmøder jeg har set m.m. fra folketinget hvor hans ministerpost har steget manden til hoved….. Det fryder mig faktisk langt ind i helvede at han bliver buuuu ét ud nede i hønsekassen EU…

    Var en fryd at se hans smørget grin blev tørret af hans fjæs.

    Kommentar by larsh — 14. juni 2012 @ 09:32

  26. Hvis det er muligt at se bort fra det farceagtige forløb, der uændret kunne sendes som et satire-program, er det ganske bemærkelsesværdigt, hvad der er sket. Det ligner en konstitutionel krise og konflikt mellem EU’s vigtigste organer.

    “Rådet”, i dette tilfælde de 27 landes justitsministre, mødes og taler sig frem til en enstemmig beslutning om grænsekontrol. Det er fuldt ud deres ret, og det såkaldte Parlament har ingen krav på at blive hørt eller være beslutningstagende. De kan evt. rejse en sag ved Domstolen, men deres sjofle og uberettige angreb på Rådet og dets formand (Morten Bødsskov) hører ingen steder hjemme.

    Heller ikke kommissæren på området, den svenske kommissær Cecilie Malmström, har noget at skulle have sagt, når Rådet har taget sin beslutning.

    Det er forbløffende at EU på området har en svesk kommissær der ønsker åbne grænser og mere indvandring samtidig med at de 27 medlemslande (åbenbart også Sverige) ønsker at landene kan lave en vis grænsekontrol.

    Det er forbløffende at EU kan have et såkaldt Parlament hvor hovedparten af medlemmerne er ude af trit med samtlige medlemslandes ønsker, og at dette parlament mener at det er deres ret at kritisere samtlige medlemslande, deres regeringer og ikke mindst deres befolkninger (populister).

    Denne sag viser hvor udemokratisk EU er. Husk denne sag!

    Kommentar by Niels P. — 14. juni 2012 @ 15:00

  27. @ Niels P.

    Jeg orker ikke at huske den, for den betyder intet i forhold til det jeg allerede ved om EUs udemokratiske natur.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 15. juni 2012 @ 01:05

  28. Til Helvede med EU og alt dets væsen!!!
    Vi er så små i den store sammenhæng, at vi sagtens kan skabe os en platform at arbejde ud fra udenfor.
    Landsretsdommen forleden viser, at det hele er bund korrupt.
    Hvis Højesteret kommer til samme resultat, så er den danske dommerstand et potentielt mål for en kommende dansk modstandsbevægelse.
    Man kan ikke i længden regere udenom det danske folk og Danmarks Riges Grundlov, uden at der svares igen med våben!!!

    Kommentar by falkeøje — 16. juni 2012 @ 15:44

  29. […] Og for denne udtalelse: “Medlemslandene har for stor magt over egne grænser.“ […]

    Pingback by EU får felles asylsystem | Hodjanernes Blog — 12. juni 2013 @ 17:39

RSS feed for comments on this post.