30. december 2006

Kritisk journalistik antager mange former – to eksempler fra fredagens DR

Fra fredagens DR. To interviews som på grund af vinkel og attitude ender væsensforskelligt.

1) 29/12-06 (18.30) DR, TVavisen – Ingen ophold til Irakere, siger DF (3,16 min).

En gruppe præster kræver at afviste asylansøgere skal have amnesti, og Pia Kjærsgaard er i studiet for at redegøre for Dansk Folkepartis holdning. Hun pointerer at irakerne har fået afslag efter Udlændingeloven, og at der således ikke er mere at komme efter rent politisk.

Reimer Bo gider i realiteten slet ikke diskutere Dansk Folkepartis holdning, og vælger istedet at kritisere det forhold at Dansk Folkeparti har udsendt en pressemeddelse om palæstinenser-særloven af 1991, der blandt andet fortæller at 42 pct. af palæstinenserne endte i kriminalitet og hele 74 pct. stadig er på offentlig forsørgelse.

Reimer Bo: “Fordi Pedersen er kriminelle, så er Hansen det da ikke nødvendigvis… Men ved du om der er nogen af de 583 irakere som der her er tale om, der har til hensigt at begå kriminalitet, hvis de får opholdstilladelse i Danmark?

Pia Kjærsgaard påpeger at han fordrejer sagen, idet et folketingsflertal har vedtaget loven og asylansøgningerne er behandlet efter reglerne. Reimer Bo anlægger Rottweiler-attitude, hidser sig op, og afslutter interviewet med disse ord.

Reimer Bo: “Jeg stiller spørgsmålene, du svarer og seerne bedømmer og tager stilling, tak ska’ du ha’.”

2) 29/12-06 (22.30) DR2, Deadline – Ingen løsning for Ungdomshuset i sigt (9,37 min).

En gruppe venstreradikale med tilknytning til Ungdomshuset hærgede d. 16. december dele af Nørrebro, og Overborgmester Ritt Bjerregaard er i studiet for at redegøre for sin holdning til hele affæren. Hun afviser at Københavns Kommune skulle have et ansvar, og pointerer at eventuelle uroligheder er en politiopgave. Martin Breum erkender at kommunen juridisk ikke har et ansvar, og forsøger istedet at give Ritt Bjerregaard (og hendes foregængere) et “politisk moralsk” ansvar for konflikten. Da Ritt Bjerregaard affærdiger det samme spørgsmål stillet på forskellige måder, antager Martin Breum puddel-attitude, falder ned, og afslutter interviewet således.

Martin Breum: “Tak fordi du kom.”

14 Comments »

  1. Godt set. I virkeligheden gør Kjærsgaard og Bjerregaard nøjagtigt det samme : forsvarer vedtagede love og afsagte domme.

    Det gør dem dog ikke lige i DR´s øjne.

    Kommentar by steen — 30. december 2006 @ 21:37

  2. Hej Kim!

    Har du læst Anders Kristensens angreb på DR2 i Politiken i dag?? Det er mums for dig.

    God nytår!!

    Amagerkaneren

    Kommentar by Amagerkaneren — 30. december 2006 @ 23:08

  3. Reimer Bo’s tåbelige spørgsmål, om Pia K. ved, om nogle af irakerne “har til hensigt” at begå kriminalitet er så langt ude i hampen, at han burde have en kraftig påtale af sin chef. En journalist, der tjener 800.000 om året – og selv mener, han er sin løn værd – burde kunne levere mere kvalificeret journalistik

    Kommentar by Niels Juel — 30. december 2006 @ 23:39

  4. Hver gang jeg ser Reimer Bo afsikrer jeg min brækpose.

    Kommentar by Kaj Haulrich — 30. december 2006 @ 23:41

  5. Har selv kommenteret på interviewet med Bjerregaard, som jeg synes hun burde roses for. Hendes påtale hen mod slutningen finder jeg i hvert fald nær klassisk:

    Bjerregaard: “For det første synes jeg ikke, at vi har nogen som helst rettighed til at sige, at de mennesker, der har ejet det her hus igennem lang tid ikke kan få deres hus…”(afbrydes)
    Breum: “Nu taler du om rettigheder [ie. igen]!”
    Bjerregaard: “…og derfor er der også…ja, men det er fordi vi lever i et retssamfund, og jeg kan godt høre, at du synes det er svært at forstå, men det gør vi altså, vi lever i et retssamfund, og det skal vi rette os efter, og det har jeg selvfølgelig også tænkt mig jeg vil.”

