25. november 2012

Culture matters: Ikke tosprogede, ikke ikke-vestlige lande, men “Mellemøstlige og afrikanske baggrunde”

Tampen brænder. Fra Politiken – Store forskelle i tosprogedes karakterer (ikke online).

“Elever i folkeskolen, som har rødder i Mellemøsten eller Afrika, klarer sig markant dårligere end deres etnisk danske skolekammerater. Det viser tal fra en evalueringsrapport af folkeskolen, som Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut (Krevi) står bag.

I rapporten, der har målt elevernes afgangskarakterer i 9. klasse, indtager børn med rødder i Somalia listens bundplacering. Derefter følger lande som Libanon, Tyrkiet og Irak side om side, mens børn med rødder i eksempelvis Sri Lanka eller Vietnam klarer sig på linje med danske elever. Faktisk klarer netop de srilankanske og vietnamesiske børn sig bedre end de danske, hvis man for sammenligningens skyld renser statistikken for økonomiske og sociale baggrunde. Således får børn med rødder i Sri Lanka 0,6 mere i karakter end etnisk danske børn. …

Når medier, eksperter og politikere beskriver indvandrere og efterkommere, bliver de tit kaldt for ‘de tosprogede’. Det er et ufarligt begreb, som typisk ikke fortæller andet om gruppen, end at de har to sprog som modersmål. Men det er alt for upræcist, for typisk dækker brugen af tosprogede over en langt mere specifik gruppe, mener Jesper Wittrup. …

Anders Højen, lektor i sprogtilegnelse på Syddansk Universitet, finder det meget interessant, at man nu er i stand til at udpege de grupper, der ikke klarer sig godt.

»… Når børn med vestlige rødder klarer sig godt, siger nogle, at det er også, fordi deres kultur ligner vores. Men det forklarer ikke, hvorfor børn med oprindelse fra Sri Lanka eller Vietnam klarer sig ligeså godt som danske børn, for de har også en helt anden kultur og sprog«.

Hvorfor tror du så, at der er forskelle?

»Der er helt sikkert mange grunde. Men undersøgelsen viser, at det er dem med mellemøstlige og afrikanske baggrunde, der klarer sig dårligt. …«, siger Anders Højen.”

Oploadet Kl. 00:43 af Kim Møller — Direkte link70 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/42753/trackback

70 Comments »

  1. Der er åbenbart ingen der tør sige at sige, at hvis de kommer fra nuslimsk lande og fra afrika, så klarer de sig markant dårligere end andre! Det er lige så forbudt som at sige sandheden om at oprindelige indianere, inuitter og australske aburiginals klarer sig dårligt i vores samfund! Derimod klarer vi os betydeligt dårligere i naturen end de dem, og så kan man diskuterer hvad intelligens er!

    Kommentar by Robert R — 25. november 2012 @ 01:11

  2. Vil Politiken til at lave journalistik? Ja, hvorfor ikke – i disse trange tider for de gamle medier må de jo forny sig efter bedste evne for at tiltrække flest mulige læsere.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 25. november 2012 @ 01:22

  3. Men ligefrem journalistik … Det er jo den svære kunst!

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 25. november 2012 @ 01:27

  4. “Anders Højen, lektor i sprogtilegnelse på Syddansk Universitet, finder det meget interessant, at man nu er i stand til at udpege de grupper, der ikke klarer sig godt.”

    Flot klaret! Det har vi andre kunnet i mindst et aarti. Men nu begynder ‘eliten’ maaske saa smat at foelge med.

    Kommentar by Anne Marie Buch — 25. november 2012 @ 01:44

  5. Artiklen rangordner nationaliteterne:

    Somalia 3,7
    Libanon 4,2
    Tyrkiet 4,2
    Irak 4,4
    Afghanistan 4,9
    Iran 5,7
    Vietnam 6,3
    Sri Lanka 8,4
    Danmark 8,4
    USA 7,2

    Asiater er ifølge diverse intelligensundersøgelser de mest inteligente.Det kunne være sjovt at undersøge de herboende polske jøders karakterer , de fik jo ingen modersmålsundervisning .

    Kommentar by Snaphanen — 25. november 2012 @ 02:31

  6. At der er forskel på folk fra østasiatiske og afrikanske/mellemøstlige lande (hertil muslimske lande i midt-asien) har de så været ti år om at finde ud af.
    Ufatteligt at de har været så langsomme og ufatteligt at det endeligt er sket.

    For det andet er der tegn på at Politiken er ved at indse virkeligheden. De sidste måneder har indeholdt nu en håndfuld artikler der belyste virkeligheden, de negative sider, omkring indvandrerne.
    Gad vide om der er kommet en ny mellemleder derinde?

    Kommentar by Hokus — 25. november 2012 @ 03:09

  7. I mine øjne handler det om stimulation af børnene. Og deres engagement og hårde slid. Ingen skal bilde mig ind at undskyldningen/skylden ligger på hjemlandets oprindelse som udgangspunkt. Jeg vil påstå at et barn kan komme fra de mest isolerede steder på jorden, og stadigvæk få topkarakterer. At de så ikke gør er en anden sag.

    Okay jeg ved godt folk vil påpege at forældrene som oftest enten er analfabeter eller har meget ringe uddannelse fra disse lande. Og det er helt sikkert også bidragende. Og nej det var ikke en god ide at få dem til Danmark ift en kynisk nytteværdiberegning.

    Men problemet er at deres forældre og familie for det første ikke selv har den helt store uddannelse, og ydermere ikke kan stimulere og hjælpe deres børn til en større uddannelse og et godt job. Landene i sig selv kunne, med lidt god vilje, godt være positive hvis man havde valgt nogle med høj mulighed for at arbejde og begå sig i det danske samfund. Men hvorfor skulle Danmark nogensinde løfte den opgave? Det giver ingen mening, men det har indvandring dybest set heller ikke gjort de sidste årtier for alvor.

    Så det korte af det lange er: Fejlindvandring fra alle de nævnte lande(analfabeter og lavtuddannede indvandrere) påvirker deres børn så meget, at resultaterne taler for sig selv i skolevæsenet.
    Prisen for godhed skal betales før eller senere, og det danske skolevæsen, for ikke at tale om resten af samfundet, betaler en stor pris for at man ikke var selektiv ift indvandring. Ukritisk har man taget tusindvis af folk ind, der økonomisk set er en stor udgift, qua deres produktivitetsniveau og arbejdsværdi i det danske samfund. Og deres børn ligeså. Men har ikke villet/turde tænke i disse baner. Men regningen kommer uanset hvad.
    Den betaler vi af på og de næste mange generationer lige så.

