10. september 2012

Shin Dong-Hyuks Nordkorea: 6-årig pige tæsket til døde, da hun havde gemt fem majskerner i sin lomme

I en supplerende artikel fortælles det, at Nordkorea i 1972 indførte en lov der straffede ‘klassefjender’ i tre generationer. Året efter gæstede Christen Amby (SF), Gert Petersen (SF) og Mogens Lykketoft (A) den kommunistiske mønsterstat. I 1984 (da Shin Dong-Hyuk var to år), var tidligere statsminister Anker Jørgensen (A) ligeledes på officielt besøg i Nordkorea, og lovpriste her under et ugelangt ophold Kim Il-Sung for at have skabt lykke og disciplin for folket – for have vist ‘den vej, der skal følges’.

Fra DR Online – Shin blev født i helvede på jord.

“”Hans første erindring er en henrettelse.” Sådan begynder Blaine Hardens bog om Shin Dong-hyuk. I dag er han 28 år og en fri mand. … Han blev født i Camp 14 i Nordkorea. Landets mest sikre lejr for politiske fanger. Nærmere kommer man ikke på helvede på jord. Hans tidligste minde beskrives sådan her i bogen:

“Han fulgte med sin mor hen til en hvedemark tæt på Teadong-floden, hvor vagterne havde drevet adskillige tusinde fanger sammen. Det var spændende med de mange mennesker, og drengen kravlede ind mellem de voksnes ben og frem i forreste række, hvor han så nogle vagter binde en mand til en pæl.”

Han var fire år gammel og forstod ikke, hvad der skete. At grunden til at vagterne puttede sten i munden på fangen, var for at forhindre ham i at forbande den nordkoreanske stat. Så trak de en hætte nedover hans hoved.

“Ved den første henrettelse så Shin tre vagter tage sigte: Hver af dem affyrede sin riffel tre gange. Bragene skræmte drengen, og han tumlede bagover: Men han kom tids nok på benene til at se vagterne løsne rebet om den slappe, blodplettede krop, svøbe den ind i et tæppe og smide den op på en vogn.”

Sådan begyndte Shin Dong-hyuks liv. Han er den eneste, det nogensinde er lykkedes at flygte fra Camp 14 og komme til Vesten. I dag kan han fortælle sin historie. Også selvom det gør ondt.

– Men jeg har egentlig ikke noget valg om at tale eller ikke tale. Det eneste jeg kan gøre for mine medfanger er at fortælle min historie, så deres kan blive hørt. … Så Shin fortæller.

Om da han som seks-årig så en pige fra sin skoleklasse blive tæsket ihjel af vagten med en pegepind, fordi hun havde gemt fem majskerner i sin lomme. Et brud på regel nummer to om ikke at stjæle. Straffen er øjeblikkeligt at blive henrettet.
Lejren havde ti regler. De ti bud.

– Den første regel var, at man ikke måtte flygte. Den havde så flere regler under sig. F.eks, hvis du bliver fanget, mens du forsøger at flygte, vil du øjeblikkeligt blive skudt: Hvis du ikke angiver dem, der planlægger at flygte, vil du øjeblikkeligt blive skudt.

Som 13-årig gjorde Shin netop det. Han overhørte sin mor og bror tale om at flygte. … Han fortalte en vagt om moderen og broderens planer. Måske han ville få lidt ekstra mad. Måske en portion ris. …

I stedet tilbragte han syv måneder i et underjordisk fængsel, hvor vagterne torturerede ham for at få mere at vide. En dag blev han kørt til lejrens henrettelsesplads. Først troede Shin, at han skulle henrettes. Han trak vejret ekstra dybt. Prøvede at ånde de sidste øjeblikke af livet ind. Men i stedet for at henrette ham, så hængte vagterne først Shins mor og skød derefter hans bror.

