23. august 2012

Nørrebro-værtshusejer: Indvandrerbande fortæller mig “at jeg skal betale for at ligge i deres område”

Journalist Jakob Bergmann Moll der netop har udgivet en bog om bandekriminalitet, fortæller til BT at råheden blandt indvandrere har ændret spillereglerne. Tidligere var der blandt rockere en uskreven regel at man ikke tæskede folk for småpenge, men i dag klipper fingre man fingre af narkomaner for gæld helt til 500 kroner.

Mere i samme boldgade. Fra netavisen 2200N.dk – Bander afpresser værtshuse og handlende på Nørrebro.

“Torsdag valgte en række værtshusejere, ejeren af en møntvask og flere andre handlende at stå frem på et stormøde og fortælle åbent om forholdene for erhvervsdrivende på ydre Nørrebro, der afkræves beskyttelsespenge. …

“Jeg bliver truet på mit levebrød, og jeg føler kun, at jeg har tre muligheder: At betale, at lukke eller at kæmpe. Jeg vælger det sidste,” sagde Jane Petersen, indehaver af Cafe Viking på hjørnet af Ægirsgade og Mimersgade på ydre Nørrebro, på et stormøde med omkring 50 erhvervsdrivende.

Hun beskriver den episode, hun har anmeldt til politiet og sætter dermed for første gang ord på, hvad der foregår, når banderne henvender sig. … “Der kommer nogle gutter herind og siger til mig, at jeg skal betale for at ligge i deres område. Det nægter jeg. Jeg kunne være deres mormor, og det kan simpelthen ikke være rimeligt. Ti minutter over midnat tirsdag aften bliver mine ruder smadret med brosten. Havde de ramt nogen, ville de være dræbende, og min servitrice får nu psykologhjælp,” fortæller Jane Petersen og fremviser to brosten.

Også værtshusene Klør Dame og Cafe Heimdal er blevet udsat for afpresning, ligesom ejeren af en møntvask er blevet truet… Afpresningen har tilsyneladende stået på igennem længere tid. Senest har afpressere henvist til banden Brothas i Mjølnerparken og tidligere til banden på Blågårds Plads.”

(Cafe Viking, Ægirsgade, 2200 København N)

Opdate. Fra en artikel om dagens borgermøde på Jane Petersens cafe.

“De skulle så komme tilbage, og jeg havde så tilkaldt politiet, og da de her gutter så kom, så gik vi ind i baglokalet og snakkede, og de siger, at de ved, hvordan vi kan undgå, at vores ruder bliver smadret. Så kommer politiet ind og de bliver anholdt. Samme dag smadrer de vores ruder. Nu har vi fået plexiglas i.” (Johnny, værtshusejer)

Oploadet Kl. 14:49 af Kim Møller — Direkte link39 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/39861/trackback

39 Comments »

  1. og dette har så fundet sted de sidste 30 år, uden medie omtale

    Kommentar by hansL — 23. august 2012 @ 15:03

  2. Og hele folketinget, undtagen de onde nazister fra DF, glæder sig over at få et værtshus beriget.

    Danmark er færdig: Uden olien går vi fallit i morgen, med olien går der måske op til 10 år? Under alle forhold kommer vi til at kæmpe for vor overlevelse, og det gider vi da ikke. Vi har jo EU, velfærd og demokrati. Med Løkke ved roret bliver alt godt igen – Under ham var Voldsmose og det her aldrig sket.

    Kommentar by Svend — 23. august 2012 @ 15:16

  3. Der er ikke flere ord.

    Kommentar by machiavelli — 23. august 2012 @ 15:21

  4. Jeg kender godt området og Jane. Hun kan finde på, at lave stegt flæsk og persillesovs til gæsterne hvis man er der en dag ved 17-tiden. Området har nok været skånet for år tilbage da Jønke boede i Ægirsgade.
    Han blev stukket ned ved en kineser-grill, der ligger i en kælder 50.m derfra. Han er vistnok flyttet til Esbjerg og invandrene har nu voldsmonopol på Nørrebro. Nørrebro er nok inde i en begyndende spiral hvor danskere chikanes udaf området med intimideringer, afpredsning mm. Området er tabt.