    Kommentar by Endnu en vantro — 25. november 2012 @ 04:16

  8. Culture matters – Support the Civilised man.

    LOL. Kunne ikke lade være :)

    Kommentar by Santor — 25. november 2012 @ 04:21

  9. @ Robert R 01:44

    – virkelig værd at se:

    Fanget i fortiden ( Prisoners of the Past. DR 2007 )
    De oprindelige folk kom først, men er i koloniseringens navn blevet mindretal i deres egne områder. Mød de oprindelige folk og de problemer, de lever med i Grønland, Finland, USA, Canada og Australien.
    Se 4 klip ( 4 x ca. en halv time )
    http://www.dr.dk/Undervisning/Gymnasium/Samfund/Sociologi/de_oprindelige/De_oprindelige.htm

    – Anders Højen har nok lært af fortiden

    En finke røg af panden – 2005
    Professor hiver nu i land efter uheldige udtalelser i TV Avisen om, at det skulle være indvandrernes gener, der får dem til at klare sig dårligere end etniske danskere ved forsvarets intelligensprøver.
    http://www.b.dk/danmark/en-finke-roeg-af-panden

    Professor plat – 2007 (?)
    “Og det skyldes at: “Vi må erkende, at her har vi nogle børn, der både genetisk og socialt ikke har forudsætninger for at klare sig…”

    ““Meget tyder på, at det er traditionen for fætter-kusine-ægteskaber, der er skyld i, at så mange børn lider af adfærdsvanskeligheder,” udtalte Egelund til MetroXpress den 15. marts. ”
    http://www.information.dk/108350

    Kommentar by anno — 25. november 2012 @ 04:47

  10. Håber at vi fremover kan slippe for at høre mere om tosproget/ikke vestligt vås, når der menes muslim. Udenlandsk baggrund er IKKE en hindring for indlæring. Tosproget/ikke vestlig er udtryk, som bruges til at forplumre debatten, og til at skjule hvor det virkelige problem befinder sig. Så fremover, skriv muslim hvis man mener muslim.

    Kommentar by Sailor — 25. november 2012 @ 05:37

  11. Hm!

    Selvfølgelig fødes nogle børn mere inteligente end andre. Men intelligensen må udvikles og bruges og stimuleres ligesom man bruger og stimulerer musklerne. Sidder et menneske i rullestol det meste af tiden, kan han dårligt gå. Arbejder børnene ikke aktiv med hjernen, udvikles den ikke. Og det er ligegyldigt om vi taler om børn fra Afrika eller Danmark.

    Tesen om at nogle folkeslag er mere intelligente end andre tvivler jeg på. Jeg tror det mere er traditionen. I Japan udvikles børnene fra barnsben stærkt påvirket af forældrene, som ser en ære i, at børnene klarer sig godt. Derfor vil enhver test af børn og ældre vise flotte resultater.

    Desværre så meget at mange skolebørn har begået selvmord på grund af presset. Medens de i fx Somalia understimuleres på utallige områder.
    Hvis man ikke giver sol, vitaminer og vand til en blomst udvikler den sig derefter.

    “Asiater er ifølge diverse intelligensundersøgelser de mest intelligente” Ja og hvad viser det så?

    Kommentar by Machiavelli — 25. november 2012 @ 06:18

  12. Som sædvanlig må jeg som altid konstatere, at jeg vel nærmest er den eneste herinde, som ikke tilhører Inde-i-hver-en-spasser-er-der-et-Giga-Society-medlem segmentet. Men så er der da i hvert fald én, som evner at tænke sine egne selvstændige tanker.

    Så vi tager lige lidt gentagelser af tidligere gentagelser, af ….

    Alt i gennemsnitsIQ

    Aboriginere: 62.

    Sorte afrikanere fra Sahara og ned: Med få undtagelser alle under 70.
    16% af sorte amerikanere er retarderede. Ja, i et hvidt samfund er de, men hvor de kommer fra er det jo normen.

    Mellemøsten, Nordafrika og Nordvestasien og deromkring: Under 90.

    Syd- og Latinamerika: Med undtagelse af Argentina og Uraguay (stor italiensk befolkningsandel): Under 90.

    Maorier: 90.

    Indianere og inuitter: 95.

    Hvide europæere: Ca. 100.

    Sydøstasiater: Ca. 100.

    Japan: 105.

    Sydkorea (minus Anna Fyld-mit-skræv-med-chokolade-og-lakridsstang Mæhfår): 106

    Jøder: 115-117.

    Og det er gældende hvorend i Verden folk fra disse områder, lande, og folkeslag bor. Om de så har boet der i hundredevis af år, eller er blevet adopteret dertil. Hvor man jo i sidste tilfæde, jo så ikke længere kan give den hvide mand og samfundet skylden.

    Og dem som har lyst, kan jo prøve at søge på; sæt selv nationalitet ind …… winners/recipiants of Nobel Prizes, mathemathical/scientific awards/prizes, for en meget lavpraktisk tilgang til tingene.
    IQ studies/testing/statistics in/of sæt selv land/race ind.

    Machiavelli

    Det ser ud til, at du ikke helt har slupppet din røde fortid! Men som tidligere lærer, er du måske den, som kan forklare mig hvorfor Mentiqaskolerne ligger i toppen af karaktergennemsnittet, for jeg har endnu ikke været ude for nogen som overhovedet har berørt dette simple lavpraktiske faktum, når jeg bringer det op.

    Kommentar by A.R. — 25. november 2012 @ 07:24

  13. Uanset IQ, så skal de ikke her til Danmark, vi skal ikke udskiftes.
    Venstrefløjen burde rejse ned til deres venner med “lav IQ”, og det samme gælder dem der er forelsket i “høj IQ”
    Det er nord og vest europæer der har “genopfundet hjulet” og “genopdaget ilden” ikke de andre.

    Kommentar by Viking — 25. november 2012 @ 08:24

  14. Strider det du siger imod noget, jeg har skrevet? Næ!

    Mentiqaskolerne! Hvad er det for en størrelse? Dem har jeg ikke hørt om. Er de fra færørerne?

    Kommentar by Machiavelli — 25. november 2012 @ 08:53

  15. Machiavelli
    “Er de fra færørerne” nej da, de er fra Ærø.
    “Strider det du siger imod noget, jeg har skrevet”
    Det ved jeg ikke, er det måske dig der har skrevet:”Fyrsten”(Il principe) ?

    Kommentar by Jørn Boye — 25. november 2012 @ 09:29

  16. http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/453294:Liv—Sjael–IQ-forskelle-er-lighedssamfundets-store-tabu

    Kommentar by Sigwar — 25. november 2012 @ 09:45

  17. Det er da meget enkelt, videnskabeligt bevist at mennesker fra Nordafrika har en iq på ikke over 80, vestlige lande 100 sidst men ikke mindst asiater 105!