Hvis Shin stopper med at fortælle sin historie, fortsætter hans krop. Hans midterste finger på højre hånd mangler: Vagter skar den af, da han på fabrikken kom til at tabe en symaskine: Hans ryg er dækker af store ar, fra da han som 13-årig blev hejst ned over levende ild indtil hans kød brændte: Hans arme er krumme af sliddet fra børnearbejdet. Og hans ben bærer stadig store mærker fra strømmen, som jog igennem ham, da han som 23-årig klatrede henover sin døde kammerat for at komme igennem det elektriske hegn.

(Nordkorea, Camp 14; Free Korea)

“For 60 år siden – under Holocaust – forestillede ingen sig, at seks millioner mennesker kunne blive slået ihjel på den måde. Det var fuldstændig utænkeligt. Men det samme sker lige nu i Nordkorea. Folk lider på samme måde.” (Shin Dong-hyuk)

“Jeg ved, hvor meget De, præsident Kim Il Sung, med al Deres hengivenhed har arbejdet for dette vidunderlige lands uafhængighed og for Deres folks lykke… Jeg har nogle erfaringer på dette område. Under Anden Verdenskrig var Danmark fra 1940 til 1945 besat af tyske tropper, og vi kæmpede mod besættelsesstyrkerne.” (Anker Jørgensen cit. i Berlingske Tidende, 16. maj 1984)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/40472/trackback

18 Comments »

  1. Får fangerne mon en undskyldning fra Anker Jørgensen (A), Christen Amby (SF), Mogens Lykketoft (A) og alle de andre notabiliteter der stadigvæk priser Mord-Korea?

    Det er de samme mennesker der sætter himmel og jord bevægelse for at retsforfølge USA og Danske soldater hvis de ytre så meget som et hårdt ord over for islamiske terrorister.

    Kommentar by Santor — 10. september 2012 @ 14:07

  2. To ting.

    “Flygtninge” – Hyuk er en legitim flygtning, og præcis den type menneske som Danmark burde kunne finde plads i vores samfund til. Flere af hans slags, tak. Bekvemmelighedsturister er ikke flygtninge.

    Og så “de røde” — Jamen herregud. Jeg kan ikke engang blive overrasket over idiotien mere. Et langt stykke hen ad vejen er det så patetisk at jeg ikke har meget andet end hovedrysten tilovers for det. Det allermest komiske er at hvor højrefløjen idag skammer sig over (i størst muligt omfang / – tåberne som ingen tager sig af + johnny fra greve) Nazismen og alt dens væsen- Så har venstrefløjen aldrig taget et opgør med deres egen fortid. De står faktisk stadig for deres infantile og voldeligt aktivistiske politiske som de altid har gjort. Ingen eftertanke overhovedet.

    Kommentar by Mike — 10. september 2012 @ 14:18

  3. Anker må være fejlciteret, eller også er citatet taget ud af en sammenhæng, så meningen er forvansket. Anker har hele livet igennem været forbenet antikommunist.

    Og så ligner citatet i øvrigt noget fra Udenrigsminsteriets pølsefabrik. Schlüter sagde givetvis noget lignende, da han besøgte Honecker.

    Så NEJ: Anker skylder ikke nogen en undskyldning på denne konto.

    Kommentar by Morten Andersen — 10. september 2012 @ 14:55

  4. VS’eren Preben Wilhjelm besøgte i 1982 Nordkorea med en delegation af danske politikere. I hans erindringsborg ‘Fra min tid’ er kapitlet om dette besøg gennemført velovervejet og morsomt. Han beskriver hvordan ‘den kære leder’ Kim Il Sung “…tog røven på os flere gange” med sine snedige gennemførte propagandastunts, og samtidig, hvordan han vurderede at de borgerlige deltagere nemmere faldt for det polerede og ordentlige, hvorimod de venstreorienterede væmmedes ved det!

    Hvorfor mon? Fordi de venstreorienterede måske selv var klar over at ideologien bare ikke fungerer?

