18. november 2012

Ida Johannesen, Cand. mag i Visuel kultur: “Nydanskere skal insistere på, at de også kan spille Hamlet…”

Ida Johannesen er Cand.mag i Visuel kultur, men forstår ikke det mest banale – at en arabisk-udseende skuespiller i Hamlet i kraft af historiens plot, netop vil fjerne fokus fra skuespillerhåndværket. Interview i Politiken – Danske film reproducerer fordomme.

“Nydanske skuespillere optræder sjældent på film. Og når de endelig gør det, er det kun i fire mulige roller: den udstødte, den forbryderiske, den komiske og den kuede. Cand.mag i Visuel kultur, 28 år… har skrevet specialet ’Den udstødte, den kuede, den komiske og den forbryderiske’ og er uddannet fra Københavns Universitet. …

Hvorfor er det overhovedet problematisk, at nydanskere overordnet kun optræder i ovenstående roller?

»Det er rigtigt, at der bliver lavet flere film med nydanskere skuespillere end tidligere, men deres roller er meget begrænsede. Der er i dag kun få film, hvor nydanskere spiller en rolle, uden at deres etnicitet er den forklarende faktor. Langt de fleste film, der har været siden 1988, har været med til at fortælle en historie om ’os’ og ’dem’, hvor nydanskeren ikke er blevet opfattet som en naturlig del af den indfødte befolkning. Og det er problematisk. Den mest udbredte og potientielt problematiske af ovenstående typer er helt klart den kuede kvinde«.

[…]

Men hvad med nydanske skuespillere og instruktører? Har de ikke selv et ansvar?

»… Nydanskere skal insistere på, at de også kan spille Hamlet og være bevidste om, at de ikke kun har deres etnicitet og baggrund med i rygsækken, men at de faktisk også har et skuespillerhåndværk, som må komme før alt andet«.”

(William Shakespeare’s Hamlet, Prins af Danmark illustreret af Harold Copping, 1899)

Oploadet Kl. 01:23 af Kim Møller — Direkte link37 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/42518/trackback

37 Comments »

  1. Danskere skal insistere på at de også kan spille Mohammed…!!!

    Kommentar by Jacob Andersen — 18. november 2012 @ 01:34

  2. De er sgu ikke nydanskere. De er fremmede! At kalde dem andet er latterligt.

    Kommentar by Nielsen — 18. november 2012 @ 01:37

  3. Jeg kan ikke se et problem i at en indvander kan spille hamlet men en sådan opsætning skulle promoveres som anti-racistisk propaganda og derfor ligegyldig som kunst.

    Kommentar by Santor — 18. november 2012 @ 03:00

  4. Jamen lad os da allesammen melde os ind i det Radikale Venstre og ophæve samtlige realiteter i denne verden.
    Jeg så f.eks. gerne Ole Thestrup i rollen som politikvinden Anna Pihl, ligesom jeg synes, at det kunne være oplagt, hvis rapperen Kidd ville spille onkel Anders i Far til Fire. Så kunne vi allesammen sidde der med politisk korrekt pokerface og lade som om det var helt naturligt, lige indtil et barn ville fortælle os, at kejseren jo slet ikke har noget tøj på.

    Kommentar by Vest — 18. november 2012 @ 03:01

  5. Typisk studentikos venstrefløjs vrøvl.

    Jeg gætter på, at denne Cand. mag’er ikke har kigget på kvaliteten af skuespillet. Hvis man er god nok, kan man sagtens få “danske” roller selvom man har udenlandsk baggrund.

    Dejan Cukic har f.eks. spillet Arvid, Simon, David og Alexander. Helt almindelige danskere.

    Dar Salim har f.eks. spillet Christian, Hans og Benny. Helt almindelige danskere.

    Marijana Jankovic har f.eks. spillet Helena og Nina. Helt almindelige danskere.

    Janus Bakrawi har f.eks. spillet Lars. Danica Curcic har f.eks. spillet Veronika. Helt almindelige danskere.

    Hvis man er god nok og ikke har accent, kan man sagtens få en rolle som helt almindelig dansker.

    Men studentikose venstrefløjs vrøvlere ville jo være arbejdsløse, hvis de ikke kunne finde nogle ofre bare engang imellem.

    Kommentar by Michael Jensen — 18. november 2012 @ 03:21

  6. Det man skal lægge mærke til igen-ud over at hun er kvinde – er denne tendens til at være politisk korrekt. Og det stammer fra Universitetet eller uddannelsesstedet. De gør hvad de kan.