    Kommentar by Thorsted — 23. august 2012 @ 15:29

  5. Hvorfor afpresser de værtshusene? Kan de ikke bare gå til kommunen og få nogle ‘integrationsprojekter’?

    Kommentar by Henrik R Clausen — 23. august 2012 @ 15:29

  6. nu vælter skeletterne ud af skabet

    sørme godt DDR journalister blev jagtet ud af Vollsmosen, det har åbnet godteposen

    hvad mon Jane Petersen stemmer på???

    Kommentar by tavsen — 23. august 2012 @ 15:29

  7. gammel vin på nye flasker.
    Og hvad med de almindelige beboere?

    Kommentar by xenofob — 23. august 2012 @ 15:29

  8. Your comment is awaiting moderation.

    ????

    Kommentar by tavsen — 23. august 2012 @ 15:31

  9. Der var lige i 16 nyhederne derfra.
    Men var det i Odense ikke sket, havde dette så overhovedet kommet i medierne? Og så endda i tv.

    Kommentar by Peter — 23. august 2012 @ 16:14

  10. Npr Jane Petersen afviser kravet om beskyttelsespenge med at “[j]eg kunne være deres mormor, og det kan simpelthen ikke være rimeligt”, så er hun allerede gået med på bandernes præmis…

    Det eneste fornuftige folk der er utilfredse med tingenes tilstand på Nørrebro kan gøre er at flytte. Det er ikke retfærdigt, men det vil simpelthen ikke nytte noget at blive og “kæmpe”; dertil er der for mange der synes Nørrebro er fedt – for en stor dels vedkommende formentlig fordi de véd det sender de rigtige signaler – og disse vil sørge for at der ikke kan gøres noget ved de grundlæggende problemer…

    Kommentar by Vagn Henning — 23. august 2012 @ 16:17

  11. Brothas indgik sammen med Black Cobra (begge indvandrer-bander) en alliance med Hells Angels i april. I maj lukkede Black Cobra sin afdeling i Malmø, der sjovt nok er den eneste by i Skåne hvor de lå i direkte konkurrence med HA. Siden har Black Cobra presset på for at få lov af HA til at bruge fusions-navnet Black Angels (Black fra indvandrerbanden, Angels fra rocker-banden).

    Balladen i Vollsmose opstod, da en flok Black Angels var ude for at markere territoriet, og indvandrerbanderne i området svarede igen.

    Fra Sjakal-Manifestet (2008) over Viking Defence League (HA-support for børn og unge, 2010) til Black Angels på kun 4 år. Om 10 år er begge større rockergrupper overtaget af indvandrere, og så har vi KUN sjakaler tilbage.

    Kommentar by Henrik — 23. august 2012 @ 16:18

  12. Man må håbe, at de erhvervsfolk som i dag bliver afpresset, også er dem der i sin tid så de store økonomiske perspektiver i indvandringen.

    Kommentar by Menig 442 — 23. august 2012 @ 16:57

  13. Visse politikere får penge af banderne (fik jeg at vide engang af folk på Nørrebro).

    Det kunne jo godt være forklaringen på visse politikeres holdninger.

    Det ville slet ikke overraske mig, hvis det en dag bliver afsløret at Zenia Stampe og hendes meningsfæller i årevis er blevet betalt af banderne.

    Kommentar by Sigwar — 23. august 2012 @ 17:12

  14. Projekt hvide ud af Nørrebro er gået ind i en ny fase!
    Myndighederne gør intet! Og politikerne ved tilsyneladende ikke hvad der foregår eller også er de ligeglade!
    I forbindelse med urolighederne i Vollsmose pippede Helle Thorning, at hvis man vil slås med køller, burde man rejse! Ikke et ord om at hun selv ville leverer sparket! Igen tom retorik, som hun håber vælgerne glemme, når det gror mos på sagen! Hvad hun ikke er opmærksom på er at nye sager i hastigt stigende tempo vil blive ved at poppe op! Det er først lige begyndt, og hun kan ikke tie det ihjel som svenskerne!

    Kommentar by Robert R — 23. august 2012 @ 17:22

  15. I dag Nørrebro, i morgen Vesterbro, i overmorgen Hellerup og Gentofte. Vent og se.

    Kommentar by Crass Børsting — 23. august 2012 @ 17:39

  16. Jeg køber en dansk vand der næste gang jeg er på Nørrebro.

    Kommentar by William Jansen — 23. august 2012 @ 17:39

  17. “Ti minutter over midnat tirsdag aften bliver mine ruder smadret med brosten.”

    Start på en ny krystalnat…føj for s….!

