16. august 2012

Filminstruktør: Sorte indvandrere lærer at dominere – hvide danskere lærer at undgå dominerende sorte

Det er i Information, så virkeligheden kommer indpakket og i små doser, men der er noget ganske rigtigt i historien: ‘Sorte indvandrere’ lærer at dominere, og ‘hvide danskere’ lærer at undgå dominerende sorte. Inddelingen er ikke socialt betinget, og derfor er det selvfølgelig grotesk, når journalister og forskere gør kriminelle til ofre, ikke mindst når man samtidig undlader at forholde sig til kriminalitetens racistiske basis.

Filmens bærende pointe er indlysende rigtigt, og udstiller fint det forhold, at selv den mest tolerante hvide kulturmarxist stadig er et menneske underlagt en form for dem/os-tænkning. Forløber de næsten 25-30 år bedre end jeg frygter, så vil opdelingen måske ikke være helt så rigid til den tid, men det samfund man har skabt i processen vil ubetinget blive ringere ud fra objektive kriterier. Fra ’Fem sorte røvere, tre hvide drenge’.

“»Den svenske filminstruktør bag De ufrivillige er biografaktuel i Danmark med Play, endnu en bidsk og kritisk skildring af det svenske samfund. I den anledning er han i København for at fortælle om filmen, der er inspireret af virkelige hændelser i Göteborg, hvor fem mørklødede drenge røvede tre hvide drenge, ikke med vold, men takket være et sindrigt udtænkt rollespil, hvor de manipulerede med de hvide drenge og deres – og samfundets – fordomme og frygt.

– Når du laver en film, der på overfladen bekræfter vores fordomme – de sorte røver de hvide – har du så været bange for, at filmen kunne misforstås?

»… Men én afgørende ting, da jeg besluttede mig for at lave filmen, var, da jeg talte med en af røverne, en 12-årig dreng, som fortalte, at de meget bevidst spillede på et stereotypt billede af den sorte mand, som eksisterer i vores samfund. En 12-årig, som allerede forstår at spille på det, det er interessant og foruroligende. Det siger også noget om, hvordan vi påtager os vores roller. Han tilhører en minoritetsgruppe i et land, hvor stereotyperne omkring den er stærke og afgørende for hans fremtid.« …

»… Man har skabt billeder af hinanden, som bygger på forudindtagede meninger. Røverne har jo lige så mange fordomme om ofrene, som ofrene har om røverne. Og det skyldes, at man bor i forskellige dele af byen. Havde man boet i samme trappeopgang, havde man ikke kunnet opbygge det her enorme trusselsbillede i forhold til den sorte hudfarve, som ofrene gør.«

»… Fem sorte røvere, tre hvide drenge. Hvad er det, der er så provokerende med sådan et billede? Hvorfor sætter det gang i så mange tanker hos mig? Hvorfor er det så svært at forholde sig til uden at føle skyld og synes, at de sorte drenge tilhører en gruppe, som er udsat og bliver opfattet på forkert måde? Præcis det var jeg interesseret i, og billedet i sig selv, hvordan vi reagerer på det, siger mere om dem, som reagerer, end det siger om filmen. … Jeg er interesseret i velviljen, og de mange forudindtagede meninger i forhold til hudfarve, hvormed man også umyndiggør mennesker og placerer sig over dem.«

»… Hvordan kan det være, at fem røvere bliver repræsentanter for alle sorte? Hvorfor er de ikke individer? … Præcis sådan reagerer vi mennesker. Når vi oplever mennesker fra en gruppe, vi ikke tilhører, gøre noget bestemt, opfatter vi deres opførsel som repræsentativ for alle, der tilhører den gruppe.« …

– Det er fascinerende at følge de mørke drenges røveri. Det handler jo ikke om vold, men om et komplekst rollespil.