    Kommentar by Orla Poulsen — 25. november 2012 @ 09:47

  18. http://jyllands-posten.dk/opinion/kronik/article2543707.ece

    Kommentar by Sigwar — 25. november 2012 @ 09:51

  19. http://www.v-weiss.de/cycle.html

    Kommentar by Sigwar — 25. november 2012 @ 09:54

  20. Jørn boye! Det er ellers et pænt navn!

    Kommentar by Machiavelli — 25. november 2012 @ 10:10

  21. @ A.R.

    Du glemte Nordkorea, men de vil nok også sprænge skalaen da deres kære leder (eller nu kære leder jr.) efter sigende har en IQ på en milliard

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 25. november 2012 @ 10:48

  22. Er elever fra Syrien med på listen?

    Kommentar by Jernhesten — 25. november 2012 @ 10:55

  23. Truth Will out

    Kommentar by Arbejderens — 25. november 2012 @ 11:15

  24. Social arv = Hjerne.

    Kommentar by Svend — 25. november 2012 @ 11:49

  25. Måske alle de politisk neutrale ‘forskere’ på vores skatteyder-finansierede universiteter skulle prøve, at følge islam-sporet… Meeen det ville nok ikke være salonfähig i Politiken.

    Kommentar by Polka Charlie — 25. november 2012 @ 12:00

  26. 11. A.R.

    Du kan jo ikke bruge det til en rygende fis, jeg har en IK på 128 hos mensa, i div. amerikanske og britiske test scorer jeg 120-135!, for det at ikke skal være løgn.

    Og husk så lige, jeg er jo bare en faktaresistent, venstreorienteret, dhimmificeret hallalhippie og islam apologet, hvis families mindreårige hunskønsvæsner burde sendes til voldtægtssverige. :-)

    Mvh Peter Lund Pedersen

    Kommentar by Peter P — 25. november 2012 @ 12:21

  27. Men jeg kan ikke konstruere en sætning HA HA -for at det ikke skal være løgn-

    Kommentar by Peter P — 25. november 2012 @ 12:22

  28. @Peter P. Du kan bruge det, hvis du tænker i værdimæssige baner. Hvilken potentiel nyttemæssig værdi folk vil have, i et økonomisk perspektiv. Er det SÅ svært at sluge? Det er måske ikke en virkelighed du ønsker at operere med: At folk i sidste ende indgår i et økonomisk fællesskab, og ingen fornuftig økonom vil øge udgifterne for en given virksomhed/land uden videre. Men jo ikke noget igen som sådan. Jo vi er blevet tudet ørerne fulde om multi-multikulturens lyksaligheder og berigelse, men når vi lægger de løgne bag os, hvad står du så dybest set med? Når vi taler indvandrere fra Somalia, Afghanistan, Irak osv?

    Kan du ikke bare i et sekunds klarsyn, se at de er en alt for stor udgift, og at opgaven at løfte dem op på dansk niveau er håbløs, og at store dele af folkeskolen bakser med den håbløse opgave bare at få dem til at passe skolen. Karakterne og de gode uddannelser er jo håbløse for tusindvis af disse efterkommer.
    Det er nu engang ikke så svært at tænke i økonomiske baner, når vi taler om indvandring.

    Kommentar by Endnu en vantro — 25. november 2012 @ 12:46

  29. Peter P. nr. 35.

    Er Mensa begyndt at lukke folk ind med en IQ på 128? Så er det virkeligt gået tilbage for dem. Eller også er det du skriver ikke rigtigt?

    Kommentar by Sigwar — 25. november 2012 @ 12:58

  30. Gode skolekarakterer er ikke kun bestemt af IQ. Jeg ved ikke hvorfor der fokuseres på dette. Arebejdsevne og studieparathed, dvs. forberedelse af barnet fra hjemmets side, betyder meget, måske mest af alt. At kende sin plads i samfundet, i betydningen at føle sig hjemme, betyder også noget. Her er, i følge min opfattelse, den vigtigste forklaring på at muslimer, med sin dem og os tænkning, klarer sig dårligt.

    Der mangler en kønskvotering. Mon ikke undersøgelsen vil vise at det handler om muslimske drenge og unge mænd, og i meget mindre grad unge muslimske piger? Uh, nu er jeg både racist OG sexist!

    Kommentar by Høgsbro — 25. november 2012 @ 12:59

  31. Alle rationelt tænkende mennesker, vil ved selvsyn se denne her skolemæssige katastrofe, skulle de bevæge sig ud i “tosprogede” områder. Og hurtigt konkludere at der er noget rivravruskende galt med disse børn og ultimativt deres forældre. At placere ansvaret på folkeskolen og samfundet er noget Soc Dem. ynder at gøre. Det er nærmest et mantra for dem: bliv ved med at hælde penge og ressourcer efter disse elever, og hvis folk siger fra så tvinger vi dem til også at bidrage med et par børn og endnu flere penge. Der skal åbenbart mere og mere tvang til, for at få dette multikulturelle projekt til at hænge sammen. Så langt ude er vi. De indrømmer ALDRIG at hele fundamentet er pilråddent, ansvaret placeres aldrig korrekt, man taler udenom, nævner aldrig ting og folk ved navns nævnelse, finder altid løsninger der koster flere og flere penge. Ingen kvaler, Staten betaler.

    På et eller andet tidspunkt går det, kan man håbe, samme vej for Sosserne som Konservative nemlig helt i afgrunden.

    Kommentar by Endnu en vantro — 25. november 2012 @ 13:00

  32. 27. Endnu en vantro

    Jeg er faktisk meget enig i, at der både skal være mere styr på indvandring og motiverne herfor. Jeg er også enig i, at det er skræmmende så dårlige kundskaber mange børn af indvandrer flygtninge har når de går ud af skolen. De 52% af analfabeter som en undersøgelse viser for afgående 9. klasses elever er helt ude i skoven, men en lille tilføjelse skal dog være, at de 24% etnisk danske elver der er analfabeter i samme undersøgelse skræmmer mig endnu mere.

    Det jeg bare ville sige til A.R. er, at skoletest og karakter evaluering er meget godt, men IK test`s det kan man sgu ikke bruge til meget. De klogeste jeg har kendt med hensyn til IK, har sgu ikke nødvendigvis bidraget økonomisk meget til samfundet. Flere autister kan klare sådan en test, og få de 130 som mensa kræver. En IK test er en test af den logiske og matematiske evne til, at løse en abstrakt opgave, og ikke andet.