    Jane Levy gør i en fin artikel om Hyeks bog gør opmærksom på:
    http://synopsis-olsen.blogspot.dk/2012/07/flugt-fra-nordkorea.html
    “Ifølge fortrolige dokumenter frigivet i 1978, vidste de amerikanske og britiske regeringer, hvad der hændte med Europas jøder og ignorerede bønfaldelserne fra rabbier og andre om at smadre de hjælpemidler Nazisterne benyttede til at transportere jøderne til deres udslettelseslejre.”

    Sådan er der så meget der kan undre ved storpolitk.

    Kommentar by synopsis-olsen — 10. september 2012 @ 15:22

  5. Morten Andersen:

    1) Sat ind i en større sammenhæng bliver citatet kun værre – se det link Møller giver dig. Anker sigter direkte til at han har sympati med det kommunistiske diktaturs invasion af Sydkorea, og kampen med FN-tropperne (primært USA) der.

    2) Udenrigsministeriet har intet haft med det at gøre. Anker var der i 1984 – EFTER han var gået af som statsminister.

    Sympati med det kommunistiske diktatur Nordkorea var ikke nyt i Socialdemokratiet. Svend Auken blev MF´er i 1971, og året efter meldte han sig ind i Samarbejdskomiteen Danmark – Den Demokratiske Republik Korea. Fra 1974 var han formand for samme.

    Har du en fiks forklaring på, hvorfor Anker så satte skatteborgerne i Danmark til at med-finansiere de kommunistiske guerilla-bevægelser i de potugisiske kolonier?

    Kommentar by Henrik — 10. september 2012 @ 15:23

  6. >3
    Forbenet antikommunist ! Jeg må le. Stick to the football, moron.

    Kommentar by Nielsen — 10. september 2012 @ 15:40

  7. Christen Amby (SF) og Gert Petersen DNSAP/DKP/(SF) kan vel egentlig aksepteres, fordi deres snuskede, ondskabsfulde agenda vel aldrig har været en hemmelighed? Mogens Lykketoft (A) forekommer mig derimod at være ulig mere lurvet. Han har jo altid været facineret af de kommunistiske mønsterstater (særlig når de spenderede rejser på ham og konen). I 80-erne ville han og konen give danske skatteyderkroner til Cuba som belønning …. ja, for hvad? Fam. lykketofts rejseoplevelser? eller hvad? Tidligere statsminister Anker Jørgensen (A) Fascination af modbydelige tyranner blev yderligere understreget da han besøgte sin gode ven og partifælle, Saddam Hussein i Irak kort før krigsudbrudet i 1991. Føj for at firkløver.

    Den lede taber Mogens lykketoft kronede iøvrigt sin politiske karriere på TV2 her lørdag 8.de sept. sammen med Uffe Ellemann med at betegne USA`s måske kommende Vicepræsident som “Göbbels”. Elleman har åbenbart ingen nedre grænse, for hvem han vil omgås!

    Kommentar by Pesodym — 10. september 2012 @ 16:03

  8. Og Mogens Lykketoft er blevet belønnet med titlen som Folketingets formand.

    At Uffe Ellemann omgås ham er der intet mærkeligt i -Øffemanden kæmpede engang for frihed, men det har han ikke gjort siden han gik af som formand for Venstre. I dag kæmper han for undertrykkelse via EU og Islam.

    Jeg ville dog gerne vide, hvad der fik ham til at forråde frihedens sag? Gad vide, hvor meget han har modtaget under bordet?

    Kommentar by Sigwar — 10. september 2012 @ 18:03

  9. @3 Morten Andersen

    Uden at vide det med sikkerhed, er det ikke umuligt at Anker Jørgensen har udtakt sig som citeret.
    Anker Jørgensen var også ude med riven i forhold til Ronald reagan.
    anker Jørgensen omtalte USA ´s præsident som værende EN GAL HUND OG SKYDEGAL COWBOY.
    Ak ja, hvem var det nu, der med absolut fredelige midler, fik dette Sovjetstyre til at falde sammen?
    Ikke at Reagan gjorde det alene, men vi skylder Reagan TAK.
    Hvad med ham den adipøse skuespiller, jeg husker ikke navnet ?
    Han er også vild med Nordkorea.
    Men sådan er der så meget.

    Kommentar by AK JA. — 10. september 2012 @ 18:38

  10. UDTALT – undskyld.

    Kommentar by AK JA. — 10. september 2012 @ 18:38

  11. “Morten Andersen” Så NEJ: Anker skylder ikke nogen en undskyldning på denne konto.

    nej vel: Han solgte bare ud af danmarks suverenitet. Sosser er og bliver nogen, man ikke kan stole på.

    Røde kors og kirkens korshær hjælper Kun Muslimer, ikke de forarmede i Nordkorea, eller for den sags skyld, Tibet. Sossertumperne, Venstre og de konservative gør det heller ikke, De lefler kun for Falitboet EU og Musvinerne, sammen med hele (blødningen)af det røde kabinet.
    Man græmmes.!!

    Kommentar by carsten Nielsen — 11. september 2012 @ 00:18

  12. Jeg tror at det var her på Uriasposten, at der var et CNNindslag for et par år siden, hvori en journalist spurgte en dansk (kommunistisk?!) Kurt Westergaard look-alike som muntrede sig med “mordkoreansk” folkedans, “What about the concentration camps?!” Hvortil han svarede “Where are they, I can’t see them?! Hvorfor han igen tog en svingom med ungmøerne. Det er sikkert også ham, AK JA hentyder til.

    Carsten Nielsen

    Der er dødsstraf for at besidde en bibel i “Mordkorea”. Men alligevel smugler kristne organisationer bibler ind. Prøv opendoors! Mens her i Vesten, forekommer næsten alle kristne organisationer, at være ubevidste kamikazepiloter, i forhold til dét at lukke herrefolket ind!

    Kommentar by anonym — 11. september 2012 @ 05:59

  13. 12.

    Du tænker nok på Einstein her:

    http://www.uriasposten.net/archives/18894

    Kommentar by MT — 11. september 2012 @ 07:59

  14. Desværre læser Mogens Lykketoft ikke uriasposten!
    Jeg er sikke på at han vil stikke næsen i sky og sige at hvad der står i uriasposten vil han ikke kommenterer! Det er såmænd også det nemmeste for ham!

    Kommentar by Robert R — 11. september 2012 @ 15:51

  15. MT

    Jep, det er ham!

    Kommentar by anonym — 12. september 2012 @ 06:06

  16. Det er utroligt at mennesker kan være så blinde i deres had at de hopper på historien af Shin Dong-Hyuk. Tegneserier med børn der steges over ild !!! Det værste er de naive idioter der tror på sådan noget vrøvl. Tag jer dog sammen…. kritiser et styre for det i har på det, men lad dog være med at optræde som retarderede ved at tro på den slags propaganda.

    Kommentar by st — 20. september 2012 @ 15:11

  17. ….og jeg er da ikke FOR styret i NK, men at forhindre indsmugling af de kristnes bibel er da ok. For at beskytte folket mod den smitsomme sygdom der hedder kristendommen (dette må da osse gælde andre relig.)

    Kommentar by st — 20. september 2012 @ 15:16

  18. ->17 st

    “For at beskytte folket mod den smitsomme sygdom der hedder kristendommen”.

    Ved som her at bekende dig til totalitarismen placerer du dig selv i en kategori hvor du aldrig kan forvente at blive taget alvorligt.

    “….og jeg er da ikke FOR styret i NK, men”

    Dvs. du er tilhænger af totalitarisme, bare ikke Nord-Korea, men du føler dig alligevel foranlediget til at lægge en apologetisk kommentar om dette regime. Tja-eh.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack — 20. september 2012 @ 15:37

RSS feed for comments on this post.