22. juni 2012

Statens Kunstfond indstiller Carsten Jensen til offentlig forsørgelse: “Det er kunst på meget højt niveau.”

Alle taler om krise, men så længe staten kaster skattekroner efter ‘kunstnere’, så er det hele bare krusninger på overfladen. I slutningen af artiklen oplyses det, at kunstnere der i forvejen tjener mere end 198.100 kroner om året ikke er berettiget, og på den måde er støtten til Carsten Jensen nok mest moralsk.

Fra Jyllands-Posten – Disse “nye” kunstnere får støtte resten af livet.

“En forfatter, to arkitekter, en maler, en videokunstner, en komponist, en illustrator og en glaskunstner. De kan nu forvente at få en fast årlig indkomst, uanset om de sælger kunst eller ej. Statens Kunstfonds Repræsentantskab har nemlig indstillet alle otte kunstnere til en livsvarig ydelse på finansloven. …

Den snart 60-årige forfatter Carsten Jensen er blandt de heldige i år. I begrundelsen for indstillingen lyder det bl.a.:

“Få danske forfattere er så elementært velskrivende som han, sproget bereder læseren en nærmest musikalsk oplevelse. Det er kunst på meget højt niveau.”

(Carsten Jensen, forfatter)

“Går Pia i seng med marokkanere. Kan hun smage på en mands sæd, hvad han har drukket dagen før?” (Politiken, 2002)

“Nu er den pædofile onkel så blevet chef for Nato…” (Deadline, 2009)

“… Pia Kjærsgaard og hendes skimlede sekt af klamme kældermennesker” (Politiken, 2011)

Oploadet Kl. 14:09 af Kim Møller — Direkte link25 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/38055/trackback

25 Comments »

  1. Han er ganske middelmådig men har nogle markante “politisk korrekte” holdninger. Man må antage, at det er sidstnævnte, som har givet ham denne indstilling, for det kan umuligt være hans kunstneriske formåen.

    Kommentar by Vest — 22. juni 2012 @ 14:35

  2. Hmm, CJ får 200.150,33 kr. i bibliotekspenge.

    http://www.bibliotekspenge.dk/forfatter/Carsten_Jensen

    Så holder han foredrag som så mange andre, sådan et koster vel mellem 10 og 20.000 kroner

    http://www.forfatterforedrag.dk/flx/foredragsholdere/carsten-jensen-foredrag-om-forfatterskab-opg-kultur/?gclid=CN2fjob-4bACFQW-zAodhWsx0A

    Hvad mon han tjener FØR den livsvarige ydelse på den “nærmest musikalsk oplevelse”, han giver os ?

    Kommentar by Josef. K — 22. juni 2012 @ 14:52

  3. Da jeg gik i 7 eller 8 klasse lærte jeg et ord som jeg fandt voldsomt fascinerende, både at udtale og betydning, men som jeg sjældent eller aldrig har haft en ordentlig grund til at bruge. I Carsten Jensens tilfælde mener jeg nu at det er helt på sin plads.

    Han er ganske enkelt perfid.

    Kommentar by Santor — 22. juni 2012 @ 15:04

  4. Giv ham dog 70.000 pr år, det er, hvad han kan være værd.
    Alt andet er for meget!!!

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 22. juni 2012 @ 15:13

  5. Og han slår sig stadig på at være marstaller

    Kommentar by jens peter — 22. juni 2012 @ 15:24

  6. Jeg er lidt forvirret, hvorfor skal disse individer have penge fra staten?

    Er jeg den eneste der ser Carsten Jensen som samfundsnasser, jeg mener hvis din kunst er så god, så kan du vel leve af den….eller hvad?

    Kommentar by Dave — 22. juni 2012 @ 16:08

  7. Jeg er lidt forvirret, hvorfor skal disse individer have penge fra staten?

    Fordi de fleste borgere ikke frivilligt ville købe deres ‘kunst’. Ret indlysende, egentlig…

    Kommentar by Henrik R Clausen — 22. juni 2012 @ 16:09

  8. @Henrik R Clausen.

    Ah ja, du må undskylde jeg er ikke så “klog” som dem inde på christiansborg.

    Kommentar by Dave — 22. juni 2012 @ 16:16

  9. Jeg synes at Kim Møller og Henrik Ræder skal bestemme alt i det danske samfund. De er – hver især – ligesom de fleste ureaslæsere – flg:

    – historiker
    – økonom
    – sociolog
    – statistiker
    – naturvidenskabsmand
    – kunstkritiker
    – litterat
    – atomfysiker

    Al magt til KIM!