    Kommentar by Machiavelli — 18. november 2012 @ 03:43

  7. Haha…
    Lad os se om Cand.mag dit og dat,
    kan finde noget og æde , uden penge/supermarked.

    For alt deres kommunist snak, kan de ikke æde af.

    Start med og betale så lidt som muligt i skat!

    Kim Møller! For frihed!

    Kommentar by Mads — 18. november 2012 @ 05:54

  8. Visuel kultur, hva fanden er det for en titel? er der overhoved nogen nedre grænse for hvor mange åndsvage titler de spytter folk ud med på universiteterne

    Kommentar by hansL — 18. november 2012 @ 07:05

  9. Det primære problem med universiteterne er Kulturmarxismen. Fjern den og universiteterne vil fungere – ikke perfekt – men rimeligt.

    Helge Sander gjorde det hele til et banalt spørgsmål om økonomi, men sandheden er at den væsentligste årsag til at universiteterne i dag spilder ressourcer er at Kulturmarxismen medfører at der er bevillinger, projekter og stillinger, som ikke bidrager med noget som helst konstruktivt til Danmarks bedste.

    Ida Johannesens arbejde er et eksempel.

    Kommentar by Sigwar — 18. november 2012 @ 10:41

  10. “Den udstødte” er den del af hendes titel.
    Åh ja, den kloge donna har nok aldrig hørt om alle de danskere, som
    er flygtet (udstrødt) fra deres eget boligkvarter af muslimerne.

    Tror virkelig på , at på dele af universiteterne er sandheden konstrueret.

    Kommentar by Pk — 18. november 2012 @ 10:43

  11. Indvandrere er da selvskrevet til den rolle. Man behøver jo øjensynlig ikke at kunne tale dansk. Hamlet taler faktisk det primitive bastard sprog “engelsk”.

    Kommentar by Jesper Hansen — 18. november 2012 @ 11:16

  12. cand.mag i visuel kultur er det oversat det samme som “Kan mageligt tømme politisk korrekt hudfarve kultur ned i halsen på os vantro”

    Mener denne magelige visuelle islamist kultur lefler, at fx kludekællingen AASmaa fra EinHEILSliste gadeteatret skal insistere på at spille med i musicalen Hair eller spille prinsessen der smider sin lange fletning ud af tårn vinduet, er det ikke lidt racistisk at forlange dette af en islamist med hårforskrækkelse ?
    Skal de julehadende Nåsådan er det jo! fra Det Radigale komiske ali scenen insistere på at spille julenisser i Klokkedal i sorte affaldsække, for ikke at krænke hudfarve islamisterne.
    Tja, det ville være festligt, hvis out of rich julemedisteren frivillige dhimmie Villy søvnklokkedal fra SjoveFjolser cirkuset ville insistere på at rejse rundt i mellemøsten iført Westergaards muhammedtegning som hoved maske, ja, det kan da være ligemeget hvem der rejser rundt i mellemøsten med muhammedtegningerne, imamer eller dhimmie friiVilly, hvad er forskellen ?

    Men det er jo nok ikke dette den politiske korrekte and magelige lille ida tænker på, hun mener sikkert, at alle muhammedaner skal insistere på at spille rummelige, tolerante, flertals jul i Klokkedal hensynsfulde helte, altså roller de i virkeligheden ikke opfylder, men hvorfor skal det så hedde visuel kultur, det kunne jo ligeså godt hedde propaganda islamisk scenfiktion

    Kommentar by li (islamonausea træt af de Skide/Muhammedaner) — 18. november 2012 @ 11:50

  13. Det vrimlede også med sorte og arabiskudseende mennesker i vikingetiden! Og grevens fejde var det ikke sorte slavers oprør mod herremændene? Jeppe i baronens seng var i virkeligheden fra somalia. Niels bohr var faktisk arabisk sheik! Citronen var i virkeligheden kineser og Hamlet hed slet ikke Hamlet men Mohammed. Præsten fra Vejlby var måske imam og Christian 4. talte slet ikke dansk, heller ikke tysk eller fransk men naturligvis urdu og rigsarabisk!
    Hold nu op, hvis man er cand. Mag. I visuel kultur,burde man være mere begavet end, at lave historieforfalskning! Hun har med sin udtalelse bevist, at hun har taget en uddannelse, der ikke er brug for! Nysprog har mange udtyksformer!