    Kommentar by Liva — 23. august 2012 @ 17:42

  18. “Også andre værtshusholdere i området kunne på mødet fortælle, at de havde oplevet afpresning og brosten, der bliver kastet gennem vinduesruderne.” (Nørrebro 2012)

    h t t p://www.bt.dk/krimi/67-aarig-jane-tager-kampen-op-i-skal-ikke-true-mig

    Kommentar by Liva — 23. august 2012 @ 17:59

  19. Det korte af det lange er, at der ikke kommer nogen reaktion fra danskerne. Og jeg mener ikke fra “myndighederne”, for dem er der vel ingen der tror på vil gøre andet end at trække pinen ud til det muslimske flertal er hjemme.

    Hvad var det nu formand Mao sagde om kilden til frihed og retfærdighed?

    Han havde ikke ret i ret meget. Men det havde han ret i. Hvorfor det selfølgelig er helt umuligt at diskutere det.

    Kommentar by Balder — 23. august 2012 @ 18:37

  20. Uden for Shell-tank, Kampmannsgade

    ”Politiet modtog anmeldelse om at en person havde optrådt truende og fremvist en pistol, samtidigt med at han havde sagt, at “de bestemte over pladsen og kom fra Brothers i Mjølnerparken”.” (2012)

    h t t p://www.politi.dk/Koebenhavn/da/lokalnyt/Doegnrapporter/doegnrapport_180812.htm

    Kommentar by Liva — 23. august 2012 @ 19:01

  21. […] Når politikere bruger rigtig mange penge – 60 millioner på få år: Det er pengene brugt på i Vollsmose, – kan man være sikker på, at de er løbet tør for ideer. I et firma ville chefen få et gyldent håndtryk. Det er nok for optimistisk, at det blive denne gang vælgerne skifter 80 % af Folketinget ud, men dagen er rykket nærmere. Lidt har også ret, men da de nuværende er garanter for stadig større omkostninger, burde vælgerne vel overveje at få fingeren ud jo før desto bedre. Dette er ikke, som pressen skriver, “ballademagere, bøller og uromagere,” som pressen eufemiserer dem, det er fjendtligt sindede, bevæbnede elementer, og det er langtfra kun i Vollsmose. […]

    Pingback by Bosættelsen Vollsmose « Snaphanen — 23. august 2012 @ 19:05

  22. Jeg ved Glock nok ikke hvad hjælpe de stakkels værtshusejere, men hvis de kunne få Smith&Wesson til at hjælpe ville det sikkert gøre en forskel, måske kunne Ruger give en hånd med eller måske enkelte fra Springfield?
    XD

    Kommentar by thatcherite — 23. august 2012 @ 19:14

  23. Jeg ved ikke om det oversavet er muligt at stoppe afpresningen på Nørrebro.
    Eller hvordan man skal håndgranater problemerne. Man man på at nakke med dem.

    Kommentar by XXXXX — 23. august 2012 @ 19:51

  24. Man må prøve at nakke med dem.

    Skriver på iPad.

    Kommentar by XXXXX — 23. august 2012 @ 19:53

  25. En indisk takeaway på Frederikssundsvej i Brønshøj lukkede før sommerferien angiveligt pga samme pression.

    Kommentar by mb — 23. august 2012 @ 20:04

  26. Her på Nørrebro har jeg boet i snart 25 år. Dengang jeg flyttede hertil var det til at være her, børnene kunne lege på gaden uden ballade. Fem år efter begyndte man at høre om perkere der tæskede løs på vores børn fordi de ville have fodboldbanene for dem selv. Fem år mere, begyndte volden for alvor at gå amok, og nu er vi så nået til denne periode hvor her næsten kun bor muhammedanere af arabisk og afrikansk afstamning, samtlige lever med vold i hjertet og intet i hjernen. I den ejendom hvori vi bor er min yngste søn den eneste dansker på legepladsen, og han udsættes ofte for chikane når han og hans kammerater fra Roskilde er på besøg, og de leger sammen udenfor. “Det er vores rustjebane!” har de fået at vide et utal af gange.

    Så det må jo være noget de lærer fra barnsben af, at de ejer alting.

    Man står bare tilbage og tænker “hold nu op, hvor mit land er blevet ødelagt”

    Kommentar by Hans Christiansen, Nørrebro — 23. august 2012 @ 20:43

  27. En ret, jeg meget gerne vil have:

    Retten til at forsvare min ejendom med våben.