    Kommentar by ep — 22. juni 2012 @ 17:19

  10. Nationalkonservativ polymat front (NKPF)

    Kommentar by ep — 22. juni 2012 @ 17:20

  11. Nå jo, jeg var så begejstret at jeg glemte status som diskursetikere og filosoffer. Det må man ikke glemme.

    Kommentar by ep — 22. juni 2012 @ 17:21

  12. @ Henrik R Clausen

    Til gengæld kan man låne kunsten kvit og frit på biblioteket. Således er kulturen frit tilgængeligt for folket. Men det er du sikkert imod …

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 22. juni 2012 @ 20:05

  13. Nu må Kim Møller se at få bragt sit mellemværende med Århus dag- og natrenovation ud af verden. Så både han og vi andre kan blive fri for, at affaldet sendes ud på nettet af natmænd som “ep”

    Kommentar by Binee — 22. juni 2012 @ 20:07

  14. Carsten Jensen er en af mine personlige hadeobjekter, men der er vist ingen tvivl om at han kan skrive røven ud af bukserne på buskerne på de fleste nulevende danskere.

    Det er derfor han er et hadeobjekt. Hans holdninger er mainstream Politiken-segment, noget originalt har han aldrig bidraget med.

    Kommentar by Erling — 22. juni 2012 @ 20:11

  15. Hvis Carsten Jensen er så meget kunstner og velskrivende, at han skal have livsvarig forsørgelse, burde jeg, og hele min familie, have mere end livsvarig forsørgelse, for de debatindlæg som jeg skriver her.
    Hvem har udvalgt ham ? Måske repræsentanter fra døve og blindeinstituttet.
    Hvis vi havde befundet os i anden verdenskrig, er jeg sikker på at Carsten Jensen, havde skrevet antiterrortalen for fhv.statsminister Buhl.

    Kommentar by Jørn Boye — 22. juni 2012 @ 20:32

  16. Er Enig med Kim. Vi har INGEN krise. Spild bare vore penge på CarstenJensener. Krisen kommer først når musikken på 8. sal af titanic bliver lidt for boblet.

    Kommentar by NielsEbbesen — 22. juni 2012 @ 23:15

  17. Carsten Jensen lader til at være en rigtig ubehagelig fætter. Til gengæld sender jeg en venlig tanke til et lille galleri, der sælger Kurt Westergaard kunst.

    “Ejeren af Galleri Draupner på Låsbyvej sætter nu galleriet til salg.

    Der er dog ikke tale om en lukning af galleriet.

    Årsagen er, at galleriet bugner af kunst, og det er mere, end hvad der er plads til i det lille galleri på 130 kvm.

    (…)

    Galleri Draupner er bl.a. kendt for at være et populært udstillingsvindue for den tidligere Jyllands-Posten-tegner Kurt Westergaard, der blev verdenskendt for sin Muhammed-tegning. Alene står Kurt Westergaard for 20-30 pct. af omsætningen i det lille galleri, der nu håber at blive større.” (2012)

    h t t p://hsfo.dk/kunst/hf140331/westergaardgalleri-saettes-til-salg

    Kommentar by Liva — 23. juni 2012 @ 11:16

  18. Jeg har utroligt mange Bøger, ja man kan næsten ikke sparke sig frem. Jeg ejer dog(heldigvis)ikke et eksemplar af bemeldtes Bøger. Ligeledes mangler Rifbjerg,Tom Kristensen og andre koryfæer. Jeg syntes PERFID er den rette benævnelse.

    Kommentar by karl3447 — 23. juni 2012 @ 15:22

  19. Hvis han skal have livsvarrig støtte, så nægter jeg at betale skat mere!

    Kommentar by Robert R — 23. juni 2012 @ 17:38

  20. Han skal ikke have krone i støtte. Men hvis det engang i fremtiden bliver vedtaget at han skal i arbejdslejr for at tilbagebetale sin gæld til samfundet – så vil jeg gå med til at han får vand og brød:-)

    Kommentar by Sigwar — 24. juni 2012 @ 08:25

  21. @ Dave: “hvis din kunst er så god, så kan du vel leve af den… eller hvad?”

    Hvad.