»… Røverne var virkelig gode til at spotte, at de her hvide drenge var inde i byen på egen hånd for første gang, uden forældre. De kan spore usikkerhed og svaghed. …. Jeg har før brugt den her lignelse, når jeg taler om Play: Når man møder et menneske, der er bange for en fodbold, har man jo lyst til at skyde bolden i hovedet på vedkommende. Hvis vi tør erkende, at vi opfører os sådan som mennesker, kan vi også identificere den opførsel i andre situationer. Middelklassedrengene har jo tildelt de sorte drenge en farlig egenskab, og det begynder de sorte drenge at udnytte. Der er bestemt tale om en vekselvirkning mellem ofrene og gerningsmændene.«””

Oploadet Kl. 13:57 af Kim Møller — Direkte link11 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/39573/trackback

11 kommentarer »

  1. Apropos økonomisk kriminalitet: Briterne har offentliggjort en liste med de ti mest eftersøgte skattesnydere. Folk med navnene Hussain Asad Chohan, Nasser Ahmed, Darsim Abdullah & Zafar Baidar Chisthi topper listen. Kan nogen se en fællesnævner?

    Se http://jyllands-posten.dk/international/europa/article4810038.ece

    Kommentar by Hertz — 16. august 2012 @ 14:30

  2. Interessant.

    Det er her vi dør kulturelt som danskere.
    Jeg tror desværre skolevæsenet og samfundspåvirkningen, har kastreret danske drenge med skyld ifht både kvinder og negre.

    Jeg blev selv født ‘i tide’. Jeg har aldrig været i daginstitution. Som preteen var jeg engageret og samlede udklip om raceurolighederne i USA (Little Rock osv og senere medlem af FN-forbundet i gymnasiet i 1960-erne.

    MEN jeg lærte eller holdt aldrig op med, at se sandheden i øjnene SOM DEN ER uanset social- og medie-manipulation.

    Jeg ved at alle mennesker er nødt til at diskriminere hele tiden. Hvis jeg ser en tatoveret rocker med rykmærke, forlader jeg lokalet eller går over på den anden side af vejen, hvis jeg møder ham dér, selvom jeg ved, at det ikke er alle ‘tatoverede rockere med rykmærke’, der slår på torsken.

    Når jeg ser en neger, tænker jeg på Afrika, amerikanske og afrikanske jazzmusikere, jeg har kendt personligt (og på at de har en stor penis, selvom jeg kun har set det på billeder af udvalgte i pornomagaziner) osv.

    Derfor kan jeg ikke forstå hvorfor “Sorte indvandrere lærer at dominere, og hvide danskere lærer at undgå dominerende sorte.”

    Det må efter min mening skyldes en indoktrinering af danske drenge, der er kommet efter jeg gik i folkeskolen før 1968? Jeg kender det til gengæld fra mine egne drenge, der i skolen har lært, at hvide kristne er skyldige i det meste onde og at ikke-hvide altid har ret, fordi vi har gjort dem uret med udbytning, imperialisme og kolonisering. Den tror de på, selvom jeg siger, at det er en myte pædagogerne bruger til at få magt med. At vesten har gjort det muligt, at vi alle kunne komme ud af den mest primitive uvidenhed og ondskab, tror de ikke på :)

    Det er jo – som forventet – totalt sygt, når de så går rundt idag og tænker sådan her, når de oplever, at negre og andre fremmede begår frygtelige forbrydelser:

    “Hvorfor sætter det gang i så mange tanker hos mig? Hvorfor er det så svært at forholde sig til uden at føle skyld og synes, at de sorte drenge tilhører en gruppe, som er udsat og bliver opfattet på forkert måde?”

    Kommentar by A-mad — 16. august 2012 @ 14:59

  3. Jeg har ikke set filmen, og kommer næppe til det.

    Den er vel temmeligt forudsigelig, formoder jeg, og historien er vist for tæt på virkeligheden og dermed for trist til at jeg har lyst til at se den.

    Interessant at selv i JP (torsdag) – hvor den ellers normalt rimeligt fornuftige Johns. Chr. anmelder filmen – er der behov for at anklage den for racisme. Måske er det korrekt, men som udgangspunkt må man formode at det er det sædvanlige hykleri. Der er jo intet i sig selv racistisk over at lave en film om afstumpede ungdomsrøvere når de afspejler et reelt eksisterende fænomen.