    28. Sigwar

    Nej men som du ser, skriver jeg jo også, at jeg ikke engang kan finde ud af, at konstruere en sætning. Der skulle selvfølgelig have stået 128 i en mensa test, og ikke hos mensa!

    Mvh Peter Lund Pedersen

    Kommentar by Peter P — 25. november 2012 @ 13:13

  33. Er det egentligt så svært? Man tager feks 100 elever med pakistansk baggrund, der alle har fået topkarakter hele vejen igennem skolesystemet, helt til den afsluttende universitetsuddannelse. Og så tager man 100 analfabeter med samme baggrund. Der må da være klare mønstre der går igen.
    Her tænker jeg på forældrenes egen uddannelse, arbejde i Danmark, børnenes søskende, områderne de er vokset op i osv. Og som sagt ikke at forglemme emotionel og følelsesmæssig stimulation.

    Er der ikke nogle studier der påviser klare mønstre der går igen og igen?

    Kommentar by Endnu en vantro — 25. november 2012 @ 13:19

  34. 30. Endnu en vantro

    Jeg er ikke så gal, som du muligvis tror. Jeg har feks. studeret sammen med muslimer, der har været sekulære, og som ikke har skiltet meget med deres religion, og det har i mange tilfælde været en berigelse, for at bruge det fortærskede udtryk.

    Men jeg har også studeret, eller læst enkeltfag, med muslimer og andre indvandrer flygtninge der har været stærkt præget af både deres religion og ikke vestlige traditioner iøvrigt, og her er det gået mindre godt, både med hensyn til sammenhold og stabilt forløb i undervisningen, men også rent kvalitetsmæssigt.

    Personligt har jeg haft nogle gode oplevelser med både kurdere og iranere, der på ingen måde skilte sig ud fra os andre, og var med til, at give en god studietid. Men jeg ved godt, at udviklingen går en anden vej mange steder, og årsagerne er mange, de kan ikke kun forklares med islamisering og baggrund.

    Mvh Peter Lund Pedersen

    Kommentar by Peter P — 25. november 2012 @ 13:27

  35. Peter P, du har ikke forstået hvad det er en IQ test måler. Gå ind på Mensa og læs om g-faktor og indlæringskapacitet. Hvis de 128 er fremkommet ved en netbaseret test kan tallet ikke bruges til meget. Selvfølgelig er det sjældent helt ved siden af.

    Kommentar by Høgsbro — 25. november 2012 @ 13:29

  36. 33. Endnu en vantro

    >>Man tager feks 100 elever med pakistansk baggrund, der alle har fået topkarakter hele vejen igennem skolesystemet, helt til den afsluttende universitetsuddannelse. Og så tager man 100 analfabeter med samme baggrund. Der må da være klare mønstre der går igen.<<

    Problemet med at gøre det på den måde er, at dem der klarer sig godt ikke nødvendigvis er dem, der deltager i samfundet bredt. Hizbut tahrir folk og andre der ønsker islam over det hele, er generelt ret skarpe i skole og uddannelse, men de er jo problematiske i forhold til til et sekulært samfund med verdslige love.

    Jeg gik læste på et tidspunkt enkeltfag med en afghaner, der på ingen måde var radikal, men på trods af 5 år på sprogskole mm. var hans dansk nærmest ikke eksisterende, han var egentlig meget åben overfor dansk kultur, men han var isoleret i den klasse, hvor der også var andre med muslimsk baggrund, der var mere religiøse end ham, og de klarede sig godt. Men der var ingen sammenhold, det var folk hver for sig og for sig selv, også iblandt de danske studerende.

    Det jeg vil frem til er, at jeg mener det er bedre, at have et studieforløb, hvor måske ikke alle er lige skarpe i bøtten, end det er, at have 25 individualister hvor fronterne står skarpt med hensyn til religion og kultur. Det kan muligvis trække gennemsnittet lidt ned, men det styrker sammenhold og muligheden for efterfølgende succes, i forhold til at kunne begå sig i et dansk kultur samfund.

    Mvh Peter Lund Pedersen

    Kommentar by Peter P — 25. november 2012 @ 13:47

  37. Skal ses:

    Norsk program, som går kritisk til den kulturradikale teologi i forskningsmiljøer. Underholdende, dybt seriøs, og meget pinligt for en hel del norske forskere. SKAL SES og bør sendes på DR.
    Norsk med engelske undertekster.

    Brainwash (1/7) – The Gender Equality Paradox

    Find selv resten af serien vha. af YouTubes søgefelt – alle er utrolig gode.

    Brainwash (2/7) – The Parental Effect
    Brainwash (3/7) – GayStraight
    Brainwash (4/7) – Violence
    Brainwash (5/7) – Sex
    Brainwash (6/7) – Race
    Brainwash (7/7) – Nature or Nurture

    Kommentar by Balder — 25. november 2012 @ 13:50

  38. Peter P: Det jeg bare ville sige til A.R. er, at skoletest og karakter evaluering er meget godt, men IK test`s det kan man sgu ikke bruge til meget. De klogeste jeg har kendt med hensyn til IK, har sgu ikke nødvendigvis bidraget økonomisk meget til samfundet.

    Jeg vil nu tro at der er klare sammenhænge imellem hvis ikke høj så tæt på høj Iq, og høje uddannelser, og højt betalte jobs. Der er nogle skillelinier ift “intelligens”, og det at kunne lære og huske stof og evne at bruge det korrekt. Nogle ting går hånd i hånd så at sige.

    Det er i sidste ende et spørgsmål hvad arbejdsmarkedet kræver. Slet og ret. Og ens omstillingsevne, hvis arbejdsmarkedet lukker eller ændres eller stiller nye krav.

    Indvandringen handler dog heller ikke udelukkende om ens muligheder i skolesystemet eller arbejdsmarkedet alene.
    Det er en anden snak dog.
    At visse lande har en gennemsnitlig lav iq, burde dog helt klart have indgået i kriterierne for indvandring, noget man aldrig har bragt på banen. Uddannelse og IQ, og indvandring fra lande så tæt på som muligt, og ydermere fra lande med lav fertilitetsrate ville have været nogle gode kriterier. Men man skulle partout redde hele verden, og så går det desværre nu engang som det oftest går. Med dårlige resultater til følge.

    Kommentar by Endnu en vantro — 25. november 2012 @ 14:05

  39. Høj IQ er ikke nogen garanti for at det der kommer ud af en hænger sammen eller kan bruges til ret meget, selv om sandsynligheden for at det er tilfældet er større.

    Høj IQ korrelerer også med lavt testosteron. Det betyder blandt andet sandsynlighed for mindre afkom, mindre aggression og i nogle situationer mindre handlekraft.

