20. august 2012

Kasper Støvring om Rusland: “Gang på gang projicerer vi vores vestlige liberale værdier over på andre.”

Russiske ‘Pussy Riots’ minder mig med deres masker om dukken på coveret af Sonic Youth-albummet ‘Dirty’ fra 1992, hvor et af numrene hedder ‘Youth against fascism’, og bærer ord såsom: “Yeah a cross on fire – By a christian liar”. Et par år tidligere udgav de albummet ‘Goo’, med forsideteksten: “… Within a week we killed our parents and hit the road”. Der er ikke noget galt i frigørelse og frisind, men når Pussy Riots ideologiske forkvinde Nadezhda Tolokonnikova poserer med ‘No Pasaran!’ t-shirt, så er det ikke nødvendigvis brav ‘anti-fascisme’, men ligeså meget udtryk for kompromisløs anarkisme tilsat et stænk konsekvensløs nihilisme.

Da syv humanister fra Faklen tilbage i 1997 afbrød en tv-dækket julegudstjeneste i Helligåndskirken (Hasle, Århus) gav det ikke årelange fængselsdomme, men de fleste var enige i, at det var en usympatisk happening. Kasper Støvring om Pussy Riot og den vestlige selvspejling.

“Tildelingen af lange fængselsstraffe til nogle piger, der lavede optøjer i en kirke i Rusland, virker på os i Vesten som endnu et udtryk for Putinregimets magtfuldkommenhed. Med gode grunde fordømmer vi dommen, der virker unødvendig brutal.

Men affæren får mig endnu en gang til at spørge: Hvorfor har vi så svært ved at forstå andre kulturer og se bort fra vores egen? Hvorfor ser vi altid os selv i de andre?

Gang på gang projicerer vi vores vestlige liberale værdier over på andre. Vi elskede de engelsktalende, sekulære facebook-demonstranter på Tahrir-pladsen, men det gjorde flertallet af egypterne ikke. Vi tillagde egypterne vores egne værdier, men glemte, at over 80 procent af egypterne går ind for sharia og islamisme i politik.

Vi forelsker os i de vestligt orienterede kinesiske dissidenter, der leverer hårrejsende beretninger om det kinesiske styres undertrykkelse af menneskerettighederne. Men den almindelige kineser bryder sig ikke om dem, og vi glemmer, at hele 96 procent af kineserne bakker op om deres centralregering.

Og nu ser vi det samme med Pussy Riot-punkerne. Vi elsker dem, sympatiserer øjeblikkeligt med dem, og ser dem som heltinder. Men der er bare endnu en hage ved det: Det gør russerne ikke.

Russerne ser i fænomenet vestlig forfaldskultur, MTV-materialisme (derfor er Madonna en fremtrædende støtte), et udtryk for vestlig kulturimperialisme, og kritikken af Rusland ser de som liberal selvovervurdering.

Den vestlige selvspejling forklarer også, hvorfor mange, der tøvede med at bakke op om ytringsfriheden, da JP publicerede Muhammedtegningerne, nu udtrykker stor moralsk harme. For islamkritik er skidt, Putinkritik er godt; en højreorienteret avis er skidt, subversiv punkkultur er godt. Etc.

(Pussy Riots-happening i Cathedral of Christ the Savior i Moskva, tidligere på året; Cryptome)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/39764/trackback

15 Comments »

  1. Gad vide hvordan alle de de venstreorienterede aber, for slet ikke at tale om barbarene, havde reageret, hvis Pussy Riot havde gjort det samme i en moske i Danmark. Stor tak til det Russiske styre for at sætte disse anarkister på plads.

    Kommentar by Henrik Petersen — 20. august 2012 @ 17:46

  2. Jeg hørte en ruslandsekspert sige noget i retningen af; i Rusland kan man få 6år for at stjæle en cykel, så 2 år til Pussy Riots er billigt sluppet!

    Kommentar by Eyvind Dk — 20. august 2012 @ 18:21

  3. Vesten ER rådden ind til kernen med utopisk selvfedt hovmod og overmod!

    Vi har mistet enhver sans og forståelse af omverdenen, fordi vi har mistet enhver sans og forståelse af hvem vi var og er.

    Multikulturen er på en og samme tid et udtryk for blind klistrende selvgodhed og dyb håbløs stinkende nihilisme.

    Vi bør kende vores nye degraderede selv på vores nye venner: Idioterne i Pussy Riot, jihadisterne i Syrien og Libyen, Palæstinenserne, albanerne i Kosovo, de “moderate” islamister i det muslimske broderskab, osv. osv. osv…

    Kommentar by Ich bin Allah (Akbar) — 20. august 2012 @ 18:57

  4. Henrik Petersen:

    Jeg har ofte spurgt mig selv om det samme, når afviste fremmede besætter en kirke. Hvorfor besætter de aldrig moskéer?

    Kommentar by Henrik — 20. august 2012 @ 19:07

  5. Ich bin Allah (Akbar)!

    Du har fuldstændig ret, og det er derfor vi er ved at begå selvmord.

    Kommentar by Machiavelli — 20. august 2012 @ 19:42

  6. Der er ikke nødvendigvis tale om projektion. For mig, der hviler i mig selv, handler det om, at jeg alene kan forholde mig til verden fra mit ståsted, det være sig fysisk såvel som åndeligt. Jeg er i min gode ret til at ytre min oplevelse af en anden til dem, men om de tager det op eller ej, det er op til dem. Det samme gælder for lande. Vi kan påpege over for russerne, at vi finder Pussy Riots domme unødigt hårde, men om de vil tage det til efterretning, er op til dem. Det samme gør sig gældende for vor relation til Middelalderøsten; I deres egne lande må vi lade dem gøre, som de vil.

    Kommentar by XY — 20. august 2012 @ 20:07

  7. Det ville være bedre, hvis de kunne synge :)

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 20. august 2012 @ 20:24

  8. . “Vi elsker dem, sympatiserer øjeblikkeligt med dem, og ser dem som heltinder.”

    Sympatiserer øjeblikkeligt med dem. Gør vi?
    Hvem er egentlig de ‘vi’ han taler om? For det første er det de færreste i Vesten der overhovedet har hørt om idioterne før denne incident. Og hvis vi havde kendt til dem, ville vi andre ‘vi’ næppe sympatisere med dem eller betragte dem som heltinder.

    Kommentar by marius — 20. august 2012 @ 20:31

  9. Hvis man havde fulgt lidt med i hvad deres ‘happening’ gik ud på, ville man vide hvorfor det ikke foregik i en moske.
    Jeg har faktisk i dag siddet i denne diskussion på et forum hvor der også er en del russere med. De sympatiserede faktisk med tøserne. Putins popularitet er styrtdykket i de senere år.
    Det er sandsynligt at Pussy Riot ikke musikalsk eller på anden måde er værd at snakke om, eller at deres “happening” var både barnlig og dum. Men et civiliseret samfund sætter ikke sine borgere i spjældet i 2 år for så lidt. De kunne være blevet dømt til at gøre rent efter sig og anden samfundstjeneste.
    Vi sætter ytringsfriheden højt, så jeg synes ikke man skal rose et samfund der straffer for ’sårede følelser’ med fysiske straffe. I øvrigt handlede “Happeningen” om Putin ikke kirken. Og han er ikke glad for kritik.

    Kommentar by mb — 20. august 2012 @ 21:55

  10. Som Søren Kierkegaard noterede, så er danskerne et lidenskabsløst folk.
    Når f.eks. deres kirker bliver besat, gravsten væltet, inventar stjålet og kobberbogstaver på gravsten fjernet, kobbertagrender og nedløbsrør afmonteret, så bliver folk måske kede af det og trækker på skuldrene.
    Skete det samme ved en moske, ville der være stor opstandelse og ophidselse. Muslimer og vantro fra multikulturens tæskehold i skøn forening.
    Det kunne jo være, at det store forståelsesgab mellem de selvgode udfarende danske kræfter skyldes, at russerne stadig er et lidenskabsfuldt folk.

    Kommentar by Menig 442 — 20. august 2012 @ 22:22

  11. @9 Menig 442:

    Som Søren Kierkegaard noterede, så er danskerne et lidenskabsløst folk.

    Ja vi har mistet et eller andet siden Valdemar Atterdags tid. Men hvad man ikke er, kan man blive.

    Kommentar by XY — 21. august 2012 @ 05:59

  12. Det kunne godt se ud som om ganske mange her, ikke mener at vores egne (friheds)værdier er gode nok til andre mennesker i andre dele af verden, eller tager jeg bare fejl deri?????!!!!! For som en af de god-og renhjertede kvinder (jeg erindrer ej hvem), sagde noget i retning af; “Ingen bryder sig om at blive tortureret!”. At det så ikke er muligt at få særligt mange til at hoppe på dem, udover i Asien er jo så en anden sag.

    Kommentar by anonym — 21. august 2012 @ 06:09

  13. Jeg kan ikke vurdere om deres straf er passende eller ej, men jeg ved at straffe og afsoninger i Danmark generelt er KOMPLET LATTERLIGE. Disse forhold virker som beriget fodder for skadedyrerne og ikke mindst de invasive skadedyr fra mellemøsten og afrika. Men ok, en dag kommer der vel en lille mand med noget gift, for hvad er der ellers at gøre ?

    Kommentar by Anonym — 21. august 2012 @ 09:04

  14. @ Eyvind
    Den hidkaldte ekspert sagde, at man i Rusland kan få 6 års fængsel for at stjæle et fladskærms tv. Så i Rusland er 2 års fængsel ikke en særlig hård straf.

    Sammenlignes med Danmark:
    En 20-årig, der tidligere er dømt for helt umotiveret dødelig vold mod et avisbud, er dømt for nyt overfald og mere end 30 andre kriminelle forhold.For fire år siden blev han dømt for at have slået det 16-årige avisbud Deniz Uzun ihjel med en fastelavnskølle på åben gade. Og torsdag blev han i Københavns Byret idømt to et halvt års ubetinget fængsel for endnu et overfald, der skete under hans prøveløsladelse.

    http://m.b.dk/touch/article.pml;jsessionid=DEF61FFDBEF51D815EFF4EDAD580652A.uw-portal3?guid=21785687

    Kommentar by Ole S. — 21. august 2012 @ 09:14

  15. Kasper Støvring:jo, vi ser os selv i andre. Det tror jeg er en psykologisk lovmæssighed. Det gælder garanteret også russernes og arabernes syn på os.
    Jeg forstår bare ikke pointen her- skal vi så slet ikke udtrykke noget som helst og bare sige: det er en anden kultur? I så fald,hvor gå grænsen? Hvad hvis de havde fået dødsstraf.?
    For mig at se er det en amoralsk kulturrelativisme set med nationalkonservative briller-den fremstår dog lidt mere dybsindig end de radikales håbløse ditto.
    Jeg mener modsat at der findes et almengyldige etiske værdier som man kan slutte sig til ad rationel vej. For uddybning af dette-læs Kai Sørlanders to seneste bøger, som næsten burde være tvangslæsning for enhver som udtaler sig offentligt.
    Jeg undrer mig desuden over kommentarerne til indlægget: Der er meget få som reelt kommenterer indholdet af indlægget, flere bruger det at udgyde giftigheder som er uden sammenhæng med indlægget f.eks.indlæg. 14 som virker som taget ud af Tyskland i 30érne eller den typiske retorik fra (yderliggående. tjahh.. ?)imamer- ret kvalmende og skræmmende-og så virker det ærligt talt som om man har mere sympati med Putins diktatur end at udtrykke harme over endnu et anslag mod frihed og demokrati. Måske at det at Pussy Riot er en punk gruppe og formentlig ventreorienteret er en rød klud. Nogle gange kan det være svært at se bjælken i sit øje.

    Kommentar by anonym — 22. august 2012 @ 12:06

RSS feed for comments on this post.