    Owned, som man siger på udenlandsk.
    http://terminalfrost.wordpress.com/2006/12/30/lobbyarbejde/

    Kommentar by TerminalFrost — 31. december 2006 @ 01:10

  6. Forslag: DR skal under demokratisk kontrol.
    Når medarbejdere, som f.eks. Reimer Bo, så utilsløret, kan føre venstreorienteret valgkamp, er der noget rivende galt.
    Når vi har en offentlig tvangsfinancieret statsradio, SKAL DEN SØRGE FOR AT ALLE SYNSPUNKTER SOM DE POLITISKE PARTIER I FOLKETINGET HAR, SKAL FREMLÆGGES LOYALT.
    Medarbejdere, som f. eks. Reimer Bo, der ikke kan finde ud af det, er illoyale mod deres arbejdsplads. Fyr ham!!!

    Kommentar by SUS — 31. december 2006 @ 02:00

  7. Privatisér lortet og lad de røde, som må formodes at være målgruppen, selv betale for det. Så enkel ville løsningen være, hvis vi havde en borgerlig regering. Hvad vi (som efterhånden vidt bekendt) ikke har.

    Godt nytår til Kim og alle andre, som mødes her for at bide systemet i haserne.

    Kommentar by Lama Q — 31. december 2006 @ 09:47

  8. Som Kim før har informeret mig om, hvad får vi ud af at klage over DR’e ensidighed når DRs forbrugerombudsmand, som hedder Jakob Mollerup, er tidligere kommunist?

    De DR-licenspenge jeg betaler, er de værste penge af alle at komme af med! Jeg betaler gladeligt for Viasat og Digital hver måned, det er jo frivilligt!

    Vedr. Ungdomshuset: Er der nogen der ved hvem institutionerne eller personerne bag “Fonden” der gerne vil betale 5 millioner for et nyt Ungdomshus til de unge er? Er det fagforeninger eller ATP? Grunden til det skal holdes hemmeligt er vel at det er “andre folks penge” såsom fagforeninger….

    Kommentar by Pleth — 31. december 2006 @ 10:35

  9. 8 – PS.
    Rygterne siger også det er Tipstjenesten der står bag “Fonden” som vil betale 5 millioner eller mere for et ny Ungdomshus.

    Kommentar by Pleth — 31. december 2006 @ 14:09

  10. Reimer Bo: “Jeg stiller spørgsmålene, du svarer og seerne bedømmer og tager stilling, tak ska’ du ha’.”

    DR som magtliderlig institution i fuld udfoldelse.

    Men:

    Hvem kontrollerer DR.
    Hvem stiller spørgsmålene til DR
    Hvem forlanger demokratisk åbenhed hos alle andre end dem selv – DR.

    Forestil dig, at det havde været andre institutioner, der agerede med den slags magtfuldkommen arrogance….

    Boycott DR.
    Deponer din – Medielicens, hedder det nu – Gu´hjælpemig.

    Og godt Nytår.

    Kommentar by limewoody — 31. december 2006 @ 16:58

  11. Reimer Bo var mig bekendt journalist på Land og Folk i sin tid.

    Godt Nytår til alle her på bloggen, og tak til Kim Møller for Danmarks bedste blog ! Og nu til nytårsmiddagen med gode venner.