    En gruppe med lavere intelligens kan sagtens udkonkurrere en gruppe med højere intelligens demografisk eller på anden måde.

    I en vis fase af WWII havde tyskerne de suverænt bedste tanks – Russerne havde bare mange flere. Og den højintelligente som ikke gider at kæmpe, kan være et nemt offer for en mere handlekraftig modstander.

    Kommentar by Balder — 25. november 2012 @ 14:05

  40. 35. Høgsbro

    Jeg er udmærket klar over, at forskellige genetiske faktorer i en hierarkisk faktoranalysemodel påvirker g-dimensionen. Feks. at kvinder generelt er bedre end mænd til sprog, og at mænd generelt er bedre end kvinder til matematik osv. osv.

    Men det kan dog ikke ændre ved, at en IK test er en test af den logiske og matematiske evne til, at løse en abstrakt opgave. Derudover så kan de forskellige signifikante kønsforskelle, baggrund, fænotype og race om du vil, ikke bruges til andet end en lille statistiks forskel grupperne imellem.

    Du vil stadigvæk kunne finde en kvinde med tårnhøj IK på et matematisk område og det samme med en mand på det sproglige. Ligesådan ville du kunne finde en eksv. central afrikaner der kunne scorer tårnhøjt på trods af en statistisk sandsynlighed der siger han ligger lavt.

    Helmuth Nyborg siger jo også selv, at i praksis kan disse tal ikke bruges til ret meget.

    Mvh Peter Lund Pedersen

    Kommentar by Peter P — 25. november 2012 @ 14:05

  41. 38. Endnu en vantro

    Det giver ikke mening og sige, at IK burde have indgået i kriterierne for indvandring. Det er både en absurd tanke, og ændre ikke ved nogen problemer overhovedet. Indvandring(altså ikke flygtninge) baseret på IK kriterier ville på ingen måde sikre, at det er indvandrere der kan begå sig eller indordne sig under dansk kultur og lovgivning.

    Som sagt så er Hizbut tahrir folk ofte yderst veluddannede, også dem der ikke er konvertitter. Der kommer også et stadigt større antal af asiatiske muslimer til europa, der sympatisere med mere yderligtgående fortolkning af islam og love. Disse asiater ligger også højt på IK skalaen.

    Indvandring skal begrænses til dem, der vil deltage og indordne sig i et primært dansk kultursamfund , og selvfølgelig skal selvforsørgelse være et must når man som ikke flygtning indvandrer til et andet land.

    Mvh Peter Lund Pedersen

    Kommentar by Peter P — 25. november 2012 @ 14:23

  42. For at sætte system i IQ-debatten skal man tænke i normalfordelingskurver. Kurvens toppunkt er der, hvor flertallet befinder sig. Nogen er dummere og andre så absolut klogere end flertallet.
    En klog fra Somalia vil godhedsindustrien altid bruge som bevis for, at sådan er alle somalier, bare de får de rette betingelser. Ren manipulation. Der er ført nok beviser for, at der er varians i IQ hen over klodens befolkningsgrupper.
    Jo flere vi får ind fra lav-IQ områder, jo mere rykker vores normalfordelingskurve mod et lavere tal.
    Hvad skal vore efterkommere leve af i fremtiden, når vi som gennemsnit bare bliver dummere og dummere?
    Når man nu kan udpege grupper, som ikke klarer sig så godt, kan man filosofere videre og udpege områder, hvor ulandshjælp er spild af ressourcer.

    Kommentar by Menig 442 — 25. november 2012 @ 14:28

  43. 42. Menig 442

    Vrøvl, et samfunds succes, stabilitet og overlevelsesevne afhænger ikke af IK alene. Tag Singapore feks. der skulle have en af de højeste gns. IK i verden. Ihvertfald siden 1819 har Singapore været et af verdens vigtigste handel og økonomisk centrums, men her har der da været enorme konflikter stridigheder. Selv idag er Singapore utroligt følsomt overfor økonomiske kriser og uro i Asien.

    Men det er jo også en cosmopolitisk stat, hvor eliten bare kan ryge og rejse hvis det hele går ned, og i øjeblikket siger man, at arbejdsløsheden vil stige til 5%-8% i den private sektor. Jeg finder det ret svært, at Singapore skulle kunne IK kvotere sig ud det problem!

    Mvh Peter Lund Pedersen

    Kommentar by Peter P — 25. november 2012 @ 14:49

  44. 42. Menig 442

    Vrøvl, et samfunds succes, stabilitet og overlevelsesevne afhænger ikke af IK alene. Tag Singapore feks. der skulle have en af de højeste gns. IK i verden. Ihvertfald siden 1819 har Singapore været et af verdens vigtigste handels og økonomiske centrums, men her har der da været enorme konflikter stridigheder. Selv idag er Singapore utroligt følsomt overfor økonomiske kriser og uro i Asien.

    Men det er jo også en cosmopolitisk stat, hvor eliten bare kan ryge og rejse hvis det hele går ned, og i øjeblikket siger man, at arbejdsløsheden vil stige til 5%-8% i den private sektor. Jeg finder det ret svært, at Singapore skulle kunne IK kvotere sig ud det problem!

    Mvh Peter Lund Pedersen

    Kommentar by Peter P — 25. november 2012 @ 14:52

  45. “… Way ! Jeg har en IQ på en milliard ifølge MENSA !!!…”

    Efter min erfaring, har folk, der taler meget om deres (påståede) IQ utroligt svært ved at argumentere.

    Bare en observation.

    Kommentar by Kbh — 25. november 2012 @ 14:53

  46. Om kultur for os der ikke har gået på universitetet.

    Jeg blev født dengang jødehadet sidst blussede, så jeg har set og lært en smule på livets universitet. Modsat af, hvad man altid fra statens side har hjernevasket os med, så var 50’erne ikke en sort tid – Danmark har faktisk aldrig haft en bedre tid, da alle danskere dengang fik deres væsentligste behov opfyldt. Her taler jeg ikke om mad og varme til mund og krop, men om mad og varme til sjælen.

    Vi menneskers væsentligste behov, det, der har gjort os til verden herrer, er behovet for sejre. Uden sejre er vi tabere. Vi har oven i købet krav til sejrene – De skal vindes i en verden, hvor fornuften bestemmer. Sådan var Danmark i 50’erne. Det hele var indrettet, så alle kunne få sejre. Lige fra dem med de ringeste evner og til dem med de bedste. Alle var på arbejdsmarkedet, alle følte at de gjorde gavn – for det gjorde de sgu.

