1. juli 2012

UEFA’s ‘Respect’-kampagne promoverer tolerance for forskellighed, men ikke “uanset politisk observans”

Europamesterskabet i fodbold 2012 er ved at være slut for denne gang, og før semifinalerne var der for alvor skruet op for den politiske propaganda indenfor rammen af den 500.000 Euro dyre ‘Respect’-kampagne. Før onsdagens kamp mellem Spanien og Portugal oplæste de to holds anførere en kort tekst imod religiøs, social og etnisk diskrimination indenfor fodboldsporten. Det blev undertekstet – dvs. var udleveret på forhånd, lidt ligesom Dronningens nytårstale.

Torsdag gentog scenariet sig, først med italienske Gianluigi Buffon, der apatisk levererede kampagnens besked om samling på tværs af religiøs eller etnisk baggrund. Talen var ikke tekstet, men den danske kommentator afrundede med ordene.

“Det handler om at respektere, uanset farve, uanset nationalitet, uanset politisk observans. Uanset hvad – respekt for alle.” (TV2-kommentator)

Jeg havde foretrukket et Europamesterskab helt uden politik, men det siger selv, at UEFA ikke gjorde sig til talsmand for politisk tolerance. Tværtimod, og meget apropos, så fortælles det lidt inde i kampen, at italienske Daniele de Rossi bar langærmet t-shirt på venstre arm for netop at skjule en politisk tattovering.

(Guianluigi Buffon taler mod diskrimination – Daniele de Rossi med tildækket arm)

På venstre arm har de Rossi ifølge TV2 tattoveret ‘himmel og helvede’ og det latinske ordsprog ‘Ubi tu Gaius, ibi ego Gaia’ (‘Hvorend du går, følger jeg efter’). Ikke noget politisk i det, men Bild har mere – Daniele de Rossi er “bekennender Anhänger der rechtsextremen Partei ‘Forza Nuova'”. Kun højreorienterethed er politisk.

Det hører også med til historien, at anfører Gianluigi Buffon tidligere har været i mediernes søgelys i lignende forbindelse. Tilbage i 2000 bar han som Parma-spiller et spillertrøje på skrevet ‘Boia chi molla’ (‘Forbandet er dem som opgiver’, cirka; som det italienske fascistparti anvendte), og samme år optrådte han i spillertrøje nummer ’88’ (bogstavkoden HH, Heil Hitler). Selvom det i begge tilfælde skyldes tilfældigheder, hang rygtet ved, og blev forstærket, da han i 2006 fejrede VM guld med en banner påskrevet ‘Fiero di essere italiano’ (‘Jeg er stolt over at være italiener’) – diskret efterfulgt af et keltisk kors.

(Gianluigi Buffon, 2000 og 2006)

Der har tidligere været historier fremme om højreradikale italienske fodboldstjerner, og ligesom UEFA ikke bør bruge en fodboldturnering til at politisere for multikultur, så bør en mand som Paolo di Canio holde sine romerske hilsener for sig selv under Lazio’s hjemmekampe. Man kan aldrig helt undgå at publikum blander det sammen, men spillerne bør ikke bære ved til bålet.

Det er med politik og fodbold, som det er med politik og våde familiefester – en dårlig kombination.

(Christian Abbiati – Paolo di Canio)

“I am not ashamed to proclaim my political beliefs. I share [the] ideals of fascism, such as the fatherland and the values of the Catholic religion.” (Christian Abbiati, Milan; The Guardian)

Oploadet Kl. 09:59 af Kim Møller — Direkte link17 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/38229/trackback

17 Comments »

  1. Hvem har skrevet indlægget? Synes ikke det virker som om det er lavet af Uriasposten, men én udefra. Kan det passe?

    Kommentar by Endnu en vantro — 1. juli 2012 @ 11:54

  2. -> Endnu en vantro

    Nej, det er såmen mig… over flere dage.

    Kommentar by Kim Møller — 1. juli 2012 @ 11:58

  3. Så må de da hygge sig i den italienske lejr. Ikke alene er Balotelli af ghanesisk afstamning, han er også adopteret af en italiensk jødisk familie.

    Kommentar by Niels Christenen — 1. juli 2012 @ 12:05

  4. -> Niels

    Jeg tror du er lidt for præget af medierne. Kender ikke de Rossi’s parti, men jeg ser intet modstridende i at være mod indvandring (politisk) og stadig opføre sig ordentligt overfor indvandrere (privat). Balotelli er næsten ringere end Zlatan som posterboy for multikulturen. Adopteret af italienere, og en opførsel der gør ham til gift for ethvert fodboldhold… med mindre formen topper, som lige nu.