    Kommentar by Robert R — 18. november 2012 @ 11:53

  14. Nydanskere skal insistere på, at de også kan spille Hamlet. Skal vi så håbe på at se en pakistansk kvinde i den rolle? Eller bare i rollen som Ofelia?

    Nej, det er naturligvis ikke det, Ida Johannesen mener, hun begår nemlig den ugerning, som hun anklager andre for: Hun er forudindtaget – nydanskere er pr. definition først og fremmest mænd, i hvert fald dem, som er agerende og som skal have opmærksomhed. Vi skal hjælpe de arabiske drenge med at promovere sig selv i hovedrollerne, de skal gives opmærksomhed og sættes i centrum.

    Ida Johannesen overser en filmstereotyp, nemlig indvandrerdrengen der er kæreste med en dansk pige og bliver mødt med modvilje af hendes familie og det danske samfund. Hvor mange tilfælde af den modsatte konstellation er beskrevet i danske film siden 1988?

    De nydanske piger skal vi ikke komme med konkrete forslag til, for vi skal jo ikke komme og tro, vi skal frelse dem fra deres kultur, vel?

    Kommentar by JensF — 18. november 2012 @ 12:18

  15. Må jeg så insistere på, at stykket fra 1897 Cyrano de Bergerac af forfatteren Edmond Rostand bliver opført på Christianhoppeborg scenen.
    Jeg insistere på, at den lang tudet Cyrano spilles af zinke geStampo hendes visuelle tud passer til rollen og Roxane skal spilles af en fætter/kusine …øh, M/K beslægtet islamist i natkjole, ja, det kan jo være ligemeget hvilket køn Roxane spilles af, for den visuelle ligheds damenatkjole er det vigtigeste, altså, jeg insistere på at damenatkjole islamist Roxane står på talerstolen…øh, balkonen og den stortudende..øh, stor tudet zinke geStampo alias Cyrano klynkende står i mindretal nedenunder og erklære damenatkjolen sin uforbeholdne kærlighed og tudende tilbyder alverden til islamist damenatkjolen.
    Det kan godt være der skal lægges et par teater effekter ind, moské Roxane kaster et par julehjerter ned til Cyrano, bare for ikke at stykket skal virke for dokumentar agtigt, lidt fantasi skal der nok tilføres.
    Jeg stiller mig gratis til rådighed som rolle bz´er på teaterscenen på Christianshoppeborg!

    Kommentar by li (islamonausea træt af de Skide/Muhammedaner) — 18. november 2012 @ 14:13

  16. Jeg glæder mig nu mest til at se muslimer udfylde rollerne i stykker som Henry Nathansens “Indenfor Murene”, Kaj Munks “Ordet”, Hostrups “Genboerne” o.s.v. – for slet ikke at tale om opera’er som Mozarts “Bortførelsen fra Seraillet” og “Tryllefløjten”. Men først skal vi nok bede kandidat Ida om at ophæve de veres i koranen, som forbyder skuespil (‘afbildning af mennesker’) og musik…

    Kommentar by Skjoldungen — 18. november 2012 @ 14:42

  17. Tja, traditioner ændrer sig jo ved muhammed-udansk flertal !
    Julemanden ændre sig til sorte affaldssække (ikke-jule) formørkede “glædes”-piger !
    Men sådan er det jo, når de julehadske radigale Nårsådan er det jo! har magt.

    Kommentar by li (islamonausea træt af de Skide/Muhammedaner) — 18. november 2012 @ 14:56

  18. Man skal nu ikke helt afvise Cand.magens ide.
    Det ville da være naturligt hvis en kvindelig muslim sang titelrollen i Smetanas opera: “Den solgte brud”

    Kommentar by Binee — 18. november 2012 @ 15:18

  19. Eller hvad med at tilbyde Astma Abdul-Hamid hovedrollen i Moliëres
    “Den indbildt syge”?

    Kommentar by Binee — 18. november 2012 @ 15:24

  20. Alle “offerroller” burde besættes med muslimer

    Kommentar by Binee — 18. november 2012 @ 15:26

  21. @ Binee
    Ikke helt tosset ;)
    Især “Den indbildt syge” i helt politisk korrekt affaldssække kostume, og så med kritisk gennemgang af koranen og dagligdagens integrations problemerne med de muhammed-udanske middelalderlige traditioner, som jo burde ændre sig med tiden! og ikke stå i geStampo i 1400 år.

    Men så tror jeg det visuelle kulturliv bliver anmeldt for overtrædelse af §266b…

    Kommentar by li (islamonausea træt af de Skide/Muhammedaner) — 18. november 2012 @ 15:57

  22. PS
    Eller stenet af de “indbildt syge” muhammedaner…
    Som sikkert vil være en visuel og aktiv ny tradition for teater anmeldelse sammen med §266b fængslingen af de uanstændige forkert tænkende ikke dansk kultur hadende.

    Kommentar by li (islamonausea træt af de Skide/Muhammedaner) — 18. november 2012 @ 16:04

  23. vaer nu soede ved nydanskerne.
    jeg synes,at de i vid udstraekning allerede har bevist
    et udpraeget skuespilleriskt talent…..

    Kommentar by kim rasmussen — 18. november 2012 @ 16:34

  24. En genopførelse af Nøddebo præstegaard,med indvandereskuespillere fra ikke vestlige lande ville garanteret sælge billetter hele året rundt. Skuespillet kunne også være en del af afgangsprøven da det er et nationalklenodie med klassiske top skuespillere.

    Kommentar by emmagad — 18. november 2012 @ 16:48

  25. Det har altid undret mig, at universiteterne kan blive ved og ved med at fremtrylle så islam uvidende tågehorn som lille visuelle hudfarve fikserede ida, der ikke kan finde ud af, at nydansker ikke er problemet men det er alle muhammedanerne.
    Dette halal glade pigebarn ved ikke, at muhammedaner er underlagt en masse krav og regler, ja, ligefrem udklædnings regler også, som vi i vores syge dhimmie-samfund skal indrette os under ellers bliver vi forfulgt med §266b afstraffelser.

    Skal vi nu til at omskrive teaterstykker, så de tilpasses det islamiske kostume udklædnings krav, ligesom erhvervslivet er tvunget til at medvirke til at designe firma islamiske kvindeundertrykkelses hår skjuler affaldssækkelignende bedetæpper…øh, tørklæder.

    Ok, nu er jeg meget glad for at gå i teater, så jeg vil da ikke være negativ her, men så vil jeg da komme med nogle konstruktive forslag, fordi jeg er ikke et sekund i tvivl om, at muhammedanerne ikke har et naturtalent for skuespil, så det vil da glæde mig at se, en hvid damenatkjole imam spille den kønne, bly “ung” kvinde fætter/kusine Roxane og samtidig være i sin naturlige islamiske påklædning hvide damenatkjole og kyse.
    Samtidig er fætter Roxane så politisk korrekt hår tildækket og iman skægget kan evt flettes i to fletninger som visuelt ser ud som om det er hårpragten der lidt ophidsende politisk frækt ukorrekt stikker ud af kysen.
    Samtidig vil æres drabet på fætter Roxane også have større effekt når teaterblodet flyder udover den hvide damenatkjole.
    Moské en kran skal med i stykket, så når fætter Roxane afsløres som normal islamisk homofil, så kan han,hun,den, det islamiske hænges til bloddryppende tørre i kranen, så tror jeg også vi får hevet alle muhammedaner med i teatret, det ville næsten være det samme som deres mellemøsten hjemmelige forhold!

    Kommentar by li (islamonausea træt af de Skide/Muhammedaner) — 18. november 2012 @ 16:59

  26. Den dag de går med til, at Muhammed må spilles af en blond tysker i tyrolerbukser kan vi snakke nærmere om det. Indtil da kan de få deres kulturarv i fred, og vi vores.

    Kommentar by Henrik — 18. november 2012 @ 22:26

  27. Nu har vi jo haft en sort skuespiller, som spillede Heimdal i filmen Thor!

    http://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/film/article1472190.ece

    Kommentar by Ciska — 18. november 2012 @ 23:04

  28. “Langt de fleste film, der har været siden 1988, har været med til at fortælle en historie om ’os’ og ’dem’, hvor nydanskeren ikke er blevet opfattet som en naturlig del af den indfødte befolkning.”

    Denne udtalelse ligger på grænsen til det selvmodsigende. En “nydansker” er jo definitorisk forskellig fra en indfødt dansker.

    Skal en opsætning eller en film være troværdig, giver det ikke mening at lade en person af mellemøstlig afstamning, eller en mulat spille etnisk eller indfødt dansker.

    Er opsætningen for forskellig fra det historisk givne, tror man simpelthen ikke på fremstillingen. Så bliver det ren fantasi, og det fungerer dårligt som historiske portrætter.

    En film som omhandler nordisk mytologi eller middelalderen, vil naturligvis kun have skuespillere af nordeuropæiske afstamning, hvis man skal tro på fremstillingen.
    Et vikingeskib fyldt med mulatter eller muslimer vil simpelthen blive opfattet som en karikatur.

    Hendes udtalelse viser også den praktiske begrænsning af socialkonstruktivismens vendesbillede. Etnicitet er ikke en ren socialkonstruktion, men er også rodfæstet i biologiske realiteter.

    Og det ved folk da også helt implicit, selv om de ikke vil indrømme det. Men for en kulturmarxist som den specialestuderende, kan man ikke indrømme det indlysende. Og derfor fremstår hendes speciale som ideologisk nonsens.

    Kommentar by Jannik — 19. november 2012 @ 02:44

  29. “A fool’s brain digests philosophy into folly, science into superstition, and art into pedantry. Hence University education.”

    George Bernard Shaw

    Kommentar by Arne Torp — 19. november 2012 @ 03:15

  30. #27 Ciska, og Julius Cæsar som neger ..
    h t t p://www.film links4u.net/2012/08/julius-caesar-2012-hollywood-movie-watch-online.html

    Denne her er sgu griner :-)
    h t t p://tv tropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/UnfortunateImplications

    Kommentar by Hr. Naturli' — 19. november 2012 @ 05:41

  31. Vi ser frem til at profet muhammed skildres som kvinde eller homoseksuel – gør vi ikke?

    Kommentar by Liva — 19. november 2012 @ 08:34

  32. “hvor nydanskeren ikke er blevet opfattet som en naturlig del af den indfødte befolkning.”

    Nu er det bare sådan, at nydanskere ikke er en naturlig del af befolkningen. De er kommet hertil, af vidt forskellige årsager, men ikke naturlige. (Altså de fleste er for krig, og andre for at nasse systemet)…

    Jeg ville hade at se en Hamlet opvisning med en Mustafa der på gebrokkent Dansk famler sig igennem en diskrimination af gammel Dansk historie. Eller forestille sig en Shakespear; “At være el ikke være… at” på stærkt gebrokken, med en typisk Arabisk accent.

    Vend mønten. En Dansker spiller Mohammed. Efter forestillingen vil en stor gruppe Islamister halalslagte ham.. Hvorfor skal de have særtilladelser?

    Kommentar by Jonas — 19. november 2012 @ 11:27

  33. Interessant at læse kommentarsporet til Politiken-artiklen. Folk falder over hinandens fødder for at kræve “nuancerede” roller til sorte og pakistanske mænd. De skænker det ikke en tanke, at der også findes sorte og pakistanske kvinder, der kunne nære et ønske om at deltage. Måske fordi de så skulle forholde sig til, hvilken type diskrimination der holder disse kvinder ude?

    Kommentar by JensF — 19. november 2012 @ 11:48

  34. Det farisæiske hykleri skriger til himlen i Ida Johannesens vrøvl. Cand. mag i Visuel kultur – findes det?
    Skulle der ikke have stået ‘Cand. mag i Fisuel struktur’? Noget med overfladebehandling?

    Kommentar by A-mad — 19. november 2012 @ 21:07

  35. Vi skal huske at være farveblinde. Når Morgan Freeman kan spille med i Robin Hood og Idris Elba kan spille Heimdal (den hvideste Ase) – så kan Thure Lindhardt vel også spille Kunta Kinte i den nye remake of Roots.

    Kommentar by Sigwar — 19. november 2012 @ 21:20

  36. 35

    Go’ humor : )

    Kommentar by Liva — 20. november 2012 @ 07:15

  37. Som der blev skrevet på en hjemmeside ang. Thor filmen:

    “But with Heimdal a NORSE god being made black we are expected to accept (its a new age, new oppertunities, ect…)

    you know what…screw that, its just stupid. If I see a movie about Japanese gods I expect them to be Japanese, Chinese gods Chinese, African gods African, ect…”

    http://forum.darkness.com/topic/114879-heimdal-is-a-black-man/

    Kommentar by Lisbeth — 20. november 2012 @ 13:29

RSS feed for comments on this post.