    Kommentar by Superman — 16. august 2012 @ 19:22

  4. Jeg minder om at det er et nødvendigt menneskeligt træk at diskriminere.Som forsker Mehmet Ümit Necef siger : “Hvem skal fx ikke med til din fødselsdag?”.
    Endelig er der noget man i modsætning til “fordom” kunne kalde “efterdom” , altså erfaring.Mennesket lærer bedst af sine egne erfaringer, men også af andres.
    En ven du aldrig har mødt ? Hmmm – hvor er dokumentationen for det udsagn ?

    Kommentar by Kirsten Damgaard, psykolog — 16. august 2012 @ 22:31

  5. Prøv at søge på black on white/asian/hispanic/arab/muslim crime og kombinationer deraf. Dét burde jo overbevise enhver.

    Kirsten Damgaard

    Det bedste og letteste, er dog at lære af andres fejl, for så behøver man ikke spilde så forfærdeligt megen tid, på at lave alt for meget lort i det. Ellers så er historien den største læremester af dem alle.

    Kommentar by anonym — 17. august 2012 @ 05:26

  6. Kunstnere er de mest bange mennesker der findes. Manden tror gudhjælpemig han har været modig og provokerende med dette scenario, men forfalder alligevel til, at give de stakkels hvide drenge skylden for deres stigmatiseren og fordomme, som de sorte jo så helt naturligt spiller på. Disse hvide drenge er jo blevet kastreret af et samfund, som har tilladt sig at postulerer, at alle er lige og man skal tro på dialogen og vende den anden kind til. Disse drenge som ingen chance har for at overleve nede i gården, men er henvist til deres værelser og playstation, hvis ikke lige forældrene tager med dem til fodbold eller andet. Nej hvor er det dog sjovt. Det værste er, at manden garanteret selv har oplevet det samme, men som alle andre af hans kaliber, tør han kun lige at gå rundt om den varme grød. Endeligt ikke sige sandheden, at vi er opdraget vidt forskelligt fra helt små, alt for direkte. Det ville jo være døden for en svensk filminstruktør!

    Kommentar by Peter Andersen — 17. august 2012 @ 11:14

  7. Ak ak den massive indokrinering sætter sine uhyggelige spor.
    Min nevø fortalte at de havde haft en diskussion i deres (6.) klasse om racisme. Min nevø og et par udlændinge mente at racisme kunne ramme alle og begås af alle uanset kultur og hudfarve. De øvrige danske børn mente imidlertid at det kun var hvide mennesker der var racister og at det kun var farvede som det kunne gå ud over.
    Vort samfund er sku da skingrende sindsygt !

    Kommentar by Anonym — 17. august 2012 @ 13:55

  8. Enig.Netop,Anonym. De lærer det i skolen. At hade sigselv og vesten. Jeg hører det fra mine egne børn. Hvordan er vi kommet så langt ud? Jeg siger til dem, at de bliver hjernevasket i skolen og håber så, at de en dag opdager, at jeg havde ret.

    Kommentar by A-mad — 17. august 2012 @ 15:28

  9. “Når man møder et menneske, der er bange for en fodbold, har man jo lyst til at skyde bolden i hovedet på vedkommende.”

    Nå, har “man” det? Er det på samme måde når “man” har lyst til at begå væbnet røveri eller voldtægt? Altså fordi man ved at ofrene er bange for den slags.

    Kommentar by Hr. Snusk — 17. august 2012 @ 19:30

  10. Pjat at hævde at det er racistisk at lave ovennævnte film. Det er vel racisme kun at måtte lave film med hvide mennesker?

    Kommentar by Liva — 18. august 2012 @ 11:13

  11. “… Røverne var virkelig gode til at spotte, at de her hvide drenge var inde i byen på egen hånd for første gang, uden forældre. De kan spore usikkerhed og svaghed.”

    Det har mange forældre opdaget og derfor er der nu også en del vagter(forældre) med, når konfirmander holder blå mandag i storbyer i Danmark.

    Kommentar by Liva — 18. august 2012 @ 11:23

RSS feed til kommentarer til dette indlæg.

Skriv en kommentar

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper