15. december 2006

Historiker Hanne Sanders om de ubehagelige danskere der kunne lære af Sverige…

Hun forsøgte vist at give objektive analyser, men tretten år på et svensk universitet har sat sine spor. Hanne Sanders fra Centrum för Danmarksstudier på Lunds Universitet har netop udgivet bogen Nyfiken på Danmark – klokare på Sverige, og var i den henseende gæst i P1 Formiddag med Poul Friis.

Her lidt fra dialogen – Danskere og svenskere (15/12-06, 51 min).

Poul Friis, P1: … du skriver i øvrigt selv, at den mest kendte danske politiker i Sverige hedder Pia Kjærsgaard. At der bliver lagt langt mere vægt på den side af den danske samfundsdiskussion i Sverige end der gør i Danmark.

Hanne Sanders, lektor: Ja, det gør der nu. Det tror jeg på – det er ihvertfald min oplevelse af de seneste år har næsten ligesom hovedoptikken når man har forsøgt at forstå det som sker i Danmark, har været ud fra at man har villet se det her racistisk, eller nationalistisk eller hvad man skal kalde det. Såh, og det har jo været, og jeg tror egentligt meget at, sådan en psykologisk forklaring på det her er jo at folk jo faktisk er blevet ret chokeret, og også skuffede, man har haft en helt anden ide om Danmark, som det her meget hyggelige, måske lidt useriøse og barnlige som du sagde, men det hyggelige – et sted hvor man kan tage hen og holde ferie, og pludselig viser det sig at vi er altså ikke så hyggelige de her danskere – de er faktisk rigtig ubehagelige, og det tror jeg en del mennesker har haft det lidt svært ved. Men samtidig vil jeg også sige, at man måske fra dansk side godt kunne tænke over hvad det er man siger i Sverige, måske alligevel bruge det som en tankepille[?], hold da op, er det her nu rigtigt godt, altså, hvorfor er det på den her måde? Hvorfor taler vi sådan om hinanden, og hvorfor får vi de her konflikter. Og det jeg taler om nu er at kunne komme videre væk fra de her myter, og faktisk begynde at tale om tingene og faktisk åbne for at de andre måske kan være kritiske mod mit samfund på en måde så det kan blive bedre – det er jo det der må være ideen. Men nu er det jo ofte at man siger hold da op, skal de være kritiske, nej nu skal jeg nok fortælle dem, vi gør det sørme bedre end de gør det. Det er en sådan her lidt barnlig reaktion på hinanden ik’, når man føler sig lidt trampet over tæerne, så tramper man tilbage. I stedet for at sige, vi sidder med det samme problem, og vi vil faktisk gerne løse det her på en eller anden måde, med de her indvandrere og kulturproblemer. Ja, globaliseringsproblemer og så videre, ja, jeg kunne godt tænke mig at vi kunne måske godt fra dansk side sige, lade sig lidt inspirere af chokket – det svenske chok. Man chokerer måske lidt ude i verden…

  • 15/12-06 P1 Eftermiddag – Forskel på broderfolkene (9 min).
  • 13 Comments »

    1. Bare vent til de svenske problemer ikke kan skjules længere. Så får Hanne Sanders for alvor grund til at være chokeret…ROFL

      Kommentar by Mackety — 15. december 2006 @ 23:53

    2. Hvornår mon Hanne Sander sidst har gået sig en lille, hyggelig aftentur gennem Malmø’s gader ?

      Kommentar by Kaj Haulrich — 16. december 2006 @ 00:10

    3. Det er da synd, at svenskerne er blevet chokerede og skuffede over vi danskere og anser os for at være racister og nationalister.
      Det er endnu mere synd for dem, at de lever i et indvandrings-åbent pseudo-demokrati, hvor frie valg og meningudveksling er – lukket land.
      På trods af ukvemsordene, skal vi nok tage pænt i mod dem, når de får behov for asyl.

      Kommentar by SUS — 16. december 2006 @ 01:30

    4. Hanne Sanders er kendt for at bortforklare/benægte forsvenskningen af Skåne, Halland og Blekinge efter Danmarks afståelse af landsdelene i 1658, især gennemtvunget efter Skånske Krig 1675-79, hvor skåningerne havde vist sig dansksindede. Dette sker i forbindelse med en benægtelse af, at der dengang fandtes en dansk nationalfølelse af betydning, da nationalismen ifølge disse historikeres opfattelse først opstod i slutningen af 1700-tallet. Imidlertid vidner talrige kilder om noget andet.

      Hun og hendes mand, professor Harald Gustafsson, har ligeledes ved flere lejligheder advaret imod den stigende skånske selvbesindelse og opmærksomhed på landsdelens danske historie og kulturpræg. Gustafsson ytrede således til en større svensk avis, at al talen om ‘vor historie’ kan føre til holocaust!

      Det nævnte Centrum för Danmarksstudier synes desværre ikke altid at sprede saglige og uhildede kundskaber (eller på pluddervælsk: objektiv information) om Danmark.

      Kommentar by Arild — 16. december 2006 @ 07:47

    5. ->4 Arild

      Jeg fornemmede godt den der negative fascination af Hitler, men jeg tror det er et meget svensk fænomen. Selvhadet er gået i selvsving.

      Eksempler…

      Overskrift (nedladende): Johannes Forssberg: Sd:s idéarv är svenskt
      http://expressen.se/index.jsp?a=793845

      Artister mod nazister (se logoet): http://www.artistermotnazister.nu/

      Kommentar by Kim Møller — 16. december 2006 @ 09:09

    6. Man skulle tro, det var løgn! Hvordan kan en akademiker sprogligt være så uformående. Steen på “Snaphanen” har ret… det minder om en “Gitte-monolog”. Man krummer tæer!

      Kommentar by polinos — 16. december 2006 @ 09:16

    7. ->6 Polinos

      Jeg har kun et par gange tidligere oplevet det var så svært at transkribere, men tror nu det skyldtes problemer med at tale dansk efter 13 år hinsidan.

      Kommentar by Kim Møller — 16. december 2006 @ 10:17

    8. Lad os håbe, det er forklaringen,Kim – om ikke af andre årsager, så af hensyn til akademikerstandens ry. På den anden side gør damen sig jo til af, at hun følger med i, hvad der sker på den danske side Øresund, så en vis omgang med sit modersmål MÅ hun dog have. Og den tågede tankegang kender vi jo mange eksempler fra denne side Sundet.

      Kommentar by polinos — 16. december 2006 @ 11:36

    9. Tretten år i Sverige er ikke en relevant undskyldning for det sprog. Jeg vil tro, at det altid har værert elendigt (har selv boet i Sverige).

      Kommentar by Mette — 16. december 2006 @ 13:11

    10. Jeg har familie i Sverige, de fleste Svenskere kan godt lide Danksere, de synes de er mere åbne, mindre stive i betrækket ( De har nok ikke så meget med uldjyder at gøre ) mere livlige end Svenskere.

      De kan godt være de Svenske medier kører derudaf i ødipal fascination af Pia Kjærsgaard.
      Men de almindelige Svenskere snakker mere om hvorfor den Danske økonomi kører bedre end den Svenske og undrer sig over forskellen i arbejdsløshed.

      At det fine missionske og frelste borgerskab i Lund måske tænker en smule anderledes skal jeg ikke udelukke.

      Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 16. december 2006 @ 15:37

    11. Jeg kan godt lide de her transkriptioner. Du milde hvor har hun dog et elendigt sprog,og hvor er hendes tankegang dog ustruktureret. Det er ubegribeligt, at man kan få en akademisk uddannelse og derefter arbejde mange år på et universitet, og så have et sprog der minder mest om – ja “Gitte”.

      Kommentar by PeterK — 16. december 2006 @ 16:33

    12. Er der ikke noget om at Druden Dahlerup har trukket en svensk professortitel i en automat? Og hvad siger det efterhånden om Nobelprisen?

      Kommentar by Kimporator — 17. december 2006 @ 11:07

    13. Ehm, linket virker ikke – ?

      Det er da helt ufatteligt, at man kan være ansat som seriøs forsker og så være så uvidende og sige så meget vrøvl.

      Langt de fleste svenskere ville juble over at få “danske tilstande”, men den slags almindelige mennesker omgås fine humanistiske folk som
      hun, hendes mand og deres kolleger naturligvis aldrig, og så bliver
      billedet så skævt, frelst og gloriepudsende.
      Svenskerne siger nøjagtigt de samme ting som vi privat, de har bare ikke så meget tradition for en åben debat om følsomme emner og at råbe højt og sige tingene lige ud af posen, når det er nødvendigt.

      Ja, man begynder unægteligt at undre sig over om hun har trukket sin fine titel i en automat, ligesom en hel del andre af hendes frelste type, der aldrig nogensinde refleterer selvstændigt over tingene, men bare viderebringer det sædvanlige politisk korrekte nonsens om racisme og fremmedhad alle vegne og spreder pladderhumanistisk historieforfalskning.

      Kommentar by Bjovulf — 1. april 2009 @ 20:29

    RSS feed for comments on this post.