    Kommentar by Luffe — 31. december 2006 @ 19:29

  12. Jeg vil gerne anbefale denne adresse:

    http://www.dr.dk/OmDR/Kontakt_DR/Kontaktformular/20061106112043

    hvor jeg har klaget over Reimar Bo.

    Det er helt fint at vi her argumenterer flot og sagligt når sådan noget sker, men DR (og alle de andre) er ligeglade, med mindre vi direkte går til dem. Vi skal (sg’u) da ikke bar finde os i det mere.

    Udfyld formularen på nævnte adresse med et par høflige bemærkninger om at Reimar Bo må afføre sig sin politiske uniform når han interviewer, og hvis han ikke kan det, så er DR ikke det rigtige sted at være ansat. Så er det nok Politiken, han skal søge ansættelse hos.

    Kommentar by PeterK — 1. januar 2007 @ 10:03

  13. Reimer Bo: “Jeg stiller spørgsmålene, du svarer og seerne bedømmer og tager stilling, tak ska’ du ha’.”

    Reimer Bo er eksempel på visse af de journalister, der på DR, DKs public service kanal, overhovedet ikke evner at levere den neutrale nyhedsformidling som burde være kanalens kendetegn og adelsmærke, for ikke bare at tale om almindelig, neutral og høflig omgangstone.
    Den eksemplificerede “afrunding” skriger til himlen af docerende nedladenhed og respektløshed.

    Diverse gæster, politikere og andet godtfolk inviteres i DRnyhederne for at blive interviewet om politiske holdninger og vigtige samfundsspørgsmål og ender, bortset fra de helgenkårede få, heldige udvalgte, med at få en belærende basseralle og lektion i, HVEM der er journalisten, og hvilken magt denne, her Reimar Bo, har til at afmærke sit territorium med samt hans grænseoverskridende, personlige nedgradering af, hvem der nu måtte være for hånden.

    Trine Gøtsche er et andet eksempel på en hardcore, bestandigt afbrydende, aldrig lyttende person, der ikke HØRER, når hun får klart og tydeligt svar, en præcist formuleret mening, men bliver ved med at spørge om det samme og det samme, men tilsyneladende ikke evner at få UDDYBET og NUANCERET gæstens budskab eller mening. Den værgeløse gæst, der som oftest er intelligent og kapabel nok udi kunsten at argumentere for og uddybe sine egne meninger, får IKKE chancen til at overskride det éndimensionelle rum, som journalisten placerer gæsten i.

    Jeg selv, og mange andre seere, sidder tilbage med en frustreret fornemmelse af journalisternes deciderede forsøg på at afspore debat og nuanceret meningsdannelse eller bare forhindre divergerende meninger overhovedet at få fodfæste på public servicekanalen.

    Når de obligatoriske interviewminutter er gået, bruger journalisten sin magt til indirekte at straffe de af journalisten antydet tumpede, obsternasige gæster, som i det citerede eksempel.
    Når “vi”, journalisten, ikke kan være “enige” med interviewofret, så kan gæsten slippe med “skarp advarsel” i form af journalistisk “territorieadfærd” og nedladenhed.
    Visse påfaldende ukontrollable, journalistiske personligheder fremstår altså som grænseoverskridende og fornærmende, hvor man ikke befatter sig med neutral nyhedsformidling.

    Hvorledes er det blevet sådan, at høflighed nærmest opfattes som en anerkendelse og accept af bestemte politiske holdninger, som studieværten så tydeligvis og demonstrativt IKKE deler?

    Det er et skråplan, der uundgåeligt medfører et samfund, hvor man statuérer sine meninger med verbal mobning og fysisk vold i stedet for at argumentere og begrunde sine holdninger, diskutére, debattere og være enige ELLER uenige!

    Det er en af demokratiets grundpiller, den frie debat, der dagligt attakeres i public service institutionen DR.

    Kommentar by Marianne — 1. januar 2007 @ 17:31

  14. PS…

    Godt nytår til alle meddebattører :-)

    Kommentar by Marianne — 1. januar 2007 @ 17:40

RSS feed for comments on this post.