    Kommentar by Kim Møller — 1. juli 2012 @ 12:12

  5. Okay. Artiklen er bare skrevet i et lidt anderledes sprog, der fik mig til at tro at der var tale om en anden skribent.

    Men jeg tror du har helt ret i dine pointer. Der er selvfølgelig ikke tale om ubegrænset tolerance, men en indsnævret og bestemt form for tolerance, der ikke levner rum for visse politiske tilhørsforhold.
    Og det er mildest talt hyklerisk og dobbeltmoralsk når man går i dybden med denne kampagne.

    Kommentar by Endnu en vantro — 1. juli 2012 @ 13:19

  6. Det var sjovere at se EM- og VM slutrunderne før i tiden. Der handlede det om fodbold.

    Kommentar by M.P. — 1. juli 2012 @ 14:44

  7. Vestens sidste mand bliver født i støvlelandet. Forza Italia!

    Kommentar by Kim Poulsen — 1. juli 2012 @ 14:50

  8. – og bruger brylcreme og hårbånd …

    Kommentar by Hr. Snusk — 1. juli 2012 @ 15:09

  9. Få steder er hykleriet større end i fodbold. Det er et legitimt sted at vise nationalisme, men landsholdene er ofte multikulrede og nu skal spillere m.m. også hylde diversitet.

    Jeg har en mistanke om at fodbold efterhånden misbruges af “systemet” til at folk kan få afløb for deres “nationalisme”.

    Et sikkert tegn er sportskommentatorers påtagede kunstige begejstring. Den slags virker nærmest Nordkoreansk!

    Kommentar by Sigwar — 1. juli 2012 @ 16:04

  10. -> Kimpo

    Jeg lander i Spanien kort efter finalen er slut… så bliver næsten nødt til at håbe de har vundet. Synes ingen af holdene har noget specielt. Suuuuuper GF.

    Kommentar by Kim Møller — 1. juli 2012 @ 16:09

  11. “Ubi tu Gaius, ego ibi Gaia” betyder ikke “hvor du går hen, følger jeg efter”, men “Der hvor du er Gaius, der er jeg Gaia”. Der udtrykkes ikke nogen bevægelse i sætningen, men en ståen fast på stedet. Det er en formular fra en romersk bryllypsceremoni. Det er kvindens del af ceremonien, så det er lidt underligt, at fodboldspilleren har valgt den til sig selv i stedet for at tage manderollen og skrive det, brudgommen skulle sige: “Ubi tu Gaia, ego Gaius.”

    Den fejlagtige oversættelse til dansk synes at stamme fra en sammenblanding i en eller andens hoved med bibelcitatet:

    “Hvor du går hen, vil jeg gå, hvor du bor, vil jeg bo; dit folk er mit folk, og din Gud er min Gud. Hvor du dør, vil jeg dø, og der vil jeg begraves.”

    Det er Ruths ord til hendes svigermor Noomi, som hun ikke vil svigte og rejse fra, efter at hendes søn (Ruths mand) er død. Det er blevet brugt som et eksempel på ubrydelig troskab og venskab.

    Kommentar by M — 1. juli 2012 @ 16:48

  12. …Jeg glemte et ord: Brudgommen skulle sige: “ubi tu Gaia, ibi ego Gaius.”

    Kommentar by M — 1. juli 2012 @ 16:51

  13. PS For lige at linke til en anden diskussion, a propos:

    Universitetet er ikke kun fornuft sat i system, men også bevaring og videreførelse af dannelse og viden, uden hvilke det hurtigt kan blive svært at forstå, hvad andre siger.

    Kommentar by M — 1. juli 2012 @ 17:08

  14. Kim møller: “Paolo de Rossi er “bekennender Anhänger der rechtsextremen Partei ‘Forza Nuova’”. Kun højreorienterethed er politisk.”

    Mon dog. Det er så vidt vides meget længe siden, at Paolo Rossi (56 år) var på det italianske landshold. Mon ikke det er det Møller’ske tankeunivers der hænger fast i firserne ;-)

    Kommentar by Jesper Hansen — 1. juli 2012 @ 17:41

  15. De multikulturelle skal respekteres!
    Det handler om respekt for EU og dets fremsynede politikere.

    Kommentar by Nielsen — 3. juli 2012 @ 18:08

  16. Hvor er I syge. Jeg vil tørrer min røv med det danske flag hele sommeren. Håber I kan lugte det

    Kommentar by Thomas — 4. juli 2012 @ 18:14

  17. Det ville da være trist, hvis den sidste lokalpatriotiske romer var født. Den sidste idiot er næppe.

    Kommentar by Scavenius — 6. juli 2012 @ 19:05

RSS feed for comments on this post.