    Det har siden arilds tid været sådan, at end ikke de bedste kunstnere har kunnet leve af deres kunst. Nogle få er så heldige at kunne tækkes markedet. Men –

    Mozart døde nærmest af sult. (Han drak sig ihjel, da han ikke havde råd til mad.) Både Wagner og Dostojevskij sloges hele livet med kreditorer og flygtede Europa rundt fra dem. Dostojevskij slog sig på hasardspil i et vildt håb om at løse sine problemer. Det gik selvfølgelig galt, og så stjal han sin kones tøj og pantsatte det. Det var fornedrelse på fornedrelse.
    Kierkegaard var kun i stand til at skrive sine mammutbøger, fordi han var så heldig at have en stor arv, han kunne spise op – og han måtte selvudgive sine bøger, for der var da ikke andre, der ville røre sådan noget rodet ævl med en ildtang. H. C. Andersen skrev en hel roman, “Kun en spillemand”, med det formål at gøre opmærksom på kunstneres afhængighed af støtte for at kunne producere. (I romanen går en violinvirtuos til grunde/spilde, fordi det ikke lykkes ham at finde en mæcen.) Selv kom H. C. Andersen, der var fattig og faderløs, kun i vej som forfatter, fordi kongen personligt bevilgede ham stipendium, og resten af livet måtte han gå omkring med hatten i hånden og bede om penge.
    I renæssancen blev Platons værker kun genindført i Vesten, fordi Lorenzo di Medici betalte en humanist, Marsilio Ficino, for at bruge hele sit liv på at oversætte dem til latin, uforstyrret af økonomiske sorger.
    Og man kan blive ved. Fra antikken nog til i dag har det altid været sådan,at god kunst er for langsom og svær at producere, til at man kan leve af den.
    Ville I seriøst have undværet alle disse folks værker? Hvordan ville vestlig kultur og ånd have set ud uden kunstmæcener, der var villige til at investere? Netop åndelige værdier er erfaringsmæssigt uomgængelig vigtige netop for at stå krisetider igennem uden at gå i moralsk forfald.
    Desuden må man nok sige, at Andersen og Kierkegaard siden har tjent store penge ind til Danmark i form af turisme, bogsalg, filmatiseringer og PR for landet! Men KUN fordi nogle foretog en usikker investering til at begynde med, fik vi disse værker at glæde os over (og tjene på) århundreder ind i fremtiden!

    Derfor gør det mig gal i skralden, når man – og det sker især på den politiske højrefløj – brokker sig over nogle små og skaldede ydelser til kunstnere. Det er i den grad et værdigt formål at støtte (modsat mange ting, som skattepengene går til), selvom det somme tider uundgåeligt vil være de “forkerte” (dvs. uproduktive, destruktive eller bare ikke de bedste kunstnere), der får stipendierne. Men “hvor der handles, der spildes”!

    Én ting er sikkert, som kultur har man IKKE råd til at spare på de åndelige værdier og dermed på kunsten!

    Hvis man har et problem med den politiske linje i tildelingen af kunstydelserne, så kan man tage den diskussion uden at gå til den yderlighed at ville udsulte sit sprog og sin kultur. Hvis man vil Danmark det godt, skal man sørge for, der altid er begavede og inspirerede folk, der kan vie alle deres åndskræfter til at skrive på dansk og holde sproget og ånden i live. Den skal fornys i hvert århundrede for ikke at dø hen.

    Kommentar by M — 24. juni 2012 @ 11:22

  22. Kunststøtte er en god og nødvendig ting. Problemet er ikke kunststøtte. Problemet er måden, hvorpå kunststøtten er skruet sammen og hvilke kunstnere den gives til. Carsten Jensen burde ikke have kunststøtte, simpelthen fordi der er mange andre, som er dygtigere end ham.

    Kommentar by Vest — 24. juni 2012 @ 12:13

  23. Atter en gang må jeg tilslutte mig Santors kommentar. Det er nok ikke muligt at udtrykke sig mere malerisk om denne tølper.

    Kommentar by Nielsen — 24. juni 2012 @ 15:41

  24. By M
    Jeg har intet mod kunststøtte, men den skal gives til kunstnere, og ikke til politiske kommentatorer fra baggården.

    Kommentar by Jørn Boye — 28. juni 2012 @ 16:43

  25. […] er stærkere end sværd og derfor også værre end vold. Derfor bør vi oprette et statsagentur af folk med de korrekte, ikke-stødende meninger, som kan vurdere, hvornår ord er på sin plads og hvornår der skal ties. Det kan da umuligt […]

    Pingback by fra www.bitterblog.dk | Arbejderens — 25. februar 2013 @ 19:19

RSS feed for comments on this post.