    Nu er det jo ikke sådan, at vore egenskaber er gode. Trangen til sejre har en bagside – misundelsen, og i 60’erne lod vi misundelsen sejre over fornuften. De misundelige brugte statens meningsmonopol til at hjernevaske Danskerne, så vi lå åbne for angreb på alle flanker.

    De lod fagbevægelsen ødelægge virksomhederne i alle henseender. Fx blev de svage sendt ud i betonmørket gennem urimelige krav om mindstelønninger. Rittmesteren med konsorter ødelagde folkeskolen og VKO fuldbyrdede mordet på uddannelsessystemet.

    Nu har vi et sygt og råddent samfund, der er dømt til at mislykkes, og for at sikre dødsstødet, har de småpsykopatiske idioter på Hoppeborgen, fyldt Danmark op med evige tabere. Ikke en af dem kan få sejr i et job passende til evnerne. De er dømt til at hade os.

    De civiliserede samfund vi engang havde, som opfyldte alles behov, er borte for altid.

    Kommentar by Svend — 25. november 2012 @ 15:16

  47. Jeg har lige været inde og tjekke Morten Uhrskovs seneste blogindlæg kaldet `Hvordan må man omtale sine modstandere?` .

    Meget interessante betragtninger må jeg sige, selvom det ender lidt med en konstatering af, at `De andre gjorde det først`. Men selv når man tager det med, er det da et udmærket indlæg, og på den baggrund har jeg ihvertfald personligt ikke noget hverken, at skamme mig over eller frygte i en direkte sammenligning over hvem der beskylder hvem for hvad.

    Jeg faldt nærmere bestemt over følgende i Uhrskovs indlæg om hvad der er strafbart, >> Det kan være påstande om, at nogen er en morder, voldtægtsmand, røver eller andet klart strafbart forhold. Der skal det faktuelt kunne bevises, at vedkommende rent faktisk er en morder osv., hvis der ikke skal finde domfældelse sted for injurier.<>Det er heller ikke tilladt at påhæfte bestemte politiske mærkater på politiske modstandere<<

    Det sidste er der næppe mange her på uriasposten, der kan undsige sig, at have gjort incl. undertegnede, men da det ifølge Uhrskov skal ses i lyset, af hvem der startede, og var mest flittige med sådanne påhæftelser for, at forstå motiverne til de samme, ja så kan jeg være helt rolig og ser frem til en evt. opgørelse af noget sådant.

    Mvh Peter Lund Pedersen

    Kommentar by Peter P — 25. november 2012 @ 16:58

  48. Undertegnede forlod Folkeskolen efter 8. klasse med prædikatet,du bliver ikke til noget,det samme overgik min omgangskreds.I dag giver socialisterne undertegnede prædikatet rige dumme svin,hvem er de klogeste.Hårdt arbejde lønner sig altid og giver ubetinget respekt og det gælder for alle.

    Kommentar by emmagad — 25. november 2012 @ 16:59

  49. “Flygtninge” fra middelalderøsten, asien og afrika har passeret ganske mange sikre lande inden ankomsten til Danmark. Den danske stats opgave bør derfor være at sende “flygtningeneU(inklusive deres familiemedlemmer) tilbage til et sikkert land i deres nærområde.

    Kommentar by Jørgen — 25. november 2012 @ 18:36

  50. Iøvrigt er det velkendt, at en del af de såkaldte flygtninge rejser på lange ferier i det land, de er flygtet fra. Disse økonomiske flygtninge er desværre endnu ikke blevet hjemsendt.

    Kommentar by Jørgen — 25. november 2012 @ 18:40

  51. Nogen som ved hvorfor pakistanere ikke er med i den ‘rangorden’ – som åbenbart er i artiklen?

    “Man” får ofte fortalt at pakistanere ligger meget højt gennemsnitligt, – er det korrekt, eller er der kun tale om en lille procentdel af dem?

    Kommentar by Niels Kjærgaard — 25. november 2012 @ 18:53

  52. De økonomiske flygtninge/velfærdsturister der foretager de lange ferierejser kommer især fra irak, tyrkiet, iran, somalia, libanon og afghanistan.

    Kommentar by Jørgen — 25. november 2012 @ 19:02

  53. Det ufaglærte arbejde som de såkaldte gæstearbejdere fra bl.a. pakistan og tyrkiet udførte i ca. fire-fem måneder er forlængst afsluttet og betalt. Desværre glemte de “ansvarlige” politikere at hjemsende de omkostningstunge udlændinge.

    Kommentar by Jørgen — 25. november 2012 @ 21:03

  54. Niels Kjærgaard nr. 51.

    Der kan godt være noget rigtigt i det – da der var en stor indvandring fra nord (indo-europæere) til disse områder i oldtiden.

    Men Islam, fætter-kusine ægteskaber, dårlig uddannelse og ikke altid den sundeste ernæring trækker den anden vej. (Jeg kender faktisk en del Pakistanere og baserer derfor udsagnet på førstehåndserfaringer).

    Kommentar by Sigwar — 25. november 2012 @ 21:07

  55. Men er der et gennemsnitstal for pakistanere som der er for de seks andre muslimske lande?

    Kommentar by Niels Kjærgaard — 25. november 2012 @ 21:20

  56. Peter P., g-faktor er ikke en forkortelse af genetisk faktor. At du gentager at en IQ-test måler matematisk og logisk intelligens, uden videre argumenter, gør det ikke mindre forkert. Hvis det er sådan en test du har taget siger den intet som helst om din IQ.

    Jeg har sagt det før her på bloggen, men folk er åbenbart yderst tilfredse med at banke i bordet i en debat om noget som de tydeligvis ikke har forstået meget af. Der er ikke nogen direkte sammenhæng mellem høj IQ og god eksamen, eller høj indkomst. Som Emmagad siger, det vigtigste er hårdt arbejde.

    Jeg får den tanke at der fokuseres så voldsomt på IQ som den faktor der skal forklare den muslimske fiasko i vores skolesystem fordi man ønsker at gøre det menneskelige materiale ringere. Samtidig overser man så at man undergraver sin egen stadige fremhævelse af at muslimer ikke er en race, og at det er islam der øver den skadelige indflydelse. Sært, for at sige det mildt.

    Kommentar by Høgsbro — 26. november 2012 @ 00:30

  57. Så koger heksekedlen sgu! Så der er alligevel nogen, som evner at tænke nogle selvstændige tanker! I burde komme noget mere på banen!

    Machiavelli (og andre)

    Prøv giftedchildren.dk og sæt et par timer af til at undersøge tingene lidt. For så vil du og alle andre, hurtigt indse at IQ er medfødt. Én ting er i hvert fald helt sikkert, man skal lede længe efter ikkehvide, udover asiater, på billeder og i videoer, blandt mennesker med IQ over 130. Hvilket medlemsoversigten på Mensa.com, over de lande, hvori der er Mensaafdelinger, jo ganske tydeligt understreger. For når man sammenligner, landets gennemsnitsIQ med indbyggertallet og antallet af medlemmer, så kan man jo ikke rigtig lade være med at tænke sine egne vedderstyggelige selvstændige tanker.

    Alle

    Der findes utallige forskellige former for IQtests, som kan variere med op til små 10 IQpoint. Men G-faktoren (generel intelligens) er nu en gang grundlaget for det hele, og det kan vi ikke komme udenom. Kun benægte!
    Prøv iqcomparisionssite for letoverskuelig information, over alle mulige aspekter i forhold til intelligens og IQ.

    Nærsynet Hippie

    LOL! Det er vel også derfor det er verdens fredeligste, rigeste og allermest udviklede land!

    Peter P.

    Er det på Nettet eller under kontrollerede forhold, du har taget dem?
    Aspergere med IQ over 130 er ikke ualmindeligt. Men da de kun udgør 0,3% af befolkningen og Kanners definition af autisme, (den klassiske
    opfattelse deraf) ligeledes 0,3%, så er det jo nok kun førstnævnte vi taler om. Da sidstnævnte kan gå fra at være normaltbegavet til en retarderet grøntsag. Og hvis man ser bort fra savantevner/savantisme hos dem, så kan det jo kun være aspergere du taler om.

    Kommentar by A.R. — 26. november 2012 @ 07:01

  58. A.R. Svælg du bare i Qtests men du har ikke forstået, hvad jeg skrav, så jeg skriver det igen.

    Selvfølgelig fødes nogle børn mere inteligente end andre. Men intelligensen må udvikles og bruges og stimuleres ligesom man bruger og stimulerer musklerne. Sidder et menneske i rullestol det meste af tiden, kan han dårligt gå. Arbejder børnene ikke aktiv med hjernen, udvikles den ikke. Og det er ligegyldigt om vi taler om børn fra Afrika eller Danmark.

    Tesen om at nogle folkeslag er mere intelligente end andre tvivler jeg på. Jeg tror det mere er traditionen. I Japan udvikles børnene fra barnsben stærkt påvirket af forældrene, som ser en ære i, at børnene klarer sig godt. Derfor vil enhver test af børn og ældre vise flotte resultater.

    Medens de i fx Somalia understimuleres på utallige områder.
    Hvis man ikke giver sol, vitaminer og vand til en blomst udvikler den sig derefter.

    Kan vi få et intelligent svar på de argumenter.

    Kommentar by Machiavelli — 26. november 2012 @ 09:46

  59. “Men undersøgelsen viser, at det er dem med mellemøstlige og afrikanske baggrunde, der klarer sig dårligt.”

    Det er da også for fjollet og upræcist at kalde børn, der ikke kan læse og skrive for tosprogede..

    Kommentar by Liva — 26. november 2012 @ 11:00

  60. @ 58 Machiavelli

    “Tesen om at nogle folkeslag er mere intelligente end andre tvivler jeg på”

    Dvs. du ikke rigtig anerkender IQ-forskningen og folkeslag/landeoplysningerne og hælder mere til en social konstruktion – så jøder og aboriginere er, gennemsnitligt altså, lige intelligente, når de bliver født?
    Eller danskere og somaliere skulle ligge på samme niveau fra fødslen af?

    Desuden må du ikke glemme evolutionsteorien, hvilket har betydet at génetisk intelligent arvemasse er blevet ført videre gennem generationer.

    Jeg er enig i at IQ’en kan stimuleres og udvikles til en vis grad, dog maks 10 procentpoint i gns.

    Kommentar by K. Sejr — 26. november 2012 @ 11:09

  61. A.R. må lære at indse, at medfødte egenskaber ikke betyder det mindste. Kulturberigerne skal blot have pillet islam ud af kulturen, og så synger fuglene påny.

    Det erhvervsliv vi alle lever af, eller rettere levede af – nu om dage er det jo olie og lån, kan laves af hvemsomhelst, der har været på et passende iværksætterkursus.

    Herren se i nåde til os – – men det gør han nok ikke.

    Kommentar by Svend — 26. november 2012 @ 12:16

  62. “Tesen om at nogle folkeslag er mere intelligente end andre tvivler jeg på” men jeg afviser det ikke.

    Jeg ved for lidt om emnet, men jeg vil dog sige. Om somaliere ved den rette stimulering kunne opnå en intelligens på linje med europæerne, kan vi jo ikke vide noget om, for det kræver en helt anden kultur end den, der er i Somalia i dag.

    Interessen ligger i det som Helmut nyborg skriver i JP og som jeg lige har læst.

    »Det siger sig selv, at hvis der kommer mange mennesker til Danmark fra lande, hvor indbyggerne har en lavere intelligenskvotient, så får vi over tid en lavere gennemsnitlig intelligenskvotient. Det er en ganske alvorlig trussel, da flere undersøgelser viser, at det er svært at opretholde et demokrati i lande, hvor befolkningens IQ er lavere end 90,«

    Det er jeg enig i. Derfor er problemet dem, der kommer med en lavere intelligens, som Nyborg taler om. Om somaliernes stort set voldelige og kriminelle adfærd i Danmark i dag afspejler deres nuværende intelligens i Somalia i dag kan vi ikke vide noget om, fordi vi ikke har intelligenstestet
    dem. Men med stor sandsynlighed hænger det sammen.

    Kommentar by Machiavelli — 26. november 2012 @ 13:32

  63. Vest, A.R. Har for så vidt ret i at IQ er arveligt. Man kan træne og studere men en IQ-faktor vil altid være der. Men du har også ret i at IQ er en overvurderet faktor i kritikken af de muslimske elevers generelle fiasko i det danske skolesystem.

    Specielle begavelser har det ofte svært i det danske samfund. Også her fejler folkeskolen stort. Har du en nogenlunde normal IQ kan du med hårdt arbejde blive mange forskellige ting, også rig og berømt.

    Problemet med den muslimske fiasko er efter min mening et resultat af en dårlig pædagogisk og didaktisk løsning på en social udfordring. Folkeskolen har været og er fanget i en værdikrampe. Og den sociale udfordring har de end ikke opdaget, godt hjulpet på vej af den fremherskende politiske diskurs. Uviljen til at bedømme og organisere elever efter IQ, og uviljen til at bedømme elever efter kulturelt udgangspunkt er to sider af den samme sag. Alle er lige, skal være det , med vold og magt. Når det så ikke passer er det i første omgang eleven der taber, dernæst samfundet. Det er på den anden side velkendt at succes i folkeskolen på ingen måde er lig med succes i erhvervslivet, ligesom tabere i folkeskolen udmærket kan gøre karierre senere hen.

    Humlen er arbejdskultur. Har du ikke lært at yde som barn og ung, så mangler den erfaring senere. Og det er de absolut færreste børn og unge i dag der lærer at arbejde.

    Kommentar by Høgsbro — 26. november 2012 @ 14:00

  64. Machiavelli

    Genlæs mit forslag om at besøge giftedchildren.dk.! Så vil du måske opdage, at tingene helt bogstaveligt talt er medfødte og synlige lige fra fødslen af. Især gældende for børn med IQ over 130, som er langt foran andre børn i deres motoriske og intellektuelle udvikling. Og hvem er bedre til at være vidne derom end deres egne forældre! Underligt nok, så er der meget lidt forskel på beskrivelserne af sådanne børn, ligegyldigt i Verden hvor der er et naturgivent potentiale for IQ over 130. Så læs et par af forældrenes historier!

    Og hvad angår understimulering, som du skriver. Så er det denne 2% gruppe som ligger i toppen i folke- og grundskolerne, over det meste af verden, i denne disciplin! Og det i en grad så over halvdelen af dem ifølge undersøgelser, ikke trives i skolerne. Det er jo også derfor så mange af deres forældre, er mildest talt desperate efter at få oprettet specialskoler til dem, for ellers så kan de være ødelagte for resten af livet. Uden nogle ambitioner eller koncentrationsevner. Og der er ikke noget der hedder erstatning for manglende udfordringer, grundet IQ over 130. Det er kun ordblinde der kan få det, mens de andre fortjener det.

    Svend

    Jep! Og derefter stiger deres gennemsnitsIQer med 30 IQpoint, som et minimum! Men først skal vi lige have Jorden til at dreje modsat!

    Høgsbro

    Fremragende formuleret! Præcist mine tanker!
    Og selvfølgelig er vi da alle lige. Men dem der er allermest lige, det er dem der ligger under gennemsnittet! Men heldigvis har vi jo så noget, der hedder specialundervisning, og den koster jo som bekendt kassen! Men nu skal de jo til at inkluderes i den almindelige undervisning, alle lavIQ børnene. Så det er da godt at der er sådan en stor tilgang til Folkeskolen fra privatskolerne, især blandt vores politikeres børn. For så kan vi jo få inkluderet og løftet de svage elever! Undskyld! Fagligt udfordrede elever, selvfølgelig! For det andet sprogbrug, er jo et tydeligt tegn på en ekskluderende tankegang. Så det går jo ikke.

    Kommentar by A.R. — 27. november 2012 @ 06:59

  65. A.R., jeg kan ikke rigtig se hvad betydning de problemer der knytter sig til de øverste to % har for denne debat. Særlig høj eller særlig lav IQ er ikke nogen forklaring på problemet. Det er, såvidt jeg kan se, heller ikke denne gruppe Svend undsiger.

    For at sige det på en anden måde: Der er ikke lavet tests der understøtter at IQ har noget med den muslimske fiasko i det danske skolevæsen at gøre. At føre en diskussion med dette som præmis er rent gætværk. Derimod så tegner der sig igennem mange år et billede af at islam i sig selv ødelægger det for særlig de muslimske drenge, sandsynligvis som en følge af dem og os tænkningen, og det kønsrollemønster de opdrages i. Pil islam ud af dem, og tingene vil straks se anderledes ud.

    Kommentar by Høgsbro — 27. november 2012 @ 09:51

  66. IQ spiller en rolle. Japan og Sydkorea er kloge og produktive og har en meget restriktiv indvandringspolitik og har selvfølgelig ikke inviteret islam indenfor. Det giver jo faktisk god mening at de er klogere end europæerne, når vi kigger på hvem der tillader islamiseringen og hvem der ikke gør.

    Hvide europæeres gns. IQ er åbenbart ikke høj nok, siden de har ladet sig manipulere så let og lade vanvidsideologien islam og ny-kommunismen få fodfædste i hele Europa.

    Kommentar by K. Sejr — 27. november 2012 @ 14:23

  67. Det kunne være en god ide at lære af f.eks. Japans udlændingepolitik. Japan har meget få såkaldte flygtninge. I gennemsnit under 100 “flygtninge” om året har opnået asyl. Og de bliver hjemsendt, når forholdene i “flygtningenes” hjemland er blevet forbedret.

    Kommentar by Jørgen — 27. november 2012 @ 16:32

  68. Høgsbro

    Den med de 2% er henvendt til Machiavelli!
    Ellers så gen- og ikke mindst nærlæs min kommentar til Svend!

    Kommentar by A.R. — 28. november 2012 @ 06:43

  69. A.R., det kan læses som at du problematiserer islams helbredelse, og ikke Svends udsagn, Jeg tolkede det anderledes, givet dit fokus på de højtintelligente.

    Beklager hvis jeg misforstod dig.

    Hvor Machiavelli taler om opdragelse og undervisning farer du straks i flint og kommer til at negligere opdragelsens og uddannelsens betydning. Machiavelli undsiger ikke at der er en forskel, så jeg forstår ikke hvorfor du farer op over hans udsagn.

    Kommentar by Høgsbro — 28. november 2012 @ 10:31

  70. Høgsbro

    Han skriver om stimulering af børn og om, at de bare skal have de rette omgivelser, hverdags- som uddannelsesmæssigt, og så vil der også være muligheder for alle, der får det. Og så kommer jeg såmænd bare med den simple kendsgerning, at denne gruppe af alle, er den som har allermest brug for det. Primært fra grundskolenernes side, men i allerhøjeste grad også fra forældrenes, da det er meget krævende at have sådanne børn, da de jo vil vide alt, og derfor spørger om alt.

    Det største problem i denne sammenhæng, er vel deres asynkrone udvikling, hvor deres intellektuelle alder ligger langt foran deres følelses- og udviklingsmæssige. Så deres intellektuelle evner langt overgår deres følelsesmæssige. Og når man dertil lægger en sygelig grad af perfektionisme, så vil de jo komme i konflikt med dem selv og ikke mindst omgivelserne, hvis de selv og deres omgivelser ikke kan leve op til disse naturgivne standarder, om at alting skal gøres perfekt og være perfekt.

    Hvad angår min HIS (humor, ironi og sarkasme), så er det langt fra alle som forstår den, så du er langt fra den første!

    Kommentar by A.R. — 29. november 2012 @ 06:12

RSS feed for comments on this post.