    De kriminelle mangler tilsyneladende ikke noget – hvilket efterlader os lovlydige med et problem…

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 23. august 2012 @ 20:44

  28. “Der er ikke flere ord.

    Kommentar by machiavelli ”

    Så sandt. Jeg orker heller ikke mere. Der er sagt, hvad der skal siges.

    Kommentar by sharp — 23. august 2012 @ 23:20

  29. Flot gjort af alle dem, der stillede op og støttede dem i aftes. Men hvad med dagen i morgen?

    Kommentar by Peter — 24. august 2012 @ 10:26

  30. Heldigvis kunne en “højere” politimand i TV direkte fra værtshuset berolige seerne med, at det var en sjælden begivenhed.

    Eller på moderne dansk “en enkeltstående begivenhed”

    Nu kan vi alle sove roligt og glæde os over, at vi har politiet til at passe på os.

    Kommentar by Binee — 24. august 2012 @ 13:09

  31. “Pia Kjærsgaard forhindret i at hylde Café Vikings ejer Jane Pedersen: Jeg vil ikke have hende på mit værtshus”

    Man ligger som man reder. Kællingen vil hellere lægge røvhul til muslimerne, end møde Pia K.

    Hvor er det smukt og hvor er det typisk dansk. Helt ærligt – danskerne fortjener sku deres egen undergang.

    Kommentar by Tolder (ekspert) — 24. august 2012 @ 16:00

  32. -> Tolder

    Hvis jeg som Jane Pedersen var truet på mit levebrød, så havde jeg også undsagt Pia K. Alternativt ville hun gøre sin cafe til centrum for hærværkere i to-holdsskift. Venstreradikale om dagen – muslimer om natten. Når det er sagt, så synes jeg heller ikke DF skal bekymre sig så meget om Nørrebro. Bydelen er reelt tabt for Danmark, DF har ikke mange stemmer i området, oså lad endelig de mange røde humanistiske vælgere opleve konsekvensen af rød udlængepolitik. Lad dem stege i eget fedt.

    Kommentar by Kim Møller — 24. august 2012 @ 16:40

  33. Iøvrigt underligt at det er ulovligt at nægte Kjole-Ole adgang til sin butik, men ikke Pia Kærsgaard ? Men ok – der er jo forventeligt.

    @Henrik

    “En ret, jeg meget gerne vil have: Retten til at forsvare min ejendom med våben.”

    Jeg forstår hvad du mener, men du kan jo faktisk forsvare dit hjem med de våben du ønsker, blot du tager konsekvensen hvis det bliver aktuelt.

    Kommentar by Tolder (ekspert) — 24. august 2012 @ 18:00

  34. Selvfølgelig er hun nødt til at afvise Pia, af de 2 grunde som Kim nævner.

    Og den tredie, tog hun imod Pia ville mediernes velvilje fordufte.

    EL er det største parti på Nørrebro 27,6 pct.

    Kommentar by tavsen — 24. august 2012 @ 18:14

  35. -> Tavsen

    Hører at Pernille Skipper forklarede baggrunden for sin deltagelse med ordene: “Jeg er her for at støtte Hanne.” Navnet er Jane ;-)

    Kommentar by Kim Møller — 24. august 2012 @ 18:36

  36. Uenig. Levebrødet har mange allerede mistet pga. deres holdninger. Jane er tvunget til at vælge. Hun kan ikke få den mindste gnist af sympati nu, hvor hun undsiger Pia K, som jo har kæmpet for hende i mange år. Lad brostenene regne ind i hendes ulækre kommunist-café!

    Kommentar by Kim Poulsen — 24. august 2012 @ 18:54

  37. Ja, det kan være svært at huske alle ingredienser i Skipperlabskovs ;-)

    Kommentar by tavsen — 24. august 2012 @ 21:49

  38. Nok var Jane modig men så modig var Vikigen altså heller ikke. Gerne Skipper men ikke Pia.

    Kommentar by Britta Due Andersen — 25. august 2012 @ 09:01

  39. Sådan forsøger banderne at kradse penge ind
    Retter sigtekornet mod de lokale handlende
    08:15, 25. aug 2012
    Politiet: problemet ikke stort
    —-
    Grupperingen Brothas med rødder i Mjølnerparken nægter kendskab til afpresningsforsøg mod Nørrebroværtshuse
    12:38, 25. aug 2012

    Kommentar by tavsen — 25. august 2012 @ 21:47

RSS feed for comments on this post.